2.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بزرگانی که با صبر بر بداخلاقی والدین به جایگاهی رسیدند...
حجت الاسلام راجی
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
تلنگرانه
وقتـےمیشینـےبـھگناهاتفکرمیکنـےو
ناراحتمیشـےیعنـےداریرشدمیکنـے !
یعنـےاگـھوایسـےجلویگناهـاتمیشـے
سوگلـےخـدا...!
مبادادلزدهبشـے! یاراحتازکنارهمچین
چیزیعبورکنـے🚶🏿♂..!
مباداغروربگیرتت!
هـرچیداریـمازخداستپستوکلکنبھش
وحتـےاگـھزمینخوردیبلندشویہیاعـلے
بگـوازنوشروعکن
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
قطعه هشتم ازدعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع)
⚘۳- وَ لاَ تَبْتَلِیَنِّی بِالْکَسَلِ عَنْ عِبَادَتِکَ
در عبادت دچار کاهلیم مگردان
⚘۴- وَ لاَ الْعَمَى عَنْ سَبِیلِکَ
و چنان مکن که دیدگانم از دیدن راه تو نابینا بود
⚘۵- وَ لاَ بِالتَّعَرُّضِ لِخِلاَفِ مَحَبَّتِکَ
یا به خلاف محبت تو گام بردارم،
⚘۶- وَ لاَ مُجَامَعَهِ مَنْ تَفَرَّقَ عَنْکَ
یا به آنان که از تو بریده اند پیوندم،
⚘۷- وَ لاَ مُفَارَقَهِ مَنِ اجْتَمَعَ إِلَیْکَ
یا از آنان که به تو پیوسته اند بریده شوم.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═•*
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_شانزدهم
✍مروری برزندگانی سید مصطفی خمینی رحمه الله علیه
📚 آثار و تألیفات
↩️ سید مصطفی خمینی علاوه بر تدریس علوم اسلامی، دارای آثار و تألیفات زیادی نیز میباشد و آثار قلمی او نشانگر عظمت علمی و فکری آن مرحوم است. برخی از تألیفات ایشان عبارت است از:
⬅️ القواعد الحکمیه (حاشیه بر اسفار)
⬅️ کتاب البیع (دوره کامل مباحث استدلالی بیع در سه جلد)
⬅️ مکاسب محرمه (در دو جلد)
⬅️ مبحث اجاره
⬅️ مستند تحریرالوسیله
⬅️ تعلیقهای بر عروة الوثقی
⬅️ تفسیر القرآن الکریم (در چهار جلد که ناتمام میباشد)
⬅️ تحریرات فی الاصول (از اول اصول تا استصحاب تعلیقی)
⬅️ شرح زندگانی ائمه معصومین علیهمالسلام (تا زندگانی امام حسین علیه السلام)
⬅️ کتاب الاصول
⬅️ القواعد الرجالیه
⬅️ کتابی در مبحث نکاح
⬅️ حاشیه بر شرح «هدایه» ملاصدرا
⬅️ حاشیه بر «مبدأ و معاد» ملاصدرا
⬅️ حواشی بر «وسیلة النجاة» سید ابوالحسن اصفهانی
⬅️ تطبیق هیئت جدید بر هیئت نجوم اسلامی
⬅️ حاشیه بر «خاتمه مستدرک»
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_هجدهم
✅ موضوع: إعراب آیه ۱۴ سوره بقره
👈وَإِذَا لَقُواْ الَّذِینَ ءَامَنُواْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَى شَیَطِینِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ.
و چون با اهل ایمان ملاقات کنند گویند: ما (نیز همانند شما) ایمان آوردهایم. ولى هرگاه با (همفکران) شیطانصفت خود خلوت کنند، میگویند: ما با شما هستیم، ما فقط (اهل ایمان را) مسخره مى کنیم.
و: حرف عطف یا استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اِذا: ظرف زمان و شرطیه، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلا منصوب، مفعولفیه، متعلق به «لقوا»
لَقُوا: فعل ماضی ، مبنی برضم. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الُّذینَ: اسم موصول، مبنی بر فتح، مفعولبه و محلا منصوب
آمَنُوا: فعل ماضی، مبنی برضم، ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
قالُوا: فعل ماضی، مبنی برضم، ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
آمَنَّا: فعل ماضی، مبنی بر سکون، ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إذا: شرطیه و زمانیه، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلا منصوب ،مفعول فیه، متعلق به «خَلوا»
اِلی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
شَیاطِینِ: جمع منتهی الجموع برای شیطان ، اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
هِم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
اِلی شَیاطِینِ: جار و مجرور، متعلق به «خَلوا»
قالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم، ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
اِنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
نا: ضمیر متصل نصبی، مبنی بر سکون، اسم انَّ، محلا منصوب
مَعَ: ظرف، مبنی برفتح ، محلا منصوب، مفعول فیه
کُم: ضمیر متصل جرّی، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه
مَعَکُم: شبه جمله، خبر برای انَّ، محلا مرفوع
اِنَّما: از ادات حصر، مبنی برسکون، محلی از اعراب ندارد.
نَحنُ: ضمیر منفصل رفعی، مبنی برضم، محلا مرفوع، مبتدا
مُستَهزِءُون: خبر، مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس ارزشمند استاد حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_هجدهم
✅موضوع: انواع مَعَ
👈«مع» در جمله به دو صورت میآید:
۱.«مَعَ» ظرفیه:
ظرف مکان یا زمان می باشد (به کلمه مضاف الیه بستگی دارد) و منصوب است.
مثال:غَادَرتُ المَنزِلَ مَعَ الصَّباحِ.
🍃در این مثال «مَعَ» به معنای ظرف زمان میباشد.
نکته: «مَعَ» در حالت ظرفیت دائم الاضافه است.
🔹گاهی به معنای «عِندَ» میآید که در این حالت بر مصاحبت و اجتماع دلالت ندارد و مجرور به «مِن» است.
مثال:الکَریمُ هُوَالَّذي یُنفِقُ مِن مَعَهُ لَا مِن مَعَ الیَتیم.
🍃در این مثال «مع» ظرف مجرور به «مِن» و مضاف است و ضمیر «ه» مضافالیه و محلا مجرور است.
🔹گاهی ظرف، دلالت بر اجتماع دو چیز میکند و گاهی دلالت بر اجتماع دو چیز ندارد.
مثال۱: إِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً
🍃در این مثال «مَعَ» دلالت بر اجتماع ندارد زیرا «عُسر» و «یُسر» در یک زمان، جمع نمیشوند.
مثال۲: کَرَّمنا العُلَمَاءَ مَعَ أَسَاتِذَتِنَا.
🍃در این مثال «مع» دلالت بر این دارد که هم در زمان، هم در مکان متحدند.
۲.«مع» حالیه:
به معنی «جمیعا» که برای مثنی و جمع به کار میرود و برای مفرد کاربرد ندارد.
مثال:جَاءَالطَّالِبَانِ مَعاً.
🍃در این مثال نقش «مع» حال است و منصوب به فتحه ظاهری می باشد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅نتیجه اینکه در آیه 15 سوره بقره:
🍃«مع»ظرف زمان است و دلالت بر اجتماع ضمیر «نا» و ضمير «کم» دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس ارزشمند استاد حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب و کتاب المعجم المفصل فی نحو العربي )
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin