eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2هزار ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* موضوع: امور تکوینی و اعتباری ✍امور و مفاهیمی که انسان تصوّر می‌کند، یا تکوینی‌اند و یا اعتباری. ⬅️امور تکوینی ✍ عبارت‌اند از آنچه در عالم خارج تحقق عینى دارند و عمل اختياری انسان در بود و نبود آن ها نقشی ندارد مثل آسمان، زمین و... - این امور از بین نمی روند. - با گذر زمان تغییر نمی‌کنند. ⬅️امور اعتباری ✍ امور اعتباری دو گونه اند: - برخی صِرف اعتبارند. - برخی ريشه تكوينی دارند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ 1⃣ امور اعتباری صرف 👈 از عادات، آداب، رسوم و فرهنگ عادی مردم اند كه در اثر يك سلسله تناسب ها يا ارتجال ها نشأت می‌گيرند؛ مثل رنگ ها يا شكل‌هایی كه به عنوان علائم راهنمايی- رانندگی وضع می‌شوند، به گونه‌ای که اگر انسان نباشد از آنها خبری نیست؛ اموری مثل ملکیت، ریاست، زوجیت و ... . 💥 مفاهیم اعتباری ممکن است به موازات تغییر و تحولات اجتماعی از بین بروند مانند مفهوم برده‌داری و امپراطوری. 2⃣ امور اعتباری با ریشه تکوینی 👈 امور اعتباری دينی، اخلاقی و حقوقی از نظر مبدأ، ريشه تكوينی دارند و از نظر معاد، ظهور تكوينی خواهند داشت؛ برای مثال همان گونه كه «سمّ» يك امر تكوينی است و اثر تكوينی دارد، «دروغ» نيز سم روح است و اثر تكوينی دارد؛ يكی سمِّ جسم است و ديگری سمّ روح و در قيامت، سمّ بودن دروغ برای روح انسان آشكار می‌شود. انسان گناه كار، واقعاً مريض است: (في قُلوبِهِم مَرَض)؛ نه اين كه به صورت اعتباری مريض باشد و بر اساس قرارداد و جعل، مريض محسوب شود. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ ◀️ گاهی امری اعتباری، منشأ پيدايش امری تکوینی می‌گردد؛ مثل اينكه شارع مقدس نماز را واجب كند و بگويد «الصلاة واجبة» و پس از آن ميان مفاد قضيه و قلب انسان گره بخورد و انسان وجوب نماز را باور كند. عقدی كه بين مفاد قضيه و قلب او ايجاد می‌شود، امری حقيقی و تكوينی است، چون وصفی نفسانی است و هيچ قرارداد و اعتباری در آن نيست. ◀️ گاهی هم امری تكوينی، منشأ پيدايش امری اعتباری می‌گردد؛ مثلاً مرگ انسان که امری تکوینی است منشأ ملکیت ورثه نسبت به اموال او است. 🔸 بنابراین با توجه به آیه ۱ سوره نساء و اشاره به خلقت همه انسان ها از نفس واحده (خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ) ارتباط انسان‌ها با یکدیگر بر اساس امری تکوینی است، نه اعتباری. زیرا همگان از یک نفس آفریده شده‌اند و حقیقتا از یک گوهرند، پس رعایت تعاون، حفظ حقوق و احترام متقابل، پرهیز از تفاخر، سلطه جویی و برتری طلبی بر همگان لازم است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
⚜السلام علی الحسین ⚜و علی علی بن الحسین ⚜و علی اولاد الحسین ⚜و علی اصحاب الحسین علیه السلام ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✍در مورد یکدیگر ظن و گمان نداشته باشید. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ..... 📖حجرات/١٢ ⚜ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از بسيارى گمان ها دورى كنيد، زيرا بعضى گمان ها گناه است. بسیاری از اوقات، وقتی رفتاری از کسی می بینیم، در ذهن خود در موردش تحلیل کرده و گمان هایی می بریم که غالبا صحیح نیست و بیش از همه باعث اذیت خودمان می شود. در حالی که دین، از چنین رفتاری نهی کرده و فرموده از این کار اجتناب کنید چون ممکن است به گناه منجر شود. بنابراین؛ وقتی کسی در خیابان، تند رانندگی می کند، وقتی کسی جواب تلفن‌تان را نمی دهد، وقتی کسی دیر سر قرارش حاضر می شود، وقتی...... هیچ فکری درباره اش نکنید و گمان بیهوده نبرید. ⚜ در اینصورت، قبل از همه، خودتان در آرامش خواهید بود. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*┅═✧❁﷽❁✧═┅* موضوع :راههای به دست آوردن فتوا 👈به دست آوردن فتوا، یعنی دستور مجتهد چهار راه دارد: ⬅️ اول: شنیدن از خود مجتهد ⬅️دوم: شنیدن از دو نفر عادل که فتوای مجتهد را نقل کنند. ⬅️سوم: شنیدن از کسی که مورد اطمینان و راستگوست. ⬅️ چهارم: دیدن در رساله مجتهد در صورتی که انسان به درستی آن اطمینان داشته باشد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ 📚نظر سایر مراجع عظام تقلید در این مساله : ◀️ مظاهری، فاضل 👈 به دست آوردن فتوای مجتهد سه راه دارد مورد سوم را بیان نکردند. ◀️اراکی، وحید 👈 مورد سوم شنیدن از کسی که مورد وثوق میباشد و از گفته او اطمینان پیدا شود . ◀️ سبحانی 👈 شنیدن از فرد عادل که فتوای مجتهد را نقل کند. ◀️ تبریزی 👈 در صورتی که نقل شخص معتبر با نوشته رساله معتبره مخالفت کند و اشتباه در یکی معلوم نگردد شخص باید تا روشن شدن فتوای مجتهد عمل به احتیاط کند و اگر ناقل نقل خود را نسبت به رساله بدهد که در آن رساله خلاف نقل مذکور است نقل او اعتبار ندارد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄ ❇️ اصطلاحات عادل 👈 در علم حدیث فرد شیعه دوازده امامی راستگو و صادق و نیک کردار است به طوری که از کل محرمات دوری و به کل واجبات عمل می کند. وثوق 👈ثقه در علم حدیث به فردی که راستگویی او محرز باشد گفته می شود هر چند شیعه و یا دوازده امامی نباشد یعنی از نظر راستگویی مورد اعتماد است . ┄┄┄┅••✻••┅┄┄ 📚برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس حضوری آموزش احکام رساله و کتاب روش نوین در بیان احکام و‌رساله مراجع عظام تقلید. 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ » 🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 کلاس تفسیر تخصصی(طرح مشکات) دوشنبه مورخ ۳ آبان ماه ۱۴۰۰ تدریس تفسیر تخصصی ادامه آیه ۴۴ و آیه ۴۵ سوره مبارکه نساء توسط استاد ارجمند حسینی آل مرتضیعناوین موضوعات تدریس شده: ادامه مباحث آیه ۴۴ : 🔹گمراه و گمراه کننده "یشترون الضلاله و یریدون ان تضلوا السبیل" 🔹هشدار خداوند به خطر فریبکاری یهود 🔹تعریف دفع و رفع و مصادیق آنها 🔹کاربرد استعاره در کلمه "یشترون" به جای "استبدال" موضوعات ایه ۴۵ : 🔹ولایت و نصرت الهی 🔹تکرار لفظ جلاله "الله " 🔹اقسام و معانی "باء" 1⃣ سببیت یا تعلیل 2⃣ تعدیه 3⃣ زائده 4⃣ استعانت 5⃣ مصاحبت 6⃣ الصاق که دوگونه است الف:حقیقی ب:مجازی 📌طرح مشکات شامل تفسیر تخصصی سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مولای من امام زمانم سلام🌸✋ ▫️قصه خلقت با "محمّد" آغاز شد، و سرانجام هم با "محمد" پایان شیرینش فرا می‌رسد. ما مسلمانان اولین محمّدیم، و چشم به راه آخرین محمد... الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج صبحتان مهدوی🌼 ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌸 امام جعفر صادق (عليه السلام) : ☘ کسی که برای هر بلایی ، شکیبایی ای و برای هر نعمتی ، شکری و برای هر سختی ای ، آسانی آماده نسازد،او انسان ناتوانی است.در هر بلا یا مصیبتی که به فرزندت یا مالت می رسد،خویشتن را به شکیبایی وا دار ؛ زیرا خداوند ، آنچه را به عاریت داده ، می ستاند و بخشش خود را پس می گیرد تا بدین وسیله شکیبایی و شکر گزار بودن تو را بیازماید. 📚بحارالانوار ج ۷۱ ص ۹۴ ح ۵۵ ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•* ‌ (صلی الله علیه واله) توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است.  به چند نوع از معجزات آن حضرت اشاره می کنیم : 💡نوع اوّل: معجزاتى است که متعلّق است به اجرام سماویّه مانند شق قمر و رد شمس ‍ و تظلیل غمام و نزول باران و نازل شدن مائده و طعام ها و میوه ها براى آن حضرت از آسمان و غیر ذلک و ما در این جا به ذکر چهار امر از آن ها اکتفا مى کنیم: ۱-شق القمر🌖 ↩اوّل: در شقّ قمر است: قال اللّه تعالى: «اِقْتَربَتِ السّاعَهُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ وَ اِنْ یَرَوا آیَهً یُعْرِضُوا وَ یَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرُّ». ؛ نزدیک شد قیامت و به دو نیم شد ماه و اگر ببینند آیتى و معجزه اى رو مى گردانند و مى گویند سِحْرى است پیوسته. اکثر مفسران خاصّه و عامّه روایت کرده اند که این آیات وقتى نازل شد که قریش در مکه از آن حضرت معجزه طلب کردند حضرت اشاره به ماه فرمود، به قدرت حق تعالى به دو نیم شد و در بعضى روایات است که آن در شب چهاردهم ذی الحجه بود. 📓منبع :تفسیر قمی۲/۳۴۱ ۲- رد الشمس🌞 ↩علماء خاصّه و عامّه به سندهاى بسیار از اسماء بنت عُمَیْس و غیر او روایت کرده اند که روزى حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را پى کارى فرستاد و چون وقت نماز عصر شد و نماز عصر گزاردند حضرت امیر علیه السلام آمد و نماز عصر نکرده بود، حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم سر مبارک خود را در دامن آن حضرت گزارد و خوابید و وحى بر آن حضرت نازل شد و سر خود را به جامه پیچیده و مشغول شنیدن وحى گردید تا نزدیک شد که آفتاب فرو رود و چون وحى منقطع شد. حضرت فرمود: یا على! نماز کرده اى؟ گفت: نه یا رسول اللّه نتوانستم سر مبارک تو را از دامن خود دور کنم. پس حضرت فرمود: که خداوندا! على مشغول طاعت تو و طاعت رسول تو بود پس ‍ آفتاب را براى او برگردان! اسماء گفت: واللّه! دیدم که آفتاب برگشت و بلند شد و به جائى رسید که بر زمین ها تابید و وقت فضیلت عصر برگشت و حضرت نماز کرد و باز آفتاب فرو رفت. 📓منبع:مناقب خوارزمی ص۳۰۶ ۳- ریزش باران🌧 ↩ایضا خاصه و عامّه روایت کرده اند که چون قبایل عرب با یکدیگر اتفاق کردند در اذیت آن حضرت، حضرت فرمود: که خداوندا، عذاب خود را سخت کن بر قبایل مُضَر و بر ایشان قحطى بفرست مانند قحطى زمان یوسف. پس باران هفت سال برایشان نبارید و در مدینه نیز قحطى به هم رسید، اعرابى به خدمت آن حضرت آمد و از جانب عرب از سختی استغاثه کرد ؛ پس حضرت بر منبر آمد و حمد ثناى حق تعالى ادا نمود و دعاى باران خواند و در اثناى دعاى آن حضرت باران جارى شد و یک هفته بارید و چندان باران آمد که اهل مدینه به شکایت آمدند و گفتند: یا رسول اللّه! مى ترسیم غرق شویم و خانه هاى ما منهدم شود؛ پس حضرت اشاره فرمود به سوى آسمان و گفت: (اَللّ همّ حَوالَیْنا وَ لاعَلَیْنا)، خداوندا، بر حوالى ما بباران و بر ما مباران. و به هر طرف که اشاره مى فرمود ابر گشوده مى شد پس ابر از مدینه برطرف شد و بر دور مدینه مانند اکلیل حلقه شد و بر اطراف مانند سیلاب مى بارید و بر مدینه یک قطره نمى بارید و یک ماه سیلاب در رودخانه ها جارى بود؛ پس حضرت فرمود: واللّه اگر ابوطالب زنده مى بود دیده اش روشن مى شد. بعضى از اصحاب عرض کردند: مگر این شعر را از او بخاطر آوردید؟ وَاَبْیَضُ یُسْتَسْقَى الْغَمامُ بِوَجْهِهِ × ثِمالُ الیَتامى عِصمَهٌ لِلاَرامِلِ. آن حضرت فرمود: چنین باشد. 📓منبع :خرائج راوندی ۱/۴۸ ۴- تسبیح گفتن انگور🍇 ↩بـه سند معتبر از ام سلمه منقول است که بعداز اینکه پیامبر(ص) درخانه خود اهل وبیت خودحضرت علی(ع)خانم فاطمه زهرا(س) امام حسن (ع)وامام حسین(ع) را باعبای خیبری خود پوشاند ،درحقشان دعا فرمود. پس جبرئیل آمد و طبقى از انار و انگور بهشت آورد چون حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم انار و انگور را دردست گرفت هر دو تسبیح خدا گفتند و آن حضرت تناول نمود؛ پس به دست حسن و حسین داد و در دست ایشان سبحان اللّه گفتند و ایشان تناول نمودند؛ پس به دست على علیه السلام داد تسبیح گفتند و آن حضرت تناول نمود؛ پس شخصى از صحابه داخل شد و خواست که از انار و انگور بخورد. جبرئیل گفت: نمى خورد از این میوه ها مگر پیغمبر یا وصى پیغمبر یا فرزند پیغمبر. 📓منبع :خرائج راوندی۱/۴۸ ┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin