eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
903 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم و فعال رسانه تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار علاقه به تدریس اندیشه، مبانی و علوم سیاسی، تاریخ، رسانه و ... ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
برخی فکر می‌کنند پیروزی اصلی در پیروزی نامزدشان است؛ از عمق جانم باور دارم که پیروزی واقعی، ‎ و حداکثری است. اول برای مشارکت بالا و بعد برای پیروزی کاندیدایی که سلامت نفس دارد و مشکلات را خوب می‌شناسد و برای حل مشکلات با صدها نخبه ایرانی ارتباط برقرار کرده و طرح و برنامه دارد، تلاش کنیم. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و دستگاه‌ها باید مثل رهبری در انتخابات دخالت نکنند و کاری به مصادیق
🔴 ‏نه فقط نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و دستگاه‌ها، که عزیزان ما در سپاه قهرمان در جایگاه فرماندهی یا اطلاعات یا سایر قسمت‌ها، نباید بصورت مصداقی یا تلویحی از گزینه‌ای حمایت کنند و شبکه‌های مردمی و بسیج را به نفع یک نامزد خاص، فعال کنند! مثل انتخابات اخیر مجلس که دخالت‌ها کم بوده. سپاه نباید هزینه هیچ نامزدی نشود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
برنامه‌های تلویزیونی و سخنرانی‌های ‎ نشان داده که این دوره با دست کاملاً پُر آمده و حقیقتاً این سطح از اشراف به مسائل کشور حیرت‌انگیز است. بیان و ارائه‌اش هم خیلی خوب شده و تفاوت کاملاً روشن است. جلیلی معصوم و مبرا از اشتباه نیست اما نسبت به دیگران واقعاً متفاوت و سَر تر است. جلیلی این دوره بسیار باقوت و پرقدرت ورود کرده. کاملاً مشخص است که آرایش جنگی انتخاباتی گرفته. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 عده‌ای از روی کج‌سلیقگی یا بدفهمی یا موذیگری، بحث خودی و غیرخودی را با جناحهای کشور تطبیق می‌کنند! 🔹به نظر من آنچه که امروز جزو مشکلات اساسی ماست، اختلافات بی‌مبنا و بی‌پایه‌ای است که بین جمع علاقه‌مندان و کارکنان و خدمتگزاران نظام - جمع خودی‌ای که متعلق به نظام است - وجود دارد. معنای خودی این است. حالا عده‌ای از روی کج‌سلیقگی یا بدفهمی یا موذیگری، بحث خودی و غیرخودی را با جناحهای کشور تطبیق می‌کنند که خیلی حرف بی‌ربطی است؛ نه، همه‌ی جناحهای انقلاب جزو مجموعه‌ی خودی کشورند. این مجموعه‌ی خودی باید با یکدیگر همراه و همدل باشند. البته معنایش این نیست که با هم اختلاف سلیقه نداشته باشند، با هم بحث طلبگی نکنند و با هم برخی از مناقشات را نداشته باشند؛ اما تظاهر کردن به این مناقشات و عمده کردن چیز کوچکی که مناقشه‌انگیز است، چیز بسیار بدی است؛ جلو رحمت الهی را می‌گیرد؛ مردم را که باید به شما امید و اطمینان داشته باشند تا دنبال شما حرکت کنند و از شما حمایت نمایند، از شما دلسرد و مأیوس می‌کند و شاید از همه مهمتر - یا در ردیف مهمترینها - این است که شما را از کارتان باز می‌دارد. خیلی از کارهایی که به نظر نشدنی می‌آید، شدنی است؛ در صورتی که مسؤول، برای این کار متفرغ باشد. این اختلافات و دعواها نمی‌گذارد شما متفرغ باشید. وجود اینها در دولت، مجلس، قوه‌ی قضاییه، داخل یک قوه، بین دو قوه، چیز بسیار بدی است. از جمله چیزهایی که بسیار بد است، این‌گونه اختلافهاست. اینها را باید علاج کنید.۱۳۸۰/۰۹/۲۱ بیانات در دیدار کارگزاران نظام ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 عده‌ای از روی کج‌سلیقگی یا بدفهمی یا موذیگری، بحث خودی و غیرخودی را با جناحهای کشور تطبیق می‌کنند!
عزیزان حزب اللهی که امروز می خواهند با خودی و غیرخودی کردن، جلوی انتقاد به برخی افراد را بگیرند به این مسئله توجه کنند که اساساً مفهوم خودی و غیرخودی که در ذهن شان ایجاد با آنچه مد نظر رهبری بوده، متفاوت است! همه جناح های درون نظام، خودی نظام محسوب می شوند! همه نامزدهایی که به اصل نظام و قانون اساسی و جایگاه ولایت فقیه معتقدند، خودی نظام محسوب می شوند.
🔴 اگر خواص طرفدار حقِ دنیاطلب در اکثریت باشند، حسین بن علی ها به مسلخ کربلا می روند! 🔻«تحلیل بسیار مهم رهبر انقلاب درباره خواص اهل حق اما بدنبال مقام و پول و شهرت و جایگاه» 🔹مردم به دو قسم تقسیم میشوند: یک قسمْ کسانی هستند که بر مبنای فکر خود، از روی فهمیدگی و آگاهی و تصمیم‌گیری کار میکنند. راهی را میشناسند و در آن راه - که به خوب و بدش کار نداریم - گام برمیدارند. اسمشان را خواص میگذاریم. قسم دیگر، کسانی هستند که نمیخواهند بدانند چه راهی درست و چه حرکتی صحیح است. در واقع نمیخواهند بفهمند، بسنجند، به تحلیل بپردازند و درک کنند. به تعبیری دیگر، تابع جَوّند. به چگونگی جوّ نگاه میکنند و دنبال آن جوّ به حرکت در میآیند. اسم این قسم از مردم را عوام میگذاریم. 🔸در بین خواص، کنار افراد با سواد، آدمهای بیسواد هم هستند. گاهی کسی بیسواد است؛ اما جزو خواص است. یعنی میفهمد چه کار میکند. از روی تصمیم‌گیری و تشخیص عمل میکند؛ ولو درس نخوانده، مدرسه نرفته، مدرک ندارد و لباس روحانی نپوشیده است. گاهی راننده‌ی کمپرسی جزو خواص، ولی روحانی و پیشنماز محترم جزو عوام! 🔹ای بسا کسانی که تحصیلات عالیه هم کرده‌اند؛ اما جزو عوامند. ای بسا کسانی که تحصیلات دینی هم کرده‌اند؛ اما جزو عوامند. ای بسا کسانی که فقیر یا غنیاند؛ اما جزو عوامند. عوام بودن، دستِ خودِ من و شماست. 🔸خواص، طبعاً دو جبهه‌اند: خواصِ جبهه‌ی حق و خواص جبهه‌ی باطل. عدّه‌ای اهل فکر و فرهنگ و معرفتند و برای جبهه‌ی حق کار میکنند. فهمیده‌اند حق با کدام جبهه است. یک دسته هم نقطه‌ی مقابل حق و ضد حقّند. 🔹پس خواصِ یک جامعه، به دو گروهِ خواصِ طرفدار حق و خواصِ طرفدار باطل تقسیم می شوند. شما از خواص طرفدار باطل چه توقّع دارید؟ بدیهی است توقّع این است که بنشینند علیه حق و علیه شما برنامه‌ریزی کنند. لذا باید با آنها بجنگید. با خواص طرفدار باطل باید جنگید. این‌که تردید ندارد. 🔸و اما گروه خواص. در گروه خواص، باید ببینیم جزو خواصِ طرفدارِ حقّیم، یا از جمله‌ی خواص طرفدار باطل محسوب میشویم. خواص جامعه‌ی ما، جزو خواص طرفدار حقّند و در این تردیدی نیست. زیرا به قرآن، به سنّت، به عترت، به راه خدا و به ارزشهای اسلامی دعوت میکنند. امروز، جمهوری اسلامی برخوردار از خواصِ طرفدارِ حقّ است. پس، خواصِ طرفدار باطل، حسابشان جداست و فعلاً به آنها کاری نداریم. به سراغِ خواصِ طرفدار حق میرویم. 🔹همه‌ی دشواری قضیه، از این‌جا به بعد است. عزیزان من! خواصِ طرفدارِ حق، دو نوعند. یک نوع کسانی هستند که در مقابله با دنیا، زندگی، مقام، شهوت، پول، لذّت، راحت، نام و همه‌ی متاعهای خوبْ قرار دارند. اینهایی که ذکر کردیم، همه از متاعهای خوب است. همه‌اش جزو زیباییهای زندگی است. «متاع الحیاة الّدنیا.» متاع، یعنی بهره. اینها بهره‌های زندگی دنیوی است. در قرآن‌که میفرماید «متاع الحیاة الدنیا»، معنایش این نیست که این متاع، بد است؛ نه. متاع است و خدا برای شما آفریده است. منتها اگر در مقابل این متاعها و بهره‌های زندگی، خدای ناخواسته آن قدر مجذوب شدید که وقتی پای تکلیفِ سخت به میان آمد، نتوانستید دست بردارید، واویلاست! اگر ضمن بهره بردن از متاعهای دنیوی، آن‌جا که پای امتحان سخت پیش می‌آید، میتوانید از آن متاعها به راحتی دست بردارید، آن وقتْ حساب است. 🔸می بینید که حتّی خواصِ طرفدارِ حق هم به دو قسم تقسیم میشوند. این مسائل، دقّت و مطالعه لازم دارد. بر حسب اتّفاق نمیشود جامعه، نظام و انقلاب را بیمه کرد. باید به مطالعه و دقّت و فکر پرداخت. اگر در جامعه‌ای، آن نوعِ خوبِ خواصِ طرفدارِ حق؛ یعنی کسانی که میتوانند در صورت لزوم از متاع دنیوی دست بردارند، در اکثریت باشند، هیچ وقت جامعه‌ی اسلامی به سرنوشت جامعه‌ی دوران امام حسین علیه‌السّلام مبتلا نخواهد شد و مطمئنّاً تا ابد بیمه است. اما اگر قضیه به عکس شد و نوع دیگرِ خواصِ طرفدار حق - دل سپردگان به متاع دنیا. آنان که حق شناسند، ولی درعین‌حال مقابل متاع دنیا، پایشان میلرزد - در اکثریت بودند، وامصیبتاست! 🔹اصلاً دنیا یعنی چه؟ یعنی پول، یعنی خانه، یعنی شهوت، یعنی مقام، یعنی اسم و شهرت، یعنی پست و مسؤولیت، و یعنی جان. اگر کسانی برای حفظ جانشان، راه خدا را ترک کنند و آن‌جا که باید حق بگویند، نگویند، چون جانشان به خطر میافتد، یا برای مقامشان یا برای شغلشان یا برای پولشان یا محبّت به اولاد، خانواده و نزدیکان و دوستانشان، راه خدا را رها کنند، اگر عده‌ی این‌ها زیاد باشد آن وقت دیگر واویلاست. آن وقت حسین‌بن‌علیها به مسلخ کربلا خواهند رفت و به قتلگاه کشیده خواهند شد. آن وقت، یزیدها بر سرِ کار میآیند و بنی‌امیّه، هزار ماه بر کشوری که پیغمبر به وجود آورده بود، حکومت خواهند کرد و امامت به سلطنت تبدیل خواهد شد، امامت به سلطنت تبدیل خواهد شد! بیانات در دیدار فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) ۱۳۷۵/۰۳/۲۰
🔴 جلیلی و تحمل مخالفین! 🔹‏آقای ‎ قریب ۶ سال دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور بود؛ نه تنها از این جایگاه به نفع خود، خانواده و دوستان سوءاستفاده نکرد که هیچوقت از این جایگاه برای بستن دهان منتقدین و مخالفین خود استفاده نکرد!(حتی کسانی که به او فحش و ناسزا می‌دادند در ایام مذاکرات!) 🔸او یکبار هم از منتقدین خود شکایت نکرد! 🔹این جایگاه‏، قبلاً در اختیار ‎ بود و بعد از جلیلی هم جناب ‎ در این منصب قرار گرفت و اصحاب رسانه و منتقدین فراموش نمی کنند که این آقایان چقدر از این جایگاه برای بستن دهان منتقدین استفاده کردند و دست به شکایت برده و چندین نفر را با فشار محکوم کرده اند! حتی خانواده، بچه‌ها، دامادها و نزدیکان اینها از قِبَل این جایگاه به آلاف و الوف رسیده و با این اهرم منتقدین را به دادگاه‌ها کشانده و با فشار محکوم می‌کردند! 🔸سابقه دیگران هم که معلوم است! برخی حتی این جایگاه را هم نداشتند اما لابی امنیتی‌شان از روحانی و شمخانی هم بالاتر بود و اسمش را از پرونده‌های فساد ذیل خودش حذف و منتقدین را با روش‌های پیچیده دادگاهی و محکوم می‌کرده‌اند! ❇️ پ.ن: بلاتشبیه نامزدهای محترم، مگر می‌شود از سیاست علوی گفت اما از روش‌های بنی امیه نگفت؟ مگر می‌شود از اسلام ناب گفت اما از اسلام آمریکایی نگفت؟ چه انتظاری دارند برخی عزیزان 😁 ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 از بی‌برنامه‌گی سایرین تا اتهام ساده‌سازی مسائل به جلیلی! 🔻برخی عزیزان می‌گویند که راه‌حل های ‎ ساده‌سازی مسائل است و این راه‌حل‌ها در خلاء شکل گرفته! 🔹اولاً ساده‌سازی و تجزیه‌ی مسائل پیچیده، برای رسیدن به راه‌حل (اگر سطحی نباشد) یک تکنیک حل مسئله است! برای حل مسائل پیچیده باید آنها را شکسته و تجزیه و ساده‌تر و بین اجزاء ارتباط برقرار کرد. 🔸ثانیاً بیایید واقع‌بینانه و منصفانه بنگرید. راه‌حل مشکلات چگونه بدست می‌آید؟ ‏راه‌حل مسئله با حضور این سه ضلعی بدست می‌آید: 1⃣ تحقیق و پژوهش علمی با حضور کارشناسان 2⃣ فعالان میدانی و کسانی که با مشکل درگیرند(اعم از کشاورز، تولیدکننده، صادرکننده، صنعت‌گر و..). 3⃣ حضور مسئولان و مدیران مربوطه. 🔹آقای ‎ در اینگونه به راه‌حل رسیده. یعنی سه ضلع را کنار هم گذاشته تا به راه‌حل برسد. 🔻من حق می‌دهم بالاخره در این فضا شاید برخی راه‌حل‌ها به خروجی صددرصدی یا حداکثری یا حتی ۵۰ درصدی نرسد؛ شاید برخی راه‌حل‌ها غلط باشد؛ شاید برخی راه‌حل‌ها تاثیر منفی هم داشته باشد. اما بالاخره چه باید کرد؟ 🔹بالاخره برای هزاران مشکل و ده‌ها و صدها مسئله در کشور باید طرح و برنامه داشته باشیم؟ باید از ظرفیت نخبگان در پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها و ظرفیت کسانی که خودشان درگیر مسئله هستند استفاده کنیم؟ باید نظرات مسئولین مربوطه را هم پرسید؟ حالا آیا این ساده‌سازی مسئله است؟! 🔸من پیشنهاد می‌کنم به دوستان دست از کلی‌گویی بردارند و هر طرح و برنامه‌ای که به نظرشان غلط است را نقدوبررسی یا رد کنند. ولی کلی‌گویی و مطلق گویی که برنامه‌های فلانی در خلاء طراحی شده، سودی ندارد! بجای نقدِ بی‌تخصصی و بی‌برنامه‌گی‌های سایرین، به کسی که سالها در این حوزه زحمت کشیده، حمله می‌کنند. عجیب است. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 بعد از اعلام حمایت برخی اساتید منبری مثل استاد رفیعی عزیز از آقای ، ظاهراً مورد انتقاد و سوال قرار گرفتند و مطالب اعلام حمایت‌شان را پاک کردند. 🔻برخی عزیزان هم گفتند که بخاطر فحاشی و آزار و اذیت بوده که مطالب را پاک کرده‌اند! 🔹اگر کسانی به استاد رفیعی عزیز اهانت کرده باشند بابت حمایتش از آ. ‎، غلط کردند و مرتکب خطا شده‌اند.(اگر ربات نبوده باشند و حامی کاندیدای دیگری باشند البته!) 🔹اما اینکه استاد بزرگوار و سایر بزرگواران انتظار دارند در قبال حمایت آنان از یک نامزد خاص، کسی نباید از آنها سوال کند و کسی نباید به آنها انتقاد کند، حتماً اشتباه فکر می‌کنند! هرکسی در قبال مواضع سیاسی‌اش طبیعتاً مورد سوال یا انتقاد واقع می‌شود و باید تحمل کند. 🔸‏‎من هرگونه اهانت و لجن پراکنی علیه نامزدها و هواداران‌شان را محکوم می‌کنم. ولی باتوجه به تجربه این سالها درباره موضوعات مختلفی که خودم ورود کرده‌ام آنقدر فشار قضایی یا نقدمجازی قرار گرفته‌ام(بعضاً فحاشی و اهانت و تکفیر هم بوده) که هر کسی بجای من می‌بود کل فضای مجازی رو می‌گذاشت کنار. 🔹بنظرم استاد چون خیلی کم وارد مباحث چالشی می‌شوند، نتوانستند نقدها رو تحمل کنند. اگر ایشان و سایرین به مواضع‌شان اعتقاد دارند که حق است نباید کوتاه بیایند و باید تحمل کنند. اگر احساس می‌کنند آ. برحق است باید روی این حق پافشاری و پایمردی می‌کردند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
یادم هست در ایام مشکلات عدیده‌‌ی نیشکر هفت تپه، جناب امیر سیاح قاطع از ‎ مدیرعامل فاسدِ خلع‌ ید شده‌ی ‎ دفاع می‌کرد. چندبار هم بهش گفتم بیا هفت تپه و حضوری صحبت کنیم ولی نیومد! حالا هم دست چپ ‎ نشست و چقد بد حرف زد. از قدیم گفتن کبوتر با کبوتر، باز با باز! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
مطالب توئیتر آ. ‎ ورسانه‌های رسمی اصلاح‌طلب خاصه شرق را که نگاه می‌کنم تمام همت‌شون رو گذاشتند روی فعال کردن برخی گسل‌های اجتماعی و اختلافات و دوقطبی‌ها! از حجاب و گشت ارشاد و طرح نور گرفته تا فیلترینگ و اختلافات قومی و مذهبی و ...! به اقتصاد هم که میرسند کلی‌گویی می‌کنند!البته به صدها دلیل معتقدم که با این حرف‌ها آ. پزشکیان بالا نمیاد. مردم رشد سیاسی کرده‌اند و فریب این بازی‌ها را نمی‌خورند. اگرچه هنوز بخشی از مردم-چه بخواییم چه نخواییم- بخاطر عملکردهای بعضاً اشتباه نظام در این حوزه‌ها، مسائل فوق برایشان اولویت و اهمیت دارد اما فراگیر نیست. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
مطالب توئیتر آ. ‎#پزشکیان ورسانه‌های رسمی اصلاح‌طلب خاصه شرق را که نگاه می‌کنم تمام همت‌شون رو گذاشت
البته اینجا همان موارد و گلوگاه‌هایی است که همواره گفتیم و نوشتیم که برخی عملکردها هم باعث قهر بخشی از مردم می‌شود هم در انتخابات‌ها باعث رای سلبی به گزینه‌هایی می‌شود که منتسب به نظام و گفتمان انقلاب هستند!
قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ...
🔴 شرایط زمامدار از منظر اسلام 🔹امام عزیز ما در کتاب ولایت فقیه خود که در نجف تدریس کرده اند می فرماید: علاوه بر شرایط عامه مثل عقل و تدبیر ، دو شرط اساسی وجود دارد : 1- علم به قانون 2- عدالت. منظور از قانون اینجا یعنی قانون اسلام؛ آشنا به مبانی و احکام اسلام. 🔸آنچه مربوط به خلافت است و در زمان پیامبر و ائمه در باره آن بحث شده و بین مسلمانان هم مسلم بوده ، این است که خلیفه و حاکم مسلمانان اولا باید احکام اسلام را بداند و ثانیا عدالت داشته باشد و از کمال اعتقادی و اخلاقی برخوردار باشد. 🔹اگر زمامدار مطالب قانونی را نداند(آگاه و آشنا به اسلام و مبانی اسلامی و احکام نباشد)، لایق حکومت نیست. چون اگر تقلید کند حکومت شکسته می شود . اگر نکند نمی تواند حاکم و مجری قانون اسلام باشد! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 صبر و تلاش و مقاومت برای رسیدن به مرحله دولت اسلامی 🔹نگاه امام به پروسه مقاومت برای تشکیل حکومت و دولت اسلامی در کتاب ولایت فقیه می تواند به همه کسانی که دل در گرو اسلام بستند، بدانند که باید در این راه تلاش کرد و صبر کرد و مشکلات و زخم زبان ها و فشارها را تحمل کرد. 🔻امام عزیز 10-15 سال قبل از انقلاب اسلامی به شاگردان و مردم می فرماید: 🔹هیچ عاقلی انتظار ندارد تا تبلیغات تعلیمات ما به زودی به تشکیل حکومت اسلامی منتهی شود. برای توفیق یافتن در استقرار حکومت اسلامی احتیاج به فعالیت های متنوع و مستمری داریم. این هدفی است که احتیاج به زمان دارد. 🔸فعالیتهای ما اگر برای نسل آینده هم جواب دهد باید دنبال شود. چون خدمت به اسلام و در راه سعادت انسانهاست و امر شخصی نیست که بگوییم چون تا به حالا به نتیجه نمی رسد و دیگران بعد ها به نتیجه می رسند به ما چه ربطی دارد. 🔹اصولا دین اسلام و مذهب شیعه و سایر مذاهب و ادیان به همین نحو گیشرفت کرده اند ، یعنی ابتدا چیزی جز طرح نبوده و سپس بر اثر ایستادگی و جدیت رهبران و پیامبران به ثمر رسیده است. 🔸پیغمبر اکرم (ص) وقتی به رسالت مبعوث شد و شروع به تبلیغ کرد ، یک طفل هشت ساله و یک زن چهل ساله به او ایمان آوردند و همه می دانند که چقدر آن حضرت را اذیت کردند اما مایوس نشد و نفرمود کسی را ندارم. ایستادگی کرد و با قدرت روحی و عزمی قوی از "هیچ" رسالت را به اینجا رساند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴نگاه‌های لی‌لی‌پوتی و یک دنیا فرصت جبران عقب‌ماندگی‌های چندصدساله را در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر می‌داند و این، دستمایه‌‌ی استهزاء دوست و دشمن شده است! 🔸مگر نه این است که برای جبران عقب‌افتادگی‌های تلنبار شده، به «جهش» نیاز داریم. این تعبیر و باور مقام معظم رهبری است که در شعارهای سال نیز به تواتر منعکس شده است. انگاره‌ی جهش، یک ذهنیت تخیلی نیست و مابه‌ازای بیرونی هم دارد. اگر در شرق و غرب عالم سربچرخانیم، تجربه‌های زیسته‌ای را در این فضا می‌یابیم. اصلاحات اقتصادی ماهاتیر محمد در مالزی از نمونه‌های آن است. رشد اقتصادی سالیانه ۱۰ درصد، حفظ طولانی‌مدت تورم تک‌رقمی، افزایش ۱۰ برابری تولید ناخالص داخلی و صادرات از جمله دستاوردهای اصلاحاتی است که مالزی را به صورت جهشی از کشوری فقیر به کشوری صنعتی تبدیل کرد. حتی چین نیز با اتخاذ استراتژی «جهش فناورانه» به قدرت صنعتی جهان تبدیل شد. این کشور طی سه دهه گذشته پیشرفت اقتصادی شگفت‌انگیزی داشته است. مقایسه روندهای جهانی رشد اقتصادی نشان می‌دهد که قرن جدید، قرن آسیا خواهد بود. 🔸 این نوشته در مقام مقایسه ایران با مالزی و چین یا الگوبرداری از مدل توسعه‌ی کشورهای آسیایی نیست، اما می‌خواهد به این نکته توجه دهد که تجربه‌ی بشری امکان تحقق جهش را نه روی کاغذ بلکه در میدان عمل اثبات کرده است. و اگر چنین است، چرا ایران باید استثنا باشد؟ چرا صحبت از جهش اقتصادی در ایران باید به سخره گرفته شود؟ آیا اینکه «به قله‌ها نزدیک شده‌ایم» نیز خیال‌پردازی است؟ 🔸آنچه در کلام سعید جلیلی آمده بیش از آنکه نوعی تشریح «برنامه و اقدام» باشد، از جنس برجسته کردن و یادآوری «ظرفیت‌ها و فرصت‌ها» است. فرصت‌هایی که دیگران استفاده کرده و به رشد جهشی رسیده‌اند و ما نیز می‌توانیم از آن‌ها بهره ببریم. کجای این تذکر درست از جنس جادو و جنبل و توهین به فهم جامعه است؟ نمونه‌های موفق جهانی به کنار، چرا به شواهد امکان جهش در کشور خودمان توجه نداریم؟ شواهدی که ردپای برنامه‌ها و مشاوره‌های جلیلی در آن دیده می‌شود. مگر رشد صادرات نفت ایران طی سه سال اخیر جهش ۱۰ برابری نداشته است؟ مگر طی یک سال از غنای ۲۰ درصد به غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم نرسیده‌ایم؟ مگر بازار دانش‌بنیان‌های کشور سیر جهشی قابل ملاحظه‌ای پیدا نکرده است؟ آیا با تحولات اخیر غرب آسیا و دست برتر ایران در منطقه، ما در پنجره‌ی فرصت برای بهره‌برداری و جهش در رشد کشور قرار نگرفته‌ایم؟ و مثال‌های عدیده‌ی دیگر که اینجا مجال پرداختن به آن نیست. 🔺آنکه از امکان تداوم این جهش‌ها و تعمیم آن به سایر حوزه‌ها می‌گوید، آیا دچار «ساده‌سازی حکمرانی» شده است؟! اعتقاد به امکان جهش از جنس اعتقاد به «ما می‌توانیم» است که مورد تأکید امامین انقلاب و راز خیزش مردم و پیشرفت‌های شگرف جمهوری اسلامی بوده است. آیا چنین دیدگاهی خطرناک است یا نگاهی که جهش را خیالی و دست‌نیافتنی نشان داده و مردم را محکوم به پذیرش وضعیت موجود و احیاناً انسداد و بن‌بست می‌داند؟ نگاه‌های لی‌لی‌پوتی ما را کوتوله نشان می‌دهد، در حالی که برای گالیور شدن در دنیا چیزی کم نداریم. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴نگاه‌های لی‌لی‌پوتی و یک دنیا فرصت #سعید_جلیلی جبران عقب‌ماندگی‌های چندصدساله را در کوتاه‌مدت امکا
🔴 آیا جهش کشور ممکن است؟ 🔹آقای اریک ساندر لاب دارنده دکتری از دانشگاه پرینستون آمریکا، پایان نامه دکترای فلسفه خود را با عنوان «تاریخچه سازمانی جهادسازندگی ایران؛ از تأسیس تا نهادسازی» انجام داده که ترجمه آن توسط دانشگاه امام حسین(ع) منتشر شده است. 🔸اصلی‌ترین سؤال سندرلاب در این پژوهش این است که چگونه انقلاب اسلامی با جهاد سازندگی توسعه روستایی را به ابزاری برای تحکیم قدرت داخلی و تأثیرگذاری بر پروژه خارجی استفاده کرده است؟ 🔹روح اله ایزدخواه نماینده مردم تهران می گوید: من با آقای لاب زمانی که در ایران و در دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه تهران بود ملاقاتی داشتم. آقای لاب کنایه‌ای به ما زد، گفت که شما کتاب و مقاله‌ای در این حوزه نداشته‌اید به جز چند کتابی که خاطرات افراد یا آمار عملکرد است. 🔸یکبار از او پرسیدم: ما سالها قبل جهاد سازندگی را منحل کردیم، الان برای شما چه اهمیتی دارد که دهه ۶۰ جهاد سازندگی چه فعالیت‌هایی داشته است؟ 🔹لاب پاسخ داد: ما بررسی کردیم که چگونه یک دولت نوپای انقلابی که درگیر جنگ بیرونی و درونی است به سرعت توانست مشارکت مردم را جلب کند. این چگونگی برای ما سوال بود که ما به کلیدواژه جهاد سازندگی رسیدیم. جهاد سازندگی نیز یک ارگان معمولی‌ دولتی یا یک حزب نیست. 🔸اقرارهای مستند سازمان های بین المللی در این باره از جمله اینکه جهاد سازندگی فقط در 6 سال اول فعالیت خود، 20-30 سال کشور را پیشرفت داده است. این چیزی نیست که انکار، کم رنگ یا فراموش شود زیرا مردم از نزدیک جهادگران و خدمات آنها را لمس کرده اند. 🔹در سالهای اول جنگ، همزمان جوانان انقلابی و جهادی در کنار مردم در قالب یک نهاد، اقدام به سازندگی کشور کرده اند که ایران در حال جنگ، همان ابتدا با یک جهش روبرو شد و زیرساخت ها و امکانات آب، برق، گاز، مدرسه، خانه بهداشت و ... به سرعت به اقصاءنقاط کشور رسید. 🔸متأسفانه سردمداران همین جریان مدعی تکنوکراسی و لیبرالیسم این نهاد را سربریدند و تلاش های دلسوزان برای جلوگیری از این انحلال و تعطیلی نتیجه نداد. حالا هم پوزخند می زنند که مگر می شود کاستی های چنددهه یا چندساله را در کمترین زمان جبران کرد؟ بله می شود. البته شرط و شروط دارد! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مخالفت قالیباف با سین‌جیم کردن سرمایه‌داران و خلع ید مالکان فاسد کشت و صنعت هفت تپه و مغان در دولت آیت‌الله رئیسی نتیجه مشورت گرفتن از امثال امیر سیاح بهتر از این نمیشه! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 من از اول منتقد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بودم؛ به دلایل گوناگون؛ منتهی خیلی از بچه های دلسوزی که با نیت انقلاب وارد این مجموعه شدند و ذیل این شورا در استانها و شهرستانها فعالیت می‌کنند نظرشان آ. ‎ است. در رأی گیری بین اعضا هم اکثریت، نظرشان جلیلی است. ولی دستور از بالا (آ. حداد و سایرین) آمده که باید برای آ. ‎ کار کنید. 🔹اینجاست که استقلال این گروه‌های سیاسی که حتی حزب هم نیستند مشخص می‌شود. حتی به نظرات اکثریت بدنه خود هم و خروجی صندوق رای بین خودشان هم پایبند نیستند! 🔸پدرخوانده‌ها همیشه دم از نظرسنجی‌ها هم می‌زدند، اما حالا نظرسنجی‌ها برایشان اولویتی ندارد! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 نقش صنایع نفت و انرژی در مسئله توسعه استان خوزستان در دولت چهاردهم 🔷️با حضور: ♦️دکتر فرید کاظمی:
•دکتری اقتصاد گرایش پولی و مالی
 •دستیار دبیر کمیسیون اقتصادی
 •دولت کارشناس مرکز پژوهش های مجلس.
♦️دکتر روح الله ایزد خواه:
•دکترای مدیریت فناوری 
•نماینده مجلس شورای اسلامی
♦️دکتر امین کرندی:
•دانش آموخته ی دکترای اقتصاد
•فعال حوزهٔ شرکت های فناور و دانش بنیان
زمان:
•🗓یکشنبه ۱۴٠۳/۳/۲۶ 
•⏰ساعت: ۲٠
.. 🚩آدرس: اهواز، انتهای اتوبان امام خمینی(ره)، روبروی راه بند ایثار، حسینیهٔ شهید رشیدیان https://eitaa.com/tadavome_khedmat403: http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ماجرای حذف ارز ۲۸.۵۰۰ تومنی! 🔹آقای قالیباف در سخنانی این مسئله را به دولت نسبت داد. در حالیکه نامه وی موجود است که این قضیه توسط مجلس و شخص خود وی پیگیری و ابلاغ شده است! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم روایت آیت‌الله صفایی بوشهری از اعتراض برخی علما به رئیس جمهور شهید بابت حذف ارز ۲۸۵۰۰ و گرانی برخی کالاها و پاسخ شهید، شنیدنی است! ماجرا دستور مجلس بوده و نامه آ. قالیباف هم موجود است... ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 یکی از شاخص‌های جدی دیگر برای بررسی نامزدهای انتخاباتی، حضور آنان در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پرسش و پاسخ چالشی با دانشجویان است. نه فقط این ۵بزرگوار که روحانی و لاریجانی و ظریف و سایرین هم، طی این سالها به اندازه یک پنجم ‎ در دانشگاه‌ها و فضاهای چالشی حضور پیدا نکردند! 🔹حضور در دانشگاه‌های مختلف کشور و تریبون دادن به دانشجویان مخالف و بحث‌های چالشی، یکی از ویژگی‌های خوب جلیلی است. ❇️ جالب است بعد مخالفین سیاسی جلیلی به او انگ تندروی و عدم تحمل منتقدین می‌زنند ولی هیچ‌کدامشان تاکنون یکبار اهانت و تندی هم از جلیلی نشنیدند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3