eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
802 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modirya
مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال از نگاه علمی چه ویژگی‌هایی دارد؟ در چه زمینه‌هایی سرآمد است؟ آیا تنها یک مدرّس خوب بودن برای معلمی کافیست؟ در عصر دیجیتال یک معلم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی با ارائۀ مدل شایستگی های دیجیتال معلمان به عنوان مرجعی برای ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان عزیز کشورمان در حوزه آموزش مجازی، به این پرسش ها پاسخ داده است. ✅ یکی از مهم ترین چالش ها در ارتباط دو نهاد دانشگاه و آموزش‌وپرورش، کاربردی کردن دروس دانشگاهی و تبدیل تئوری به عمل در امر آموزش می باشد. پس از همه گیری و شیوع بیماری کووید۱۹ و ضرورت حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی در مدارس کشورمان، «آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته یادگیری» دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگیهای حرفهای و دیجیتال معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس، اقدام به تدوین مدل شایستگی های دیجیتال معلمان نموده است. ✅ چارچوب مدوّن شایستگی‌های دیجیتال مدرسان شامل ۶ شایستگی کلی و ۲۲ مؤلفۀ شایستگی است که در شکل زیر نشان داده شده است. درواقع، بر اساس این چارچوب، نقاط قوت و قابل بهبود معلمان استخراج شده و برای ارتقای آن ها برنامه ریزی می گردد. در ادامه، توضیح مختصری پیرامون این شایستگی ها ارائه شده است: 1⃣ شایستگی مشارکت حرفه ای: توانایی معلم در با یادگیرندگان، سایر معلمان، والدین و ذی‌نفعان تعلیم و تربیت، تا از این طریق، نوآوری‌های آموزشی جمعی خلق شوند.     2⃣ شایستگی منابع دیجیتال: توانایی معلم در شناسایی، ایجاد و به اشتراک‌گذاری ، به منظور پشتیبانی و تقویت آموزش و یادگیری دانش آموزان با در نظر گرفتن هدف خاص یادگیری، زمینه، رویکرد آموزشی و گروه یادگیرنده     3⃣ شایستگی یاددهی- یادگیری: توانایی معلم در و هماهنگی فرآیند استفاده از فناوری‌های دیجیتال در بافت یاددهی-یادگیری     4⃣ شایستگی ارزیابی: توانایی معلم در ارتقای کنونی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و خلق روش های ارزیابی نوآورانه به منظور نظارت مستقیم بر میزان پیشرفت یادگیرنده، تسهیلگری فرآیند بازخورد و فراهم آوردن فرصت ارزیابی 5⃣ شایستگی توسعه یادگیرندگان: توانایی معلم در استفاده از استراتژی‌های آموزشی یادگیرنده‌محور و تسهیل یادگیرندگان در روند یادگیری به طوری که به یادگیرندگان کمک کند تا مالک و مسئول یادگیری خود باشند. 6⃣ شایستگی تسهیل شایستگی های دیجیتال یادگیرندگان: در انتقال، تقویت و تسهیل شایستگی‌های دیجیتال یادگیرندگان در جهت درگیر ساختن دانش آموزان در فرآیند یاددهی- یادگیری www.modiryar.com @modiryar
شبکه مضامین عدم گشودگی سازمانی 🔴 شبکه مضامین به عنوان یکی از مفاهیم مؤثر در پیشایندهای سکته سازمانی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
پیشایندهای سکته سازمانی ✍ #دکتر_مجتبی_شجری #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #سکته_سازمانی #پایگاه_جامع_م
پیشایندهای سکته سازمانی ✍ ✅ در نوعی نگاه استعاری به سازمان و مدیریت، ارتباطات اثربخش «قلب مدیریت» است. در این نگاه استعاری، جریان اطلاعات در مانند جریان خون در بدن انسان است. از طریق قلب مدیریت، اطلاعات به سرتاسر سازمان انتقال می‌یابد و به سلول‌های سازمان، یعنی منابع انسانی، تغذیه‌رسانی می‌کند. ▪️در عالم و در شرایطی که گردش خون به هر دلیلی دچار اختلال شود و خون‌رسانی به بخش‌های خاصی از مغز یا قلب متوقف شود، عملکرد طبیعی این اعضاء دچار اختلال شده و «سکته مغزی» یا «سکته قلبی» رخ می‌دهد. ▪️بر این باوریم که در سازمان نیز چنین حالتی رخ می‌دهد. اگر در سازمان قلب مدیریت، یعنی ارتباطات اثربخش، نتواند را به بخش‌ها و اعضاء سازمان برساند، عملکرد آن بخش یا عضو دچار اختلال ‌شده و «سکته سازمانی» رخ می‌دهد. زمانی که سکته سازمانی رخ می‌دهد، بسته به شدت آن، سازمان کنترلش را روی همه یا بخش‌هایی از خود، از دست می‌دهد. ✅ نشانه‌ها و عوارض سکته سازمانی: ▪️هر عامل یا مانعی که جریان اطلاعات و امکان برقراری ارتباطات اثربخش در سازمان را مخدوش کند، می‌تواند به عنوان محرک بروز سکته سازمانی تشخیص داده شود که بی‌توجهی به آن، سازمان را به ورطه سکته کشانده و در نهایت افول و را منجر می‌شود. ▪️یکی از این نشانه‌های مهم، «تورم نیروی انسانی» است. تورم نیروی انسانی هم‌اکنون در برخی از شرکت‌های ایرانی، به خصوص سازمان‌های دولتی قابل مشاهده است. هر سازمانی به حجم مشخصی از نیازمند است و بر اساس این تعداد، ساختار مشخصی را به خود می‌گیرد. ▪️اگر نیروی انسانی، به هر دلیل سیاسی یا غیرسیاسیِ موجه و غیرموجه، بیشتر از حد مورد نیازِ سازمان به آن تزریق شود، تعادل و توازن ساختار سازمانی بر هم خورده، جریان اطلاعات در سازمان مختل شده و ارتباطات، حالت غیراثربخش به خود می‌گیرد. در این حالت دریافت و نشر اطلاعات در بخش‌هایی از سازمان که دچار تورم هستند دشوار شده و قلب مدیریت، کارکرد خود را از دست می‌دهد. ✅ مدیریت قارچی و سکته سازمانی: ▪️حاکمیت در سازمان، از دیگر نشانه‌های سکته سازمانی است. در «مدیریت قارچی»، مدیر، کارکنان را در فضایی تاریک و به دور از اطلاعات نگه می‌دارد و شفافیت و جریان روان اطلاعات را با دشورای روبرو می‌کند. در این حالت نیز، ارتباطات اثربخش و کارآمد در سازمان با مانع روبرو شده و «سکته سازمانی» رخ می‌دهد. ▪️مدیران می‌توانند با ساختار سازمانی و متناسب‌سازی نیروی انسانی، عملکرد اثربخش و کارآمد سازمان را تضمین کرده و آن را از مرگ نجات دهند. همچنین جریان روان اطلاعات در سازمان و تسهیل برقراری ارتباطات اثربخش، سازمان را از دچار شدن به سکته دور نگه می‌دارد. ✍ منبع: متقی، پیمان و اصغری، علی (۱۳۹۲) 🔺نشریه علمی و پژوهشی مدیریت 🔻 www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
به کام شهروندان   ✅ چندی قبل از سوی برخی اعضای شورای اسلامی مشهد مقدس در ارتباط با سفرهای خارجی و همچنین عضویت در مجامع بین المللی سئوال مهمی مطرح گردید: به راستی «سفرهای خارجی مدیران شهری یا عضویت در برخی نهادهای بین المللی چه دستاورردی برای مردم (شهروندان) داشته است؟» در واقع این سئوال نه در ارتباط با سفرهای خارجی و نه صرفاً در شهرداری بلکه بخیر از تمامی مدیران و صاحبان تصمیم در سازمان های مختلف دولتی و یا نهادهای عمومی پرسیده شود که اقدام، تصمیم و دستور شما چه پیامد و دستاوردی برای مردم دارد؟ در ادوار مختلف شوراهای اسلامی سخن از مردم به میان می آید و هر اقدام، عمل و یا تصمیمی به «نام شهروندان» زده می شود اما آیا واقعاً نتایج و دستاوردهای آن هم «به کام شهروندان» هست یا خیر؟   ✅ برای شهروندان منافعی دارد یا ندارد؟ مگر می شود اقدام یا عملی در مجموعه ای که با بیت المال اداره می گیرد صورت پذیرد و برای آن نهاد عمومی یا مردم منافعی به همراه نداشته باشد؟ و یا اصلاً می توان پذیرفت که منافع مدیران دولتی چیزی غیر از منافع عمومی و مردمی باشد؟ اگر بخواهیم صادقانه به این پرسش ها پاسخ دهیم باید بگوییم متأسفانه موارد پرشماری در ادوار مختلف مدیریتی در کشور وجود دارد که مدیران سفرهایی رفته اند، اقداماتی انجام داده اند و تصمیماتی اتخاذ نموده اند که نه تنها برای مردم منفعتی نداشته بلکه به زیان آن ها نیز بوده است. مثل گزارشات فراوان فساد اداری که اکنون پرونده های آن در دستگاه قضایی باز است. اما اکنون که بر اساس سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت قرار است نسبت به سلامت اداری و رعایت حقوق آحاد جامعه به عنوان یکی از راهبردهای مهم اهتمام ویژه ای صورت پذیرد این جنس دقت نظرها بیشتر ضرورت دارد.   ✅ به راستی باید «فرایند پایش تصمیم مدیران» و نظام کنترلی حاکم بر آن به گونه ای فعال گردد و سازماندهی شده صورت پذیرد که قبل از هرگونه اقدام، تصمیم یا عملی صحت آن از حیث تخصصی و سلامت آن از جهت رعایت حقوق شهروندان مورد ارزیابی قرار گیرد. هر چند متأسفانه در سال های اخیر نظام اداری کشور از نظر سلامت با چالش های زیادی مواجه بوده است اما هیچ گاه از اهمیت این امر مهم کاسته نمی شود. خصوصاً وقتی توصیه های شارع مقدس راجع به رعایت حقوق مردم و اهمیت دقت نظر و عمل در بیت المال را به خاطر آوریم. آن جا که امیرالمومنین علیه السلام حتی از سوختن شمع برای امور شخصی پرهیز می نمایند الگوی حسنه ای در برابر ما قرار می دهند که باید نسبت به آن وفادار باشیم.   🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۹ www.modiryar.com @modiryar
حکایت آمارهای نگران کننده 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۹۰۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
حکایت آمارهای نگران کننده ✅ چندی قبل از سوی برخی مقامات مسئول آماری در ارتباط با سقط جنین، مصرف مشروبات الکلی، اعتیاد و ... عنوان شد که بسیار نگران کننده و در عین حال قابل تأمل است. سال ها در کشور ما پرداختن به بحران های اجتماعی و بیان آمار آن خیلی مرسوم نبود و حتی در بسیاری موارد کتمان می شد. اما اکنون در سال های اخیر با نگاهی واقع بینانه تر کمابیش آماری این چنین اعلام می شود که می تواند زنگ هشداری برای و البته مردم باشد. ✅ به عنوان مثال رئیس سازمان اجتماعی کشور در همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی اعلام کرد: سالانه ۲۳۰ هزار بر اساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت و طبق برخی پژوهش ها سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار سقط جنایی یا غیرقانونی در کشور انجام می شود. در موارد دیگر جراحت های اجتماعی نیز آمارهای مشابه و نگران کننده ای وجود دارد که قصد ندارم با بیان آن ها کام تان را تلخ کنم. ✅ این که نشر این گونه آمار بدون هدف و صرفاً جهت سیاه نمایی یا پرداختن به آن از جنس نگاه رسانه های زرد صورت پذیرد قطعاً کار غلطی است. اما اگر بخواهیم در مقام مسئولیت و تکالیف ناشی از آن برای مردم، مسئولان و رسانه ها بدان بپردازیم مرور آن ضروری و قابل توجه است. اولین گام در مواجهه با بحران های اجتماعی پذیرفتن واقعیت در اندازه حقیقی آن است. نه کار درستی است و نه کتمان و انکار. ✅ گام بعدی برنامه ای جامع و هدفمند برای اصلاح رفتار عمومی و کاهش مصادیق و موارد این گونه انحرافات است. مقوله ای که نیازمند عزم جدی و همگانی و اشتراک و مسئولان است و باید صبورانه و خردمندانه بدان پرداخت. مسائل اجتماعی یک شبه ایجاد نمی شوند که با دستورالعمل، ابلاغ، بخشنامه یا تشکیل ستادها، جلسات و کارگروه های کم اثر بتوان آن را از میان برداشت. بلکه با توجه به شرایط موجود و پیش بینی اتفاقات آتی طبق برنامه ای اصولی و منطقی باید نسبت به رفع آن اهتمام ورزید. ✅ باید بپذیریم مطابق با تحولات سال های اخیر در حوزه های مختلف اجتماعی و رسانه ای در کشور ما رفتارهای آموزشی وجود نداشته است. شاید بتوان مقوله ی و غفلت از تغییرات زمانه را از اصلی ترین دلایل بروز این گونه مسائل عنوان کرد. ما نمی توانیم با شیوه های آمرانه و یکجانبه رفتارهای معروف را در جامعه به وجود آوریم و از منکرها جلوگیری کنیم. باید زبان جوانان را بدانیم و ضمن آگاهی بخشیدن به آن ها و احترام به استقلال و قدرت تفکر آن ها با کمک خودشان در ارتباط با چگونگی مواجهه با مسائل اجتماعی خاص مهارت آفرینی کنیم. ✅ البته نباید فراموش کرد بسیاری از بحران ها مولود فقر، بیکاری، تبعیض، تجرد قطعی، مشکلات معیشتی و یا به زبان ساده تر بحران های اقتصادی است. پس در مواجهه با مسائل اجتماعی نمی توان از محدودیت های اقتصادی سخنی به میان نیاورد و یا آن را نادیده گرفت. ما اثر و تزلزل فکری ناشی از آن را نفی نمی کنیم. اما باید بپذیریم دیگر زمان آن گذشته که بخواهیم هر گونه بحران اجتماعی را به این مسائل نسبت دهیم. ✅ اکنون که به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه بیشتری نسبت به دولت های قبلی نشان می دهد وقت آن رسیده با واقع بینی و بهره گرفتن از تجارب سایر کشورها و با کمک متخصصان و کارشناسان داخلی در این عرصه سرمایه گذاری و وقت سپاری بیشتری انجام دهیم تا جامعه ای سالم و اخلاق مدار داشته باشیم. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۹۰۷ www.modiryar.com @modiryar