*•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═•*
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_شانزدهم
✍مروری برزندگانی عالم جلیل القدر شیخ مفید رحمه الله علیه
◀️ وفات
⬅️ شیخ مفید در سال ۴۱۳ در بغداد، پس از ۷۵ عمر درگذشت و مورد تجلیل فراوان مردم و قدردانی علما و فضلا قرار گرفت و به تعبیر شاگردش شیخ طوسی که خود حاضر در صحنه بوده است، روز وفات او از کثرت دوست و دشمن برای ادای نماز و گریستن بر او، همانند و نظیر نداشته است
↩️ هشتاد هزار تن از شیعیان او را تشییع کردند و سید مرتضی علمالهدی بر او نماز گزارد و در حرم امام جواد علیهالسّلام پائین پای آن حضرت و نزدیک قبر استادش ابن قولویه مدفون گردید.
👈نجاشی، شاگرد شیخ، از زمان فراق استاد چنین میگوید:
«مفید رحمةاللهعلیه سه شب مانده به آخر ماه رمضان سال ۴۱۳ ه. وفات یافت و ولادتش روز یازدهم ذیقعده سال ۳۳۶ ه. بود. شریف مرتضی ابوالقاسم علی بن حسین سید مرتضی در میدان اشنان بر پیکر او نماز گزارد. میدان با وجود وسعت فراوانی که داشت، از کثرت معیت به تنگ آمده بود. بعد از نماز، جسد مطهرش را درخانهاش به خاک سپردند. چند سال بعد او را به مقابر قریش، کنار مرقد امام موسی بن جعفر علیهالسلام منتقل ساختند.
شیخ طوسی ولادت مفید را سال ۳۳۸ ق دانسته بود. و نجاشی که رجال خود را بعد از فهرست شیخ تالیف کرده، ۳۳۶ ضبط نموده است. همچنین شیخ وفات استادش را دو شب مانده به آخر ماه رمضان و نجاشی سه شب مانده به آخر ماه مبارک دانسته است، ولی سال وفات مفید سال ۴۱۳ هـ بوده است. به هرحال بر اساس قول شیخ طوسی و ابن ندیم، مفید هنگام رحلت ۷۵ سال و به گفته نجاشی ۷۷ سال داشته است.
شیخ مفید در پایین پای امام موسی بن جعفر و امام محمدتقی یعنی کاظمین علیهماالسلام جنب آرامگاه استادش جعفر بن محمد قولویه قمی آرمیده است. گفتنی است که فیلسوف نامی اسلام شیعه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در کنار آنها و پایین پای آن دو امام همام مدفون میباشد. علائم قبور هر سه بزرگان نیز برای زائران معلوم است.
سید مرتضی بزرگترین شاگرد مفید، و مهیار دیلمی شاعر برازنده عصر، فوت پیشوای علمای شیعه را مرثیه گفتند و مراثی آنها در دیوان هر دو که چاپ شده موجود است.
روحش شاد ویادش گرامی🌹
پایان
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_چهلویکم
ادامه مطالب جلسه قبل⬇️
✅ موضوع: توهم تحریف قرآن و دفع آن
✍ علامه جوادی آملی در «تفسیر تسنیم، جلد ۱۷، صفحه ۲۵۰ میفرماید:
⬅️ «در آيه «واِن خِفتُم اَلاّتُقسِطوا فِي اليَتمي فَانكِحوا ما طابَ لَكُم مِنَ النِّساءِ مَثني وثُلثَ ورُبعَ فَاِن خِفتُم اَلاَّ تَعدِلوا فَوحِدَة» نوعی ناهماهنگی ميان شرط و جزا وجود دارد، آيا اين دليل بر تحريف نیست؟»
🔸 در جلسه قبل شبهه مطرح شده در مورد وجود ناهماهنگی در قرآن و پاسخ آن شرح داده شد و سپس به مباحث مربوط به یتیمان که در این آیات مطرح شده، پرداخته شد و بیان شد که:
در اين آيات درباره يتيمان دو مسئله به طور جداگانه مطرح شدهاست:
1⃣ مسئله مالی یتیمان
⬅️ در جلسه قبل توضیح داده شد.
2⃣ مسئله تشكيل خانواده و ازدواج با يتيمان
⬅️ که محور آیه مورد بحث است. نخست بايد دانست كه اين آيه، در مدينه نازل شده است و در آنجا پس از تشكيل حكومت اسلامی، جنگهایی با مشركان پيش آمد كه مردها با شركت در جنگها شهيد میشدند و زنان و فرزندانشان میماندند. در اين ميان، عدهای برای خوردن اموال ايتام، با آن زنان بيوه ازدواج میكردند تا از اين طريق، اموال يتيمان را بخورند و پس از خوردن مال ايتام، مادرانشان را طلاق میدادند. اين سنّت ناپسند جاهلی بود كه با نزول آيه محل بحث خاتمه يافت.
👈 بر اين اساس فرمود: «واِن خِفتُم اَلاّتُقسِطوا فِي اليَتمي فَانكِحوا ما طابَ لَكُم مِنَ النِّساءِ مَثني وثُلثَ ورُبعَ فَاِن خِفتُم اَلاَّ تَعدِلوا؛ اگر در خود امانتداری را نمیبينيد كه اگر با بيوهها ازدواج كنيد، به خوردن مال يتيم آلوده خواهيد شد، با چنين زنانی ازدواج نكنيد و زنهای ديگری بگيريد؛ حالا دو يا سه يا چهار زن».
👈 و اگر میترسيد كه با ازدواج با بيش از يك زن قادر به انجام عدالت نباشيد، تنها به ازدواج با يك زن اكتفا كنيد.
◀️ بنابراين، با توجه به شيوه برخورد مردم با ايتام و مادرانشان در دوران جاهليت، مناسبت ميان صدر و ذيل آيه (شرط و جزا) روشن میشود.
👈 شاهد اين مطلب كه شرط و جزا در آيه مورد بحث، هر دو ناظر به مسئله ازدواج يتيمان هستند نه مسائل مالی آنان، اين آيه است:
«يَستَفتونَكَ فِی النِّساءِ قُلِ اللهُ يُفتيكُم فيهِنَّ وما يُتلی عَلَيكُم فِی الكِتابِ فی يَتامَی النِّساءِ اللّاتی لاتُؤتونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وتَرغَبونَ أن تَنكِحوهُنّ...»
👈 استفتای مسلمانان از رسول خدا درباره زنان و دختران يتيم است كه آيا با آنان ازدواج كنند يا نه و قرآن كريم در پاسخ آن ها بايد بگويد كه زن و شوهر حقوق مالی و اخلاقی متقابلی مانند مهريه مناسب، نفقه، اطاعت، معاشرت نيكو و... دارند؛ در صورت ازدواج با دختران يتيم بايد اين حقوق را رعايت كنيد.
◀️ اين آيه به خوبی نشان میدهد كه موضوع آيه مورد بحث ازدواج با دختران يتيم است نه اموال آنان، چون «فِی اليَتامی» در آيه مورد بحث همان «فی يَتامَی النِّساء» در آيه ياد شده است.
🔸 با اين بيان، تناسب شرط و جزا در آيه شريفه مشخص است و ادعای تحريف قرآن بی اساس.
ادامه دارد↩️
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
خدایا🍃
سرآغاز روزمان را
با یاد و نام و امید تو
میگشاییم
پنجره های قلبمان را
عاشقانه بسویت بازمیکنیم
تانسیم رحمتت به آن بوزد
الهی به امید تو
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
♠️سـلامـ_امامـ_زمانمـ🤚🏻
🌿یوسـف ڪنعان من، یعقـوب شعرم پیر شد
باز آی از مصر، باور ڪن ڪه دیگر دیر شد
🌱درد هجرت چشم یعقوب دلم را ڪورڪرد
پس تو پیراهن بیاور، ناله ام شب گیر شد
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 روشهای دوستی با امام زمان(عج)
🔵 قسمت ششم از بیستم
🎙 #ابراهیم_افشاری
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘
💠تفسیر زیارت عاشورا
⬅️قسمت دوم
📖ما با خواندن زیارت عاشورا اظهار نظر زبانی خودمان را نسبت به محبت امام حسین (ع) می گوییم. حالا سوال؟ از کجا بفهمیم پیش امام حسین چه جایگاهی داریم و دیدگاه امام حسین و یا دیدگاه امام زمان (عج) نسبت به ما چگونه است؟
📔در کتاب ″اصول کافی- ج۲، ص۶۵۲″ امام صادق (ع) در روایتی یک معیار خیلی عالی می دهد، اگر می خواهید بفهمید چه جایگاهی پیش امام حسین (ع) و بقیه اهل بیت و خدا دارید قلبتان را آزمایش کنید ببینید آن فرد پیش شما چه جایگاهی دارد.
📌و مثل همین حدیث را از امام رضا (ع) داریم که؛ طرف به امام رضا می گوید برای من دعا کن! امام می گوید فکر می کنید برای شما دعا نمی کنیم همواره داریم برای شما دعا می کنیم، بعد گفت آقا من را دوست دارید و چقدر برای من دعا می کنید؟ امام رضا گفت ببین من پیش تو چه جایگاهی دارم به همان میزان پیش من جایگاه دارید.
⚠️حالا اگر ما می خواهیم بدانیم در دید امام حسین (ع) و یا امام زمان (عج) چه جایگاهی داریم و امام زمان ما را چطور نگاه می کنند باید به قلب خودمان رجوع کنیم و ببینیم امام زمان در قلب ما چطوری است! آیا وقتی اسم حضرت می آید احترام می کنیم.
👤آیت الله صافی گلپایگانی ره که کتاب منتخب الاثر را نوشتند که همه احادیث مهدویت را در آن جمع کرده اند. ایشان باسن و سال بالایی که داشتند هر موقع هر کدام از اسامی امام زمان (عج) نه فقط قائم بلکه هر کدام از اسامی امام زمان می آید بلند میشدند و احترام می کردند. فردی با آن سن و کمر درد و پا درد وقتی این همه به حضرت احترام می کند شما ببینید حضرت چقدر این فرد را دوست دارد و به آن فرد لطف و محبت می کند.
⁉️اگر می خواهید ببینید جایگاه ما نسبت به امام زمان چطور است؟ باید ببینیم به امام زمان (عج) چه محبتی داریم. اگر امام زمان را ناظر بر اعمال می دانیم و به راحتی غیبت و.. گناه می کنیم پس نباید انتظار داشته باشیم که ما پیش امام زمان خیلی مقام بالایی داریم و مثل مالک اشتر هستیم برای حضرت علی و.. نه، نمی توانیم! چون ما آن حد محبت را کامل نکردیم.
📚کلمه ی زیارت در فرهنگ عربی از ریشه زَور می آید زور یعنی عدول کردن از همه چیز و میل کردن به یک چیزی، میل و رغبت پیدا کردن به سمت چیزی. یعنی ای انسان وقتی به زیارت امام رضا (ع) و اهل بیت می روی از همه چیز خودت، از مادیات دست بکش و میل و رغبت پیدا کن به سمت آن امامی که داری می روی. (عدول کردن یعنی دست کشیدن از همه چیز).
🔹 ادامه دارد ...
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 2
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#رقیهبنتالحسین🥀
بابا یکی من را به قصد کشت میزد
هر بار گفتم #یاعلی با مشت میزد
یک بار گفتم اسم #زهرا مادرت را
دیدم که نامردی لگد از پشت میزد
#روز_سوم #محرم🥀
#رقیه_خاتون💔🥀
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin