eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
952 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار مدرس مباحث اندیشه،علوم سیاسی و رسانه مدیرمسئول رسانه های فریاد خوزستان ویاران313 ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
20.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
داستان جالبی که حاج آقای عالی عزیز نقل میکنه درباره روضه یکی از علما در منطقه محروم نزد خانواده‌ای مستضعف با عنایت حضرت زهرا سلام‌الله علیها البته حاج آقای عالی انتهای داستان، درس حجاب و عفاف می‌گیرند اما درس این داستان چیز دیگری است و همان مسئله دفاع از مستضعف است. کاش عزیزان دل ما، از علما، خطبا و جامعه مداحان به این مسئله توجه می‌کردند که استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق محروم را برای برگزاری مراسمات روضه انتخاب کنند و از اینکه مستمعین کم یا فقیر باشند ابایی نکنند. مدام از بچه‌های هیئتی می‌شنوم که برای دعوت از خطبا و مداحان معروف چه موانعی و مشکلاتی دارند و غالباً هم برخی قبول نمیکنند از تهران و قم تکون بخورن مگر در یک مورد استثنایی! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وزیر اقتصاد: اشکال ندارد بانک‌ها به‌سمت بنگاه‌سازی بروند 🔹بانک اشکال ندارد منابع دارد وارد بشود و بنگاه‌سازی بکند پیشتاز باشد شرکت پروژه تاسیس کند با بورس همکاری بکند از مردم و خودش تامین مالی بکند ولی وقتی پروژه تمام شد تحویل بدهد دوباره سراغ یک پروژۀ دیگر برود!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقاد قالیباف از وضعیت هفت‌تپه: مشخص نیست چه کسی مسئول وضعیت آن است 🔹شجاعت را از مدیران برای فروش اموال و مولدسازی گرفتیم. برای خریداران نیز بی‌اعتمادی ایجاد کرده‌ایم!
امروز همایش «تأمین تولید از بنگاه داری به بنگاه سازی» با حضور رئیس مجلس، رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و سایر مقامات ارشد کشور و دولت برگزار شد و محوریت بحث آقایان دفاع از بنگاه داری بانک ها و دفاع از خصوصی سازی و مولدسازی اموال دولت و مردم بود. اخیراً و با روی کار آمدن دولت پزشکیان، مجدداً همان باند سابق واگذاری اموال به بخش خصوصی روی کار آمدند و با تهیه گزارشاتی مدعی شدند که هفت تپه در زمان مالک فاسد آن، سودده بود و بعد از خلع ید مالک و بازگشت به دولت، ضرر ده شده است! آقایان رئیس مجلس و سایر مقامات هم این گزارش دروغ را باور کردند و قالیباف امروز می گوید که با آن کار - خلع ید مالک - شجاعت را از مدیران مون گرفتیم! بعد مدعی است که عده ای که خصوصی سازی را نقد می کردند و از مدیران می پرسیدند چرا اموال دولت و مردم را به ثمن بخس به دایی و عمه و عمو و دوستان و رفقای خودتان واگذار کردید، اینها عامل این بودند که شجاعت را از مدیران گرفتیم که خصوصی سازی را کامل انجام دهند! البته خصوصی سازی در دولت شهید رئیسی هم متوقف نشد و با عنوان مولدسازی کلی از اموال مردم و دولت را لیست کرده و براحتی با پول خود دولت واگذار کرده اند! ظاهراً آقایان از گذشته درس عبرت نگرفته اند و بنا دارند مجدد همان دست فرمان را باقدرت هرچه تمام تر ادامه دهند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 چرا فلسفه اجتماعی اسلام رشد نکرد؟! 🔹یکی از مسائلی که در جامعه با آن مواجه هستیم این مسئله است که طرح اسلام برای اصلاح جامعه چیست؟ ساختارهای جامعه از منظر اسلام چگونه باید باشد؟ بطور مثال، اقتصاد و روابط اقتصادی و هرآنچه ذیل ساختارهای جامعه قابل تعریف است، چگونه باید باشد؟ 🔸مفهوم فلسفه اجتماعی اسلام گسترده است و تعاریف گوناگونی را می توان برای آن ردیف کرد اما در اینجا منظور از فلسفه اجتماعي اسلام، بينش و ديدگاهي است که اسلام در باب اصول و قواعد اصلي تشکيل و تثبيت و اصلاح و شکل گیری صحیح جامعه ارائه مي‏دهد. 🔹روابط بین مردم؛ روابط مردم با حاکمان؛ ساختارهای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی همه ذیل فلسفه اجتماعی قابل جمع است. 🔸حال سوالاتی مهمی در این باره مطرح است چرا فلسفه اجتماعی اسلام رشد نکرد؟ چرا ساختارها و طرح های اسلام برای اصلاح جامعه، تعریف و عملی نشده؟ امروز وقتی از فقها و علما می پرسیم که طرح اسلام برای اقتصاد چیست، برخی اساساً منکر طرح هم می شوند که اقتصاد یک علم بشری است و اقتصاد اسلامی معنی ندارد! برخی هم می گویند اسلام طرح و ایده دارد اما تولید نشده! برخی هم طرحی ارائه می کنند که فراگیر نیست و ... . 🔹شهید مطهری پاسخ این سؤال را اینگونه می دهد: «انكار اصل عدل و تاثيرش كم و بيش در افكار، مانع شد كه فلسفه اجتماعی اسلام رشد كند و بر مبنای عقلی و علمی قرار بگيرد و راهنمای فقه قرار بگيرد، فقهی به وجود آمد غير متناسب با ساير اصول اسلام و بدون اصول و مبانی و بدون فلسفه اجتماعی. اگر حريت و آزادی فكر باقی بود و موضوع تفوق اصحاب سنت بر اهل عدل پيش نمی آمد و بر شيعه هم مصيبت اخباری گری نرسيده بود، ما حالا فلسفه اجتماعی مدونی داشتيم و فقه ما بر اين اصل بنا شده بود و دچار تضادها و بن بست های كنونی نبوديم.» 🔸استاد شهید در مورد ضعف فقه شيعه در حوزه عدالت می گويد: «با وجود پذيرش اصل عدل آنطور كه شايسته بود به اين مطلب توجه نشد و اصل عدالت اجتماعی در فقه ما مورد غفلت قرار گرفت، در حالی كه از برخی آيات همچون بالوالدين احسانا و اوفوا بالعقود عموماتی در فقه به دست آمده است، ولی با اين همه تاكيدی كه در قرآن كريم بر روی مسئله عدالت اجتماعی دارد. معهذا يك قاعده و اصل عام در فقه از آن استنباط نشده و اين مطلب سبب ركود تفكر اجتماعی فقهای ما گرديده است.» 🔹امروز که اجرای سیاست های لیبرال سرمایه داری منجر به نهادینه شدنِ تبعیض ها در برخی ساختارها و قوانین جمهوری اسلامی به نفع طبقه اغنیاء شده و سرمایه داران قبل از انقلاب، از دهه 70 توانستند به کشور بازگشته و با روابط مختلف، مجدد بخشی از اقتصاد را مال خود کنند و سپس یک طبقه جدید نوکیسه در کشور ظهور کرد که بیشترین دسترسی را به منابع ثروت و امکانات دارد و مقامات اجرایی کشور خیلی صریح و بدون لکنت زبان از دفاع از اینها سخن می گویند که باید مدیران شجاعت داشته باشند و اموال مردم را به اینها بدهند با تسهیلات از خود دولت، اموال دولت را به اینها بدهند، جای فقهای ما خالی است که همه جوره به میدان بیایند و از حیثیت اسلام دفاع کنند. 🔸اما کماکان به جز اظهارات پراکنده و هرچندیکبار در محفلی خصوصی یا نهایت درس خارج، خبری نیست. لذا فلسفه اجتماعی اسلام رشد نمی کند و متأسفانه این گزاره در اذهان تقویت می شود که اسلام، طرحی برای اصلاح امور جامعه ندارد! یا طرح های اسلام به نفع طبقه سرمایه دار است! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
پانزدهمین جلسه محفل تدبر در قرآن کریم (ادوار جریان دانشجویی خوزستان) با حضور استاد محسن خاکی و حضور فعال اجتماعی، امین غفاری 🗒 ادامه تفسیر سوره مجادله و برسی مسائل و مشکلات قابل پیگیری شهر اهواز (حضور برای عموم آزاد است.) 🕧 زمان: دوشنبه ۱۴۰۳/۸/۲۸ آبان ماه، بعد از نماز مغرب و عشاء 📍مکان: مسجد دانشگاه علوم پزشکی اهواز کانال تدبر در قرآن استان خوزستان @tadabbor_khz
🔴 ایهامی به نام 🔹عنوان «پیوست عدالت» از عناوین جدیدی است که در ادبیات سیاسی ترویج شده و رهبر انقلاب هم چندین بار برای تأکید بر عدالت از آن استفاده کرده اند با این توضیح که طرح ها، لوایح، قوانین و بخشنامه های دولت و مجلس باید «پیوست عدالت» داشته باشند و تأمین کننده و محقق «عدالت» باشند نه اینکه تبعیض و فاصله های طبقاتی را افزایش دهند. 🔸با این وجود، این عنوان نتوانسته اصل مفهوم را منتقل نماید و غالباً نگاهِ صوری و حاشیه ای و فرعی به «پیوست عدالت» دارند؛ مثل همان نگاهی که به «پیوست زیست محیطی» برای صنایع و کارخانجات داشتند. طبق قوانین موجود ایجاد هر کارخانه صنعتی در هر نقطه ای از کشور باید مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد حالا این مجوز با لابی و نفوذ و مسامحه هم بدست آمده باشد مسئله ای نیست یا اساساً اگر مجوز هم دریافت نشد باز خلل آنچنانی در ایجاد کارخانه صورت نمی گیرد. چون نگاه به «پیوست زیست محیطی» سطحی و حاشیه ای است. 🔹نگاه به «پیوست عدالت» هم اینگونه شد که در انتهای هر طرح و قانون و سیاستی، در یک یا چند برگه آچار توضیح می دهند که این طرح چه تأثیری در تحقق عدالت دارد! خیلی سطحی و فرعی! 🔸بی شک منظور رهبری از طرح این عنوان برای طرح ها و لوایح و قوانین و بخشنامه ها و دستورالعملل ها، این نگاه سطحی نبود. بلکه منظور این بود که این طرح ها باید «عدالت پایه» یا «بر مبنای عدالت» یا «با مقیاس عدالت» یا «در راستای تحقق عدالت» طراحی و تدوین شوند! 🔹اساساً «عدالت» باید مقیاس و معیار اصلیِ بررسی هر طرح، لایحه، قانون، سیاست عمومی، دستورالعمل و بخشنامه باشد. یعنی معیار اصلی و ملاک اصلی تصویب و تأیید و صدور و اجرای موارد بالا باید عدالت باشد. که آیا اینها عدالت را محقق می کنند، عدالت اجتماعی را تقویت می کنند یا نه؟ 🔸شهید مطهری عدالت را نه تنها مقیاسی برای موارد فوق که مقیاسی برای حقانیت یک دین و درستی دستورالعمل های آن و حق بودن احکام آن می دانند. استاد شهید می گویند: «اصل عدالت از مقیاس های اسلام است که باید دید چه چیزی بر او منطبق می شود. عدالت در سلسله علل احکام است نه در سلسله معلولات. نه این است که آنچه دین گفت عدل است، بلکه آنچه عدل است دین می گوید، ‌این مقیاس بودن عدالت است برای دین پس باید بحث کرد که آیا دین مقیاس عدالت است یا عدالت مقیاس دین؟ مقدسی اقتضا می کند که بگوئیم دین مقیاس عدالت است اما حقیقت اینطور نیست این نظیر آن چیزی است که در باب حسن و قبح عقلی میان متکلمان رایج شد و شیعه و معتزله، عدلیه شدند یعنی عدل را مقیاس دین شمردند نه دین را مقیاس عدل.» 🔹به نظر می رسد هم باید ایهام «پیوست عدالت» برطرف شود و هم بدنبال اصطلاح یا عنوان بهتری برای جایگزینی آن باشیم که وقتی از آن استفاده می کنیم همه بدون هیچ توضیحی، اصل مطلب را بفهمند و در اجرا، تفسیر به رأی نکنند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 ایهامی به نام #پیوست_عدالت 🔹عنوان «پیوست عدالت» از عناوین جدیدی است که در ادبیات سیاسی ترویج شده
حالا اگر این را به عنوانِ مبنا و مقیاس پذیرفتیم می توانیم درباره همه طرح ها و برنامه ها قضاوت داشته باشیم. این نگاه، به همه افراد جامعه از نخبگان و متخصصین تا کارمند و کارگر و بازاریان، یک شاخص دقیق می دهد که آیا فلان طرح، حق است یا خیر! باید تصویب و اجرا شود یا خیر!
هدایت شده از محسن صباغی
ماجرای عجیب رئیس سازمان خصوصی سازی 🔸️خانم ‎ که در ماجرای واگذاری هفت تپه و پالایشگاه کرمانشاه به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی از گرفتن پست های کلیدی منع شده بود شهریور امسال توسط عبدالناصر همتی به سرپرستی سازمان خصوصی سازی کشور منصوب شد. 🔹️سازمان خ.ص پس از منصوب شدن خانم عالیپور به طرز عجیبی مجددا به همان ۲ پرونده ورود پیدا کرده نیشکر ‎ و ‎! اینبار با همکاری سازمان حسابرسی گزارشی چهل و چند صفحه ای از زیان ده بودن نیشکر هفت تپه آماده شده که از جمع بندی نهایی بوی ‎ مجدد به مشام میرسه! 🔸️در طرف دیگر پس از بررسی های کارشناسی در پرونده پالایشگاه کرمانشاه معاون حقوقی سازمان خ.ص شهریورماه نامه ‎ این شرکت را به هیئت داوری ارسال میکند اما در اتفاقی عجیب فورا توسط خ عالیپور برکنار می‌شود! و تا امروز تکلیف ابطال واگذاری پالایشگاه کرمانشاه هنوز مشخص نیست... 🔹️چند پرسش از نهادهای نظارتی ۱- با توجه به اتهام خانم زهره عالیپور و دستور صریح قاضی پرونده، ایشان چگونه سرپرست سازمان خ.ص شده؟ ۲- دلیل جلوگیری وی از ابطال واگذاری پالایشگاه کرمانشاه چیست؟ ۳- نقش ایشان در واگذاری هفت تپه و پالایشگاه.ک چه بوده که وی اینچنین پیگیر این دو شرکت است؟ ✍️ | عضو کانال شوید👇 @mohsensabaghi