eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•═•••◈﷽◈•••═• بیستم و یکم ✅موضوع: شرایط صحیح بودن وضو قسمت سوم شرط چهارم : ظرف آب وضو مباح باشد. مساله۲۷۳.وضو در ظرف غصب وضوی ترتیبی با آب وضو در ظرف غصبی 1⃣ غیر از آن آب دیگری ندارد ⬅️ باید ظرف را عوض کند واگر ظرف دیگری ندارد تیمم کند.وچنانچه با آن اب وضو بگیرد باطل است.(م۷تحریر الوسیله) 2⃣ آب مباح دیگری دارد ⬅️اگر با کف دست ،آب از آن ظرف بردارد وبه صورت ودستها بریزد وضویش صحیح است. ✍چنانچه در آن ظرف غصبی ،وضوی ارتماسی بگیرد ویا با آن ظرف ،آب به صورت ودست ها بریزد وضوی باطل است. 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷 🌷🌷 🔹مساله۲۷۲.وضو گرفتن با اب غصبی از روی فراموشی 🔹اگر فراموش کند آب، غصبی است وبا آن وضو بگیرد⬅️ صحیح استتفاوت فراموشی پاک بودن ومطلق بودن وغصبی بودن آب (م۲۶۵و۲۷۲) 🔹پاک بودن ومطلق بودن آب شرط واقعی است که عالم وجاهل در آن مساوی می باشند (پس اگر با آب نجس یا مضاف جهلا یا از روی فراموشی وضو بگیرد باطل می باشد)بر خلاف مباح بودن آن‌که اگر جهلا وبدون اطلاع از غصبی بودن آب ویا فراموش کردن آن، وضو بگیرد صحیح است. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅اصطلاح اصولی شرط واقعی وشرط علمی شرط واجب به لحاظ علم بر دو قسمند: 1⃣ شرط واقعی: شرطی است که علم وجهل مکلف در وجود شرط تأثیر ندارد.مثل:طهارت آب وضو،طهارت در خوردن ✍مثال :کسی وضو گرفت بعد از وضو ،ذوالید خبر داد که این آب نجس بوده خبر ذوالید اینجا اثر داردووضوی او باطل می شودچون طهارت آب برای وضو شرط واقعی است واگر جاهلانه با آب نجس وضو بگیرد،وضویش باطل است. 2⃣ شرط علمی: شرطی است که وجود آن بستگی به علم مکلف دارد ؛به عبارت دیگر اگر مکلف به آن شرط علم داشته باشد ،آن شرط مؤثر است.مثل لباس نماز گزار ✍مثال :اگر مکلف در حال نماز علم به نجاست لباس ندارد وبعد از نماز بفهمد،چون طهارت لباس نماز گزار شرط علمی است خبر ذوالید بعد از نماز اثر ندارد ونماز صحیح است ،ولی اگر مکلف می دانست لباسش نجس است وفراموش کرد باهمان لباس نماز خواند،نمازش باطل است چون نسیان وجهل فرق می کند ورافع تکلیف نیست. 📚توضیح المسائل مراجع عظام ۱-تحریرالوسیله ،ص۳۲،م۶ ۲-برگرفته از درس خارج فقه حجت الاسلام سید کاظم مصطفوی ،سایت مدرسه فقاهت •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ🌹 بــه نــــام خــــالــــق گــل لاله زاران خــداونـــد بهــــار و سبــــــزه زاران بــه نـــام آنڪـــه او نــــامـــی ندارد بــه هـــر نامی بخـــوانـی ســر برآرد الهی به امیدتو یا ارحم الراحمین ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام زمانم مهدی جان✋🌸 غم هجـــران تــو اے یـار مرا شیــدا ڪرد غیبٺ و دورے تــو حـال مرا رســوا ڪرد دورے تو اثــر جمــع بــدےهــاے من اسٺ شرمسارم ، گنهـم ، چـــشم تورا دریا ڪرد اللهم عجل لولیک الفرج ‌‌ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خجسته میلادپرخیروبرکت مولود کعبه، مخزن وحافظ اسرار خدا،اول وصی برحق رسول خدا،جان رسول الله، سیدالاوصیاء،فخرانبیاء، سیدالکونین،ابالحسنین، امین خدادرزمین، مولی الموحدین،سیدالوصیین، امام المتقین، امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب،مظهرالعجائب،آقا ومولا، علی بن ابیطالب، علیه الصلاة والسلام، برگل سر سبد هستی ،منتقم آل محمد،حجة ابن الحسن العسکری، ارواحنافداه، وعجل الله فرجه،و شما شیعیان ومحبین این خاندان،، مبارک وفرخنده وتهنیت باد. امیدروزی که روز ظهور فرزند عدل گسترش را تبریک بگوییم.به به زودی... ┄┅••🌸✻🌸••┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موانع دیدار امام زمان علیه السلام 🎙آیت الله ناصری دولت آبادی ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: 🔵 أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة 🌕 من و علی (ع) دو پدر این امت هستیم 🌺 روز پدر مبارک 🌺 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلوات خاص حضرت امیر المومنین اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ‏] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِي إِلَى شَرِيعَتِهِ وَ خَلِيفَتِهِ فِي أُمَّتِهِ وَ مُفَرِّجِ الْكُرَبِ [الْكَرْبِ‏] عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْكَفَرَةِ وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصْرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ .🍃 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
مرد، قوام خانواده گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای در خصوص نقش مرد در خانواده 👈🏻 اسلام مرد را قوّام و زن را ریحان می‌داند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد؛ بلکه، درست دیدن طبیعت آنهاست. ترازوی آنها هم اتفاقاً برابر است؛ یعنی وقتی جنس لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنوی محیط زندگی را در یک کفه می‌گذاریم، و این جنس مدیریت و کارکرد و محلّ اعتماد و اتکا بودن و تکیه گاه بودن برای زن را هم در کفه‌ی دیگر ترازو می‌گذاریم، این دو کفه با هم برابر می‌شود. نه آن بر این ترجیح دارد و نه این بر آن. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پدران پرافتخار به مناسبت سالروز ولادت حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═•* ✍مروری برزندگانی‌ رهبر کبیرانقلاب اسلامی امام خمینی رحمه الله علیه ⬅️ تدریس ↩️ امام خمینی تدریس کتب فلسفی را در حالی که بیش از ۲۷ سال نداشت آغاز کرد لیکن در انتخاب شاگرد و کتابی که باید مورد بحث قرار گیرد دقت و احتیاط می‌کردند. ضمنا هم‌زمان با تدریس فلسفه، برای افراد شایسته و مورد اعتماد به‌طور خصوصی عرفان را طرح می‌کردند. 🍃 در کنار درس فلسفه به تدریس اخلاق همت گماشتند. در آغاز این جلسه خیلی محدود بود و از روی کتاب منازل‌ السائرین مطالب را طرح می‌کردند. علاقمندان به درس ایشان آرام‌آرام رو به فزونی نهاد و به‌طوری که درس اخلاق به دو روز در هفته، یعنی پنجشنبه و جمعه‌ها رسید.  ⬅️ عمال رضاشاه برای تعطیلی این درس فشار می‌آوردند که با مقاومت امام به‌نتیجه نرسیدند اما ناچار شدند برنامه درس اخلاق را از مدرسه فیضیه به مدرسه حاج ملا صادق در منطقه دوردست شهر منتقل کردند. 🔸تدریس علوم منقول و خارج فقه و اصول را در سال ۱۳۲۵ش (۱۳۶۴ق) هم‌زمان با ورود آیت‌ الله بروجردی به قم آغاز کرد. البته پیش از شروع درس خارج، سالیان درازی به تدریس سطح اشتغال داشت و کتاب‌های فقه و اصول را برای گروهی از فضلا و محصلین شرح و بسط می‌داد. سبک تدریس و شیوه ویژه امام در بررسی مسائل علمی و باریک‌بینی‌هایی که در فقه و اصول به‌عمل می‌آورد، شاگردان را اهل دقت و تحقیق بار می‌آورد. با وجود اینکه برای استفاده از درس ایشان لازم بود پایه‌های علمی محصل تا حدودی بالا باشد اما بزرگ‌ترین کرسی تدریس، از آن ایشان بود. پس از تبعید، در نجف اشرف از امام خواستند که تدریس کنند. ایشان در پاسخ گفته بودند: "حوزه نجف نیاز به درس ندارد و این همه علما جلسه درس دارند. " با اصرار قرار شد درس بگذارند اما در ساعتی که با درس علمای بزرگ تداخل نداشته باشد. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : اعراب آیه ۱۷ بقره 👈مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ. مثل ایشان مانند کسی است که آتشی بیفروزد، و همین که روشن کند پیرامون او را، خدا روشنی آنان را ببرد و رها کند ایشان را در تاریکی‌یی که هیچ نبینند. مَثَلُ: مبتدا و مرفوع. علامت رفع ضمه ظاهری هُمْ: ضمیر متصل جری، مضاف‌الیه، محلا مجرور كَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَثَلِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری كَمَثَلِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر ، محلا مرفوع، خبر برای «مَثلُ» الَّذِي: اسم موصول خاص، مبنی بر سکون، محلاً مجرور، مضاف الیه اسْتَوْقَدَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ناراً: مفعولٌ‌به برای «اسْتَوْقَدَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری فَـ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَمَّا: وجودیه شرطیه، مبنی بر سکون أَضَاءَتْ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هیَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مَا: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلاً منصوب، مفعولٌ‌به حَوْلَ: ظرف مکان، مفعول‌فیه و منصوب، متعلق به افعال عموم، صله برای «ما» هُ: ضمیر متصل جری، مبنی بر ضم، محلا مجرور، مضاف الیه ذَهَبَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح ٱللَّهُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. نُورِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری بِنُورِ: جار و مجرور، متعلق به «ذَهب» هِمْ: ضمیر متصل جری، مبنی بر سکون، محلاً مجرور، مضاف الیه وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تَرَكَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُمْ: ضمیر متصل نصبی، مبنی بر سکون، محلاً منصوب. مفعول‌به فِي: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ظُلُمَاتٍ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. يُبْصِرُونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : فعل لازم و متعدی 👈تعریف فعل لازم :فعلی که فقط به فاعل نیاز دارد و به خودی خود مفعولٌ‌به را نصب نمی‌دهد، بلکه با کمک حرف جرّ یا غیر آن که برای تعدیه هستند، نصب می‌دهد. 👈تعریف فعل متعدی :فعلی که به مفعولٌ‌به نیازمند است و به خودی خود یک یا دو یا سه مفعولٌ‌به را منصوب می‌کند. 🔹فعل لازم به چند روش متعدی می‌شود : الف - بردن به باب إفعال یا تفعيل يا مفاعله يا استفعال مثال۱: جَلَسَ الطفلُ. (کودک نشست) بردن باب إفعال 👈 اَجلستُ الطفلَ. (کودک را نشاندم) مثال۲: بَعُدَ زیدٌ ( زيد دور شد.) بردن به باب مفاعلة👈 باعَدتُ زیداً (زيد را دور کردم.) مثال۳: فَرِحَ المُجتهدُ. (فرد کوشا شاد شد.) بردن به باب تفعیل 👈 فَرَّحتُ المجتهدَ. (فرد کوشا را شاد کردم) مثال۴: خَرَجَ زيدٌ. (زيد خارج شد.) بردن به باب استفعال 👈 اِستخرَجَ زیدٌ المعدنَ. ( زيد معدن را استخراج کرد.) 🍃 در مثال‌های فوق، فعل‌های «جَلَسَ»، «بَعُدَ»، «فَرِحَ»، «خَرَجَ» فعل لازم هستند. ب - آوردن حرف جر مناسب بر آن مثال: إجتَمعَ القومُ. ( قوم جمع شدند.) آوردن حرف جرّ «باء» 👈 اجتمعتُ بالقومِ. (با قوم اجتماع کردم) 🍃«القومِ» در حکم مفعولٌ به است، هرچند در اصطلاح چنین نیست.) ج - داشتن معنای فعل متعدی هم معنای خود فعل مثال : رَحُبَتکم الدارُ = وَسِعتکم الدارُ معنا : خانه به روی شما باز است. 🍃«رحُبَ» فعل لازم است اما «وَسِعَ» فعل متعدی، «کُم» در «رَحُبَتکم» مفعولٌبه و محلا منصوب است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ با توجه به مطالب فوق در آیه ۱۷ سوره بقره: «ذَهَبَ» فعل لازمی است که به وسیله حرف جر «باء» متعدی شده و «النور» مجرور به حرف جر و در حکم مفعولٌ‌به آن می‌باشد. نکته اول :این مفعولٌ به را "مفعول با واسطه" می نامند. نکته دوم :این جار و مجرور تنها جار و مجروری است که با وجود اینکه نقش گرفته ولی متعلق آن موجود است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس ارزشمند استاد حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب و کتاب صرف متوسطه ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐بـسم الله الرحمـن الرحیـم💐 بـــه نـام خـــالــــق یڪتــــای جهــــان ‌ڪــه پیدا و نهــان دانــد به یڪســان بـــه نـام خـــالق خــورشیـــد و بــاران خــداونــــد طــــراوت ، جــویبــــاران الهی به امید تو ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام امام زمانم 💚 دست مرا گرفتیـد تا یادتان بمانم از روی خاکــ بردید تا اوج آسـمانم گویند امام هر عصر "بابای مهربان" استـــ بابای مهربانم روزت مبارک 🌤اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ صبحتون مهدوی ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💐امام علی علیه السلام : ⬅️ به درستی که بیشترین ناله های اهل جهنم ازتسویف است. 👈 تسویف یعنی : 🍃کار امروز را به فردا انداختن… 🍃از فردا می خونم .... 🍃از ماه رمضان نماز میخونم.... 🍃بعد امتحانات نماز میخوانم.... ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
👌 گناهی که انسان را زود هلاک می کند ✍روزی امام علی(علیه السلام) فرمود: ⚜پناه می برم به خداوند، از گناهانی که موجب زود رسیدن هلاکت خواهند شد. "عبدالله بن کواء" پرسید: آیا گناهانی که موجب زود رسیدن هلاکت می شود، وجود دارد؟ 💐امام علی(علیه السلام) پاسخ دادند : ⬅️آری، و آن گناه "قطع رحم" و قهر کردن افراد خانواده ها است که موجب هلاکت زودرس می شود. چه بسا خانواده ای هستند، که با اینکه از حق دورند، ولی بر اثر همکاری و خدمت به همدیگر، دور هم جمع می شوند، و همین کار موجب می شود که خداوند به آنها روزی می رساند؛ و چه بسا افراد پرهیزکاری که تفرقه و درگیری در میان خانواده آنها، موجب می شود که خداوند آنها را از رزق و روزی و رحمتش، محروم سازد.* 📚 اصول کافی ، ج 2 ، ص347 ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💠 عبادت‏ هاى باطل 💠 ✍هیچ چیز و هیچ كس جز خدا، لایق پرستش نیست. زیرا این معبودهاى باطل، یا وجود خارجى ندارند و ساخته ذهن ‏اند، یا موجوداتى بى خاصیّت و ناتوانند، یا اگر كارآیى دارند، موقت و محدود و همراه با منّت‏ ها و هوس ‏ها و تحقیرهاست. پس در هر سه صورت، شایسته نیستند كه انسان، طوق بندگى آنها را به گردن اندازد. انسان در برابر هیچ مخلوقى، به قیمت نافرمانى خداوند، نباید اطاعت و پرستش و فرمانبردارى كند. امام جواد علیه السلام مى‏ فرماید: «مَنْ اَصْغى‏ اِلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدهُ» (تحف العقول، ص 456) هر كس به سخن كسى گوش دهد. او را پرستیده است! پس اگر گوینده حق بگوید، بنده حقیم و اگر باطل بگوید، باطل را پرستیده ‏ایم. و امام صادق علیه السلام در حدیثى فرموده است: «مَنْ اَطاعَ مَخلُوقاً فى مَعْصِیَةِ الْخالِقِ فَقَدْ عَبَدهُ» (نورالثقلین، ج3، ص357) هر كس با اطاعت از مخلوقى، خالق را نافرمانى كند، آن مخلوق را پرستیده است. 👈🏼 پس عبادت باطل، تنها به پرستش سنگ و چوب و خورشید و ستاره منحصر نیست. دل و جان سپردن به هر فكر و سخن و قدرت و حكومتِ غیر الهى، عبادت كردن ناروا است، حتى پذیرش فرهنگ ضدّ الهى هم، از عبادت ‏هاى باطل بشمار مى ‏رود. 📚 کتاب پرتوی از اسرار نماز، محسن قرائتی ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••🍃••◈﷽◈••🍃•••═• امام خمینی (قدس سره): «ولایت فقیه استمرار حرکت انبیا الهی است» 🇮🇷 همزمان با فرارسیدن «ایام الله دهه فجر» و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 🇮🇷 ✨ مؤسسه نورالیقین✨ مسابقه کتابخوانی ✨ بامحوریت کتاب رهبری آیت الله خامنه ای مبانی فقهی و حقوقی مولف: دکتر سید علی مومن آل مرتضی ✅ویژه عموم خواهران ✅در دو سطح: ۱. فصل اول کتاب ۲. فصل اول و دوم ✅ جهت ثبت نام به سایت موسسه نورالیقین(قسمت آزمون آنلاین) مراجعه نمایید👇 www.nooralyaghin.com 👈زمان مسابقه: ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ 👈زمان ثبت نام: ۹ الی ۲۷ بهمن نحوه برگزاری :مجازی بازه زمانی آزمون: ۹ الی ۱۲ 🎁 به نفرات برتر مسابقه، جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد. 📞شماره تماس جهت تهیه کتاب: ۳۷۷۸۲۷۲۱ آدرس : بلوار۱۵خرداد، کوچه آتش نشانی، موسسه نورالیقین ═══ ✾🌸 ✾═══ لینک کانال موسسه نورالیقین http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* 📖 شرح موضوع سوم:پر گویی 《 وَ هانَت عَلَیهِ نَفسُهُ مَن أَمَّرَعَلَیها لِسانَهُ؛ و آن کس که زبانش را بر خود امیر کند شخصیتش را حقیر خواهد کرد》 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄ ✍ب) شناخت جایگاه سکوت و سخن انسان باید قبل از سخن گفتن به خوبی بیندیشد، اگر سخنش جهت رضای خدا باشد به زبان آورد اگر نه، لب فرو بندد وخاموش باشد. رسول خدا(صلی الله علیه وآله) می فرماید:« مَن کانَ یُؤمِنُ بِاللهِ وَ الیَومَ الآخَر فَلیَقُل خَیراً او لیصمت؛ هر کس به خدا وروز قیامت ایمان دارد باید سخن درست گوید یا باید سکوت کند». محجّة البیضاء، مرحوم فیض کاشانی، ج5، ص194 اگر این اصل عملی گردد بسیاری سخنان لغو و بیهوده بر زبان جاری نمی شود. در ادامه به دو نوع گفتاری که بر سکوت فضیلت دارد اشاره می کنیم. 👈۱.مذاکرات علمی جایگاه رفیع علم و مقام والای دانشمندان بر کسی پوشیده نیست. علم و آگاهی بالا برنده مقام و ارزش آدمی است، آیات و روایات فراوانی در وصف ارزش والای علم بیان شده است. امام علی(علیه السلام) می فرماید: « عَلَیکُم بِطَلَبِ العِلمِ فإنَّ طَلَبَهُ فَریضَةٌ وَالبَحثُ عَنهُ نافِلَةٌ؛ شما را سفارش می کنم به تحصیل علم،چون یاد گیری آن واجب است، و مباحثه(مذاکره) در آن مستحب است». بحار الانوار، علامه مجلسی، ج75،ص50 در روایتی دیگر از امام سجاد(علیه السلام) می خوانیم که فرموده:« اِنَّ لِکُلَّ شَیءٍ زَکاةٌ وزَکاةُ العِلم اَن یُعَلَّمَهُ؛ هر چیزی را زکاتی است و زکاة دانش این است که آن را به اهلش بیاموزند». تحف العقول، ابی محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی،ص383 واین مهم جز در سایه گفت وگوهای مفید و پرثمر علمی محقق نخواهد شد. 👈۲.تبلیغ دین از آن جا که خداوند پیامبران را برای سکوت وخاموشی مبعوث نکرد، در می یابیم اگر سخن گفتن با تقوا و در راستای دعوت به حق و هدایت مردم باشد بر خاموشی برتری دارد. قرآن کریم می فرماید :«وَمَن أحسَنُ قَولاً مِمَّن دَعا اِلَی الله... وکیست خوش سخن تر از کسی که (مردم را) به سوی خداوند دعوت کند... » فصلت، 33. بسیار است سخنان حقی که راه را بر بهانه جویان بسته و قلب جویندگان حقیقت را به نور معرفت روشن گردانیده است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه‌ نورالیقین مرکز‌ تخصصی‌ تفسیر و علوم قرآنی