Modiryar | مدیریار
✍ احترام تولید
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ به انتهای سال «تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» رسیده ایم و به سرعت برق و باد یک سال دیگر را پشت سر گذاشتیم. در یک دهه اخیر عناوین سال که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شده است همگی رنگ و بوی اقتصادی و صنعتی داشته است. خصوصاً در سه سال اخیر که این مهم به صورت مستقیم رونق و جهش تولید را نشانه گرفته و سعی در توسعه نگاه حمایت گرانه از این بخش مهم در کشور داشته است. بدون شک اطلاق عناوین مختلف در چند سال اخیر با رنگ و بوی حمایت از فرایندهای تولیدی و کسب و کار در کشور توانسته است نگاه مردم و مسئولان را نسبت به این عرصه حساس تر کرده و فرهنگ حمایت از کار و #سرمایه_ایرانی را پررنگ تر نماید.
✅ هر چند برای رسیدن به حد عالی در این حوزه راه درازی پیش رو داریم اما همین که جامعه درمان دردهای #اقتصادی خود را در تولید و صنعت دنبال نماید گام بسیار مهمی برداشته است. در دو سال اخیر پیوند همه گیری کرونا، تحریم و تورم فشار فراوانی بر معیشت و اقتصاد مردم وارد کرده و بسیاری از کسب و کارها را به صورت فرسایشی تحت فشار سنگینی قرار داده است. هر چند این اتفاق تلخ آسیب های فراوانی به مردم، کارآفرینان و صنعت گران وارد ساخته اما در جهت اتکا به تولیدات ساخت داخل و توسعه رویکردهای اقتصاد مقاومتی دستاوردهایی نیز به همراه داشته است.
✅ اگر گذری بر #شهرک_های_صنعتی فعال کشور داشته باشیم از نزدیک با چشمان خود خواهیم دید رونق و توسعه تفکر صنعتی در کشور چگونه می تواند سبب پویایی اقتصادی، اشتغال جوانان، استقلال و آبادانی کشور گردد. پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از آن نیاز به جامعه پذیری گسترده در بین مردم و مسئولان دارد. مردم از حیث مصرف کالاهای داخلی و رغبت نشان دادن به دستاوردهای جوانان کشور و دولت از منظر رفع جدی و متعهدانه موانع پیش رو همانند تشریفات زائد اداری، عدم یکپارچگی سیاستی، جایگزینی واردات غیرهدفمند، ضعف دیپلماسی تجاری، محیط سرمایه گذاری نامناسب، قاچاق کالا، فساد اقتصادی، معضلات و چالش های بازار سرمایه، رقابت دولت با بخش خصوصی، فشار بانک ها به صنعت، قوانین موازی و دست و پاگیر، چالش های ساختاری قبل، حین و پس از تولید و سایر مواردی که سبب ایجاد خلل در حرکت و پویایی تولید می گردد.
✅ رونق و جهش تولید در بخش صنعت از لحاظ فنی و تخصصی با عنایت به ظرفیت هایی تولیدی که در ایران وجود دارد و همچنین بهره گیری از ظرفیت های خالی موجود میسر است. اما از بعد سیاستی، عدم اجرای سیاست های درست یا اجرای بد برخی سیاست ها و وقفه های طولانی در تصمیم گیری ها به شکلی بوده است که به علت مسأله ناسازگاری زمانی، آن سیاست نه تنها دیگر بهترین نبود بلکه حتی به عاملی ضد خودش مبدل گردید. سال پشتیبانی ها و مانع زدایی ها به اتمام رسید اما باید توجه داشته باشیم که حفظ احترام تولید و فعالان این عرصه برای رونق، استقلال و #آبادانی_کشور واجب است و همه آحاد جامعه خصوصاً مسئولان وظیفه دارند احترام تولید را نگه دارند، حقش را ادا کنند و برای رونق و جهش آن از هیچ تلاشی دریغ ننمایند.
✅ نکته قابل توجه این که برای پشتیبانی از تولید نیازمند رونق بازار کسب و کار هستیم اما در حال حاضر محصولی که تولید میشود در بازارهای داخلی به خوبی عرضه نمیشود لذا برای حمایت از روند تولید نیازمند بازاریابی مطلوب هستیم. اصلاح ساختار تولید با حذف ضوابط اجرایی زائد و غیر ضرور در راه اندازی کسب و کارها، توسعه دولت الکترونیک و به حداقل رساندن فرایند صدور مجوزهای سرمایه گذاری و توسعه کانون های تولیدی خرد و کارگاه های کوچک با توجه به نقش قابل توجه آنها در اشتغال آفرینی نقش مهمی در مسیر #رونق_تولید در کشور ایفا می نماید.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، شماره ۹۱۴
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ خانۀ فردا
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #ماهنامه_رشد_مدیریت_مدرسه،
🔻دوره بیستم، شماره ۱۳۲، بهمن ۱۴۰۰
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ خانۀ فردا
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ این که در ادبیات محاوره ای واژگانی همچون غول های دهه ی هشتادی یا نودی و یا عناوینی دیگر از این دست مطرح می شود در واقع شاید بیشتر از آن که به تفاوت پنداری و کرداری فرزندان این نسل برگردد به هراس و ضعف نسل های قبل تر در مواجه با فرزندان عصر جدید مربوط می شود که در بسیاری از امور خصوصا در چهار ویژگی؛
1⃣ پیچیدگی و قدرت تحلیل ذهنی،
2⃣ انتقال و سرعت عمل،
3⃣ جسارت در خرق عرف و عادت
4⃣ ارتباط با فضای مجازی و تسلط بر آن
از آن ها بسیار جلوتر هستند و در بسیاری از موارد کارهایی انجام می دهند که نسل های قبل تر توان و جسارت آن را نداشته و ندارند. هر چند تربیت این گونه فرزندان خصوصاً در محیط آموزشی و مدرسه کار بسیار سختی است ولی شدیداً باید از نفی چگونگی #رفتار و اندیشیدن آن ها پرهیز نمود. حالا با توجه به آن چه ذکر شد برای همراهی با اتفاقات جاری زندگی بشری و کنترل اثرات آن بر اندیشه و رفتار فرزندان نسل جدید در فرآیندهای آموزش و پرورش توجه به موارد زیر اهمیت فراوان دارد:
1⃣ پذیرش تفاوت های نسل جدید و پرهیز از نفی آن ها:
همان گونه که ما با نسل قبل از خود تفاوت های زیادی داریم و با ورود کامپیوتر، تلویزیون، ماهواره و ... بسیاری از آداب حاکم بر جامعه و به جامانده از #نسل_قدیم را تغییر دادیم باید تفاوت های گفتار، اندیشه و عمل نسل جدید را؛
▪️اولاً به عنوان یک واقعیت بپذیریم،
▪️ثانیاً به آن احترام بگذاریم و نامطلوب قلمداد نکنیم،
▪️ثالثاً هرگز به دلیل کاستی هایی که خصوصاً در مورد سرعت، جسارت عمل و قدرت #انتقال_ذهنی نسبت به آنها داریم فرزندان و دانش آموزان خویش را نفی نکنیم و زیر سئوال نبریم.
2⃣ عدم مقاومت در برابر تغییر:
«تغییر» پایدارترین رویداد #زندگی_بشری است. اگر در برابر تغییرات محیطی و ورود پدیده های جدید در زندگی مقاومت کنیم کاری از پیش نخواهیم برد و مانع پیشرفت در زندگی خواهیم شد.
3⃣ بهره گیری از شیوه آموزش رویشی:
اکنون #دانش_آموزان با توجه به مبادی ورودی گسترده ای که در اختیار دارد و ماحصل فناوری اطلاعات و ارتباطات است خود ایده، ذهنیت، پیشنهاد و رویکردهایی دارند که معلمان می توانند از آن بهره گرفته و در فرآیندهای آموزشی جهت بروز و ظهور استعداد دانش آموزان استفاده کنند.
4⃣ مطالعه حداکثری و آینده پژوهی:
#نظام_تعلیم_و_تربیت به خوبی می داند بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است. آیندهپژوهی بازتاب دهندۀ چگونگی زایش واقعیّت "فردا" از دل تغییر (یاثبات) "امروز" است.
✅ کلام آخر نقل جالبی از #جبران_خلیل_جبران است که می گوید: «فرزندان شما به حقيقت فرزندان شما نيستند؛ آنها دختران و پسران زندگی اند در سودای خويش. آنها از كوچه وجود شما گذر می كنند، اما از شما نيستند، اگرچه با شمايند، به شما تعلق ندارند. عشق خود را بر آنها نثار كنيد، اما انديشه هايتان را برای خود نگه داريد؛ زيرا آنها را نيز برای خود انديشه ای ديگر است. جسم آنها را در خانۀ خود مسكن دهيد اما روح آنان را آزاد گذاريد زيرا روح آنان در «خانۀ فردا» زيست خواهد كرد كه شما حتی در رويا نمی توانيد به ديدار آن فردا برويد، ممكن است تلاش كنيد كه شبيه آنها باشيد، اما مكوشيد كه آنان را مانند خود بار بياوريد؛ زيرا زمان به عقب باز نخواهد گشت و با ديروز درنگ نخواهد كرد.» ما باید فرزندان خویش را برای زندگی در «خانۀ فردا» تربیت کنیم به گونه ای که آمادگی مواجهه با بسیاری از اتفاقات پیش بینی نشده را داشته باشند و از پس اداره ی جامعه ی خویش برآیند.
🔺منبع: #ماهنامه_رشد_مدیریت_مدرسه،
🔻دوره بیستم، شماره ۱۳۲، بهمن ۱۴۰۰
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
13.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #اینترنت_اشیا چیست؟
انیمیشنی که به سادگی این دنیا را برایمان به تصویر میکشد.
#کلیپ_کوتاه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ آموزه های بهار
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ هر پديده و هر تجلی خود به نحوی هدايتگر انسان به اصل است و آن را نمی توان بی معنی دانست. #بهار پديده زيبايی است که بايد آثار لطف و جمال و جلال خداوند گردون سپهر را در آن جستجو کرد. بهار هر انسانی را به تفكر و تأمل با آموزه های زیر وا می دارد:
1⃣ #تنوع؛
بهار، تنوع خاصی در رنگها و جلوه های طبيعت، درختان، گياهان و گلها مشاهده مي شود. زندگي متعادل نيز بايد شامل تنوع ويژه ای باشد. كار، استراحت، اوقات فراغت، مطالعه، ورزش، ارتباط با خدا و ... همگي عناصر زندگی بوده و در جای خود، مهم و با ارزش تلقی می شوند.
2⃣ #شادابی؛
بهار، آكنده از شادابي و طراوت است، به گونه اي كه معرّف تحول و دگرگوني در تمامي طبيعت مي باشد. زندگي متعادل نيز برخوردار از شادابي و سرزندگي است. بايد در زندگي مشوّق روح شادماني و مسرت باطني باشيم و هر يك بر ديگري در اين امر، سبقت بجوييم.
3⃣ #تبادل؛
از زيبايي هاي بهار، تعادل در هواست؛ نه آن چنان سرد است كه گزنده باشد و نه آن اندازه گرم است كه سوزنده باشد. هواي ملايم و نسيم فرحبخش بهار، جان ها را گرمي مي بخشد. بايد درزندگي متعادل، با الهام ازمكتب بهار، در روابط متقابل خويش به دور از هر گونه افراط و تفريط ، مناسباتي گرم و ثمربخش را پي ريزي کرد.
4⃣ #تحول؛
طبيعت پس از دوره افسردگي و خمودي خزان در طراوت بهار به وجد مي آيد و دگرگوني هايي را در خود پذيرا مي شود. اندام خشكيده گياهان و درختان در گذر از ركود و رخوت زمستان به شور و جذبه بهار، جوانه هاي حيات را برخود ظاهر مي سازد. چنين تغيير و تحولي در طبيعت ، اين پيام را براي هر فردي در بردارد: "حال كه طبيعت متحول شد، تنها انسان ها كه برتر از طبيعت اند و اشرف مخلوقات ، بايد دراين دگرگوني ها برطبيعت، سبقت جويند".
5⃣ #حيات_آفرينی؛
بهارحيات است و حيات آفرين، آن گونه كه نسيم بهاري بر روح ها و جان ها مي وزد، حياتي دوباره در كالبدها مي دمد و به عبارتي، بهارعلاوه بر سر زندگي ، زندگي ساز نيزهست.
گفت پيغمبر به اصحابكبار
تن مپوشانيـد از بـاد بـهار
آنچه با برگ درختان می كند
بـا تن و جان شما آن می كند
✅ اكنون كه با عنايت قادر متعال توفيق درک بهار ديگري حاصل گرديده است مستانه و شورانگيز از اين نعمت بزرگ، به هنگامه ؛ "اذا رأيتم الربيع" مشتاقانه ذاكر و شاكر نعمت هاي بيكران ايزد منان خواهيم بود پس؛ "فاکثرو ذكر النشور".
🔺منبع: #پایگاه_خبری_تحلیلی_الف
🔻کد مطلب: ۱۸۲۰۲۴
http://old.alef.ir/vdceww8zejh8v7i.b9bj.html?182024
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ روزی علیه طبیعت
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ سیزده فروردین که ایرانیان آن را #سیزده_بدر می خوانند یادگار ایران باستان است که برای نسل های آینده خود بجا گذاشتند. در منابع تاریخی در خصوص این روز آمده است: سیزدهم آغاز نیمسال دوم زراعی می باشد و مردم ایرانی برای نیایش خداوند و نوید بخشی سال نیک به کشتزارها و مزارع خود می رفتند و در زمین تازه سرسبز و آکنده از انبوه گل و گیاهان صحرایی به شادی می پرداختند و از گردآوری سبزه های صحرایی، پختن آش و خوراکی های ویژه غافل نمی شدند. #سیزده_فروردین در فرهنگ ایرانی از جایگاه والایی برخوردار بوده و روزی برای رفتن به طبیعت به منظور شکرگزاری از خداوند بوده است. امروز با گذشت سال ها این رسم همچنان پابرجاست اما آنقدر تحریف شده است که گاهی فکر می کنم کاش چنین روزی در تقویم وجود نداشت. روزی که بجای تحکیم ارتباط با طبیعت آن را نابود می کنیم و از هیچ اقدام بی رحمانه ای فروگذار نمی کنیم.
✅ از طرفی دائم دم از نگهداری #محیط_زیست می زنیم و زمانی که تصاویر طبیعت پخش می شود آن را تحسین می کنیم، از دیوار اتاقمان گرفته تا صفحه تلفن همراهمان پر است از عکس گل، درخت، گیاه و جنگل اما از طرف دیگر کافیست پایمان به باغ، دشت یا کوهساری برسد؛ آن وقت از دویدن روی #چمن_ها گرفته تا شکار و آتش بازی و کارهای دیگر که شاید بهتر باشد به آنها اشاره نشود انجام می دهیم. خیلی بی تفاوت به زندگی سایر موجودات و حیوانات به شکار می پردازیم و به هیچ جانداری رحم نمی کنیم از کبک و تیهو تا خرگوش و حتی لاک پشت های بی پناه که در بهترین حالت اسیر دست ما می شوند تا بازیچه کودکانمان باشند و در شرایط وخیم تر طعمه تیر بی رحم تفنگمان! غافل از آنکه همین حیوان بی زبان در فصل بهار که فصل زاد ولد است برای سیر کردن بچه هایش لانه اش را ترک کرده است.
✅ هنوز خیلی از ما باور نکرده ایم که گل و گیاهی که لگدمال می شود و شاخه زنده ای که در آتش می سوزد برای خودشان جان دارند! آنقدر مغروریم که فکر می کنیم #طبیعت فقط و فقط برای استفاده ما خلق شده و می توانیم با آن هرطور که می خواهیم رفتار کنیم و اگر از بین هم برود تجدیدپذیر است و دوباره بازسازی می شود در حالی که نمی دانیم همین زباله هايي که فکر می کنیم تجزیه می شود بسیاری از مواقع به دست و پای حیوانات می پیچد و گاهی هم توسط آنها خورده می شود و آنها را می کشد. غرور ما موجب شده است این رسم دیرینه ایرانی امروز تبدیل به قاتل جان طبیعت شود. رسمی که به منظور شکرگزاری از خداوند بابت این موهبت الهی بوجود امد امروز با بی توجهی و بی تفاوتی ما نه تنها دیگر شکرگزاری نیست بلکه ضرر زدن به #زندگی جمع کثیری از مخلوقات الهی است.
🔺منبع: #پایگاه_خبری_تحلیلی_الف
🔻کد مطلب: ۲۲۱۳۶۲
http://old.alef.ir/vdcd9f0xxyt0xs6.2a2y.html
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
نقش آفرینان جدید عرصه روابط بین الملل
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، شماره ۳۶۳۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
نقش آفرینان جدید عرصه روابط بین الملل
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ «شهرها» بازیگران و نقش آفرینان جدید عرصه روابط بین الملل هستند. امروزه عناصر روابط بینالملل چندگانه و متنوع شدهاند. یکی از مهمترین این بازیگران شهرها هستند که روز به روز بر اهمیت نقشآفرینی آنها در ارتباطات بین ملتها افزوده میشود. فضای افقی در حکمرانی جهانی مبتنی بر حاکمیت چند سطحی، چندگانه و چند لایه در حال شکل گیری است و مشارکت بازیگران فروملی از جمله #شهر_ها در چارچوب دیپلماسی شهری رو به افزایش است. همزمان با پدیده جهانی شدن و با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرها در محیطی متشکل از روندها و جریان های مدرن به بازیگران موثر در حوزه ارتباطات دیپلماسی و اقتصاد جهانی تبدیل گردیده اند.
✅ امروز دیگر جامعه جهانی #مدیریت_شهری را به عنوان رکن مهم حکمرانی کشورها پذیرفته است. دراین شرایط شهرها باارتقاء جایگاه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناوری، فرهنگی و زیر ساختی خود از توان، صلاحیت، نفوذ و اعتبار کافی برای اجرای فعالیت های دیپلماتیک برخوردار می شوند و درراستای فعالیت های خود شکل جدیدی از دیپلماسی را ارائه می دهند که به آن «دیپلماسی شهری» می گویند. تمرکز و همگرایی حوزه های مختلف درشهرها نشان دهنده حرکت سریع جهان به سمت شهری شدن و توسعه هرچه بیشتر کلانشهرها و تبدیل آنها به شهرهای جهانی و در نهایت جهان شهرها است.
✅ از همین رو بر اساس #چشم_انداز جهان شهر برکت و کرامت توسعه ارتباطات در عرصه بین الملل برای تحقق این مهم در دستور کار قرار گرفته است. دیپلماسی شهری در واقع هنر کاربردی روابط بینالملل برای مذاکرات، تعامل، توسعه و بهسازی روابط بین ملتها ورای مشکلات و معضلاتِ روابط دولتهاست و بخش مهمیاز «دیپلماسی عمومی» کشورهای دموکراتیک و پیشرفته به شمار میرود. امری که به دنبال برقراری ارتباط به منظور دستیابی و به اشتراک گذاردن تجارب، ظرفیت ها و قابلیت های دیگر شهرها به منظور افزایش رفاه شهروندان می باشد.
✅ اصل بنیادین در اثربخشی رفت و آمدها و گفت و گوهای #بین_شهری در عرصه بین المللی، غیردولتی بودن آن است در غیر این صورت تکرار همان رویکردها و ادبیات دولتی و مناسبات رسمی و روزمرۀ دیپلماتیک در این جریان؛ پیامدی جز هرز منابع مردم نخواهد داشت. در برخی مطالعات سیاسی از دیپلماسی شهری به عنوان پارادیپلماسی یا دیپلماسی موازی، بهمعنای نقشآفرینی هویتهای محلی در عرصه سیاست خارجی و مشارکت آنان، مستقل از حکومت مرکزی در عرصه روابط بینالملل یاد می شود. از آنجا که با کمرنگ شدن مرزها، حیطۀ اختیارات حکومتهای مرکزی در حال کاهش و کارکرد حکومتهای محلی در حال افزایش است روز به روز اهمیت پارادیپلماسی افزایش خواهد یافت.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰، شماره ۳۶۳۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ بازهم تولید
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱، شماره ۹۱۶
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar