eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
(شماره پنجم) 💠 شماره جدید سالنامه علمی تخصصی "پژوهش نامه اصول فقه اسلامی " منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1️⃣ بازخوانی منجزیت علم اجمالی در سایۀ عقل و نقل نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی 2️⃣ کنکاش در اثربخشی دو نظریۀ قضایای شرطیه و خطابات قانونیه بر پذیرش انحلال نویسندگان: حسین سلیمانی امیری، سید مهدی محمدی 3️⃣ حقیقت حکم شرعی از منظر شهید صدر نویسنده: عقیل رهبر کلیشمی 4️⃣ بازشناسی مفهوم و کارکردهای «امتنان» با تأکید بر کاربست‌های کتب امامیان نویسندگان: حسن رضایی صرمی، محمدصادق بدخش، مسیح بروجردی 5️⃣ ارزیابی نظریۀ جریان‌ناپذیریِ تضاد میان احکام در اندیشۀ محقق اصفهانی نویسنده: محمد علی اسماعیلی 6️⃣ واکاوی کاربردهای اصل عملی استصحاب در دانش رجال نویسنده: سید رضا حسنی ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://osoul.mfeb.ir/volume/5 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جواز غرر در مهر عقد دائم 👤 در صحیحه محمد بن مسلم از امام باقر (ع) آمده است که «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ زَوِّجْنِي فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ لِهَذِهِ فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ زَوِّجْنِيهَا فَقَالَ مَا تُعْطِيهَا فَقَالَ مَا لِي شَيْ‏ءٌ فَقَالَ لَا قَالَ فَأَعَادَتْ فَأَعَادَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْكَلَامَ فَلَمْ يَقُمْ أَحَدٌ غَيْرُ الرَّجُلِ ثُمَّ أَعَادَتْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي الْمَرَّةِ الثَّالِثَةِ أَ تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْئاً قَالَ نَعَمْ فَقَالَ قَدْ زَوَّجْتُكَهَا عَلَى مَا تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ فَعَلِّمْهَا إِيَّاهُ» ظاهر صحیحه آن است که غرر در مهر عقد دائم جایز است. زیرا ... 📚 درس خارج فقه، ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2705 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حل یک اختلاف فقهی بر اساس تحلیل درست «دلالت التزامی» 👤 اینکه آیا معاطات، عقد است یا نه، یکی از اختلافات فقهی است. محقق نائینی معتقد است که معاطات عقد نیست. حضرت امام(ره) با استفاده از تبیین حقیقت «دلالت التزامی» نشان میدهد که استدلال محقق نائینی ناتمام است... 📚 درس خارج مفاهیم، جلسۀ ۲ آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2704 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 دلالت تعبیر "رضی الله عنه" بر تشیع و وثاقت راوی 👤 گاهی مشاهده می‌شود که در مورد یک راوی پس از ذکر نام او، تعبیر "رضی الله عنه" به کار رفته است. آیا می‌توان از این تعبیر و همچنین آن راوی را استفاده نمود؟ به نظر می‌رسد قبل از بحث از این مساله، به یک سوال مهم باید پاسخ داد: آیا لزوما این تعبیر توسط استفاده شده است؟ از این جهت که احتمال اضافه شدن این گونه تعابیر توسط و ، جدی است، این زاویه از بحث باید مورد توجه واقع شود‌.... 📚 درس خارج فقه، ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2921 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 من سنم بالا رفته است، نمی‌توانم استنباط کنم… شنیده‌ام که وحید بهبهانی در اواخر عمر، خودشان را مجتهد نمی‌دانستند و می‌گفتند: سن من بالا و قوای فکری‌ام تحلیل رفته است و نمی‌توانم استنباط کنم. لذا از شاگرد خود بحرالعلوم می‌پرسیدند و می‌گفتند: شما فقط فتوا را بدون ذکر دلیل نقل کنید تا در آن شبهه پیدا نکنم! مرحوم آقای حاج آقا رضا همدانی هم در اواخر عمر رساله‌شان را جمع کردند و گفتند: من حافظه‌ام را از دست داده‌ام و نمی‌توانم فکر کنم و به مراجعه‌کنندگان می‌گفتند: کسی که از او تقلید می‌کردید، دیگر وجود ندارد و بدین شکل آنها را رد می‌کرد. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اتحاد داشتن مرتبه فعلیت و تنجز از نظر حاج شیخ اصفهانی 👤 در بحث جمع بین حکم ظاهری و واقعی راههایی گفته شده است که یکی از انها را مرحوم حاج شیخ اصفهانی فرموده است. ایشان قائل شده است که مرتبه فعلیت و تنجز دو مرحله نیست بلکه یک مرحله است زیرا قوام حکم به وصول است چرا که حکم باید امکان داعویت داشته باشد و تا زمانی که واصل نشد امکان داعویت ندارد. لذا در ظرف جهل که امکان داعویت ندارد انشائی است با وصول و علم هم به فعلیت می‌رسد و هم منجز شده است. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۲۴، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 استفاده از مناسبت حکم و موضوع در روایت غیاث بن ابراهیم 👤 🔻 حضرت در روایت غیاث بن ابراهیم می فرمایند: لا بأس أن یغسل الدم بالبصاق. مناسبات حکم و موضوع و غسل دم را در کنار هم بگذارید. وقتی احتمالات راجع به آب دهان و خون را در نظر بگیرید، احتمالی به ذهنتان می آید که روایت مربوط به خون در دهان بوده است و چون دهن از بواطن است، در بواطن چیزی نجس نمی شود. پس اگر خون.... 📚 درس خارج فقه، جلسه ۲۴ ، دوم آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2696 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اصالة الفساد در معاملات و عبادات 👤 🔻مشهور است که اصل در معاملات بر فساد می باشد که این همان استصحاب عدم اثر است که استصحاب در شبهات حکمیه می باشد. بنابراین طبق نظر کسانی که استصحاب در شبهات حکمیه را مطلقا یا در خصوص وجودیات نمی پذیرند؛ جریان اصاله الفساد دچار مشکل خواهد شد باید دید راه جایگزینی وجود دارد؟؟ 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2557 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت ماهوی اصل محرز و غیر محرز در کلام شهید صدر 👤 🔻 شهید صدر تفاوت اماره و اصل محرز و اصل غیر محرز را صرفا یک تفاوت لسانی نمی داند. ایشان می فرماید تفاوت این سه در آن است که شارع مقدس در مقام تزاحم ملاکات به چه مناطی یک طرف را مقدم داشته است. اگر ترجیح یک طرف بر طرف دیگر به مناط قوت احتمال باشد اماره است و اگر به مناط قوت ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/١٧ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تفصیل مرحوم شهید صدر نسبت به منجزیت علم اجمالی در وجوب موافقت قطعیه 👤 مرحوم شهید نسبت به منجزیت علم اجمالی در وجوب موافقت قطعیه تفصیل میدهد. ایشان می فرماید اگر شبهه در قیدی باشد که در خطاب واضح است و شک در منطبق علیه است باید احتیاط کرد مثلا می داند اکرام عالم واجب است ولی نمی داند زید عالم است یا عمرو. در این جا باید احتیاط کند. ولی اگر قید معلوم نبود در خطاب اینجا احتیاط لازم نیست. مثلا می داند یا ظهر و یا جمعه واجب است اینجا وجوب احدهما را میداند ولی ظهر و جمعه که قید است واضح نیست و احتیاط لازم نیست. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۰۹، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 چگونگی احراز در مقام بیان بودن 👤 برای تمسک به اطلاق لازم است احراز شود که متکلم در مقام بیان بوده است. سؤال مهمی که باید بدان پاسخ داد، این است که از کجا می‌توان فهمید که متکلم در مقام بیان قیود تکلیف بوده است؟ سه پاسخ به این سؤال داده شده است:........ 📚 درس خارج اصول، ۳ خرداد ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2551 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 معنای روایت «القرآن نزل علی سبعة احرف» 👤 اهل سنت در روایات متعددی نقل کرده اند که «القرآن نزل علی احرف» و در روایات شیعی نیز این مضمون نقل شده اما در روایات دیگری ائمه این معنا را به شدت تکذیب کرده اند به نظر می رسد روایات شیعی نزول بر هفت حرف می تواند معنای صحیحی داشته باشند... 📚 درس خارج فقه، تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2768 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa