eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• #موضوع: اعراب آیه 142 سوره بقره 👈سَيَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا ۚ قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ به زودی سبک‌مغزان از مردم می‌گویند: «چه چیز آنها [= مسلمانان‌] را، از قبله‌ای که بر آن بودند، بازگردانید؟!» بگو: «مشرق و مغرب، از آن خداست؛ خدا هر کس را بخواهد، به راه راست هدایت می‌کند.» سَ: حرف استقبال، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. يَقُولُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری السُّفَهَاءُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مِنَ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. النَّاسِ: مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری مِنَ النَّاسِ: جار و مجرور، متعلق به محذوف، حال از سُفَهَاءُ، محلا منصوب مَا: اسم استفهام، مبنی، محلاً مرفوع، مبتدا وَلَّا: فعل ماضی مبنی بر فتحه مقدر. ضمیر مستتر «هو» مبنی، محلاً مرفوع، فاعل هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلاً منصوب، مفعول به عَنْ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. قِبْلَةِ: مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری عَنْ قِبْلَةِ: جار و مجرور، متعلق به «وَلَّاهُم» هم: ضمیر متصل، مبنی، محلاً مجرور، مضاف الیه الَّتِي: اسم موصول، مبنی، محلاً مجرور، نعت برای قبلتهم، یا بدل، محلا مجرور كَانُوا: از افعال ناقصه، مبنی بر ضم واو: ضمیر متصل، مبنی، محلاً مرفوع، اسم کان عَلی: حرف جر مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. هَا: ضمیر متصل، مبنی، محلاً مجرور به حرف جر عَلیها: جار و مجرور، متعلق به محذوف، خبر کانوا قُلْ: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «أنت» محلا مرفوع، فاعل لِ: حرف جر مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللَّهِ: مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری لِلّهِ: جار و مجرور، متعلق به محذوف،محلاً مرفوع، خبر مقدم الْمَشْرِقُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. الْمَغْرِبُ: معطوف به مبتدا و مرفوع بنا بر تبعیت يَهْدِي: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر. ضمیر مستتر «هو» محلاً مرفوع، فاعل مَنْ: اسم موصول و مبنی، محلاً منصوب، مفعول به يَشَاءُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمّه مقدر. ضمیر مستتر «هو» محلاً مرفوع، فاعل إِلَىٰ: حرف جر مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. صِرَاطٍ: مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری إلی صِرَاطٍ: جار و مجرور، متعلق به یَهدی مُسْتَقِيمٍ: نعت و مجرور بنا بر تبعیت •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ موضوع: انواع موصول اسم موصول: «اسم موصول» اسم مبهمی است که تعیین مراد و روشن ساختن مقصود از آن همواره نیازمند یک جمله یا شبه جمله است. به این جمله یا شبه جمله «صله موصول» گفته می‌شود. صله موصول ناگزیر باید حاوی ضمیر یا جایگزین ضمیری به نام «عائد» باشد که به اسم موصول باز می‌گردد و این صله موصول است که موصول اسمی را معرفه می‌سازد. انواع موصول: موصول بر دو نوع است: 1-موصول عام : موصول اسمی عام یا مشترک با یک لفظ بر همه انواع از مفرد و مثنی و جمع، و مذکر ومؤنث دلالت دارد. اسم‌های موصول عام یا مشترک عبارتند از: «مَن، ما، أل، ذو، ذا، أيّ». مثال: «لَا یُکَلِّفُ اللَّـهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ... .» خداوند هیچ کس را، جز به اندازه تواناییش، تکلیف نمی‌کند. (انسان،) هر کار (نیکی) را انجام دهد، برای خود انجام داده؛ و هر کار (بدی) کند، به زیان خود کرده است... (در آیه فوق، «ما» در هردو مورد که بر هم عطف شده اند «ما»ی موصول است و با توجه به صله ی آن یعنی جمله های «کسبت» و «اکتسبت» به معنای آنچه یا هر آنچه که انجام دهد یا هر آنچه را که علیه خود انجام دهد می باشد) موصول خاص: این موصول بر شش قسم است و براى مفرد، مثنى، جمع و مذكر و مؤنث، لفظ خاص دارد. موصول خاص: الَّذِي، اللَّذَانِ، اللَّذَيْنِ، الَّذِينَ، الَّتِي، اللَّتَانِ، اللَّتَيْنِ، اللَّاتِي. مثال: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. ای مردم، بپرستید خدایی را که آفریننده شما و پیشینیان شماست، باشد که پارسا و منزّه شوید.  (الذي: موصول خاص مفرد مذکر/ خَلَقَكُمْ: جمله صله)/ (الذين: موصول خاص جمع مذکر/ مِنْ قَبْلِكُمْ: جمله صله). •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۴۲ بقره، «الّتی» در عبارت«...الّتی کانواعلیها..» موصول خاص و(مفردمؤنث) می باشد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتب موسوعه النحو و الصرف ، مبادی العربیه ، سرآغازنحو واعراب القرآن الکریم) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج) باز هم ساعت دلم به وقت یادت کوک شد دلبر بےنشانم ؛ بهار یادت همیشه در وجودم سبز خواهد ماند برگرد .......... مولاجان امروز ، اگرچه دوباره چشم‌هایم از خواب برخواسته و ناکام ماندند؛ اما دل خوش شدم از اینکه یک روز ، به دیدارتان نزدیک‌تر شدم و شاید همین امید و آرزوے دیدار است ، که در این وانفساے بلا مرا به زندگے امیدوار کرده. دلتنگے این روزهاے من براے شما قابل وصف نیست من هر روز وعده آمدنتان را به دل بےقرارم مژده میدهم نمیدانم زمان ظهورتان را درک خواهم کرد یا نه؟ اماآقاجان اگر آمدے من نبودم حلالم کن.😔 در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم... مولاےمهربان‌غزلهاےمن‌سلام✋ ┄┄┄--🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
‍ ✍ ﺍﻣﺎﻡ مَهدی (ﻋﺞ) از چه کسانی ناراحت است؟ 📜 این روایت، ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺁﺯﺭﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﻟﯽ ﻋﺼﺮ ﺍﺯ مدعیان ﺩﯾﻨﻤﺪﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ که با بال پشه مقایسه شده اند. اینان کسانی هستند که با هر بادی مسیر خود را تغییر داده و به سوی گمراهی می شتابند. 🔸 ﺣﻀـﺮﺕ ﻣَﻬﺪﻯ(ﻋﺞ) ﺑﻪ ﻣﺤﻤـﺪ ﺑـﻦ ﻋﻠـﻰ ﺑـﻦ ﻫﻼ‌ﻝ ﻛـﺮﺧـﻰ ﻓـﺮﻣـﻮﺩﻩ ﺍﻧـــﺪ: ﻗـﺪ ﺁﺫﺍﻧﺎ ﺟﻬﻼ‌ﺀ ﺍﻟﺸﻴﻌﻪ ﻭ ﺣﻤﻘﺎﺋﻬـﻢ، ﻭ ﻣﻦ ﺩﻳﻨﻪ ﺟﻨﺎﺡ ﺍﻟﺒﻌﻮﺿﻪ ﺍﺭﺟﺢ ﻣﻨﻪ. ﻧﺎﺩﺍﻧﺎﻥ ﻭ ﻛـﻢ ﺧـﺮﺩﺍﻥ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧـﻰ که ﺑﺎﻝ ﭘﺸﻪ ﺍﺯ ﺩﻳﻨـﺪﺍﺭﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺤﻜﻢ‌ﺗـﺮ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺁﺯﺭﺩﻧﺪ. 📘ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﻃﺒﺮﺳﻰ، ﺝ ۱، ﺹ ۴۷۴. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ میدونید بداخلاقی برکت رو از خانه‌هامون میبره؟! 💠 استاد فاطمی‌نیا @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨توبه واقعی (از ته دل) از مهمترین وظایف شیعیان نسبت به امام عصر انجام توبه واقعی است. یکی از اصلی ترین دلایل غیبت امام زمان، گناهانی است که از انسانها سر می زند امام زمان در توقیع خود به شیخ مفید، گناهان ما را دلیل اصلی غیبت میدانند و میفرمایند: پس تنها چیزی که ما را از آنان پوشیده میدارد، اعمال ناخوشایندشان است که به ما میرسد و از آنان نمیپسندیم و انتظار نداریم. 📚 کتاب مکیال المکارم ج ۲ "دَلیٰلِ غِیْبَتِ تُو، مَنَمْ، میٰداٰنَمْ"  @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ «امْشِ‏ بِدَائِكَ‏ مَا مَشَى بِكَ؛» « با درد خود بساز، چندان که با تو سازگار است». ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 👈بخش دوم: سازش با درد (امْشِ‏ بِدَائِكَ) برخی شارحان می گویند در این سخن اشارتی است بر پوشیده داشتن بیماری (ابن میثم، ج8، ص25)، خوئی می گوید منظور تعجیل نکردن در مراجعه به پزشک هنگام بیماری است. چرا توصیه می شود به محض بروز بیماری به پزشک مراجعه نشود؟ 1 ـ بدن انسان بطور طبیعی دارای سیستم ایمنی است و تا حد زیادی قادر است با بیماری مبارزه کند. هر بیماری دوره ای دارد که با سر آمدن مدتش از بدن خارج می شود. 3ـ داروها عوارض جانبی دارند. علت این امر، تنها مصرف خودسرانه دارو نیست؛ بلکه داروی تجویز پزشک هم از این قاعده مستثنا نیست. امام کاظم علیه السلام فرمود:« لَيْسَ‏ مِنْ‏ دَوَاءٍ إِلَّا وَ هُوَ يُهَيِّجُ‏ دَاءً وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ فِي الْبَدَنِ أَنْفَعَ مِنْ إِمْسَاكِ الْيَدِ إِلَّا عَمَّا يُحْتَاجُ إِلَيْهِ؛ هیچ دارویی نیست مگر اینکه دردی را تحریک می کند و هیچ چیز در بدن سودمند تر از امساک جز نسبت به چیزی که به آن نیاز دارد نیست». ( بحار الانوار، ج59، ص58، سفینة البحار، ج5، ص279) شرب الدواء للجسد كالصابون للثوب، ينقّيه و لكن يخلقه؛ نوشيدن دارو براى بدن مانند صابون براى لباس است كه آن را پاكيزه ولى فرسوده می سازد. (شرح ابن ابی الحدید، ج20، ص300) 4ـ انسان وقتی در مقابل بیماری تسلیم می شود و با مختصر بیماری در بستر می خوابد به خودش تلقین بیماری می کند، تلقین خود اثر تخریبی دارد. (پیام امام، ج 12، ص 171) کسی که به راحتی در برابر درد و رنج و بیماری ضعف نشان ندهد، قوی می شود. صبر و شکیبایی در وجودش پرورش می یابد و تن پروری، سستی و راحت طلبی از او دور می شود. نیز ریاضت و تحمل سختی کمک به طبیعت انسان است و او را در برابر بیماری مقاوم می‌سازد و بعضی از بیماری ها به وسیله حرکات بدن از بین می‌روند.(ابن میثم) ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه‌نورالیقین مرکزتخصصی‌تفسیروعلوم‌قرآنی @moassese_nooralyaghin