ادامه مطلب بالا (قسمت ۶ )
🔺لباس زنان دوره ساسانی
لباس زنان دوران ساسانی را عموما پیراهنی یک دست و بلند و پرچین تشکیل می داد که گاهی آن را با نواری در زیر سینه ها یا کمی پایین تر جمع می کردند و می بستند. گاهی نیز قسمت انتهایی دامن را بـه وسـیله پارچه ای اضافی پرچین تر می دوختند. هر دوی این پیراهن ها آستین هایی بلند تا مچ دست ها و یقه ای گرد و ساده و نـسبتا بـسته داشتند. نوع دیگری از این پیراهن های بلند را بر تن بانوی بادبزن به دست در بیشاپور می توان دیـد کـه از پارچـه ای نسبتا نازک و لطیف تهیه شده است و آستین هایی حلقه دار که رنگ آن آبی آسمان است اما رنگ کمربندی کـه بـه دور کـمر و بر روی پیراهن (پایین سینه ها) بسته شده، نارنجی است. نوعی بالاپوش دیگر نیز استفاده می شد که این بـالاپوش بـه صورت قبایی بود که تا ساق پاها می رسید و یقه آن گرد و حاشیه دوزی شده بود و آستین های بلند داشت و مـعمولا تـمامی سطح لباس قیطان دوزی می شد.
همچنین زنان شلوارهایی همچون شلوار مردان به پا می کردند. این شلوارها هـمچون شـلوار زنان دوره پارتی بود با این تفاوت که سـاق های آن در دوره ساسانی بلندتر شده و به وسیله نوارهای کشی و چـین دار، در جلوی ساق پا آن ها را به اندازه بلندی پای هرکسی در می آوردند. همچنین کمر و دم پای شلوار را نـیز لیـفه ای می ساختند و سپس آن را با بند جـمع مـی کردند. همچنین زنان سـاسانی از نـوعی چـادر استفاده می کردند که در دوران قبل نیز از آن اسـتفاده مـی شد.(28)
در آثار بـاقی مانده از دوره سـاسانیان مانند طاق بـستان در 9 کـیلومتری کرمانشاه و قصر شیرین، طاق کـسری و طاق ایـوان، نشانی از عریانی و بی پروایی در آن دیده نمی شود. زنان عهد ساسانی گاهی چادری گشاد و پرچین به سر می کردند که تـا وسط سـاق پا می رسیده است. نقوشی که از بانوان ساسانی در بـشقاب های سـاخته شده به تـصویر درآمـده، می نمایاند کـه هریک از بانوان چادری بـه خود پیچیده اند.(29)
همچنین در طرح بـشقابى كه شاهزاده اى را در بزم نشان مى دهد، دو زن وجود دارد كه هر يك دستمالى روى دهان خود به پشت سربسته اند و هـر يك شـلوارى همچون شلوار مردان به پا دارند. قـبايى پوشيده اندكه تا وسط سـاق پا مـى رسد و قبا در جلو دامن سه چـاك و در پشـت نيز سه چاك دارد.(30)
خاتمه: از جمع بندی تمام آنچه گفته شد به دست می آید که در ایران باستان تمام زنان سرپوشی که تا روی مقداری از لباس شان را هم پوشانده بـود، بر سـر داشـتند و این همان روسری یا حجابی است کـه زنـان زرتشـتی حـتی امروز هـم بـرای رفتن به آتشکده از آن استفاده می نمایند. همه این شواهد تاریخی، بر جایگاه والای روحیات ارزشمندی چون عفاف و حیا نزد ایرانیان دلالت دارد.
جايگاه فرهنگی پوشش در ميان زنان نجيب ايران زمين به گونه اي است که هـنگامي که خشايار شاه به ملکه «وشی» دستور داد که بدون حجاب به بزم بيايد تا حـاضران، زيبـايی اندام او را بنگرند، وي امتناع کرد و از فرمان پادشاه سر باز زد و عنوان «ملکه ايران» را از دست داد.(31)
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
پی نوشت:
(1). تاریخ تمدن، دورانت، ویل، ترجمه: آرام، احمد، انتشارات علمی و فرهنگی، 1476هـ ش، ص 434.
(2). مقاله «بررسی حجاب در میان ملل باستانی و ادیان توحیدی»، ده پهلون، طلعت، فصلنامه فرهنگ پژوهش، شماره 1، زمستان 1388هـ ش، ص 149.
(3). فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، حدادعادل، غلامعلی، انتشارات سروش، تهران، 1359هـ ش، چاپ اول، ص 46.
(4). تاریخ تحول لباس در ایران، مشیرپور، محمد،، کتابفروشی زوار، مشهد، 1346هـ ش، ص 15.
(5). مقاله «نگاهی بر سیر تاریخی حجاب زنان در فرهنگ ایران(از عهد باستان تا دوران قاجار)»، موسوی، سید قاسم، فصلنامه فرهنگ، شماره 70، تابستان 1388هـ ش، ص 298 و 299.
(6). مقاله «پوشش زنان در ایران پیش از اسلام»، جمالی زاده، احمد، نشریه علمی ترویجی مطالعات ایرانی، بهار 1389هـ ش، شماره 17، ص 70.
(7). همان، ص 74.
(8). حجاب در ادیان الهی، حمزه، عباس، نشر یاقوت، قم، 1385هـ ش، ص 128.
(9). فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، حدادعادل، غلامعلی، همان، ص 10.
(10). مقاله «پوشش زنان در ایران پیش از اسلام»، همان، ص 77.
(11). همان، ص 79.
(12). حجاب در ادیان الهی، همان، ص 130.
(13). دایره المعارف زن ایرانی، به سرپرستی: اجتهادی، مصطفی، بنياد دانشنامه بزرگ فارسى، تهران، 1382هـ ش، ص 372.
(14). حجاب در ادیان الهی، همان، ص 131.
(15). پوشاک باستانی ایرانیان از کهن ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، ضیاپور، جلیل، انتشارات اداره کل موزه ها و فرهنگ عامه، 1343هـ ش، ص 58.
(16). همان، ص 68.
(17). دایره المعارف زن ایرانی، همان، ص 379.
(18). پوشاک باستانی ایرانیان از کهن ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، همان، ص 76.
(19). دایره المعارف زن ایرانی، همان، ص 380.
(20). بررسی جایگاه زن از عهد باستان تا پایان دوره ساسانیان، تهران، حجازی، بنفشه، نشر قصیده سرا، تهران، 1385هـ ش، ص 155.
(21). دایره المعارف زن ایرانی، همان، ص 380.
(22). از زبان داریوش، کخ، هایدماری، ترجمه: رجبی، پرویز، انتشارات کارنگ، تهران، 1382هـ ش، ص 283.
(23). مقاله «پوشش زنان در ایران پیش از اسلام»، همان، ص 80.
(24). پوشاک باستانی ایرانیان از کهن ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، همان، ص 194.
(25). مقاله «نگاهی بر سیر تاریخی حجاب زنان در فرهنگ ایران(از عهد باستان تا دوران قاجار)»، موسوی، سید قاسم، فصلنامه فرهنگ، شماره 70، تابستان 1388هـ ش، ص 304.
(26). پوشاک باستانی ایرانیان از کهن ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، همان، ص 199.
(27). هشت هزار سال تاریخ پوشش اقوام ایرانی، غیبی، مهرآسا، انتشارات هیرمند، تهران، 1385هـ ش، ص 19.
(28). مقاله «پوشش زنان در ایران پیش از اسلام»، همان، ص 82.
(29). حجاب در ادیان الهی، همان، ص 134.
(30). پوشاک باستانی ایرانیان از کهن ترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، ص 79.
(31). آزادي يا اسارت زن، مقدمه ای بر جامعه شناسی، قائم مقامی، فرهت، نشر جاویدان، تهران، 1355هـ ش، ص 106.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⛔️افاضات جدید پروانه سلحشوری نمایندهی مجلس!
🔸پروانه سلحشوری:
«برای حفظ حرمت حجاب، قانون حجاب باید برداشته شود!...در کجای دین ما، قرآن، روایات و احادیث، برای عدم رعایت حجاب مجازات تعیین شده است؟...»
❇️ در پاسخ به این بانوی فخرِ اسلام(!) باید گفت: کجای قرآن آمده که نماز ظهر 4 رکعت و نماز مغرب 3 رکعت است؟ در کجای قرآن آمده که فقط باید به ظاهر آیات عمل کرد؟ پس اجتهاد مجتهدین برای چیست؟🤔
👈 کاش برای حفظ حرمت قانون، با برخی قانونگذاران برخورد قانونی میشد! حرمت حجاب را بیش از بدحجابان، با حجابانی از بین میبرند که با ظاهر محجّبهشان و کلام متناقضشان، نیشخند به ارزشهای اسلام میزنند.
@mobahesegroup
هدایت شده از 👜چرم دستدوز آیه
👜محصولات چرمی دستدوز "آیه"
✅قبول سفارش انواع کیف پول و کیف دستی، جاکلیدی، جاموبایلی، جاکارتی، کمربند و... به درخواست و سلیقه شما (رنگ چرم، رنگ نخ، ابعاد و...)
👌به صورت دست دوز، با چرم باکیفیت و در طرحهای جدید و زیبا
🔹️ eitaa.com/Ayeh_Leather
🔹️ ble.im/Ayeh_Leather
🔹️ t.me/Ayeh_Leather
🔹️ instagram.com/Ayeh_Leather
آدرس غرفهی ما در بازار اجتماعی "باسلام" (ویژه تولیدات ایرانی) که در آنجا میتوانید محصولات ما را به صورت اینترنتی سفارش بدهید. خبر خوب اینکه اگر هنوز عضو باسلام نیستید، میتوانید با لینک زیر عضو باسلام شده و بلافاصله ۱۰ هزار تومان اعتبار خرید دریافت کرده و با تخفیف از غرفه ما خرید کنید:
https://basalam.com/user/ZnMdO/invite
هدایت شده از پند عارفانه
💠زیارت مختصر امام رضا علیه السلام:
🕌اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وَلِىَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ الْهُدى وَالْعُرْوَةَ الْوُثْقى وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
🕌اَشْهَدُ اَنَّكَ مَضَيْتَ عَلى ما مَضى عَلَيْهِ آبآؤُكَ الطّاهِرُونَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ لَمْ تُؤْثِرْ عَمىً عَلى هُدىً وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ اِلى باطِلٍ وَاَنَّكَ نَصَحْتَ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَاَدَّيْتَ الاَْمانَةَ
🕌فَجَزاكَ اللَّهُ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ خَيْرَ الْجَزآءِ اَتَيْتُكَ بِاَبى وَ اُمّى زآئراً عارِفاً بِحَقِّكَ مُوالِياً لاَِوْلِيآئِكَ مُعادِياً لاَِعْدآئِكَ فَاشْفَعْ لى عِنْدَ رَبِّكَ
🕌اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ يَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّكَ الاِْمامُ الْهادى وَالْوَلِىُّ الْمُرْشِدُ اَبْرَءُ اِلَى اللَّهِ مِنْ اَعْدآئِكَ وَاَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ بِوِلايَتِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ
📝آیت الله مشکینی: مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید.
📚کانال پند عارفانه (شعر، نصایح)
@pand_arefaneh 🌹
😞وقتی توی یک جمعی نشستی نمیتونی جواب شبهاتشون رو بدی؟
🔴مغزت پُر شده از شبهات سیاسی و اعتقادی متعددی که جوابی براشون نداری؟؟؟!
🔻ما برای تمامی شبهاتتون جوابهای دندان شکنی داریم🔺
👌👈جوابهایی که اگه بخونید باهاش یک مجلس رو میگردونید
📚از تمامی مبلغان، مربیان بسیج و کانونهای فرهنگی دعوت میکنیم که یک نگاهی بیندازن👇
http://eitaa.com/joinchat/2976120834Ce019af56c2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا به حج بریم ؟؟
حتما ببینیییید👆👆👆👆👆
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️📽 پنجره فولاد رضا (ع) برات كربلا ميده...
🎙#سيد_جواد_ذاكر
#امام_رضا (ع)
#برای_دیگران_بفرستید
لينك آپارات:
https://www.aparat.com/v/E0rZj
@mobahesegroup
هدایت شده از نقد راهبردی فمینیسم♀️
radio-goftego-98_04_12.mp3
39.38M
🎤صوت کامل برنامه گفت و گوی فرهنگی در رادیو گفتگو با موضوع "بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش زنان در آن"
🌺با حضور خانم نیره آزادی (مسئول مجموعه مبلغان شهر تهران و کارشناس مذهبی)👌
🌺و خانم دکتر سمیرا خطیب زاده (مدیر قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج جامعه زنان کشور)
👈تاریخ گفتگو: ۱۲ تیر ۹۸
⏰مدت: ۴۱ دقیقه
#رادیو_گفتگو
#نقش_زنان
#گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#نیره_آزادی
#سمیرا_خطیب_زاده
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
✍ کانال نقد راهبردی فمینیسم♀️
@AntiFeminism
امام رضا (علیه السلام): هر کس از دوستانم مرا زیارت کند در حالی که حقم را بشناسد، روز قیامت او را شفاعت خواهم کرد.
📚 امالی شیخ صدوق، ص ۱۱۹
✨میلاد با سعادت شمس الشموس ، انیس النفوس ، ثامن الائمه امام على بن موسى الرضا (ع) مبارک باد. ✨
@mobahesegroup
محرمانه
⭕️ دیروز چه کردند، امروز چه نمایش میدهند؟!
كسانی که از #ديوار_سفارت آمريكا بالا رفتند:
سعيد حجاريان
ابراهيم اصغرزاده
معصومه ابتكار
حبيب الله بيطرف
سيدمحمدرضا خاتمی
محسن ميردامادی
كمال تبريزی
كسانی در انقلاب فرهنگی دانشگاهها را #تصفیه کردند:
عبدالكريم سروش
صادق زيباكلام
كسانی که فردين، ملکمطيعی، بهروز وثوقی و... را #ممنوعالتصوير كردند:
سيد محمد خاتمی
ميرحسين موسوی
محسن مخملباف
کسانی که برای اولین بار طرح #حجاب_اجباری را پیشنهاد دادند:
حسن روحانی
میرحسین موسوی
زهرا رهنورد
كسی که در پيشانی زنان #بدحجاب پونز فرو میكرد:
اكبر گنجی
🔺باند حاضر در تصویر و تعدادی دیگر از همراهانشان حداقل در ۳۳ سال از ۴۱ سال پس از انقلاب جزو تصمیمگیران امور در کشور بودند و امروز باید پاسخگوی اعمالشان باشند اما تلاش میکنند جای متهم و شاکی را عوض کرده و با عملیات رسانهای، خود را مثبت جلوه دهند.
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 راهاندازی آرایشگاه مختلط در تهران!
🔹دستگاههای نظارتی ما گویا خواب هستن! که یک مرد به راحتی آرایشگاه مختلط راهاندازی میکند و آن را نیز در پیجش به اشتراک میگذارد! سازمان تعزیرات حکومتی دقیقا چه وظیفهای دارد!
🆔 @mobahesegroup
لوح | مبنای قرآنی حج سیاسی
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار کارگزاران حج فرمودند: «آنچه ما در حج لازم داریم از امور سیاسی، عین تعالیم اسلام است.» ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
🔺️ باتوجه به خاستگاه دینی مباحث سیاسی حج، بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برخی عناصر حج سیاسی که رهبر انقلاب نام بردند را به همراه مستند قرآنی آنها منتشر میکند.
🖨 نسخه چاپ👇
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=43021
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴از خیانت #برجام تا حقارت #اینستکس
دامی که اروپا و آمریکا به همراه غربزده ها برای فتنه ۹۸ پَهن کرده اند۰
استاد پورآقایی
@mobahesegroup
🌓خسوف یا ماه گرفتگی از مواردی است که هنگام رخداد، خواندن نماز آیات واجب می شود.
🕰ماه گرفتگی در امشب ۲۶ تیرماه ساعت ۱۲:۳۱ آغاز و ساعت ۳:۲۹ دقیقه رفع می شود.
💡وقت خواندن نماز آیات از زمان شروع تا اتمام خسوف است و اگر به هر دلیلی خوانده نشود باید قضای بجا آورده شود.
✅در کمتر از 2️⃣ دقیقه به صورت تصویری، کیفیت به جا آوردن نماز آیات را مرور کنيم.
🌓خسوف یا ماه گرفتگی از مواردی است که هنگام رخداد، خواندن نماز آیات واجب می شود.
🕰ماه گرفتگی در امشب ۲۶ تیرماه ساعت ۱۲:۳۱ آغاز و ساعت ۳:۲۹ دقیقه رفع می شود.
💡وقت خواندن نماز آیات از زمان شروع تا اتمام خسوف است و اگر به هر دلیلی خوانده نشود باید قضای بجا آورده شود.
@mobahesegroup
⁉️متن شبهه👇👇
مگه نمیگید #ازدواج با #محارم ، #حرام است ، پس چرا #پیامبر اسلام با #خاله خود ، #خوله_بنت_حکیم ازدواج کرد
✔پاسخ 👇👇👇
◀️ﺷﺎﻳﺪ ﻣﻨﺸﺎ ﺍﻳﻦ ﺷﺒﻬﻪ ﻧﻘﻠﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﺣﻤﺪ ﺣﻨﺒﻞ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ.
◀️ﻭﻱ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ... ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻴﺐ ﮔﻔﺘﻪ ﺧﻮﻟﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﺣﻜﻴﻢ ﺳﻠﻤﻴﻪ ﺧﺎﻟﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺣﺪﺛﻨﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ ..... ﻋﻦ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﺍﻟﻤﺴﻴﺐ ﺃﻥ ﺧﻮﻟﺔ ﺑﻨﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﻟﺴﻠﻤﻴﺔ ﻭﻫﻲ ﺇﺣﺪﻯ ﺧﺎﻻﺕ ﺍﻟﻨﺒﻲ(ﺹ) ﺳﺄﻟﺖ ﺍﻟﻨﺒﻲ (ﺹ) .... (1)
#ﺧﻮﻟﻪ ﺟﺰﻭ #ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﻬﺮﻳﻪ ﺑﻪ ﻋﻘﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﺁﻳﺪ.(2)
ﺍﻣﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻱ ﺧﺎﻟﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻴﺎﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻄﻠﺒﻲ ﺍﺯ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻴﺐ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻱ(ﺧﻮﻟﻪ)ﺧﺎﻟﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﻌﻴﺐ ﺑﻦ ﻣﺴﻴﺐ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﻠﻬﺎ ﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺷﺪﻩ . الدﺍﺭﻣﻲ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ ...ﻗﺎﻝ ﺳﻤﻌﺖ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﺍﻟﻤﺴﻴﺐ ﻳﻘﻮﻝ: ﺳﺄﻟﺖ ﺧﺎﻟﺘﻲ ﺧﻮﻟﺔ ﺑﻨﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﻟﺴﻠﻤﻴﺔ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ(ﺹ) ﻋﻦ....(3)
◀️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﺳﻌﻴﺪ ﺍﺯ ﺧﺎﻟﻪ ﺍﺵ ﺧﻮﻟﻪ ﺑﻨﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﻧﻘﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
ﺑﻨﺎ ﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﺨﺴﺖ ﻣﺴﻨﺪ ﺍﺣﻤﺪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﻲ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﻭﻡ ﺍﺻﻼﺡ ﺷﺪﻩ ﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺍﻭﻝ ﺧﻮﻟﻪ ﺭﺍ ﺧﺎﻟﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﺧﺎﻟﻪ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻭﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﻭﻡ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺻﻼﺡ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
◀️ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﺴﺐ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﺧﻮﻟﻪ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﭘﻲ ﺑﺮﺩ.
ﺍﺑﻦ ﺣﺒﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻟﺜﻘﺎﺕ: ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﺎﺩﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲ ﻧﻮﻳﺴﺪ : ﻭﺃﻡ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ(ﺹ) ﺁﻣﻨﺔ ﺑﻨﺖ ﻭﻫﺐ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﻣﻨﺎﻑ ﺑﻦ ﺯﻫﺮﺓ .....(4)
ﺁﻣﻨﻪ ﻣﺎﺩﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺧﺘﺮ ﻭﻫﺐ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﻣﻨﺎﻑ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺁﻣﻨﻪ ﻣﺮﻩ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻌﺰﻱ ﺍﺳﺖ.
◀️ﺧﻮﻟﺔ ﺑﻨﺖ ﺣﻜﻴﻢ ﻓﺄﻣﻬﺎ ﺿﻌﻴﻔﺔ ﺑﻨﺖ ﺍﻟﻌﺎﺹ ﺑﻦ ﺃﻣﻴﺔ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺷﻤﺲ، (5)
ﺍﻣﺎ ﺧﻮﻟﻪ ﻛﻪ ﺍﺩﻋﺎ ﺷﺪﻩ #ﺧﺎﻟﻪ_ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺧﺘﺮ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺿﻌﻴﻔﻪ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﺎﺹ ﺑﻦ ﺍﻣﻴﻪ ﺍﺳﺖ.
◀️ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺧﻮﻟﻪ ﺧﺎﻟﻪ ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻣﺴﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺧﺎﻟﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ .
منابع:
1. ﻣﺴﻨﺪ ﺍﻹﻣﺎﻡ ﺃﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ،ﺃﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﻨﺒﻞ ﺃﺑﻮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺸﻴﺒﺎﻧﻲ،ﻧﺎﺷﺮ : ﻣﺆﺳﺴﺔ ﻗﺮﻃﺒﺔ – ﺍﻟﻘﺎﻫﺮﺓ، ﺝ6، ﺹ409.
2. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ،ﺁﻳﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻜﺎﺭﻡ ﺷﻴﺮﺍﺯﻱ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻜﺘﺐ ﺍﻻﺳﻼﻣﻴﻪ، ﺗﻬﺮﺍﻥ، ﺝ17، ﺹ380.
3. ﺳﻨﻦ ﺍﻟﺪﺍﺭﻣﻲ، ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺃﺑﻮ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻟﺪﺍﺭﻣﻲ، ﻧﺎﺷﺮ: ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ ﺍﻟﻌﺮﺑﻲ – ﺑﻴﺮﻭﺕ، ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ، 1407،ﺗﺤﻘﻴﻖ: ﻓﻮﺍﺯ ﺃﺣﻤﺪ ﺯﻣﺮﻟﻲ، ﺧﺎﻟﺪ ﺍﻟﺴﺒﻊ ﺍﻟﻌﻠﻤﻲ، ﺝ1، ﺹ214.
4. ﺍﻟﺜﻘﺎﺕ، ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﺒﺎﻥ ﺑﻦ ﺃﺣﻤﺪ ﺃﺑﻮ ﺣﺎﺗﻢ ﺍﻟﺘﻤﻴﻤﻲ ﺍﻟﺒﺴﺘﻲ،ﻧﺎﺷﺮ: ﺩﺍﺭ ﺍﻟﻔﻜﺮ،ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ، 1395 – 1975، ﺗﺤﻘﻴﻖ: ﺍﻟﺴﻴﺪ ﺷﺮﻑ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺃﺣﻤﺪ، ﺝ1، ﺹ26.
5. ﺍﻟﻄﺒﻘﺎﺕ ﺍﻟﻜﺒﺮﻯ، ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﻣﻨﻴﻊ ﺃﺑﻮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺒﺼﺮﻱ ﺍﻟﺰﻫﺮﻱ، ﻧﺎﺷﺮ: ﺩﺍﺭ ﺻﺎﺩﺭ – ﺑﻴﺮﻭﺕ، ﺝ8، ﺹ155.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه👇👇
چراکسی به فکر فقرانیست؟به جای سفرهای زیارتی حج وکمک به سوریه و.. شکم فقرارو سیرکنید.
✔پاسخ:
شمامرفهین بی درد،فقط دور ریزغذاتان شکم همه فقراروسیرمیکنه
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه👇👇
کافران، #حدیثی از پیامبر (ص) را #تقطیع و نشر نموده و با #تمسخر می گویند: #احادیثی که می تواند #بشریت را #متحول کند!!
#پیامبر اسلام: #خداوند متعال #چهار چیز را در #چهار چیز #قرار_داد.
✔پاسخ👇👇
#ادامه حدیث چه شد؟
حال #متن_کامل حدیث (را ببینیم ⬇️ تا غرض ورزی خائنانه و درک ناقص و مضحک ایشان را تحت بیرق تفکر به ستوه آوریم.
◀️حضرت محمد (ص):
خداوند متعال #چهار_چیز را در #چهار_چیز قرار داد:
1. برکت علم را در #تعظیم_استاد
2. بقای ایمان را در #تعظیم_خداوند
3. لذت زندگی را در #نیکی_کردن_به_والدین
4. رها شدن از آتش را در #ترک_آزار_خلق.
منبع: نصایح صفحه 230
◀️ این خرده متفکران, عرصه "خرد" ! که خود را استاد بذله گویی می دانند "حقیقتا" با این حرکات سیرک وارانه به ما مجال #درست_اندیشی و #انتقال اصل مفاهیم ارزشی را می دهند
◀️معاندان با به شوخی گرفتن کلام سنگین و پر مغز بزرگان دینی ما، خصوصا رسول اکرم (ص) قصد تنزیل شأن آن بزرگواران را دارند، و اوقات ذوق وارانه خودشان که محبوس زنجیرهای #جهل و #کفر گشته اند را در آینه ی استهزاء میبینند. زهی خیال باطل ...
◀️ با این وصف ما چنین اشخاص طناز جاهل را به تفکر دعوت میکنیم که زمین مزاح شان بایر مانده و جز خار و خاشاک محصولی ندارد.
انَّ اللهَ تعالی وَضَع اربعا فی اربعٍ: برکةَ العلمِ فی تعظیمِ الاستاذِ و بقاءَ الایمانِ فی تعظیمِ اللهِ و لذّةَ العیشِ فی بِرِّ الوالدَینِ و النجاةَ من النارِ فی ترکِ ایذاءِ الخلقِ »
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه👇👇
" حتما بخونین اگه ایرانی...
روزی _زنی نزد #نادر_شاه رفت و _روسری خود را بر سر نادر انداخت و نادر پرسید این چه کاریست. _زن پاسخ داد _لچکم بر سرت باد .تو ولیعهد این سرزمین باشی و #عربها به من #تجاوز کنند .این را گفت و رفت.از ان روز نادر آنقدر از عربها قتل عام کرد که عربها به قصد عذر خواهی پیش نادر رفتند وگفتند دست از قتل عام آنان بردارد نادر گفت شرطی دارم آن هم این است که مردانتان روسری بر سر کنند ومانند زنان در کوچه بازار راه بروند .
چند سال از زمان نادر گذشته اما هنوز روسری دارند لایک نکنی کم لطفی "
✔پاسخ شایعه👇👇👇
1. چنین ماجرایی در هیچ منبع معتبری یافت نشد !
2.نادرشاه موسس سلسله افشاریه بوده و ولیعهد کسی نبوده است !
3. در عصر نادرشاه ، کشورهای عربی فعلی تحت سلطه امپراطوری عثمانی بودند و نادر نهایتا تا موصل در عراق پیشروی داشته و این نبردهای او نیز در عراق با ترکان عثمانی بوده نه اعراب !
4.اعراب از قرنها پیش از نادرشاه چفیه را جهت جلوگیری از اثر آفتاب و حفاظت در برابر دانه های شن و خاک استفاده می کرده اند !
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup
⁉️متن شبهه👇👇
ما #مبتلا به کسانی شده ایم عاری از #فهم. کسانی که دور اندیشی را #مخالف با #دین میشمارند و مخالفت با #عقاید و #عمامه را نشان گمراهی میدانند
" #پورسینا #دانشمند #بزرگ #ایرانی منطق المشرقین"
پورسینا ایرانی بود فقط ایرانی
✔پاسخ:👇👇👇
1. "منطق المشرقین" نام آن جزء به جا مانده از کتاب "الحکمه المشرقیه" ابن سیناست که نخستین بار در سال 1910 در قاهره به چاپ رسیده است.
"الحکمه المشرقیه کتابی در فلسفه بوده...با توجه به سخنان ابن سینا در مقدمه ی آن، بهتر و شایسته تر آن است که در بیان اندیشه ی فلسفی ابن سینا، الحکمه المشرقیه را اصل و اساس قرار دهیم." [1]
2. ابن سینا در آغاز این کتاب به نقد برخی اشتباهات و کج روی های مشائیان می پردازد و می گوید: "چشم پوشیدیم از خطاها و اشتباهات آنها و برای اشتباهات آنها وجهی و مخرجی و محملی قرار دادیم و حال آنکه خود به اشتباهات و گمراهیهائی که در مطالب آنها بود واقف و شاعر بودیم... و برخی از مسائل آنان چنان دقیق است که چشم عقل اهل عصر را نابینا کرده است و ناچار ما هم موافقت کردیم و آشکارا با آن مخالفت نکردیم در حالی که مبتلا شده بودیم به دوستانی که عاری از فهم بودند و چنان می پنداشتند که افکار آنها مانند ستون محکم بود و تعمق در نظر آنان را بدعت و مخالفت با مشهور را ضلالت می دانستند و مثال آنان مثال حنبلیان است در مورد کتب احادیث.
اگر می یافتیم بین آنان کسی را که هدایت شده باشد، ثابت می کردیم برای او آنچه را که تحقیق کرده ایم. اما ..." [2]
◀️بنابرین "وی از کسانی عاری از فهم شکوه می کند و با استفاده از اصطلاح قرآنی "خشب مسنده" (منافقون:4) آنان را همانند چوب های خشک متکی به دیوار و نظیر حنبلیان در برابر کتاب های حدیث می داند، کسانی که تعمق را بدعت و مخالفت با مشهورات را ضلالت می پندارند." [3]
3. از آنچه گفته شد روشن میشود، متن عکس نوشته حاضر تنها یک ترجمه ی غلط و مغرضانه از سخنان ابن سینا در باب امور فلسفی است و در گفتار وی سخنی از "کسانی که دوراندیشی را مخالفت با دین می شمارند" نیست.
این روزها جعل و تحریف آثار و نظرات اندیشمندان اسلامی ایران و نشان دادن چهره ای دین ستیز از ایشان، حربه ای است در دست ملحدان، برای دلزدگی مردم و جوانان از اصل دین.
مطالعه و آگاهی را فراموش نکنیم و بدانیم ابن سینا، یک ایرانی مسلمان بود، فقط یک ایرانی مسلمان!
منابع:
1 و 3. ماهنامه ی "کتاب ماه فلسفه"، محمد زارع، شماره ی 12، ص 54 و 55
2. کتاب نظریات متفکران اسلامی درباره ی طبیعت، سید حسین نصر، چاپ 77، ص 278 تا 282
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش
http://telegram.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
http://sapp.ir/mobahesegroup