eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
803 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ مدل بی تفاوتی سازمانی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #مدل_بی_تفاوتی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.
مدل بی تفاوتی سازمانی 🔴 تعریف بی تفاوتی سازمانی ، انگیزه کار و تلاش را از کارکنان می گیرد و بالطبع کارکنان بی تفاوت، سازمان بی تفاوت را شکل می دهند که منجر به کاهش یکپارچگی اجتماعی سازمان می شود. چون این کارکنان تعهد کمتری نسبت به سازمان دارند در نتیجه تاثیر مستقیم و منفی روی عملکرد سازمان خواهند داشت. 🔴 پیامدهای بی تفاوتی سازمانی ✅ بی تفاوتی سازمانی ، و تلاش را از کارکنان می گیرد و بالطبع کارکنان بی تفاوت، سازمان بی تفاوت را شکل می دهند که منجر به کاهش یکپارچگی اجتماعی سازمان می شود. چون این کارکنان تعهد کمتری نسبت به سازمان دارند در نتیجه تاثیر مستقیم و منفی روی عملکرد سازمان خواهند داشت. ✅ افرادی که دچار این پدیده می شوند، به آینده توجهی ندارند، زیرا از نظر آنها حال، گذشته و آینده تفاوتی با هم ندارند. بی تفاوتی سازمانی عامل مخربی در سازمان و نوعی بحران خاموش، سقوط آرام و تخریب مستمر و بدون صدا است که خلاقیت و را سرکوب می کند. www.modiryar.com @modiryar
الگوی فرایندهای گروهی 1⃣ سیستم درونی ▪عواطف ▪هنجارها ▪مراوده ها ▪فعالیت ها 2⃣ سیستم بیرونی ▪مدیریت ▪تکنولوژی ▪ساختار سازمان ▪ارزش های اعضا ▪و کلیه موارد دیگر ... 3⃣ نتیجه ▪کار ▪بازدهی ▪خشنوی اعضا ▪غیبت و چرخش ▪و کلیه موارد دیگر ... 4⃣ بازیافت www.modiryar.com @modiryar
چرا مدیریت خرد آسیب‌زاست؟ 🔺مترجم: 🔻منبع: Gartner ✅ هنجار جدیدی برای بسیاری از کارمندان است، اما برخی از مدیران همچنان نگران دستیابی به همان بهره‌وری هستند که زمانی در محل مشاهده می‌کردند. 🔴 چرا مدیریت خرد آسیب‌زاست؟ توسط رهبران سازمان، بسیاری از آنها را مجبور به مدیریت خرد می‌کند، اما انجام این کار باعث می‌شود کارکنان کمتر درگیر، انگیزه و بهره‌وری شوند. ✅ بررسی کنید که آیا دارید، سپس برای متوقف کردن خود از رفتارهای سازنده‌تر و اعتمادساز کمک بگیرید. از آنجا که کار از راه دور و کار ترکیبی برای بسیاری از کارکنان دیگر یک روال معمول است، برخی رهبران سازمانی در دام مدیریت خرد کارکنان می‌افتند، عملی که نهایتا باعث کاهش مشارکت، انگیزه، بهره‌وری و اعتماد می‌شود. ✅ ، معاون تحلیلگر گارتنر، می‌گوید: «مدیران خرد چه اعتراف کنند یا نه، معمولا احساس می‌کنند که نمی‌توانند به کارمندان اعتماد کنند تا کارهایشان را دور از محیط فیزیکی اداری انجام دهند. ✅ کارمندانی که احساس اعتماد نمی‌کنند اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و کمک کمتری می‌کنند. مدیران خرد از و رشد جلوگیری می‌کنند و باید روی رفتارهای خود و هنجارهایی که برای تیم خود تعیین می‌کنند اقدام و کار کنند.» www.modiryar.com @modiryar
مدل سرمایه اجتماعی سازمان ها سازمانی منبع ناشی از ویژگیهای روابط اجتماعی درون سازمان است و از طریق جهت گیری اهداف جمعی و اعتماد مشترک سطوح اعضا شناخته می شود, و دو جزء دارد: 1⃣ امکان مشارکت 2⃣ اعتماد. ✅ یکی از روش های ایجاد سرمایه اجتماعی سازمانی گردآوردن گروههای غیررسمی کارکنان برای در دانش و مهارت است. سرمایه اجتماعی سازمان (Social capital) عملکرد اثربخش گروه‌های اجتماعی از طریق روابط بین فردی، احساس هویت، ادراک، هنجارها و ارزش‌های مشتریک می‌باشد. ✅ این سرمایه سازمانی در نهایت به اعتماد، هماهنگی و تعامل سازنده در برابر تعارض سازمانی مخرب منجر خواهد شد. سرمایه اجتماعی بخشی از است که به کنشگر اجازه می­ دهد به منافع خود دست یابد. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
🔺یادگیری فناورانه 🔻#Technological_Learning #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.mod
🔺یادگیری فناورانه 🔻 ✅ فرآیندی است که انباشت و تقویت توانمندی‌های فناوری‌محور برای ایجاد و مدیریت تغییر فنی را دربردارد. در نتیجه آن، سازمان‌ها موفق به کسب چیرگی فناورانه و دست یازیدن به نوآوری‌های تدریجی می‌شوند. می‌توان یادگیری فناورانه را فرآیندی دانست که از طریق آن بنگاه فناور، توانمندی‌های موجود را توسعه و ارتقاء داده و احیا می‌کند. از این رو، این شیوه از یادگیری سازمانی به عنوان روش توسعه توانمندی‌های فناوری‌محور درون‌زا تعریف شده که بیانگر توانایی سازمان در استفاده اثربخش از جذب و هضم فناوری‌های خارجی و ایجاد فناوری‌های جدید طی زمان در پاسخ به تغییرات محیطی است. 🔴 تعریف یادگیری فناورانه مفهوم یادگیری فناورانه، با توانمندی‌های فناورانه گره خورده و به همین دلیل یادگیری فناورانه، به عنوان فرآیند انباشت توانمندی‌های فناورانه تعریف می‌شود. یادگیری فناورانه را فرآیند تغییر فنی به دست آمده از روش‌های زیر تعریف کرده‌اند: ▪️جذب فنون موجود، یعنی جذب (انتشار) نوآوری‌های ایجاد شده در جاهای دیگر ▪️ایجاد بهبودهایی پیرامون فنون کسب شده، یعنی نوآوری تدریجی 🔴 همچنین دو نوع یادگیری غیرفعال و یادگیری فعال را باید از یکدیگر متمایز کرد. یادگیری غیرفعال، فرآیند تغییر فنی به به دست آمده از دو شیوه است: ▪️اشکال جذب فناورانه‌ای که از مسیری با حداقل تلاش فناورانه پیروی می‌کند (رویکرد جعبه سیاه) مانند پروژه‌های کلید در دست ▪️نوعی تدریجی بدست آمده به عنوان پیامد تقریباً خودکار و بی هزینه تجربه مورد نیاز در تولید (یادگیری از طریق انجام) است. 🔴 یک سازمان یادگیرنده غیرفعال تنها با اکتساب توانمندی‌های تولید به رضایت دست می‌یابد. یادگیری فعال را بعنوان فرآیند تغییر فنی به دست آمده از دو شیوه می‌دانند. 1⃣ جذب فناورانه همراه با تلاش‌ فناورانه برای تسلط بر فناوری‌های هضم شده (برای مثال مهندسی معکوس). 2⃣ نوع تدریجی بدست آمده به عنوان پیامد تلاش‌های عامدانه و سرمایه گذاری‌ها در فناوری تعریف می‌کند. یک یادگیرنده فعال، در کنار توانمندی‌های تولید، توانمندی‌های ارتقاء را نیز توسعه می‌دهد. 🔴 سازوکار یادگیری فناورانه در کشورهای در حال توسعه، بیشتر با فرآیند انتقال فناوری عجین است. درواقع انتقال فناوری از کشورهای توسع هیافته، به عنوان مسیر اصلی تأمین فناوری پیشرفته برای تولیدکنندگانی با توانمندی‌های محدود تحقیق‌وتوسعه به شمار می‌رود. انتقال فناوری را می‌توان استفاده از دانش و به کارگیری فناوری معنا کرد که به عنوان فرآیندی در نظر گرفته می‌شود. توسط آن، فناوری توسعه یافته برای هدفی خاص، یا به منظور یک کاربرد متفاوت و یا توسط یک کاربر جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. 🔴 مدل یادگیری فناورانه ▪️بسیاری از کشورهای در حال توسعه، انتقال فناوری از کشورهای توسع هیافته را به عنوان عنصری مهم برای رشد محسوب می‌کنند. کانال‌های انتقال فناوری و یادگیری را اغلب، بنگاه‌های بزرگ و شرک تهای چندملیتی تشکیل می‌دهند. از سویی، از آنجا که فرآیند انتقال فناوری، علاوه بر انتقال تجهیزات و دارایی‌های فیزیکی، انتقال دانش و مهارت فناورانه را نیز در بر می‌گیرد. بنابراین توانایی بنگاه گیرنده در جذب دانش انتقال‌یافته نیز اهمیت می‌یابد که به ظرفیت جذب دانش آن بستگی دارد. فرصت‌های یادگیری فناورانه 🔴 سه بخش اساسی در فرصت‌های یادگیری فناورانه 1⃣ فناورانه سیاست‌های دولت است. از زمان نخستین نمود از ارزش تحقیق و توسعه و نیاز برای فعالیت‌های دولتی سازمان‌یافته و گسترده در سیاست‌گذاری علم و فناوری، منطق مداخلات دولتی برای پشتیبانی از نوآوری صنعتی توسعه یافت. سیاست‌ها و مداخلات دولت به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر نظام نوآوری، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت. دولت پس از آگاهی از تقاضا در داخل و خارج از کشور و احساس نیاز به درونی‌سازی فناوری سیاست‌هایی اتخاذ می‌کند. 2⃣ در حوزه تقاضای داخلی و خارجی است. ساختار بازار و شرایط عرضه و تقاضا برای صنایع فولادبیانگر آن است که نوسانات بازار مشتریان داخلی می‌تواند صنایع را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این صنایع با رکود احتمالی مواجه خواهند بود. اما همچنان می‌توانند به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع توسعه فناوری و نوآوری در این حوزه در نظر گرفته شوند. 3⃣ ، حوزه ارتقای توانمندی فناوری است. شرکت‌های تولیدکننده تقریباً به نهادهایی برای ارتقای فناوری از طریق بهبود مستمر تبدیل شده و و توسعه فناوری در اختیار شرکت‌های فنی مهندسی است. پنجره‌های فرصت یادگیری فناورانه را در ۴ دوره می‌توان خلاصه کرد. مهم‌ترین رکن اصلی توسعه فناوری، مبتنی بر سرمایه انسانی است. www.modiryar.com @modiryar
🔴 و نقل کردند که مدیریت دانش سیستمی‌ است که دارایی دانش سراسر سازمان را (دانش صریح و ضمنی) اداره می‌کند و یک فرایند مارپیچی است که شامل شناسایی، اعتبارسنجی، ذخیره و پالایش دانش برای دسترسی کاربران به آن است و نتایج زیر را در پی دارد: 1⃣ استفاده مجدد دانش توسط دیگران برای نیازهای مشابه 2⃣ حذف دانش به دلیل فقدان اعتبار 3⃣ تغییر شکل دانش و خلق آن در شکل جدید. 🔴 نیز الگوی هشت مرحله‌ای زیر را برای فرایند مدیریت دانش پیشنهاد داده است: 1⃣ : تعیین صلاحیت‌های درونی، منبع راهبرد، قلمرو دانش 2⃣ : رسمی‌کردن دانش موجود 3⃣ : تعیین ارتباط دانش، ارزش و دقت، رفع دانش‌های ناسازگار 4⃣ : معرفی حافظه یکی شده در مخزن دانش با انواع الگوهای آن 5⃣ : توزیعدانش برای استفاده‌کنندگان به طور خودکار بر پایه‌ علاقه، کار و تشریک مساعی دانش در میان گروه‌ها 6⃣ : بازیافتن و استفاده‌ دانش در تصمیم‌گیری‌ها، حل مسائل، خودکار کردن و پشتیبانی کار و مددکاری شغل و آموزش 7⃣ : تولید دانش جدید در حین تحقیقات، تجربه کردن کار و فکر خلاق 8⃣ : فروش و معامله، توسعه و عرضه کردن دانش جدید به بازار در قالب محصولات و خدمات www.modiryar.com @modiryar
الگوی پیچیده‌ی منحنی یادگیری در این حالت الگوی پیچیده‌تری برای منحنی ایجاد می‌شود که اطلاعات بیشتری را در اختیار می‌گذارد. 🔴 منحنی یادگیری چیست و کاربردهای مهم آن کدام است؟ مودار پیچیده یادگیری، یادگیری را به ۵ سطح تقسیم می‌کند: ✅ مرحله ابتدایی این منحنی یادگیری، نشان دهنده کند بودن سرعت یادگیری است. ✅ در مرحله دوم سرعت یادگیری افزایش می‌یابد و این نتیجه حاصل می‌شود که یادگیرنده مهارت‌های لازم را کسب کرده است. ✅ در مرحله سوم یادگیرنده با فکر این که تمام مهارت‌ها را کسب کرده، متوقف می‌شود یا به اصطلاح خودش را گم می‌کند. ✅ در مرحله چهارم یادگیرنده مجددا به مسیر یادگیری باز می‌گردد و به این ترتیب مهارت‌های خود را بهبود می‌بخشد. ✅ در مرحله پنجم از این منحنی همان نقطه کسب مهارت به صورت ناخودآگاه و فی‌البداهه است. در این نقطه فرد به سطحی از توانایی می‌رسد که بدون نیاز به فکر کردن، کارها را انجام می‌دهد. ▪️نقطه انتهایی ، مانند زمانی است که فرد رانندگی را یاد گرفته و مهارت‌های رانندگی ملکه ذهنش شده‌اند. ▪️در این زمان فرد بدون نیاز به فکر کردن درباره نحوه تعویض دنده و … رانندگی می‌کند. www.modiryar.com @modiryar
جامعه پذیری امیدواری ✅ «» اصطلاحی است که توسط جامعه‌ شناسان، روان‌ شناسان اجتماعی و مردم‌ شناسان استفاده می‌شود و به روندی گویند که در آن فرد در طول حیات خویش هنجارها، عرف‌ها و ارزش‌های جامعه را یاد می‌گیرد. ✅ به عبارت دیگر آماده شدن فرد توسط جامعه برای بر عهده گرفتن نقش‌ها و پذیرفتن فرهنگ آن جامعه را  گویند. جوامع درگیر موضوعات مختلفی هستند که برخی از آن ها ارزش عمومی بیشتری دارد و باید فراگیر و همه پذیر شوند. یکی از این موارد که در همه جا خریدار دارد موضوع «امیدواری» است. ✅ در هیاهوی زندگی، مشکلات معیشتی، بحران ها و محدودیت ها گاهی کمرنگ می شود یا رنگ می بازد. در این میان رسانه ها به عنوان نمایندگان خرد جمعی وظیفه دارند روح و طراوت کار و امیدواری را به جامعه تزریق نمایند. ✅ ما در صفحه جامعه همواره این موضوع را مورد نظر داشته و داریم که پیش نیاز هر حرکت و برکتی بهره مندی از روحیه و امیدواری عمومی است. پس به دنبال فراگیر نمودن و جامعه پذیر کردن همه آموزه هایی هستیم که برای شهروندان و مسئولان امیدبخش و شاد آفرین است. ✅ اطراف زندگی همه ما مسائل پرشماری وجود دارد که می تواند بذر امید و رغبت تلاش را برای ما خلق نماید فقط کافی است عینک خود را عوض کنیم و بجای افتادن در و بی انگیزگی به سمت امیدواری و تلاش حرکت کنیم که در واقع هیچوقت اوضاع آن قدر خراب نیست که بتواند روح زندگی را از ما بگیرد. ✅ این رسالت اصلی ما و مخاطبان است که عرصه ها، فرصت ها و بسترهای را به یکدیگر یادآوری کنیم. در واقع امید همان سرمایه ارزشمندی است که به زندگی انسان طراوت می بخشد و روح ابتکار و شوق کار را در جامعه متجلی می کند. 🔺 منبع: ، 🔻 ۴شنبه، ۳ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۳۹۴۸ www.modiryar.com @modiryar
پیش نیاز اساسی جهت اقدامات جمعیتی ✍ چالش بسیار مهمی است که ذهن کارشناسان، آینده پژوهان و مسئولان کشور را به شدت به خود مشغول کرده است. طبق شاخص های جمعیت شناختی، ایران از نظر جمعیتی اصلاً وضعیت مطلوبی ندارد. امروزه مقوله جمعیت، به عنوان یک موضوع مجرد مطرح نیست؛ بلکه مسئله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی بسیار پیچیده‌ای است که  باید به همه جوانب آن توجه کرد. با درنظرداشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب  با سیاست‌های جمعیتی صورت پذیرد. ✅ کشور از دو بعد قابل بررسی است: ▪️بُعد اول زمانی که به غلط سیاست های کنترل جمعیت تداوم و شدت یافت و زمینه آن کاهش شدید و عدم رغبت خانواده ها به تشکیل عائله و قبیح انگاشتن خانواده های پرجمعیت شد و ▪️بُعد دوم آن مسائل فعلی کشور است که سبب عدم انگیزه گروه پرشماری از مردم و خصوصاً جوانان برای تشکیل خانواده و فرزندآوری است. مسائلی از قبیل سومدیریت، تبعیض، رانت خواری، تضییع عدالت، ژن های خوب، مشکلات شدید معیشتی، اقتصادی، تحریم و تورم سرسام آور همه در کنار گسترده بدخواهان و دشمنان یا ناآگاهان و غافلان سبب گردیده است کشور در مسیر مخاطره شدیدی قرار گیرد. ✅ اگر موضوع اول یا همان سیاست غلط «اشتباه بزرگی» بود موضوع دوم که حاصل شیوه مدیریتی خارج از آرمان های انقلاب اسلامی و تأکیدات امام و رهبری است «گناهی نابخشودنی» می باشد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب هر تصمیم و هر حرکتی که در مردم ناامیدی و بی انگیزگی ایجاد نماید گناه کبیره است. با شرایط فعلی و تداوم آن مسلماً هر گونه فعالیت تبلیغی برای ترویج و گسترش موضوع جمعیت و سیاست های کلی برنامه های توسعه به توفیق چندانی نخواهد رسید. گام اول در هر رشد و پیشرفتی بستن انحرافات، مجاری فساد و تبعیض ها است. ✅ باید و مدیریتی کشور اصلاح شود به گونه ای که امکان تخلف، ویژه خواری و انحراف در آن به حداقل برسد. بحران های شدید اقتصادی و معیشتی در ارتباط با نیازهای اساسی مردم و مسائلی همچون تولد سلطان های متعدد سیمان، قیر، شکر و... حس امنیت و آرامش را از مردم می گیرد در کنار این موارد اتفاقاتی همچون ظلم نابخشودنی خودروسازان در همه ابعاد کیفی، ارائه خدمات پس از فروش، قیمت و ... به مردم و چالش هایی همچون موضوع بحرانی مسکن در این امر اثر بسیار زیادی دارد. ✅ البته مسائلی که سبب بی اعتمادی، کاهش سطح رغبت و و افزایش نگرانی مردم به آینده خود و فرزندانشان می شود تنها محدود به این چند مورد نیست. قطعاً اصلاح روند جمعیتی کشور بدون در نظر گرفتن این موارد که در رأس آن احساس عدالت، اعتماد و امنیت عمومی برای زندگی فردی و اجتماعی و در ابعاد مادی و معنوی است امری غیرممکن خواهد بود. نشان به آن نشان که طی این سال ها هم بخش قابل توجهی از فعالیت های تبلیغی و ترویجی برای اصلاح روند جمعیتی بی اثر مانده است. ✅ ما باید به خود افتخار کنیم و زندگی در کشور خود را به هر جای دیگر دنیا هر چند آبادتر ترجیح دهیم که مسلماً زیر بنای این مهم احساس «عدالت، امنیت و اعتماد عمومی در ابعاد مادی و معنوی» است. اگر این موارد که بعضاً در کشور خدشه دار گردیده است بازسازی یابد و رونق پذیرد قطعاً حس امیدواری برای خویشتن و فرزندانمان نیز گسترش می یابد و ریل گذاری مناسب جهت سایر اقدامات در جهت بحران جمعیت نیز صورت خواهد پذیرفت. موضوع جمعیت قبل از هر چیز نیاز به یک امنیت روانی و ذهنی برای مردم و خصوصاً جوانان کشور دارد که تا آن ها مرتفع نگردد هیچ اقدامی اثربخش نخواهد بود. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۹۶۵ www.modiryar.com @modiryar
چارچوب چابک ✅ چارچوب به منزله قلب معماری سازمانی است. منطقی برای دسته بندی مسائل معماری ارائه می کند که از طریق آن جامعیت و تعامل پذیری محصولات معماری از یک سو و همسویی فناوری اطلاعات با کسب و کار سازمان از سوی دیگر تضمین می شود چابک هم از این قاعده مستثنی نیست. www.modiryar.com @modiryar