eitaa logo
ره توشه مبلغین
3.7هزار دنبال‌کننده
448 عکس
22 ویدیو
347 فایل
📋📄کانال مخصوص محتوای تخصصی تبلیغ 🎤✔ 🎤سخنرانی های کوتاه⌛⏰ 📕 محتوای مناسبتی... سبکی متفاوت در ارائه ی محتوای تبلیغی... مدیر کانال جهت نظرات و پیشنهادات و تبادل و ... @abdolmahdi70 👆👈👈لطفا قبل از ترک کانال علت ترک را به مدیر بگویید🌟⭐
مشاهده در ایتا
دانلود
برویم در خانه شش ماهه ابا عبدالله حضرت علی اصغر علیه السلام که خیلی پیش خدا آبرو دارد. مظلوم ترین شهید کربلا و سند مظلومیت اهل بیت است. خوشا به حال آن هایی که با اهل بیت خصوصا آقا ابا عبدالله سر سودایی دارند. اگر با دستگاه امام حسین(ع) رابطه ای داری که داری والا دستت به هیچ کجا بند نیست. بلکه به برکت امام حسین علیه السلام لطفی به ما کنند. یکی از آقایان می گفت: یک روحانی منزل ما آمد گفت: بچه من سرطان گرفته دکتر ها جوابش کردند. التماس دعا کرد خواهش کرد. گفتم: من که کاری از دستم بر نمی آید. زیاد اسرار کرد. گفتم: فردا بیا ببینم چه کار می توانم برای شما بکنم. فردا آمد من نصف شب بلند شدم ایشان عادت دارد می رود زیر آسمان با خدا راز و نیاز میکند. گفت: خدایا می خواهم این بنده ات نا امید برنگردد. بچه اش دارد می میرد پرپر می شود برای آدم خیلی سخت است. گفت: وقتی التماس کردم برای خدا، به قلبم الهام شد یک روضه ای برای امام حسین علیه السلام بخوانم. اشک هایی که برای امام حسین(ع) می ریزی در یک استکان جمع کن به این بچه بده بخورد خوب می شود. گفت: روضه خواندم «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»[1] گریه ام گرفت چند قطره اشکم را در استکان ریختم کمی هم آب قاطیش کردم. فردا پدرش آمد به او دادم برد. بعد از چند روز آمد گفت: حاج آقا این چه بود؟ گفتم: چه طور؟ گفت: بچه را آزمایشگاه بردیم. گفتند: بچه ای را که مریض بود بیاورید این بچه را چرا آوردید. چه کردی؟ چه دادی من به این بچه دادم؟ گفتم: اشکهایی که برای مظلومیت ابا عبدالله علیه السلام ریختم، آتش جهنم را خاموش می کند. شب و روز کنار قبر میرزای قمی حاجت می گیرند قبرش در شیخان است ولی همین میزای قمی هر وقت گرفتار می شد توسل به علی اصغر ابا عبدالله می کرد. این سرباز کوچک ابا عبدالله علیه السلام خیلی مظلوم بود. آدم بزرگ چندین روز میتواند به بی غذایی و بی آبی صبر بکند. اما بچه کوچک هر چند ساعت آب و شیر می خواهد. این بچه دیگر نمی توانست گردنش را نگه دارد. آقا اباعبدالله علیه السلام شاید خوف این را داشتند که این بچه از بی شیری و بی آبی از دنیا برود. این داغ با دل ابا عبدالله چه کرد. می گویند: وقتی منهال مدینه آمد، آقا امام سجاد(ع) فرمودند: منهال از کوفه چه خبر؟ گفت: آقا مختار قیام کرده است. دارد از قاتلین پدرتان انتقام می گیرد. قصاص می کند. حضرت فرمود: به من بگو حرمله را هم قصاص کرده یا نه؟ مثل اینکه این نانجیب دل اهل بیت را آتش زده است. گفتم: نه آقا هنوز حرمله دستگیر نشده است. حضرت منقلب شدند دست بلند کردند و گفتند: خدایا! طعم آهن و آتش را بر حرمله بچشان. این نانجیب وقتی آقا ابا عبدالله علیه السلام قنداقه علی اصغر بر روی دست گرفته بود. عمر سعد صدا زد حرمله چرا جواب حسین را نمیدهی. چه کرد؟ یک وقت آقا ابا عبدالله دیدند علی اصغر گوش تا گوش بریده شد. در خونش دست و پا می زند. «لا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»[2] حجةالاسلام و المسلمین فرحزاد [1] . بحارالأنوار/مجلسی/98/ 293/ باب 24- كيفية زيارته صلوات الله عليه...ص::290[2] . الكافي/شیخ کلینی/1/230/باب ما أعطي الأئمة ع من اسم الله الاعظو....ص::230 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منبر میلاد امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم محمد مالکی می‌گوید: «وُلِدَ بِمکَّةَ الْمُشَرّفَةَ داخِلَ بَیْتِ الْحَرامِ فی یَوْمِ الْجُمعَةِ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِاللّه رَجَبِ سَنَةِ ثَلاثینَ مِنْ عامِ الْفیلِ... وَلَمْ یُولَدْ فِی الْبَیْتِ الْحَرامِ قَبْلَهُ اَحَدٌ سِواهُ، وَهِیَ فَضیلَةٌ خَصَّهُ اللّه تَعالی بِها اِجْلالاً لَهُ وَاِعْلاءً لَمَرْتَبَتِهِ وَاِظْهارا لِکَرامَتِهِ؛علی در داخل خانه خدا در مکه، روز جمعه سیزدهم ماه خدا، رجب سال سی از عام الفیل به دنیا آمد... قبل از او کسی در داخل خانه خدا به دنیا نیامده بود و این ولادت فضیلتی است که خدای بلند مرتبه علی علیه السلام را به آن اختصاص داده است، برای تجلیل او و بالا بردن مرتبه او و آشکار نمودن کرامت و بزرگواری او».  * حاکم نیشابوری می‌گوید: «ولادت علی در داخل کعبه به طور تواتر به ما رسیده است.» تاکنون کسی به این فضیلت دست نیافته است.»  سعید بن جبیر از یزید بن قعنب نقل نموده که من با عباس بن عبدالمطلب و گروهی از فرزندان عبدالعزی در مقابل خانه خدا نشسته بودیم که ناگهان فاطمه دختر اسد مادر امیرالمومنین که نه ماهه باردار بود و درد زایمان او را گرفته بود، ظاهر شد، «فَقالَتْ رَبِّ اِنّی مُؤمِنَةٌ بِکَ وَبِما جاءَ مِنْ عِنْدِکَ مِنْ رُسُلٍ وَکُتُبٍ، وَاِنّی مُصَدّقَةٌ بِکَلامِ جَدّی اِبْراهِیْمَ الخَلیلِ، وَاِنّهُ بَنی الْبَیْتَ العَتیقَ فَبِحَقِّ الّذی بَنی هذَا الْبَیْتَ وَبِحَقِّ الْمَوْلُودِ الَّذی فِی بَطْنی لمّا یَسَّرْتَ عَلَیَّ وِلادَتی؛ پس فاطمه گفت: پروردگارا! به تو و پیامبران و کتابهایی که از طرف تو نازل شده‌اند، ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق می‌کنم؛ او که این خانه عتیق را بنا کرد. پس به حق آن کسی که این خانه را ساخت، و به حق کودکی که در رحم دارم، ولادت این کودک را بر من آسان فرما!»  یزید بن قعنب می‌گوید: ما دیدیم که خانه خدا از پشت شکافته شد (محل مستجار) و فاطمه داخل خانه شد و ما دیگر او را ندیدیم، و دیوار دوباره به حال اول برگشت، به ذهن ما رسید که قفل در خانه خدا را باز کنیم، ولی باز نشد، «فَعَلِمْنا اَنَّ ذلِکَ اَمْرٌ مِنَ اَمْرِ اللّه عَزّوجَلّ؛ پس دانستیم که این مسئله کاری است از طرف خدای عزیز و جلیل». ♦️احادیث قدسی در فضایل مولا علی احادیث قدسی در مدح امیرالمومنین (ع) قال الله عز وجل : یا محمد اقراء علی علی بن ابی طالب امیر المومنین فما سمیت بهذا احدا قبله ولا اسمی باحدا بعده ای محمد علی ابن ابی طالب را امیر المومنین بخوان . قبل از او این نام را به کسی نگذارده و بعد از او به کسی نامگذاری نخواهم نمود ۱ قال الله عز وجل : لو اجتمع الناس کلهم علی ولایت علی ما خلقت النار اگر مردم بر ولایت علی (ع) می پیوستند آتش جهنم را خلق نمی کردم۲ قال الله عز وجل : قد جعلت علیا علما فمن تبعه کان هادیا به تحقیق علی (ع) را علم ( نشانه هدایت ) قرار داده ام که پیرو او هدایت می یابد .۳ قال الله عز وجل : یا محمد بک و به و بالائمه من ولده ارحم عبادی و امانی ای محمد به واسطه تو وعلی و امامانی که از فرزندان تو هستند به بندگانم رحم می کنم ۴ قال الله تبارک و تعالی : الا یا ملائکتی و سکان جنتی بارکوا علی ابن ابی طالب حبیب محمد وفاطمه بنت محمد فقد بارکت علیهما آگاه باشید ای فرشتگان و ساکنان بهشتم ! به تحقیق من علی حبیب محمد وفاطمهدختر محمد را مجد و عظمت دادم و شما پیوسته نسبت به ایشان در این راستا باشید . ۵ قال الله تبارک و تعالی : به یقام دینی و تنفذ احکامی بواسطه علی (ع) دین و دستوراتم بپا می شود ۶ قال الله تبارک و تعالی : به اوحی عبادی و بلادی بواسطه علی (ع) بندگانم و سرزمین های خودم را احیا می کنم ۷ قال الله تبارک و تعالی : به یمیز حذب الشیطان من حذبی بواسطه علی (ع) حذب شیطان از حذب خودم مشخص می شود ۸ قال الله تبارک و تعالی : به اجعل کلمه الذین کفروا السفلی و کلمتی العلیا بواسطه علی (ع) وجود کافران و آثارشان را پست و آنچه را مربوط به من است ولا قرار می دهم ۹ قال الله تبارک و تعالی : لولا علی ما خلقت جنتی اگر علی (ع) نبود بهشتم را نمی آفریدم ۱۰ پی نوشت ها: ۱- جواهر السنیه ص ۲۰۴ ۲- جواهر السنیه ص ۱۸۵ و بحار الانوار ج ۳۹ ص ۲۴۷ روایت ۴ ۳- جواهر السنیه ص ۲۰۳ ۴- جواهر السنیه ص ۱۸۴ ۵- جواهر السنیه ص ۱۸۳ ۶- جواهر السنیه ص ۱۸۴ ۷- همان ۸- همان ۹- همان ۱۰- جواهر السنیه ص ۲۱۱ کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر و روضه حضرت زینب(سلام الله علیها) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
بسم الله الرحمن الرحیم گوشه ای فضایل و مناقبت حضرت زینب ♦️جود و کرامت روزى حضرت اميرالمومنين علیه السلام ميهمانى را به همراه خود به منزل آورد به حضرت زهرا عليها السلام فرمودند:  در خانه براى مهمان چه دارى؟ عرض كرد يا على فقط يك گرده نان در خانه است كه آن را براى دخترم زينب گذارده ‏ام. حضرت زينب در بستر بود ولى هنوز بيدار بود، تا اين سخن را از مادرش شنيد با اينكه چهار ساله است!  گفت: مادر جان نان را براى مهمان ببريد،  جود و سخاى زينب از همان خرد سالگى معلوم است تا چه رسد به روز عاشورا و فدا کردن فرزندانش. حضرت زينب دو فرزند بنام عون و محمد با يك مقدماتى رفتند ميدان و كشته شدند، حضرت امام حسين (عليه السلام) كشته آنها را رو به خيمه آورد. حضرت زينب از خيمه خود بيرون نيامد ولى برعكس هنگامى كه كشته على اكبر ميوه دل امام حسين (عليه السلام) را آوردند از خيمه بيرون آمد روى كشته على اكبر (عليه السلام) چه ناله‏ ها و چه گريه‏ هايى مى ‏كرد، مثل اينكه فرزند خودش است دو نور ديده‏ اش را داده ولى از خيمه بيرون نمى‏ آيد.  📗زندگانى حضرت زينب عليها السلام ص 26 ♦️عبادت و تقوی امام سجاد عليه السّلام فرمودند: عمّه ام ، زينب ، با وجود همه مصيبت ها و رنج هايى كه در مسيرمان به سوى شام به او روى آورد ، حتّى يك شب اقامه نماز شب را فرو نگذاشت . 📗وفيات الأئمه ، ص 441 ♦️عفت و حیا يحيي مازني» كه از علماي بزرگ و راويان حديث است ميگويد:   مدتها در مدينه در همسايگي علي عليه السّلام در يك محله زندگي مي كردم. منزل من در كنار منزلي بود كه  زينب دختر علي عيلها السّلام در آنجا سكونت داشت. حتي يك دفعه هم، كسي حضرت زينب را نديد و صداي او را نشنيد.  او هرگاه ميخواست به زيارت جدّ بزرگوارش برود، در دل شب ميرفت؛ در حالي كه پدرش علي عليه السّلام در پيش و برادرانش حسن و حسين عليهما  السلام در اطراف او بودند. وقتي هم به نزديك قبر شريف رسول الله صلّي الله عليه و اله و سلّم مي رسيدند، اميرالمؤمنين عليه السّلام شمعهاي روشن اطراف قبر را خاموش ميكرد.  يك روز امام حسن عليه السّلام علت اين كار را سؤال كرد،   حضرت فرمود: اخشي ان ينظر أحد الي اختك زينب؛ از آن مي ترسم كه كسي در روشني خواهرت را ببيند.  فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفي(ص)، الرحماني الهمداني ♦️مقام حضرت زینب مرحوم حاج محمد رضا سقا زاده که یکی از وعاظ توانمند بود، نقل می کند: روزی به محضر یکی از علمای بزرگ و مجتهد مقدس و مهذب، حاج ملاعلی همدانی مشرف گشتم و از او درباره مرقد حضرت زینب (س) جویا شدم، او در جوابم فرمود: «روزی مرحوم آیت ا... العظمی آقا ضیاء عراقی (که از محققین و مراجع تقلید بود) فرمودند: شخصی شیعه مذهب از شیعیان قطیف عربستان به قصد زیارت امام رضا (ع) عازم ایران می گردد او در راه پول خود را گم می کند. حیران و سرگردان می ماند و برای رفع مشکل متوسل به حضرت بقیه ا. .. امام زمان (عج) می گردد. در همان حال سید نورانی را می بیند که به اومبلغی مرحمت کرده و می گوید: این مبلغ تو را به سامره می رساند. چون به آن شهر رسیدی، پیش وکیل ما حاج میرزا حسن شیرازی می روی و به او می گویی: سید مهدی می گوید آن قدر پول از طرف من به تو بدهد که تو را به مشهد برساند و مشکل مالی ات را برطرف سازد اگر او نشانه خواست، به او بگو: امسال در فصل تابستان، شما با حاج ملا علی کنی طهرانی، در شام در حرم عمه ام مشرف بودید، ازدحام جمعیت باعث شده بود که حرم عمه ام کثیف گردد و آشغال ریخته شود شما عبا از دوش گرفته و با آن حرم را جاروب کردی و حاج ملا علی کنی نیز آن اشغال ها را بیرون می ریخت و من در کنار شما بودم! شیعه قطیفی می گوید: چون به سامرا رسیدم و به خدمت مرحوم شیرازی شرفیاب شدم جریان را به عرض او رساندم. بی اختیار در حالی که اشک شوق می ریخت، دست در گردنم افکند و چشمهایم را بوسید و تبریک گفت و مبالغی را برایم مرحمت کرد. چون به تهران آمدم خدمت حاج آقا کنی رسیدم و آن جریان را برای او نیز تعریف نمودم. او تصدیق کرد، ولی بسیار متاثر گشت که ای کاش این نمایندگی و افتخار نصیب او می شد. منبع : عباس عزیزی، 200 داستان از فضایل، مصایب و کرامات حضرت زینب( س)، صفحه 174 و 175   روضه ی حضرت زینب ماجرای کربلا پایان پذیرفته، ولی غمهای زینب فراموش شدنی نیست. هر لحظه او کربلا و عاشورا و اسارت و درد رنج است. هر لحظه، مدینه یادآور حدیث کساء اهل بیت و دوران هجرت زینب و حسین، از سخت ترین دوران عمر اوست.  در مدینه قحطی سختی رخ داده است. عبدالله بن جعفر که بحر جود و کرم است و عادت بر بذل و عطا دارد، به دلیل اینکه دستش از سرمایه دنیا تهیه گشته راهی شام می گردد و به کار زراعت مشغول می شود؛ ولی زینب، هر روز او گریه و داغ دل است. مدتی می گذرد که زینب گرفتار تب وصل خانواده اش می گردد و هر لحظه مریضی او شدت پیدا می کند، تا اینکه نیمه ظهر به همسر خویش
عبدالله می گوید: بستر مرا در حیاط به زیر آفتاب قرار بده.  عبدالله می فرماید: او را در حیاط جای دادم که متوجه شدم چیزی را روی سینه خویش نهاده و مدام زیر لب حرفی می زند. به او نزدیک شدم دیدم پیراهنی را که یادگار از کربلاست؛ یعنی پیراهن حسین را، که خونین و پاره پاره است، بر روی سینه نهاده و مدام می گوید: حسین، حسین، حسین!...  لحظاتی بعد او وارد بر حریم اهل بیت النبوة گشت و کارنامه عمرش به به خیر و سعادت ختم گردید.   عقیله بنی هاشم ص 57 و58   کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
سلام دوستان همراه ان شاء الله کانال به همت شما موضوعات زیر را ارسال می کند 💠شنبه ها⬅️احکام+روش بیان احکام 💠یکشنبه ها⬅️روش تبلیغ(سخنرانی،کلاسداری،بیان حدیث) 💠دوشنبه ها⬅️نکات قرآنی 💠سه شنبه ها⬅️منبرک تمثیلی 💠 چهارشنبه ها⬅️منبر ترحیم 💠پنجشنبه ها⬅️منبرک موضوعی(نماز،حدیث،اخلاق و...) 💠 جمعه ها⬅️منبرک مهدوی ✅☺️ در مناسبات مذهبی و ملی هم محتوای مناسب ارسال می شود کانال ره توشه مبلغین 👇👇👇👇👇👇 @mobaleqin20
شیوه های بیان احکام کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
شيوه نكته ‏اى‏ يكى از روش‏هاى بيان احكام، روش نكته‏اى است كه مربّى احكام، مهم‏ترين دانستنى‏هاى موضوع مورد نظر را به ميزان وقت لازم به صورت نكته‏هاى كوتاه بيان مى‏كند. براى اجراى اين شيوه، توجه به چند نكته لازم است: 1. بايد نكته‏ هايى مطرح شود كه براى مخاطبان تازگى داشته باشد. 2. كوتاه باشدكه مخاطب با شنيدن هر نكته به سادگى از آن بهره ببرد. 3. نكته‏ ها با هم تناسب داشته باشند و مجموعاً يك موضوع را كامل كنند. شيوه هاى جذاب سازى احكام، ص: 84 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
مثال ب) شش نكته درباره سلام‏ 1. سلام كردن مستحب و جواب سلام واجب است. 2. سلام كردن به كسى كه در حال نماز خواندن است، مكروه است. 3. نمازگزار نبايد به ديگران سلام كند ولى بايد جواب سلام ديگران را بدهد. 4. اگر دو نفر همزمان به يكديگر سلام كنند، بر هريك واجب است جواب سلام ديگرى را بدهد. 5. جواب‏سلام را بايد فوراً داد و اگركسى عمداً جواب سلام را تأخير بيندازد، گناه كرده است. 6. مستحب است در غيرحال نماز، جواب سلام را بهتر از آن بدهند. «1» ج) پنج نكته درباره قرآن‏ 1. قرآن هميشه بايد پاك و تميز باشد. و نجس‏كردن خط و ورق قرآن حرام است و اگر نجس شود، بايد فوراً آن را آب كشيد. 2. رساندن جايى از بدن به نوشته قرآن بر كسى كه وضو ندارد، حرام است. 3. در نوشته قرآنى فرقى بين آيات و كلمات، بلكه حروف و حتى حركات آن نيست. 4. در چيزى كه قرآن بر آن نوشته شده، بين كاغذ و زمين و ديوار و پارچه فرقى نيست. 5. اگر نوشته قرآنى در كتاب‏ها و مجلات هم چاپ شود، لمس كردن آن حرام است. 6. مس ترجمه قرآن، اشكال ندارد مگر اسم خداوند، مانند كلمه خدا كه مس بدون وضو به آن حرم است. «2» __________________________________________________ (1). عروة الوثقى، ج 1، ص 715، م 17- 41. (2). توضيح المسائل مراجع، م 135 الى 137؛ عروة الوثقى، ج 1، م 189- 191. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
فیش احکام کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
احکام خوردنی و آشامیدنی(۵) روش شناخت حیوانات حلال گوشت حیوانات به چهار دسته تقسیم می شود: ♦️چهارپایان ♦️آبزیان ♦️حشرات(در فقه خزندگان هم جزء حشرات است) ♦️پرندگان 💠تمامی حشرات حرام هستند به جز ملخ(آن هم با شرایط خاص) 💠پرندگانی که چنگال دارند و درنده می باشند حرام گوشت هستند پرندگانی که چنگال نداشته و درنده نیستند اگر دارای چینه دان یا چنگال عقب پا یا بال زدنشان در هوا بیشتر از صاف نگه داشتنشان باشد حلال گوشتند وگر نه اینه هم حرامند 💠چهارپایانی که درنده نیستند به شرط اینکه نشخوار کنند یا دارای سم شکاف دار باشند حلال هستند 💠در بین آبزیان میگو و ماهیانی که فلس(پولک) دارند حلال می باشند ولو قسمتی از بدن و پولک های ریز 🔹♦️البته در بین حیوانات استثناء هم وجود دارد که باید بررسی شود
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش بیان حدیث(3) 🧩شیوه ی تقسیمی يكى از شيوه‏هاى بيان حديث، شيوه تقسيمى است. در اين شيوه، رفتار مردم درباره هريك از ارزش‏ها مطرح مى‏شود. در برخى از احاديث از چنين شيوه اى بهره بردارى شده است. در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: امام على عليه السلام فرمود: النَّاسُ ثَلَاثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هِمَجٌ رُعَاع «1» مردم سه دسته‏اند: دانشمند الهى و دانشجوئى كه در راه رستگارى قدم برمي‏دارد و افراد ناكس و پست كه دنبال هر آوازى روند. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: الرِّجَالُ اربَعَةٌ: سَخِىٌّ وَ كَريمٌ وَ بَخيلٌ وَ لَئيمٌ، فَالسَّخِىَّ الَّذِى يَأكُلُ وَ يُعطِى وَ الكَرِيمُ الَّذِى لايَأكُلُ وَ يُعطِى وَ البَخِيلُ الَّذِى يَأكُلُ وَ لا يُعطِى وَ اللَّئِيمُ الَّذِى لايَأكُلُ وَ لايُعطِى «2» مردان چهار قسمند: سخى و كريم و بخيل و لئيم، اما سخى كسى است كه مى‏خورد و مى‏بخشد و كريم كسى است كه نمى‏خورد و لكن‏ مى‏بخشد و بخيل كسى است كه مى‏خورد و نمى‏بخشد و لئيم كسى است كه نمى‏خورد و نمى‏بخشد. امام حسن عليه السلام فرمود: هَلاكُ النّاسِ فِى ثَلاث: الكِبرُ وَ الحِرصُ و الحَسَد. فَالكِبرُ هَلاكُ الدّين وَ بِهِ لُعِنَ ابليسُ و الحِرصُ عَدُوُّ النَّفسِ وَ بِهِ اخرِجَ آدَمُ مِنَ الجَنَّةِ وَ الحَسَدُ رائِدُ السُّوءِ وَ بِهِ قَتَلَ قابيلُ هابيلَ «3» نابودى مردم در سه چيز است: تكبر، حرص، حسد. تكبر كه نابودى دين در آن است و به دليل تكبر بود كه ابليس، ملعون و دور از رحمت حق گرديد. حرص دشمن جان انسان است و به همان خاطر آدم از بهشت اخراج گرديد و حسد جلودار و راه‏برِ بدى است و به خاطر حسد بود كه قابيل هابيل را كشت. __________________________________________________ (1). بحارالانوار، ج 1، ص 188. (2). مواعظ العدديه، ص 119. (3).بحارالانوار، ج 75، ص 111. شیوه های بیان حدیث،محکود اکبری،ص77 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبرک قرآنی کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
قرآن و کرونا بروز و شیوع بیماری جدید کویید ۱۹ معروف به ویروس کرونا اثرات مختلفی در همه زمینه‌های زندگی مردم ایران گذاشته است که جا دارد جدا از بحث تخصصی پزشکی آن به عنوان آسیب‌های مختلف اجتماعی، روانی، فکری و حتی اعتقادی مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد. یکی از اثرات این ویروس تعطیلی برنامه‌های مذهبی مثل نماز جمعه بود. نماز جمعه‌ای که هیچگاه در بحبوحه ترور‌های دهه شصت و حتی زیر موشک باران صدام جنایتکار در دوران دفاع مقدس تعطیل نشد این بار به خاطر حفظ جان هموطنان عزیز و جلوگیری از شیوع و گسترش این ویروس ناخوانده در بیست و سه استان کشور تعطیل شد. نکته قابل تأمل آن است که یک ویروس نانو متری که غالباً با میکروسکوپ‌های الکترونی دیده می‌شود و از نظر حیات موجود زنده محسوب نمی‌شود، چون تمام ویژگی‌های حیات را ندارد از موشک‌ها و بمب‌های چند تنی بسیار خطرناک‌تر و مخرب‌تر شده است و این به آن معناست که نوع سلاح‌ها در عرصه نبرد متفاوت شده است و ما باید برای مقابله با همه تهدید‌های دشمن در همه زمینه‌ها قوی بشویم. «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ – انفال / ۶۰» و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم.» در این آشفته بازار کرونا که جو روانی آن کشنده‌تر و خطرناک‌تر از خود ویروس است و عده‌ای از رسانه‌های فارسی زبان خارجی مانند: «من و تو، ایران اینترنشنال، بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو فردا و…» و دوستان داخلی آن‌ها با دم خود گردو می‌شکنند و به طور خواسته به جو روانی کرونا دامن می‌زنند. عده‌ای هم از سر دلسوزی کاسه داغ‌تر از آش شده اند که این‌ها همه کشک است و می‌خواهند دین و فرهنگ ما را از دستمان بگیرند باید خیلی دقیق و با حساب و کتاب حرکت کرد و در مورد نکاتی چند تأمل نمود. بدون شک ظهور این ویروس دو روز مانده به انتخابات مجلس و انتشار اولیه آن از شهر قم در صورتی که استان‌های مرزی و به خصوص مبادی ورود مسافر و کالا از چین بیشتر گزینه شروع این بیماری در ایران می‌توانست باشد کمی بحث برانگیز است. تلاش‌های خارج نشینان برای بر حذر داشتن مردم از شرکت در انتخابات به بهانه ابتلا به کرونا خود مهر تأییدی بر این ادعا بود. اما حالا که کرونا آمد و از قم هم شروع شد. حالا چه کنیم؟ آیا این ویروس یک بلای آسمانی است که در کنار سیل و زلزله بر سر مردم ما نازل شده است؟ اگر چنین است به کدامین گناه؟ و یا اینکه این ویروس یک امتحان سخت دیگر برای مردم مقاوم و صبور ایران و آماده سازی برای مواجهه با امتحانات بزرگ دیگر الهی در عصر ظهور است؟ راه حل و راه برون رفت از این مشکل چیست؟ آیا فقط به نکات بهداشتی اکتفا کنیم؟ آیا مسائل اعتقادی و دینی از قبیل دعا و مناجات و صدقه در این بین تأثیر دارد؟ احتکار ماسک و مواد ضدعفونی را کجای دلمان بگذاریم؟ مراجعه به قرآن و مکتب اهل بیت (ع) پاسخ تمام سؤالات ما را خواهد داد. ۱ – سختی‌ها و مشکلات، امتحان الهی «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ * الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ – بقره ۱۵ تا ۱۵۷» نگاهی به آیات ۱۵۵ تا ۱۵۷ سوره مبارکه بقره به خوبی برای ما روشن می‌سازد که خداوند با اسباب مختلف بندگانش را امتحان و مورد آزمایش قرار می‌دهد و در این بین کسانی که در مقابل این سختی‌ها صبر و بردباری کنند و عاقبت امور را به سوی خدا بدانند مورد لطف و رحمت و هدایت الهی هستند. ۲ – بلا‌های جدید در اثر گناهان جدید قال الرضّا (ع): «کُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ مَا لَمْ‏ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ‏ أَحْدَثَ‏ اللَّهُ‏ لَهُمْ‏ مِنَ‏ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ» کافی / ج۲ / ص۲۷۵ در روایتی که از امام رضا (ع) نقل شده است بلا‌های جدید و ناشناخته را معلول گناهان جدید عنوان کرده اند. یعنی وقتی مردم گناهانی که قبلا انجام نمی‌دادند را
مرتکب شوند خداوند هم آن‌ها را به بلا‌هایی که نمی‌شناختند گرفتار می‌کند. البته با دقت در معنای کلمه بلا که هم به عنوان امتحان و هم به عنوان سختی و اندوه طاقت فرسا و به کار رفته است و با توجه به این که حتی موارد یکسان برای مؤمن و کافر کاملا متفاوت است «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا – اسراء/ ۸۲» می‌توان نتیجه گرفت که اثر این حوادث هم برای آن‌ها کاملاً متفاوت می‌باشد. ۳ – بیماری کفاره گناهان مؤمن قال رسول الله (ص): «السُّقْمُ یَمْحُو الذُّنُوب» بحارالانوار/ ج ۶۴ / ص ۲۴۴ در فرمایشی از رسول مکرم اسلام (ص) نقل شده است که بیماری و مریضی گناهان را محو و نابود می‌کند. در فرمایشات متعدد از ائمه معصومین (ع) هم در خصوص این که بیماری و امتحان سبب تأدیب انسان و گاه سبب پاکی او از گناه و حتی سبب نزدیکی و قرب او به خداوند می‌شود مطالبی به ما رسیده است؛ که تحمل سختی‌ها و امتحاناتی مثل ویروس کرونا را برای ما آسان‌تر می‌کند. ۴ – آیا دعا و ذکر و توسل برای نجات از بیماری کافی است؟ «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ – غافر / ۶۰» دعا کردن و خواندن پروردگار عالم و خواستن از او حتی در مسائل کوچکی مثل نمک غذا هم سفارش شده است و خداوند خودش اجابت آن را تضمین کرده است و ذکر و دعا و عبادت مثل نماز و روزه وسیله کمک گرفتن از خداوند عالم بیان شده است. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ – بقره / ۱۵۳» و حتی در جای دیگری در قرآن استغفار را در کنار وجود پیامبر رحمت (ص) سبب دفع عذاب بیان کرده است. «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ – انفال / ۳۳»، ولی با همه این تفاصیل آیا دست به دعا بلند کردن و رها کردن اسباب مادی و طبیعی به تنهایی می‌تواند ما را از مشکلات نجات داده و نیاز‌های ما را برطرف کند؟ بی شک چنین نیست چرا که خداوند حکیم است و دنیا را بر اساس نظم و سنت خاص الهی آفریده و تدبیر کرده است و حتی در بیان ائمه معصومین به انجام امور از روال عادی و طبیعی آن تأکید شده است. وقتی که آیاتی از سوره مبارکه طلاق «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ – طلاق / ۲و۳» که به آیه «مَنْ یَتَّقِ اللهَ» معروف است، نازل شد. عده‌ای از مسلمانان و یاران پیامبر کار و تلاش را رها کردند، در‌ها را بستند و به عبادت روی آوردند. وقتی پیامبر اکرم (ص) علت را جویا شد آن‌ها گفتند که خداوند روزی ما را تضمین کرده و روزی ما تأمین خواهد شد. پیامبر اکرم (ص) در پاسخ آن‌ها فرمودند: هر کس این کار را بکند دعایش مستجاب نخواهد شد و تأکید کردند که حتما در طلب روزی باشید و آن را بجویید. این ماجرا به خوبی به ما می‌فهماند که دعا و عبادت و توسل برای جلب روزی یا دفع بلا و نجات از مشکلات لازم است، ولی کافی نیست. یعنی به وسیله دعا ما می‌توانیم اسباب رحمت الهی را به سوی خودمان جلب کنیم، ولی از انجام وظایف دیگر خود هم نباید غافل بشویم. ۵ – چه باید کرد؟ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ – مائده / ۱۰۵» جدا از معانی اخروی که در ادامه آیات آمده است از باب حجیت ظاهر و نص بودن آیات قرآن کریم می‌توانیم دستورات الهی را در همه عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف زندگی دنیوی خود نیز به کار ببریم. تأکید و توصیه بر مراقبت از خود و همچنین توصیه به حفظ و نگهداری خانواده در مقابل خطرات «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ – تحریم / ۶» و نهی از بی توجهی و بی مبالاتی که منجر به هلاکت انسان می‌شود «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ – بقره / ۱۹۵» همه این آیات به خوبی نشان می‌دهد که اولین اقدام و اولین گام در مواجهه با گرفتاری‌ها و مشکلاتی شبیه ویروس کرونا خودمراقبتی و پیشگیری از افتادن در ورطه چنین بیماری‌هایی است. با توجه به اینکه ریشه این ویروس از یک غذای مورد استفاده در کشور چین و حیوان خفاش می‌باشد توجه به دستورات دینی در خصوص خوراک و اهمیت غذای حلال هم باید مورد توجه قرار گیرد. «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ – عبس / ۲۴» توصیه اسلام به نظافت و رعایت مسائل بهداشتی که حضرت رسول اکرم (ص) آن را جزیی از ایمان و از اخلاق انبیاء بیان کرده اند و امروزه هم مورد توصیه و تأکید پزشکان دلسوز و زحمت کش نیز می‌باشد یکی دیگر از راه حل‌های مقابله با این ویروس است. توجه نکردن به اخبار دروغ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا – حجرات / ۶» و حفظ سلامت روانی جامعه نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند مواجهه و مقابله با این پدیده را آسان‌تر گردان
د. البته سودجویان و محتکران هم باید بدانند که نان در خون مردم زدن عاقبتی جز لعن و عذاب الهی برایشان نخواهد داشت؛ و در پایان با توجه به این نکته که طبابت و مداوا به دست پزشک، ولی شفاء و سلامتی به دست خداوند است با رعایت نکات ایمنی برای شفای مریضان وسلامتی زحمت کشان و مدافعان سلامت و جهت دفع هر چه سریعتر این ویروس منحوس دعا کنیم کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبر و روضه ی شهادت امام کاظم(علیه السلام) کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20