✍ غیرت دینی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰، شماره ۹۰۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ غیرت دینی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ چندی پیش رهبر انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با جمعی از قشرهای مختلف مردم قم فرمودند: «غیرت دینی را حفظ کنید؛ عامل نجات کشور در بزنگاههای مختلف غیرت دینی ملت ایران بوده؛ غیرت دینی تهدیدها را به فرصت تبدیل میکند» غیرت دینی در دو عرصه مهم ظهور و بروز دارد:
▪️اول در مناسک و مظاهر است و
▪️دوم در باورها و روح حاکم بر رفتارهای آدمی.
آسیب مهمی که همواره ممکن است فردی دچار آن شود کم اهمیت شمردن یکی از این دو مورد است. در بند اول مقولاتی همچون نماز، روزه، خمس و .. مطرح می گردد.
✅ یعنی مجموعه تکالیفی که یک مسلمان باید بنا به #فرمان_الهی بدان عمل نماید و معمولاً در قالب فروع دین مطرح می شود. اما آن چه در ارتباط با باورها و روح حاکم بر رفتارهای انسان در بند دوم مطرح می گردد اهمیت بسیاری دارد و تقویت و ایجاد آن نیازمند تمرین و خودسازی است. یک مسلمان باید در کلیه اعمال و رفتارهایش روح ورع و مسلمانی حاکم باشد. روح مسلمانی در واژگانی نظیر تقوا، ناظر دانستن خدا، نیت خالص، عدالت طلبی، رعایت حقوق و احترام سایر انسان ها، صداقت، حق طلبی، مردم داری، وفاداری، امانت داری، اخلاق مداری، شرافت، کرامت و ... متجلی می گردد.
✅ #غیرت_دینی مجموعه ای از باورهای اصیل و خالص است که به صورت فطری و ذاتی در انسان ها وجود دارد و با خودسازی و خویشتن داری به شکوفایی و کمال می رسد. افرادی که از آن غافل باشند و در مسیر تعالی موارد ذکر شده ممارست انجام ندهند آرام آرام از اصالت خویش فاصله گرفته و غرق مادی گرایی خواهند شد. اصلاً دین آمده است برای به کمال رساندن مکارم اخلاق.
✅ یعنی انسان فراتر از #منافع_مادی و «خور و خواب و خشم و شهوت» باید در مسیر مسائل روحی و معنوی نیز به تربیت خویش بپردازد تا بتواند در بزنگاه های زندگی تصمیمات انسانی و عاقلانه بگیرد. هم دل پاک و نیت خالص لازم است هم وفاداری عملی به مبانی اخلاق. اگر این باور در انسان ایجاد شود و در هر امری خداوند را بر رفتار خود ناظر و شاهد بداند غیرت دینی حفظ می شود و مانع انحراف و بی تفاوتی می گردد.
✅ در عصر حاضر با دجال های آخر الزمان حفظ #مکارم_اخلاق و آموزه های دینی و رفتاری کار بسیار سختی است که نیاز به آگاهی، تمرین و توجه دارد. نباید از خویشتن غافل شد، خود را رها کرد و گرفتار زرق و برق های غیر اخلاقی گردید. نکته قابل توجه دیگر در این راستا مهم انگاشتن همه موارد ذکر شده است. برخی در ظاهر اهل نماز و مناسک دینی هستند ولی از هیچ ظلم و اجحافی در حق مردم هراس ندارند.
✅ و گروهی معتقدند که انسان باید دلش پاک باشد و پرداختن به مناسک و ظواهر اهمیتی ندارد. که این هر دو مردود است. آدمی باید روح پاک و لوح سفید وجود خویش را حفظ نماید و بر سلامت آن تأکید داشته باشد. آدمی مکلف است در طول زندگی در هر امر فردی و اجتماعی خویش از غیرت دینی و اخلاقی بهره مند بوده و هیچ گاه حق الله و #حق_الناس را تضییع ننماید. غیرت دینی به انسان حکم می نماید در برابر تخلّفاتى که از مسیر حق، اخلاق، حقیقت، عدالت و احکام الهى مشاهده می کند، خاموش و بى تفاوت نباشد بلکه هر چه انحراف شدیدتر جوش و خروش او نیز بیشتر گردد. کسانى که خونسرد و بى رمق از مقابل این مسائل عبور می کنند فاقد غیرت دینى هستند.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰، شماره ۹۰۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ جامعه پذیری شهری
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ جامعه پذیری شهری
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ جامعهشناسان، روانشناسان اجتماعی و مردمشناسان از اصطلاحی به نامه «جامعه پذیری» یا «اجتماعی شدن» استفاده می کنند. این مفهوم به روندی گفته میشود که در آن شخص در طول حیات خویش هنجارها، قواعد و ارزشهای جامعه خویش را یاد میگیرد و رفتار اجتماعی اش را بر اساس آن تنظیم می نماید. به عبارتی؛ آماده شدن فرد توسط جامعه برای بر عهده گرفتن نقشها را جامعهپذیری میگویند. اگر فردی #جامعه_پذیر نشود، جامعه ازطریق روش های کنترل اجتماعی سعی در انطباق او با ارزش ها، آداب و عقاید می کند و رفتارش را هدایت می نماید.
✅ #جامعه_شهری به عنوان سکونتگاه گروه زیادی از مردم به دنبال ارائه سبک خاصی از زندگی است که هم مورد قبول گروه قابل توجهی از جمعیت شهری باشد و هم با مبانی اخلاقی و ارزشی در سطح عالی هماهنگی داشته باشد. این فرایند در دو سطح قابل طرح است:
▪️سطح اول برای #شهروندان و ساکنان دائمی شهرها است که باید خود را با قوانین اجتماع شهری وفق داده و اصول آن را رعایت نمایند. و
▪️سطح دوم مربوط به مجموعه ی مسافران، گردشگران و یا زائرانی است که به تبع موقعیت هر شهر به آن مراجعه می نمایند و نقش مهمان با حضور موقت دارند. #مدیریت_شهری باید از طریق ساختاردهی منظم و مداوم رفتار شهروندان باعث همسو سازی و سازگاری نگرش ها، ارزش ها و رفتار های فردی با ارزش ها، هنجارها و رفتارهای مطلوب شهروندی گردد.
✅ #جامعه_پذیری_شهری زمانی در معنای واقعی خود صورت می پذیرد که در آن قوانین، ارزش ها و استاندارها با «در نظر داشتن نیازهای عمومی و طبیعی انسان»، «بر محور عدالت اجتماعی»، «بر اساس آموزه های متعالی اسلامی، ایرانی و اخلاقی» ، «توجه به همه شهروندان» و به صورت «منعطف و به دور از تعصبات کاذب» تنظیم شده باشد. برای تحقق این امر فرهنگ و رسانه باید دربست در خدمت جامعه و رشد و بالندگی آن باشد تا شهروندان با دریافت «خدمات فرهنگی» مناسب «رفتار اجتماعی» مطلوب ارائه دهند.
✅ امروزه با توجه به اثرگذاری شگرف رسانه و تلاش جامعه جهانی برای یکپارچه سازی، مقوله جامعه پذیری و استانداردهای اخلاقی و رفتاری جوامع محلی با چالش های فراوانی مواجه شده است. خصوصاً آن جا که به یادآوریم #جهانی_شدن به صورت ارادی یا غیر اداری به دنبال از بین بردن خرده فرهنگ ها و آداب اجتماعی ملت هاست. پس در این شرایط اگر قرار است جامعه شهری بر باورها و ارزش های مورد پسند خود استوار بماند و آن ها را حفظ کند باید فرایند جامعه پذیری و اصول مترتب بر آن را فرایندی پیچده دانسته و برای تحقق آن سطح بالاتری از مبانی نظری و رفتاری را پیش بینی نماید. اگر موارد مذکور را بپذیریم دیگر آموزش های شهروندی در سطحی که اکنون وجود دارد پاسخگوی نیازهای اجتماعی نیست و باید برای آن طرحی نو پیش بینی نمود.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ حس در انجام کار بر اساس مدل flow
#flow_model_diagram
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ حس در انجام کار بر اساس مدل flow #flow_model_diagram #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدی
✍ حس در انجام کار بر اساس مدل flow
#flow_model_diagram
✅ وقتی کاری به ما محول میشود، ممکن است حسهای مختلفی را تجربه کنیم. این حس در قالبهای مختلف و ناشی از عوامل مختلف قابل بیان است. یکی از روشهای تبیین این “حس” در قالب مدلی است به نام Flow است که توسط روانشناس اهل لهستان، آقای Mihaly Csikszentmihalyi معرفی شده است. ایشان این مدل را در سال 1990 در کتابش جای داد اما انتشار آن تا سال 1997 به تعویق افتاد. این نوشته به بررسی این مدل اختصاص دارد و شاید برایتان جالب باشد که این مدل در مذاهب شرقی ریشه دارد.
✅ این مدل (که به نوعی در نوشته قبلی هم مورد اشاره قرار گرفته بود – در تصویر نوشته قبلی، آیتم دوم از سمت چپ را ملاحظه کنید که Flow را معادل تعلق سازمانی دانسته است) حس و حالی (Mental State) را که در زمان انجام کار به فرد دست میدهد، بر اساس سطح چالشی بودن کار و سطح مهارت فرد برای انجام کار، دسته بندی میکند. به ظاهر دسته بندی ای ساده است اما درک آن به ما کمک میکند که هم حوزه های نیازمند توسعه مان را دریابیم و هم بفهمیم که چه سطحی از چالش را میتوانیم تحمل کنیم، یا چه سطحی از چالش به ما انگیزه میدهد و چه سطحی ما را تخریب میکند.
✅ این دو عامل بسیار مهم هستند، به خصوص نگاه تلفیقی به آنها خیلی مهم است. تقریباً همه افراد مدعی هستند که از کارهای تکراری و روتین کسل میشوند، اما وقتی با جارهای چالشی مواجه میشوند، نمیتوانند آن رضایت درونی و انگیختگی را تجربه کنند و حتی گاهی دچار حالات منفی میشوند. علت در همین نسبت چالش به مهارت در انجام کار است.
✅ به عنوان مثال، من (نگارنده) فکر میکنم که چالش را عاشقانه دوست دارم، نشانه های متعدد هم از این تفکر دارم، اما وقتی پای مسائل مالی پیش میآید اصلاً نمیتوانم چالش داشتن یک چک در دست افراد را وقتی موجودی کافی نداشته باشم، تحمل کنم و گاه کارهای عجیب میکنم. خیلی طول کشید تا این را دریافتم و در روزهای ابتدایی ورودم به بازار کار به شدت از این مسئله آزرده میشدم.
✅ نگاه ما به نمودار بسیار مهم است. مثلاً به ناحیه نگرانی دقت کنید. اینطور به نظر میرسد که این ناحیه در میان دو ناحیه ی بی علاقگی و اضطراب، باز شده و خود را جای داده است. واقعا هم همینطور است. وقتی که مهارت من در انجام کاری کم است، به مرور که چالش اضافه میشود، من ناگهان از بی علاقگی به اضطراب وارد نمیشوم، بلکه نگرانی حالتی است که این دو حالت حدی را به هم پیوند میدهد.
✅ بنابراین توصیه ام این است که این نمودار را اینطور نگاه نکنید که یک چرخه است که حسها را نشان میدهد. باز شدن یک حس در میان دو حس دیگر به ما کمک میکند که بدانیم داریم وارد وضعیتی تازه (مثل اضطراب) میشویم و آنگاه است که میتوانیم کاری بکنیم. اگر به این هشدار توجه نکنیم و ریشه آن را جستجو نکنیم، تغییر حالت به شدت ما را آزرده خواهد کرد.
✅ نمونه دیگر وقتی که مهارت در کاری بالاست، اگر سطح چالش کم باشد، حالتی از #آسودگی، یا بی خیالی (همان محدوده آرامش یا Comfort Zone) را تجربه میکنم. اگر حس خوبی که در این حالت دست میدهد را چنان دوست بدارم که نگذارم چالش بالاتر برود، به مرور به حالت عقب تر، یعنی کسالت دچار میشوم. توجه به اینهاست که به شما کمک خواهد کرد که حوزه های توسعه فردی خود را بشناسید.
✅ شاید چنین سوال هایی کمک کننده باشند که آن زمانی که در فلان کار دچار #اضطراب شدم، کدام چالش قابل کم کردن بود، یا کدام مهارتم را باید توسعه میدادم؟ یا در جایی که علاقه ای هب انجام فلان کار نداشتم، کدام چالش باید اضافه میشد؟ و چقدر؟
✅ اگر این سوال ها را نپرسم و از جائی که هستم راضی باشم، ممکن است دچار آزارهایی شوم که به راحتی قابل #مدیریت بوده اند. در مواردی مثل استرس و خشم، توجه به این موارد و اینکه چه مسیری را طی میکنم تا وارد فضای اضطراب میشوم، کمک میکنند که به هنگام ورود به آن فضاها، آماده تر باشم.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مشاهیر شهر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا
🔻یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۷
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar