eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۱۰ بقره 👈وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ. و نماز به پا دارید و زکات بدهید و بدانید که هر چه از اطاعت حق و کار نیکو برای خود پیش می‌فرستید آن را در نزد خدا خواهید یافت، که محققا خداوند به هر کار شما بیناست. وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. أَقِيمُوا : فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل الصَّلَاةَ : مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. آتُوا : فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل الزَّكَاةَ : مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف استینافیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا : اسم شرط جارم، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به مقدم تُقَدِّمُوا : فعل مضارع مجزوم (فعل شرط)، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. أَنْفُسِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری لِأَنْفُسِ : جار و مجرور، متعلّق به «تُقَدِّمُوا» كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور ، مضاف الیه مِنْ : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. خَيْرٍ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِنْ خَيْرٍ : جار و مجرور، متعلّق به محذوف، تمییز برای «ما» تَجِدُوا : فعل مضارع مجزوم (جواب شرط)، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ : ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به عِنْدَ : ظرف مکان (متعلق به «تجدوه»)، مفعول‌فیه و منصوب، علامت نصب فتحه اللَّهِ : لفظ جلاله، مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری إِنَّ : حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللَّهَ : لفظ جلاله، اسم «إنَّ» و منصوب، علامت نصب فتحه بِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا : اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِمَا : جار و مجرور، متعلّق به «بَصِيرٌ» تَعْمَلُونَ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بَصِيرٌ : خبر «إنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: معانی «خَیر» 🔹اسم «خَیْر» معمولا سه شکل دارد: ۱. اسم تفضیل: در این صورت از ریشه یا مصدر فعل مشتق شده است و به معنی بهتر/ بهترین، خوب تر/ خوب ترین می باشد و به یکی از دو حالت زیر می آید: الف)بعد از آن حرف «مِن» بيايد: مثال: العلم خیرٌ مِن المالِ 🍃علم بهتر از مال است. ب) بعد از آن «مضاف اليه» بیاید. مثال: انتَ خیرُ النّاسِ عِلماََ. 🍃تو بهترین مردم از نظر علم هستی. ۲. صفت مشبهه : در این مورد نیز مشتق است و معنی «خوب و نیک» می دهد و بیشتر در این حالت نقش «نعت» می گیرد. مثال: العملُ الخَیرُ ینفعُک. 🍃کارنیک به تو سود می رساند. ۳. مصدر : در این مورد، چون مصدر می باشد جامد است؛ چرا که‌ همه مصادر اسم و جامد هستند. و معنی «خوبی و نیکی/خوب بودن و نیک بودن» می دهد. مثال: خَیرک کثیرٌ. 🍃خوبی ات بسیار است. 📌نکته ۱: اسم تفضیل غیرمنصرف است به جز اسم تفضیل «خیر» که منصرف بوده و می تواند تنوین بگیرد شاید به این دلیل که از حالت «أَخْیَر» بروزن «أفعل» به خاطر حذف همزه خارج شده است. 📌نکته ۲: «خیر» مصدری یا صفت مشبهه هم از ابتدا منصرف بودند. ✔️ همه موارد فوق درباره کلمه «شرّ» هم صدق می کند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در نتیجه «خیر» در آیه ۱۱۰ سوره مبارکه بقره، به معنای کار خوب و نیکو و مصدر است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱سلام_امام_زمانم ای کاش امروز نسیم صبحگاه سلام و عرض تسلیت ما را به شما برساند مولا جان به خونخواهی پدر غریبت برگرد... اللهم عجل لولیڪ الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
⚫️ دعای روز بیست وسوم ماه رمضان 🔹 اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ، وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ، يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ. 🔺 خدایا در این ماه از گناهانم شست وشویم ده، و از عیب ها پاکم کن، و دلم را به پرهیزکاری دلها بیازمای، ای نادیده گیرنده لغزش های اهل گناه. @moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم : 🌺 روز بیست و سوم، به همراه پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان بر صراط مى گذرید و چنان باشید که گویى هر یتیمى را از امّت من سیر کرده و هر برهنه اى را از امّت من پوشانده اید. 📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۹ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی آیات مهدویت در جزء ۲۳ 1️⃣ یس: 30 👈🏻 افسوس از قدرناشناسی نعمت امامت 2️⃣ ص: 17 👈🏻 قدرت مطلق امام مهدی (عج) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هر روز یک آیه راجع به امام عصر(عج) 🔵 جزء بیست و سوم 🌕 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به امید حضرت مهدی ارواحنافداه صبر میکند @moassese_nooralyaghin