🔸 #رجال
💠 بررسی صحت نقل ابن ادریس در مستطرفات (بخش دوم)
موضوع این مقاله بررسی روایات نقل شده از مرحوم ابن ادریس در انتهای کتاب سرائر در باب مستطرفات است. در بخش اول مقاله، اقوال در مسأله و همچنین بخشی از ادلهی قائلین به صحت و عدم صحت روایات ابن ادریس بیان شد. در این بخش ادامه بحث تقدیم میگردد....
✅ ادامه مطلب در این موضوع را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼
fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZRejal
#مستطرفات #سرائر
#مستطرفات_سرائر
#ابن_ادریس (ره)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠نکره در سیاق نفی یا نهی، مطلق است نه عام
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
یکی از اداتی که برای عموم ادعا شده است، نکره در سیاق نفی یا نهی است. باید به این سؤال پاسخ داد که در جملهی مشتمل بر نکره در سیاق نفی و نهی، عموم از چه چیزی فهمیده شده است؟ گفته شده است که از قرینهی عقلیه این مطلب فهمیده میشود.......
📚 درس خارج اصول، 19 بهمن 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2469
#عام
#مطلق
#ادات_عموم
#نکره_در_سیاق_نفی
#مقدمات_حکمت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 عدم شمول «اوفوا بالعقود» نسبت به بیع
👤 #استاد_شهیدی
📝یکی از ادله ای که بدان برای صحت عقود مستحدثه - مثل خرید و فروش سهام - تمسک می شود ، اطلاق آیه شریفه «اوفوا بالعقود» هست.
که یکی از اشکالات تمسک به این آیه شریفه در مقام (خرید و فروش سهام)، عدم شمول آن نسبت به بیع می باشد.
استاد در تبیین و تایید این اشکال می فرمایند : ...
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2480&pid=8939#pid8939
#عقود_مستحدثه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠اشکال بر تفصیل مرحوم شیخ در تمسک به عام در شبهه مصداقی
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
یکی از صور اجمال، اجمال مصداقی در خاصی است که دائر بین اقل و اکثر باشد. آیا در چنین صورتی باید به عام تمسک کرد یا عام حجت نیست و باید به اصل عملی مراجعه کرد؟
مرحوم شیخ تفصیل داده و گفتهاند: اگر مخصص دلیلی لفظی باشد، نمیتوان به عام تمسک کرد؛ اما اگر دلیل مخصص، لبی باشد، میتوان به عام تمسک کرد.
مرحوم آخوند سعی کرده است وجه کلام شیخ را اینطور توضیح دهد که.......
📚 درس خارج اصول، 25 بهمن 1400.
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2481
#عام
#اجمال_مصداقی
#مخصص_لبی
#شیخ_انصاری
#آخوند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 غریب بودن توقیع مشتمل بر عبارت لافرق بینها وبینک الا أنهم عبادک!!
👤 #استاد_مفیدی
🔻مرحوم آیت الله خویی ذیل ترجمه ی خیر بن عبدالله فرمودند:
او مجهول الحال است توقیعی را از محمد بن عثمان عمری نقل کرده که از اعمال ماه رجب است و این گونه شروع می شود اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاه امرک.
این توقیع غریب از اذهان متشرعه است و نمی توان اذعان کرد که این روایت از معصوم صادر شده باشد.
در نقد کلام ایشان می توان گفت:
شیخ طوسی در مصباح المتهجد فرموده اخبرنی جماعه عن ابن عیاش. مضامین غریب را جماعتی از اصحاب نقل نمی کنند..........
📚 درس خارج فقه
۱۴۰۰/۱۱/۲۸
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2479&pid=8946#pid8946
#دعا
#ذهن_متشرعه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق
✅عزل ولیّ قهری در فقه(۱)
🔹ولایت قهری پدر و جد پدری، اصلی مبتنی بر مقررات شرعی است. پدر و جد پدری از آن¬رو بر صغیر ولایت دارند که سنت نبوی (صلی الله علیه وآله) و امامان معصوم (علیهم السلام) و نیز سیره متشرعه، این دو را متصدی امور صغیر شناخته است. پس، بدون آن که رابطه ولایت نیاز به تأیید مراجع رسمی داشته باشد، دارای اعتبار است و مقامهای قضایی از مداخله در امور ولی و صغیر منع شدهاند.
🔸با وجود این، گاه ولی قهری، شایستگی این سمت را در ابتدا و یا اثنای تصدی ندارد. پس، چنانچه پدر یا جد پدری، شرایط لازم برای عهدهدار شدن امور ولایت را نداشته باشند و یکی از آنها محجور یا به علتی ممنوع از تصرف در اموال مولیعلیه گردد ولایت قانونی او ساقط میشود و دیگری ولایت طفل را به عهده میگیرد در این مورد نیاز به حکم دادگاه نیست؛ و در حقیقت ولی منعزل میشود.
🔹اما برکنار ساختن ولی قهری از سمت خویش نیازمند دلیل شرعی است و حذف این دو، جز از سوی مقام صلاحیتدار ممکن نخواهد بود.
🔸نظریه عزل ولی قهری میتواند مستند به دو دلیل شرعی گردد: قاعده لاضرر و عقل.
✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/e65121
#یادداشت_محقق
#فقه
#ولایت
—
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔸 #فقه
💠 تفکیک بین تقیه دلالی و جهتی در مسبوقیت به سوال
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻حمل بر تقیه جهتی در مواردی است که امام در مقام تقیه بوده و جهت صدور کلامشان تقیه ای است لذا تصرف در دلیل تصرف در جهت صدور کلام تلقی می شود ولی تقیه دلالی در مواردی است که خود امام تقیه نمی کند بلکه وظیفه مکلفین در ظرف تقیه را بیان می کند لذا تصرف در جهت صدور کلام نیست بلکه تصرف در دلالت است.
در جایی که امام علیه السلام ابتدا به بکلام نموده باشد نشانه اینست که...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۲/۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2485
#تقیه
#جهتی
#دلالی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #جرعه_ای_از_دریا
💠 تقوای مرحوم مقدس اردبیلی (ره)
در مقام قدس و تقوای ایشان همین بس که شخصیتی مانند صاحب جواهر رحمة الله علیه، در بحث عدالت به معنای اخصّی که میرسد، در تعریض بر کسانی که شرایط عدالت را خیلی سخت گرفتهاند، میفرماید: «با این حساب، جز محقق اردبیلی و سید هاشم بحرانی کسی باقی نمیماند.» یعنی محقق اردبیلی نمونهی اعلای تقوا و عدالت است.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 fa.mfeb.ir/?p=19339/#ZJore
#مقدس_اردبیلی رحمه اللّٰه
#محقق_اردبیلی رحمه اللّٰه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 دایرۀ شمولیت الفاظ عام یا مطلق
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 مرحوم نائینی می فرمایند: الفاظ عموم یا مطلق تنها زمانی شامل جمیع افراد و مصادیق زیر مجموعشان می شود که حکم آن افراد نزد عرف واضح نباشد و الا اگر حکم بعضی از افراد زیر مجموعه نزد عرف مسلم و واضح بود، از همان ابتدای امر الفاظ عموم و مطلق شامل آن فرد نمی شود بلکه افراد دیگر که چنین حالی ندارند، مشمول عموم یا مطلق می باشند.
جناب استاد شب زنده دار این بیان را نپسندیدند و به دو دلیل آن را رد نمودهاند...
📚درس خارج فقه 1400/12/15
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2488
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#موضع_شارع
#وضوح_عند_العرف
🔰 #مجله_تااجتهاد (شماره نهم)
💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه های فقهی تا اجتهاد" منتشر گردید.
🔻در این شماره میخوانید:
1⃣بازخوانی روایات نشر حرمت ابدی در ازدواج معتده
(آیت الله سید موسی شبیری زنجانی)
2⃣ بازخوانی انتقادی مستندات اشتراط جزم در بررسی دعاوی
(محمد قائینی، علی بهادرزایی)
3⃣ ارزیابی جواز اشتغال به سرگرمی در فقه امامیه
(مجید اسماعیلی، علیاصغر انصاریپور)
4⃣ بازپژوهی «ضمان رشوهگیر در تلف مال موضوع رشوه» در رویکرد فقه امامیه و قوانین موضوعۀ ایران
(محمدرسول آهنگران، احمد صابری مجد)
5⃣ مصداق شناسی تعبیر «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» در قرآن کریم
با بررسی رویکرد فقه
(سعید توکلیزاده، رسول رضوی)
6⃣ نقدی بر نظریۀ علامه طهرانی مبنی بر حرمت تقویم هجری شمسی
(محمدحسین کمالی)
✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید:
🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠صُور بیع غیر مالک لنفسه
👤 #استاد_شب_زنده_دار
📝 مرحوم نائینی می فرمایند: که «بیع غیر مالک لنفسه» باطل است و این امر از اوضح واضحات است، لذا مشمول اطلاقات و عمومات مثل «لا تبع ما لیس عندک» و نظایر آن نمی گردد.
استاد شب زنده دار علاوه بر اینکه مبناءً، بیان ایشان را قبول نکردند و رد نموده اند، فرمودهاند: «که بیع غیر مالک لنفسه، صُوری دارد که بیان مرحوم نائینی فقط در بعضی از صُور، صادق است...»
📚درس خارج فقه 1400/12/15
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2490
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#بیع_لنفسه
#وضوح_عند_العرف