eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
34 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 امکان تشریع قلبی 👤 📝یکی از اشکالات مطرح در بحث حرمت تشریع قلبی ، که از جانب بزرگانی همچون فاضل نراقی ، مرحوم محقق داماد و مرحوم امام مطرح شده است این می باشد که گذاشتن بناء قلبی بر خلاف علم یا حتی گذاشتن بناء قلبی در موارد شک بر یک طرف، ‌ غیر معقول و غیر ممکن است‌. استاد در جواب این اشکال می فرمایند : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2471&pid=8904#pid8904 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی صحت نقل ابن ادریس در مستطرفات (بخش دوم) موضوع این مقاله بررسی روایات نقل شده از مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر در باب مستطرفات است. در بخش اول مقاله، اقوال در مسأله و همچنین بخشی از ادله‌ی قائلین به صحت و عدم صحت روایات ابن ادریس بیان شد. در این بخش ادامه بحث تقدیم می‌گردد.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZRejal (ره) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 وضعیت جابر بن یزید جعفی 👤 🔻جابر بن یزید الجعفی در منابع عامه شاید بیش از منابع خاصه روایت داشته باشد. مجموعا استفاده می شود که عامه او را ثقه می دانستند و اگر هم اشکالی در او می دیدند، به خاطر تشیّع به او اشکال می کردند. در برخی از تعابیر آمده «انه یؤمن بالرجعه»... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۸/۱۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2468 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 موضوع سجده سهو : "سهو" یا "سهو و جهل به حکم"؟ 👤 📝مرحوم صاحب عروه معتقد است: موضوع سجده سهو، سهو است نه جهل،چرا که گفته اند سجده سهو و نه سجده جهل، لذا کسی که از روی جهل قرائت واجبه را ترک می کند، مشمول حدیث لاتعاد است، نمازش صحیح است و سجده سهو ندارد. در مقابل مرحوم آقای خوئی فرموده: دلیل وجوب سجده سهو شامل موارد جهل به حکم هم می شود، چرا که در موضوع دلیل وجوب سجود سهو ، سهو اخذ نشده است. " تسجد سجدتی السهو لکل زیادة ترد علیک أو نقصان". استاد در تایید نظر مرحوم صاحب عروة می فرمایند : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2476 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
لوح پژوهشی ذکری 90.pdf
5.22M
💠 نسخه قابل چاپ 🔸️ شماره ۹۰ ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔️ @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 90 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=19437 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جایگاه اصول عملیه 👤 📝 بعضی گمان کردند که اصول علمیه در جائی مطرح می شود که مجتهد نسبت به حکم واقعی شرعی، قطع نداشته باشد و یا اینکه نسبت به آن حکم واقعی، طریق معتبری مثل خبر واحد نداشته باشد، این بیان اگر چه صحیح می باشد ولی یک کاستی دارد به این بیان که اصول علمیه در دو صورت مطرح و جاری می شود... 📚درس خارج اصول 1394/06/16 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2478 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی صحت نقل ابن ادریس در مستطرفات (بخش دوم) موضوع این مقاله بررسی روایات نقل شده از مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر در باب مستطرفات است. در بخش اول مقاله، اقوال در مسأله و همچنین بخشی از ادله‌ی قائلین به صحت و عدم صحت روایات ابن ادریس بیان شد. در این بخش ادامه بحث تقدیم می‌گردد.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZRejal (ره) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠نکره در سیاق نفی یا نهی، مطلق است نه عام 👤 یکی از اداتی که برای عموم ادعا شده است، نکره در سیاق نفی یا نهی است. باید به این سؤال پاسخ داد که در جمله‌ی مشتمل بر نکره در سیاق نفی و نهی، عموم از چه چیزی فهمیده شده است؟ گفته شده است که از قرینه‌ی عقلیه این مطلب فهمیده می‌شود....... 📚 درس خارج اصول، 19 بهمن 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2469 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عدم شمول «اوفوا بالعقود» نسبت به بیع 👤 📝یکی از ادله ای که بدان برای صحت عقود مستحدثه - مثل خرید و فروش سهام - تمسک می شود ، اطلاق آیه شریفه «اوفوا بالعقود» هست. که یکی از اشکالات تمسک به این آیه شریفه در مقام (خرید و فروش سهام)، عدم شمول آن نسبت به بیع می باشد. استاد در تبیین و تایید این اشکال می فرمایند : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2480&pid=8939#pid8939 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠اشکال بر تفصیل مرحوم شیخ در تمسک به عام در شبهه مصداقی 👤 یکی از صور اجمال، اجمال مصداقی در خاصی است که دائر بین اقل و اکثر باشد. آیا در چنین صورتی باید به عام تمسک کرد یا عام حجت نیست و باید به اصل عملی مراجعه کرد؟ مرحوم شیخ تفصیل داده و گفته‌اند: اگر مخصص دلیلی لفظی باشد، نمی‌توان به عام تمسک کرد؛ اما اگر دلیل مخصص، لبی باشد، می‌توان به عام تمسک کرد. مرحوم آخوند سعی کرده است وجه کلام شیخ را اینطور توضیح دهد که....... 📚 درس خارج اصول، 25 بهمن 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2481 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir