eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
Neshast Elmi64_403_09_27_Shobeiri.mp3
27.51M
🔰 #️⃣ شماره 64 💠 موضوع: توصیه های راهگشا در پژوهشهای دینی 🎤 ارائه دهنده: استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی(دامت برکاته) 📆 زمان: سه شنبه 1403/09/27 🔷 مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠تبین اصل عملی بودن اصالة‌الظهور 👤 مرحوم تمسک به اصالة الظهور برای اثبات را صحیح نمیداند؛ به این بیان که اصل در جایی جاری است که اثر عملی بر آن مترتب باشد اما در جایی که ظهور اثر عملی ندارد جاری نیست. در مثل «لاتکرم زیدا» عدم وجوب اکرام زید روشن است لکن ممکن است این عدم وجوب اکرام به جهت خروج تخصصی از «اکرم کل عالم» باشد یا خروج تخصیصی؛ و نمیتوان با جریان عموم در «اکرم کل عالم» خروج تخصصی زید را از اثبات نمود؛ زیرا بعد اینکه یقینا خاص وجوب اکرام ندارد در جریان این اصل عموم ثمرۀ عملی وجود ندارد و بنای عقلاء بر جریان اصل ظهور در جایی است که در مقام عمل اثر داشته باشد. و این یعنی... 📚درس خارج اصول، ۴ آذر ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3691 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
تبیین اصل عملی بودن اصاله الظهور.mp3
1.1M
🔸 💠تبیین اصل عملی بودن اصالة‌الظهور 👤 📚درس خارج اصول، ۰۴ آذر ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3691 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تمسک به عمومات و اطلاقات امضای معاملات برای اثبات مشروعیت مطلق اشخاص اعتباری 👤 در باب ، اقوال و نظریات متعددی از سوی فقها مطرح شده است که نظریه اول، مطلق اشخاص است. برای اثبات این نظریه، أدله متعددی ذکر شده است که دلیل اول، تمسک به اطلاقات و عمومات أدله امضای معاملات از قبیل «أوفوا بالعقود»، «أحل الله البیع» و «تجارة عن تراض» است. دلیل اول نیز دارای تقاریب متعددی است که برخی از تقاریب، در مورد همه أدله‌ی امضای معاملات قابل استناد بوده و برخی نیز اختصاص به برخی از أدله دارد. تقریب اول برای استناد به أدله امضای معاملات که در همه ‌آنها قابل بیان است، این چنین است که ... 📚 برگرفته از صفحه ۶۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3708 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ نکته‌ای قابل توجه در خطبه شقشقیه 📖 🔹️ هرچند خلفای سه‌گانه صفات زیادی داشتند، ولی علیه السلام در خطبه در مورد هر یک، صفت ویژه و برجسته او را متذکّر می‌شود. آن حضرت در رابطه با خلیفه اول مساله غصب را مطرح می‌کند: «أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى» 🔹جدای از آنکه نصب، امری الهی است. بر فرض آنکه انتخابی باشد، ابوبکر با علیه السلام قابل مقایسه نبود. آن حضرت در مورد خلیفه دوم، شدّت خشونت او را متذکّر می‌شود: «فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ الْعِثَارُ فِيهَا» 🔹امیرالمومنین علیه السلام در مورد خلیفه سوم مساله عیّاشی و شکم‌پرستی وی را مطرح می‌نماید. تعبیری که حضرت در این مورد به‌ کار برده بسیار عجیب است: «إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ‏ بَيْنَ نَثِيلِهِ‏ وَ مُعْتَلَفِهِ‏» 🔹حضرت معمولا مراعات می‌کردند و این تعبیرات را به کار نمی‌بردند، ولی در این مورد به‌ جهت آتشی که سالها درون حضرت بود و ایشان را سوزانده بود، در شقشقه‌ای که حضرت بیان کرد این تعبیر را در مورد خلیفه سوم به کار برد. 📚درس خارج فقه، ۲۱ آذر ۱۴۰۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت بین اعانه بر اثم و ترغیب الی الحرام و تسبیب الی الحرام 👤 محل بحث در بر در جایی است که یک خارجی، عنوان بر بر آن صادق باشد، به طوری که انجام حرام متوقف بر این مساعده باشد، ولی در عین حال اصل فعل حرام به باشد، نه لذا این بحث نباید با عناوین دیگری که شباهتی با این بحث دارند خلط شود..... 📚درس خارج فقه،۶ مهر ۱۳۹۹ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3648 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 جریان حدیث رفع در احکام وضعیه 👤 مرحوم ادعا کرده که ما استکرهوا علیه به بالمعنی الاخص یعنی اختصاص دارد کما اینکه رفع ما اضطروا الیه به بالمعنی الاعم اختصاص دارد. مثلا کسی که به دادن شده، باطل است. یکی از شرایط صحت ، است لقول النبی صلی الله علیه‌ وآله رفع ما استکرهوا علیه..... 📚درس خارج اصول، ۱ آبان ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3644 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ تاثیر اجداد انسان بر آینده او ! ☘️ 🔹️ استاد فاضلی از آیت الله بنابی و ایشان از آیت الله گرگری: ایشان می‌گوید که بودیم از نظر علمی از دوستانمان عقب نبودیم؛ ولی برخلاف دوستان، اقبالی به ما نبود..دیگران درس شلوغی داشتند ولی ما اینطور نبودیم. 🔹️ توسل زیادی به امیرالمومنین(ع) کردم؛ خواب دیدم که ایشان فرمود شما راه را بسته است! برای برادرم که بود نامه نوشتم که نسل ما را بررسی کند؛ ایشان هم تا ۶ یا ۷ نسل را بررسی کرده بود؛ نتیجه بررسی ایشان این بود که جد پنجم ما ظالمی بوده که او باعث بسته شدن راه محل رجوع شدن ما شده بود.. 🔹️ البته حضرت(ع) در خواب فرموده بود: مقام شما نزد ما کمتر از دیگران نیست، ولی مرجع بودن دیگر نمی‌شود. میگفت من دیدم این مسیر بسته است لذا عبادت خودم را زیاد کردم تا از این راه جلو روم‌. 📘 استاد فاضلی هیدجی، سفر علمی_زیارتی نجف، خرداد ۱۴۰۳ شمسی. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 انحاء حق اشخاص نسبت به اموال 👤 اشخاص به ۹ شکل می تواند به اموال تعلق گیرد: ۱- محض ۲-تعلق حق شخص به عین مال به نحو حق ۳-تعلق حق شخص به عین مال به نحو حق ۴-تعلق حق به مال به نحوی غیر از نحو دوم و سوم ۵-حق مالی به نحو ۶-ملکیت متعلق به عین به نحو ۷-اشاعه در ۸- فی المعین در عین ۹-کلی فی در مالیت هر کدام از این موارد مثال های مختلفی در فقه دارند از قبیل .... 📚 درس خارج فقه، ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3728 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
encode20241215170038.mp3
6.7M
🔰 💠 انحاء حق اشخاص نسبت به اموال 👤 📚 درس خارج فقه، ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3728 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 تعارض اطلاق کلامی و مقامی 👤 🔻شهید می‌فرماید: ظهور اطلاق ، سکوتی است، بنابراین نمی تواند با روایات خمر کند؛ چون آن روایات کلامی است. البته ما نمی توانیم این فرمایش را بپذیریم. در تعارض دو ، مناشئ ظهور باعث اظهر و ظاهر می شوند و اظهر را مقدم می کنند. ظهور روایات دال بر طهارت ، با مقدمات حکمت است و این روایت عبدالله بن سنان هم که اطلاق مقامی تک دلیل بر نجاست خمر دارد، منشأش مقدمات حکمت است. پس صرف این که ظهور در این روایت سکوتی است اما در آن روایت لفظی است، مزیتی ندارد. اگر در مناشئ ظهور برتری بود، خوب است اما اینجا اظهری وجود ندارد. 📚 درس خارج اصول، ۷ آذر ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3730 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir