eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مدل روابط ساده و ترکیبی سبک های رهبری تحولی و تبادلی www.modiryar.com @modiryar
مدل نقش مدیریت کوانتومی و مدیریت استعداد با چابکی سازمانی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل نقش مدیریت کوانتومی و مدیریت استعداد با چابکی سازمانی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مد
مدل نقش مدیریت کوانتومی و مدیریت استعداد با چابکی سازمانی 🔴 به معنی این است که کل اجزای جهان و از جمله انسان ها موجوداتی پویا، آگاه و مرتبط با هم هستند و مدیریت کوانتمی توان‌افزایی در کارکنان است. مدیریت کوانتمی رویکردی در جهت ارتقاء قابلیت ها، توانمندی‌ها و اثربخشی مدیران و به ویژه کارکنان است. از این رو هدف از مدیریت کوانتمی افزایش میزان اثربخشی و توان مدیران و کارکنان سازمان است. 🔴 مديريت استعداد، جريان استعداد در يك سازمان است. هدف و مقصود آن تضمين عرضه مطلوبي ازاستعدادها به منظور انطباق افراد مناسب با مشاغل مناسب در زمان مناسب بر مبناي سازمان است. مدیریت استعداد عبارت است از شناسایی استعداد و سپس همنوا کردن آن با نقش های شغل بمنظور عجین شدن فرد با نقشی که با قوت های ذاتی او منطبق است (ماچا). در تعريفي ديگر مديريت استعداد دربرگيرنده تمامي فرايندهاي منابع انساني، مديريت امور و فناوري هاست. مديريت استعداد عموماً به معني كاوش، كشف، انتخاب، حفظ و نگهداري، توسعه و بهسازي، به كارگيري و بازسازي نيروي كار است. 🔴 براي تغيير است تا فرصت هايي را که براساس اين تغيير ايجاد مي شود مورد بهره برداري قرار دهد. سازمان چابک سازماني است که مي تواند تغيير کند و خود را با تغييرات محيطي همچون يک استراتژي پيروزمندانه وفق دهد. بسانت چابکی را سودآوری از محیط به منظور رشد و تعالی سازمان و موفقیت در رقابت تعریف کرده است. داو چابکی را توانایی پاسخ موثر به مشتری در جهت فراهم نمودن رضایت بیشتر و جذب آنها تعریف کرده است. www.modiryar.com @modiryar
چرخه اجرای استراتژی کسب و کار www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چرخه اجرای استراتژی کسب و کار #کسب_و_کار #پایگاه_جامع_مدیریت www.modiryar.com @modiryar
چرخه معیوب اجرای استراتژی کسب و کار خود را اصلاح کنید ✅ چرخه اجرای استراتژی، طبق آخرين آمار و اطلاعات شركت پالاديوم، اولين دغدغه مديران عامل و اجرايی شركت‌های تراز اول دنيا است. من هم اخيراً در جست‌وجويی كه در داشتم، روند رو به افزايش كتاب‌ها و مقالات را در اين خصوص بيش از پيش مشاهده كردم. ✅ اين موضوع نشان‌دهنده‌‌ی آن است كه اگرچه سازمان‌ها از نظر ابزارها، فناوری‌ها و آموزش‌های مديريتی از قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده‌اند، اما هم‌چنان از فقدان فرایند اجرای استراتژی خود رنج می‌برند. ✅ در چند ماه اخير كه در يكي از مراكز درمانی كار اجرای استراتژی را آغاز كرده‌ام و به ثمراتی نيز نشسته است، به سه اصل زيرساختی در اجرای رسيده‌ام كه ديدم با شما مخاطب عزيز به اشتراك بگذارم. اين سه زيرساخت به ما می‌گويد سازمان‌های ما از چه چيزهای اوليه در عين پيشرفت‌هايشان محرومند. � ✅ اولين اصل در چرخه «اندازه‌گيری» است. این جملات را حتماً شنیده‌اید. «چيزی كه اندازه‌گيری نمی‌شود، مديريت نمی‌شود». يا «آنچه را كه اندازه بگيريد، به دست می‌آوريد». از این رو، استراتژی زمانی می‌تواند مديريت و اجرا شود كه اندازه‌گيری شود. ✅ زيرساخت‌های فناوری اطلاعات سازمان‌ها طوری ايجاد نشده‌اند كه اندازه‌گيری استراتژی را پشتيبانی كنند. و اين اولين شكاف در سازمانی است كه می‌خواهد استراتژی خود را مديريت كند. پرسش‌های مختلفی در اين حوزه قابل طرح است كه به برخی از آن‌ها اشاره می‌كنم: ▪دوره‌های زمانی اندازه‌گيری به درستی تعيين شده‌اند؟ ▪ارتباط منطقی بين اطلاعات پراكنده سازمان وجود دارد؟ ▪آيا سنحه‌های استراتژيك ارتباط منطقی با اهداف استراتژيك دارند؟ ▪وجود اطلاعات بايد مبنای انتخاب سنجه باشد يا ماهيت سنجه بايدی را برای جمع‌آوری اطلاعات ايجاد كند؟ ▪ آيا اندازه‌گيری‌ها در پيش‌گيری از افزايش بحران‌های آينده يا حل مسائل استراتژيك سازمان فعالانه كمك می‌كنند؟ ▪و ... 🔴 ✅ دومين اصل در چرخه اجرای استراتژی است. متأسفانه در بيشتر سازمان‌هايی كه تجربه‌ی پروژه‌هايی از اين دست را داشته‌ام، سيستم تصميم‌گيری از سيستم برنامه‌ريزی جدا بوده است. البته اين موضوع شايد مبتلا به تمامی سازمان‌ها باشد، اما اجرای راهبرد نياز به تصميم‌های سخت دارد. تصميم‌های سخت هست كه تغيير را ايجاد می‌كنند و اجرای استراتژی وابستگی زيادی به تغيير وضعيت موجود براي دستيابی به حالت ايده‌ال تعريف‌شده در آينده دارد. 🔴 ✅ سومين اصل در چرخه اجرای استراتژی است. آيا روند دستيابی به آينده پيگيری مستمر می‌شود. آيا انحراف‌ها به درستی گزارش می‌شود. آيا كنترل و نظارت دقيق بر فرايند دستيابی به اهداف وجود دارد؟ ✅ انتظار مي‌رود اگر اين سه اصل سنجش-اقدام-پیگیری یا ساپ و ارتباط منطقي بين آن‌ها به درستی تنظيم و تمرين شود، فرايند اجرای راهبرد در شركت‌ها و سازمان‌ها پيدا كند. www.modiryar.com @modiryar
توانایی های مدیر و سطوح مدیریت معتقد بود مدیران جهت اداره سازمان و به منظور انجام فعالیت ها و اصول کاری خود باید از توانایی های زیر بهره مند باشند: 1⃣ تجربه کاری 2⃣ توانایی فکری 3⃣ توانایی اخلاقی 4⃣ توانایی جسمی 5⃣ معلومات عمومی 6⃣ معلومات تخصصی www.modiryar.com @modiryar
دسته بندی نظریات رهبری 1⃣ تئوری های رفتاری ▪شبکه مدیریت ▪تحقیقات اوهایو ▪سیستم مدیریت ▪تحقیقات میشیگان 2⃣ تئوری های اقتضایی ▪الگوی فیدلر ▪الگوی مسیر هدف ▪الگوی رهبری وضعیتی ▪الگوی رهبری مشارکتی 3⃣ تئوری های شخصیتی ▪رهبری فرهمند ▪چهار خصوصیت شخصیتی ▪شش خصوصیت برون گرا بودن 4⃣ دیدگاه های جدید رهبری ▪نظریه اسنادی رهبری ▪جایگزین های رهبری ▪رهبری تعاملی وتحولی www.modiryar.com @modiryar
مدل مکعب بحران (رویکرد تصمیم گیری در تعریف بحران) با اذعان به این که اندازه و درجه تهدید، زمان موجود و میزان غافلگیری از وضعیتی به وضعیت دیگر متفاوت است، فرض کرد که ترکیب های متعددی از اندازه یا متفاوت این سه ویژگی قابل تصور است. او این ترکیب ها را در مکعبی ترسیم کرد که علاوه بر وضعیت بحرانی حداقل هفت حالت دیگر را نیز از یکدیگر متمایز می کند و به مکعب بحران معروف شده است. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
مدلسازی تاب آوری دانشگاه ها در شرایط بحران ✍ #دکتر_رضا_نقدبیشی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جام
مدلسازی تاب آوری دانشگاه ها در شرایط بحران ✅ در عناصر ساختاری وجود دارد که اقدام جهت تغییر شرایط مالی را دشوار می کند. از دیگر سو ساختار دانشگاه ها، دسترسی و تخصیص سریع به منابع برای مقابله با فشارهای مالی را با مشکلاتی روبرو می سازد. ✅ برنامه ریزی و آمادگی کامل برای حمایت و ارائه پاسخ به موقع و منسجم اهمیت به سزایی دارد. با هدف تمامی بخش های دانشگاه، داشتن یک چارچوب مشخص و سازگار با شرایط، بهبود نتایج را امکان پذیرتر خواهد کرد. 🔴 توانایی یک نظام جهت جذب آشفتگی و سازماندهی مجدد در حالی که متحمل تغییر شده، تعریف می شود تا نظام مربوطه بتواند وظیفه، ساختار، مشخصات و بازخوردهای یکسانی را حفظ کند. ✅ اصول ناظری که بر به کارگیری استراتژی ها موثر هست در قالب این موارد قابل طرح است: ▪الف) ادراک صحیح موضوع ایجاد نظام تجزیه و تحلیل، درک و پیش بینی چگونگی واکنش درآمد دانشگاه به شرایط مختلف ▪ب) تدوین اصول ➀ محافظت و توازن میان اولویت­ های اصلی ➁ اتخاذ راهبردهای برشی و کاهشی و توزیع متوازن برنامه های محافظتی در سه سطح الف) سرمایه ­گذاری ب) حفظ و نگهداری و ج)حذف یا کاهش ساختارها ➂ توزیع مسائل میان واحدهای تابعه از طریق تفویض اختیار (تشریک مساعی) ➃ جستجوی فرصت ­ها ▪ج) شناسایی اقدامات افزایش درآمدها، مهار یا کاهش هزینه­ ها، مدیریت سرمایه­ها و کشف کارایی در ساختار عملیاتی دانشگاه ▪د) آمادگی برای تغییر تغییر در ساختارهای گذشته برای انطباق با شرایط جدید ✅ با توجه به این تعریف و شرایط ناشی از بحران های مختلف، دانشگاه بایستی نسبت به اتخاذ استراتژی های مربوط به اقدام نماید. بر این اساس استراتژی های قابل طرح شامل موارد زیر است: 🔴 ▪الف) به کارگیری روش های نوین در فروش خدمات آموزشی از قبیل تولید محتوای الکترونیکی، ارائه آموزش های تخصصی به سازمان ها و ... ▪ب) توسعه و تنوع نوع خدمات آموزشی به دانشجویان و سایر متقاضیان ▪ج) برقراری ارتباط منظم و مستمر با دانشجویان به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در تحصیل، ناامیدی از ادامه تحصیل و... ▪د) توجه به انتظارات دانشجویان از خدمات مطالبه شده و رصد منظم کیفیت 🔴 ▪الف) مدیریت و هدایت جریان نقدینگی به سمت سرمایه گذاری های کوتاه مدت و میان مدت و حصول اطمینان از انضباط مالی ▪ب) کاهش هزینه های غیر ضروری و اتخاذ رویکرد سخت گیرانه در هزینه کرد در تمامی ارکان ▪ج) ارائه طرح اخذ وام های کم بهره و حمایتی و تأمین اعتبارات از طریق رایزنی با دولت و مجلس شورای اسلامی و بانک ها ▪د) بررسی و تدقیق فوری تعهدات مالی و غیر مالی، قراردادها و … ▪هـ) متوقف ساختن کلیه پروژه ها و طرح های بلند مدت و کمتر ضروری ▪و) بررسی راهکارهای تأمین مالی سریع از طریق طرح رویکردهای تشویقی ▪ز) به کارگیری رویکرد تأخیری در بازپرداخت بدهی ها ▪ح) به کارگیری رویکرد تعجیلی دریافت مطالبات 🔴 ▪الف) تدوین سناریوهای مختلف مدت دار (خوش بینانه، واقع بینانه، بدبینانه و بسیار بدبینانه) و ارائه راهکارهای قابل اجرا در صورت استمرار بحران ▪ب) به کارگیری فوری کمیته های تحلیلی در خصوص سنجش و رصد محیط آموزش عالی، رقبا و سیاست های کلان ساختار حاکمیتی ▪ج) تدوین برنامه های استراتژیک مبتنی بر مزیت های دانشگاه ▪د) تلاش برای تغییر در مدل های آموزش و پژوهش متناسب با انتظارات دانشجویان و اعضاء هیأت علمی ▪هـ) پیش بینی سمت و سوی آینده آموزش عالی، هرم جمعیتی، رویکرد فناورانه جدید ▪و) به کارگیری رویکردها و روش های جدید کارآفرینانه به ویژه در حوزه های فنی و حرفه ای ▪ز) توجه ویژه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه در قبال دانشجویان، کارکنان و اعضاء هیأت علمی. 🔴 ▪الف) ایجاد هماهنگی با وزارت عتف جهت اعلام پذیرش بیش از ظرفیت اسمی در رشته هایی که از اقبال کمتری برخوردارند. ▪ب) تجدید نظر فوری در میزان تحقق درآمدهای شهریه ای و پیش بینی شرایط احتمالی بعدی در ماه هایی که درآمد دانشگاه به صفر نزدیک می شود. ▪ج) تشکیل کمیته پایش بحران و کسب گزارش های منظم و رصد مستمر شرایط ▪د) تحلیل و بررسی در خصوص ادغام و یا تقلیل ساختارها د ▪هـ) کاهش محسوس فعالیت ها و هزینه کردها 🔴 ➀ کسب موقعیت صحیح نسبت به پذیرش وضع موجود ➁ افزایش توانمندی در خصوص ابهامات شرایط موجود ➂ تشکیل کمیته های تخصصی کاری ➃ تصمیم گیری بر اساس تحلیل ➄ شناسایی نقاط اهرمی ➅ اطلاع رسانی سریع و به موقع ➆ اقدامات کارآفرینانه و خلاقانه www.modiryar.com @modiryar
فرزندان زمانه ✅ جمله مشهوری است منسوب به که می گوید: «فرزندان شما به حقيقت فرزندان شما نيستند؛ آنها دختران و پسران زندگی اند در سودای خويش... آنها از كوچه وجود شما گذر می كنند، اما از شما نيستند، اگرچه با شمايند، به شما تعلق ندارند... عشق خود را بر آنها نثار كنيد، اما انديشه هايتان را برای خود نگه داريد؛ زيرا آنها را نيز برای خود انديشه ای ديگر است. جسم آنها را در خانه ی خود مسكن دهيد اما روح آنان را آزاد گذاريد زيرا روح آنان در خانه ی فردا زيست خواهد كرد كه شما حتی در رويا نمی توانيد به ديدار آن فردا برويد، ممكن است تلاش كنيد كه شبيه آنها باشيد، اما مكوشيد كه آنان را مانند خود بار بياوريد؛ زيرا زمان به عقب باز نخواهد گشت و با ديروز درنگ نخواهد كرد.» ✅ یکی از نکات مهمی که این روزها در جامعه مطرح و قابل تأمل است بحث تفاوت شدید دیدگاه با والدین خویش است. سرعت فزاینده رشد فناوری، مقوله جهانی شدن، شبکه های اجتماعی گسترده و بسیاری موارد دیگر از این دست سبب گردیده است شکاف نسل ها در زمان کوتاه تری رخ دهد تا جایی که در بسیاری موارد افتراق دیدگاه، باور و سلیقه حتی از بین والدین و فرزندان گذر کرده است و در حد تفاوت شدید بین نیازهای تربیتی و عقیدتی فرزند اول و دوم رسیده است. شکاف بین نسل ها یا شکاف نسلی به معنای اختلاف در مورد باورها، اعتقادات و ارزش‌های بین دو نسل مختلف است که منجر به تعارض و مشکل می‌شود و صرفاً تفاوتی بدون آسیب نیست. ✅ معمولاً به تفاوت‌های بین والدین و فرزندان اشاره دارد. متأسفانه ما در کشورمان همگام با این نیاز و سرعت پیش نرفته ایم و این مهم سبب ایجاد چالش های گسترده ای در رویکردهای رفتاری و عقیدتی گردیده است. از سوی دیگر در بسیاری موارد این رخداد طبیعی به عنوان یک تهدید انگاشته و با سرکوب نیازهای فرزندان همراه گردیده است که نتیجه آن افزایش شدید فاصله ها بین نسل های مختلف است. باید واقعیت های جامعه و نیازهای آن را به صورت دقیق بشناسیم و ما به ازای آن رفتار مناسب و منطقی انجام دهیم. بپذیریم که نسل جدید با دنیایی متفاوت تر از آن چه ما شناخته ایم مواجه است پس باید دیدگاه ها و رفتارهای متفاوت داشته باشد. ✅ تازه گردانی نظام های تربیتی که بر مبنای و ارزش های انسانی و شریعت است از مهم ترین پیش نیازهای مواجه به فرزندان است. باید برای حل این مشکل از زمینه‌های علمی و فرهنگی استفاده کنیم؛ می‌توانیم جریان‌سازی اجتماعی خوبی را در بحث گفتگوی ملی خانواده و بین‌نسلی برقرار کنیم. میان نسل‌ها تفاوت وجود دارد؛ امروز این تفاوت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد که ضرورت دارد تا گفتگو بین‌نسلی شکل گیرد. ما نمی‌خواهیم در این گفت و شنودها بگوییم که نوع زندگی، پوشش و ظاهر شما حتما باید مثل پدران تان باشد که اگر چنین تلقی شود، خطاست. کشور ما دارای فرهنگ غنی است، باید از طریق گفتگو این فرهنگ را انتقال دهیم. ✅ سخن گفتن بین‌نسلی باید در دستور کار خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد. عدم وجود طرفین برابر و نداشتن دغدغه مشترک از مشکلاتی است که باعث شده این امر مهم در کشور پیچیده شود. علاوه بر آن چه ذکر شد دغدغه های اقتصادی و معیشتی به علاوه ی عدم اعتماد نسل جوان سبب شده است چالش های مربوط به این امر حل نشدنی به نظر آید. ضرورت دارد قبل از هر اقدام دیگری برروی این دو مورد اساسی هدف گذاری و برنامه ریزی مناسب صورت پذیرد تا ضمن اثبات حسن نیت به فرزندان مان با آن ها در مسیر تعالی و و جامعه به وحدت نظر و وحدت عمل برسیم. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۲، شماره ۹۷۶ www.modiryar.com @modiryar