eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۴ سوره بقره 👈 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ. ای اهل ایمان! [هنگام سخن گفتن با پیامبر] مگویید: راعنا [یعنی: در ارائه احكام، امیال و هوس‌های ما را رعایت كن‌] و بگویید: انظرنا [یعنی: مصلحت دنیا و آخرت ما را ملاحظه كن‌] و [فرمان‌های خدا و پیامبرش را برای اطاعت نمودن‌] بشنوید. قطعاً برای كافران عذابی دردناك است. یا: حرف ندا، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اَیُّ: منادای مفرد معرفه، مبنی بر ضمّ، محلا منصوب ها: حرف تنبیه، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الّذینَ: اسم موصول، مبنی بر فتح، بدل برای «اَیُّ»، محلا مرفوع آمنوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، محلا مرفوع، فاعل لا: حرف نهی، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. تقولوا: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم حذف «نون». ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل راعِ: فعل امر، مبنی بر حذف حرف علّه. ضمیر مستتر «انتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به واو: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قولوا: فعل امر، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اُنظُرْ: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «اَنتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به واو: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اسمَعوا: فعل امر، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل واو: استینافیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الکافرین: مجرور به حرف جرّ، علامت جر «یاء» لِلکافرین: جار و مجرور، متعلق به محذوف، خبر مقدم، محلا مرفوع عذابٌ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه اَلیمٌ: نعت برای «عذابٌ»، مرفوع بنابر تبعیت •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ✅موضوع : معنای باب مفاعلة ۱. مشارکت (معنای غالب باب مفاعله) درحالیکه هردو طرف هم فاعلند وهم مفعول، بهتر است آغاز کننده به صورت فاعل و دیگری به صورت مفعول آورده شود. مثال اول : ضارب سعیدٌعلیّاً. 🍃علی وسعید با هم زدوخوردکردند مثال دوم : فَسَاهَمَ فَکَانَ مِنَ الْمُدْحَضِينَ. 🍃پس قرعه انداختند و او از مغلوبين شد. ۲. تکثیر مثال : نَاعَمَهُ اللهُ. 🍃خدا نعمت او را فراوان کرد. ۳. تعدیه (متعدی کردن فعل لازم) بَعُدَ: دورشد ⬅️ بَاعَدَ:دورکرد مثال ۱ : وَلَـکِن بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ. 🍃ولي بنظرشان دور آمد ( فعل معنای لازم دارد) مثال۲: رَبَّنَا بَاعِدْ بَيْنَ أَسْفَارِنَا. 🍃پروردگار ما بين سفرهاي ما فاصله زياد قرار ده (معنای فعل متعدی دارد) ۴. همان معنی ثلاثی مجرد مثال ۱ : سَفَرَ یا سَافَرَ سَعِیدٌ. 🍃سعید مسافرت کرد. 🔹نکته: معمولاً هرگاه درباب مفاعلة، فعلی به خدای تعالی نسبت داده می شود در همین معنای چهارم است.  مثال : یُخَادِعون الله. 🍃به پندار خود خدا فریب می‌دهند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅در آیه ۱۰۴ سوره بقره: فعل «راعنا»، فعل امر( امر به صیغه) باب مفاعلة و به معنای تعدیه به کار رفته است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس ارزشمند استاد حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب و پژوهش در منابع معتبر ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یابخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊🌹🕊 السلام علیک یا بقیه الله در پناه نگاه زلالتان، صبحے دیگر،جان گرفت و جهان،دوباره روشن شد و عطر نفس هایتان، سپیده را بیدار ڪرد و نسیم محبتتان، زندگے را جارے ساخت. شڪر خدا ڪہ در پناه شماایم و دست نوازشگر و پدرانہ ے شما بر سر ماست... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روز جانباز یادآور ایمان عمیق، فداکاری بی دریغ و وفاداری به آرمان های بزرگ میهن است و جانبازان، بزرگانی هستند که قامت غیرت برافراشتند تا لوای اقتدار ایران اسلامی را استوار بدارند جانبازان، یادگاران روزهای عشق و بر همه حماسه اند؛ خاطرات بر همه غیورمردانسال هایي کـه درهای آسمان بـه روی عاشقان باز بودو فرشتگان در آسمانِ زمین گرم گلچینی بودند. روز جانباز بر همه غیورمندان ایرانی مبارک باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ویک_بخش سوم 《قُرِنَتِ‏ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ‏ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛》 ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 👈ریشه ترس مذموم سوال3) ترس نکوهیده مبتنی بر چه اصولی می باشد ؟ انسان، ذاتاً طالب و شیفته ی خیر است. «وَ انَّهُ لِحُبِّ الخیرِ لَشَدید» (عادیات/8) این علاقه به رشد و خیرات و منافع در نهاد اوست ولی گاهی عوامل مختلفی می تواند مانع پویایی و مخل جریان یافتن او به سمت اهداف و علایقش شود. یکی از این موانع «ضعف نفس» است؛ طوری که انسان توانمندی هایش را باور نداشته باشد و مدام روی نقاط ضعف خود متمرکز شود؛ در حالی که می تواند با افزایش عزت نفس و کسب تجربه و مهارت کافی در زمینه های مختلف، اقتدار خود را به عرصه نمایش گذاشته و قاطعیت و اراده خود را به اثبات رساند. ضعف نفس نشات گرفته از «فقدان باور و اتکا به خدا» است؛ چرا که اگر هر دستگاهی ولو کوچک، به منبعی قوی متصل شود می تواند نهایت کارایی و بهره دهی را داشته باشد. هم چنین باید گفت «وهم» که در تضاد با عقلانیت است و «شیطان» که دشمنی آشکار و خواهان هلاکت انسان است(انما ذلکم الشیطان یخوف اولیائه فلا تخافوهم و خافون ان کنتم مؤمنین؛ این فقط شیطان است که (با مطالب بی اساس و واهی) پیروان خود را می ترساند و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید. آل عمران. 175) می توانند جزو علل ایجاد ترس در دل به شمار روند. 👈مصادیق ترس مذموم: سوال4) مصادیق ترس منفی چگونه قابل ارزیابی است؟ _ترس از مرگ: کسی که دنیا را پایان زندگی می داند یا به سبب تعلقات دنیوی یا فراوانی گناه و نداشتن اعمال نیک از مرگ و حساب وحشت دارد از لذت های دنیوی بی بهره است، زندگی راحتی ندارد؛ هرگونه بیماری و حادثه ای را علامت مرگ میداند و دلهره، اضطراب و افسردگی جایگزین آرامش برای او خواهد بود. چنین شخصی غافل است از اینکه هر قومی اجلی دارد که تا زمان آن فرا نرسد محقق نخواهد شد. _ترس از فقر: الشیطان یعدکم الفقر ترس از ناتوانی در کسب معاش و از دست دادن اموال و دارایی مانع ازدواج، فرزندآوری، سرمایه گذاری ثروت در چرخه تولید و اشتغال زایی خواهد شد. یا حتی برخی به سبب ترس از ضعف اقتصادی (املاق) دست به سقط جنین ـ که قتل نفس محسوب میشود ـ میزنند. _ترس از دشمن: ترس از دشمن علاوه بر پیامدهای سوء بیشمار نظیر وابستگی، ستم پذیری، تابعیت مطلق، حقارت و ... نوعی بار روانی منفی ایجاد میکند؛ از اینرو خداوند متعال علاوه بر نترسیدن از دشمن به ایجاد رعب و هراس در دل دشمنان فرمان می دهد. «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوت....لیرهبون» امام خمینی ره شخصیت تاریخی بزرگی بودند که ابرقدرت های جهان را پوشالی خواند و مقابل آنان سر خم نکرد، تهدید طاغوت مانع قیام و هدف مقدس ایشان نشد تا اینکه توانست با قدرت ایمان و اراده و شجاعت، امید را دل ها زنده کند و انقلاب اسلامی را بر اساس مبانی برگرفته از معصومین علیهم السلام بنیانگذاری کند. در حالیکه اگر امام و مردم از اعلام حکومت نظامی شاه واهمه داشتند و بی محابا به خیابان ها نمی ریختند حلاوت پیروزی نصیب ایشان نمی شد. شایان ذکر است این جمله امام که فرمودند «والله یک لحظه هم در تمام عمرم نترسیدم» بسیار مهم و شگفت انگیر است و به تحول آفرینی بی نظیر ایشان در جهان منجر گشت . -ترس از قضاوت و حرف مردم: نیاز به مقبولیت و علاقه به تأیید و تمجید دیگران یکی از احساسات درونی انسان است؛ اما اگر این حس فراتر از حدّ طبیعی شده و یک دغدغه اصلی گردد تبدیل به یک معضل می شود و انسان از ترس اینکه مبادا کار، رفتار، ابتکار و هنرش مقبول دیگران واقع نشود از پیشرفت باز می ماند و توان انتخاب هدف و جنگیدن برای رسیدن به آن را از دست میدهد؛ درحالیکه اگر هدف سازگار با معیارهای الهی باشد نباید در راه آن، از ملامت کسی ترس به دل راه داد.«لا یخافون لومت لائم» ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin