eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
شورای شهر و بایسته های اقتصاد شهری ✍ 🔺منبع: ، 🔻دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰، شماره ۳۴۳۲ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
شورای شهر و بایسته های اقتصاد شهری ✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻دوشنبه ۲۱
شورای شهر و بایسته های اقتصاد شهری ▪️اکنون که دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر رو به پایان است و در آستانۀ ورود به ششمین دوره نظام پارلمان محلی قرار دارد کماکان مقوله ای مهم و مبهم پیش روی شهرداری ها برای اداره شهر وجود دارد و آن بحث درآمدهای پایدار و تنظیم مناسبات مالی و اقتصادی دولت با سازمان های محلی است. سئوال اساسی این است که به راستی اقتصاد شهری چگونه باید مدیریت شود و نقش شهروندان، دولت و شهرداری در تأمین هزینه ها چیست و هر کدام چه سهمی در اداره شهر دارند؟   ▪️هر چند قانون در بسیاری از این موارد پیش بینی هایی دارد اما نکته قابل توجه عدم ضمانت اجرایی لازم برای تحقق آن می باشد. نشان به آن نشان که در موارد بسیاری همچون ساماندهی ، وندالیسم، توسعه حمل و نقل عمومی و ... دولت های مختلف به تعهدات خود در قبال شهرداری ها به صورت کامل عمل ننموده اند. و اما نکته دیگر با توجه به این که همه ظرفیت های مدیریت شهری در اختیار شهرداری ها نیست و به بیان ساده تر هنوز تا تحقق مدیریت واحد شهری فاصله بسیاری داریم شوراهای اسلامی شهر چگونه باید فرآیندهای شهری را مدیریت نمایند که ضمن هماهنگی با نهادهای دولتی در تأمین هزینه ها نیز با مشکل مواجه نشوند؟   ▪️اکنون که در سال «پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» قرار داریم و به زودی دولت جدید و شوراهای تازه نفس زمام امور را در اختیار قرار خواهند گرفت وقت بسیار مناسبی است که این موارد بیشتر از همیشه مورد توجه تصمیم سازان، قانون گذاران و مجریان امور قرار گیرد. به هر حال و توسعه اختیارات شوراها در مسیر تحقق مدیریت واحد شهری مقوله ای است که سال هاست در کشورهای توسعه یافته تحقق یافته است ولی کماکان زیرساخت های آن در کشور ما فراهم نیست.   ▪️به همین جهت آن چنان که باید و شاید مورد قبول مردم و نظام حاکمیتی نیست یا لااقل توقع بیشتری از آن می رود. شاید بسیاری از انحرافات قانونی و عملکردی شوراها در سراسر کشور که منجر به اعمال قانون در مورد برخی شوراها و اعضای آن ها گردیده است نیز به دلیل همین عدم تناسب و شفافیت لازم در وظایف، مسئولیت ها، اختیارات، هزینه ها و درآمدها است.   ▪️اگر حاصل هر دوره تجربه اندوزی در شوراهای اسلامی شهر و فرآیندهای اداره شهر نباشد و انقلاب کیفی در خدمت رسانی عمومی شهری رخ ندهد در واقع پیشرفت قابل توجهی رخ نداده است. پس بعد از انتخابات و در دوره گذار باید فرای هیاهوهای سیاسی با بهره گیری از تجارب اعضای ادواری شوراهای اسلامی شهر روند امور با دقت بازبینی شود و کمی ها و کاستی های احتمالی مرتفع گردند.   🔺منبع: ، 🔻دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰، شماره ۳۴۳۲ www.modiryar.com @modiryar
نمودارهای علت و معلولی ▪️نمودارهای علت و معلولی ابزاری ساده برای نشان دادن ارتباط بین اجزای مختلف یک سیستم هستند. این نمودارها با استفاده از فلش‌هایی نشان می‌دهند که چه عواملی بر یکدیگر اثر می‌گذارند و نوع اثر آنها چگونه است. ▪️همچنین این نمودارها می‌توانند حلقه‌های مثبت و منفی را در سیستم نشان دهند. «حلقه‌های مثبت» منجر به ایجاد «رشد نمایی» می‌شوند و «حلقه‌های منفی» نقش کنترلی دارند و «رفتار هدف‌جو» را در سیستم‌ها به وجود می‌آورند. www.modiryar.com @modiryar
کهن الگوهای سیستمی ▪️«کهن الگوهای سیستمی» بعضی از ساختارها و روش‌های تصمیم‌گیری متداول و چگونگی عملکرد آنها را نشان می‌دهند. ▪️با استفاده از این الگوها می‌توانیم با دیدن نشانه‌های مسایل، به ساختارهای شکل‌دهنده آنها پی ببریم و با اصلاح این ساختارها، موثرترین روش‌ها را برای حل این مسایل به کار ببریم. ▪️توجه به این نکته ضروری است که این الگوها، صرفا مبنای اولیه‌ای برای تشخیص هستند و برای هر مساله،‌ عوامل و روابط دیگری که در آن مساله خاص اثر گذار هستند،‌ باید در نظر گرفته شوند. www.modiryar.com @modiryar
حلقه بارخوردی بسته ▪️«حلقه بارخوردی بسته» ساختار اصلی سازنده سیستم است و نشان می‌دهد که چگونه عملکرد سیستم بر شکل‌گیری«تصمیم» ‌ها و «اقدام» ‌های آینده و در نتیجه بر«رفتار سیستم» در آینده اثر می‌گذارد. ▪️حلقه‌های بازخوردی، اثر تصمیم‌ها و اقدامات بر متغیرهای حالت، و اثر «متغیرهای حالت» و «اطلاعات نشان دهنده وضعیت آنها» بر تصمیم‌ها و اقدام‌ها را نشان می‌دهند. این حلقه‌های بازخوردی شامل«حلقه‌های بازخوردی مثبت» و «حلقه‌های بازخوردی منفی»هستند. www.modiryar.com @modiryar
تعیین قطبیت رابطه: بازخورهای مثبت و منفی زبانی است برای صحبت درباره سیستم های پیچیده و موضوعات با وابستگی متقابل زیاد که مدیران همه روزه با آن مواجه هستند. در این چارچوب، حلقه های علیت مانند جملاتی هستند که با تعیین متغیرهای کلیدی در سیستم ساخته می‌شوند (اسم‌ها)، و روابط علیت بین آن‌ها را از طریق روابط و فلش‌ها نشان می‌دهند (افعال). با رسم حلقه های علت و معلولی و اتصال آن‌ها، می‌توانید داستانی دقیق از یک مشکل یا موضوع خلق کنید. 💢 نمودار حلقه‌های علیت: یک نمودار حلقه‌های علیت از چهار عنصر اصلی تشکیل شده است: 1⃣ متغیرها 2⃣ روابط بین متغیرها 3⃣ علامت روی روابط (که نشان دهنده نحوه ارتباط متقابل هستند: قطبیت رابطه) 4⃣ علامت حلقه (نشان دهنده نوع رفتاری که سیستم نشان می‌دهد) با نشان دادن یک مشکل یا موضوع از منظر علیت، می‌توانید از نیروهای ساختاری که رفتار گیج کننده ایجاد می‌کنند، آگاهی یابید. 💢 مثال: یک تیم منابع انسانی را در نظر بگیرید که مسئول یکپارچه‌سازی رویکرد کیفیت جامع (Total Quality)، در یک سازمان شده است. در ابتدا اشتیاق زیادی در ارتباط با برنامه هست و تقاضا برای آموزش هم بالاست. همچنین موفقیت‌هایی در بسیاری از تیم‌های سازمانی حاصل می‌شود. اما دیده شده که به مرور زمان برنامه‌‌های مدیریت کیفیت جامع؛ نتایج رو به افولی خلق می‌کنند و علاقه به TQM سست می‌شود. www.modiryar.com @modiryar
تفکر خطی چیست؟ ▪️ یعنی این‌طور در نظر بگیریم که هر ماجرایی تنها و تنها یک علت دارد. فرقی هم نمی‌کند که این ماجرا، داستان موفقیت باشد یا پیش‌داوری ما از یک اتفاق یا واکنش. ▪️تفکر خطی چیز اشتباهی نیست اما همیشه هم کارساز نیست. چون این شیوه تفکر، درب ذهنمان را می‌بندد و نمی‌گذارد که ما گزینه‌های دیگر را هم در نظر بگیریم. با این تفکر انگار داریم زنجیره‌ای از واکنش‌های پی در پی را دنبال می‌کنیم. ▪️واکنش‌هایی که ایجاد هرکدام به رخ دادن یکی دیگر بستگی دارند. به مثال‌ها توجه کنید: 🔺چرا همه چیز گران شده؟ 🔻چون دلار بالا رفته 🔺چرا هوا آلوده است؟ 🔻چون ماشین زیاد شده ▪داشتن تفکر خطی در روابط بین آدم‌ها کار اشتباهی است. چون در این شیوه تفکر، ذهن ما می‌گوید: «این دیگران هستند که باید تغییر کنند و تو باید برای پیدا کردن علت ماجرا، جایی بیرون از خودت به دنبال علت یا مقصر بگردی.» ▪تفکر خطی سبب می‌شود که علت رفتار انسان‌ها را به شخصیت آنها ربط بدهیم و بگوییم: «او به حرف آدم توجه نمی‌کند چون خیلی خودشیفته است» یا «گوش دادن به او سخت است چون خیلی به حاشیه می‌رود». این نوع از تفکر، اجازه نمی‌دهد که ما بر کل ماجرا دید داشته باشیم. 💢 ، نتیجه تفکر خطی است: ▪به جرات میتوان گفت، بالای ۵۰ درصد سوءتفاهم‌هایی که در زندگی ما رخ می‌دهد به علت تفکر خطی یکی از دو طرفین گفتگو ایجاد شده است. این نوع از تفکر، باعث ایجاد سوءتفاهم و ادامه پیدا کردن آن می‌شود. به دنبال ماجراهای پیچیده نباشد. به چیزهای ساده زندگی فکر کنید. www.modiryar.com @modiry
درخت دیجیتال مارکتینگ (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف که به گفته جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سئوال دیجیتال مارکتینگ چیست این گونه پاسخ می دهد: « به هرگونه‌ ای از بازاریابی محصولات و خدمات می گویند که از طریق دستگاه‌ های الکترونیکی انجام می‌ شود.» www.modiryar.com @modiryar
اینجا منطقه ممنوعه نداریم 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰، کدخبر ۷۶۱۰۰۲ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ اینجا منطقه ممنوعه نداریم #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #قدس_آنلاین، 🔻چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰،
اینجا منطقه ممنوعه نداریم   ▪️حتماً شنیده اید منتخب کمتیه ای متشکل از روسای دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی برای تدوین راهکارها و اصلاح بسترهای فساد زا در دولت تشکیل داده است. بدون شک ایجاد کمیته ضد فساد توسط بالاترین مقام اجرایی کشور آن هم درست در زمانی که دیگر جایی برای تعارف و لاپوشانی چالش های عظیم نظام اداری کشور وجود ندارد و همه می دانیم فساد اداری و مالی در دستگاه های اجرایی بسیار توسعه یافته است نشان از برخورد واقع بینانه رئیسی با مقولۀ فساد و قاطعیت وی در اصلاح و سالم سازی فرآیندها دارد.   ▪️وقتی به یاد آوریم رئیس دولت سیزدهم در زمان حضور در دستگاه قضا با بسیاری از دانه درشت ها برخوردی جدی و بدون مصلحت اندیشی های کاذب داشت و در اقدامی قابل توجه اصلاح امور را از خود دستگاه قضا با اِعمال قانون در مورد فردی مثل آغاز کرد بسیار امیدوار هستیم همین رویکرد در دولت سبب مبارزه جدی با فساد گردد. اما نباید فراموش کرد که وظیفه دولت در ارتباط با اصلاح امور با وظیفۀ دستگاه قضا در این رابطه تفاوت هایی دارد.   ▪️به یاد دارم در جریان تبلیغات انتخاباتی رئیسی اعلام کرد به دولت می آیم که به جای برخورد با فاسد در ، با ریشه های فساد در دولت مبارزه کنم و با صراحتاً گفت برای مبارزه با فساد هیچ منطقه ممنوعه ای نداریم. البته در این راستا باید چند اصل به عنوان پیش نیاز مورد توجه قرار گیرد:   ● اول بحث است؛ مسلماً هر چه شفافیت بیشتر باشد و دلیل هر گونه واگذاری، انتصاب، تصمیم گیری و سرمایه گذاری برای مردم و رسانه ها به صراحت مشخص گردد زمینه های بروز فساد به شدت کاهش می یابد. ● دوم ضرورت است؛ افراد صاحبِ صلاحیت، متعهد، متخصص و امانت دار که متولی مناصب کلیدی شوند هم خود اهل فساد نیستند و هم مانعی جدی در برابر کجروی ها و رانت خواری ها خواهند بود. ● سوم اصلاح و است؛ دربسیاری موارد فساد حاصل خلأهای قانونی و یا دور زدن قانون توسط برخی افراد است. ضمن اینکه فرآیندهای موازی، پیچیده و نامطلوب خود می تواند سبب بروز فساد گردد. ● چهارم خلع ید است؛ این امر مکمل شایسته سالاری است. افراد زیادی هستند که با وابستگی های خاص همواره گلوگاه ها را در اختیار دارند و سلطان های ارز، فولاد، سیمان و ... را خلق می کنند. باید بدون کوچک ترین مماشات این افراد را کنار زد و برای همیشه راه نفوذ آن ها را کور نمود.   ▪️اگر پیش نیازهای ذکر شده به خوبی تحقق یابد و کمتیه ضد فسادی که تشکیل داده است به وظایف خود به نحو احسن عمل کند گام بلندی در مبارزه با فساد و اصلاح امور برداشته خواهد شد. در سال های اخیر با تنبلی و مماشات دولت مردم خسارات زیادی را متحمل شدند و دیگر هرگز تحمل رانت خواری، ژن های خوب، فساد، کم کاری و ... را ندارند.     🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰، کدخبر ۷۶۱۰۰۲ www.modiryar.com @modiryar