eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
پارادوکس فلسفی خر بوریدان و فوبیای تصمیم‌گیری www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ پارادوکس فلسفی خر بوریدان و فوبیای تصمیم‌گیری #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modir
پارادوکس فلسفی خر بوریدان و فوبیای تصمیم‌گیری ✅ زندگی ما انسان ها سراسر است، بعنوان مثال شما الان در حال تصمیم گیری هستید که این مطلب را انتها بخوانید یا خیر. در همین راستا دانستن اصول صحیح تصمیم گیری می تواند به ما در بهتر کردن روند زندگی کمک کند. ابتدا به سراغ داستان خر ژان بوریدان برویم. ژان بوریدان یکی از فیلسوفان قرون وسطی بوده است که این موضوع توسط وی بیان شده است: ✅ گفته می شود اگر یک خر (الاغ) گرسنه را بین دو دسته علوفه قرار بدهید و فاصله خر با هر دو یکی باشد، خر نمی تواند تصمیم بگیرد که به سمت کدام دسته علوفه برود و ممکن است از گرسنگی بمیرد، داستان دیگر می گوید اگر خری که هم تشنه است و هم گرسنه را بین علوفه و آب بگذاری، نمی تواند بگیرد که اول به سمت کدام برود. ✅ این داستان به ما انسان ها هم تعمیم داده شده است. خیلی اوقات ما انسان ها وقتی بین دو گزینه یکسان قرار می گیریم، دچار فلج تصمیم گیری می شویم، یعنی نمی توانیم بین دو گزینه یکی را انتخاب کنیم و مدام بین گزینه ها این و آن می کنیم. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
🐒 نظریه مدیریت میمون ها #Monkey_Management_Theory #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @m
🐒 نظریه مدیریت میمون ها ✅ آیا تا به حال به شرکتی وارد شده‌اید که در حال دوندگی برای انجام وظایف باشد در حالی که کارمند بیکار است؟! شاید به نظر عجیب برسد اما مجموعه‌های زیادی با این سیستم در حال فعالیت هستند که مدیر چندین برابر کارمندان کار می‌کند! ✅ مشکلاتی که این دسته از مدیران با آن دست به گریبان‌اند، مانند میمون‌های بازیگوش از سر و کول آن‌ها بالا می‌روند. در چنین سازمان‌هایی در پایان روز که همه به خانه می‌روند، مدیر همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات میمون‌ صفت است! 🐒منظور از نظریه مدیریت میمون چیست؟ ✅ تصور کنید که شما به عنوان یک مدیر پشت میز خود نشسته‌اید و به اتاق شما مراجعه می‌کند. دلیل مراجعه او، بیان مشکلی که در روند انجام وظایف برایش پیش آمده، است. مدیرانی که به داشتن میمون‌های زیاد علاقمندند، حل مشکل کارمند را به عهده گرفته و بدین ترتیب مشکل از شانه کارمند به مدیر منتقل می‌شود. ✅ حال تصور کنید که این اتفاق چندین بار در روز برای یک رخ دهد! بدون شک در پایان روز مدیر می‌ماند و حجم زیادی از کارهای انجام نشده کارمندانش که برای انجام آن‌ها داوطلب شده است! مدیری که مشکلات کارمندانش را به عهده می‌گیرد، نه تنها به مرور زمان زیر بار فشار کاری له می‌شود، بلکه به صورت ناخواسته جلوی پیشرفت کارکنان خود را نیز می‌گیرد. ✅ از آنجایی که این کار مدیران در جهت رسیدن به اهدافش نیست، خیلی زود به دلیل عدم توانایی در انجام وظایف به عنوان مدیر نالایق و غیر حرفه‌ای شناخته شده و از کار برکنار خواهد شد! 🐒 تاریخچه نظریه مدیریت میمون ✅ برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ و در بود که نظریه مدیریت میمون مطرح شد. در آن زمان و ، مقاله‌ای با عنوان (چه کسی میمون دارد؟) را به رشته تحریر درآوردند. آن‌ها در این مقاله از سازمانی صحبت کردند که پرسنلش کارها و مشکلاتشان را مانند میمون به دوش مدیر می‌اندازند. آن‌ها در نوشته خود به راهکارهایی اشاره کردند که مدیر بتواند خود را از شر میمون‌ها خلاص کند. ✅ (درمدت زمانی که به تو کمک می‌کنم، مشکل تو مشکل من نیست. اگر مشکل تو ازآن من شود، آن‌گاه تو مشکلی نخواهی داشت. بنابراین من نمی‌توانم به کسی که مشکل ندارد کمک کنم! تو این امکان را داری که در زمان‌های مشخص درمورد مشکل خود با من گفتگو کنی. سپس با یکدیگر قدم بعدی را مشخص کرده و مسئولیت آن را تعیین خواهیم کرد.) ✅ در عبارتی که در بالا آوردیم، به خوبی شرح داده شده است. درواقع در این عبارات قصد دارد بیان کند که مدیر خوب کسی است که بتواند به کارمندانش کمک کند تا خودشان مسائلشان را حل کنند، نه اینکه بار مشکلات آن‌ها را به دوش بکشند! www.modiryar.com @modiryar
زندگی بدون چالش دستاورد خاصی ندارد ▪زندگی بدون ؛ مزرعه بدون است. ▪تنها موجودی که با نشستن به موفقیت می رسد؛ مرغ است. ▪زندگی ما با شروع نمی شود؛ با آغاز می شود. ▪لازم نیست باشی تا شروع کنی، تا بزرگ شوی ▪باد با چراغ کاری ندارد؛ اگر در هستی بدان که روشنی ▪بخشش؛ گذشته را دگرگون نمی سازد؛ ولی سبب گشایش آینده می شود. ▪اگر قبل از کسی خوشبخت بودید؛ بعد از رفتنش هم می توانید باشید. ▪ما فقط برای یک بار هستیم ؛ولی با یک می توانیم برای همیشه نابالغ بمانیم. ▪ما نمی توانیم تعیین کنیم چند سال خواهیم بود؛ اما می توانیم تعیین کنیم چقدر از بهره ببریم ▪نمی توانیم اعضای صورتمان را کنیم؛ اما می توانیم انتخاب کنیم که چهره مان به نظر برسد. ▪نمی توانیم پیش آمدن لحظات دشوار را متوقف کنیم؛ اما میتوانیم بگیریم زندگی را کمتر سخت بگیریم.. www.modiryar.com @modiryar
پروفایل رقابتی کسب و کار ✅ پورتر به عنوان یکی از مطرح‌کنندگان و رواج‌دهندگان ، مباحث بسیاری در این زمینه مطرح کرده و تقریباً تمام کتاب استراتژی رقابتی (Competitive Strategy) خود را به این موضوع اختصاص داده است. ✅ او معتقد است که بیشتر مدیران، با اهمیت رقبا آشنا هستند. اما مشکلی که وجود دارد این است که در این راستا، اطلاعات مورد نیاز را به شکل سیستماتیک و هدفمند جمع‌آوری نمی‌کنند. ✅ آنها هر گزارشی را که به دستشان می‌رسد می‌خوانند و هر مصاحبه‌ای را که شرکت‌های رقیب انجام دهند بررسی می‌کنند. در هر نمایشگاهی که شرکت رقیب غرفه بگیرد غرفه می‌گیرند و با همین نوع کارها، احساس می‌کنند که را دقیقاً‌ زیر نظر دارند (به اصطلاح: رقیب را رصد می‌کنند). ✅ اما پیشنهاد این است که گردآوری اطلاعات و تحلیل رقیبان به شکلی ساختاریافته انجام شود و اطلاعاتی که گرد می‌آیند، حول محورهای مشخصی سازمان داده شوند. ✅ چهار حوزه‌ی مورد توجه پورتر همان چیزی است که ما آن را تنظیم برای شرکت‌های رقیب می‌نامیم (انگار که برای هر شرکت، یک شناسنامه تنظیم کرده‌ایم): ▪استراتژی فعلی ▪مفروضات ▪نقاط ضعف و قوت ▪استراتژی آتی www.modiryar.com @modiryar
تفکر خرچنگی ✅ «اگه من نمی‌تونم چیزی رو داشته باشم، پس تو هم نباید بهش برسی!». شیره و عصاره در همین یک جمله خلاصه می‌شود. افرادی که فکر می‌کنند دستیابی دیگران به و کامیابی، مانعی عمیق برای احساس خوشبختی و حتی رشد آن‌ها است. ✅ اما شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چرا این تفکر به معروف شده است؟ اسم تفکر خرچنگی از مطالعاتی که زیست‌شناسان از رفتار خرچنگ‌ها در جعبه داشته‌اند، برگرفته است. زیست‌شناسان متوجه شده‌اند که خرچنگ‌ها در صورت گیر افتادن در جعبه رفتاری عجیب از خودشان بروز می‌دهند. رفتاری که شاید تابه‌حال هیچ دسته‌ای از جانوران از خودشان بروز نداده بودند. اما چه رفتاری؟ ✅ آن‌ها معمولاً برای رسیدن به بالای جعبه و هیچ تلاشی نمی‌کنند. نکته عجیب ماجرا اینجاست که اگر دسته‌ای از خرچنگ‌ها در جعبه‌ای گیر بیفتند و خرچنگی تصادفاً به فکر فرار بیفتد و برای رسیدن به بالای جعبه تلاش کند، باقی خرچنگ‌ها جلوی او را می‌گیرند و سعی می‌کنند او را به پایین بکشند؛ درصورتی‌که اگر باهم همکاری می‌کردند همگی می‌توانستند از جعبه نجات پیدا کنند. ✅ این رفتار عجیب باعث می‌شود که همه گروه در همان جعبه بمانند تا بمیرند. هیچ خرچنگی برای آزادی تلاش نمی‌کند و همه سدی محکم در برابر فرار دیگری هستند. مصداق بارز چنین شخصیت‌هایی را می‌توانید در جوامع انسانی هم پیدا کنید. نه؟ حالا فهمیدید به چه تفکری، تفکر خرچنگی می‌گویند؟ www.modiryar.com @modiryar
🔺سندروم دگماتسیم اکتسابی 🔻تفکر و نوآوری باز www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
🔺سندروم دگماتسیم اکتسابی 🔻تفکر و نوآوری باز #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiry
🔺سندروم دگماتسیم اکتسابی 🔻تفکر و نوآوری باز تعریف سندروم دگماتیسم وقتی انسان در حوزه‌ای تخصص زیادی دارد، در مرور زمان فکرش بسته می‌شود و منجر به اثری می‌شود که یا «خشک ‌اندیشی کسب شده» نام دارد. هرقدر بیشتر خود را محدود به حوزه خاصی کنیم، بیشتر احساس داشتن علم، دانش و مهارت داشته باشیم، خطر ابتلا به این اثر بیشتر می‌شود. ✅ مثال خالق و یکی از ده ثروتمند جهان سالی ۲ بار برای ۱ هفته تمام، جایی دور از دفتر کارش می‌رفت و تنها به مطالعه مطالب گوناگون پرداخته و به ایده‌های جدید و آینده‌اش فکر می‌کند. او نام آن دو هفته را «هفته تفکر» گذاشته است. ✅ تفکر و نوآوری باز مفاهیم دیگری بنام «تفکر باز» و «نوآوری باز» وجود دارند. این دو مفهوم سعی دارند به ما بگویند که ایده‌ها ممکن است از هر جایی برخیزند. مثلاً در گذشته سازمان‌ها میلیاردها دلار صرف تحقیق و توسعه می‌کردند اما اکنون می‌گویند این کافی نیست. ممکن است ایده نوآورانه از دل مشتریان یا شرکای تجاری شما جوانه بزند. بنابراین تفکر باز می‌گوید اگر می‌خواهید در دام نیفتید، سازوکاری را فراهم کنید تا تمام ایده‌ها چه از بیرون یا از درون خود، سازمان یا جامعه‌تان بجوشد. ✅ دگماتیسم‌ در؛ زندگی|سازمان|کشور کسی از در امان نیست. هرقدر باهوش باشیم تحصیلات، تجربه کاری و سن‌مان بیشتر باشد، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر می‌ شود. مثلا افراد خانواده معتقدند یکدیگر را درک نمی‌کنند، حرف هم را نمی ‌فهمند و... در کسب‌وکار، مدیران بخش‌ های مختلف هر کدام ایده خود را دارند و سازمان در کشاکش ایده‌های مختلف یک کشتی سرگردان است. در جامعه و کشورداری نتایج اسف بارتر است. نخبگان قدرت و ثروت هر کدام تصویری از آینده آرمانی جامعه خود دارند و دیگرانی که مانند آنان فکر نمی‌کنند را خائن، غرب‌زده و سنتی می‌دانند. فرصت‌ها می‌گذرد اما دریغ از تفاهم روی موضوعات و اقدامات استراتژیک. زندگی/سازمان/کشور در «تفکر بسته» می‌پوسد و مرداب می‌شود! ✅ راه‌حل رهایی از دگماتسیم‌ تفکر و راه مناسبی است. «تفکر باز» از شنیدن هرگونه ایده جدید و متفاوت آغاز می‌شود. در تفکر باز آنچه اهمیت دارد، کاربردی‌بودن آن ایده برای اهداف ماست نه اینکه چه کسی آنرا گفته است. نشریه معتبر فوربس اخیراً مطلبی در این رابطه منتشر کرده و در آن چند پیشنهاد برای بهبود این مهارت مطرح می‌کند: ➊ با افرادی که اختلاف نظر داریم فعالیت‌های مشترک تعریف کنیم. ➋ زمان‌ کوتاهی را به مطالعه مطالبی بی‌ربط با حوزه فعالیت‌مان اختصاص دهیم. فراموش نشود هرقدر متخصص‌تر، خشک‌اندیش‌تر! ➌ جلسات غیررسمی داشته باشیم؛ مثلا با همکاران، جلسات هفتگی کوتاه، اما غیرکاری داشته باشیم. ✅ نتیجه گیری خداوند بارها خطر را هشدار داده است به ويژه آن‌جا که صحبت از پیروی کورکورانه از گذشتگان می‌شود. زندگی شخصی، سازمان و کشور ما نیازمند تفکر تازه و باز و در نتیجه تفاهم و تعامل است. فروبسته خود را باز کنیم و بگذاریم نسیم «دیگری» در ذهن ما جاری شود. www.modiryar.com @modiryar
🔺 آدم های بزرگ هیچوقت حذف نمی شوند. 🔻 Great people are never eliminated www.modiryar.com @modiryar
نظریه انگیزه آدامسی 🔸زمانی که آدامس می جوید اولش عجب طعمی دارد و شما هم با چه شوق و ذوقی می جوید. زمانی که مزه اش رفت دیگر دوست ندارید دهانتان را اذیت کنید و بجوید.آن موقع آدامس جویدن فقط می شود عذاب! بعضی ها ابتدا که یک برنامه پایه ریزی می کنند یک هفته اول نمی خوابند تا در راستای هدفشان قدم بردارند و انگیزه ی بسیار بالایی دارند. ولی بعد از یک ماه کلا برنامه فراموش می شود.به راستی چرا آنها از دست می رود؟ 🔸دلیل اصلی اش آنست که علت اصلی اینکه می خواهند به آن هدف برسند را درک نکرده اند. اگر می خواهید وسط راه انگیزه تان سست نشود یا به قول گفتنی مزه آدامس تان کم نشود باید برای رسیدن به هر هدفت حداقل 5 دلیل محکم داشته باشید که چرا می خواهید به آن برسید. اگر دارید باید سریعاً دنبال دلایل اهدافتان باشید و آن ها را به روزرسانی کنید. www.modiryar.com @modiryar