*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_نهم
✍ ابعاد تربیتی زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها
⬅️ قناعت و ساده زیستی حضرت فاطمه سلام الله علیها
↩️قناعت و ساده زیستی، از نقاط برجسته فاطمه (س) است که در زندگی کوتاه حضرت نمودهای زیبایی داشته است. زهد و ساده زیستی حضرت، همیشه به معنای فقر و جبر روزگار نبود.
👈خدیجه، مادر بزرگوارشآن هم بااینکه زن ثروتمندی بود، درراه خدا همه اموالش را انفاق کرد و خود در کمال سختی، اواخر عمر را در شعب ابی طالب گذراند.
🍃زندگی ساده فاطمه نیز حاصل انتخابی عارفانه و عاشقانه بود، گویی فاطمه (س) از همان آغازین لحظات ورود به خانه امیرالمؤمنین، با بخشش لباس عروسی این راه را برگزیده بود. زمانی هم که پیامبر (ص) به دستور خداوند، فدک را در اختیار فاطمه گذاشت، سادگی و بی پیرایگی خانه او تغییری نکرد. درحالی که فدک سرزمین حاصل خیزی بود و تمام گندم مدینه را تأمین می کرد و فاطمه (س) تمام درآمد آن را درراه رضایت معبود به مستمندان و مساکین انفاق می کرد
فاطمه (س) به راستی نمونه کامل ساده زیستی و دوری از دل بستگی های دنیوی بود.
⬅️ عفاف حضرت فاطمه سلام الله علیها
↩️ زنان در صدر اسلام، در فعالیت های اجتماعی حضوری فعال داشتند و در مکتب اسلام از زنانی به نیکی یاد می شود که اجتماعی هستند و درصحنه های سیاست و اجتماع حضوری فعال دارند.
👌 آنچه در زندگی حضرت زهرا فاطمه (ع) به عنوان یکی از ملاک های حضور اجتماعی زن اهمیت دارد، حفظ عفاف، حجاب و متانت است که حافظ کرامت و جایگاه حقیقی و والای زن است؛ بنابراین، از جلوه های درخشان زندگی حضرت که برای الگو قرار دادن زنان، التزام به عفاف است.
👈حضرت فاطمه زهرا (ع) نمونه کامل زن مسلمان در تمام اوصاف و کمالات اسلامی به ویژه در حجاب و عفاف بود. تا ضرورتی نمی دید از هم کلامی با مردان، آن هم با شرایطی ویژه خودداری می کرد. هرچند حضرت زهرا (ع) در مواقع لزوم به فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیز می پرداخت، ولی هرگز از پرده حجاب کامل و عفاف لازم بیرون نرفت.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
?•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_هفتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۹۷ سوره بقره
👈قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْريلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللهِ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنينَ.
[آنها مىگويند: «ما با جبرئيل، پيك وحى خدا بر تو، دشمن هستيم.] بگو: «كسى كه دشمن جبرئيل باشد [دشمن خداست؛ چرا كه] او به فرمان خدا قرآن را بر قلب تو نازل كرده است؛ در حالى كه با كتب آسمانى پيشين هماهنگ بوده؛ و هدايت و بشارت است براى مؤمنین»
قل: فعل امر، مبنی برسکون. ضمیر مستتر «انت»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
مَن: اسم شرط، مبنی برسکون، محلا مرفوع، مبتدا
کان: فعل ماضی ناقصه، مبنی برفتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کان»
عدواً: خبر «کانَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
لِ: حرف جرّ، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
جبریلَ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّفتحه به نیابت از کسره (اسم غیر منصرف)
لجبریلَ: جار و مجرور، متعلّق به «عدواً»
فَ: حرف ربط، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
انَّ: حرف مشبهة بالفعل، مبنی برفتح ، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «انَّ»
نزّل: فعل ماضی، مبنی برفتح، ضمیر
مستتر «هو»، محلا مرفوع، فاعل
هُ: ضمیر،مبنی، محلا منصوب، مفعول به
نزّله: جمله فعلیه، خبر «انَّ»، محلا مرفوع
علی: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
قلبِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
علی قلبِ: جار و مجرور، متعلّق به «نزّل»
کَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
بِ: حرف جرّ، مبنی برکسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
إذنِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
باذن: جار و مجرور، متعلّق به «نزَّلَ»
اللّهِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری
مصدقاًٰ: حال و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ما: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
لِما: جار و مجرور، متعلّق به «مصدقاً»
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
بینَ: ظرف مکان، مفعول فیه (از اسماء دائم الاضافه)، مبنی، محلا منصوب
یدی: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ «یاء»
ه: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
هدیً: معطوف به «مصدقاً»، بنابر تبعیت منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ: عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
بشری: معطوف به «مصدقاً»، علامت نصب فتحه مقدّره
لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
المؤمنین: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ «یاء»
للمؤمنین: جار و مجرور، متعلق به «بشری» یا متعلّق به محذوف، نعت، محلا منصوب
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_صد_و_هفتم
✅ موضوع: اسماء غیر منصرف
👈تعریف: اسم غير منصرف اسمي است كه تنوين و كسره نميپذيرد.
اسم یا با یک سبب یا با دو سبب، غیر منصرف می شود.
🔹اسباب منع صرف با یک سبب :
۱. اسمی که دارای الف تأنیث (ممدوه یا مقصوره) باشد بدون هیچ شرطی غیرمنصرف است؛ مانند: مَرضیٰ، حَمراء، شُعَراء
۲. جمع منتهی الجموع: هر جمع مکسری که پس از الف آن دو حرف، یا سه حرف که دومین آنها ساکن است آمده باشد، منتهی الجموع است. مانند: مَساجِد، مَفاتیح
🔹اسباب منع صرف با دو سبب :
9 سبب باعث غیر منصرف شدن اسم می شود. بايد لااقل دو سبب از این اسباب در يك اسم موجود باشند تا غير منصرف شود.
۱. علمیت ۲. تانیث ۳. جمع ۴. ترکیب ۵. وصف ۶. «ان» زائد ۷. عدل ۸. وزن فعل ۹. عجمه
🔹در این مجال به شرح و توضیح
بحث «علمیت» میپردازیم.
🌱 عَلَم
«عَلَم» هنگامی غیر منصرف است که با خصوصیت دیگری مثل «تأنیث» یا «غیر عربی بودن» جمع شود:
الف) عَلَم+ «ان» زائده : هر گاه عَلَم مختوم به «ان» زائد باشد؛ مانند: رَمَضان، رِضوان، زَيدان
ب) اگر عَلَم بر وزن فعل يا شبه فعل باشد مانند: يزيد، احمد، تغلب
ج) علم + ترکیب مزجی: هر گاه علم تركيب مزجي باشد؛ مانند: بَعلَبَك ، بَيتَ لَحم
د) علم + اعجمی: هر گاه علم اعجمي (غير عربي) و زائد بر سه حرف باشد؛ مانند: ابراهيم، يعقوب
نكته اول : اگر علم اعجمي سه حرفي «ساكن الوسط» باشد، منصرف است؛ مانند: نُوْح، لُوْط
نكته دوم: نامهاي انبياء به دليل
۱. علم بودن و ۲. اعجمي بودن، غير منصرف ميباشند به جز اين شش اسم «محمد، شعيب، صالح، هود، نوح، لوط» نامهاي ملائكه نيز اين چنين ميباشد به جز «رضوان، مالك، نكير، منكر».
ه) علم + تأنیث: عَلَم مؤنث، خواه مؤنث لفظی باشد یا معنوی غیر منصرف است، مانند: فاطمة، هبة، مكة، زينب، مريم، هاجر، سقَر
و) علم + عدل: عدل عبارت است از از تغيير كلمه از وزن و صيغه اصلي خود
👈جمع عَلَم با عدل، موجب غير منصرف بودن اسم مي شود؛ مانند: عُمَر ، زُمَر
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅در آیه ۹۷ سوره بقره:
کلمه «جبرئیل» به دلیل علمیت و اعجمیت ، غیر منصرف است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف و الأعراب )
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام_امام_زمانم🌱
خُورشیـــــد بٰا اجٰازه؎ ،
رویَت طُلـــــوع ڪَرد۔۔۔
قَلبـــــم سَـــــلٰام گفتُ،
و تَپیدن شُـــــروع ڪَرد۔۔!
«آقـــــآ؎ مهربـــــآن۔۔» غَزلهـــــآ؎ مَن سَلٰام۔۔۔
بایـــَــد ڪِہ در بــــَـرابــَـــر اسمَت ،
رُڪوع ڪَرد۔۔✤
﴿السّـــلٰام؏َـلیک یٰا أباصــــٰـالح
#امام_زمان ﷻ
الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْبحق حضرٺزینبڪبرۍسلاماللهعلیها🖤🍃'
┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راههـای کمک بـه ظهـور
#استادپناهیان🌱
@moassese_nooralyaghin
#حدیث_مهدوی
🌺امام زمان (عج):
اراده ى حتمى خداوند بر این قرار گرفته است
که ـ دیر یا زود ـ پایان حق، پیروزى، و پایان باطل، نابودى باشد.
📚بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۹۳
🌺امام مهدى علیه السّلام فرمودند:
منم كه زمين را از عدالت لبريز مى كنم، چنان كه از ستم آكنده است.
📚بحار الأنوار، ج۵۲، ص۲
@moassese_nooralyaghin