eitaa logo
مبلغان
5.2هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
561 فایل
☑ کانال تخصصی محتوایی مبلغان 🔹ارسال محتوای بین الصلاتین روزانه و مناسبتی 🔹ارسال فیش منبر روشمند مناسبتی و اقتضایی ✍️ انتقاد و پیشنهاد به محتوای کانال @Habib_shahid_hadi 🤝تبادل (فقط کانال طلاب ) و تبلیغ کانال @efefefef
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️درخواست سید هاشم خطاب از نادر شاه چه بود؟ 💠آیه: وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ طلاق هر کس بر خدا اعتماد کند، خداوند برای او بس است 💠حکایت؛ یکی دیگر از علمای معروف در علم، زهد و تقوا مرحوم سید هشام حطاب است و او را با نادرشاه افشار حکایتی شنیدنی دارد که بر شدت زهد او دلالت می‌کند. وقتی که نادرشاه به قصد زیارت حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) وارد نجف اشرف شد، پس از زیارت مرقد شریف آن حضرت، به قصد زیارت علمای مشهور نجف به خانه آنان می‌رفت و چون به خانه سید هاشم حطاب آمد، دید سید بر روی حصیری نشسته و زندگی بسیار ساده و بی آلایشی دارد. شاه وقتی خواست از خدمت سید مرخص شود، عرض کرد: من نادرشاهم و قدرت در دست من است، هر نیازی دارید امر کنید تا انجام دهم و به این خدمت مرجوعه افتخار کنم، سید در جواب گفت: بلی، من از شاه می‌خواهم که جلو این پشه‌ها را بگیرد که مرا اذیت نکنند، چون این‌ها نمی‌گذارند من راحت بخوابم. شاه گفت: من به دفع آن‌ها قادر نیستم چیزی از من بخواهید که من قادر به آن باشم، مانند مال دنیا و پول که برای شما نفعی داشته باشد، سید در جواب فرمود: من آن‌ها را از کسی می‌خواهم که بر همه چیز قدرت دارد نه آنکه فقط بر اموال فانی دنیا تسلط دارد، پس شاه حرکت کرد و رفت. (۱) ای برادر کن توکل بر خدا کو نباشد هرگز از بنده جدا (۲) 📚 پی نوشت : 1. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در دنیای عمل 2. فتح‌الله آقاجانی (خبرگزاری حوزه) https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تناقض در آيات قرآن؟! اسحاق كِنْدي از فيلسوفان و دانشمندان بزرگ عراق بود او قرآن را مطالعه كرد، ديد كه بعضي از آيات قرآن با بعضي ديگر، در ظاهر سازگار نيست، بلكه ضدّ هم هستند، تصميم گرفت كتابي در تناقض قرآن بنويسد، اين كار را شروع كرد. يكي از شاگردان او به محضر امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ رسيد، امام به او فرمود: آيا در ميان شما مرد با شهامتي نيست كه با استدلال، استاد كندي را از اين كار باز دارد؟! شاگرد گفت: ما شاگرد او هستيم، چگونه او را از اين كار باز داريم؟ امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ فرمود: سخني را به تو مي‌آموزم، نزد او برو و همين سخن را به او بگو، به اين ترتيب كه: نزد او برو و چند روز او را در اين كاري كه شروع كرده كمك كن وقتي كه با او دوست و مأنوس شدي، به او بگو، سؤالي به نظرم آمده مي‌خواهم از تو بپرسم، او مي‌گويد بپرس، به او بگو: «اگر گويندة قرآن (خدا) نزد تو آيد، آيا ممكن است كه مراد او از آيات قرآن، غير از آن معنائي باشد كه تو گمان كرده‌اي و آن را معنا آن گرفته‌اي؟ استاد كندي مي‌گويد: آري چنين امكاني دارد. در اين هنگام به او بگو تو چه مي‌داني، شايد مراد خدا از آيات قرآن غير از آن معاني باشد كه تو فهميده‌اي. شاگرد نزد استاد اسحاق رفت و مدّتي او را در كار تأليف آن كتاب كمك كرد، تا اين‌كه طبق دستور امام حسن ـ عليه السّلام ـ به او گفت: آيا ممكن است كه خدا غير از اين معني را كه تو از آيات قرآن فهميده‌اي، اراده كرده باشد؟ استاد فكري كرد و سپس گفت: سؤال خود را دوباره بيان كن، شاگرد بار ديگر سؤال خود را مطرح كرد. استاد گفت: «آري ممكن است كه خدا ارادة معاني ديگر غير از معاني ظاهري كرده باشد» سپس به شاگرد گفت: اين سخن را چه كسي به تو ياد داده است؟ شاگرد گفت: به دلم افتاد، و از تو پرسيدم. استاد گفت: اين كلام، بسيار بلندپايه است، كه از مانند تو بعيد است سرزند، تو هنوز به چنين مقام عالي علمي نرسيده‌اي. شاگرد گفت: اين سخن را از امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ شنيده‌ام. استاد گفت: اينك حقيقت را گفتي، و چنين مسائلي جز از اين خاندان شنيده نمي‌شود. آن‌گاه استاد، درخواست آتش كرد، و تمام آن‌چه را دربارة تناقض گوئي قرآن تأليف كرده بود سوزانيد و نابود كرد.[1] 📚 پی نوشت : [1] ـ انوار البهيّه، ص 286، نشر منشورات ديني مشهد. ابن شهر آشوب، «المناقب»جلد4، ص 424 https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رعایت حال خانواده میرزا جواد آقا تهرانی در یکی از شبها، دیروقت به منزل می آیند، در منزل که می رسند، متوجه می شوند کلید منزل همراهشان نیست، به خاطر رعایت حال خانواده شان که در خواب هستند، از در زدن خودداری کرده و با توجه به این که هوا هم قدری سرد بوده است، در کوچه می مانند و تا اذان صبح همانجا قدم می زنند. هنگام اذان که اهل خانه می باید برای نماز صبح بیدار شوند، آقا در می زنند و وارد خانه می شوند، یکی از فرزندان ایشان که از این قضیه خبردار می شود، سؤال می کند چرا زنگ نزدید؟ ایشان می گویند: شما خواب بودید، زنگ من موجب اذیت و آزار شما می شد! نقل دیگری را هم فرزند ایشان شنیده است که گویا همسر ایشان در رؤیا می بینند که مرحوم آقا پشت در منزل نشسته اند، لذا بیدار شده و هنگامی که در را باز می کنند می بینند که آقا آنجا منتظرند. کسیکه مؤمنی را اذیت کند خدا او را اذیت نماید، و کسیکه مؤمنی را اندوهگین کند خدا او را اندوهگین نماید. ( رسول خدا «ص») https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ معیار مسجد بودن یک مکان 📝سوال: جاری شدن احکام مسجد بر یک مکان چه شرایطی دارد؟ ✍ پاسخ: اگر زمینی را به قصد قرب و به نیت مسجد بودن بسازند و حداقل یک نفر به اذنِ برپا کننده (بانی) در آن نماز بخواند، مسجد می شود (هر چند صیغه را جاری نکند) [1] و باید احکام مسجد نسبت به آن مراعات شود. [2] توجه: مساجد تمام گروه های مسلمان، اعم از شیعه و غیر آن در احکامی که برای مسجد گفته می شود، فرقی ندارند. [3] 📚 پی نوشت: [1]. صیغه وقف: «وَقَفتُها مَسجداً قُربةً إلی الله» یعنی این زمین یا ساختمان را برای رضای خداوند وقف کردم برای آنکه مسجد باشد. [2]. امام، تحریرالوسیله، ج1، فی مکان المصلی، ص 277، م 19؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 1995 و 2045؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 714. [3]. العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فی احکام النجاسات، م 15؛ بهجت، توضیح المسائل، م 742. »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 201. https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: اِتَّقوا اللهَ و کونوُا زَیْناً و لا تکونوا شَیناً، جُرُّوا إلَینا کُلَّ مَودَّهٍ وادْفَعوا عَنّا کُلَّ قبیحٍ؛ از خدا پروا کنید و زینت (ما) باشید، ‌نه مایه ی عار و ننگ. هر محبّت و مهرورزی را به سوی ما بکشانید و هر زشتی را از ما دور کنید. (1) شرح حدیث: رابطه ی ما با خاندان رسالت و پیشوایان معصوم، رابطه ی «پیشوایی» و«پیروی» است. آنان «امام» هستند و ما مأموم و پیرو. آنان اسوه و الگویند، ما تابع و سرمشق گیرنده از آنان. آنان پاک و متقّی و عادلند، ما هم باید در پی طهارت و تقوا و عدالت و صداقت باشیم، تا در ادّعای تشیع و پیروی، ‌راست گفته باشیم و با رفتار خوب و اخلاق شایسته خویش، مایه ی خوشنامی و زینت آنان باشیم، نه سبب بدنامی و ناراحتی شان. گاهی یک پدر، انسان خوب و صالحی است، اما فرزندی بد و شرور دارد. بدیهای او را از چشم پدرش می بینند و رفتارش مایه شرمساری پدر می گردد. امامان، پدران معنوی ما هستند. رفتارمان باید به گونه ای باشد که برای آنان کسب آبرو کند، نه آن که مایه ی آبروریزی برای ایشان باشد. کسی به نام زکریا، قبلاً مسیحی بود و زمان امام صادق علیه السلام مسلمان شد. در مدینه خدمت آن حضرت رسید. از توصیه های امام به او یکی هم این بود که مراقب مادرش باشد و به او نیکی کند. با آن که مادرش مسیحی بود، رفتار خوب پسر که در اثر مسلمانی و به توصیه امام صادق علیه السلام بود، در مادر هم تأثیر گذاشت و او هم تمایل پیدا کرد مسلمان شود. مادر به فرزندش گفته بود: این گونه سفارشها، از سوی پیامبران به پیروانشان می شود. به هر حال، مادر هم مسلمان شد.(2) این رفتار شایسته، سبب می شود دلها و محبتها به سوی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام جذب شود. شیعه باید این گونه رفتار کند، ‌تا مردم جایگاه والا و آسمانی امامان را بشناسند و به سوی آنان گرایش یابند. 📚 پی نوشت: 1. تحف العقول، ص 488 2.اصول کافی، ج2، ص 160 (تفصیل داستان را در کتاب «داستان راستان» شهید مطهری، جلد دوم، حکایت «حق مادر» بخوانید). https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سرمايه ز کف رفت و تجارت ننموديم جز حسرت و اندوه متاعي نخريديم آنچه در دوران زندگیم بیش از همه چیز مرا رنج داد و باعث خون دل خوردن من شد، اخلاص نداشتنم بود و الان نمی دانم در مقابل خدای بزرگ چه عملی را همراه خود ببرم؟ ... و چیز دیگری كه گوشت بدنم را آب كرد و در دنیا مرا سوزاند تا قیامت چه بر سرم آورند، غیبت بود. خدا كند كه با دعای شما پروردگار همه کسانی را که بر گردن ما حق دارند از دست ما راضی گرداند.... افــسوس که عـمـري پــي اغـــيار دويـديم از يار بمانديم و به مقصد نرسيديم سـرمايه ز کف رفـت و تجارت ننموديم جز حسرت و اندوه متاعي نخريديم [ فرازی از وصیت نامه شهید عبدالله میثمی ، بر گرفته از کتاب - تنها 30 ماه دیگر - نوشته مصطفی محمدی] https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️عروسی که از امام قول شفاعت گرفت 💠آیه: وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى انبیا/28 آنان، جز کسانی که خداوند از آنها رضایت دارد، شفاعت نمی کنند 💠حکایت؛ آقای مصطفی زمانی نقل میکند هر روز تعداد زیادی از مردم برای اجرای صیغه نکاح بدست امام خمینی نوبت میگرفتند، حضرت امام هم با کمال ملاطفت و مهربانی با آنها برخورد میکرد و در پایان نصیحت میفرمود که باهم بسازید و باهم خوب باشید، معمولاً در جریان خطبه یکی از آقایون طرف قبول و وکیل از جانب مرد می شد و امام هم از طرف دختر وکیل می شد. روزی جریان جالبی در این ارتباط پیش آمد، هنگامی که از دختری سوال کردند که آیا به بنده وکالت می دهید تا شما را به ازدواج این مرد درآورم؟ دختر در جواب امام عرض کرد: من شما را وکیل کردم در دنیا بشرط آنکه شما در آخرت از من شفاعت کنید، امام مقداری مکث و تأمل کرده و آنگاه فرمودند: معلوم نیست که من در آخرت بتوانم شفاعت کنم ولی اگر خداوند متعال به من اجازه شفاعت داد، از تو شفاعت خواهم کرد. مسلما این توفیق جالبی بود برای آن دختر خانم که توانست از حضرت امام قول شفاعت در آخرت را بگیرد. 📚 پی نوشت : با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل (خبرگزاری حوزه) https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پاسخ امام حسین به ملامت ازدواج با کنیز معاویه در مدینه جاسوسی داشت و حوادث مدینه را با فرستادن نامه برای معاویه، به او گزارش می داد، در یکی از گزارشها برای معاویه نوشت: حسین بن علی (ع) کنیز خود را آزاد نموده و سپس با او ازدواج کرده است. وقتی که این خبر به معاویه رسید نامه ای به این مضمون برای امام حسین (ع) نوشت: به من خبر رسیده که تو با کنیز خود ازدواج کرده ای، و بجای اینکه با همتاهای خود در طائفه (بزرگ) قریش ازدواج کنی که اگر با آنها ازدواج می کردی، فرزند نجیب از آنها به دنیا می آمد و تو شخصیت خود را حفظ می کردی ولی نه درباره فرزندت و نه درباره خودت اندیشیدی و با کنیزی ازدواج کردی، که از شأن تو دور است. امام حسین (ع) پس از دریافت نامه معاویه، در پاسخ او چنین نوشت: نامه و انتقاد تو در مورد ازدواج من با کنیز آزاد شده ام به من رسید، این را بدان هیچکس در شرافت و در نسب به مقام رسول خدا (ص) نمی رسد، من کنیزی داشتم برای وصول به ثواب خدا او را آزاد ساختم سپس بر اساس سنت پیامبر (ص) با او ازدواج نمودم و این را نیز بدان که اسلام خرافات جاهلیت را از بین برد و هیچگونه سرزنشی بر مسلمانان روا نیست، مگر گناه کنند (و من ثواب کردم نه گناه) بلکه سرزنش سزاوار آن کسی است که پیرو برنامه های جاهلیت باشد. وقتی که جواب نامه امام حسین (ع) به معاویه رسید، آن را خواند و سپس به یزید داد یزید آن را خواند و به پدرش گفت: افتخار حسین بر تو بسیار کوبنده است. معاویه گفت: چنین نیست ولی زبان بنی هاشم تند و تیز است که سنگ کوه را متلاشی می کند و دریا را می شکافد 📚 پی نوشت : اعیان الشیعه ج، 1 ص https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 استقامت ملا صالح مازندرانی در راه کسب علم و جریان ازدواج او پدر ملاصالح مازندرانی گرفتار فقر بود. روزی به ملا صالح فرمود: که من دیگر نمی توانیم مخارج تو را تحمل نمایم تو خودت برای معاش فکری کن. ملا صالح ناچار به شهر اصفهان مهاجرت کرد و در یکی از مدرسه های آن شهر ساکن شد. آن مدرسه موقوفه ای داشت که به هر دو نفر در روز دو غاز (واحد پول آن زمان) می رسید که کفایت زندگی روزانه نمی کرد. مدتی مدید در روشنائی چراغ بیت الخلاء مطالعه می کرد. با این گرفتاری و سختی استقامت کرد و به تحصیل خود ادامه داد تا به حدی از فضل و علم رسید که توانست به درس ملامحمدتقی مجلسی شرکت کند. پس از مدتی یکی از شاگردان مبرز و فوق العاده فاضل گردد و در جرح و تعدیل مسائل چنان مهارت پیدا کرد که در نزد استاد مورد اعتماد گشته و مرتبت و منزلت بزرگی به دست آورد. چون به ازدواج مایل بود، استادش ملامحمد تقی یک روز بعد از درس به او فرمود: اگر اجازه بدهی برای تو همسری در نظر بگیرم. ملا صالح اذن داد. ملا محمد تقی داخل خانه شد. دختر فاضله وعالمه اش آمنه بگم را که در علوم به حد کمال رسیده بود خواست، فرمود: ای دخترم همسری برای تو در نظر گرفته ام که بی نهایت فقیر و نیز بی نهایت فاضل و عالم و با تقوی است. اکنون موقوف به اجازه توست. آمنه بگم عرض کرد: فقر برای مرد عیب نیست. پس مرحوم مجلسی، مجلسی بر پا کرد. دخترش آمنه بیگم را برای ملامحمدصالح عقد کرد. چون شب عروسی ملا محمد صالح برقع از صورت عروس برداشت، به او نظر کرد. به جهت شکر خداوند به گوشه ای از اطاق رفته مشغول حمد الهی شد. سپس مشغول مطالعه شد، که درسهایش را حاضر نماید. اتفاقاً مساله مشکلی بود که ملا در آن مانده بود تا اینکه صبح شد بلند شد رفت به مسجد برای درس، عروس کاغذی برداشت و آن مساله را کاملاً حل نموده و گذاشت میان کتاب. ملا صالح وقتی از درس برگشت کتاب را باز کرد دید مساله بوسیله همسرش حل شده از این جهت که همسرش عالمه است و این اندازه در فضل و دانش کامل است بسیار خوشحال شد. به سجده شکر افتاد سه شبانه روز مشغول عبادت و شکر خدا بود. در این سه شب عمل زفاف واقع نشد. ملا محمد تقی چون از قضیه اطلاع پیدا نمود به ملا محمد صالح فرمود: اگر این همسرت ایرادی دارد برای شما همسر دیگری پیدا کنم. عرض کرد: چنین نیست! بلکه من به شکرانه این نعمت بزرگی که خداوند روزی من فرموده عهد کرده ام که قبل از زفاف سه شبانه روز مشغول شکر و عبادت خداوند شوم. (فواید الرضویه،ص544). 📚 منبع: مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی(وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1. https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝«مهر السنة» چیست؟ ✍«مَهر السنة» ، مهریه زنان و دختران رسول خدا صلی الله علیه و آله و نیز دختران اهل بیت علیهم السلام است که گزارشهای متعدد و نقلهای متواتر، آن را به عنوان سنتِ نهاده شده از سوی ایشان در زمینه ازدواج بیان کرده اند. بر اساس روایات، مقدار «مهر السنة» ، «دوازده و نیم اوقیه نقره» برابر با «پانصد دِرهم» بوده که این مقدار در طول تاریخ رسیده از اهل بیت علیهم السلام همواره ثابت بوده و هیچگاه تغییر نکرده است.وزن این درهم، معیّن و حدود سه گرم نقره خالص است. 🌺محاسبه مهر السنه با معیار نقره بر این اساس، مهر السنّه حدود هزار و پانصد گرم نقره خالص مى شود كه ارزش ریالى آن، در امروز، که هر گرم نقره تقریباً 1900 تومان است ، حدود 2میلیون و850هزار تومان خواهد شد. همان گونه كه ملاحظه می شود، این مبلغ، مهریه سبکی است و پرداخت آن برای اکثری مردم آسان خواهد بود. 💐در روایات، همواره سخن از مهر السنه با معیار درهم (نقره) است و تبعیت، حکم می کند که ما نیز همان، معیارِ درهم (نقره) را در محاسبه امروز، ملاک کار خود قرار دهیم و نیز باید توجه داشت که با همین ملاک است که مهر السنة، آسانی پرداخت را همواره (حتی در این زمان) به همراه خواهد داشت 🌺محاسبه مهر السنه با معیار طلا برخی در محاسبه مهر السنة، معادل دیناری آن را لحاظ و با این کار معیار محاسبه را از نقره به طلا تبدیل کرده اند. از آنجا که هر دینار برابر با ده درهم بوده است؛ بنابراین پانصد درهم می شود پنجاه دینار. هر دینار هم معادل یک مثقال طلای خالص است؛ البته مثقال شرعی و نه مثقال بازاری؛ یعنی وزنی برابر با 4.265 گرم. 💐نتیجه این که مهر السنة با معیار دینار (طلا)، وزنی برابر با 213.25 گرم خواهد داشت که نرخ آن در امروز این نوشته که طلای خالص (24 عیار) گرمی 140 هزار تومان است،تقریباً نرخی برابر با 29میلیون و900هزار تومان خواهد داشت. 🌸امید است جامعه اسلامی ما به خصوص قشر متدین در تعیین مهریه از بند فرهنگ بیگانه ی با اسلام به کلی رها شده و با تمسک به کلام و فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام مهریه ای تعیین کنند که پرداخت آن برای آقای داماد نه تنها افسانه نباشد بلکه او را تشویق کند که آن را یکجا و یا به مرور به همسر خود تقدیم کند و با ادای این دِین الهی، زندگی مشترک را بیش از پیش برای او شیرین کند و همچنین کسانی که علاقه مند هستند طبق روایات عمل کنند اما ازدواج کرده و تعیین مهریه کرده اند، نیز می توانند شرعاً مهریه خود را به مهرالسنه تغییر دهند و الباقی را به همسرشان ببخشند. https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عَن النبيِ - صلّي الله عليه و آله - : مَن تزوّجَ امرئةً لايتزّوجُها الآ لِجمالِها لَمْ يَرَ فيها ما يُحبُ و مَنْ تزوجها لِمالها وکلهُ الله اليهِ فعليکمْ بذاتِ الدين.(1) پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: کسي که با زني ازدواج کند و ازدواج نكرده باشد مگر براي زيبايي آن زن، آنچه را که دوست مي دارد در او نخواهد ديد و کسي که با زني به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند متعال او را به همان مال وي واگذارد، پس بر شما باد به ازدواج با زن با ايمان. الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّما المرأةُ قِلادَةٌ فانظُرْ ما تَتَقَلَّدُ ، و لَيسَ لامرأةٍ خَطَرٌ ، لا لِصالِحَتِهِنَّ و لا لِطالِحَتِهِنَّ : و أمّا صالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها الذَّهَبَ و الفِضَّةَ هِي خَيرٌ مِنَ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ ، و أمّا طالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها التُّرابَ ، التُّرابُ خَيرٌ مِنها .(2) امام صادق عليه السلام : همانا زن طوق است ؛ پس بنگر كه چه طوقى به گردن مى افكنى . براى زن ارزش و بهايى نمى توان تعيين كرد ، نه براى خوب آنها و نه براى بدشان . زن خوب ، ارزشش طلا و نقره نيست، بلكه از طلا و نقره هم بهتر و ارزشمندتر است و زن بد ، ارزشش خاك نيست، بلكه خاك از او ارزشمندتر است . 📚 منبع : 1-«وسائل الشيعه، ج 3، ص 6» 2-معاني الأخبار : 144/1 . https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 چرا دوستی های قبل از ازدواج شرعا ممنوع است ؟ دوستی های نامشروع قبل از ازدواج علاوه بر منع شرعی ، غالبا طرفین را دچار آسیب هایی میکند که سبب تلخ کامی درزندگی و طلاق عاطفی یا منجر به ثبت مهر مرگ زندگیشان میگردد . فهرست بار و مختصر اگر بخواهیم به آسیب های دوستی های نامشروع قبل از ازدواج اشاره کنیم به این شرح میباشد : 1- کور شدن در انتخاب : وقتی طرفین دچار یک رابطه عاطفی شدند دیگر به سادگی نمیتوانند عاقلانه به انتخاب خود بیاندیشند و متاسفانه کاملا احساسی انتخاب میکنند . حتی اگر طرفین متوجه مصادیق فردی عدم کفویت طرف مقابل یا نقایصش کنید ، فرد عیوب و نقایص را توجیه کرده و هیچ استدلال و منطقی نمیتواند بر او کارساز باشد . امیرالمومنین میفرمایند : «حبّ الشّیء یعمی و یصمّ، (میزان الحکمه،ج۲، ص۲۰۸، ح۳۰۶۶.) و بقول شاعر : چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد 2- مقایسه در زندگی : افرادی که قبل از ازدواج دوستی نامشروع را تجربه کرده اند غالبا محدود به حدی در ارتباط نبوده اند و وقتی این ارتباط عاطفی بین او و افرادی بسیار تجربه شده باشد قطعا فرد با خاطراتی از آنها زندگی خواهد کرد . چنین افرادی در فراز و نشیب های زندگی بارها خود آگاه و ناخودآگاه فرد شریک زندگی خود را با دوستان نامشروعی که داشته مورد مقایسه قرار میدهد و بمرور زمان سبب دلسردی در زندگی و زمینه ساز خیانت خواهد بود . 3- بدبینی در زندگی : افرادی که قبل از ازدواج رابطه نامشروع دوستی را تجربه کرده اند در زندگی به بهانه کوچک و مختلف نسبت به همسر خود دچار بدبینی میشوند . ذهن آنها همیشه با کوچکترین صحنه مشکوک دچار قضاوت تلخ خیانت میشود و سبب ساز آن هم تجربه دوستی خود آنهاست که همسر من چطور این رابطه را با من شروع کرد ؟! نکند حال که دیر به خانه میآید یا با گوشی همراه خود زیاد مانوس است یا رمز روی همراه خود گذاشته ، با کس دیگری نیز چنین رابطه را شروع نکرده باشد. حال نتیجه خوشبینانه چنین بدبینی ای تلخ کامی قهر و دعواست و نتیجه مستند به آماری تلخ آن انتقام بصورت مقابله بمثل و خیانت زناشویی است . https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا