🔴 در ایام شهادت #امیرالمومنین (ع) بجای بازخوانی نهجالبلاغه و فرمان به مالک اشتر، نامه به ابن رفاعه حاکم اهواز، نامه به عثمان بنحنیف والی بصره، برخورد آن امام با اسلام سرمایهداری اموی و ویژهخواری طلحه و زبیر و ...، تیتر روزنامه رسمی شهرداری تهران و مطالب سایر رسانههای اصولگرا و برخی مدعیان انقلابیگری را ببینید که تیتر اولشان حمله به عدالتخواهی و عدالتخواهان است!
🔹انقلابی را که خمینی، مطهری، بهشتی، طالقانی و خامنهای و سایرین بر مبنای نهجالبلاغهخوانی راه اندازی کردند و تز آنها این بود که "علی را عدالتخواهیاش کشت"، بدست تریبوندارانی دادهایم که قاتل علی را عدالتخواه معرفی میکنند!
🔸تفاوت آن گفتمان با این گفتمان از زمین تا آسمان است! ولی چه باید کرد که با این گفتمان، جامعه را به این وضعیت رساندند!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 برخورد حضرت امیرالمومنین با یکی از کارگزاران فاسد:
🔻هنگامى که امیر مومنان علی علیه السلام از خیانت ابن هَرمَه(مأمور بازار اهواز) اطلاع پیدا کرد، به رفاعه(حاکم اهواز) نوشت:
🔹وقتى که نامه ام به دستت رسید، فورا ابن هرمه را از مسئولیت بازار عزل کن، به خاطر حقوق مردم ، او را زندانى کن و همه را از این کار با خبر نما تا اگر شکایتى دارند، بگویند. این حکم را به همه کارمندان زیر دستت، گزارش کن تا نظر مرا بدانند. در این کار، نسبت به ابن هرمه نباید غفلت و کوتاه شود و الاّ نزد خدا هلاک خواهى شد و من هم به بدترین وجه تو را از کار برکنار مى کنم و تو را به خدا پناه مى دهم از این که در این کار، کوتاهى کنی.
🔸اى رفاعه! روزهاى جمعه او را از زندان خارج کن و سى و پنج تازیانه بر او بزن و او را در بازار بگردان، پس اگر کسى از او شکایتى با شاهد آورد، او و شاهدش را قسم بده ، آن وقت، حق او را از مال ابن هرمه بپرداز، سپس دست بسته و با خوارى او را به زندان برگردان و برپایش زنجیر بزن ، فقط هنگام نماز زنجیر را از پایش در آور و اگر براى او خوردنى و نوشیدنى و یا پوشیدنى آوردند، مانع نشو و به کسى هم اجازه نده که بر او داخل شود و راه مخاصمه و طریق نجات را به او بیاموزد و اگر به تو گزارش رسید که کسى در زندان چیزى به او یاد داده که مسلمانى از آن ضرر مى بیند آن کس را مى زنى و زندانى مى کنى تا توبه کند و از عمل خود پشیمان شود.
🔹اى رفاعه! همه زندانیان را براى تفریح به حیاط زندان بیاور غیر از ابن هرمه را، مگر آن که براى جانش، بیمناک باشى که در این صورت او را با زندانیان دیگر به صحن زندان مى آورى، اگر قدرت بدنى دارد هر سى روز، سى و پنج شلاّق بر بدنش مى زنى و قضیه را براى من بنویس و نام جانشین او را هم گزارش کن و حقوقش را قطع کن."
(قاضی نعمان، دعائم الإسلام، تحقیق: آصف بن علی أصغر فیضی، قاهره، دار المعارف، چاپ دوم، صص ۵۳۲-۵۳۳)
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 تفاوت مواجهه با مردم؛ در اسلام علوی و اسلام اموی!
🔹یکی از تفاوت های جدی اسلام علوی با اسلام اموی در نحوه شکل گیری حکومت و مواجهه حاکمان بر مردم است. اینکه تشکیل یک حکومت با غلبه و سلطه و زور باشد یا با مهربانی و دلجویی و دعوت و تبیین و خواست مردم!
🔻در روایتی از امام صادق(علیه السلام) تفاوت این دو اسلام اینگونه بیان شده:
🔹«پس شما با مردم سخت نگیرید. آیا نمىدانى که حکومت بنى امیه با شمشیر و خشونت و جور بود ولى حکومت ما با مهربانى و دلجویى و وقار و تقیّه و خوش برخوردى و پرهیزگارى و کوشش بود، پس شما باید در میان مردم، نیکو معاشرت کنید و مردم را چنان دعوت کنید تا با رغبت به طرف شما بیایند.» (حر عاملي، وسائل الشيعة، باب 14) از ابواب امر و نهي، ج 16، ص 165، حديث 9)
🔸متن عربی: « فلاتخرقوا بهم. اما علمت... أَنَّ إِمَارَةَ بَنِی أُمَیَّةَ کَانَتْ بِالسَّیْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أَنَّ إِمَامَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلُّفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِیَّةِ وَ حُسْنِ الْخِلْطَةِ وَ الْوَرَعِ والاجتهاد فرعبوا الناس فی دینکم وفیما انتم فیه.»
🔹مدل رجوع مردم به امیرالمومنین(ع) بعد از 25 سال خانه نشینی را ببینید. حضرت بعد از رحلت رسولالله(ص) به توصیه ایشان وقتی مردم به سمت ایشان نرفتند عمل کردند: «رسول خدا مرا متعهد به پیمانی کرد و فرمود: ای پسر ابوطالب، ولایت امت من حق تو است. اگر به درستی و عافیت تو را ولی خود کردند و با رضایت درباره تو به وحدت نظر رسیدند امر ایشان را برعهده گیر و بپذیر، اما اگر درباره تو به اختلاف افتادند آنان را به خواست خودشان واگذار؛ زیرا خدا گشایشی به روی تو باز خواهد کرد.»
🔸اما بعد از 25 سال مردمان درب خانه وی تجمع کرده و به اصرار فراوان او را خلیفه و حاکم خود کردند.
🔹آن امام همام در عهدنامه و فرمان خطاب به مالک اشتر که او را به ولایت مصر منصوب کرده ولی جناب مالک در میانه راه به شهادت رسیدند اینگونه می فرماید: « ای مالک! مهربانی به مردم و دوست داشتن آن ها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز. چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شماری، زیرا آنان (مردم) دو گروهند يا در دين با تو برادرند و يا در آفرينش با تو برابر. از مردم خطاها سر خواهد زد و لغزش هایی کنند، پس، از عفو و بخشایش خویش نصیبشان ده، همان گونه که دوست داری که خداوند نیز از عفو و بخشایش خود تو را نصیب دهد.»
🔸می توان مصداق بارز نحوه شکل گیری حکومت و مواجهه مردم به روش اموی را در رفتار داعش و طالبان و غیره مشاهده کرد که سعی کرده اند با جنگ و غلبه به قدرت برسند.
🔹متأسفانه در میان ما نیز کسانی وجود دارند که حذف مردم را از عرصه انتخاب حاکم و مدل حکومت، به نحوه ای تئوریزه می کنند و رأی و نظر مردم را تزیینی و دکوری می دانند و معتقدند امام خمینی(ره) از سر اضطرار به جمهوریت و رأی مردم تن داده است!
🔸اخیراً برخی سخنان از خطیبی منتشر شده که می گوید: « مراد از اکثریت، اکثریت متدین و متعبد است نه اکثریت عاصی و متمرد؛ بنابراین برای اکثریتی که به دستور و فرمان رهبری در خصوص شرکت در انتخابات عمل نکردند، در مقابلِ رجحان اثباتی اقلیت جایگاهی وجود ندارد.»
🔹امام عزیز ما در اوایل بنیان گذاری جمهوری اسلامی، معتقد به جمهوریت و رأی مردم بود و اعتقاد ایشان این بود که حق تعیین سرنوشت و حق انتخاب حاکم، خارج از دین نیست بلکه برخاسته از دین است! تبیین گفتمان علوی و تفاوت آن با قرائت های اموی در شرایط فعلی از وظایف جدی تریبون داران است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
«پویش شکافنده حصر»
بند آخر طومار پویش مردمی شکافنده حصر:
ما دانشجویان و مردم ایران بدین وسیله از نمایندگان خانه ملّت، مسئولین قوه مجریه، بالاخص شخص رئیس محترم جمهور و شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی درخواست و مطالبه داریم تا برای پایان دادن به خلق دوباره تصاویر دخترکان قحطیزده فلسطینی، برای شروع یک جریان امیدبخش دیگر، برای شکست هیمنه دروغین صهیونیستها، برای جلوگیری از قتلعام مردم مظلوم غزه، تدارکات و اقدامات لازم را برای ارسال کشتی حامل مواد غذایی، تجهیزات دارویی، کمکهای بشر دوستانه و مردمی و سایر مایحتاج برای ارسال به غزه فراهم کند.
🔴 امضا مطالبه اعزام کشتی به غزه:
🔗 survey.porsline.ir/s/73OTHhB
🔴 عضویت در گروه پویش شکافنده حصر:
🔗 t.me/+s6wbDPlMDxE0NDI0
🔴 متن کامل مطالبه اعزام کشتی به غزه:
🔗 t.me/ghodamaa/69
#نشر_حداکثری
🇮🇷 قدما | قرارگاه دانشجویان مقاومت اسلامی
هدایت شده از فریاد خوزستان
8.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 استعداد عجیب و متحیرکننده پسر مبتلا به اوتیسم در برنامه محفل
🔻صلاحالدین سواری جوان خوزستانی، مبتلا به اوتیسم که سوالات عادی و ساده را نمیتواند پاسخ دهد اما حافظ کل قرآن است، میزبانان برنامه محفل را حیرت زده کرد!
حامد شاکرنژاد: به خدا دیوانه شدم ...
🔴 آخرین اخبار فوری و مسائل مهم خوزستان را از کانال #فریاد_خوزستان دریافت کنید: 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1933312000Cd6b376f134
🔴 تکیه بر خواص یا مردم؟
🔻از تفاوتهای اسلام علوی با اسلام اموی
🔹افلاطون و ارسطو، قائل به تقسیمبندی حکومت خوب و بد بودند اما در سه قالب متفاوت(حکومت فردی، حکومت اقلیت، حکومت اکثریت):
1⃣ حکومت یک نفر بر جامعه:
🔹خوب: مونارشی- پادشاهی که صلاح جامعه را میخواهد.
🔸بد: تیرانی - جباریت: استبدادی که فقط منفعت خودش را میخواهد.
2⃣ حکومت یک اقلیت بر جامعه:
🔹خوب: آریستوکراسی- حکومت اقلیت نخبه که صلاح جامعه را میخواهند
🔸منفی: الیگارشی - حکومت اقلیت فاسد
3⃣ حکومت اکثریت بر جامعه:
🔹خوب: پولیتی - جمهوری: حکومت اکثریت برای اصلاح جامعه
🔸بد: دموکراسی: حکومت اکثریتی که دنبال منافع خودشان هستند.
🔻یکی از جدیترین تفاوتهای اسلام علوی و اموی، نیروی انسانی است که بر آن تکیه میشود.
🔻در اسلام علوی، تکیهگاه حکومت، عامه مردم و جمهوریت است نه خواص؛ در اسلام اموی اما تکیه بر گروه اقلیت و الیگارشی فاسد است.
🔻حضرت امیرالمومنین(ع) در فرمان به مالک اشتر اینگونه میفرماید:
🔹"خواص و نزدیکان کسانی هستند که به هنگام فراخی و آسایش بر دوش والی باری گران اند و چون حادثه ای پیش آید کمتر از هر کس به یاری اش برخیزند و خوش ندارند که به انصاف درباره آنان قضاوت شود.
🔸اینان همه چیز را به اصرار از والی می طلبند و اگر عطایی یابند، کمتر از همه سپاس می گویند و اگر به آنان ندهند، دیرتر از دیگران پوزش می پذیرند.
🔹در برابر سختی های روزگار، شکیبایی شان بس اندک است. اما ستون دین و انبوهی مسلمانان و ساز و برگ در برابر دشمنان، عامه مردم هستند، پس، باید توجه تو به آنان بیشتر و میل تو به ایشان افزونتر باشد."
🔸اگر نظام سیاسی علوی را الگوی خود میدانیم باید توجه و تکیهگاه حکومت را از خواص به جمهوریت مردم بدهیم؛ چه در عرصه سیاسی چه در عرصه اقتصادی.
🔹در عرصه سیاسی، مردم باید تعیینکنندگیشان به انتخابات محدود نشود؛ بلکه شوراهای قسط در اصل ۱۰۴ قانون اساسی، به رسمیت شمردن اعتراض در اصل ۲۶ و ۲۷، تریبون دادن به اکثریتها در صداوسیما و ... .
🔸در عرصه اقتصادی هم واگذاری ۲۵ درصد از اقتصاد به سه دهک پایین جامعه در قالب تعاونیها، توقف خصوصیخواری و واگذاری اقتصاد به عامه مردم در قالب تعاونیها، ملی شدن نفت، پتروشیمیها، فولادها و صنایع مادر!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجه الاسلام قنبریان در واکنشی صریح مطرح کرد؛
📽 آیا اجرای نهج البلاغه در دوره جمهوری اسلامی خوارجی گری است؟
▫️ما در دوره علی هستیم یا نه آقا؟! اینها تند روی است؟ اینها انقلابی گری مذموم است؟ این راهش آخرش خوارج است؟ اجرای نهج البلاغه خوارجی گری است در دوره جمهوری اسلامی؟
▫️آیا برگردیم به دوره امام سجاد(ع) که فرمود در کل حجاز بیست نفر ما را نمی شناختند! الآن در آن دوره ایم؟ یا در دوره ای هستیم که یک امت به پا خاسته ای خون داده، آموزه ها را از کتاب ها درآورده و به خیابان ها و کربلای 5 و کانال کمیل برده است؟! الان این امت می خواهد میوه اش را بچیند، اگر دیر شد این میوه فاسد می شود؛ حالا یکی آمده و می گوید...
▫️۱۰۰۰ سال چرخیده تا وقت نهج البلاغه شده. وگرنه همیشه وقت وسائل الشیعه بود اما وقت نهج البلاغه نبود!
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
🔴 علت این بلاتکلیفی چیست؟!
🔻بعد از فرسایشی شدن جنگ صفین، در جبهه امیرالمؤمنین علی(ع) اختلاف بوجود آمد؛ سپاهیان معاویه بصورت مداوم به غارت کردن مناطق ذیل حکومت امیرالمؤمنین می پرداختند و حضرت در کوفه خطبه می خواند: يَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ، ...
🔹«اى به ظاهر مردان ولی عارى از مردانگى، با عقل كودكان و خرد زنان به حجله آرميده، كاش نه شما را ديده بودم و نه مى شناختمتان. اين آشنايى براى من، به خدا سوگند، جز پشيمانى و اندوه هيچ ثمره اى نداشت.
🔸مرگ بر شما باد، كه دلم را مالامال خون گردانيديد و سينه ام را از خشم آكنده ساختيد و جام زندگيم را از شرنگ غم لبريز كرديد و با نافرمانيهاى خود انديشه ام را تباه ساختيد. تا آنجا كه قريش گفتند: پسر ابو طالب مردى دلير است ولى از آيين لشكركشى و فنون نبرد آگاه نيست. ... آرى، كسى را كه از او فرمان نمى برند چه رأى و انديشه اى تواند بود! »
🔹بعد از ربودن خلخال از پای زن یهودی توسط سپاهیان معاویه، خطاب به مردم کوفه می گوید: اگر مسلمانی از این واقعه(و بی عملگی شما) بمیرد رواست!
🔸قطعاً و یقیناً ملت ایران امروز از ملت حجاز و عراق در صدر اسلام برترند و همیشه در پای صحنه مبارزه با بیگانه حضور داشته اند؛ دنبال قیاس نیستیم. اما باید بدانیم، اگرچه به حمایت 45 ساله از فسلطین و مردم غزه افتخار می کنیم اما باید بدانیم که این حمایت، خیلی بیش از این می توانست باشد و در ماه های اخیر منفعل عمل کرده ایم.
🔹اگرچه نظام اسلامی ما بارها پوزه آمریکایی ها و صهیونیست ها را در منطقه به وسیله مردم منطقه به خاک مالیده، اما باید اعتراف کنیم عقب نشینی ها و خطاهای محاسباتی کم نداشته ایم که بعد از شهادت فرمانده شهیدمان و سایر شخصیت های نظامی و علمی که این سالها از ما گرفته اند، کار اساسی نکرده و انتقام جدی نگرفته ایم.
🔸اسم این وضعیت بلاتکلیفی است؛ اگر برخی عنوان انفعال را برای آن نمی پذیرند ولی ما تکلیف مان با خودمان روشن نیست و در گرفتن تصمیم های سخت و تعیین کننده دچار تزلزل هستیم. دشمن صهیونیست غزه را به تلی از خاک تبدیل کرد، بارها مواضع و شخصیت های ما را در لبنان و سوریه و عراق در همین ماه های اخیر مورد هدف قرار داده، اما ما هنوز درگیر محاسبه هستیم که چه کنیم و چه نکنیم! بزنیم یا نزنیم! این حالت بلاتکلیفی است.
🔹اما دلیل این بلاتکلیفی چیست؟ بی تردید دلیل اصلی این بلاتکلیفی مسئله اقتصاد و بی ثباتی اقتصادی در داخل است که این بی ثباتی منجر به نارضایتی و اختلافات داخلی شده است. عقب ماندگی در عدالت و پائین بودن شاخص های اقتصادی از سال 89-90 بعد از فتنه88 و اجرای هدفمندسازی یارانه ها تاکنون، مهم ترین دلایل این وضعیت اقتصادی است. این بی ثباتی اقتصادی، بی ثباتی اجتماعی نیز بدنبال داشته؛ خاصه اتفاقات پاییز 1401 و دوقطبی حول حجاب که توسط ظاهرگریان از یک طرف و رسانه های سکولار از طرف دیگر در جامعه بوجود آمد.
🔸البته روحیه محافظه کاری که بر مسئولین کشور حاکم شده و متأسفانه محاسبات غلطی در ذهن شان نهادینه شده که صهیونیست ها می خواهند پای ایران را به جنگ بکشانند، در بی عملی بی تأثیر نیست و همین منجر به جری تر شدن آنان شده. اما ریشه اصلی انفعال در سیاست خارجه، بی ثباتی اقتصادی و نارضایتی مردم از سیاست های اقتصادی نظام است.
🔹به نظر حقیر، یکی از انگیزه های اصلی از تحقق عدالت در داخل و مبارزه با فساد، قوی شدن نظام اسلامی است تا بتواند در دفاع از مستضعفین جهانی علیه مستکبرین و اشرار عالم، لکنت نداشته باشد!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 پاسخ های تکراری به صداهای تکراری!
🔹این صداهای تکراری است که بعد از هر ماجرایی می گویند چیزی نگوئید. به مسئولین و فرماندهان اعتماد کنید. بهترین تصمیم را خواهند گرفت و این حرف های شما را خودشان می فهمند و آیا شما به میدان مشرف هستید یا آن فرماندهان و ...؟
🔸واقعاً این جدل های بی خود توان همه را گرفته و بحث سر مسائل بدیهی و پیش پا افتاده، خیلی عجیب است. بهر حال ذکر چند نکته ضروری است:
1️⃣ ما به مسئولین نظام و فرماندهان اعتماد داریم ولی این اعتماد به معنای تعطیلی عقل و نقد نیست؛ عمده تصمیمات مسئولان و فرماندهان، برگرفته از نظرات کارشناسی است که از قضا همه کارشناسان امور هم یکدست نیستند و محل بحث ما هم همین اختلافات کارشناسی است!
🔹بطور مثال در بحث انتقام و واکنش به تهاجم دشمن، برخی از کارشناسان روابط خارجه و روابط بین الملل مثل آقای جواد ظریف و علی اکبر ولایتی و عراقچی و حالا برخی شاگردان جوان شان معتقدند که ایران نباید پاسخ دهد. شرایط داخلی و خارجی کشور را مناسب پاسخ دادن به اقدامات آمریکا و صهیونیست ها نمی دانند. این مدل را با مفاهیم زیبای «تنش زدایی»، «تله تنش» و «صبر استراتژیک» و ... هم تئوریزه می کنند.
🔸خط سیاست خارجی دولت آقای رئیسی تفاوت هایی با دولت سابق دارد اما در خیلی از امور همان منطق و استدلال ها حاکمند. همان استدلال های پیشین را حالا هم می بینیم با این تفاوت که عزیزان می گویند چون آقای رئیسی است باید اعتماد کنید! همین استدلال های جناب ظریف با ادبیات دیگری در این دوره هم تکرار می شود.
🔹اما بخشی از جامعه کارشناسی و فعالان میدانی در منطقه، به این منطق انتقاد دارند. چه برخی سیاستمداران، چه فعالان در عرصه نظری روابط بین الملل و چه کسانی که سالها در منطقه فعالیت سیاسی و نظامی می کنند، نظرشان این است که این مدل حاکم بر سیاست خارجه مدل «انفعال» و «محافظه کاری» است. استدلال های دقیقی برای این قضیه دارند. اتفاقاً بر رعایت عقلانیت، مصلحت و عدالت در سیاست خارجه تأکید می کنند ولی معتقدند این منطق حاکم، منافع ملی را تأمین نمی کند بلکه دشمنان را جری تر می کند و ما را عقب تر می راند!
2️⃣ نظام برای هر کنشی در عرصه بین المللی به پشتوانه مردمی و افکار عمومی نیاز دارد. چنانچه بخواهد انتقام شهدای کنسولگری ایران در دمشق را بگیرد نیازمند جدی افکار عمومی است. شخص رهبری هم قبلاً گفته اند « فریاد انتقامی که از ملت بلند شد سوخت موشک های نابودگر سپاه است».
🔹این خیلی واضح است که نخبگان، رسانه ها و مؤثرین و عموم مردم باید مطالبه انتقام را روشن نگه دارند. مردم را به بی تفاوتی دعوت نکنید. این بی تفاوتی و دلسردی عواقب بسیار بدی دارد. چنانچه مردم بی تفاوت شوند و بعد از این همه ترور، بعد از دو دهه، اقدام قاطع و بازدارنده ای نبینند اعتمادشان از بین می رود و در برابر هر تهاجم و حمله ای بی تفاوت می شوند.
3️⃣ نکته دیگر؛ ما با سر زمان، مکان و چگونگی اقدامات مسئولین و فرماندهان نظامی بحثی نداریم. این حیطه وظیفه و اختیارات آنان است. بحث بر سر اصل اقدام است. ضعف هایی داریم و امید داریم که با طرح و مطالبه این ضعف ها مرتفع شوند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 غالباً، چاره به جز حمله حماسی نیست...
🔹واکنش قابل توجه رهبرانقلاب به یک بیت
«️ناصر فیض»، شاعر:
همیشه راه رسیدن به حق سیاسی نیست
که گاه، چاره به جز حمله حماسی نیست
🔹تصحیح معنادار رهبر انقلاب بر مصرع دوم بیت را ببینید.
🔹گاه نه! غالباً همینجوریه...
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3