هفتم تیر ماه سالروز شهادت دکتر بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب گرامی باد.
✍سید محمد حسینی بهشتی (۱۳۰۷ - ۱۳۶۰ش) از روحانیون مؤثر در انقلاب اسلامی ایران بود.
🔸بهشتی در حوزه علمیه قم شاگرد علمایی مانند :
آیت الله بروجردی، امام خمینی، محقق داماد و علامه طباطبائی بود.
🔸وی از معدود روحانیان تحصیلکرده دانشگاهی و آشنا به زبانهای انگلیسی و آلمانی بود.
🔸او از بنیانگذران و اساتید مدرسه علمیه حقانی است که دروس دینی را به روشهای جدیدتر آموزش میداد و دبیرستان دین و دانش را نیز با هدف تقویت علمی جوانان مذهبی تاسیس کرد.
🔸بهشتی از مخالفان نظام سلطنتی پهلوی حاکم بر ایران بود و علیه آن مبارزه سیاسی میکرد به همین دلیل مدتی از ایران خارج شد و در این مدت در مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان فعالیت میکرد.
🔸در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و بر فعالیتهای فرهنگی از جمله تدوین کتب درسی دانشآموزان متمرکز شد. در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رهبری انقلاب او را به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب انتخاب کرد
🔸 او بعد از پیروزی نیز از موثرترین افراد در تنظیم قانون اساسی بود و به عنوان نخستین رئیس قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز کرد.
🔸بهشتی بعد از تشکیل جامعه روحانیت مبارز تهران با همکاری دوستانش حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داد و نخستین دبیر کل آن شد.
👈او سرانجام در دفتر مرکزی همان حزب و در یک عملیات تروریستی در ۷ تیر ۱۳۶۰ش به همراه ۷۲ تن دیگر به شهادت رسید.
🍃بهشتی در مسائل مختلف دینی صاحب نظر بود و گاه مواضعی متفاوت از سایر روحانیان داشت، چنانکه در دهه ۱۳۵۰ شمسی از علی شریعتی در مقابل حملات حوزویان دفاع میکرد. از او آثاری منتشر شده که بخش مهمی از آنها حاصل سخنرانیهای اوست.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═•*
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_نهم
✍مروری برزندگانی عالم جلیل القدر شیخ مفید رحمه الله علیه
◀️ شیخ مفید از محضر بزرگان
⬅️ابن حجر عسقلانی
↩️ ابن حجر عسقلانی در لسان المیزان از دانشمند ما بدینگونه یاد میکند:
"دانشمند بزرگ رافضه (شیعه) ابوعبدالله بن معلم، صاحب تصانیف بدیع است که دویست کتاب میباشد. او به خاطر عضدالدوله قدرتی بزرگ داشت. هشتاد هزار رافضی (شیعه) جنازه او را تشیع کردند. در سال ۴۱۳ وفات یافت.
👈ابن حجر میگوید:
"مفید بسیار پارسا و فروتن و پاسدار علم بود. گروهی از دانشمندان از محضرش برخاستند، و در بزرگداشت مکتب تشیع جایگاهی عالی یافت، تا جائی که گفتهاند او بر هر دانشمند بلندقدری منت (حق) دارد.
↩️ پدرش در "واسط" معلم بود، و مفید در آنجا متولد گردید. بعضی هم گفتهاند در "عکبرا" متولد شده است" (واسط شهرکی بین بغداد و سامراء. امروز در ناحیه دهکده دُجیل واقع در سه یا چهار فرسخی بغداد، و عکبرا در همین مسیر واقع در ده فرسخی بغداد بوده است. (نگاه کنید به مراصد الاطلاع" در لفظ "واسط" و "عکبرا
👈خطیب بغدادی نوشته است:
"مفید کتابهای بسیاری در گمراهی شیعه! و دفاع از اعتقاد آنها و نکوهش از صحابه و تابعین و ائمه دین و مجتهدین نوشته است (منظور خطیب آن دسته از صحابه و تابعین و ائمه و مجتهدین عامه است که شیخ مفید افکار و عقاید و روش آنها را مورد تجزیه و تحلیل و تخطئه و تنقید قرار داده است...
او با کتابها و نظریاتش بسیاری را گمراه ساخت! تا این که خداوند اهل تسنن را با مرگ وی آسوده گردانید. "
↩️ گویند عضدالدوله برای ملاقات او به خانهاش میرفت و هرگاه بیمار میشد به عیادتش میشتافت. شریف ابویعلی جعفری شوهر دختر شیخ مفید گفته است:
"مفید جز اندکی از شب را نمیخوابید. سپس بر میخاست و به نماز میایستاد، یا مطالعه میکرد، یا مشغول تلاوت قرآن میگشت. "
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_سی_و_پنجم
✅ موضوع: اعراب آیه ۳۰ سوره بقره
👈وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ.
و (به یاد آر) وقتی که پروردگارت فرشتگان را فرمود که من در زمین خلیفهای خواهم گماشت، گفتند: آیا کسانی در زمین خواهی گماشت که در آن فساد کنند و خونها بریزند و حال آنکه ما خود تو را تسبیح و تقدیس میکنیم؟! خداوند فرمود: من چیزی (از اسرار خلقت بشر) میدانم که شما نمیدانید.
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِذْ: اسم زمان، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعولٌبه برای «اُذکُر» مقدر
قَالَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح
رَبُّ: فاعل برای «قالَ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
كَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافالیه
لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْمَلَائِكَةِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
لِلْمَلَائِكَةِ: جار و مجرور، متعلق به «قالَ»
إِنِّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ي: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «إنَّ»
جَاعِلٌ: خبر «إنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
فِي: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْأَرْضِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری
فِي الْأَرْضِ: جار و مجرور، متعلق به «جاعِلٌ»
خَلِيفَةً: مفعولٌبه برای «جاعِلٌ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
قَالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
أَ: همزه استفهام، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تَجْعَلُ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «أنتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
فِي: گذشت
هَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ «في»
فِيهَا: جار و مجرور، متعلق به «تَجْعَلُ»
مَنْ: موصول اسمی، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌبه برای «تَجْعَلُ»
يُفْسِدُ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
فِي: گذشت
هَا: گذشت
فِيهَا: جار و مجرور، متعلق به «يُفْسِدُ»
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
يَسْفِكُ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الدِّمَاءَ: مفعولٌبه برای «يَسْفِكُ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
نَحْنُ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
نُسَبِّحُ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «نَحْنُ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
حَمْدِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری
بِحَمْدِ: جار و مجرور، متعلق به «نُسَبِّحُ»
كَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضافالیه
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
نُقَدِّسُ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «نَحْنُ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
لَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
كَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
لَكَ: جار و مجرور، متعلق به «نُقَدِّسُ»
قَالَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
إِنِّ: گذشت
ي: گذشت
أَعْلَمُ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «أنا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مَا: موصول اسمی، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌبه برای «أَعْلَمُ»
لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تَعْلَمُونَ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_سی_و_پنجم
✅ موضوع: اسم فاعِل
👈 تعریف: اسم مشتقی است که برای دلالت بر معنایی مجرد و حادث اتفاق می افتد (و زائل می شود) و فاعلش آورده می شود.
🔹طریقه ساختن اسم فاعل:
الف) از فعل ثلاثی مجرد بر وزن «فاعِل»
مثال) کاتِب از فعل کَتبَ
🌱اگر فعل اجوف، یا عین الفعلش الف باشد، الف قلب به همزه می شود.
مثال) قال ⬅️ قائِل
🌱اگر فعل ناقص باشد، حکم اسم منقوص را می گیرد، اگر مضاف و معرفه به «ال» نباشد، یعنی
⏺حرف یاء آخر در حالت رفع و جر⬅️حذف شده
مثال) جاء قاضٍ
مثال) مررت بغازٍ
⏺حرف یاء در حالت نصب⬅️ باقی می ماند
مثال) شاهدتُ هادیاً
ب) در غیر ثلاثی مجرد، بر وزن فعل مضارع همراه با ابدال حرف مضارعه به میمِ مضموم و مکسور شدن ماقبل آخر ساخته می شود.
مثال۱) دَحرَج ⬅️ مُدَحرِج
مثال۲) استغفر ⬅️ مُستَغفِر
🌱اگر حرف ماقبل آخر الف باشد، آن الف، همچنان که در اسم فاعل است، می ماند
مثال) اختار ⬅️ مختار
🔹عمل اسم فاعل:
اسم فاعل مقترن به «ال» مطلقا عمل فعل خود را در تعدیه و لزوم می کند.
مثال) جاء الناظمُ القصیدهَ
🍃«هو» مستتر فاعل برای اسم فاعل «الناظم»
«القصیده» مفعولبه برای اسم فاعل
اما اسم فاعل مجرد از «ال»با شرایطی عمل می کند.
🔹حکم اسم فاعل عامل:
هرگاه اسم فاعل، شروط نصب مفعول به، را داشته باشد، نصب مستقیم این مفعول و جر آن به اعتبار اینکه مضاف الیه است، جایز می باشد.
مثال) ما انت مکافیءُ الکسولِ
❌ اما اسم فاعل مفصول از مفعولش،جز منصوب نمودن مفعولش، عمل دیگری از آن جایز نمی باشد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ با توجه به آیه ۳۰ سوره مبارکه بقره:
🍃انّی جاعلٌ فی الارض خلیفهً
«جاعلٌ» اسم فاعل می باشد که مفعولبه خود را گرفته است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتب موسوعه النحو و الصرف ، مبادی العربیه ، سرآغازنحو واعراب القرآن الکریم)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralya
🌸خــــــدایا
✨نفس کشیدنم همراه
🌸با عطر حضور ناب توست
✨و آغاز روزم
🌸توکل با نام زیبای توست
🌸خدایا اگر کنار لحظه هایم تو ندارم
🌸تو خود کنار لحظه هایم باش
🌸 بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
✨ الــهـــی بــه امــیــد تـــو
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام_امام_زمانم 🌹✋
مینویسم ز تـو ڪه دار و ندارم شـده ای
بـیقــرارت شـدم وصبـر و قرارم شده ای
مـن ڪه بیتــاب تــوأم ای همہ تاب وتبم
تو همه دلخــوشـی لیل و نهارم شده ای
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مرگ بدون درد...
🎙️ سخنران : استاد مسعود عالی
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام:
إخْتَبِرُوا إخْوانَكُمْ بِخَصْلَتَينِ: فَإنْ كانَتا فيهِمْ وَإلاّ فَأعْزُبْ ثُمَّ اَعْزُبْ ثُمَّ أعْزُبْ: ألْمُحافَظَةُ عَلَى الصَّلَواتِ فى مَواقيتِها وَالبِرُّ بِالإخْوانِ فِى العُسْرِ وَاليُسْرِ.
[وسائل الشيعه ج۸، ص۵۰۳]
امـام صـادق عليه السلام فرمـود: برادران خود را با دو صفت امتحان كنيد، كه اگر آن دو صفت را داشتند به دوستى و رفاقت خود با آنها ادامه دهيد وگرنه از آنان دورى كنيد ، دورى كنيد، :
۱ ـ مراقبت بر نماز اول وقت.
۲ ـ نيكى به برادران چه در سختى وتنگدستى، چه درهنگام آسايش وگشايش
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه_حکمتسوم
#موضوع_چهارم
#جلسهٔ_اول
📖 شرح موضوع چهارم: کمبود مالی و غربت
«وَالمُقِلُّ غَریبٌ فِي بَلدَتِهِ؛ آن کس که فقیر و تنگدست است، حتی در شهر خود غریب است»
┄┄┄┅••✻••┅┄┄
✍ شرح :
سرمایه داران سخی، افراد سرشناس یا افرادی که از دانشی برخوردار هستند، قادرند مشکلات مختلف مردم را برطرف نمایند و آنها را خشنود کنند؛ همین امر سبب محبوبیت آنها و فراوان شدن دوستانشان می شود؛ ولی افرادی که توان انجام چنین کارهایی را ندارند، کمتر یاد می شوند. «آفَةُ الجُودِ الفَقرُ؛ فقر آفت بخشندگی است» (غررالحکم ح۵۷۸۰)
همچنین می فرماید: «الفَقرُ یُنسی؛ فقر انسان را به فراموشی می سپارد» (غررالحکم ح ۵۷۸۰)
👈 انواع کمبودها
👈 کمبود مالی: این نوع از کمبود بسیار رایج می باشد و بسیاری بدان گرفتارند، به طوری که قادر به تأمین رفاه خود نیستند؛ از این رو مردم به رفت و آمد با آنها علاقه چندانی ندارند.
👈 کمبود عاطفی: افرادی که به هر دلیل در زندگی دچار کمبود عاطفی هستند، اغلب منزوی و گوشه گیرند و تمایلی به جمع مردم ندارند. بچه های طلاق نمونه بارزی در این زمینه هستند.
👈 کمبود علمی: جوامعی که از سطح بالای علمی برخوردار نیستند و به آنها بها داده نمی شود؛ مانند کشورهای جهان سوم
👈 کمبود اعتقادی: برکسی پوشیده نیست که افراد دیندار و پرهیزکار، نزد مردم از محبوبیت خدادادی برخوردارند. این اصل در قرآن نیز آمده: «اِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجعَلُ لَهُم الرَّحمنُ وُدّاً؛ همانا آنان که به خدا ایمان آوردند ونیکوکار شدند. خدای رحمان آنان را [در نظر خلق وحق] محبوب می سازد» (مریم/۹۶)
در حالی که افرادی که یاد خدا در زندگیشان پر رنگ نیست، تنها غریب ودرمانده اند.
👈 کمبود اخلاقی: اگر با دقت به وضعیت اسفناک و طرد شدن افرادی که گرفتار اعتیاد یا انواع جرم وجنایت می شوند بنگریم، اثر کمبود اخلاقی را در وضع رقت انگیز آنان خواهیم دید.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••✻••┅┄┄
@moassese_nooralyaghin
بـسم الله الـرحـمـن الـرحـیـم
بـــه نـــام خــــداونــــد دریـــای نــور
خــدایــی ڪه دارد به هر جـا حضور
بـــه نـــام خـــداونـــد رنگیـــن ڪمان
فــــروزنــــده روز و شــــب آسمـــــان
الهی به امیدتو
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
◾️ آجرک الله یامولای یاصاحب العصر و الزمان فی مصیبة جَدک المظلوم و ساعدالله قلبک الشریف فی هذه المصیبة ، و لعن الله اعدائکم و جعلنا الله من موالیکم و معکم فی الدنیا و الآخره و عجل الله تعالی فی فرجکم الشریف
▪️ عَظَمَ الله اُجورنا وَ اُجورکُم
🏴🏴🏴🏴
فرارسیدن شهادت غریبانه و مظلومانه
نهم وصی برحق رسول خدا، تک پسر گرامی امام رضا ، حضرت امام محمدبن علی التقی، آقا جوادالائمه علیه السلام ، بر قلب داغدیده قطب عالم امکان ، منتقم آل محمد ،حضرت حجة ابن الحسن المهدی، عجل الله فرجه و ارواحنا فداه،
وبر شما شیعیان و دلسوختگان این خاندان تسلیت باد...
🏴🏴🏴🏴
العجل عزیز زهرا...
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
السلام علیک یااباصالح المهدی
🏝همین که
به هر بهانه دلم
تنگِ توست،
یعنی عشق ...
"امام زمانم دوستت دارم"🏝
الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
روزتونمهدوی
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
حل مشکلات مادی با توسل به جواد الائمه
🔹 برای امور مادی از محضر حضرت آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رحمه الله علیه راهنمایی میخواستند، آن بزرگوار می فرمود:
🔹 سوره یاسین بخوانید و ثواب آن را به امام جواد علیه السلام هدیه کنید، حاجت شما را خواهند داد.
🔹 گاه می فرمودند: صلوات برای حضرتش هدیه کنند و آن را در توسل به این امام کریم علیه السلام مجرّب می دانستند.
📚 روح و ریحان؛ صفحه ۹۳
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
راه نجات در آخرالزمان
امام جواد علیه السلام فرمودند:
(مهدی) را غيبتي است طولاني كه در آن زمان مخلصين انتظار ظهور او را دارند، اهل شك و شبهه منكر وجود حضرت مى شوند، بى دينان نام و ياد او را به استهزاء و مسخره مى گيرند، گروهى به دروغ براي ظهور وقت تعيين مى كنند، كسانى كه عجله كنند هلاك مى شوند، و اهل تسليم نجات پيدا مى كنند.
📚 كمال الدين ، ج ۲ ،ص ۳۷۸
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin