eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
802 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
دغدغه های مدرسه ای 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱، شماره ۹۳۵ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
دغدغه های مدرسه ای ✅ «بوی ماه مهر ماه مهربان!» خداوند مرحوم پور سراینده این شعر خاطره انگیز را رحمت کند. حتماً به یاد دارید که سال ها یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی صدا و سیما و مدارس در ابتدای سال تحصیلی برای برانگیختن دانش آموزان به درس و مدرسه پخش مکرر این سرود بود. هر چند در دوران دانش آموزی بنده و بسیاری از همکلاسی ها و اطرافیانم هیچ گاه تحت تأثیر جنبه های تبلیغاتی این سرود قرار نگرفتیم و هر سال در ابتدای مهر و همزمان با بازگشایی مدارس به دلیل محیط خاص مدارس آن زمان در دل احساس ناراحتی داشتیم اما به هر حال جنبه های نوستالوژیک آن کماکان باقی است. امروز جو مدارس با گذشته بسیار متفاوت شده است. شاید همان رویکرد فرزند سالاری که سال هاست در جامعه فراگیر شده به مدارس نیز به گونه ای سرایت کرده و رفتار معلمان و کادر آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است اما واقعیت این که هنوز هم نتوانسته ایم محیط آموزشی را آن چنان که باید برای فرزندانمان برانگیزاننده کنیم. ✅ این درست است که دیگر در مدارس خبر از تنبیه فیزیکی و ناظم های سخت گیر و عبوس نیست اما کماکان مهرماه برای بسیاری از دانش آموزان و حتی والدین خیلی هم بوی مهربانی نیست! تقریباً از آموزش رایگان که حق همه مردم است هیچ خبری نیست. سطح کیفی مدارس دولتی اکثراً آن چنان پایین است که والدینی که دغدغه ی آینده ی فرزندانشان را دارند با هر زور و زحمتی که شده تلاش می کنند عزیزان خود را در مدارس غیر انتفاعی با کیفیت بالاتر ثبت نام نمایند و علیرغم قوانین به ظاهر سفت و سخت هر مدرسه به بهانه ای می خواهد از والدین برای اداره محیط آموزشی خود پول دریافت کند و این چنین قانون نقض می شود. با توجه به وضعیت پنجره جمعیتی کشور و کاهش چشمگیر زاد و ولد امروز اهمیت چگونگی تربیت فرزندان و دانش آموزان کشور یا به اصطلاح امور آموزشی و پرورشی آن ها دو چندان شده است. ✅ با وجود تلاش های صورت گرفته در نظام آموزشی ما چند نکته کماکان مطابق با استانداردهای روز نیست. ▪️اول بحث فضای فیزیکی است که همچنان سرانه آموزشی ما با استانداردها فاصله بسیاری دارد. ▪️دوم بحث بهره گیری از زمین های بازی و ورزشی، آزمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی است که در بسیاری از مراکز آموزشی در حد استاندارد و مطلوب وجود ندارد. ▪️سوم فقدان نگاه مهارت محور است. با این که مطالعات بسیاری در کشور مربوط به این موضوع صورت پذیرفته اما هنوز آموزش های ما آنچنان که باید و معطوف به تربیت فرزندان برای فعالیت های اجتماعی آینده نیست. ▪️چهارم کیفیت محتوا و کادر آموزشی مدارس است که: ▪️اولا به صورت ناهمگون است و ▪️ثانیاَ از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نیست. ✅ البته این ها تمام ماجرا نیست. قطعاً مسائل فراوان دیگری وجود دارد که خانواده ها و نظام آموزشی کشور با آن دست به گریبان است و کیفیت آموزش در کشور را تهدید می کند. نکته حائز اهمیت این است که به تعبیر امام راحل باید دبستان را دریابیم که دانشگاه دیر است. این جمله بدان معناست که مهم ترین نقطه ی ساخت آینده ی کشور حوزه آموزش و پرورش است که می تواند با تربیت آینده سازان زمینه ساز پیشرفت کشور باشد. هر چند بعد از پیروزی انقلاب در این حوزه تحولات چشمگیری رخ داده است اما کماکان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم. باید نسبت به اهمیت آموزش و پرورش و تربیت کشور باور و ایمان واقعی و به دور از شعار داشته باشیم تا آینده کشور را تضمین نماییم. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱، شماره ۹۳۵ www.modiryar.com @modiryar
فرایند اکتشافی جذب و بکارگیری استعدادهای برتر 1⃣ تجزیه و تحلیل مشاغل 2⃣ احصا مشاغل خاص استعدادهای برتر ▪️مشاغل تخصصی، مهارتی و نیازمند قابلیت ▪️مشاغل تازه ایجاد شده (علوم جدید) ▪️مشاغل تحولی (نیازمند تفکرات نو و بدیع) ▪️مشاغل نیازمند جانشین با فرایندهای پیچیده 3⃣ برنامه ریزی نیروی انسانی ▪️عضوگیری ▪️عضویابی * گزینش و انتخاب * توجیه تخصصی * انتصاب و بکارگیری ▪️عضوسازی www.modiryar.com @modiryar
ساختار و ابعاد شناسایی شده برای هم پیوندی شغلی 🔺اجزاء هم پیوندی شغلی 🔻تشریح اجزاء www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ ساختار و ابعاد شناسایی شده برای هم پیوندی شغلی 🔺اجزاء هم پیوندی شغلی 🔻تشریح اجزاء #هم_پیوندی_شغل
ساختار و ابعاد شناسایی شده برای هم پیوندی شغلی 🔺اجزاء هم پیوندی شغلی 🔻تشریح اجزاء 🔴 تناسب - سازمان این بعد سازگاری ادراک شده فرد با سازمان را نشان می دهد. ارزش ها، اهداف کار راهه ای و برنامه های آینده فرد باید با و نیز الزامات شغلی (دانش شغلی، مهارت ها و توانمندی ها) متناسب باشد. 🔴 تناسب - جامعه بیرونی این بعد معرف از میزان تناسب خود با جامعه بیرونی و محیط پیرامونی (آب و هوا، امکانات رفاهی و فرهنگ عمومی) است. 🔴 پیوندها - سازمان بعد پیوندها- سازان، میزان و غیررسمی بین کارکن و سایر کارکنان و گروه های موجود در سازمانی را در نظر می گیرد. 🔴 پیوندها - جامعه بیرونی بعد پیوندها - جامعه بیرونی، میزان با سایر افراد و گروه های موجود درجامعه بیرونی را نشان می دهد. این بعد هم پیوندی بیانگر تاثیرات قابل توجه خانواده و سایر نهادهای اجتماعی برکارکنان و تصمیم گیری آن هاست. 🔴 هزینه‌های ادراک شده - سازمان این بعد هم پیوندی نمایانگر هر آن چیزی (منافع مادی و روان شناختی) است که فرد در صورت ترک خدمت از دست می دهد. مثلاً احتمالاٌ خسارات فردی را نوید می دهد، مانند از دست دادن همکاران، پروژه ها و مزایا هرچه میزان هزینه ای ادراک شده بیشتر باشد، انصراف از خدمت برای فرد سخت تر می نماید. 🔴 هزینه‌های ادراک شده - جامعه بیرونی این بعد در صورت نقل مکان کارکن، عمدتاٌ است ترک جامعه ای جذاب، امن که در آن فرد مورد احترام است و لینک های بسیاری در آن ایجاد نموده، دشوار است. البته ممکن است بتوان با تغییر شغل در همان مسکن ماند. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
ارائه مدل منتورینگ و تحلیل عوامل مؤثر بر پیاده سازی آن ✍ #دکتر_آرین_قلی_پور #mentor #مدیریت_مناب
ارائه مدل منتورینگ و تحلیل عوامل مؤثر بر پیاده سازی آن 🔴 منتورینگ چیست و منتور کیست؟ به نوعی ادبیات ما را نیز دستخوش تغییر ساخت به طوری که واژگان و اصطلاحاتی که قبلاً وجود نداشتند یا کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند (همچون خود، واژهٔ استارتاپ)، امروزه در میان فعالان این حوزه به کرات استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به اصطلاحاتی همچون منتورینگ، منتورشیپ، منتور، منتی و ... اشاره کرد 🔴 منتورینگ یا مربی‌گری / منتور یا مربی؟ وقتی که صحبت از و منتور به میان می‌آید، معادل‌هایی همچون مربی، مشاور، راهنما و غیره را می‌توان استفاده کرد اما در این میان مشکلی بوجود می‌آید و آن هم اینکه معادل‌هایی از این دست شاید نتوانند آن‌طور که باید و شاید ماهیت این موضوع را انتقال دهند چرا که اگر نگوییم اصطلاح منتور به تازگی وارد ادبیات ما شده است، اما به طور قطع می‌توان گفت که جزو مفاهیم جدیدی است که امروزه کارآفرینان استفاده می‌کنند و از همین روی از اینجای بحث به بعد تمرکز روی استفاده از همان معادل‌های لاتین است. 🔴 منتور کیست؟ منتورینگ ریشه در یونان باستان دارد به طوری که می‌توان گفت واژهٔ منتور از داستان معروف اُدیسهٔ هومر گرفته شده است. در این داستان شخصیتی پیر به نام Telemachus وجود دارد که وی بواسطهٔ ارتباطی که با الههٔ خِرد دارا است، می‌تواند شخصیت دیگر داستان به نام Mentor را در مسیر زندگی و دوراهی‌هایی که بر سر آن‌ها قرار می‌گیرد راهنمایی کند که بر همین اساس واژهٔ Mentor وارد زبان انگلیسی شد به طوری که امروزه به کسی گفته می‌شود که دانش و خِرد خود را با افراد کم‌تجربه به اشتراک می‌گذارد. www.modiryar.com @modiryar
🔴 تعاریف سطوح بلوغ سرمایه فکری 🔺سطوح بلوغ سرمایه فکری 🔻تعاریف 🔺ناموجود 🔻سطح صفر (سیاه) شرکت حتی قبول ندارد که مشکلی وجود دارد تا به آن رسیدگی شود. (فقدان کامل هرگونه ) 🔺سطح اول 🔻فرایند اولیه (قرمز) شرکت نسبت به آنچه می شود در مرحله مقدماتی قرارد دارد. (فقدان درک سرمایه فکری و دارایی های نامشهود) 🔺سطح دوم 🔻فرایند برنامه ریزی (نارنجی) شرکت از نیاز به آن در دارایی های نامشهود آگاه است، اما شکل غیررسمی و بدون استاندارد سازی. (درک نیاز به مدیریت و سرمایه فکری وجود دارد 🔺سطح سوم 🔻ایجاد شده (زرد) اسناد و شیوه های رسمی برای انجام فعالیت های مربوط به وجود دارند اما نظارت سیستماتیک بر پیشرفت آن وجود ندارد. (وجود دارایی های نامشهود مستند که اقدامات شرکت را هدایت کند) 🔺سطح چهارم 🔻مدیریت شده (آبی) وضعیتی را نشان می دهد که در آن دارایی های نامشهود به شیوه ای رسمی و مدیریت می شوند. (سرمایه فکری به صورت دوره ای با استفاده از شاخص های عملکرد بررسی می شود.) 🔺سطح پنجم 🔻بهینه شده (سبز) نتایج دارایی های نامشهود توسط شاخص های علمکرد که شامل اهداف هستند مدیریت می شوند (سرمایه فکری به صورت دائم با شاخص های عملکرد از نظر مناسب بودن برای نیاز بررسی می شوند) www.modiryar.com @modiryar