بهترین عبادت
🔵 دعا برای #تعجیل_فرج و بر طرف شدن غم و اندوه از چهره مبارک #امام_زمان ارواحنا فداه مخصوصا در اماکن مقدس و بقاع متبرک که محل عبادت و دعای ایشان بوده است، از بهترین عبادات محسوب می شود.
📚 شیخ جعفر مجتهدی رحمة الله
@moassese_nooralyaghin
👆 نشانه های آخرالزمان
حنما بخوانید و تفکر کنید 🤔
@moassese_nooralyaghin
اصلاح يک تعبیر نادرست
🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر میفرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند.
🔸 بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.»¹
1️⃣ مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «و لكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان میگوییم «اشهد أن محمداً رسول الله».
▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
▫️سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
@moassese_nooralyaghin
خاتم الانبیاء وخاتم الاوصیاء رحمتی برای جهانیان
🔵 خداوند درباره رسول اعظم میفرماید: ترا جز رحمت برای جهانیان نفرستادهايم.
🌕 ابن عباس گويد: پيامبر رحمت است براى خوب و بد و مؤمن و كافر. پس براى مؤمن در دنيا و آخرت رحمت است و براى كافر در همين دنيا كه از بلاها و مسخها و هلاكتها معاف شده است.
🌺 در لوح جابر هم امام زمان به عنوان رحمة للعالمین معرفی شده است: ...ثُم أكملَ ذلك بِإبْنِه "رحمة للعالمین"
امام عصر هم رحمت برای تمام عالم است حتی کافران هم زنده به یُمن وجود او هستند. در روایت داریم که: اگر زمین به اندازه چشم بر هم زدنی از حجت الهی خالی باشد، اهل خود را فرو میبرد.
@moassese_nooralyaghin
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی_سوره_نساء
#دوازدهمشهریور۱۴۰۳_بخشاول
استاد حسینی آل مرتضی روز دوشنبه مورخ ۱۲ شهریور ماه سال ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ صفر، ضمن تسلیت شهادت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن (ع) و امام رضا (ع) به شرح و تفسیر آیه ۶۵ سوره نساء و ارتباط این آیه با آیات قبل و سه مناسبت روز پرداختند. ایشان ابتدا به مراحل سهگانه آیه اشاره کردند:
◼ مراحل سهگانه آيه ۶۵ نساء
اين آيه شريفه به هنگام اختلاف و منازعه وظايفي را در سه مرحله براي مؤمنان لازم میداند:
⬅️ ۱- مرحله فعل: حَتّي يُحَكِّموكَ فيما شَجَرَ بَينَهُم: نرفتن به دادگاه طاغوت و مراجعه به محكمه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم (مقبولیت حکمیت، حاکمیت و حکومت پیامبر(ص) چه در مساله قضاوت و چه در مساله ولایت)
⬅️ ۲- مرحله وصف: ثُمَّ لايَجِدوا في أنفُسِهِم حَرَجاً مِمّا قَضَيت: پذيرش قلبی حكم پيامبر
⬅️ ۳- مرحله فعل: ويُسَلِّموا تَسليما: عمل به حكم پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم
✨مراحل سهگانه و قوس صعودي و نزولي وظيفه مؤمن در هنگام اختلاف و منازعه بدين ترتيب است:
👈۱- پذيرش عملي صلاحيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم براي داوري و رجوع به محكمه ايشان و اجتناب از محاكم و دادگاه های طاغوت.
👈۲- در قوس صعود، از مقام فعل به مقام وصف رسيدن و حكم الهي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را بدون كوچکترين احساس دلتنگي به جان خريدن. اين وصف مهم نفساني، يعني پذيرش قلبي حكم پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم آسان به دست نمیآيد.
👈۳- در قوس نزول، بازگشت از مقام وصف به مقام فعل، يعني اجرای آن حكم و عمل كردن به آن.
ایشان در ادامه افزودند: آیات ۵۹ الی ۶۵ در سیاق واحد هستند و موضوع آنان ايمان، اعتقاد قلبي و تسليم محض بودن در مقابل خداوند، پیامبر اسلام، پیامبران و معصومان است چه در ظاهر و چه در باطن، که این خود بیانگر مقام عصمت پیامبران نیز است. نشانه اين ايمان، پذيرش قلبي و باطنی حكم پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم است نه صرف رجوع ظاهری به محكمه آن حضرت براي حل اختلاف. مؤمن حق محور است و طبق وظيفه ايمانی خود اولاً به دادگاهي مي رود كه طبق وحي الهي حكم مي كند و ثانياً حكم الهی را در مسائل قضایی و یا ولایی خواه به نفع يا به ضرر او باشد، خاضعانه مي پذيرد. (وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا)
پس در نزاع و اختلافات چه در مسائل ولایی و چه در مسائل قضایی باید به رهبران الهی رجوع کنیم و تسلیم مطلق در برابر دستورات باشیم و این پذیرش هم به لحاظ عملی و ظاهری و هم به لحاظ باطنی باشد. آثار این پذیرش باطنی در رفتار و عملکرد ما نیز بروز خواهد کرد.
ما باید ببینیم امام از ما چه می خواهد و همان کار را انجام دهیم و به آن راضی باشیم. به تعبیر دیگر باید ولایت پذیری داشته باشیم. اهل بیت علیهم السلام چه دستور به صلح یا جنگ دادند مردم باید پذیرا باشند. اما مردم پس از صلح امام حسن علیه السلام با معاویه ایشان را در دوره ده ساله امامتشان بسیار مورد اذیت و آزار قرار دادند. نه همیشه جنگ به صلاح است و نه همیشه صلح. پیامبر اکرم(ص) که این همه جنگیدند، در قضیه حدیبیه صلح را پذیرفت. شرایط دو عصر امام حسن علیه السلام با امام حسین علیه السلام متفاوت بودند؛ هم دشمن تفاوت کرده بود و هم دوست. تصمیمگیریها باید براساس شناخت دشمن و دوست و نیز امکانات دشمن و دوست باشد. در یک زمان شهادت، آثار و برکاتی دارد که در عصر دیگر چنین نیست.
⬅️ بنابراین مساله مشترک بین این سه بزرگوار صلح و اصلاح است. حال سوال اینجاست که آیا صلح امری ممدوح است یا مذموم؟
┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی_سوره_نساء
#دوازدهمشهریور۱۴۰۳_بخشدوم
موضوع صلح در آیات متعددی از قرآن کریم مطرح شده است مانند: أَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ (انفال/۱)؛ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ (نساء/۱۲۸)؛ وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا (نساء/۳۵)؛ لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ...(نساء/۱۱۴)؛ که بیان میکند نجوا، جز در موارد استثنايى، ناپسند است، چون سبب سوء ظنّ ميان مؤمنان مىشود مگر (سخن) كسى كه به صدقه يا كار نيك يا اصلاح و آشتى ميان مردم فرمان دهد
بنابراین صلح در مواردی حرمت، گاهی وجوب و گاهی مطلوبیت و محبوبیت دارد.
👈۱- مطلوبیت و محبوبیت صلح
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ (حجرات/۱۰)
👈۲- وجوب صلح
وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا؛ و اگر تمایل به صلح نشان دهند، تو نیز از در صلح درآی (انفال/۶۱)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید همگی در صلح و آشتی درآیید (بقره/۲۰۸)
👈۳- حرمت صلح
فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ؛ پس هرگز سست نشوید و (دشمنان را) به صلح (ذلّتبار) دعوت نکنید در حالی که شما برترید (محمد/۳۵)
لذا به صورت عام در اکثر اوقات صلح امری پسندیده است و خداوند نیز صلح را طلب کرده است و نه جنگ را مگر در موارد اضطرار.
⬅️اما عده ای جهاد را در مقابل صلح قرار دادند اما در اسلام چیزی به عنوان دوگانه جهاد و صلح وجود ندارد. چون خداوند متعال بارها در قرآن کریم امر به جهاد کرده است بنابراین جنگ در مقابل صلح قرار دارد. جهاد مفهوم وسیعی است که ممکن است زیر چتر آن جنگ و یا صلح قرار بگیرد. پس صلح مساله مهمی است. صلح حدیبیه پیامبر (ص) فتح مبین بوده است که زمینه فتح مکه را آماده کرده است. امام رضا (ع) نیز علاوه بر پذیرش صلح ولایتعهدی مامون را نیز قبول کرد و امام حسن (ع) نیز صلح با معاویه را پذیرفت. لیکن پذیرش این صلح ها اولا با اکراه و ثانیا پیشنهاد صلح از جانب طرف مقابل بوده است و با پذیرش صلح نقاب تزویر و ریا و دروغ را از چهره دشمن کنار زدند.
┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صدوچهل_وپنجم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۲۸ سوره بقره
👈 رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَآ أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ.
ای پروردگار ما! ما را [با همه وجود] تسلیم خود قرار ده، و نیز از دودمان ما امتی كه تسلیم تو باشند پدید آور، و راه و رسم عبادتمان را به ما نشان ده، و توبه ما را بپذیر، كه تو بسیار توبهپذیر و مهربان هستی.
رَبَّ: منادای مضاف به تقدیر حرف ندا و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اِجعَل: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «انت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به اول
مسلمَین: مفعولٌ به دوم و منصوب، علامت نصب «یاء»
لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
لَکَ: جار و مجرور، متعلق به «مسلمین»
و: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ذریّةِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جرّ کسره ظاهری
من ذریّة: جار و مجرور، متعلق به «اجعل»
نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
اُمّةً: مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
مُسلمةً: نعت برای «اُمّة» و منصوب بنا بر تبعیت
لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد
کَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر
لکَ: جار و مجرور، متعلق به «مسلمة»
و: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اَرِ: فعل امر، مبنی بر حذف حرف عله. ضمیر مستتر «انت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به اول
مناسکَ: مفعولٌ به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
و: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تُب: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «انت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
علی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر
اِنَّ: حرف مشبهة بالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ»
انتَ: ضمیر منفصل، مبنی بر فتح، موکد «کَ» (اسم إنَّ) و محلا منصوب بنابر تبعیت
التّوابُ: خبر اول «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
الرحیمُ: خبر دوم «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صدوچهل_وپنجم
✅ موضوع: حذف حرف ندا و حکم منادای مضاف
🔹حروف ندا هفت حرفند:
همزه مقصوره (نداء قریب)، همزه ممدوده (نداء بعید)، یا، أیا، هَیا، أی، وا
🔹حذف جوازی حرف ندا
فقط حرف نداء «یا» می تواند به صورت لفظی حذف شود، اگر قبل از اسم «عَلَم» و «مضاف» و «أیُّها» می باشد.
مثال ۱: یوسُفُ اَعرِض عَن هذا
🍃«یوسف» اسم عَلَم است و حرف نداء «یا» قبل از آن حذف شده است.
مثال ۲: سَنَفرُغُ لَکُم أیُّهَا الثَقَلان
🍃جایز است حرف ندا (یا) قبل از «أیّها» حذف شود.
مثال ۳: رَبَّنا آتِنا مِن لَدُنکَ رحمةً
🍃حرف نداء «یا» قبل از منادای مضاف «رَبَّنا» حذف شده است.
🔹حکم منادای مضاف
هرگاه منادا، مضاف باشد، واجب است منصوب شود.
مثال: رَبَّنَا اغفِر لَنا.
🍃 در کلام فوق، «ربَّ» منادای مضاف و منصوب است. ضمیر متصل «نا»، مبنی و محلا مجرور به عنوان مضاف الیه واقع شده است.
•••┈✾~💠~✾┈•••
✅در آیه ۱۲۸ سوره مبارکه بقره:
«رَبَّنا» منادای مضاف است و حرف نداء «یا» جوازاً حذف شده و منادا وجوباً منصوب است.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#مراسم_۲۸صفر
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🔲شهادت نبی رحمت صلیاللهعلیهوآله و کریم اهل بیت علیهالسلام تسلیت باد.
«السلام علیک یا رسولالله (ص)»
«السلام علیک یا حسن بن علی (ع)»
•┈••✾◆▪️✦✧✦▪️◆✾••┈•
▪️زهرا به خانه و ملکالموت پشت در
از بهر قبض روح شریف پیامبر
▪️از هیچ کس نکرده طلب اذن و ای عجب
بی اذن فاطمه ننهد پای پیشتر
🕯🕯🕯
✅ به مناسبت سوگواری روز حزن و غم روز ۲۸ صفر هیئت صاحب الزمان (عج) و موسسه نورالیقین مراسم عزاداری برگزار کرد.
◀️این مراسم معنوی که به مناسبت شهادت جانگداز اشرف مخلوقات، حضرت محمد (ص) و سبط اکبر ایشان، امام حسن مجتبی (ع) پس از کلاس تفسیر تخصصی و با حضور مربیان و مسئولان به شرح زیر برگزار شد:
▪️تدریس و سخنرانی استاد آلمرتضی
▪️پخش کلیپ و برگزاری مسابقه
▪️قرائت زیارتنامه، مداحی و سینهزنی
•┈••✾◆▪️✦✧✦▪️◆✾••┈•
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج
@moassese_nooralyaghin