🔰 #رجال
💠 تصحیح روایات علی بن ابیحمزه بطائنی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
یکی از اسناد مشهور و پر تکرار سند زیر می باشد:
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبیحمزة عن أبیبصیر»
مرحوم شیخ طوسی در کتاب «العدّة» بیان کرده است که طایفه امامیّه به روایات علی بن أبیحمزة، به شرط آنکه با فتاوای امامیّه و روایات امامیّه، تعارض نداشته باشد، عمل میکنند....
📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237
#علی_بن_ابیحمزه
#واقفه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
استاد شبیری.mp3
2M
🔰 #رجال
💠 تصحیح روایات علی بن ابیحمزه بطائنی
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبیحمزة عن أبیبصیر»
📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3237
#علی_بن_ابیحمزه
#واقفه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#تسلیم در برابر حق
🔹️ از بیانات آیتالله #شبیری_زنجانی در مورد والدشان آیت الله #سید_احمد_زنجانی:
🔺️ مرحوم #والد، ویژگیهای ممتازی داشت، از جمله اینکه در برابر حق #کاملاً تسلیم بود. گاهی که در مباحثه با دیگران بحث به اوج میرسید و صداها بلند میشد، در آن وقت هم اگر میدید حق با طرف مقابل است، فوراً خاموش میشد و به راحتی تصدیق میکرد. اگر میدید عبارتی که خودش معنا کرده، دیگری بهتر معنا کرده است، بدون هیچ مشکلی اذعان میکرد و آن را ترجیح میداد.
🔺️ مرحوم والد بسیار #خوش_قلم بود و مطالب را نیز خوب میفهمید. ایشان تقریرات درس مرحوم #حاج_شیخ را نوشته بود. وقتی آقای حاج میرزا مهدی بروجردی تقریرات ایشان و آمیرزا محمود آشتیانی و چند نفر دیگر را گرفت و به حاج شیخ داد تا از آن استفاده کند، آقای حاج شیخ تقریرات آمیرزا محمود را ترجیح داد. حاج آقای ما این قضیه را به راحتی نقل میکرد و در این جهت هیچ مشکل نفسانی نداشت.
🔺️ ایشان تقدیم و تأخیر در مجالس را موهوماتی میدانست که برخی به آن مبتلایند ولی اگر کسی به این امور دلخوش بود، مانع نمیشد. ایشان به ما نیز سفارش میکرد که به فکر این موهومات نیفتیم و در وصیتنامهاش نیز بر این امر تأکید کرده است.
#آیت الله العظمی سید احمد زنجانی.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 استناد به مفهوم وصف فی الجمله در مکاسب
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻شیخ انصاری در مکاسب محرمه ذیل روایت ثمن الکلب الذی لا یصید سحتٌ نتیجه می گرفت که پس ثمن مطلق کلاب سحت نیست. این همان وصف فی الجملة است. یعنی وقتی شما وصف فی الجملة قائل بودید، درست است که سحت را به خصوص لایصید منحصر نمی کنید و ممکن است ثمن چند کلب دیگر هم باشد مانند کلب هراش. اما این که ثمن همه کلاب ها سحت باشند را نمی پذیرید.
لذا متوجه می شوید اشکالی که خیلی ها در مکاسب محرمه به شیخ می کنند که تو در مطارح الأنظار مفهوم وصف را انکار کردی پس چرا از "ثمن الکلب الذی لا یصید سحتٌ "نتیجه می گیری که ثمن همه کلاب ها سحت نیست، این اشکال وارد نیست؛ چون شیخ انصاری مفهوم بالجملة را انکار کرده است و آن چیزی که اینجا از آن استفاده می کند، مفهوم فی الجملة است و اینها منافاتی ندارند. پس مفهوم وصف فی الجملة اطلاق یا عموم را رد می کند اما انحصار را اثبات نمی کند و لذا این که حکم ما چند حصه دیگر از طبیعت را هم بگیرد اشکال ندارد.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۵۳، ۱۱ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3223
#مفهوم
#وصف #کلب #لایصید #ثمن
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 حقیقت تلفظ در قرائت نماز
👤#استاد_گنجی
در بحث قرائت اذکار نماز این بحث مطرح است که باید تلفظ صدق کند. سوال این است که حقیقت و قوام تلفظ چیست؟ بعضی میگویند ملاک تلفظ این است که خود مصلی تحقیقا یا تقدیرا بشنود ....
📚درس خارج فقه، جلسه ۴۶، ۱۱ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#تلفظ
#حقیقت #قرائت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث
👤 #استاد_شهیدی
بعضی مثل آیت الله زنجانی فرمودهاند: شارع نسبت به بناهای عقلائیه مستحدث نیز مسئولیت دارد و اگر میتواند نظر خود در مورد این سیرهها را به نحوی بیان کند که عرف آن زمان متوجه شود ولی سکوت کند از سکوت ایشان امضای این سیره و ارتکاز کشف میشود زیرا در صورتی که این ارتکاز مضر به اغراض شارع باشد سکوت از ردع آن نقص در ایفای مسئولیت است. زیرا وقتی گفته میشود دین اسلام جاودانی است و خاتم ادیان است و تا روز قیامت دین اسلام محکّم است و «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة» وقتی که امام(ع) میدانند که مردم نیازهای مستحدثی دارند که خلاف اغراض شارع است اگر در مقابل آنها سکوت کند نقص در ایفای مسئولیت است.
به نظر ما این بیان تمام نیست....
📚 خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3250
#سیره
#مستحدث
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #جرعه_معرفت
💠#دفتر_اخلاق
❇️ آیت الله (ملا علی معصومی) #آخوند_همدانی:
🔹️ خوشا به حال کسانی که مثل علمای اخلاق #دفتری دارند و به #محاسبه_اعمال خویش مشغول هستند و ضرر و منفعت خود را مینویسند.
🔹️ یکی از منادیان، مرگ و موت اقران و امثال است، و منادی دیگر موی سفید؛ خوشا به حال کسی که وقتی موی سفید خود را دید متنبه شود...
📚 کتاب حکایات نورانی و فروغ فقاهت.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 جایگاه حکومت و دولت در رسمیت یافتن اشخاص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
یکی از قیودی که از طرف حقوقدانان برای رسمیت یافتن اشخاص اعتباری مطرح شده، این است که باید شخص حقوقی از سوی دولت مورد تأیید قرار گرفته شده و به رسمیت شناخته شود. در حال حاضر طبق قوانین هم لازم است که شرکتهای تأسیس شده، ثبت رسمیشوند و شخص حقوقی آنها بعد از ثبت رسمی، میتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.
اشکال در ادعای حقوقدانان این است که منوط کردن تحقق شخص حقوقی در همه موارد به امضای آن از سوی دولت، صحیح نیست و در این مسأله تفصیل وجود دارد.
📚 برگرفته از صفحه ۴۷
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک.
#شخص_حقوقی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#اصول
💠 بيان ثمرهی مسئلهی «اقتضاء النهی للفساد»
👤#استاد_قائینی
تصور شده است که مساله اقتضاء النهی للفساد در مقام اثبات #ثمره ای ندارد هر چند ثبوتا برای آن ثمره قابل تصوّر است؛ از این جهت که ظهور نهی از حصه در فساد و حرمت وضعی است و لذا در مواردی که از حصه نهی شده باشد بر اساس دلالت نهی عمل باطل است (ظاهر نهی ارشاد به مانعیت است) و اصلا مهم نیست که نهی از عبادت نیز مستلزم فساد باشد یا نباشد، و حداکثر این است که اگر حرمت هم مستلزم فساد باشد مانعیت از دو جهت خواهد بود و غیر از این موارد، موردی که حرمت تکلیفی حصه از دلیل غیر لفظی استفاده شده باشد یا در شریعت وجود ندارد یا خیلی کم است.
برای دفع این اشکال گفتیم که این بحث در مقام اثبات ثمرات متعددی دارد و موارد وجوب وفای به شرط یا نذر و عهد و قسم و ... همه از مصادیق این بحث خواهند بود. یعنی مخالفت با شرط یا نذر و ... تکلیفا حرام است در عین اینکه این نهی ارشاد به فساد و بطلان نیست...
📚درس خارج اصول، هفدهم دی ۱۴۰۲
✅✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3264
#نواهی
#اقتضاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Osul-064-1402-10-17.mp3
2.27M
🔸#اصول
💠 بيان ثمرهی مسئلهی «اقتضاء النهی للفساد»
👤#استاد_قائینی
📚درس خارج اصول، هفدهم دی ۱۴۰۲
✅✅مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3264
#نواهی #اقتضاء
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
#حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله):
🔸️ آقای آخوند(همدانی) نقل میکرد: آقای #شیخ_عبدالنبی_نوری که استاد ما در تهران بود و ما نزد او درس خارج میخواندیم و از اعلام درجه یک ایران بود میگفت: من طلبه بودم -گویا در مدرسه محمودیه تهران_ مقدمات _مثلاً سیوطی_ میخواندم. و #طلبهای بود که در حجره ساکن بود و کسی را بدان راه نمیداد.
🔸️ میگفتند او علم کیمیا میداند، من با او طرح دوستی ریختم و او مرا به حجرهاش راه داد؛ چندی بعد از او خواستم که از این علم به من یاد دهد. او گفت به دردت نمیخورد! من اصرار کردم او دستوراتی داد و چیزهایی را گفت که من تهیه کنم.
🔸️ در این هنگام برخی از اهالی نور به تهران آمده و به مدرسه ما آمدند، آنها میخواستند #مشهد مشرّف شوند؛ به من گفتند تو میآیی؟ گفتم نهایت آرزوی من است...
با آنها به سوی مشهد حرکت کردیم، به سبزوار که رسیدیم آنها مایل شدند خدمت #حاجی_سبزواری برسند، من هم در جمع آنها خدمت حاجی رفتم. پس از زیارت حاجی، آنها برخاستند بروند من هم خواستم بروم که حاجی به من گفت تو بایست!!
🔸️ من از آنها فاصله گرفتم، حاجی فرمود #کیمیا_سعادت_نیست، راه دیگر در پیش گیر!!
من در شگفت شدم چون داستان آموزش کیمیا را به هیچکس نگفته بودم!
📗 حکایات نورانی، ص۱۷.
#سعادت
#کیمیا
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir