eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 عدم تقدّم کافی بر تهذیب 👤 گاهی یک روایت در کتاب شریف کافی وارد شده است. ولی همان روایت را جناب شیخ در تهذیب، با اندک تفاوتی نقل می‌کند؛ به گمان برخی در این موارد باید به مصدر رجوع کنیم. و طبیعتا چون کافی، مصدر برای تهذیب است نقل کافی مقدّم است. این بیان، صحیح نیست چرا که.... 📚 درس خارج فقه، ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2709 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت منطقه الفراغ با موارد مالا نص فیه 👤 🔻 تفاوت منطقة‌ الفراغ با ما لا نص فیه در چهار مساله است. ما لا نص فیه محل نزاع بین اصولیین و اخباریین است اصولیین در آن قائل به برائت می‌شوند و اخباریین در شبهات تحریمیه، قائل به احتیاط می‌شوند و در شبهات وجوبیه، عدۀ زیادی از ایشان قائل به برائت و عدۀ دیگری قائل به احتیاط هستند. تفاوت بین ما لا نص فیه و منطقة‌ الفراغ در چیست؟ تفاوت اول این است که در منطقة‌ الفراغ... . 📚 خارج اصول( جلسه48، 1401/9/7) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2695&pid=9417#pid9417 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
استفاده حرمت تجری از ایه و ان تبدوا و اشکال استاد بعضی به ایه و ان تخفوا ما فی صدورکم او تبدوه یحاسبکم به الله تمسک کرده اند و گفته اند تجری حرام است چرا که یحاسبکم یعنی مواخذه. و چیزی که مواخذه دارد حرام است. از طرفی یکی از مصادیق تخفوا ما فی صدورکم قصد تجری و گناه است پس حرمت تجری به وسیله ایه ثابت میشود. استاد در مقام اشکال به این استدلال فرمود... 📚 درس خارج اصول استاد گنجی جلسه 58، 15ابان ماه 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2691 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جمع شدن قطع با امکان خلاف و جمع نشدن آن با احتمال خلاف 👤 اگر کسی قطع به عدالت زید داشته باشد، احتمال نمی‌دهد که زید فاسق باشد؛ اما اگر از او بپرسند آیا امکان دارد که زید عادل نباشد، می‌گوید که....... 📚 درس خارج اصول، ۸ شهریور ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2698 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نکته ای کلیدی در حل بحث توارد حالتین و تعاقب حادثین 👤 🔻 استاد شبیری معتقدند ادله استصحاب عرفا به منظور تطویل عمر یقین جعل شده اند آن هم تطویل عمر یقین به جهت این که شک امری موهون و سست است. نتیجه این استظهار عرفی این است که اگر شک در بقای متیقن ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2690 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تحریر درست محل نزاع در مفاهیم در گروی تحلیل درست «دلالت التزامی» 👤 محقق بروجردی تفسیری از کلام مشهور دربارۀ «مفهوم» بیان می کنند و بر اساس آن، نزاع در مفاهیم را «کبروی» تصویر میکند. حضرت امام(ره) ابتدا در مقابل تصویر فوق، تصویر دومی مطرح میکنند؛ اینکه نزاع، صغروی باشد. سپس نشان میدهد که اختلاف دو تفسیر، در تحلیل شان از «دلالت التزامی» است؛ اینکه آیا دلالت التزامی، دلالت لفظی است یا غیر لفظی؟ سپس نظر مختارشان را بیان میکنند که ... 📚 درس خارج مفاهیم، جلسات 30مهر تا 2آبان1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2706 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 جریان اصل عدم زیاده در صحیحه ابن بزیع 👤 🔻برخی مانند محقق خویی از صحیحه این بزیع استفاده اطلاق در تغیر کرده اند برای ما تمام نیست؛ چون این صحیحه به نقل شیخ طوسی در تهذیب و استبصار، زیاده‌ای دارد که مانع این اطلاق است و از طرفی چون دوران، بین شهادت به زیاده و عدم شهادت است،نسخۀ دارای زیاده مقدم می‌شود.... . 📚 درس خارج فقه( جلسه48، 1401/9/13) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2712 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠حیثی یا فعلی بودن ترخیص در اوامر 👤 با توجه به اينکه مفاد امر ترخيص در تطبيق مامور به، بر هر کدام از حصص طولي و عرضي است اين ترخيص، يک ترخيص حيثي است يا فعلي؟ از نظراستاد... 📚درس خارج اصول،17آبان 1401 ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2708 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
معنای لا صلاة الا باذان و اقامه استاد فرمود: بعضی به روایت قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَا بُدَّ لِلْمَرِيضِ أَنْ يُؤَذِّنَ وَ يُقِيمَ إِذَا أَرَادَ الصَّلَاةَ وَ لَوْ فِي نَفْسِهِ إِنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ بِهِ سُئِلَ فَإِنْ كَانَ شَدِيدَ الْوَجَعِ قَالَ لَا بُدَّ مِنْ أَنْ يُؤَذِّنَ وَ يُقِيمَ لِأَنَّهُ لَا صَلَاةَ إِلَّا بِأَذَانٍ وَ إِقَامَةٍ تمسک کرده اند و گفته اند که اقامه واجب است. چون لا صلات تعلیل است برای لابد. خود لابد دلالت دارد بر وجوب دارد و تعلیل هم که نفی حقیقت است یعنی در صفحه تشریع نماز بدون اذان و اقامه جعل نشده است.... 📚 درس خارج فقه جلسه 55 تاریخ 12 ابان 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2694 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 منابع حکم شرعی از دیدگاه ابن ادریس حلی در سرائر به نظر ابن ادریس، احکام فقهی را می‌توان از چهار طریق کتاب، سنت متواتر، اجماع و عقل به دست آورد. البته طریق عقلی وقتی دلیل محسوب می‌شود که فقیه از سه طریق دیگر دلیلی نداشته باشد. کتاب استدلال به آیات الأحکام در سرائر جایگاه ویژه‌ای دارد؛ چنان‌که ابن ادریس در موارد فراوان در استنباط حکم شرعی به سراغ قرآن رفته و با استفاده از قواعد و ادبیات عرب.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZKetabshenasi ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 خضوع میرزا در مقابل مقام علمی شیخ انصاری ره ….من این مطلب را برای آقای آقا رضی شیرازی - که از علمای بزرگ تهران و نتیجه میرزای شیرازی است - نقل کردم. ایشان فرمود: میرزا مسأله‌ای را بحث و در پایان هفته آن را تمام می‌کرد و بر خلاف شیخ نظر می‌داد؛ ولی روز شنبه که قرار بود بحث جدیدی را آغاز کند، می‌فرمود: ما بر خلاف نظر شیخ نظر داده بودیم، ولی حالی می‌بینیم که نمی‌شود از مطالب شیخ عدول کرد. به شاگردان می‌فرمود که شما شیخ را درک نکرده‌اید؛ سر و کارتان تنها با کتاب‌های شیخ است. ما حیات شیخ را هم درک کردیم و می‌دانیم که شیخ کسی نیست که بتوان به راحتی از نظریاتش گذشت. کسانی چون میرزای شیرازی که از شاگردان متفکّر درجه اول و از نوابغ علمی بودند، این گونه در مقابل مقام علمی شیخ انصاری رحمه الله خضوع داشتند. 🌐 mfeb.ir/home/?p=14402/#ZJore (ره) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفسیری متفاوت از 👤 🔻 امثال مرحوم آخوند و مرحوم نائینی قطع موضوعی طریقی و موضوعی وصفی را به این نحو تفسیر نموده اند که در قطع موضوعی وصفی یقین از آن جهت که یک صفت نفسانی است در موضوع اخذ شده است اما این مطلب صحیح به نظر نمی رسد. مقصود از صفت نفسانی مطلق صفت نفسانی نیست چرا که در این صورت هر صفت نفسانی مثل شک مثل حب و بغض یا هر صفت نفسانی دیگری را شامل می‌شود پس مقصود از صفت نفسانی صفت نفسانی خاص است اما این خصوصیت چیست چه خصوصیتی در قطع موضوعی وصفی این صفت نفسانی را از سایر صفات نفسانی متمایز می کند؟ آن خصوصیتی که در قطع وجود دارد و آن را یک صفت نفسانی خاص می‌کند کشف تام از متعلق است ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۹/۲۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2721&pid=9477#pid9477 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir