4.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولادت حضرت زهرا (س) و روز بزرگداشت مادران عزیز 🌹🌹🌹
*•═•••◈﷽◈•••═*
✨خجسته مـیلاد باسعـادت دخت نبـوت، امّ امامت، پاره تن رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)، حضرت فاطـمة الزهـراء (علیها السلام) بر یگانه منجی عالم بشریت حضرت صاحب العصروالزّمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همه شیـعیان و محبین آن حضرت مبارک باد.✨
💐🍃💐 در آستانه این میلاد پرخیر و برکت و سالروز میلاد فرخنده سلاله پاک آن بانوی اطهر, امام خمینی (رحمه الله علیه), مراسم جشنی روز شنبه (۱۴۰۰/۱۱/۲) در دفتر مرکزی موسسه نورالیقین با حضور پرشور خواهران ولایی برگزار گردید.
🔸در این مراسم, یکی از مربیان توانای موسسه نورالیقین ضمن بیان تفسیر سوره مبارکه ابراهیم (ع) و شرح آیات ۲۴ الی ۲۷ این سوره با موضوع "کلمه طیبه" و "شجره طیبه" بحث را به بیان مقام و جایگاه والای حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) اختصاص دادند.
🔸سپس مدح و دکلمه ای زیبا توسط یکی از خواهران اجرا شد.
🔸و برنامه مشاعره با اشعار فاطمی توسط گروهی از دانش پژوهان برگزار شد.
🔸و در انتهای مراسم, مولودی زیبایی توسط یکی از مداحان موسسه اجرا شد .... .
•••┈✾~🌷🍃✾🍃🌷~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
مسابقه مشاعره با محوریت بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✅گزیده ای از سخنرانی با موضوع:
ضرورت اسوه بودن حضرت زهرا (س)
💫امام صادق (ع) فرمودند: کسی که فاطمه را آنگونه که هست درک کند، شب قدر را درک کرده است.
مسلما مقام حقیقی و والای حضرت زهرا(س) قابل درک نیست همانگونه خداوند متعال در قرآن میفرمایند: و ما ادراک ما لیله القدر
🌟آن حضرت با وجود عمر کوتاهشان, زندگی پر از خیر و برکت داشتند که دارای زوایایی بسیار اعجاب انگیز بود.
🔹ایشان در سخن گفتن, خالق خطبه فدکیه بودند که در اوج فصاحت و بلاغت قرار داشت...
🔹در تربیت فرزند, مادر دو امام بزرگوار; امام حسن و امام حسین(ع) و حضرت زینب (س) بودند و در حقیقت مادر همه ائمه بودند.
🔹در تقوا و زهد "راضیه و مرضیه" بودند (هم به مقام رضا رسیده و هم مورد رضایت حق تعالی بودند)
🔹در عرصه مهر و عطوفت, "ام ابیها" بودند و محبتی خاص به پدر داشتند...
🔹در همسرداری نمونه بودند (حضرت علی (ع) فرمودند: نعم العون علی طاعة الله؛ او بهترین یاور است بر اطاعت خدا...
🔹مقام آن حضرت, همانند قله ای است که هرچه به آن نزدیکتر باشید درک آن سختتر است و هرچه از آن فاصله میگیرید, عظمت آن بیشتر درک می شود, لذا با گذر زمان هر چه بیشتر عظمت مقام ایشان هویدا می شود.
جبرئیل به پیامبر (ص) فرمود:حضرت زهرا در دنیا "فاطمه" نامیده شدند, زیرا شیعیانش را از آتش جهنم دور میکنند و در عالم بالا "منصوره" نامیده شدند, زیرا دارای مقام شفاعت می باشند.
به فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص) خلقت نور پاک حضرت زهرا(س) پیش از خلق این عالم صورت گرفته است. لذا او را "حوراء الانسیه" میخوانند, یعنی او انسانی است در لباس فرشته و یا فرشته ای است در قالب انسان...
فضیلت صلوات برحضرت فاطمه (س)
پیامبر اکرم (ص) فرمودند :
ای فاطمه، هرکس بر تو صلوات فرستد، خداوند او را آمرزیده و در بهشت، هر کجا باشم، به من ملحق خواهد کرد.
🌹فرا رسیدن میلاد معنی مادری ، نگین حیدری ، رجز آخر مهدی ، دختر پیغمبر ، شفیعه محشر ،فاطمه اطهر ، بر قلب نازنین حجت بن الحسن ارواحنافداه و منتظران فرجش مبارک باد.🌹
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
امام خمینی (ره) :
این انقلاب امانتی است که باید به دست شما به صاحب اصلی آن سپرده شود. از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است.
📚 صحیفه نور جلد ۱۲ ص ۱۲۵
🌺 فرا رسیدن سالروز میلاد فرزند خلف حضرت فاطمه (س) حضرت روح الله و تقارن آن با میلاد مادر بزرگوارش بر همه آزادی خواهان جهان مبارک باد. 🌺
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
برای رفع گرفتاریها به زیارت حضرت زهرا علیهاالسلام ملتزم شوید!
🔹 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸شخصی میگفت در خواب به من گفتند به مردم بگو: برای رفع گرفتاریها و نگرانیها به زیارت حضرت زهرا علیهاالسلام ملتزم شوند.
🔹بنده تعبیر این خواب را نفهمیدم، مگر اینکه گفته شود: حضرت زهرا علیهاالسلام برای مردمِ همین امروز کشته شده است.
بنابراین، از کسی که آن روز، [روزی که بر حضرت زهرا علیهاالسلام ظلم و ستم روا داشتند.] را نمیخواست و بدان راضی نبود، رفع بلا میشود.
🔸زیرا زیارت آن حضرت کاشف است از تولی و اینکه در آن روز نبوده است تا تولای خودش را اظهار کند، [لذا] امروز به همان اعتقاد به توسل و دعا و زیارت مشغول است؛ لذا از مشمولیت بلا خارج خواهد شد.
📚 در محضر بهجت ، ج٢، ص٢٢٩
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هیجدهم
✅ موضوع: حسن و قبح افعال
✍ علامه جوادی آملی در «تفسیر تسنیم جلد ۱۷، صفحه ۱۲۸ میفرماید:
«حُسن و قبح در افعال، به اين معنا كه چيزی را بايد انجام داد كه عقلا آن را نيك میدانند و انجام دهنده آن را مدح یكنند و چيزی را نبايد انجام داد كه عقلا آن را زشت میدانند و مرتكب آن را مذمّت میكنند. آيا عقلا بدون دليل نقلی چنين ادراكی را درباره افعال انسان دارند يا نه.
اين معنا از حُسن و قبح مورد اختلاف اشاعره و ديگران است كه آنان اثبات میكنند و اشاعره انكار؛ و آن را منحصراً مستفاد از دليل نقلی میدانند نه از دليل عقلی.»
┄┄┄┅••✻••┅┄┄
⬅️ افعال انسان سه دسته است:
1⃣ افعالی كه «علت تامّه» حسن و قبح است. به ديگر سخن، عناوينی كه ذاتاً سبب تام حسن يا قبح است؛ مانند عدل و ظلم؛ هر جا كه عدالت و قسط و انصاف و احسان صادق بود، حَسَن است و هر جا كه ظلم و تعدی و عدوان و طغيان صادق بود، قبيح است.
2⃣ افعالی كه اقتضای حسن يا قبح دارد و عقل به اقتضای آن به حسن و قبح پی میبرد (معنای اقتضا این است که یعنی تأثیر تام و علیتی ندارد) مانند صدق و كذب؛ در هر جا كه همه شرايط فراهم و همه موانع آن برطرف شد، حُسن صدق از مرحله اقتضا به عليّت تام میرسد و ذاتی آن میشود و قبح كذب نيز همين گونه است. يعنی راست گويی كار خوبی است، اما نه در هر شرايطی؛ تا انسان بتواند در همه احوال، راست بگويد؛ مثلا ً اگر جان مؤمني در خطر است، نبايد راست گفت و تعبير «دروغ مصلحت آميز به از راست فتنه انگيز»، مقصودش همين است. در حقيقت، اين مسأله از موارد تقديم اِصلاح بر اِفساد است. پس، راست گویی، هميشه در حدّ اقتضا (نه سبب تام) خوب است و دروغ هميشه در حد اقتضا (نه علت تام) بد است.
3⃣ افعال و عناوينی كه نه اقتضای قبح دارد و نه اقتضای حسن، بلكه از مباحات است؛ مانند قيام و قعود عادی كه كار مباحی است و عنوان خاصی ندارد؛ مگر اين كه معروض عناوين ديگری قرار گيرد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
⬅️ حق اين است كه مفاهيم حسن و قبح، امور نفسی بوده و دارای مصداق واقعی هستند، زيرا هم فطرت انسان ثابت و تغييرناپذير است: «فِطرَتَ اللهِ الَّتي فَطَرَ النّاسَ عَلَيها لاتَبديلَ لِخَلقِ الله»، و هم قانونهای سودمند برای فطرت و ضروری برای تهذيب انسان، ثابت هستند: «إنَّ الدّينَ عِندَ اللهِ الإسْلام».
◀️ ازاين رو هر پيامبر بعدی، در خطوط كلّی ياد شده، پيامبران پيشين را تصديق میكرد: مُصَدِّقاً لِما بَينَ يَدَيه ، امّا خطوط و فروع جزئي در هر عصر و نسلی، متغيّر است: لِكُلٍّ جَعَلنا مِنكُم شِرعَةً ومِنهاجا.
👈 بنابراین گاهی قرآن كريم چيزی را كه در شريعت قبلی حلال بوده است، برای شريعت بعدی حرام میكند؛ يا به عكس حرامی را حلال اعلام میكند، چنان كه آيه «ومُصَدِّقاً لِما بَينَ يَدَي مِنَ التَّوراةِ ولأُحِلَّ لَكُم بَعضَ الَّذي حُرِّمَ عَلَيكُم وجِئتُكُم بِآيَةٍ مِن رَبِّكُم فَاتَّقوا اللهَ وأطيعون»، هم عيسای مسيح را تصديق كننده موسی و تورات معرفی میكند و هم میرساند كه مسيح(عليهالسلام) امر جديدی را همراه دارد و آن، حلال شدن برخی چيزهاست كه در دين موسای كليم حرام بوده است و خطوط اصلی و كلی هر يك مطابق فطرت بوده است و فقط بعضی از فروع جزئیاند كه نسخ میپذيرند نه خطوط كلی دين.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
⬅️نظر امامیه و معتزله و اشاعره در مورد حسن و قبح افعال
👈 امامیه و معتزله(«عدلیه»): حسن و قبح افعال، عقلی است و افعالی هستند که حسن و قبحشان به ضرورت عقل، مشخص و معلوم است؛ مانند علم ما به حسن و خوبی صدق نافع و قبح و بدی دروغ مضر که هیچ عاقلی در این مورد شکی ندارد.
و نیز افعالی هستند که حسن و قبح آنها اعتباری است؛ مانند قبح صدق مضر و حسن دروغ نافع و نیز افعالی که عقل از علم به حسن و قبحشان عاجز است که در این صورت به وسیله شرع برای عقل روشن می شود؛ مانند عبادات.
👈 اشاعره: آنها قایلند به اینکه حسن و قبحها شرعی هستند و عقل اصلا حکم به حسن یا قبح افعال نمیتواند بکند.
آنها معتقدند که تمام افعال در نظر عقل یکسان است و به کلی حسن و قبح عقلی و مصلحت و مفسده را انکار مینمایند و میگویند اگر مثلا شرع به ظلم و اسائه و کذب، امر و از عدل وصدق و احسان، نهی کرده بود آنها راحسن و اینها را قبیح میدانستیم.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin