eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
803 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مدل کانو و نیازهای مشتریان مدلی را معرفی کرده اند و در آن مدل نیاز های مشتریان را به ۳ دسته تقسیم کرده اند: 1⃣ خواسته های و نیازهایی که نمی گویند اما می خواهند (مثل گاز و ترمز ماشین، یا ظرف تمیز در رستوران) اگر این نیازها برآورده نشوند مشتری به شدت از ما ناراضی می شوند 2⃣ نیازهایی که حاضرند بابت آن پول بیشتری پرداخت کنند (مثل ترمز ABS ماشین یا دورچین خاص و تزئینات خاص غذا) اگر این نیازها برآورده شوند مشتری از سازمان و محصولات ما راضی می شوند و اگر برآورده نشود از ما و سازمان ما ناراضی و شاکی می شود. 3⃣ مشتری اطلاعی از آنها ندارد و در صورت ارائه شگفت زده می شود ( مثل هدیه دادن یکسری تزئینات خاص بهمراه ماشین به شرطی که از قبل به مشتری گفته نشود یا ارائه هدیه تولد به شما در رستورانی که مشتری ثابت آن هستید) این نیاز اگر برآورده نشود هیچ تاثیری در رضایت و ندارد اما اگر این نیاز برآورده بشود مشتری مشعوف می شود. آقای در مدلی که ارائه کرده می گوید: «باگذر زمان نیازهای انگیزشی تبدیل به نیاز عملکردی و سپس نیاز پایه می شود» مثل ضبط ماشین که امروز نیاز پایه است اما در گذشته نیاز انگیزشی بوده. مثال دیگر در این زمینه وجود شامپو های تک نفره در هتل هاست ( جالب است بدانید اولین فردی که این کار را در هتلش بعنوان یک کار خاص انجام داد آقای شارپ موسس هتل های بین المللی شارپ می باشد که آن زمان یک نیاز انگیزشی بوده است) www.modiryar.com @modiryar
ارکان بازاریابی مشتری محورمحتوا: داشتن محتوای مناسب همواره می تواند مشتریان مناسب و را برای شما رقم بزند. ✅ مکان: و بازاریابی زمانی ارزش پیدا می کنند که در مکان مناسب و در جایی که مشتری در آنجا اوقات خود را طی می کند پیاده سازی شود. ✅ زمان: زمان نکته حائز اهمیتی است که را برای خرید یا دریافت خدمتی برمی انگیزد. پی ریزی برنامه دقیق و مناسب در زمان مشخصی که زمینه خرید مشتریان فراهم است، سبب تقویت اعتماد و ارتباط بین شما و مشتریانتان می شود و این حس را در بیدار می کند که کالا یا خدمات تولید شده توسط شما می تواند سبب رفع نیاز مشتریان شود. www.modiryar.com @modiryar
مشتریان سازمان 1⃣ مشتریان درون سازمانی 2⃣ مشتریان میانی 3⃣ مشتریان بیرونی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مشتریان سازمان 1⃣ مشتریان درون سازمانی 2⃣ مشتریان میانی 3⃣ مشتریان بیرونی #CRM #مشتری #مشتری_مد
مشتریان سازمان ▪زمانی که دنبال تعریفی از واژه مشتری هستیم، عبارات مختلفی را می توان یافت که بعنوان تعریف از مشتری مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم تعریفی کامل از مشتری داشته باشیم بهتر است نگاهی جامع به آن داشته باشیم. ▪خیلی از دوستان مشتری را فردی می شناسند که به سازمان پول می دهد یا همان فردی که از ما خرید می کند. این دیدگاه برای تعریف مشتری درست است اما فقط قسمتی از موضوع را در بر می گیرد. 🔴 از نگاه صحیح می توان مشتری را به سه نوع تقسیم کرد. ✅ : ▪یکی از مهمترین مشتری های هر سازمانی، کارکنان سازمان ها هستند. کارکنان سازمان بعنوان مشتری، یکی از مهمترین منابع و دارایی های سازمان هستند که تا رضایت آنها تامین نشود، مشتری راضی هم نخواهیم داشت. ▪از طرفی اگر از دید کارمند به ماجرا نگاه کنیم، مدیر سازمان هم بگونه مشتری کارمندان است و کارمندها باید بگونه رفتار کنند که بتوانند رضایت یکی از مشتری ها (یعنی مدیر) را بدست آورند و این رضایت تاثیر مستقیم بر روی وضعیت کاری آنها خواهد داشت. ✅ : ▪مشتریان بیرونی همان مشتریانی هستند که پول خودشان را در سازمان خرج می کنند. همان مصرف کننده های محصولات و خدمات ما. ▪در اصول مشتری مداری بیشترین نگاه به این نوع از مشتری هست و سازمان ها تلاش می کنند به بهترین نحو ممکن این مشتری ها را راضی نگهدارند و کاری کنند تا مشتری ها مجدد از سازمان خرید کنند. ✅ : ▪مشتریان میانی، نمایندگی ها و عاملین فروش سازمان هستند. این عاملین فروش نقش مهمی در جایگاه و رشد سازمان دارند و کمک می کنند سازمان روند رو به رشد خود را طی کند. ▪معمولاً برخی از سازمان ها در کنار باشگاه مشتریان، باشگاه نمایندگان هم دارند و تلاش می کنند رضایت نمایندگان فروش را هم در بالاترین حد ممکن نگهدارند. www.modiryar.com @modiryar
مدل شش وجهی ویس بورد هنگامی‌که عارضه یابی به عنوان بخشی از فرآیند کلی تحلیل و توسعه سازمان انجام گیرد، علوم رفتاری کاربردی اهمیت می‌یابند. ✅ (1976) بر موارد زیر تمرکز دارد: ▪یک خروجی اصلی، ▪بررسی میزان رضایت مصرف‌کنندگان از آن خروجی، ▪ردیابی علل نارضایتی‌ها. 🔴 برنامه‌ریزی برای عارضه یابی ✅ هنگامی‌که یک قرارداد با سازمان مشتری توافق شد و خروجی مدنظر مشخص شد، گام بعدی «برنامه‌ریزی برای عارضه یابی» است. Alderfer and Brown (۱۹۷۶) می‌گویند که عارضه یابی فرآیندی مشترک بین مشتری و مشاور است که طی آن یک درک مشترک از سازمان مشتری ایجاد می‌شود، و براساس این درک مشترک، درباره ماهیت و جهت تغییرات برنامه‌ریزی شده برای سازمان، تصمیم‌گیری می‌شود. ✅ در این است که پایه و اساس فرآیند مداخله، و آغازگر حرکت کلی فرآیند تغییر در سازمان است. در این مرحله، برای نحوه جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل آن و به اشتراک‌گذاری آن با مشتری برنامه‌ریزی می‌شود. حرکتی هدفمند و مستقیم به سمت منبع اطلاعاتی مناسب، باعث می‌شود داده‌هایی به دست آید که تحلیل آنها مشتری و مشاور را به خروجی‌های دلخواه می‌رساند. پس هر چه برنامه‌ریزی بهتر، عارضه یابی دقیق‌تر و مداخلات مؤثرتر خواهد بود. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مشتری محوری یا محصول محوری #مشتری_مداری #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
مشتری محوری یا محصول محوریمشتری محوری در یک سازمان چه تفاوت‌هایی با محصول محوری دارد؟ 🔹 کدام یک از این دو در موفقیت کسب و کارها موثرتر هستند؟ آیا امکان پذیر هست که یک سازمان به صورت همزمان هر دو استراتژی را به کار بگیرد؟ در این سری نوشته، به بررسی و تحلیل این دو مفهوم می‌پردازیم. 🔹 استراتژی‌های محصول محور در کسب و کارهایی مشاهده می‌شود که معتقد هستند اگر یک یا خدمتِ با کیفیت و متفاوت به بازار عرضه کنند، مشتریان مشتاقانه به دنبال خرید آن خواهند بود. به اصطلاح بازاری: «یک جنسِ بِفروش، بریز توی بازار، خودش می‌فروشه!». 🔹 استراتژی‌های در سازمان‌هایی اجرا شده که از زاویه دید مشتری به مسائل نگاه می‌کنند و به دنبال شناسایی نیازهای مشتریان و سفارشی‌سازی محصول و خدمت بر اساس علایق و ترجیحات آن‌ها هستند. این سازمان‌ها با به‌کارگیری ابزارهای CRM، برقراری ارتباط تک به تک با مشتریان را دنبال می‌کنند. ✅ محصول محوری مشتری محوری 🔹 با وجود این که امروز بیشتر کسب و کارها به اهمیت و ضرورت مشتری مداری پی برده‌اند، ولی هنوز هم شرکت‌هایی وجود دارند که با تمرکز بر استراتژی‌های مبتنی بر رهبری محصول، در حال توسعه هستند. این دسته از سازمان‌ها با سرمایه گذاری بر روی تحقیق و توسعه، نوآوری‌های چشمگیری در حوزه محصول و خدمت ایجاد می‌کنند و به کسب و کارِ خود را دارند. 🔹 ، یکی از نمونه‌های موفق در زمینه محصول محوری است. این شرکت بدون این که از ابزارهای نوین حوزه وفادارسازی مشتریان مثل باشگاه مشتریان یا متمایز سازی مشتریان استفاده کند، مشتریانی وفادار دارد که حاضرند شب را در مقابل فروشگاه به صبح برسانند تا در اولین روز ارائه محصول، آن را خریداری کنند. 🔹 ، معمولا به چهار مرحله شامل معرفی، رشد، بلوغ و افول تقسیم می‌شود. یک سازمانِ محصول محور، به دنبال حداکثر کردن ارزشی است که از دوره عمر هر محصول به دست می‌آورد.یک سازمان مشتری محور به دنبال حداکثر کردن ارزشی است که از هر مشتری کسب می‌کند. به عبارت دیگر این سازمان، به دنبال افزایش ارزش دوره عمر هر مشتری (CLV) است. 🔹 شرکت‌های محصول محور، بر روی یک محصول تمرکز می‌کنند تا آن را به بیشتری بفروشند. 🔹 شرکت‌های مشتری محور بر روی یک مشتری تمرکز می‌کنند و می‌کوشند تا بیشترین ممکن را به او بفروشند. 🔹 این دو ارزش کاملا با هم متفاوت هستند. چرخه از خلق محصولی متفاوت برای برآورده کردن یک نیاز، شروع می‌شود و به فروش این محصول به تمامی مشتریانی که به آن نیاز را دارند، منتهی می‌گردد. 🔹 از برقراری ارتباط تک به تک با هر مشتری شروع می‌شود و سبدی از محصولات و خدمات را به صورت ویژه برای او سفارشی سازی می‌کند. ✅ آیا محصول محوری و مشتری محوری در تضاد هستند؟ 🔹 آیا بهتر است ابتدا یک نیاز برآورده نشده را پیدا کنیم و با ارائه یک برای آن، به جستجوی مشتری بپردازیم؟ یا این که به قول آقای سِت گادین، به جای جستجوی مشتری برای محصولات، باید به دنبال محصول برای مشتریانمان باشیم؟ 🔹 با کمی تامل متوجه می‌شویم که محصول محوری و ، با هم در تعارض نیستند. حتی تاکید بیش از حد بر یکی از این دو، بدون پرداختن به دیگری، ممکن است سازمان را به شکست نزدیک کند. 🔹 اگر با اتخاذ استراتژی‌های محصول محور، تمام تمرکز خود را بر روی ویژگی‌های فنی محصول بگذاریم و از مشتری غافل شویم، به خطا رفته‌ایم. مشتری محوری هم به تنهایی کافی نیست. هیچ کس حاضر نیست محصولی را بخرد که نیازهایش را برآورده نمی‌کند. 🔹 آقای Don Peppers الگویی و کاربردی برای تحلیل یکپارچه این دو استراتژی ارائه کرده است که این نمودار در بالای این نوشته قابل مشاهده است. 🔹 به اعتقاد آقای پِپِرز، یک سازمان برای موفقیت در شرایط رقابتی باید دو کار را به صورت همزمان و به خوبی انجام بدهد: 1️⃣ قادر باشد یک نیازِ مشتریان را شناسایی و برآورده کند. 2️⃣ مشتریانی را پیدا کند که به دنبال برآورده کردن آن نیاز هستند. 🔹 در این نمودار، محور عمودی بیانگر «میزان برآورده شدن نیاز توسط مشتریان» و محور افقی بیانگر «تعداد مشتریان» است. به این ترتیب می‌توانیم را در راستای محور عمودی و محصول محوری را در راستای محور افقی ترسیم کنیم. 🔹 محور، به دنبال پیدا کردن حداکثر تعداد مشتری است و در جهت «افزایش سهم بازار» تلاش می‌کند. استراتژی مشتری محور، با تمرکز بر روی نیازهای هر و برآورده کردن آن، در پی «افزایش سهم از مشتری» است. 🔹 این ، به زیبایی رابطه بین محصول محوری و مشتری محوری را در سازمان به نمایش می‌گذارد و کمک می‌کند تا تمامی فعالیت‌های سازمان برای افزایش سهم از بازار و سهم از مشتری، به صورت یکپارچه، هم‌افزا شوند. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مزایای نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری #مشتری_مداری #پایگاه_جامع_مدیریار #مدیریت_ارتباط_با_مشتری
مزایای نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری 🔹 یافتن بهترین نرم افزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) همواره از دغدغه هایی بوده است که انواع بنگاه های اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. این موضوع به حدی برای کسب و کارها حیاتی است که در بسیاری از مواقع شرکت ها علیرغم هزینه هایی که برای تهیه و راه اندازی نرم افزار ارتباط با مشتری می کنند اثر بخشی مورد نظر را دریافت نکرده و پس از مدتی اقدام به کنار گذاشتن آن می کنند. اما واقعا علت چیست؟ 🔹 اولین سوالی که پیش از انتخاب یک نرم افزار CRM باید از خود بپرسید این است که «من از خرید این نرم افزار به دنبال چه چیز هستم؟» یافتن پاسخ این سوال با توجه به شما و رسالتی که برای سازمان خود تعریف کرده اید متفاوت است. اما پیش از پرسیدن این سوال باید ببینید که «تعریف شما از سازمان چیست؟» 🔹 اگر شما را مجموعه‌ای که به سوی اهدافی مشخص در حرکت است و دارای ساختار اجتماعی رسمی شده‌ای می دانید که برای رسیدن به اهداف خود دارای برنامه های بلند مدت و کوتاه مختلف هستند. پس شما به نرم افزار CRM(مدیریت ارتباط با مشتری) نیازمندید. چرا که شما هم تصور درستی از آن داشته اید و هم برای سازمان خود برنامه تعریف کرده اید. ✅ نرم افزار CRM چیست؟ 🔹 (نرم افزار سی آر ام ) در واقع بیش از این که یک نرم افزار باشد، یک استراتژی است که می تواند به مشتری مداری شرکت و کسب و کارها در ابعاد مختلف کمک شایانی نماید. فرض کنید شما برای کسب و کار خود یک لیستی از مشتریان در دست دارید که به صورت دوره ای با سازمان شما تماس گرفته و یکی از محصولات یا خدمات شما را درخواست کرده و خریداری می کنند. 🔹 شماره تماس این ممکن است در تلفن همراه کارمندان شرکت ذخیره شده باشد و همین امر یک تهدید جدی برای کسب و کار شماست. چراکه با خروج آن کارمند از سازمان شما بخشی از مشتریان خود را از دست می دهید. با وجود یک نرم افزار CRM شما می توانید علاوه بر داشتن یک بانک اطلاعاتی قدرتمند از مشتریان به سابقه ارتباط آن ها با سازمان شما نیز بپردازید. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدیریت ارتباط با مشتریان #مشتری_مداری #پایگاه_جامع_مدیریار #مدیریت_ارتباط_با_مشتری www.modiryar
مدیریت ارتباط با مشتریانمدیریت ارتباط با مشتری 🔹 به اقدامات، استراتژی‌ها و تکنولوژی‌هایی گفته می‌شود که شرکت‌ها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تعاملات‌شان با مشتری‌ در طول او و با هدف بهبود ارتباطات تجاری و افزایش فروش به کار می‌گیرند. 🔹 سیستم‌های CRM با هدف گردآوردی در مورد مشتریان از طریق کانال‌های مختلف، یا مراکز ارتباطی مختلف مانند وب‌سایت شرکت، تلفن، ایمیل مستقیم، کانال‌های بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی، طراحی می‌شوند. 🔹 سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می‌توانند به کارمندانی که ارتباط مستقیم با مشتریان دارند، اطلاعاتی درباره‌ی شخصیت، تاریخچه‌ی خرید، علائق و نگرانی‌های‌شان بدهند. ✅ نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) 🔹 نرم‌افزار CRM اطلاعات و مدارک مشتری را، به این هدف که کاربران تجاری بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته و کنند، در یک پایگاه‌ داده‌ به صورت یکپارچه جمع‌آوری می‌کند. 🔹 از دیگر کاربردهای اصلی این نرم‌افزار می‌توان به ثبت تعاملات مختلف با (توسط تلفن، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های دیگر)، انجام خودکار فرآیندهای گردش‌ کاریِ مختلف مانند وظایف، تقویم‌ها و هشدارها و امکان ردیابی عملکردها و بهره‌وری توسط مدیران بر اساس اطلاعاتی که وارد سیستم شده‌اند، اشاره کرد. ✅ مشخصه‌های رایج نرم‌افزارهای CRM 🔹 اتوماسیون بازاریابی: ابزارهای CRM که قابلیت‌های اتوماسیون بازاریابی را دارند، می‌توانند وظایف تکراری را به صورت خودکار انجام دهند تا خدمات بازاریابی را در بخش‌های مختلف چرخه‌ی تقویت کنند. به عنوان مثال، وقتی مشتریان احتمالی وارد سیستم می‌شوند، سیستم ممکن است به صورت خودکار مطالب مربوط به بازاریابی را با هدف تبدیل آنها به مشتریان دائمی، از طریق ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی برای آنها ارسال کند. 🔹 اتوماسیون نیروی فروش: هدف نیروی فروش که به عنوان مدیریت نیروی فروش هم شناخته می‌شود، این است که از دوباره‌کاری بین مأمور فروش و مشتری اجتناب کند. سیستم CRM از طریق ردیابیِ خودکار تمامی تماس‌هایی که بین مشتری و مأمور فروش اتفاق افتاده این کار را انجام می‌دهد. 🔹 اتوماسیون مرکز ارتباط: اتوماسیون مرکز ارتباط به این منظور طراحی شده که جنبه‌های خسته‌کننده‌ی وظایف کارمند مرکز ارتباطی را کاهش دهد. این خودکارسازی می‌تواند شامل صدای از قبل ضبط شده باشد که برای حل مشکل یا توزیع اطلاعات به مشتریان به کار می‌رود. ابزارهای نرم‌افزاری مختلف که با ابزارهای دیگری که بر روی دسک‌تاپ کارمند قرار دارند، ادغام می‌شوند، می‌توانند به درخواست‌های مشتریان رسیدگی کنند تا زمان تماس‌های تلفنی کوتاه شده و فرآیند ساده‌تر شود. 🔹 تکنولوژی مکان‌های جغرافیایی یا خدمات مبتنی بر مکان: بعضی از سیستم‌های CRM شامل تکنولوژی‌هایی می‌شوند که می‌توانند با اپلیکیشن‌های وابسته به GPS ادغام شده و کمپین‌های بازاریابی را بر اساس مکان جغرافیایی مشتری دسته‌بندی کنند. مکان‌های جغرافیایی همچنین می‌توانند به عنوان ابزار مدیریت شبکه با هدف پیدا کردن مشتریان احتمالی بر اساس مناطق جغرافیایی و مکان به کار گرفته شوند. www.modiryar.com @modiryar