eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
شایستگی های برتر رهبری اشاره به توانمندی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد که رهبر برای نفوذ در زیردستان خود از آن استفاده می‌کند. رهبران سازمانی با استفاده از منابع قدرت که در اختیار دارند سازمان مطبوع خود را اداره می‌کنند. میزان موفقیت رهبران در استفاده از قدرت و نفوذ در کارکنان به شایستگی آنها برمی‌گردد. ✅ همواره نقش مهم و حیاتی در سازمان‌ها ایفا می‌کنند. اثر رهبران برجسته، بخوبی در بسیاری از سازمان‌های موفق بارز و آشکار است. توانمندی رهبران در کسب درآمد، سود و موفقیت سازمانی به منصه ظهور می‌رشد. پاسخ سریع به تهدیدها و فرصت‌های عصر حاضر، مدیر را بعنوان منبعی حیاتی در حل مسائل در سازمان‌ها مطرح ساخته است. بر این اساس نیاز سازمان‌ها به رهبران شایسته بیش از پیش آشکار شده است. پس سرمایه گذاری در امر آموزش و توسعه رهبران امری ضروری است. ✅ یکی از رویکردهای نوینی که در زمینه مطرح شده است، کاربرد شایستگی‌ها جهت توسعه مدیریت است. یک مدیر جهت موفقیت در وظیفه رهبری و هدایت سازمان باید از شایستگی‌های ویژه‌ای برخوردار باشد. این شایستگی‌ها از منابع قدرت رهبری سازمان محسوب می‌شوند. شایستگی‌های مدیریتی یکی از شایستگی‌های محوری سازمان محسوب می‌شود. www.modiryar.com @modiryar
ویژگی های رهبری اثرگذار، یعنی استفاده از حداکثر توانایی و استعداد افراد در رسیدن به هدفهای تعیین شده، خود یکی از راههای انگیزش کارکنان محسوب می‌گردد. و نارضایتی و کمبود انگیزه غالباً ناشی از رهبری سازمانی نامناسب می‌باشد. ✅ وقتی به خوب فکر می‌کنید، ممکن است کسی را تصور کنید که با اقتدار رهبری می‌کند. استیو جابز، نلسون ماندلا، مارگارت تاچر و تعداد بیشماری دیگر با چنین قالبی مطابقت داشتند؛ اما جهان تغییر کرده و مفهوم رهبری اثربخش در سازمان به طور چشمگیری تکامل یافته است. ✅ اکنون بهترین مهارت برای رهبری اثربخش «گوش دادن» است. موفق‌ترین کسانی هستند که حرف دیگران را گوش می‌دهند و صحبت‌های کاربردی آنها را به کار می‌گیرند. رهبری اثربخش به الهام بخشیدن اهمیت می‌دهد و محیطی امن برای رشد و نوآوری فراهم می‌کند. www.modiryar.com @modiryar
تأثیرگذاری محیط روی رشد فرد بر اساس نظریه سیستم های بوم شناختی برونفن برنر ( Urie Bronfen Brenner ) بانی رویکردی به رشد انسان است که بسیار اهمیت دارد ، زیرا توجیه بسیار متفاوت و کاملی را در مورد تاثیرات بافتی ( موقعیتی ) بر رشد ارائه می دهد . ✅ هیچ کس درباره ضروریات کودک، روشن تر از « اوری‌برون‌فن‌برنر » صحبت نکرده است. در مطالعه اخیر او بر روی رشد انسانی دو نکته برای بحث ما حائز اهمیت است. 1⃣ کودک برای رشد عقلانی، احساسی، اجتماعی و اخلاقی بیشتر به مشارکت تدریجی نیاز دارد تا فعالیت متقابل پیچیده. این مشارکت باید بر مبنای منظمی در طول دوره بلندی از زندگی کودک با یک شخص یا بیشتر باشد که کودک به آن ها علاقه ای غریزی، متقابل و قوی داشته باشد و ترجیحاً فردی متعهد به و رشد کودک باشد. 2⃣ ایجاد و حفظ الگوهای تدریجی، رابطه پیچیده متقابل و پیوند میان فرد مراقب و کودک بستگی به وجود و مداخله یک بالغ دیگر یا یک نفر سوم دارد که به شخص درگیر نگهداری از کودک، کمک برساند، تشویقش کند، برای کارش ارزش قایل شود و تحسین و علاقه اش را به او نشان دهد. www.modiryar.com @modiryar
تحول فرهنگ سازمانی به سیستمی از معانی مشترک که به وسیله اعضای یک سازمان حفظ می‌­شود و یک سازمان را از سازمان‌های دیگر جدا می‌کند؛ اطلاق می‌­شود. این سیستم از معانی مشترک و مجموعه‌ای از ویژگی‌های کلیدی تشکیل شده که سازمان برای آن ارزش قابل است. ✅ «نظم اجتماعی پنهان یک سازمان» است که نگرش‌ها و رفتار را به شیوه‌ای گسترده و نسبتاً پایدار شکل می‌دهد. هنجارهای فرهنگی بایدها و نبایدها، آنچه پذیرفته می‌شود و آنچه را رد می‌شود؛ در درون یک گروه مشخص می‌کند. ✅ زمانی که این فرهنگ به شکل مناسبی با ارزش‌ها، انگیزه‌ها و نیازهای فردی همسو شود، می‌تواند انرژی زیادی را برای دستیابی به یک آزاد سازد که ظرفیت سازمان را برای رشد، بیش از پیش افزایش می‌دهد. www.modiryar.com @modiryar
روانشناسی ترس ✅ بر اساس تحقیقات روانشناسی، یک احساس اولیه است که شامل پاسخ بیوشیمیایی و یک واکنش هیجانی فردی خواهد بود. این احساس ما را از وجود خطر، تهدید یا آسیب خواه این خطر جسمی باشد یا روانی آگاه می‌کند. گاهی اوقات ترس‌ها ناشی از تهدیدهای واقعی هستند، اما می‌توانند از خطراتی که تصور می‌کنیم نیز سرچشمه بگیرند. ✅ ترس در حالتی است که به دلیل محرک مضر به وجود می آید. درواقع ترس احساسی طبیعی در ما انسان‌ هاست. اگر انسان ها احساس ترس نمی‌کردند، نمی‌توانستند در برابر خطرات از خود محافظت کنند. ترس پاسخی حیاتی به خطرات جسمی و عاطفی است که در طول تکامل انسان، به ویژه در دوران باستان بسیار مهم بوده است. ✅ ترس به‌ تنهایی مشکلی ایجاد نمی‌کند. ترس را از دل‌شوره و ، که معمولاً بدون وجود تهدید خارجی رخ می‌دهد، باید جدا دانست. ترس یا همون فوبیا در وجود همه انسان ها وجود دارد ولی بروز آن متفاوت است بهتر است افرادی ترسشان باعث مختل شدن زندگیشان شده است به یک متخصص روانشناسی مراجعه کند تا آن را کنترل کند. www.modiryar.com @modiryar
ابعاد رهبری مثبت دارای سه مولفه است: ▪تمرکز روی نتایج بالاتر از میانگین عملکرد فردی و سازمانی. ▪تمرکز روی نقاط قوت و توانایی‌های افراد که روی توانایی‌های انسانی. ▪تمرکز روی مولفه‌هایی که به عنوان فضیلت انسانی شناخته می‌شوند. ✅ این الگو شامل چهار راهبر به شرح زیر است: 1⃣ ترویج جو مثبت، 2⃣ترویج روابط انسانی مثبت، 3⃣ ترویج ارتباطات مثبت و 4⃣ ترویج معناداری مثبت ▪ به منظور ترویج مثبت گرایی در سازمان ها جهت خلق نتایج فوق العاده در افراد و سازمان ها است. www.modiryar.com @modiryar
مدل تیم سازی بلبین (Meredith Belbin) در دهه ۱۹۷۰ مدل نقش‌های تیمی خود را توسعه داد. این مدل طی تحقیقاتی در رابطه با بررسی رفتار اعضای تیم‌های مختلفی از سراسر جهان به ‌وجود آمد. اولین گام تحقیق تشخیص تیپ های شخصیتی و سبک کار ترجیحی هریک از شرکت‌کنندگان با انجام‌دادن تست شخصیت شناسی مربوط بود. ✅ یک مدل برای تیم‌سازی و تعیین نقش است که شما را قادر می‌سازد تا هنگام کار در یک تیم، رفتارهای ترجیحی سایر اعضا را راحت‌تر درک کنید. نکته مهم این است که در مدل بلبین درمورد رفتار اعضای تیم صحبت می‌کنیم، نه درباره شخصیت آنها؛ به عبارتی، این مدل به بررسی و دسته‌بندی نحوه رفتار، مشارکت و ارتباط افراد با سایر اعضای تیم اختصاص یافته است. ✅ یک روش بسیار ساده برای فکرکردن درمورد مدل بلبین این است که بدانید هر کاری ۲ قسمت دارد؛ یک قسمت همانی است که کارکنان برای انجام‌دادن آن استخدام می‌شوند و بخش دیگر چگونگی انجام آن است که نقش‌ تیمی بلبین روی قسمت دوم متمرکز شده است. ✅ به‌عنوان عضوی از تیم، مدل بلبین به ما امکانی می‌دهد تا نقاط قوت خود را درک و نقاط ضعفمان را مدیریت کنیم؛ همچنین توانایی مشارکت در تیم را در ما ایجاد می‌کند؛ علاوه بر این، به‌عنوان فردی که تشکیل تیمی را بر عهده داریم، این مدل به ما کمک می‌کند تا تیم‌های متعادل‌تری را بسازیم. www.modiryar.com @modiryar
رفتار رهاسازی استمرار و تداوم مسیر کار یا فعالیتی خاص برای همه یکسان نیست. خیلی ها زود خسته می شوند و را بروز می دهند. عمده دلایلی که افراد خسته می شوند و رها می کنند عبارتند از: ✅ سرمایه گذاری زمان برخی فکر می کنند با رها کردن زمان بیشتری در اختیار خواهند داشتند. غافل از این که شاید تداوم آن کار برایشان صرفه بیشتری داشته باشد. ✅ ترس از پشیمانی عده ای هستند که به جای انگیزه موفقیت همواره ترس از شکست و پشیمانی دارند و برای همین خیلی زود رها می کنند. ✅ سرمایه گذاری عاطفی رها کردن برای برخی ها ایجاد سرمایه گذاری عاطفی روی سایر علاقه مندی ها و دلبستگی هایشان خواهد بود. برای همین خیلی زود رها می کنند. ✅ فشار اجتماعی فشار اجتماعی در معنای کلی عبارت است از نیروهای بالفعل یا بالقوه اجتماعی در جهت کنترل اندیشه، رفتار یا عمل انسانها و یا هدایت آن در مسیری خاص. ✅ ترس از تغییر به استرس غیر واقعی که شخصی با شرایط یا رویدادهای تازه مواجه می‌شود ترس از تغییر گفته می‌شود. ✅ آرامش در آشنایی وقتی با چیزی از قبل آشنا هستی و تمامی زوایای آن را می دانی آرامشی داری که از دست دادن آن برایت سخت است. www.modiryar.com @modiryar
شایستگی های خودرهبری توانایی هدایت خود برای دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای است و در عین حال باعث می‌شود که در شرکت موفق شوید و به موفقیت سازمان کمک کنید. این شامل درک خوب از اینکه چه کسی هستید، به کجا می‌خواهید بروید و چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید. ✅ بودن به معنای این است که بتوانیم خود واقعی‌مان را نشان دهیم و بر آنچه هستیم تمرکز کنیم. در دنیای امروزی، ساختن نسخه‌ای از خودمان که درست نیست، بسیار آسان است. ما می‌توانیم شخصیتی از خودمان نشان دهیم که واقعی نیست و این کار را برای به وجود آوردن نگاه مثبت روی خودمان انجام دهیم، ✅ اما اگر واقعاً آن فرد نباشیم، این تضاد ما را نابود خواهد کرد و به شغل، کسب و کار و روابط ما آسیب خواهد زد. راه حل این امر خودآگاهی است که اساساً با خود رهبری به وجود می‌آید. اینکه چگونه آگاهانه انتخاب کنیم که چطور شناخته شویم یا بازخورد بدهیم و بازخورد دریافت کنیم، اولین قدم به سوی برتری در و در نهایت موفقیت است. www.modiryar.com @modiryar
كليد واژه هاي تعاريف روابط عمومي و نقاط مشترك آن ✅ تعاريف زيادي در ارتباط با ارائه گرديده است. نقاط مشترك اين تعاريف عبارتند از: 1⃣ تعمدي يا آگاهانه: روابط عمومي فعاليتي ارادي و تعمدي و هدفش تأثیرگذاری، درك، ارائه اطلاعات و درك بازخورد است. 2⃣ برنامه ريزي شده: فعاليت روابط عمومي، فعاليتي سازمان يافته است. 3⃣ مبتني بر عملكرد: روابط عمومي بر پايه سياست هاي واقعي و عملكرد استوار است. 4⃣ منفعت عموم: فعاليت روابط عمومي بايد هم براي سازمان و هم براي عموم مفيد باشد. 5⃣ ارتباط دوطرفه: روابط عمومي، فراتر از يك بخش و توزيع يك طرفه اطلاعات است. 6⃣ وظيفه مديريتي: روابط عمومي وقتي موثر است كه بخش اساسي و هميشگي از فرایند تصميم گيري مديران ارشد سازمان باشد. ✅ روابط عمومي فعاليتي است كه براي فهم و درك دقيق تر آن، آگاهي از نقش ها و وظايف مديريتي از جمله برنامه ريزي، سازماندهي، هدايت و رهبري، بودجه بندي، تصميم گيري و نيز مكاتب مهم مديريتي؛ ✅ مانند كلاسيك، نئوكلاسيك، سيستمي، اقتضايي، استراتژيك و تئوري نقش ها مهم و اساسي به نظر مي رسد www.modiryar.com @modiryar
عوامل كليدي در موفقيت روابط عمومي ✅ عدم وجود بين مديريت عالي سازمان و مديران و مسوولان روابط عمومي موجب كاهش ثمربخشي و كارآيي اين حرفه شده و به تدريج، روابط عمومي را از اهداف خود دور مي كند. ✅ افزون بر اين، محدوديت جذب و بهره مندي از خلاق و كارآمد، عدم امكان بهره برداري از ابزار و تجهيزات روزآمد، محدوديت دسترسي به بازار نرم افزار و سخت افزار مورد نياز و در نتيجه، عدم اجراي كامل و درست مأ موريت ها و مسووليت ها، بر ضرورت بازنگري در ساز و كارهاي روابط عمومي تأكيد مي كند. ✅ اگر دانايي و فصاحت، به را همراه با تدبير و شجاعت كار گيرد، زمينه رشد و توسعه و تغيير و تحول در راستاي اهداف سازمان فراهم مي شود. ✅ در غير اين صورت با وفاداري و دفاع از سنت هاي، سازماني مدافع و توجيهگر روند فعاليت هاي گذشته بوده و در بالاترين سطح خود نيز، تنها وضعيت موجود را حفظ خواهد كرد. ✅ رايج در روابط عمومي اغلب دفاع از سازمان و توجيه كننده عملكرد آن است. گذشت زمان، تحمل وضع موجود را براي روابط عمومي ها آسان مي كند و عادت را جايگزين تلاش براي تغيير، نوآوري و اصلاح امور مي سازد. ✅ سنت ها به تدريج مستحكم مي شود و ساختار قوام مي گيرد. در مقابل، طرفداران تغيير و اصلاح امور در اين عرصه بسيار اندك و انگشت شمارند. www.modiryar.com @modiryar
عرصه های كار روابط عمومی ✅ در عرصه هاي كار فعالیت هاي وابسته شامل تمام مؤ سسات و شركت هايي مي شود كه كالاها و خدمات روابط عمومي عرضه مي كنند. اين موسسات مجموعه اي گسترده هستند كه در فعاليت هاي متنوعي از قبيل؛ پيام رساني، طراحي و گرافيك، تبليغات، چاپ و نشر، توليد محصولات سمعي و بصري و مانند آنها اشتغال دارند. ✅ افزون بر اين، سازمان هاي پشتيباني دهنده در روابط عمومي مانند مراكز پژوهشي و آموزشي، سازندگان ابزار و تجهيزات و مواد و لوازم مصرفي ارتباطي، عوامل توزيع و پخش، اقلام ارتباطي و هدايا نيز در اين عرصه فعال هستند. ✅ اكثر اين سازمان ها بدون اين كه خود را وابسته به اين حرفه بدانند، در درجه اول به محصول خود نظر دارند و در بهترين حالت، به روابط عمومي به عنوان يك توجه مي كنند و در عين حال خود را جزيي از اين عرصه مهم تلقي نمي كنند. ✅ از طرفي در اين، حرفه دستيابي به جايگاه واقعي روابط عمومي است كه از طريق انجام فعاليتهايي نظير نوآوري، كارآفريني، استانداردسازي، مشاوره پژوهش، توزيع محصولات روابط عمومي و مانند آن ها، در اين عرصه تحقق مي يابد و براي ايجاد چنين اي زمينه اعمال سياست هاي حمايتي و تقويت توان كارشناسي اين حوزه قطعا موثر خواهد بود. www.modiryar.com @modiryar