Neshast Elmi64_403_09_27_Shobeiri.mp3
27.51M
🔰 #نشست_علمی
#️⃣ شماره 64
💠 موضوع: توصیه های راهگشا در پژوهشهای دینی
🎤 ارائه دهنده: استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی(دامت برکاته)
📆 زمان: سه شنبه 1403/09/27
🔷 مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸#اصول
💠تبین اصل عملی بودن اصالةالظهور
👤#استاد_قائینی
مرحوم #آخوند تمسک به اصالة الظهور برای اثبات #تخصص را صحیح نمیداند؛ به این بیان که اصل #ظهور در جایی جاری است که اثر عملی بر آن مترتب باشد اما در جایی که #اصل ظهور اثر عملی ندارد جاری نیست. در مثل «لاتکرم زیدا» عدم وجوب اکرام زید روشن است لکن ممکن است این عدم وجوب اکرام به جهت خروج تخصصی از «اکرم کل عالم» باشد یا خروج تخصیصی؛ و نمیتوان با جریان #اصل عموم در «اکرم کل عالم» خروج تخصصی زید را از #عموم اثبات نمود؛ زیرا بعد اینکه یقینا خاص وجوب اکرام ندارد در جریان این اصل عموم ثمرۀ عملی وجود ندارد و بنای عقلاء بر جریان اصل ظهور در جایی است که در مقام عمل اثر داشته باشد. و این یعنی...
📚درس خارج اصول، ۴ آذر ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3691
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
تبیین اصل عملی بودن اصاله الظهور.mp3
1.1M
🔸#اصول
💠تبیین اصل عملی بودن اصالةالظهور
👤#استاد_قائینی
📚درس خارج اصول، ۰۴ آذر ۱۴۰۳
✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3691
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #فقه
💠 تمسک به عمومات و اطلاقات امضای معاملات برای اثبات مشروعیت مطلق اشخاص اعتباری
👤 #الشخص_الاعتباری
در باب #مشروعیت_اشخاص_اعتباری، اقوال و نظریات متعددی از سوی فقها مطرح شده است که نظریه اول، #مشروعیت مطلق اشخاص #اعتباری است. برای اثبات این نظریه، أدله متعددی ذکر شده است که دلیل اول، تمسک به اطلاقات و عمومات أدله امضای معاملات از قبیل «أوفوا بالعقود»، «أحل الله البیع» و «تجارة عن تراض» است.
دلیل اول نیز دارای تقاریب متعددی است که برخی از تقاریب، در مورد همه أدلهی امضای معاملات قابل استناد بوده و برخی نیز اختصاص به برخی از أدله دارد.
تقریب اول برای استناد به أدله امضای معاملات که در همه آنها قابل بیان است، این چنین است که ...
📚 برگرفته از صفحه ۶۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3708
#شخص_اعتباری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
❇️ نکتهای قابل توجه در خطبه شقشقیه
📖 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔹️ هرچند خلفای سهگانه صفات زیادی داشتند، ولی #امیرالمومنین علیه السلام در خطبه #شقشقیه در مورد هر یک، صفت ویژه و برجسته او را متذکّر میشود. آن حضرت در رابطه با خلیفه اول مساله غصب #خلافت را مطرح میکند:
«أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى»
🔹جدای از آنکه نصب، امری الهی است. بر فرض آنکه انتخابی باشد، ابوبکر با #امیرالمومنین علیه السلام قابل مقایسه نبود. آن حضرت در مورد خلیفه دوم، شدّت خشونت او را متذکّر میشود:
«فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ الْعِثَارُ فِيهَا»
🔹امیرالمومنین علیه السلام در مورد خلیفه سوم مساله عیّاشی و شکمپرستی وی را مطرح مینماید. تعبیری که حضرت در این مورد به کار برده بسیار عجیب است:
«إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ»
🔹حضرت معمولا مراعات میکردند و این تعبیرات را به کار نمیبردند، ولی در این مورد به جهت آتشی که سالها درون حضرت بود و ایشان را سوزانده بود، در شقشقهای که حضرت بیان کرد این تعبیر را در مورد خلیفه سوم به کار برد.
📚درس خارج فقه، ۲۱ آذر ۱۴۰۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 تفاوت بین اعانه بر اثم و ترغیب الی الحرام و تسبیب الی الحرام
👤#استاد_شوپایی
محل بحث در #اعانه بر #اثم در جایی است که یک #عمل خارجی، عنوان #مساعده بر #حرام بر آن صادق باشد، به طوری که انجام حرام متوقف بر این مساعده باشد، ولی در عین حال اصل فعل حرام #مستند به #مباشر باشد، نه #مُعین
لذا این بحث نباید با عناوین دیگری که شباهتی با این بحث دارند خلط شود.....
📚درس خارج فقه،۶ مهر ۱۳۹۹
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3648
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰#اصول
💠 جریان حدیث رفع در احکام وضعیه
👤#استاد_گنجی
مرحوم #آغاضیاء ادعا کرده که #رفع ما استکرهوا علیه به #معاملات بالمعنی الاخص یعنی #انشائیات اختصاص دارد کما اینکه رفع ما اضطروا الیه به #عبادات بالمعنی الاعم اختصاص دارد. مثلا کسی که به #طلاق دادن #اکراه شده، باطل است. یکی از شرایط صحت #بیع، #اختیار است لقول النبی صلی الله علیه وآله رفع ما استکرهوا علیه.....
📚درس خارج اصول، ۱ آبان ۱۴۰۳
ادامه مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3644
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#جرعه_معرفت
☘️ تاثیر اجداد انسان بر آینده او ! ☘️
🔹️ استاد فاضلی از آیت الله بنابی و ایشان از آیت الله گرگری:
ایشان میگوید #نجف که بودیم از نظر علمی از دوستانمان عقب نبودیم؛ ولی برخلاف دوستان، اقبالی به ما نبود..دیگران درس شلوغی داشتند ولی ما اینطور نبودیم.
🔹️ توسل زیادی به امیرالمومنین(ع) کردم؛ خواب دیدم که ایشان فرمود #نسل شما راه را بسته است!
برای برادرم که #تبریز بود نامه نوشتم که نسل ما را بررسی کند؛ ایشان هم تا ۶ یا ۷ نسل را بررسی کرده بود؛
نتیجه بررسی ایشان این بود که جد پنجم ما #خان ظالمی بوده که او باعث بسته شدن راه محل رجوع شدن ما شده بود..
🔹️ البته حضرت(ع) در خواب فرموده بود: مقام شما نزد ما کمتر از دیگران نیست، ولی مرجع بودن دیگر نمیشود.
میگفت من دیدم این مسیر بسته است لذا عبادت خودم را زیاد کردم تا از این راه جلو روم.
📘 استاد فاضلی هیدجی، سفر علمی_زیارتی نجف، خرداد ۱۴۰۳ شمسی.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 انحاء حق اشخاص نسبت به اموال
👤 #استاد_شهیدی
#حق اشخاص به ۹ شکل می تواند به اموال تعلق گیرد:
۱- #تکلیف محض
۲-تعلق حق شخص به عین مال به نحو حق #الرهانة
۳-تعلق حق شخص به عین مال به نحو حق #الجنایة
۴-تعلق حق به مال به نحوی غیر از نحو دوم و سوم
۵-حق مالی به نحو #دین
۶-ملکیت متعلق به عین به نحو #اشاعه
۷-اشاعه در #مالیت
۸-#کلی فی المعین در عین
۹-کلی فی #المعین در مالیت
هر کدام از این موارد مثال های مختلفی در فقه دارند از قبیل ....
📚 درس خارج فقه، ۳۰ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3728
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
encode20241215170038.mp3
6.7M
🔰 #فقه
💠 انحاء حق اشخاص نسبت به اموال
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج فقه، ۳۰ آبان ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3728
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 تعارض اطلاق کلامی و مقامی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻شهید #صدر میفرماید: ظهور اطلاق #مقامی، سکوتی است، بنابراین نمی تواند با روایات #طهارت خمر #تعارض کند؛ چون #اطلاق آن روایات کلامی است.
البته ما نمی توانیم این فرمایش را بپذیریم. در تعارض دو #ظهور، مناشئ ظهور باعث اظهر و ظاهر می شوند و اظهر را مقدم می کنند. ظهور روایات دال بر طهارت #خمر، با مقدمات حکمت است و این روایت عبدالله بن سنان هم که اطلاق مقامی تک دلیل بر نجاست خمر دارد، منشأش مقدمات حکمت است. پس صرف این که ظهور در این روایت سکوتی است اما در آن روایت لفظی است، مزیتی ندارد. اگر در مناشئ ظهور برتری بود، خوب است اما اینجا اظهری وجود ندارد.
📚 درس خارج اصول، ۷ آذر ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3730
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir