eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
804 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 دچار غرور کاذب نشوید! ▪️یکی از مهمترین اشتباهاتی که از اغلب مدیران تازه‌کار سر می‌زند خودبزرگ بینی و غرور است. آنها فکر می‌کنند تمام دنیا زیر پایشان است، چرا که توانسته‌اند به مقام ارتقا یابند و پشت میز احترام ‌برانگیز مدیریت یک سازمان مستقر شوند و کسی را یارای برکناری‌شان نیست. ▪️در واقع اگرچه مدیر شدن برای خیلی‌ها عامل کسب احترام و بالا رفتن از نردبان است، اما مدیران تازه‌کار باید بدانند که یک مدیر خوب بودن تفاوت‌های بسیاری با یک کارمند یا کارگر خوب بودن دارد و راه موفقیت در آن بسیار دشوارتر و پیچیده‌تر است. 💢 چرا مدیران متفاوت هستند؟ ▪️شما مدیران باید بدانید هنگامی که عنوان «مدیر» را دریافت می‌کنید، دیگران به شما متکی می‌شوند و به شما به‌عنوان مشاور خود و از همه مهم‌تر دوست خود می‌نگرند. آنها از شما توقع دارند تا در یافتن مسیر شغلی درست و حفظ امنیت شغلی‌شان کمک کنید. در واقع شما نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت آنها در کار و زندگی‌شان ایفا خواهید کرد و همین مسئولیت‌هاست که مدیریت را به حرفه‌ای پرچالش و حساس تبدیل کرده است. ▪️بخشی از این چالش‌ها از آنجا ناشی می‌شود که زیردستان یک مدیر درک و شناخت درستی از ماهیت شغلی و مسئولیت‌های مدیران مافوق خود ندارند و نمی‌دانند مدیران در شرکت چه نقشی را ایفا می‌کنند. بنابراین یک مدیر کسی است که مانند یک پدر و محافظت‌کننده، ایفای نقش کرده و به نیابت از دیگران یک سری مسئولیت‌ها را به انجام برساند. به عبارت دیگر، مدیر باید الهام‌بخش و الگوی زیردستانش باشد، درحالی‌که اگر مدیری دارای روحیات خود بزرگ‌ بینانه باشد، نخواهد توانست چنین کارکردی داشته باشد. ▪️مدیران تازه‌کار باید باشند که در زمره مدیران پرشماری قرار نگیرند که مست باده قدرت و مقام خود شده و در نهایت نیز دچار ناکامی‌های فاحشی می‌شوند و باید پست خود را با سرافکندگی ترک کنند. علاوه‌ بر این، مدیران تازه‌کار باید بدانند که اگر محبوب زیردستان خود نباشند‌، هیچ گاه موفق نخواهند شد. چه باید کرد تا به چنین سرنوشتی دچار نشد؟ 💢 یک شروع خوب! ▪️آنها باید همیشه از خود بپرسند که آیا رفتار مدیران سابق با زیردستان شان درست و مطلوب بوده یا نه؟ و اینکه آیا آنها توانسته بودند تاثیر مثبتی بر خود داشته باشند و آنها را به سمت کار بیشتر و بهتر سوق دهند یا خیر؟ آیا به آنها احترام کافی می‌گذاشتند یا با بی‌احترامی و آمرانه با آنها برخورد کرده‌اند و اگر چنین بوده واکنش زیردستان چگونه بوده است؟ ✍ منبع: Asked Manager | دنیای اقتصاد www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
از جمله الگوهای امتیازی ارزیابی مشاغل است. برای آشنایی کلی با مدلهای ارزیابی مشاغل، به صورت خیلی کلی، آنها به چهار دسته رتبه بندی، طبقه بندی، مقایسه عوامل و همچنین امتیازی تقسیم بندی می شوند که دو روش اول کیفی و در سازمانهای خیلی کوچک قابل استفاده است و دو روش دوم کمی هستند. 💢 از الگوهایی که در دسته روشهای کمی و به نحوی ترکیبی از روش امتیازی و مقایسه عوامل است. این سیستم امتیازبندی بر پایه چهار عامل اساسی، تعیین کننده اندازه شغل می باشد. یک عامل اختیاری نیز به نام ریسک وجود دارد که در صورتیکه شغل موردنظر شامل خطرات روانی- جسمی باشد، مورد بررسی قرار می گیرد. در شکل این عوامل و زیر عوامل را به خوبی نشان می دهد. 💢 برخی از مزایای الگوی مرسر ⓵ به وابستگی خوبی دارد که این عدالت بیرونی را تضمین می کند، یکی از مهمترین مشخصه های ارزیابی مشاغل اثربخش، توجهی است به عوامل محیطی و بیرونی سازمان دارد. الگوی مرسر به خوبی این متغیر را در نظر گرفته است. ⓶ اتحاد و همراستایی قابل قبولی با استراتژی و زنجیره ارزش افزوده سازمان دارد. تقریباً ۶۰٪ از امتیازات در این مدل به و نوع اثری است که شغل بر تحقق نتایج شرکت دارد. زنجیره ارزش سازمان در الگوی مرسر به خوبی ترسیم شده و تلاش می شود تا سهم هر کدام از مشاغل در ارزش افزوده سازمانی تا حد امکان مشخص شود. ⓷ اگر این روش به درستی انجام شود، مبنای مناسبی برای تدوین مدل شایستگی های استراتژیک فراهم می کند. ⓸ از دیگر مزیتهای الگوی مرسر این است که متغیرها و ابعاد را به صورت اندازه گیری می کند. ⓹ مزیت دیگر این الگو تناسبی است که با دارد. این مشخصه با وضعیت امروز بازار و فعالیتهای سازمان تناسب بهتری نسبت به مدلهایی مانند هی دارد. ⓺ مهمترین مشخصه برای اغلب زمانی که وارد مجموعه ای می شوند، آینده ای است که در آنجا دارند. مسیر شغلی تا حد زیادی می تواند این اینده را برای افراد روشن کند. تصویر زیر این مفهوم را به خوبی نشان می دهد. 🔚 کلام آخر: اگر ارزش هر شغل به درستی معلوم شود، امکان طبقه بندی و رتبه بندی مشاغل فراهم می آید، می توان سیستم پرداخت را به صورت عادلانه طراحی نمود، مبنایی برای مسیر شغلی فراهم می آید. قبلا هم گفته ام، این تازه شروع است. این تازه پایه است و این تازه آغاز سفری است که شما تنها یکی از الزامات آنرا فراهم نموده اید. www.modiryar.com @modiryar
توصیه‌هایی به مدیران در خصوص اغلب ما در مواجهه با خطاهای دیگران با زبان تند و تیزی و به اسم بازخورد شروع میکنیم به نقادی وبدون در نظر گرفتن بسیاری مسائل از جمله شخصیت انسانی افراد، آنرا به باد نقد میگیریم و بعد هم با این عبارت که من خیر و صلاح وی را میخواهم و میخواهم توسعه پیدا کند هر چه در دل تنگمان هست به اصطلاح بار طرف میکنیم. اما آیا این کار بازخورد دادن است؟ 💢 یک جمله از به جهت اهمیتی که شخصیت انسانی دارد و به منظور تاکید بر آن، ابتدا یک جمله از تذکره الاولیا عرض کنم که می فرماد نصیب مومن از تو سه چیز باید که بود: ➊ اگر منفعتی نتوانی رسانید مضرتی نرسانی؛ ➋ اگر شادش نتوانی گردانید باری اندوهگین نکنی؛ ➌ اگر مدحش نگویی باری نکوهش نکنی.  💢 از همین استفاده کنیم میتوانیم ۳ ویژگی برجسته برای بازخورد بیان کنیم:بازخورد بایستی منفعتی برای فرد باشد؛ بنابراین وقتی موردی با فرد طرح شد، پس از اتمام گفتگو فرد بتواند برای خود آورده ای از این گفتگو داشته باشد. ➋ موجبات دلخوری فرد را فراهم نکند؛ ممکن است در ابتدای گفتگو فرد ناراحت شود ولی بایستی مسیر به نحوی پیش رود که فرد احساس کند این موارد به جهت اهمیت فرد برای سازمان طرح میشود و چون توسعه فرد برای سازمان مهم است بازخوردی(احتمالا منفی) به وی داده میشود.  ➌ ابزار تخریب فرد نباشد؛ نبایستی بازخورد ابزاری برای تخریب دیگران(خودآگاه یا ناخودآگاه) باشد. ضمن اینکه در ادبیات بازخورد، هم بازخورد مثبت داریم و هم بازخورد منفی. بنابراین نبایستی تجارب افراد از بازخورد همیشه منفی باشد تا اسمش آمد افراد تصور کنند قرار است تخریب شوند. 💢 چند توصیه و نکته برای مدیران: ➊ هدف داشتن عملکرد عالی است ولی این نبایستی به سمت کمالگرایی برود که هر عملکردی زیر سوال برده شود. به طور کلی تبدیل شدن از نقطه ی ۱۰- به صفر ممکن است کار راحتی باشد اما اینکه از صفر به عالی برسی مسئله‌ی متفاوتی است.  ➋ هر فردی منحصر به فرد است، ما نمی خواهیم و نباید بخواهیم که همه در همه جنبه های رفتاری و عملکردی عالی باشند. فردی که ارتباطات ضعیفی دارد ممکن است با بازخورد بهتر شود ولی آیا واقعا لازم است ارتباطات وی بهبود یابد، شغل دیگری در سازمان نیست که همین فرد با همین سطح از ارتباطات در آن موفق باشد؟ اگر جواب بلی است دادن بازخورد برای بهبود وضعیت ارتباطی ایشان وقت تلف کردند است. ➌ تمرکز در بازخورد بایستی روی بهتر شدن باشد، تمرکز بر نقاط منفی و عباراتی مانند اینکه من اگر جای تو بودم فلان کار را میکردم، به صورت مبنایی ایراد دارد. ➍ نقاط قوت فعالیت هایی هستند که شما را قوی تر می کنند و نقاط ضعف فعالیت هایی هستند که شما را ضعیف تر می کنند. این بر خلاف باور عمومی است که نقاط قوت چیزی است که ما در آن خوب هستیم و نقاط ضعف چیزی است که ما در آن عملکرد ضعیفی داریم. ممکن است در زمینه ای عملکرد فوق العاده ای داشته باشیم اما از آن متنفر باشیم و این زمینه ها ما را قوی نمی‌کنند. 🔚 کلام آخر: با این رویکرد، مسییر تیم کاری را مشخص کنید، با افراد تیم در خصوص مسیر آینده گفتگو کنید و در خصوص عملکرد مورد انتظار توافق کنید و نهایتاْ تمرکز را روی شناخت نقاط قوت افراد بگذارید و با تکیه بر آنها تیم خود را اداره کنید. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
‌ ✍ زندگی جاریست حتی بدون همه ما ‌ ⛱ هر روز نسیم صبحگاهی با ترنمی دل انگیز مرا بیدار می‌کند، خودم را برایش لوس می کنم و او مهربانانه صورتم را نوازش می‌کند. تا چشمانم را آهسته آهسته باز می‌کنم خورشید را می بینم که به افتخار من به زمین آمده مقابلم نشسته و با دستان بلندش چشمانم را می مالد، چکاوکان و پرندگان سرود محبت برایم می خوانند و قاصدک ها بی تاب رساندن خبرهای عاشقانه کائنات برای من هستند. ‌ ⛱ نه منتظر کسی هستم نه کسی منتظر من است، نه به کسی دل‌بسته‌ام و نه دلبسته ای دارم، زندگی جاریست حتی بدون همه ما پس اگر پایمان را از هستی بیرون بکشیم به هیچ جای دنیا بر نمی خورد. دیگر حرفی برای گفتن نمی ماند وقتی قرار است به هم کاری نداشته باشیم و هرکسی سرش در لاک خودش باشد. ولی راستش دلم می‌سوزد بر مهربان ها! آن ها بازنده دل‌اند و برنده عشق! ‌ ⛱ من مهربانم؛ با دلی نازک و قلبی رئوف. ولی هرگز نمی خواهم بازنده باشم؛ نه بازنده دل نه بازنده عشق. پس قبل از هر چیز به خودم احترام می گذارم. هر صبح که از خواب بیدار شدم نه برای کسی که به احترام خودم از جا بر می‌خیزم و قبل از آنکه احدی را ببینم اول در آیینه به چشمان پرشور خودم نگاه می کنم و سلامی گرم از صمیم دل نثار وجود شریفی می کنم که خدا دوستش دارد، از روح خودش در او دمیده، دست نوازش بر سرش کشیده، محبت را در وجودش نهادینه کرده و همواره برایش اینگونه نجوا می‌کند؛ ‌ ⛱ که ای بنده عزیزم من از خودت به تو نزدیک ترم، هوایت را دارم، هر چه از مال و مکنت و عزت و آبرو بخواهی از تو دریغ نمی کنم و مشتاقانه چنان تو را غرق بوسه می کنم تا از محبت و همراهی همگان بی‌نیاز گردی! پس به سوی خودم باش که مرهمی برای تمامی دردهای وجود توام. من هم دوباره آبی به صورت می زنم، وضو می‌گیرم، دست بر سینه می‌گذارم و در آیینه به خودم سلام می‌دهم: السلام علینا و علی عباد الله الصالحین. ‌ www.modiryar.com@modiryar
مدرن‌ترین کارخانه خودروسازی جهان ‌ هنگامی که چشمان خریداران به اس کلاس جدید خیره شد، کارخانه تمام دیجیتال "Factory ۵۶" ضربان قلب و نبض مهندسان صنایع خودروسازی را نیز بالا برد. ببینید بنز چه کرده است: www.modiryar.com @modiryar