eitaa logo
Modiryar | مدیریار
209 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
811 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
به کام شهروندان   ✅ چندی قبل از سوی برخی اعضای شورای اسلامی مشهد مقدس در ارتباط با سفرهای خارجی و همچنین عضویت در مجامع بین المللی سئوال مهمی مطرح گردید: به راستی «سفرهای خارجی مدیران شهری یا عضویت در برخی نهادهای بین المللی چه دستاورردی برای مردم (شهروندان) داشته است؟» در واقع این سئوال نه در ارتباط با سفرهای خارجی و نه صرفاً در شهرداری بلکه بخیر از تمامی مدیران و صاحبان تصمیم در سازمان های مختلف دولتی و یا نهادهای عمومی پرسیده شود که اقدام، تصمیم و دستور شما چه پیامد و دستاوردی برای مردم دارد؟ در ادوار مختلف شوراهای اسلامی سخن از مردم به میان می آید و هر اقدام، عمل و یا تصمیمی به «نام شهروندان» زده می شود اما آیا واقعاً نتایج و دستاوردهای آن هم «به کام شهروندان» هست یا خیر؟   ✅ برای شهروندان منافعی دارد یا ندارد؟ مگر می شود اقدام یا عملی در مجموعه ای که با بیت المال اداره می گیرد صورت پذیرد و برای آن نهاد عمومی یا مردم منافعی به همراه نداشته باشد؟ و یا اصلاً می توان پذیرفت که منافع مدیران دولتی چیزی غیر از منافع عمومی و مردمی باشد؟ اگر بخواهیم صادقانه به این پرسش ها پاسخ دهیم باید بگوییم متأسفانه موارد پرشماری در ادوار مختلف مدیریتی در کشور وجود دارد که مدیران سفرهایی رفته اند، اقداماتی انجام داده اند و تصمیماتی اتخاذ نموده اند که نه تنها برای مردم منفعتی نداشته بلکه به زیان آن ها نیز بوده است. مثل گزارشات فراوان فساد اداری که اکنون پرونده های آن در دستگاه قضایی باز است. اما اکنون که بر اساس سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت قرار است نسبت به سلامت اداری و رعایت حقوق آحاد جامعه به عنوان یکی از راهبردهای مهم اهتمام ویژه ای صورت پذیرد این جنس دقت نظرها بیشتر ضرورت دارد.   ✅ به راستی باید «فرایند پایش تصمیم مدیران» و نظام کنترلی حاکم بر آن به گونه ای فعال گردد و سازماندهی شده صورت پذیرد که قبل از هرگونه اقدام، تصمیم یا عملی صحت آن از حیث تخصصی و سلامت آن از جهت رعایت حقوق شهروندان مورد ارزیابی قرار گیرد. هر چند متأسفانه در سال های اخیر نظام اداری کشور از نظر سلامت با چالش های زیادی مواجه بوده است اما هیچ گاه از اهمیت این امر مهم کاسته نمی شود. خصوصاً وقتی توصیه های شارع مقدس راجع به رعایت حقوق مردم و اهمیت دقت نظر و عمل در بیت المال را به خاطر آوریم. آن جا که امیرالمومنین علیه السلام حتی از سوختن شمع برای امور شخصی پرهیز می نمایند الگوی حسنه ای در برابر ما قرار می دهند که باید نسبت به آن وفادار باشیم.   🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۹ www.modiryar.com @modiryar
حکایت آمارهای نگران کننده 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۹۰۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
حکایت آمارهای نگران کننده ✅ چندی قبل از سوی برخی مقامات مسئول آماری در ارتباط با سقط جنین، مصرف مشروبات الکلی، اعتیاد و ... عنوان شد که بسیار نگران کننده و در عین حال قابل تأمل است. سال ها در کشور ما پرداختن به بحران های اجتماعی و بیان آمار آن خیلی مرسوم نبود و حتی در بسیاری موارد کتمان می شد. اما اکنون در سال های اخیر با نگاهی واقع بینانه تر کمابیش آماری این چنین اعلام می شود که می تواند زنگ هشداری برای و البته مردم باشد. ✅ به عنوان مثال رئیس سازمان اجتماعی کشور در همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی اعلام کرد: سالانه ۲۳۰ هزار بر اساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت و طبق برخی پژوهش ها سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار سقط جنایی یا غیرقانونی در کشور انجام می شود. در موارد دیگر جراحت های اجتماعی نیز آمارهای مشابه و نگران کننده ای وجود دارد که قصد ندارم با بیان آن ها کام تان را تلخ کنم. ✅ این که نشر این گونه آمار بدون هدف و صرفاً جهت سیاه نمایی یا پرداختن به آن از جنس نگاه رسانه های زرد صورت پذیرد قطعاً کار غلطی است. اما اگر بخواهیم در مقام مسئولیت و تکالیف ناشی از آن برای مردم، مسئولان و رسانه ها بدان بپردازیم مرور آن ضروری و قابل توجه است. اولین گام در مواجهه با بحران های اجتماعی پذیرفتن واقعیت در اندازه حقیقی آن است. نه کار درستی است و نه کتمان و انکار. ✅ گام بعدی برنامه ای جامع و هدفمند برای اصلاح رفتار عمومی و کاهش مصادیق و موارد این گونه انحرافات است. مقوله ای که نیازمند عزم جدی و همگانی و اشتراک و مسئولان است و باید صبورانه و خردمندانه بدان پرداخت. مسائل اجتماعی یک شبه ایجاد نمی شوند که با دستورالعمل، ابلاغ، بخشنامه یا تشکیل ستادها، جلسات و کارگروه های کم اثر بتوان آن را از میان برداشت. بلکه با توجه به شرایط موجود و پیش بینی اتفاقات آتی طبق برنامه ای اصولی و منطقی باید نسبت به رفع آن اهتمام ورزید. ✅ باید بپذیریم مطابق با تحولات سال های اخیر در حوزه های مختلف اجتماعی و رسانه ای در کشور ما رفتارهای آموزشی وجود نداشته است. شاید بتوان مقوله ی و غفلت از تغییرات زمانه را از اصلی ترین دلایل بروز این گونه مسائل عنوان کرد. ما نمی توانیم با شیوه های آمرانه و یکجانبه رفتارهای معروف را در جامعه به وجود آوریم و از منکرها جلوگیری کنیم. باید زبان جوانان را بدانیم و ضمن آگاهی بخشیدن به آن ها و احترام به استقلال و قدرت تفکر آن ها با کمک خودشان در ارتباط با چگونگی مواجهه با مسائل اجتماعی خاص مهارت آفرینی کنیم. ✅ البته نباید فراموش کرد بسیاری از بحران ها مولود فقر، بیکاری، تبعیض، تجرد قطعی، مشکلات معیشتی و یا به زبان ساده تر بحران های اقتصادی است. پس در مواجهه با مسائل اجتماعی نمی توان از محدودیت های اقتصادی سخنی به میان نیاورد و یا آن را نادیده گرفت. ما اثر و تزلزل فکری ناشی از آن را نفی نمی کنیم. اما باید بپذیریم دیگر زمان آن گذشته که بخواهیم هر گونه بحران اجتماعی را به این مسائل نسبت دهیم. ✅ اکنون که به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه بیشتری نسبت به دولت های قبلی نشان می دهد وقت آن رسیده با واقع بینی و بهره گرفتن از تجارب سایر کشورها و با کمک متخصصان و کارشناسان داخلی در این عرصه سرمایه گذاری و وقت سپاری بیشتری انجام دهیم تا جامعه ای سالم و اخلاق مدار داشته باشیم. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۹۰۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
رسم شهروندی ✅ مثل هر پدیده ی انسانی دیگر «شهروندی» هم راه و رسمی دارد. مگر می شود بخش عظیمی از انسان ها شهرنشین باشند و شهرها به صورت گسترده و قابل توجهی بر کیفیت زندگی انسان ها اثرگذار باشند اما از قواعد و راه و رسم خاصی برخوردار نباشند. آن چه به عنوان قواعد عمومی محسوب می شود و در همه نقاط جهان مرسوم است در جای خود مهم و قابل توجه است و بخشی که در چارچوب منش و روش شهروند ایرانی و مطرح می گردد نیز باید مد نظر قرار گیرد.   ✅ مجموعه ای از قواعد و آداب نوشته شده یا نانوشته است که باید هم توسط شهروندان دانسته و در عمل بدان پرداخته شود و هم توسط مدیریت شهری به رسمیت شناخته شده و نسبت به آموزش آن برای گروه های مختلف سنی اقدام گردد. مسائلی همچون سلامت عمومی، بهره گیری از ترافیک و حمل و نقل عمومی، احترام به حقوق سایر انسان ها، پرداخت عوارض و حقوق ، انجام وظایف و تکالیف شهروندی، مشارکت در اداره شهر، توسعه و نگهداری فضای سبز و بوستان ها، احساس تعلق به شهر، آگاهی از حقوق شهروندی و ... مجموعه واژگانی است که «رسم شهروندی» را پدید آورده و در سراسر دنیا نیز قابل قبول است.   ✅ علاوه بر این موارد واژگانی همچون همسایه داری، خوشرویی با مردم، آراستگی ظاهری، عدم مزاحمت برای دیگر ، مدارا کردن با شهروندان، کمک رسانی به همنوعان، رعایت بیت المال، حفط محیط زیست و حقوق حیوانات و فضای سبز و ... مواردی هستند که در شریعت ما بسیار توصیه شده است و باید نسبت به تحقق آن احساس مسئولیت نماییم. مبنایی ترین ویژگی شهر و جامعۀ اسلامی در «مسئولیت مشترک اجتماعی» ظهور و بروز می یابد. این مسئولیت مشترک از کوچک ترین یعنی «خانواده» آغاز می‌شود و نسبت به همسایه، کسبه، شهر و ... تسری می یابد.   ✅ طبق آموزه‌های شریعت یک در جامعۀ اسلامی و زندگی مدنی خود باید نسبت به آنچه در شهر و محیط زندگی اش اتفاق می‌ افتد، شامل رخدادها و مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی بلایای طبیعی همچون حوادث غیر مترقّبه احساس تکلیف نماید و در  سطح توان و امکانات خود در رفع این‌گونه مشکلات و کاستی‌ها کوشا باشد و به دیگران یاری رساند. البته رسم شهروندی فرایندی یک طرفه نیست و بخش مهمی از آن به مدیریت شهری برمی گردد که امکانات لازم برای تحقق این امر مهم را فراهم نماید و ضمن حفظ احترام و آموزش های عمومی و ضروری جهت ترویج راه و رسم شهروندی را در جامعه فراهم آورد و آن ها را در معنای حقیقی کلمه در اداره شهر شریک نماید.   🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۱ www.modiryar.com @modiryar
بی حسی محیطی شهروندان 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۳   www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
بی حسی محیطی شهروندان ✅ یکی از دستاوردهای مهم توسعه یافته بهره مندی از شهروندان فعال و مشارکت جو است. شهروندانی که به اتفاقات شهر حساس هستند، نسبت به آن دغدغه دارند و در زمینه های مورد نیاز فعالانه مشارکت می نمایند. کنش و واکنشی شهرنشینان نسبت به محیط شهری و اتفاقات پیرامون آن در دو دسته فعال و غیرفعال طبقه بندی می شود. ✅ معمولاً در آن میزان که به دسته فعال پرداخته می شود در مورد واکنش های غیرفعال و شهروندان دارای این شاخصه (به دلیل نامحسوس وخنثی بودن) توجه صورت نمی پذیرد. این در حالی است که اساسی ترین اصل شکوفایی و رونق شهرها مشارکت آحاد شهروندان در مسائل، فرایندها و موضوعات شهری است. ✅ نحوه تعامل شهروندان با مدیران، مشارکت فعالانه شهروندان، اعتماد و احترام دوسویه و شفافیت در ارائه اطلاعات از جمله معیارهای یک حکمروایی خوب است که در نهایت پیشرفت و شکوفایی شهرها را به دنبال دارد. در مطالعات روانشناسی و محیطی پدیده انفعال مخاطب که اغلب ناشی از ناآگاهی، بی توجهی، بی تفاوتی و عدم حساسیت نسبت به وجوه محیط و اتفاقات پیرامون آن است به «بی حسی محیطی» و یا «کرختی» تعبیر می شود. ✅ بی حسی محیطی، همواره به دلیل ناآگاهی مخاطب ایجاد نمی گردد بلکه در بسیاری موارد ممکن است افراد به محیط و محرکه های نامطلوب آن آگاه بوده اما و ایجاد تغییرات مورد نیاز در آن را نداشته باشند. در مواجهه با پدیده بی حسی محیطی دو دسته راهکار ارائه می شود: ▪️دسته اول از منظر محیطی راهکارهای مقابله با کرختی و مشکلات ناشی از آن را بررسی می کند و راه حل هایی ارائه می دهد که مخاطب را هدف قرار می دهند تا از راه های مختلف آموزشی و تبلیغاتی جهت تحریک آگاهی و حساسیت آن ها به محیط بپردازد. ▪️دسته دوم راه حال هایی است که متوجه متخصصان از جمله معماران، پژوهشگران محیطی و ... هستند که برانگیزانندگی عوامل محیط را تقویت کرده و از خنثی بودن آن جلوگیری می نمایند. به تعبیر ساده تر برای پیشگیری از شهروندان سه گانه عملیاتی مدیریت شهری، شهروندان و محیط (شهر) مورد توجه قرار می گیرد: 1⃣ مدیریت شهری: باید به شهروندان احترام بگذارد، حقوق و مصالح آن ها را در نظر بگیرد و زمینه های آگاهی بخشی و مشارکت همه جانبه شهروندان را فراهم سازد. 2⃣ محیط: محیط شهری باید برای شهروندان برانگیزاننده باشد. برانگیزانندگی در سلامت و پاکیزگی زیستی، نمادها و المان های شهری، معماری اصیل و فاخر و ، روانی و دسترس پذیری ایجاد می شود. 3⃣ شهروندان: افزایش آگاهی های عمومی شهروندان در ارتباط با مسائل شهری و ایجاد حس تعلق و تعهد در آن ها نسبت به نقطه مقابل بی حسی شهروندی قرار دارد. ✅ شهر متعلق به همه است. لذا بی حسی محیطی شهروندان به معنای محروم ماندن از استعدادها، قابلیت ها، افکار و توانایی های آن ها در اداره شهر خواهد بود که منجر به از دست رفتن فرصت های توسعه شهری می گردد. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۳   www.modiryar.com @modiryar