مدل مفهومی سلسله مراتبی و یکپارچه معیارها در انتخاب تأمین کنندگان
✍ #دکتر_نیما_صابری_فرد
✅ کسبوکارها با #تامین_کنندگان گوناگونی کار میکنند؛ تولیدکنندهها، فروشندگان، واردکنندهها و ارائهدهندگان خدمات از این دسته هستند. انتخاب مناسب و سنجیده میتواند آینده یک کسبوکار را متحول کند و یک انتخاب اشتباه، ممکن است به بهای از دست رفتن سرمایه و نابودی آن تمام شود.
✅ آنچه در این میان اهمیت دارد، #ارزیابی_تامین_کنندگان برای بهترین تصمیمگیری و انتخاب است. برای این کار، دستورالعملهای مناسبی وجود دارد و فاکتورهای مهمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چهارچوبی برای تبیین شایستگی های رهبران دیجیتال
#تحول_دیجیتال
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چهارچوبی برای تبیین شایستگی های رهبران دیجیتال #تحول_دیجیتال #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.c
✍ چهارچوبی برای تبیین شایستگی های رهبران دیجیتال
✅ یک #چهارچوب_شایستگی_دیجیتال، نشان دهنده اجزای مختلف یک مدل شایستگی است. یکی از مهمترین دغدغه هایی که در طراحی آزمون شایستگی دیجیتال مطرح است، آنست که آیا مولفه های اصلی شایستگی، به درستی دیده شده اند؟ به منظور جلوگیری از بروز چنین خطایی، استفاده از چهارچوب های معتبر بین المللی، موجب ایجاد اطمینان در ملاحظه ی همه ی جنبه های مختلف شایستگی دیجیتال خواهد بود.
🔴 مهارت های یادگیری و نوآوری:
شامل:
◾ ارتباطات
◾خلاقیت و نوآوری
◾همکاری و کار تیمی
◾تفکر انتقادی و مهارت حل مساله
🔴 سواد اطلاعاتی و سواد رسانه:
شامل:
◾سواد اطلاعاتی
◾سواد رسانه
🔴 مهارت های زندگی و شغلی:
شامل:
◾بهره وری و مسئولیت پذیری
◾انعطاف پذیری و انطباق پذیری
◾مهارت های اجتماعی و چندفرهنگی
#تحول_دیجیتال
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
تدوین مدل برای ارتقای شایستگی های دیجیتال مدرسان
✍ مورد مطالعه: #دانشگاه_شهید_بهشتی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#تحول_دیجیتال
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
تدوین مدل برای ارتقای شایستگی های دیجیتال مدرسان ✍ مورد مطالعه: #دانشگاه_شهید_بهشتی #مدل_مفهومی #م
تدوین مدل برای ارتقای شایستگی های دیجیتال مدرسان
✍ مورد مطالعه: #دانشگاه_شهید_بهشتی
✅ #معلم_حرفه_ای از نگاه علمی چه ویژگیهایی دارد؟ در چه زمینههایی سرآمد است؟ آیا تنها یک مدرّس خوب بودن برای معلمی کافیست؟ در عصر دیجیتال یک معلم باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی با ارائۀ مدل شایستگی های دیجیتال معلمان به عنوان مرجعی برای ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان عزیز کشورمان در حوزه آموزش مجازی، به این پرسش ها پاسخ داده است.
✅ یکی از مهم ترین چالش ها در ارتباط دو نهاد #دانشگاه و آموزشوپرورش، کاربردی کردن دروس دانشگاهی و تبدیل تئوری به عمل در امر آموزش می باشد. پس از همهگیری و شیوع بیماری کووید۱۹ و ضرورت حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی در مدارس کشورمان، «آزمایشگاه فناوریهای پیشرفته یادگیری» دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگیهای حرفهای و دیجیتال معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس، اقدام به تدوین مدل شایستگی های دیجیتال معلمان نموده است.
✅ چارچوب مدوّن #شایستگی_های_دیجیتال مدرسان شامل ۶ شایستگی کلی و ۲۲ مؤلفۀ شایستگی است که در شکل زیر نشان داده شده است. درواقع، بر اساس این چارچوب، نقاط قوت و قابل بهبود معلمان استخراج شده و برای ارتقای آن ها برنامه ریزی می گردد. در ادامه، توضیح مختصری پیرامون این شایستگی ها ارائه شده است:
1⃣ شایستگی مشارکت حرفه ای:
◾توانایی معلم در تعامل مستمر با یادگیرندگان، سایر معلمان، والدین و ذینفعان تعلیم و تربیت، تا از این طریق، نوآوریهای آموزشی جمعی خلق شوند.
2⃣ شایستگی منابع دیجیتال:
◾توانایی معلم در شناسایی،
◾ایجاد و به اشتراکگذاری منابع دیجیتال، به منظور پشتیبانی و تقویت آموزش و یادگیری دانش آموزان با در نظر گرفتن هدف خاص یادگیری، زمینه، رویکرد آموزشی و گروه یادگیرنده
3⃣ شایستگی یاددهی- یادگیری:
◾توانایی معلم در مدیریت و هماهنگی فرآیند استفاده از فناوریهای دیجیتال در بافت یاددهی-یادگیری
4⃣ شایستگی ارزیابی:
◾توانایی معلم در ارتقای راهبردهای ارزیابی کنونی با استفاده از فناوریهای دیجیتال و خلق روش های ارزیابی نوآورانه به منظور نظارت مستقیم بر میزان پیشرفت یادگیرنده،
◾تسهیلگری فرآیند بازخورد و فراهم آوردن فرصت ارزیابی
5⃣ شایستگی توسعه یادگیرندگان:
◾توانایی معلم در استفاده از استراتژیهای آموزشی یادگیرندهمحور و
◾تسهیل مشارکت فعال یادگیرندگان در روند یادگیری به طوری که به یادگیرندگان کمک کند تا مالک و مسئول یادگیری خود باشند.
6⃣ شایستگی تسهیل شایستگی های دیجیتال یادگیرندگان:
◾توانایی معلم در انتقال،
◾تقویت و تسهیل شایستگیهای دیجیتال یادگیرندگان در جهت درگیر ساختن دانش آموزان در فرآیند یاددهی- یادگیری
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#تحول_دیجیتال
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل شایستگی مدیران
✅ #شایستگی_مدیران شامل مجموعه خاصی از دانش، مهارت و رفتارهایی است که مدیران را قادر میسازد تا دیگران و سازمان را به موفقیت برساند. برخی از شایستگی های که مدیران باید داشته باشند تا آنها و سایرین را به سمت اهدافشان ترغیب کند عبارت است از: تفکر انتقادی قوی و مهارتهای حلمسئله و چالشهای پیشروی سازمان و اعضا
✅ #مدیریت_شایستگی و مدیریت عملکرد دو زمینه اساسی در حوزه مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی هستند. در مدیریت شایستگی، تمرکز بر شناسایی، توسعه و ارتقاء مهارتها، دانش، تواناییها و ویژگیهای مورد نیاز کارکنان برای اجرای بهتر و موثر وظایفشان است. این زمینه شامل ارزیابی شایستگیهای مورد نیاز برای هر نقش خاص، شناسایی نقاط ضعف در مجموعه مهارتهای فعلی کارکنان و طراحی برنامههای آموزش و توسعه برای بهبود و تکمیل این نقاط ضعف میشود.
✅ از طرف دیگر، #مدیریت_عملکرد بر تعیین و دستیابی به اهداف سازمانی از طریق توسعه و نظارت بر عملکرد کارکنان تمرکز دارد. این شامل تعیین استانداردهای عملکرد، ارائه بازخورد درباره عملکرد، شناسایی زمینههای بهبود و اعمال پاداش یا تنبیه بر اساس اجرای کارکنان میشود. به این ترتیب، این دو زمینه با همکاری مؤثر میتوانند به بهبود عملکرد کلی سازمان و بهرهوری کارکنان کمک کنند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#شایستگی_مدیران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ طراحی مدل الگوی شایستگی های مدیران موسسات آموزش عالی
✅ تربیت امری بسیار پیچیده و حساس است که پایداری یک جامعه تا حد زیادی وابسته به کارآمدی #نظام_آموزشی است. به طوری که اگر نظام آموزشی بتواند مأموریت و رسالت خود مبنی بر توسعه فردی و اجتماعی را به درستی انجام دهد, زمینه مساعدی نیز برای رشد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جامعه فراهم می شود.
✅ پیداست که بخش عظیمی از پیچیدگی و حساسیت نظام آموزشی به فعل یا رفتار مدیران آموزش و پرورش و مدیران مدارس برمی گردد. یکی از چالش های مدیریت منابع انسانی #سازمان_ها به خصوص در آموزش وپرورش، نحوه انتخاب و ارتقاء مدیران است.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#شایستگی_مدیران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
مدل ویژگی های رهبران فرهنگی
✍ #دکتر_ایرج_سلطانی
✅ گروهی معتقدند #رهبری_فرهنگی یعنی فعالیتهایی که مردم را برای تلاش مشتاقانه در جهت اهداف متعالی فرهنگی جامعه، تحت تأثیر قرار میدهد و در تفاوت رهبری و مدیریت نیز گفته شده که رهبری یعنی نفوذ در دیگران برای نیل به هدف، ولی اگر این نفوذ برای نیل به اهداف سازمانی باشد، آن را مدیریت مینامند.
✅ این برداشت از #رهبری به مثابه هدایت فکری، اعتقادی و فرهنگی بهخوبی نشانگر تفاوت مدیریت فرهنگی و رهبری فرهنگی است. به عبارت دیگر تفاوت اصلی این دو را باید در مؤلفههای تربیتی و رشدآفرین فکری و فرهنگی آنها جستجو کرد.
بنابراین رهبری فرهنگی یک جامعه، همواره در اختیار کسانی است که علاوه بر شناخت دقیق فرهنگ ملی، در حوزهی فرهنگ عمومی دو اصل مهم را مورد توجه قرار دهند: نخست کسب مرجعیت فکری- فرهنگی از راه گفتمانسازی و سپس تعالی بخشی از راه آرمان آفرینی.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#رهبران_فرهنگی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
مدل مراحل عملیاتی توسعه فرهنگی
✍ #دکتر_ایرج_سلطانی
✅ #توسعه_فرهنگی با تاکید بر هویت فرهنگی, بهینه سازی شرایط فرهنگی و رشد کمی و کیفی مسایل مربود به خود را نوید می دهد و به اخلاق و آداب و سنن جامعه بهبودی می بخشد و بر رونق بازار فنون و تکنیک می افزاید.
✅ توسعه فرهنگی شرط اصلی #توسعه_اقتصادی (و بلکه شاه کلید آن) محسوب میشود. برای آن که مردم بتوانند دنیای جدید را درک کنند و به آن شکل دهند، قدرت بیان احساسهای خود را داشته باشند، و با استفاده از زبان روز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به آموزش مستمر که شرط اصلی توسعه است نیازمندند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#توسعه_فرهنگی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل شایستگی مدیران
#دکتر_مرتضی_کرمی
✅ #شایستگی_مدیران شامل مجموعه خاصی از دانش، مهارت و رفتارهایی است که مدیران را قادر میسازد تا دیگران و سازمان را به موفقیت برساند. برخی از شایستگی های که مدیران باید داشته باشند تا آنها و سایرین را به سمت اهدافشان ترغیب کند عبارت است از: تفکر انتقادی قوی و مهارتهای حلمسئله و چالشهای پیشروی سازمان و اعضا
✅ در دنیای امروزی نقش و تأثیرگذاری #شایستگی_های_مدیریتی بر روی پیشرفت و ارتقاء عملکرد منابع انسانی و تحقق اهداف سازمانی بهقدری حائز اهمیت است که موجب شده بهعنوان مهمترین دارایی و شاخصترین عوامل رشد در سازمانها شناخته شوند. در هر سازمانی شایسته گزینی و شایسته پروری نیازمند یک نظام مدیریتی شایسته است تا بتواند زمینه کاری لازم را برای جذب و استخدام افراد لایق و پرورش استعدادها مهیا سازد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#شایستگی_مدیران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ اندر مصائب اجاره نشینی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ با همسرش کنار بنگاهی ایستاده اند و به برگه های پشت شیشه نگاه می کنند. همان برگه هایی که روی آن قیمت خانه ها و شرایطشان را نوشته اند. چند لحظه سکوت بینشان حکمفرماست و فقط بهم نگاه می کنند. خانم سرش را به نشانه نا امیدی تکان می دهد و آقا برای اینکه بازهم تلاش خود را کرده باشد وارد #بنگاه می شود و می پرسد: ببخشید خانه های اجاره ای فقط همان هایی است که روی در زده اید؟ با بی حوصلگی سری تکان می دهد. مرد دوباره می پرسد: ارزان تر ندارید؟ این قیمت ها خیلی بالاست. جدی تر پاسخ می دهد:
✅ «همه چیز گران شده است!» از #بنگاه بیرون می آید و به همسرش می گوید: مگر درآمد ما می تواند جوابگوی پرداخت این رقم های سنگین باشد؟ این را می گوید و باز به جستجو ادامه می دهند. این ماجرای بسیاری از اجاره نشین های شهر است. خانه هایی با قیمت های سرسام آور و نظارتی که بر این قیمت ها وجود ندارد. مسائل و مصائب اقتصادی این ماجرا یک طرف، اثرات اجتماعی و روانی آن در طرف دیگر روی هم انباشه می شود و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. فرض کنید سهم اجاره بهای مسکن در سبد خرید خانوار پنجاه تا هفتاد درصد درآمد کل خانواده باشد.
✅ دیگر چه امکانی برای تفریح، #اوقات_فراغت، سفر و مواردی از این دست باقی می ماند؟ حتی شاید خیلی از نیازهای ضروری و اولویت های خانواده در این شرایط قابل تأمین نباشد. روانشناسان و کارشناسان اجتماعی معتقدند جابه جایی های مداوم محل سکونت که این روزها به دلیل نرخ تصاعدی قیمت مسکن و اجاره بها افزایش یافته است، ضمن تشدید اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، ناامیدی و عدم سازگاری با محیط، می تواند تبعات درازمدتی بر زندگی و روابط اجتماعی افراد داشته باشد.
✅ زمانی که خانواده ای مجبور به جابجایی محل سکونت خود می شود نزدیک یک ماه طول می کشد تا اسباب و لوزام خود را جمع و جور کند و زمانی مشابه همین صرف چیدمان وسایل و یا به اصطلاح جاافتادن در خانه جدید می شود که عملاً دوماه از یک سال زمان اجاره را می گیرد و اعضای #خانواده در حالت برزخ قرار می دهد که زندگی آن ها سامان و نظم مشخصی ندارد. بعد از مستقر شدن در منزلی که تازه اجاره شده است همچون برق و باد چند ماه دیگر سپری می شود و موعد قرار اجاره سر می آید و دوباره چالش نفس گیر و دردناک مذاکرات تمدید اجاره که قطعاً با مطالبات جدید و افزایش سرسام آور قیمت اجاره بها توسط موجران همراه است آغاز می شود.
✅ باور کنید این چرخه ی معیوب و عجیب آرامش ذهنی و روانی اعضای خانواده را به هم می ریزد و کیفیت و لذت زندگی را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. جابجایی زیاد محل سکونت از منظر جامعه شناسی از عوامل مهم «زوال معاشرت و رشد غریبگی» محسوب می شود. این وضعیت تاثیرات عمیقی بر زندگی کودکان نیز دارد که کمتر به آن توجه شده است. جابجاییهای مکرر تاثیرات عمیقی بر روابط دوستانه کودکان دارد. آنها نمیتوانند در #محله مشخص تربیت شوند و دوستان دائمی پیدا کنند. هر بار که دوستی پیدا میکنند مجبور به جدایی از او میشوند و این چرخه در محله جدید تکرار میشود.
✅ علاوه بر این جابجایی ها در بسیاری موارد سبب تغییر مدرسه دانش آموزان نیز می شود که بر #کیفیت_زندگی تحصیلی و آرامش روانی آن ها اثرگذار خواهد بود. نمی شود چشم روی هم بگذاریم و عده ی زیادی از مردمان شهر و کشور ما با این چالش بزرگ نتوانند آن چنان که شایسته آن هاست از حداقل زندگی و امکانات آن بی بهره باشند. طی سال های اخیر در دولت های مختلف طرح های بزرگ با ادعای اثرگذاری گسترده در حوزه مسکن ارائه شده است که با وجود تبلیغات فراوان در تغییر این وضعیت تأثیر چندانی نداشته است.
✅ #محتکران_مسکن، موجران منفعت طلب، زمین داری وملک داری گسترده بانک ها و نهادهای دولتی و دلال هایی که تلاش فراوان در گل آلود کردن آب برای ماهیگری خود دارند همه و همه دست در دست یکدیگر داده اند تا آرام آرام ابعاد اجتماعی این مسأله اقتصادی بسیار پررنگ تر و پیچیده تر شود. ماجرا وقتی دردناک می شود که به یاد آورید خانواده های آبرومندی که مجبور به حاشیه نشینی در شهرها شده اند و برای به دلیل آن که سهم مسکن در سبد خانوار آن ها بسیار افزایش یافته است زندگی بسیار سختی دارند.
✅ دولت باید تدبیر کند اما مردم هم باید نسبت به یکدیگر مهربان تر باشند. در روایتی از #امام_صادق علیهالسلام نقل شده است که فرمود: «هر کس خانهای داشته باشد و مانع از سکونت مؤمنی شود که به سکونت در آن خانه نیازمند است، خداوند متعال میفرماید: ای ملائکه من! بنده من بر بنده من نسبت به سکونت در خانه دنیا بخل ورزید. به عزّت و جلالم سوگند که هرگز در بهشت من ساکن نخواهد شد!». (الکافی، ج ۲: ص ۳۶۷).
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳، شماره ۴۳۵۹
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
مضامین فراگیر و سازمان دهنده پیشایندهای سکته سازمانی
✍ #دکتر_مجتبی_شجری
✅ ارتباطات یکی از مهمترین عوامل توسعه و تعالی نیروی انسانی و عاملی حیاتی برای موفقیت هر سازمان به شمار میآید. اغلب از مدیریت بهعنوان قلب سازمان و از جریان ارتباطات بهعنوان جریان خون در سازمان یاد میکنند. اگر جریان ارتباطات با مدیریت مخدوش شود، پدیده #سکته_سازمانی ظهور مییابد.
✅ در نوعی نگاه استعاری به سازمان و مدیریت، #ارتباطات_اثربخش «قلب مدیریت» است. در این نگاه استعاری، جریان اطلاعات در سازمان مانند جریان خون در بدن انسان است. از طریق قلب مدیریت، اطلاعات به سرتاسر سازمان انتقال مییابد و به سلولهای سازمان، یعنی منابع انسانی، تغذیهرسانی میکند.
✅ در عالم #فیزیولوژیک_انسانی و در شرایطی که گردش خون به هر دلیلی دچار اختلال شود و خونرسانی به بخشهای خاصی از مغز یا قلب متوقف شود، عملکرد طبیعی این اعضاء دچار اختلال شده و «سکته مغزی» یا «سکته قلبی» رخ میدهد.
✅ بر این باوریم که در #سازمان نیز چنین حالتی رخ میدهد. اگر در سازمان قلب مدیریت، یعنی ارتباطات اثربخش، نتواند جریان اطلاعات را به بخشها و اعضاء سازمان برساند، عملکرد آن بخش یا عضو دچار اختلال شده و «سکته سازمانی» رخ میدهد. زمانی که سکته سازمانی رخ میدهد، بسته به شدت آن، سازمان کنترلش را روی همه یا بخشهایی از خود، از دست میدهد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar