eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 وضعیت جابر بن یزید جعفی 👤 🔻جابر بن یزید الجعفی در منابع عامه شاید بیش از منابع خاصه روایت داشته باشد. مجموعا استفاده می شود که عامه او را ثقه می دانستند و اگر هم اشکالی در او می دیدند، به خاطر تشیّع به او اشکال می کردند. در برخی از تعابیر آمده «انه یؤمن بالرجعه»... 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۸/۱۵ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2468 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 موضوع سجده سهو : "سهو" یا "سهو و جهل به حکم"؟ 👤 📝مرحوم صاحب عروه معتقد است: موضوع سجده سهو، سهو است نه جهل،چرا که گفته اند سجده سهو و نه سجده جهل، لذا کسی که از روی جهل قرائت واجبه را ترک می کند، مشمول حدیث لاتعاد است، نمازش صحیح است و سجده سهو ندارد. در مقابل مرحوم آقای خوئی فرموده: دلیل وجوب سجده سهو شامل موارد جهل به حکم هم می شود، چرا که در موضوع دلیل وجوب سجود سهو ، سهو اخذ نشده است. " تسجد سجدتی السهو لکل زیادة ترد علیک أو نقصان". استاد در تایید نظر مرحوم صاحب عروة می فرمایند : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2476 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
لوح پژوهشی ذکری 90.pdf
5.22M
💠 نسخه قابل چاپ 🔸️ شماره ۹۰ ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔️ @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
📌 شماره 90 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=19437 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جایگاه اصول عملیه 👤 📝 بعضی گمان کردند که اصول علمیه در جائی مطرح می شود که مجتهد نسبت به حکم واقعی شرعی، قطع نداشته باشد و یا اینکه نسبت به آن حکم واقعی، طریق معتبری مثل خبر واحد نداشته باشد، این بیان اگر چه صحیح می باشد ولی یک کاستی دارد به این بیان که اصول علمیه در دو صورت مطرح و جاری می شود... 📚درس خارج اصول 1394/06/16 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2478 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی صحت نقل ابن ادریس در مستطرفات (بخش دوم) موضوع این مقاله بررسی روایات نقل شده از مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر در باب مستطرفات است. در بخش اول مقاله، اقوال در مسأله و همچنین بخشی از ادله‌ی قائلین به صحت و عدم صحت روایات ابن ادریس بیان شد. در این بخش ادامه بحث تقدیم می‌گردد.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZRejal (ره) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠نکره در سیاق نفی یا نهی، مطلق است نه عام 👤 یکی از اداتی که برای عموم ادعا شده است، نکره در سیاق نفی یا نهی است. باید به این سؤال پاسخ داد که در جمله‌ی مشتمل بر نکره در سیاق نفی و نهی، عموم از چه چیزی فهمیده شده است؟ گفته شده است که از قرینه‌ی عقلیه این مطلب فهمیده می‌شود....... 📚 درس خارج اصول، 19 بهمن 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2469 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عدم شمول «اوفوا بالعقود» نسبت به بیع 👤 📝یکی از ادله ای که بدان برای صحت عقود مستحدثه - مثل خرید و فروش سهام - تمسک می شود ، اطلاق آیه شریفه «اوفوا بالعقود» هست. که یکی از اشکالات تمسک به این آیه شریفه در مقام (خرید و فروش سهام)، عدم شمول آن نسبت به بیع می باشد. استاد در تبیین و تایید این اشکال می فرمایند : ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2480&pid=8939#pid8939 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠اشکال بر تفصیل مرحوم شیخ در تمسک به عام در شبهه مصداقی 👤 یکی از صور اجمال، اجمال مصداقی در خاصی است که دائر بین اقل و اکثر باشد. آیا در چنین صورتی باید به عام تمسک کرد یا عام حجت نیست و باید به اصل عملی مراجعه کرد؟ مرحوم شیخ تفصیل داده و گفته‌اند: اگر مخصص دلیلی لفظی باشد، نمی‌توان به عام تمسک کرد؛ اما اگر دلیل مخصص، لبی باشد، می‌توان به عام تمسک کرد. مرحوم آخوند سعی کرده است وجه کلام شیخ را اینطور توضیح دهد که....... 📚 درس خارج اصول، 25 بهمن 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2481 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 غریب بودن توقیع مشتمل بر عبارت لافرق بینها وبینک الا أنهم عبادک!! 👤 🔻مرحوم آیت الله خویی ذیل ترجمه ی خیر بن عبدالله فرمودند: او مجهول الحال است توقیعی را از محمد بن عثمان عمری نقل کرده که از اعمال ماه رجب است و این گونه شروع می شود اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاه امرک. این توقیع غریب از اذهان متشرعه است و نمی توان اذعان کرد که این روایت از معصوم صادر شده باشد. در نقد کلام ایشان می توان گفت: شیخ طوسی در مصباح المتهجد فرموده اخبرنی جماعه عن ابن عیاش. مضامین غریب را جماعتی از اصحاب نقل نمی کنند.......‌... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2479&pid=8946#pid8946 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅عزل ولیّ قهری در فقه(۱) 🔹ولایت قهری پدر و جد پدری، اصلی مبتنی بر مقررات شرعی است. پدر و جد پدری از آن¬رو بر صغیر ولایت دارند که سنت نبوی (صلی الله علیه وآله) و امامان معصوم (علیهم السلام) و نیز سیره متشرعه، این دو را متصدی امور صغیر شناخته است. پس، بدون آن که رابطه ولایت نیاز به تأیید مراجع رسمی داشته باشد، دارای اعتبار است و مقام‌های قضایی از مداخله در امور ولی و صغیر منع شده‌اند. 🔸با وجود این، گاه ولی قهری، شایستگی این سمت را در ابتدا و یا اثنای تصدی ندارد. پس، چنانچه پدر یا جد پدری، شرایط لازم برای عهده‌دار شدن امور ولایت را نداشته باشند و یکی از آنها محجور یا به علتی ممنوع از تصرف در اموال مولی‌علیه گردد ولایت قانونی او ساقط می‌شود و دیگری ولایت طفل را به عهده می‌گیرد در این مورد نیاز به حکم دادگاه نیست؛ و در حقیقت ولی منعزل می‌شود. 🔹اما برکنار ساختن ولی قهری از سمت خویش نیازمند دلیل شرعی است و حذف این دو، جز از سوی مقام صلاحیت‌دار ممکن نخواهد بود. 🔸نظریه عزل ولی قهری می‌تواند مستند به دو دلیل شرعی گردد: قاعده لاضرر و عقل. ✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/e65121 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi