•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_دوم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۱۰ بقره
👈وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ.
و نماز به پا دارید و زکات بدهید و بدانید که هر چه از اطاعت حق و کار نیکو برای خود پیش میفرستید آن را در نزد خدا خواهید یافت، که محققا خداوند به هر کار شما بیناست.
وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أَقِيمُوا : فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الصَّلَاةَ : مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
آتُوا : فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الزَّكَاةَ : مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ : حرف استینافیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا : اسم شرط جارم، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول به مقدم
تُقَدِّمُوا : فعل مضارع مجزوم (فعل شرط)، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
لِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
أَنْفُسِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
لِأَنْفُسِ : جار و مجرور، متعلّق به «تُقَدِّمُوا»
كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور ، مضاف الیه
مِنْ : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
خَيْرٍ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
مِنْ خَيْرٍ : جار و مجرور، متعلّق به محذوف، تمییز برای «ما»
تَجِدُوا : فعل مضارع مجزوم (جواب شرط)، علامت جزم حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
هُ : ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به
عِنْدَ : ظرف مکان (متعلق به «تجدوه»)، مفعولفیه و منصوب، علامت نصب فتحه
اللَّهِ : لفظ جلاله، مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری
إِنَّ : حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
اللَّهَ : لفظ جلاله، اسم «إنَّ» و منصوب، علامت نصب فتحه
بِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَا : اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
بِمَا : جار و مجرور، متعلّق به «بَصِيرٌ»
تَعْمَلُونَ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بَصِيرٌ : خبر «إنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_بیست_سوّم
✅موضوع: معانی «خَیر»
🔹اسم «خَیْر» معمولا سه شکل دارد:
۱. اسم تفضیل:
در این صورت از ریشه یا مصدر فعل مشتق شده است و به معنی بهتر/ بهترین، خوب تر/ خوب ترین می باشد و به یکی از دو حالت زیر می آید:
الف)بعد از آن حرف «مِن» بيايد:
مثال: العلم خیرٌ مِن المالِ
🍃علم بهتر از مال است.
ب) بعد از آن «مضاف اليه» بیاید.
مثال: انتَ خیرُ النّاسِ عِلماََ.
🍃تو بهترین مردم از نظر علم هستی.
۲. صفت مشبهه :
در این مورد نیز مشتق است و معنی «خوب و نیک» می دهد و بیشتر در این حالت نقش «نعت» می گیرد.
مثال: العملُ الخَیرُ ینفعُک.
🍃کارنیک به تو سود می رساند.
۳. مصدر :
در این مورد، چون مصدر می باشد جامد است؛ چرا که همه مصادر اسم و جامد هستند.
و معنی «خوبی و نیکی/خوب بودن و نیک بودن» می دهد.
مثال: خَیرک کثیرٌ.
🍃خوبی ات بسیار است.
📌نکته ۱: اسم تفضیل غیرمنصرف است به جز اسم تفضیل «خیر» که منصرف بوده و می تواند تنوین بگیرد شاید به این دلیل که از حالت «أَخْیَر» بروزن «أفعل» به خاطر حذف همزه خارج شده است.
📌نکته ۲: «خیر» مصدری یا صفت مشبهه هم از ابتدا منصرف بودند.
✔️ همه موارد فوق درباره کلمه «شرّ» هم صدق می کند.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در نتیجه «خیر» در آیه ۱۱۰ سوره مبارکه بقره، به معنای کار خوب و نیکو و مصدر است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌱سلام_امام_زمانم
ای کاش امروز
نسیم صبحگاه سلام
و عرض تسلیت ما را
به شما برساند
مولا جان به خونخواهی
پدر غریبت برگرد...
اللهم عجل لولیڪ الفرج
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚫️ دعای روز بیست وسوم ماه رمضان
🔹 اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ، وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ، يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ.
🔺 خدایا در این ماه از گناهانم شست وشویم ده، و از عیب ها پاکم کن، و دلم را به پرهیزکاری دلها بیازمای، ای نادیده گیرنده لغزش های اهل گناه.
@moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم :
🌺 روز بیست و سوم، به همراه پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان بر صراط مى گذرید و چنان باشید که گویى هر یتیمى را از امّت من سیر کرده و هر برهنه اى را از امّت من پوشانده اید.
📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۹
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#مهدویت_در_قرآن
✍ بعضی آیات مهدویت در جزء ۲۳
1️⃣ یس: 30 👈🏻 افسوس از قدرناشناسی نعمت امامت
2️⃣ ص: 17 👈🏻 قدرت مطلق امام مهدی (عج)
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هر روز یک آیه راجع به امام عصر(عج)
🔵 جزء بیست و سوم
🌕 پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به امید حضرت مهدی ارواحنافداه صبر میکند
@moassese_nooralyaghin