📢📢📢📢📢 اطلاعیه واحد استعدادیابی مدرسه صدرا درباره #اسامی_پذیرفته_شدگان_خواهر سال ۹۷
🔷 با عرض سلام و تحیت؛
پس از بررسی مجموعه پرونده های دانشجویان متقاضی که از طریق فراخوان اینترنتی یا طرح ولایت ۹۶ در «مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا» اقدام به ثبت نام کرده اند، بدین وسیله #اسامی_پذیرفته_شدگان_خواهر را به اطلاع عزیزان می رسانیم.
🔷همانطور که در اطلاعیه پیشین اشاره شده بود، #عضویابی از #دانشگاه_های_هدف_علوم_انسانی نیز در حال پیگیری است که نتایج آن بصورت جداگانه اطلاع رسانی خواهد شد.
🔷 قابل توجه عزیزانی که متقاضی شرکت در دوره تابستانه مدرسه صدرا بودند اما پذیرفته نشدند:
در صدد هستیم که از مهرماه سال جاری #دوره_های_مجازی_مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا را راه اندازی کنیم. علاقمندان می توانند در این دوره ها شرکت کنند.
با آرزوی توفیق الهی
لیست پذیرفته شدگان خواهر97.pdf
222.8K
✅✅✅اسامی «پذیرفته شدگان» و «لیست ذخیره» متقاضیان خواهر
#مقالات_دانش_پژوهان_مدرسه _صدرا
📄مقاله با موضوع: جایگاه علم در تمدن درخشان اسلامی و رسیدن به تمدن نوین
💠 نویسندگان: سیده فاطمه حسینی، فاطمه رشکن، زهرا اروجی، زهره عامریان
دانش پژوهان مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
🔶مقدمه:
◀️ #تمدن_اسلامی که با #بعثت پیامبر ص آغاز شد و با دستاوردهای مختلفی که در زمینه های گوناگون که سعادت و تعالی انسان را نیز به دست آورد، و توانست جایگاه والایی به خود اختصاص دهد، اما بعد از گذشت چند قرن همین تمدن اسلامی رو به #زوال و انحطاط
پیش رفت و از جمله مهم ترین دلایل آن می توان به رنگ باختن #توحید و خدا پرستی به وجود آمدن #رذایل اخلاقی که آخرین تلاش ها برای از بین رفتن آن تمدن باشکوه بود را نام برد.
📄گزیده هایی از مقاله با موضوع: جایگاه #علم در تمدن درخشان اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی
#قسمت_اول
◀️#تمدن
واژه تمدن معنای مختلفی را در بر می گیرد
◀️#معنای_واژگانی
اقامت در شهر یا شهر نشین شدن
◀️#معنای_اصطلاحی
تعاون یا مشارکت در به دست آوردن خوراک و پوشاک و مسکن و اجتماع انسان
◀️اما در تعریف تمدن اسلامی
تمدن دینی که همه مولفه های آن بر محور #دین_اسلام می گردد. از جمله این مولفه ها:
✅دین
✅اخلاق
✅علم
✅عدالت
✅اصول دینی
و ...
◀️عوامل موثر در زایش و اعتلای تمدن ها
✅امنیت و آرامش
✅غرور و همبستگی ملی
✅همکاری و تعاون
✅اخلاق
✅وحدت
✅یکپارچگی
✅دین
✅رفاه نسبی
✅فشار اقتصادی و اجتماعی
◀️زمینه های شکل گیری تمدن اسلامی
⏪جایگاه علم و دانش در اسلام
اصل کلمه #علم هشتاد بار در قرآن کریم بکار رفته است.
⏪انتقال علوم و جذب دانشمندان به جهان اسلام
منبع اصلی علوم عقلی از #یونان به جهان اسلام راه یافتند.
یونانیان از مسلمانان ریاضی، نجوم، پزشکی و علوم طبیعی فرا گرفتند.
⏪نهضت ترجمه
این نهضت، اگرچه در عصر بنی امیه آغاز شد، اما تاثیراصلی خود را در عصر بنی عباس بر جای گذاشت.
پس از دو قرن کار در نهضت ترجمه این کار به علت عدم ارائه مطالب تازه برای بانیان، عالمان و دانشمندان رو به افول رفت.
⏪ مراکز علمی در تمدن اسلامی
✅بیت الحکمه اولین کتابخانه مسلمانان
✅نظامیه ها
✅رصدخانه سمرقند و مراغه
💬ادامه دارد...
📄گزیده هایی از مقاله با موضوع: جایگاه #علم در تمدن درخشان اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی
#قسمت_دوم
◀️شکوفایی علوم در تمدن اسلامی
مسلمانان در مدت یک قرن و اندی مطالب عمومی به زبان خود ترجمه کردند که رومیان در مدت چندین قرن از انجام آن عاجز بودند.
◀️عوامل #افول تمدن اسلامی
✅دوری از خدا و روی آوردن به شرک و بت پرستی
✅حرص و آزمندی
✅تعصب و تبعیض نژادی
✅اختلاف طبقاتی
✅نفاق و تفرقه
✅پایمال نمودن حق مستضعفان و مظلومان جامعه
◀️تعریف تمدن نوین اسلامی
#پیشرفت همه جانبه
✅پیشرفت در اسلام هم بعد مادی و هم معنوی که آخرت است را در نظر دارد
✅هدف اصلی از پیشرفت در اسلام تقرب به خداوند
◀️اهمیت #علم در تمدن نوین اسلامی
وقتی کشوری از لحاظ علمی پیشرفت کرد، هم از لحاظ اقتصادی پیشرفت می کند و هم اقتدار جهانیش چند برابر می شود و هم چنین زندگی مردم پیش خواهد رفت.
◀️احتیاج پیشرفت علمی به ایمان دینی
از قرن19 به بعد سعی کردند وانمود کنند که دینداری عایق و مانع علم و پیشرفت علمی است؛ اما درست عکس این است، هر عملی احتیاج به ایمان دارد.
◀️#دین، طرفدار و مشوق علم
علم و دین با هم پیش رفتند و دین نه تنها مانع علم نشده است بلکه به علم کمک کرده است.
◀️علت عقب ماندگی کشور در سه قرن اخیر
⏪از بین رفتن استعداد ها توسط حکام
◀️راهبرد #جنبش_تولید_علم
علم با غایت مشخص و با هدف مشخص که بر طبق نیاز تنظیم شده باشد ارزش علم را بیشتر می کند و آن را به طرف پیشرفت سوق می دهد.
◀️نتیجه گیری
بنابراین علم جویانی که در تحقق تمدن نوین اسلامی که پیشرفتی همه جانبه است می کوشند باید با ایمان به خدا و مقدسات و ضمن بکارگیری از علوم موجود بدنبال پیدا کردن راه های نرفته در علوم انسانی و طبیعی و ... باشد تا این تمدن بتواند بر قلمروهای دانش بشری قرار گیرد و راهی به حقیقت تمدن اسلامی در عصر ظهور باز کند.
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
📢📢📢📢📢 اطلاعیه واحد استعدادیابی مدرسه صدرا درباره #اسامی_پذیرفته_شدگان_خواهر سال ۹۷
🔷 با عرض سلام و تحیت؛
پس از بررسی مجموعه پرونده های دانشجویان متقاضی که از طریق فراخوان اینترنتی یا طرح ولایت ۹۶ در «مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا» اقدام به ثبت نام کرده اند، بدین وسیله #اسامی_پذیرفته_شدگان_خواهر را به اطلاع عزیزان می رسانیم.
🔷همانطور که در اطلاعیه پیشین اشاره شده بود، #عضویابی از #دانشگاه_های_هدف_علوم_انسانی نیز در حال پیگیری است که نتایج آن بصورت جداگانه اطلاع رسانی خواهد شد.
🔷 قابل توجه عزیزانی که متقاضی شرکت در دوره تابستانه مدرسه صدرا بودند اما پذیرفته نشدند:
در صدد هستیم که از مهرماه سال جاری #دوره_های_مجازی_مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا را راه اندازی کنیم. علاقمندان می توانند در این دوره ها شرکت کنند.
با آرزوی توفیق الهی
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
لیست پذیرفته شدگان خواهر97.pdf
222.8K
✅✅✅اسامی «پذیرفته شدگان» و «لیست ذخیره» متقاضیان خواهر
🌺روز عفاف و حجاب
بیست ویکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.
💠 امام علی (علیهالسلام) فرمودهاند: پاداش رزمنده شهید در راه خداوند، بالاتر از پاداش انسان پاکدامنی نیست که توان انجام گناه را دارد ولی خود را آلوده نمیسازد. انسان پاکدامن، نزدیک است که فرشتهای از فرشتگان الهی گردد.
(نهجالبلاغه، حکمت ۴۷۴)
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
📝 آموزش ۲۰۰رشته #علوم_انسانی_اسلامی در ۲۰مرکز به طلاب در قم
💫 ۲۰ مرکز در قم ۲۰۰ رشته #علوم_انسانی_اسلامی را به طلبه ها آموزش می دهند که وصل به نظام دانشگاهی اند و ۱۰ هزار طلبه ما در دانشگاه تحصیل می کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»
▪️آیت الله اعرافی شامگاه یکشنبه در دیدار اعضای شورای مرکزی تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب، ضمن تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) بابیان حدیثی از امام باقر(ع) گفت: آن امام همام در اواخر عمر شریف خود سفارش اصحابشان را به امام صادق(ع) می کند و این امام بزرگ بیان می دارند، به خدا قسم اصحاب را به جایی می رسانم که وقتی از آن ها جدا شوم به هیچ کس در #علم_و_معرفت نیازی نداشته باشند.
🔻وی در ادامه گفت: تلاش مدیریت این است که حرکت ها بر پایه مجموعه اسناد معتبر و ریشه ای صورت بگیرد که بر این اساس در جامعه المصطفی حدود ده سال است این اقدام انجام گرفته است.
🔻مدیر حوزه های علمیه افزود: در عین اینکه بودجه حوزه های علمیه نصف شده است و حتی بودجه های عمرانی ما حذف شده است با دست خالی صد ها نفر را پای کار نگه داشته ایم و در یک سال گذشته تا حدودی از این عبور کرده ایم و اکنون حوزه از منشور و سند چشم انداز برخوردار است و برای اولین بار برنامه 5 ساله حوزه تدوین و آماده گردیده است.
🔻وی با بیان اینکه نظام جامعه و آینده نگری داریم و اسناد ما نیز 1414 را هدف گیری می کند، تصریح کرد: طرح هایی نیز بر این اساس برنامه ربزی شده، مانند کارویژه های روحانیت که در عصر حاضر 240 کارویژه و مأموریت متناسب در حوزه در 4 گروه ارتباط با درون حوزه، نظام اسلامی، جامعه و بین الملل تدوین شده است.
🔻آیت الله اعرافی به طرح آمایش حوزه اشاره کرد و آن را بسیار مهم دانست و گفت: ادعا نمی کنیم این طرح کامل است، اما گام اول برداشته شده و بر مبنای 1414 حدود 40 مأموریت اصلی روحانیت تحلیل شده و شاخص هایی برای آن تعیین شده است مانند مسجد که باید تا 1414 کشور به 90 هزار مسجد با آن شاخص ها برسد.
🔻وی تدوین نظام جامعه رشته ای حوزه را طرح دیگری دانست و ادامه داد: اکنون 90 هزار دانشجو در 45 هزار رشته علوم اسلامی که مرتبط به حوزه است در دانشگاه تحصیل می کنند و 20 مرکز در قم 200 رشته #علوم_انسانی_اسلامی را به طلبه ها آموزش می دهند که وصل به نظام دانشگاهی اند و 10 هزار طلبه ما در دانشگاه تحصیل می کنند که این ها هم ضعف است و قوت و یک عاملش برای این بوده است که نظام جامع رشته ای درختواره ای نداشتیم که تا دو ماه دیگر این نیز انجام خواهد گرفت.
🔻وی با بیان اینکه کار های عملیاتی ما زیر نظر #شورای_هماهنگی_نهادهای_عالی_حوزه است که این شورا همگرایی درون حوزه ای را می تواند افزایش دهد، افزود: با دست خالی مرکز مطالعات راهبردی حوزه راه اندازی شد و امسال در 20 پروژه راهبردی دارد کار می شود.
ادامه متن خبر در لینک زیر
http://hawzahnews.com/detail/News/455311
🎓 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
📝 برگزاری نخستین همایش ملی " #مواجهه_با_آسیب_های_اجتماعی_از_دیدگاه_اسلام"
💫 نخستین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه #اسلام، مقابله و پیشگیری با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی دبیر علمی همایش و کارشناسان و محققان در عرصه آسیب های اجتماعی صبح امروز ۲۶ تیرماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.
▫️با توجه به تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره تلاش برای رفع معضل آسیب های اجتماعی، دانشگاه شاهد با همکاری برخی از مراکز علمی و پژوهشی و با مشارکت و حضور اندیشمندان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی اولین همایش ملی "مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام" را برگزار می نماید.
▫️وجه تمایز این همایش با همایش های مشابه در این زمینه، بررسی آن از دیدگاه اسلامی است. آســیب های اجتماعی اگر به موقع و به هنگام شــناخته شده و پیشگیری شود، احتمال کاهش خسارتها افزایش خواهد یافت. اما اگر نسبت به آن غفلت شود؛ ممکن اســت بنای جامعه را متزلزل کند. طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، انواع آسیب های اجتماعی به شکل نگران کننده ای در تمامی جوامع روبه افزایش است و اختلالات روانی، اعتیاد، رفتارهای ضد اجتماعی، بزهکاری و بی بند و باری جنسی به ویژه در نسل جوان روند صعودی پیدا کرده است و این آسیب ها لطمات شدید اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی را بر پیکره جوامع وارد ساخته است.
▫️مقام معظم #رهبری چند آسیب اجتماعی را به عنوان آسیبهای اولویتدار مطرح کردهاند ( #اعتیاد، #حاشیه_نشینی، #نقاط_بحرانی_شهری، #فساد_اخلاقی و #طلاق) که ضروری است مراکز علمی نیز به نوبه خود در راستای پیشگیری و کنترل آن گام های موثری بردارند. باتوجه به اهمیت موضوع و همچنین نقش سازنده آن در جامعه امید است این رویداد علمی امکان تبادل آخرین دستاوردهای مرتبط با محورهای همایش را فراهم ساخته و کانونی برای بحث و تبادل نظر در مورد وضعیت آسیب ها و ارائه راهکارهایی باشد.
http://cipsh.shahed.ac.ir/
🌳#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir