eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ حس در انجام کار بر اساس مدل flow #flow_model_diagram #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدی
حس در انجام کار بر اساس مدل flow ✅ وقتی کاری به ما محول می‌شود، ممکن است حسهای مختلفی را تجربه کنیم. این حس در قالبهای مختلف و ناشی از عوامل مختلف قابل بیان است. یکی از روشهای تبیین این “حس” در قالب مدلی است به نام Flow است که توسط روانشناس اهل لهستان، آقای Mihaly Csikszentmihalyi معرفی شده است. ایشان این مدل را در سال 1990 در کتابش جای داد اما انتشار آن تا سال 1997 به تعویق افتاد. این نوشته به بررسی این مدل اختصاص دارد و شاید برایتان جالب باشد که این مدل در مذاهب شرقی ریشه دارد. ✅ این مدل (که به نوعی در نوشته قبلی هم مورد اشاره قرار گرفته بود – در تصویر نوشته قبلی، آیتم دوم از سمت چپ را ملاحظه کنید که Flow را معادل تعلق سازمانی دانسته است) حس و حالی (Mental State) را که در زمان انجام کار به فرد دست میدهد، بر اساس سطح چالشی بودن کار و سطح مهارت فرد برای انجام کار، دسته بندی میکند. به ظاهر دسته بندی ای ساده است اما درک آن به ما کمک میکند که هم حوزه های نیازمند توسعه مان را دریابیم و هم بفهمیم که چه سطحی از چالش را میتوانیم تحمل کنیم، یا چه سطحی از چالش به ما انگیزه میدهد و چه سطحی ما را تخریب میکند. ✅ این دو عامل بسیار مهم هستند، به خصوص نگاه تلفیقی به آنها خیلی مهم است. تقریباً همه افراد مدعی هستند که از کارهای تکراری و روتین کسل میشوند، اما وقتی با جارهای چالشی مواجه میشوند، نمیتوانند آن رضایت درونی و انگیختگی را تجربه کنند و حتی گاهی دچار حالات منفی میشوند. علت در همین نسبت چالش به مهارت در انجام کار است. ✅ به عنوان مثال، من (نگارنده) فکر میکنم که چالش را عاشقانه دوست دارم، نشانه های متعدد هم از این تفکر دارم، اما وقتی پای مسائل مالی پیش میآید اصلاً نمیتوانم چالش داشتن یک چک در دست افراد را وقتی موجودی کافی نداشته باشم، تحمل کنم و گاه کارهای عجیب میکنم. خیلی طول کشید تا این را دریافتم و در روزهای ابتدایی ورودم به بازار کار به شدت از این مسئله آزرده میشدم. ✅ نگاه ما به نمودار بسیار مهم است. مثلاً به ناحیه نگرانی دقت کنید. اینطور به نظر میرسد که این ناحیه در میان دو ناحیه ی بی علاقگی و اضطراب، باز شده و خود را جای داده است. واقعا هم همینطور است. وقتی که مهارت من در انجام کاری کم است، به مرور که چالش اضافه میشود، من ناگهان از بی علاقگی به اضطراب وارد نمیشوم، بلکه نگرانی حالتی است که این دو حالت حدی را به هم پیوند میدهد. ✅ بنابراین توصیه ام این است که این نمودار را اینطور نگاه نکنید که یک چرخه است که حسها را نشان میدهد. باز شدن یک حس در میان دو حس دیگر به ما کمک میکند که بدانیم داریم وارد وضعیتی تازه (مثل اضطراب) میشویم و آنگاه است که میتوانیم کاری بکنیم. اگر به این هشدار توجه نکنیم و ریشه آن را جستجو نکنیم، تغییر حالت به شدت ما را آزرده خواهد کرد. ✅ نمونه دیگر وقتی که مهارت در کاری بالاست، اگر سطح چالش کم باشد، حالتی از ، یا بی خیالی (همان محدوده آرامش یا Comfort Zone) را تجربه می‌کنم. اگر حس خوبی که در این حالت دست می‌دهد را چنان دوست بدارم که نگذارم چالش بالاتر برود، به مرور به حالت عقب تر، یعنی کسالت دچار میشوم. توجه به اینهاست که به شما کمک خواهد کرد که حوزه های توسعه فردی خود را بشناسید. ✅ شاید چنین سوال هایی کمک کننده باشند که آن زمانی که در فلان کار دچار شدم، کدام چالش قابل کم کردن بود، یا کدام مهارتم را باید توسعه میدادم؟ یا در جایی که علاقه ای هب انجام فلان کار نداشتم، کدام چالش باید اضافه میشد؟ و چقدر؟ ✅ اگر این سوال ها را نپرسم و از جائی که هستم راضی باشم، ممکن است دچار آزارهایی شوم که به راحتی قابل بوده اند. در مواردی مثل استرس و خشم، توجه به این موارد و اینکه چه مسیری را طی میکنم تا وارد فضای اضطراب میشوم، کمک میکنند که به هنگام‌ ورود به آن فضاها، آماده تر باشم. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مشاهیر شهر   ✅ هویت شهری یکی از مهم ترین محورهای سند «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت» است. از جنس آگاهی، معنا و درک است. لذا می توان گفت که «ساختار نمادین» دارد. ساختار نمادین برای هویت دو نتیجه مهم به دنبال دارد؛ اول اینکه از خصوصیت «بازتابی بودن» هویت خبر می دهد و دوم اینکه سبب می شود هویت را به «امری زبانی» تبدیل سازد. بدین ترتیب هویت از یک طرف موضوع قراردادی و مورد توافق محسوب می گردد و از طرف دیگر امری فرایندی به حساب می آید که مورد درک، تعبیر و تفسیر واقع می شود.   ✅ در ارتباط با نمادها یکی از مواردی که بر طبق توافقات و قراردادهای نوشته یا نانوشته از شاخص های مهم هویتی محسوب می گردد «مشاهیر شهر» هستند.  وقتی می گوییم مشاهیر یعنی شهیدان، بزرگان، نام آوران، دانشمندان، ادیبان، هنرمندان، ورزشکاران، قهرمانان، عالمان، نویسندگان، سیاست مداران و هر گروه دیگری که به نوعی سبب اعتلای نام، ارزشمندی، هویت و اعتبار بخشی از گستره جغرافیایی (یعنی شهر) می گردند. عده ای را بازتاب هویت شهری می دانند.   ✅ اهمیت این موضوع زمانی بیشتر به چشم می آید که به یاد آوریم بسیار اتفاق افتاده است که در نقاط دور افتاده ای از پهنه جغرافیایی ایران و یا سایر نقاط جهان که هرگز شناخته شده نبوده و شاید مردم اهمیت چندانی برای آن قائل نبوده اند با تولد فردی هویت ساز به نقطه معروفی تبدیل شده است که حتی بعضاً آن فرد در طول تاریخ سبب خوشنامی و شهرت محل سکونت یا تولد خود گردیده است. بهره گیری از عامل هویت ساز چند پیامد مهم به دنبال دارد:   ▪️اول این که آن ها محسوب شده و تکریم و بزرگداشت آن ها عملی اخلاقی و حسنه می باشد. ▪️دوم اینکه این کار سبب الگوسازی مناسب برای و گروه های دیگر انسانی می شود که بر این اساس بتوانند در عرصه ای مهم توفیقاتی را دنبال نمایند. ▪️سوم زنده نگه داشتن نام مشاهیر سبب اعتلای نام شهر در کشور و یا حتی در دنیا می گردد. ▪️چهارم این کار می تواند به عنوان ابزار مهمی برای در اختیار مدیریت باشد که با بهره گیری از آن زمینه شکوفایی قابلیت های بومی و محلی خود را فراهم آورده و از آن ها در جهت پیشرفت و توسعه شهری بهره مند گردند.   ✅ برای اعتلای نام مشاهیر خود و بزرگداشت آن ها در عرصه های مختلف کالبدی، محتوایی و در قالب فرایندهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... زمینه های فراوانی در اختیار دارد. از نامگذاری معابر، خیابان ها، اماکن به نام مشاهیر که ساده ترین اقدام است گرفته تا برگزاری جشنواره های علمی، ادبی، فرهنگی، ساخت المان ها، مجسمه ها، تصاویر دیواری و ... دخالت دادن آن ها در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری مرتبط، تولید مستندات رسانه ای و سایر اقدامات مشابه که این امر مهم را به انجام رساند. مشاهیر شهر سرمایه های شهری هستند که در معنابخشی به شهر پویا و پایا و در حال پیشرفت نقش بنیادین دارند.   🔺منبع: 🔻یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ #هرم_اخلاق_حرفه_ای #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
هرم اخلاق حرفه ای 🔴 چهار اصل هرم عبارتند از: 1⃣ : ▪️انصاف و پای بندی به تعهدات در دو گونه توزیعی و رویه ای ▪️ایجاد شرایط همگون و فرصت های برابر ▪️ رفع تبعیض ▪️وجدان کاری و پرهیز از هر گونه دادو ستد ناروا ▪️ اشراف بر توانمندی ها ▪️عدم پذیرش مسولیت خارج از چارچوب 2⃣ : ▪️آراسته به حسن رفتار و ادای احترام اصیل ▪️برخوردار از بخشایندگی و برازندگی ▪️قدردان و قدر شناس در برابر دیگران ▪️صداقت در گفتار، خیر خواهی در کردار ▪️مراوده دوستانه و مواجهه شفاف با دیگران ▪️مثبت اندیشی توام با خردگرایی ▪️شایسته سالاری 3⃣ : ▪️مسوولیت پذیری و پاسخگویی ▪️تهور در نگهداری بهینه منابع ملی و طبیعی ▪️تعهد حرفه ای و وفاداری سازمان ▪️پاسداشت قانون وایستادگی در مقابل موارد ناروا ▪️خطر پذیری و ترمیم مسائل ناروا ▪️انتقاد پذیری 4⃣ : ▪️رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست ▪️شفافیت فردی و سازمانی ▪️درستکاری در مقام اندیشه و عمل ▪️انضباط و آراستگی فردی و محیطی ▪️نشاط گرایی، امید آفرینی و رفاه بخشی در محیط کار ▪️ثبات شخصیت فردی ، اجتماعی و سازمانی. www.modiryar.com @modiryar
مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modirya
مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال از نگاه علمی چه ویژگی‌هایی دارد؟ در چه زمینه‌هایی سرآمد است؟ آیا تنها یک مدرّس خوب بودن برای معلمی کافیست؟ در عصر دیجیتال یک معلم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی با ارائۀ مدل شایستگی های دیجیتال معلمان به عنوان مرجعی برای ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان عزیز کشورمان در حوزه آموزش مجازی، به این پرسش ها پاسخ داده است. ✅ یکی از مهم ترین چالش ها در ارتباط دو نهاد دانشگاه و آموزش‌وپرورش، کاربردی کردن دروس دانشگاهی و تبدیل تئوری به عمل در امر آموزش می باشد. پس از همه گیری و شیوع بیماری کووید۱۹ و ضرورت حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی در مدارس کشورمان، «آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته یادگیری» دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگیهای حرفهای و دیجیتال معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس، اقدام به تدوین مدل شایستگی های دیجیتال معلمان نموده است. ✅ چارچوب مدوّن شایستگی‌های دیجیتال مدرسان شامل ۶ شایستگی کلی و ۲۲ مؤلفۀ شایستگی است که در شکل زیر نشان داده شده است. درواقع، بر اساس این چارچوب، نقاط قوت و قابل بهبود معلمان استخراج شده و برای ارتقای آن ها برنامه ریزی می گردد. در ادامه، توضیح مختصری پیرامون این شایستگی ها ارائه شده است: 1⃣ شایستگی مشارکت حرفه ای: توانایی معلم در با یادگیرندگان، سایر معلمان، والدین و ذی‌نفعان تعلیم و تربیت، تا از این طریق، نوآوری‌های آموزشی جمعی خلق شوند.     2⃣ شایستگی منابع دیجیتال: توانایی معلم در شناسایی، ایجاد و به اشتراک‌گذاری ، به منظور پشتیبانی و تقویت آموزش و یادگیری دانش آموزان با در نظر گرفتن هدف خاص یادگیری، زمینه، رویکرد آموزشی و گروه یادگیرنده     3⃣ شایستگی یاددهی- یادگیری: توانایی معلم در و هماهنگی فرآیند استفاده از فناوری‌های دیجیتال در بافت یاددهی-یادگیری     4⃣ شایستگی ارزیابی: توانایی معلم در ارتقای کنونی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و خلق روش های ارزیابی نوآورانه به منظور نظارت مستقیم بر میزان پیشرفت یادگیرنده، تسهیلگری فرآیند بازخورد و فراهم آوردن فرصت ارزیابی 5⃣ شایستگی توسعه یادگیرندگان: توانایی معلم در استفاده از استراتژی‌های آموزشی یادگیرنده‌محور و تسهیل یادگیرندگان در روند یادگیری به طوری که به یادگیرندگان کمک کند تا مالک و مسئول یادگیری خود باشند. 6⃣ شایستگی تسهیل شایستگی های دیجیتال یادگیرندگان: در انتقال، تقویت و تسهیل شایستگی‌های دیجیتال یادگیرندگان در جهت درگیر ساختن دانش آموزان در فرآیند یاددهی- یادگیری www.modiryar.com @modiryar
شبکه مضامین عدم گشودگی سازمانی 🔴 شبکه مضامین به عنوان یکی از مفاهیم مؤثر در پیشایندهای سکته سازمانی www.modiryar.com @modiryar