✅#زندگینامه_حجت_الاسلام_والمسلمین_عبدالحمید_واسطی
💠حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی (۱۳۴۷، #تهران)، روحانی و از محققان فقه و اصول، فلسفه و عرفان، ادیان و مذاهب است.
وی پس از تحصیلات متوسطه وبعد از قبولی در دانشگاه فردوسی و سپس انصراف در همان سال اول، وارد #حوزه_علمیه_مشهد گردید و دروس ادبیات و سطح را از حجت هاشمی، جواد مروارید، مهدی مروارید و سید مهدی نقیبی و درس خارج را از میرزا علی فلسفی، شربیانی و علامه حسینی طهرانی فراگرفت و علاوه بر «خارج فقه و اصول»، دروس بدایه، منظومه و اسفار را از محمد تقی جعفری، عبدالمجید سالم و حاج شیخ علی رضایی تهرانی تلمذ کرد. همچنین به تدریس دروس مقدماتی سطح، فلسفه اخلاق، حقوق، فلسفه سیاست، معرفت شناسی، هستی شناسی و... پرداخت.
وی دارای تألیفات فراوانی از جمله کتاب نگرش سیستمی به دین، راهنمای تحصیل در حوزه های علمیه، راهنمای تحقیق در حوزه های علمیه، راهنمای تدریس در حوزه های علمیه، نان در اسلام و... است.
ایشان نظریه پرداز مقوله #نگرش_سیستمی_و_شبکه_ای به گزاره های دین است.
وی از مدافعان فلسفه و عرفان اسلامی است و با منتقدانی چون مهدی نصیری مناظره داشته است.
⬅️وی سردبیر فصلنامه تخصصی #مطالعات_راهبردی_علوم_و_معارف_اسلام و عضو هیئت رئیسه (معاون پژوهشی) موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام است.
📚از جمله آثار ایشان
پارادایم شبکهای (بسته مبانی نظری برای هرگونه نظریهپردازی دینی)
مدل نظریهپردازی و تولید علم
رویکردهای تحقیقاتی و رویکرد شبکهای (مباحثی در فلسفه علم و روششناسی)
روش تحقیق مدلسازانه (ابزار تولید مدلهای دینی)
روش تفکر شبکهای (ابزار روش تحقیقی)
حکمت و عرفان تمدنساز
چهارگانه حکمت صدرایی، عرفان شیعی، اخلاق مَلِکی، فقه جواهری
هستی شبکهای (مبنای هستیشناسانه اسلام)
انسان شبکهای (مبنای انسانشناسانه اسلام)
بسته معرفتشناسانه مبتنی بر دیدگاه حکماء اسلام
علم شبکهای (مبنای علمشناسانه اسلام)
عدل شبکهای (مبنای ارزششناسانه اسلام)
تمدن شبکهای (نقشه تمدنی، فرآیندهای تمدنی، شاخص مرکزی تعالی تمدنی)
فلسفههای مضاف (ابزار تمدنسازی – با تاکید بر چگونگی تولید فلسفههای مضاف)
بسته فلسفههای مضاف با رویکرد کاربردی (فلسفه اخلاق، حقوق، سیاست، …)
آیندهپژوهی اسلام
آرمانشهر اسلام (چیستی و چگونگی)
و...
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی_اسلامی
💫گفتگوی عیدانه خبرگزاری #دانشجو با دکتر #مهدی_گلشنی(02/01/97) :
📝با تعطیلی مدارس «#سمپاد» مخالفم/ آقای رئیسجمهور وارد مباحثی نشوند که از آنها اطلاع ندارند.
🔷یکی از اتفاقات امسال در فضای آموزشی کشور، یک حرکت آرام و بطئی به سمت کالاییسازی و پولیسازی آمورش بود که آخرین نمود آن در سال96، خبر انحلال مدارس پرورش استعدادهای درخشان(#سمپاد) بود. نظر شما در این باره چیست؟
🔹کار اشتباهی بود. من خیلی از نخبگان را دیدم که شدیداً مخالف این کار بودند. سالها قبل که من برای یک عمل جراحی باید به خارج از کشور میرفتم، از طرف دانشگاه شریف مامور شدم که نظام آموزشی تعدادی از دانشگاههای امریکا و انگلیس را برای برنامۀ دکتری فیزیک بررسی کنم. سیستم آموزشی در امریکا مبتنی بر تعداد واحد نظری زیاد بود و سیستم انگلیس بیشتر مبتنی بر کلاسهای عملی. من از دوازده دانشگاه آمریکایی (از کلمبیا در شرق آمریکا تا استنفورد در غرب آمریکا) و چند دانشگاه انگلیس بازدید کردم. سپس به ملاقات پروفسور ریس،استاد دانشگاه کمبریج و از کیهانشناسان برجستۀ معاصر رفتم و با ایشان صحبت کردم.از ایشان پرسیدم به نظر شما کدام سیستم آموزشی بهتر است؟ امریکایی یا انگلیسی؟ ایشان گفتند: برای دانشجوی متوسط به پایین سیستم امریکا و برای دانشجوی نخبه سیستم انگلیس. یعنی نظام آموزشی نخبگان باید متفاوت با بقیه باشد. ولی در کشور ما میآیند و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را منحل میکنند. این کار درستی نیست.
🔷آقای دکتر چند هفته پیش #رئیس_جمهور طی سخنانی وجود #علم_اسلامی را زیر سؤال بردند. نظر شما در این باره چیست؟
🔹سخن ایشان سخن باطلی بود و نشان داد که ایشان هیچ احاطهای به علوم جدید ندارند. اگر ایشان با تحولات رخ داده در حوزۀ فلسفه علم و رابطۀ علوم و فلسفه آگاه می بودند، چنین سخنانی را مطرح نمیکردند. یکی از مشکلات کشور ما در زمان حال این است که بعضی از مسئولان ما وارد بحث در اموری می شوند که دربارۀ آنها اطلاعی ندارند.
متن کامل گفت و گو↩️
http://snn.ir/fa/news/673617/با-تعطیلی-مدارس-سمپاد-مخالفم-آقای-رئیسجمهور-وارد-مباحثی-نشوند-که-از-آنها-اطلاع-ندارند-در-تمام-اعیاد-مذهبی-به-خانوادهام-عیدی-میدهم
#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
📝#حداد_عادل از استاد دانشگاه به دلیل یک سرفصل علوم سیاسی انتقاد کرد
💫به گزارش خبرگزاری #دانشجو، جلسه ۱۵۰ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.(27 اسفند 96)
💠حداد عادل گفت: متأسفانه کار بهجایی رسیده است که یک به اصطلاح استاد دانشگاه به مقامات کشور نامه مینویسد که چرا اندیشه سیاسی #امام_خمینی (ره) بهعنوان یک سرفصل آموزشی در رشته علوم سیاسی در نظر گرفتهشده است؟
وی افزود: چرا در کشوری که به دست توانمند و اراده الهی امام خمینی (ره) از بند سلطه آزادشده نتوانیم از اندیشه سیاسی ایشان صحبت کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این در حالی است که تعداد کثیری از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در اروپا و آمریکا و تحت حمایت نهادهای امنیتی کشورهای اروپایی و آمریکا مشغول بررسی و موشکافی ابعاد مختلف این حماسه بزرگ هستند.
#حسین_سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این زمینه گفت: سیاسی و جناحی شدن تحول و ارتقاء علوم انسانی یک سم مهلک است.
حداد عادل با اشاره به تألیف کتاب «#انسانشناسی_اسلامی» گفت: اگر مفهوم «انسان» از نگاه اسلام تشریح نشود، علوم انسانی اسلامی هم به نتیجه نمیرسد
http://snn.ir/fa/news/674149/حداد-عادل-از-استاد-دانشگاه-به-دلیل-یک-سرفصل-علوم-سیاسی-انتقاد-کرد
#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
📝چرایی خرید کالای ایرانی از منظر #فقه_اجتماعی
💫به گزارش #روابط_عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ؛ با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال 🇮🇷#حمایت_از_کالای_ایرانی🇮🇷از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، برخی سوالات و چالشهای فقهی جدید در خصوص احکام خرید و فروش کالا شکل گرفته است.
♦️ یکی از شبهاتی که ممکن است در این زمینه مطرح شود این است که در قرآن کریم و روایات اسلامی به نفی ضرر توصیه شده است. با توجه به اینکه برخی کالاهای ایرانی از کیفیت پایینی برخورد است، آیا خرید آنها از نظر شرعی مورد تأیید است؟
💠حجتالاسلام و المسلمین دکتر #عبدالحسین_خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه #فلسفه پژوهشگاه به این سوال پاسخ داده است:
✅«این پرسش را باید از دو منظر فقه فرد و فقه نظام اجتماعی اسلام بررسی کرد. خرید کالایی که باعث ضرر مالی به فرد میزند در فقه فردی مشروع نیست و لکن در فقه نظام اجتماعی با توجه به لزوم حفظ نظام اقتصادی و با توجه به قاعده نفی سبیل و نیز قاعده نفی ضرر اهم که همانا سلطه استکبار اقتصاد جهانی باشد استفاده دولت و مردم از کالاهای داخلی واجب است و غیر آن مشروع نیست.
💠 #دولت هم باید زمینه تولید مطلوب داخلی را فراهم کند و مقصود از #تولید کالای داخلی اعم از کالایی است که همه قطعاتش داخلی یا مونتاژ داخلی باشد؛ هر چند باید تلاش کرد تا گردش تولید داخلی نسبت به همه قطعات تقویت شود. پس خرید کالای داخلی هر چند نسبت به کالاهای خارجی کیفیت پایین داشته باشد برای حفظ نظام اقتصادی کشور واجب است و همچنین بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی برای حفظ نظام معیشت مردم واجب خواهد بود.
❇️ نکته دیگر اینکه بسیاری از کالاهای داخلی از کیفیت بهتر از کالاهای خارجی برخوردارند و لکن رواج فرهنگ غلط زاییده تبلیغات سوداگران، مانع از خرید کالای #داخلی میشود و برخی از #هویت باختگان را به سمت کالاهای #خارجی دارای کیفیت نازل سوق میدهد. نتیجه سخن آنکه از منظر #فقه نظام اجتماعی خرید کالاهای داخلی در صورت نیاز واجب شرعی و خرید کالای خارجی مشابه آن حرمت شرعی دارد».
#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
📝 کاروان #اقتصاد_مقاومتی_جهانی در ایستگاه #چین
🔸پس از #روسیه و #ترکیه، تیم پژوهشی و رسانه ای #اقتصاد_مقاومتی_جهانی به سرپرستی دکتر #حجت_الله_عبدالملکی دیروز وارد پکن شد.
🔹هدف از این سفر همانند سفرهای گذشته، تبیین #نظریه_اقتصاد_مقاومتی برای اقتصاددانان برجسته کشور چین و تشریح آن در بستر اقتصاد این کشور است.
🔸همچنین مستندی با همین موضوع در جریان این سفر تولید می شود.
🔹در سفرهای گذشته به روسیه و ترکیه، نظریه اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید عموم اقتصاددانان حاضر در جلسات قرار گرفته بود.
@drabdolmaleki_ir
#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
@moees_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
📝یادداشتی از دکتر #خسروپناه ؛
💫ابزارهای #معرفت_شناختی درجنگ نرم علیه #جمهوری_اسلامی ایران
💠تمام شبهاتی که در عرصۀ #سیاست، اجتماع، نفی #ولایت_فقیه و حکومت دینی و شبهات #کلام_جدید مطرح شده، همه و همه بدون استثنا مبتنی بر این مبانی معرفتشناختی است.
⬅️ مشروح خبر:
iict.ac.ir/hsk
#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅ #پنج_شنبه_ها ⬇️
#گلچین_کانال_های_علوم_انسانی
🔻هر عالِمى، اگر نفسش #قدسى باشد علمش برکت مىکند؛ اما اگر خودش آلوده باشد، علمش نه براى خودش سود مىدهد و نه براى دیگران.
🔻عجیب خداوند متعال فایدهی علوم را بر #نیّت_عامل، متوقّف کرده است. مىگویند که فلان دانشمند مثلاً برق را اختراع کرده است؛ اما مهمّ در عمل، نیّت عامل است.
🔹به قول شیخ انصاری در کتاب رسائل اگر کسى خواست بچّهی مولا را در آب بیندازد، اما اتّفاقا یک امتیازى هم نصیب این بچّه شد. او نیتّش فاسد بود؛ ولى برعکس شد، حالا که برعکس شده این شخص، مستحقّ جایزه نمىشود. او میخواسته خرابکارى کند و نیّتش آلوده بوده است...
#جعفر_ناصری
✅ گلچینی از کانال ⬅️
@Nasery_ir
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅ #پنج_شنبه_ها ⬇️
#گلچین_کانال_های_علوم_انسانی
📌کلیدواژه شماره ۲: امپریالیسم (Imperialism)
📰حجم مطلب: ۲۷۵کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه
⭕️ واژه ی «امپریال» (Imperial) از ریشه لاتینی Imperium که به معنای قدرت مطلقه، حاکمیت مطلق، امپراطوری و حق فرمانروایی است گرفته شده است. واژه #امپریالیست در سالهای ۱۸۳۰ میلادی برای نخستین بار در مورد یکی از طرفداران امپراطوری «ناپلئون بناپارت» به کار برده شد.
⭕️ مدتی بعد و در سالهای ۱۸۹۰ میلادی «جوزف چمبرلین» سیاستمدار توسعهطلب انگلیسی و طرفداران او آشکارا کوشیدند تا ضمن تطهیر واژه #امپریالیسم، آن را در معنایی ممدوح و معادل سیاست توسعهطلبانه دولت #انگلستان به کار برند. آن ها آشکارا مدعی بودند که انگلستان جهت گسترش و توسعه اقتصاد خود باید به بهره کشی از منابع و امکانات ملل دیگر بپردازد و این سیاست را «امپریالیستی» مینامیدند.
⭕️ امپریالیسم در ذاتِ #سرمایه_سالاری نهفته است و به معنای حاکمیت شبکههای بزرگ و چندملیتی خصوصی یا دولتی و استثمار و غارت ملل محروم و نابودی استقلال و آزادی آنها به منظور انباشت بیشتر سرمایه و ترویج آداب و عادات مدرن است. امپریالیسم از مظاهر استکبار است و در واقع صورت اقتصادی و بعضاً سیاسی و فرمالیتی استکبار، امپریالیسم نامیده می شود. جوزف چمبرلین ستون فقرات سیاست امپریالیستی را جستجو برای سرمایهگذاریهای سودآور عنوان میکرد.
⭕️ امپریالیسم به عنوان یک پدیده اقتصادی-سیاسی، تجسّم نفسانیتِ خودبنیاد عصر جدید است و جهانِ امپریالیستی، ذاتاً تجاوزکار، توسعهطلب، بهرهکش و سرکوبگر است که بخشی از ثروت خود را از قِبل چپاول امکانات و منابع ملل محروم به دست میآورد.
⭕️ مبارزه حقیقی علیه امپریالیسم فقط و فقط از طریق عبور از مرزهای مشهورات و مفروضات و باورها و ایدئولوژیها و کلیت تفکر مدرن صورت میگیرد و این امر امکان پذیر نیست مگر از طریق تأکید بر مبانی و بنیان های تفکر دینی و حکمت معنوی.
#شهریار_زرشناس
✅ گلچینی از کانال ⬅️
@DrZarshenas
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
#زندگینامه_دکتر_حجت_الله_عبدالملکی
💠ایشان در تاریخ چهار فروردین ۱۳۶۰ و در #شهر_ری متولد شده است. وی #حافظ_قرآن_کریم و عضو هیئت علمی #دانشگاه_امام _صادق(ع) با مرتبۀ استادیار در گروه #اقتصاد_اسلامی دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد است و نظریات زیادی در باب دستیابی به #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت و رسیدن به آن از مسیر مقاومت دارد. از نظر عبدالملکی اقتصاد مقاومتی یکی از لوازم موفقیت در عرصههای اقتصادی جامعۀ ایرانی است تا بتوان با تکیه بر آن تمام ظرفیتها و تواناییهای موجود در کشور را با هدف رسیدن به پیشرفت و عدالت ساماندهی و مدیریت کرد. این استاد دانشگاه تا به حال بیش از ۲۰۰ سخنرانی در مجامع علمی کشور با موضوعات کاربردی اقتصاد مقاومتی داشته است. در ضمن دکتر عبدالملکی به زبانهای عربی و انگلیسی مسلط است.
🔷مدارک :
کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و اقتصاد (گرایش اقتصاد ریاضی)- دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
دکتری علوم اقتصادی از دانشگاه #اصفهان/گرایشها: اقتصاد شهری و منطقهای- اقتصاد اسلامی
🔶بخشی از مسئولیتها :
#معاونت_آموزشی دانشکدۀ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)
#مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی
سرپرست گروه تحلیلی برنامهریزی توسعه اقتصادی استان کردستان
دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
دبیر اندیشکده آمایش بنیادین- مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
عضو هیأت مدیرۀ صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور
عضو شورای فقهی صنعت #بیمه (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران)
نماینده جمهوری اسلامی ایران در #اجلاس_بین_المللی_بانک_جهانی- فرانسه
دبیر سمینار بین المللی بازنگری در “گزارش توسعه جهانی ۲۰۰۹” (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک جهانی)
مدیر بنیاد دانشنامه اقتصاد اسلامی و مجری ویرایش اول دانشنام
دبیر علمی همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی
📚برخی ار آثار
کتاب «الگوی تکافل در پوشش ریسک و بیمه» (با همکاری سیدمحمد کریمی)
کتاب «تحلیل تاثیر سیاست های کلان اقتصادی بر رشد بخشی- منطقه ای در ایران»
کتاب «بیمه و تکافل در اندیشه اقتصاددانان مسلمان»
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅ #نخبگان_چه_می_گویند
💠#حمایت_از_کالای_ایرانی یعنی چه؟!
🔸 #اقتصاد_مقاومتی یعنی اقتصادی که با وجود همه مشکلات و کمبودها به اهدافش برسد. این یک #اقتصاد_عقلانی است، زیرا همه کشورها در مسیر اهداف خود با موانع مختلفی رو به رو هستند و به همین جهت اغلب کشورهای پیشرفته چنین مسیری را به اقتصاء اهداف و موانع اقتصادی خود در پیش گرفته اند.
🔸اقتصادی مقاوم است که برای پرش از موانع و مشکلات قدرتمند باشد و مهم ترین عامل قدرت اقتصادی، توان بالای تولید ملی است. تولید ملی قوی (هم کمی و هم کیفی) از یکسو وابستگی به خارج را کاهش می دهد و از سوی دیگر باعث استحکام درونی اقتصاد (از سطح خانواده تا سطح ملی) می شود.
🔸اما تولید ملی قوی نیازمند تحقق 6 عامل کلیدی است: 1. بازار مصرف کافی، 2. علم و فن آوری ثروت آفرین، 3. مواد اولیه مناسب، 4. سرمایه کافی، 5. نیروی کار توانمند، 6. فرهنگ تولیدی.
🔸در واقع حمایت از کالای ایرانی بدین معناست که هرکس در هر جایگاهی و موقعیتی به تقویت تولید ملی کمک کند؛ یکی با خرید کالای ایرانی (مردم و مصرف کنندگان)، دیگری با تولید بیشتر و با کیفیت تر (تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و کارگران) و دیگران با کوشش علمی و ...؛
🎯 به طور قطع تقویت تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی با تامین بازار (#خرید_کالای_ایرانی) آغاز می شود و به سایر بخش ها (تامین مواد اولیه مناسب، علم و فن آوری، سرمایه کافی، نیروی کار توانمند و ...) تسری می کند.
✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی
@drabdolmaleki_ir
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅ #نخبگان_چه_می_گویند
💠سلسه مباحث "#حمایت_از_کالای_ایرانی" - شماره (۱): "شبهات مصرف کالای داخلی (۱)": کشورهای پیشرفته بر مصرف کالای داخلی اینقدر که ما تاکید داریم تاکید نداشته اند!!!""
🚦تبیین شبهه: اگر قرار است ما پیشرفت کنیم چرا مسیر کشورهای توسعه یافته را نرویم؟! و این کشورها بر مصرف کالای داخلی تاکید نمی کنند!
📚 پاسخ: کشورهای توسعه یافته هم در گذشته بر مصرف داخلی کالا تاکید داشته اند و هم در حال حاضر هر زمان نگران تولید ملی شان باشند از مصرف داخلی مراقبت می کنند. چند مثال را عرض می کنم:
📌1) آمریکا پیش از تئوری اقتصاد جهانی- که خودش مطرح کرده است- در انزوای اقتصادی به سر می برده است که هدف اصلی آن حفاظت تولیدکنندگان خود از رقابت با تولیدکنندگان اروپایی بوده است. هم اکنون هم هر زمان تولید ملی ش را در خطر ببیند به شدت واردات را کنترل می کند، حتی اگر با قواعد سازمان تجارت جهانی (WTO که خودش پایه گذاری کرده) در تعارض باشد (آخرین مورد هم چند هفته پیش در جنگ تجاری با چین)؛
📌 2) آلمان و فرانسه در دوره پس از جنگ دوم جهانی برای تقویت تولید ملی خود به شدت واردات را محدود کردند؛
📌 3) یکی از رموز پیشرفت کره جنوبی، فرهنگ مصرف کالای داخلی و کراهت اجتماعی مصرف کالای خارجی بوده است؛
📌 4) هم اکنون کشورهایی مانند هند تاکید جدی بر مصرف کالاهای داخلی دارند (پیش بینی شده است هند تا سال 2050 میلادی دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد)؛
📌 5) در جریان بحران مالی 2008 (که بسیاری بانک ها و شرکت های اروپایی و آمریکایی ورشکست شدند) بسیاری مصرف کنندگان اروپایی برای حمایت از تولید ملی خود از خرید کالای خارجی خودداری می کردند؛
🎯 بدون تولید پیشرفت ممکن نیست ... و یکی از نیازهای تولید بازار است ... اگر بازار صادراتی نشد، حتما بازار داخلی و مصرف کالای داخلی ..
✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
🔴 کاروان #اقتصاد_مقاومتی_جهانی در ایستگاه #چین ،
🔸پس از #روسیه و #ترکیه، تیم پژوهشی و رسانه ای #اقتصاد_مقاومتی_جهانی به سرپرستی دکتر حجت الله عبدالملکی دیروز وارد پکن شد.
🔹هدف از این سفر همانند سفرهای گذشته، تبیین #نظریه_اقتصاد_مقاومتی برای اقتصاددانان برجسته کشور چین و تشریح آن در بستر اقتصاد این کشور است.
🔸همچنین مستندی با همین موضوع در جریان این سفر تولید می شود.
🔹در سفرهای گذشته به روسیه و ترکیه، نظریه اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید عموم اقتصاددانان حاضر در جلسات قرار گرفته بود.
🎯 جزئیات برنامه سخنرانی ها و دیدارها متعاقبا اعلام خواهد شد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی
◀️ ایتا، سروش و تلگرام:
@drabdolmaleki_ir
🔴 کاروان #اقتصاد_مقاومتی_جهانی در ایستگاه #چین ،
🔸پس از #روسیه و #ترکیه، تیم پژوهشی و رسانه ای #اقتصاد_مقاومتی_جهانی به سرپرستی دکتر حجت الله عبدالملکی دیروز وارد پکن شد.
🔹هدف از این سفر همانند سفرهای گذشته، تبیین #نظریه_اقتصاد_مقاومتی برای اقتصاددانان برجسته کشور چین و تشریح آن در بستر اقتصاد این کشور است.
🔸همچنین مستندی با همین موضوع در جریان این سفر تولید می شود.
🔹در سفرهای گذشته به روسیه و ترکیه، نظریه اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید عموم اقتصاددانان حاضر در جلسات قرار گرفته بود.
🎯 جزئیات برنامه سخنرانی ها و دیدارها متعاقبا اعلام خواهد شد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی
◀️ ایتا، سروش و تلگرام:
@drabdolmaleki_ir
🔴 کاروان #اقتصاد_مقاومتی_جهانی در ایستگاه #چین ،
🔸پس از #روسیه و #ترکیه، تیم پژوهشی و رسانه ای #اقتصاد_مقاومتی_جهانی به سرپرستی دکتر حجت الله عبدالملکی دیروز وارد پکن شد.
🔹هدف از این سفر همانند سفرهای گذشته، تبیین #نظریه_اقتصاد_مقاومتی برای اقتصاددانان برجسته کشور چین و تشریح آن در بستر اقتصاد این کشور است.
🔸همچنین مستندی با همین موضوع در جریان این سفر تولید می شود.
🔹در سفرهای گذشته به روسیه و ترکیه، نظریه اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تاکید عموم اقتصاددانان حاضر در جلسات قرار گرفته بود.
🎯 جزئیات برنامه سخنرانی ها و دیدارها متعاقبا اعلام خواهد شد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی
◀️ ایتا، سروش و تلگرام:
@drabdolmaleki_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
📝#شرکتهای_علوم_انسانی و استارتاپی به جمع #دانش_بنیانها میپیوندند
💫به گزارش خبرگزاری َ#دانشجو؛ رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: پیشنهاد دانشبنیانکردن شرکتهای مرتبط با حوزههای علوم انسانی، مهندسی و طراحی و استارتاپها را به معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری ارائه کردیم.13/1/97
💠خارج شدن فعالیت علوم انسانی از برزخ با دانشبنیان شدن
سلطانی با اشاره به لزوم حمایت از شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه علوم انسانی، ادامه داد: اگر کار کارشناسی شود شرکتهای فعال در زمینه علوم انسانی هم میتوانند در این تقسیم بندی قرار گیرند؛ زیرا فناوری به معنای عام یعنی کاربردی کردن دانش و اگر این تفسیر از کلمه فناوری صورت گیرد، این شرکتها نیز میتوانند از تسهیلات صندوق برخوردار شوند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته تصمیمگیری نهایی در این زمینه نیاز به تعیین معیارهای مشخص دارد که کدام فعالیت در علوم انسانی در لبه مرز دانش است و باید دانشبنیان حساب شود.
سلطانی در خصوص شرکتهای فناور فعال در حوزه نظریهپردازی، توضیح داد: نظریهپردازی در حوزه فنی و مهندسی نیز مطرح است و نظریهپردازی در علوم انسانی و فنی دانشبنیان محسوب نمیشود. از آنجایی که علوم انسانی در اجتماع کاربرد دارد و کاربردی که در سطح بالا با استفاده از دانش باشد، میتوان فناوری به شمار آورد.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانشبنیان، صندوق موظف به حمایت از شرکتهای دانشبنیان است، افزود: بر این اساس صندوق صرفا موسسات و شرکتهای ثبت شده دانشبنیان را حمایت میکند و حمایت از استارتاپها در معاونت علمیوفناوری ریاستجمهوری و یا در مراکز رشد و پیش رشد پارکهای علم و فناوری میسر است.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: از این رو پیشنهاد میدهیم با تغییر و تعدیل قانون به سوی حمایت از این نوع استارتاپها برویم.
http://snn.ir/fa/news/675479/شرکتهای-علوم-انسانی-و-استارتاپی-به-جمع-دانشبنیانها-میپیوندند
#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
💫نقد #مهدویزادگان به سخنان #زیباکلام؛
📝حمایت از کالای شرکتهای غول پیکر جهانی یعنی «فلسفه عبور از هویت ملی»
💠روشنفکران ما به جای روشنگری حقوق ملتها، در خدمت روشنگری حقوق سازمانهای تجارت جهانی قرار گرفتهاند؟ چه نسبتی میان روشنفکر و سازمان تجارت جهانی است؟ چه دلیلی دارد که روشنفکر توجیهگر واردات شود؟
به گزارش خبرگزاری #رسا، حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 1397، اولویت اصلی کشور را همچنان مسأله اقتصاد دانستند و با تأکید بر محوریت مسأله «تولید ملی»، شعار سال 97 را «حمایت از کالای ایرانی» عنوان کردند. صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در توئیتر به بیان دیدگاه خود پرداخته که در این میان حجتالاسلام والمسلمین داود مهدویزادگان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز نقدی بر سخنان وی داشته است.
🔵مشروح نقد ایشان را از لینک زیر می توانید دریافت نمایید:
http://www.rasanews.ir/detail/news/560046/2049
#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅#رویدادهای_علوم_انسانی
📝تأسیس مرکز رشد علوم انسانی کوششی برای کاربردیسازی علوم انسانی
💫رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، این پژوهشگاه را کانون تلاقی و تعاطی اندیشههای مردان و زنان ایرانی دانست و تأکید کرد: در سال 97 نیز رویکرد کاربردیسازی علوم انسانی را در چارچوب برنامه توسعه راهبردی دنبال خواهیم کرد.
💠به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی #طلیعه به نقل از ایسنا، #حسینعلی_قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از پیگیری طرح جامع اعتلاء و ساماندهی #علوم_انسانی (معطوف به پیشرفت کشور) در سه بخش مبانی، بازشناسی انتقادی و کاربست نتایج پژوهشهای علوم انسانی خبر داد و گفت: در این طرح تاکنون نزدیک به ۳۰ پروژه قابل توجه به تصویب رسیده که مجریان آن نخبگان تراز اول علوم انسانی در کشور هستند.
وی ضمن اشاره به برگزاری جشنواره تقدیر از پایاننامههای برتر علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال با همکاری ۴۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری با ارائه سخنرانیهای ارزشمند از صاحبنظران در جلسات آن، تأسیس دبیرخانه دائمی این جشنواره را از برکات جانبی این رویداد عنوان و تأکید کرد: در کشور فراتر از تصور ما، استعداد و نیز علاقه به کاربردیسازی علوم انسانی وجود دارد.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برخی دیگر از اقدامات این پژوهشگاه در سال ۹۶ را برگزاری جشنواره توسعه و نقد کتب و منابع علوم انسانی دانشگاهها در ۳۰ آذر با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و چاپ تنها مجله علمی پژوهشی کشور با موضوع اختصاصی اقتصاد مقاومتی برشمرد و تأکید کرد: در سال ۹۷ نیز رویکرد کاربردیسازی علوم انسانی را ادامه خواهیم داد.
قبادی در همین زمینه به تشکیل کارگروه ویژه و جدید علوم انسانی و حل نیازها و چالشهای کشور به عنوان چهارمین حوزه طرح جامع اعتلا و ساماندهی علوم انسانی در سال ۹۷ اشاره و ابراز امیدواری کرد: تشکیل این کارگروه، بتواند ظرفیتهای ضمنی و صریح علوم انسانی را از طریق ارائه گزارشهای راهبردی، توصیههای سیاستی، راهکارهای عملی و فرهنگسازی در حوزه سلامت، اخلاق، بهداشت و نیز حل آسیبهای اجتماعی کشور به فعلیت دربیاورد
⏪مشروح خبر
http://www.talie.ir/%d8%aa%d8%a3%d8%b3%db%8c%d8%b3-%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%b4%d8%b4%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9/
#مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅ #مقالات_دانش_پژوهان_مدرسه_صدرا
🎓 #مقاله_دانشجویی
📃 گزیده هایی از مقاله با موضوع: شروع خاموش 2030
✒️✒️ نویسندگان:
💠 مریم مرادی : دانش پژوه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
💠 رضوان حیدریان :دانش پژوه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
💠 بهناز آرشی :دانش پژوه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
💠نجمه یوسفی :دانش پژوه مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرا
⭕️ در تاریخ 25/6/1395 هیئت وزیران کارگروه ملی آموزش را ابلاغ نمودند. هدف این کارگروه «هماهنگی، ارائه ی راهکارهای تحقق اهداف و تعهدات برنامه ی آموزش 2030 همسو با تعهدات برنامه ی اهداف توسعه ی پایدار» بود.
🔸 سندآموزش 2030 ، سندی زیرمجموعه سند توسعه پایدار 2030 میباشد و دارای 7 بند است که در اوایل سال 2016 م به تصویب یونسکو رسید و تاکنون 160 کشور این سند را امضا کرده اند. مطابق این سند «نظامهای آموزشی باید افراد را برای زندگی در جوامع یادگیرندهای که به طور مداوم در معرض تحولات شتابان فناوری است، آماده سازند و شهروندان مسئول و پاسخگوی جهانی تربیت کنند.»
⛔️ ایرادات وارد بر سند آموزش 2030
1️⃣ عدم سیر مراحل قانونی برای بررسی، تصویب و اجرای این سند ↪️
🔻نقض اصل 77 قانون اساسی مبنی بر این که «عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.»
🔻نقض اصل 125 قانون اساسی مبنی بر این که «امضای عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، موافقت نامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت ها و همچنین امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی او است.»
🔻نقض اصل 153 قانون اساسی مبنی بر این که «هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور گردد، ممنوع است.»
🔻 بی اعتنایی به نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه های کشور.
2️⃣ بنیان هایی که سند بر اساس و در جهت آن ها نوشته شده است↪️
🔻 مبانی فلسفی متفاوت شامل:
⬅️ مبانی معرفت شناسی متفاوت
⬅️ مبانی خداشناسی متفاوت
⬅️ مبانی انسان شناسی متفاوت
⬅️ مبانی جهان شناسی متفاوت
⬅️ اهداف متفاوت: هدف آموزش و پرورش ایران تربیت دانش آموزانی در تراز جمهوری اسلامی ایران و زمینه ساز برای جامعه ی عدل مهدوی است اما هدف یونسکو تربیت شهروند جهانی!
💬 ادامه دارد...
✅✅ #مقالات_دانش_پژوهان_مدرسه_صدرا
🎓 #مقاله_دانشجویی
📃 گزیده هایی از مقاله با موضوع: شروع خاموش 2030
3️⃣ ایراداتی که بر متن سند آموزش 2030 وارد است↪️
🔻 استفاده از کلمات و مجموعه کلماتی که در اسناد بالادستی این سازمان تعریف شده اند و این تعاریف از جانب جمهوری اسلامی ایران پذیرفتنی نیستند. (حقوق بشر، شهروند جهانی، صلح، نبود خشونت، برابری جنسیتی، دموکراسی، توسعه، افراد دارای سایر عقاید مذهبی، افراد آسیب پذیر، کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، کنوانسیون حقوق کودک، جنسیت محور، یادگیری مادام العمر، افراد طردشده و ... )
🔻 استفاده از جملاتی که بار حقوقی سنگینی دارند برای مثال این جملات: «دولت ها موظفند تا اهداف جهانی را در اهداف، سیاست ها، طرح ها و اقدامات ملی، چرخه سیاست گزاری و برنامه ریزی، سازماندهی نظام آموزشی و آماده سازی منابع ادغام کنند.» و «کمیسیون ملی یونسکو در کشورهای عضو، نهاد متولی عملیاتی سازی، هدایت و نظارت بر پیشبرد اجرای چارچوب عمل های جهانی در کشورهای عضو هستند.» و ...
4️⃣تبعات احتمالی امضا و پیاده سازی این سند↪️
🔻استفاده از لفظ «عملیاتی سازی» در سند می تواند در پایین ترین حالت خود منجر به تدوین محتوای آموزشی از سوی یونسکو شود. چراکه به موجب آن جمهوری اسلامی ایران به یونسکو اجازه ی اجرای محتوای سند را، طبق صلاحدید این سازمان داده و بر اساس آن یونسکو حق اضافه یا حذف کردن محتوای آموزشی خاصی را دارد.
🔻 استفاده از لفظ «هدایت» در سند می تواند در کمترین حالت خود منجر به دخالت یونسکو در روند مدیریت آموزش و پرورش کشور شود. چراکه به موجب آن جمهوری اسلامی ایران به یونسکو اجازه ی انتخاب نحوه ی آموزش و متولیان آموزشی را به این سازمان داده و بر اساس آن یونسکو می تواند در انتخاب معلمین و دیگر ساختارهای مدیریتی آموزش و پرورش ورود پیدا کرده و اعمال نظر کند.
🔻 استفاده از لفظ «نظارت» در سند، در پایین ترین حالت خود منجر به خروج اطلاعات مهم آموزشی از کشور می شود، چراکه به موجب آن جمهوری اسلامی ایران به یونسکو اجازه دسترسی به اطلاعات مهم آموزشی از قبیل تعداد دانش آموزان، معلمان، وضعیت امکانات آموزشی، مکان و استقامت مدارس و ... هر منطقه را داده است.
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅ #پنج_شنبه_ها⬇️
#گلچین_کانال_های_علوم_انسانی
💢 فصل سوم: اشکال مختلف ارائه محتوای مطبوعاتی
🔸 متخصصان عرصه روزنامهنگاری توسعه معتقدندکه اگر گزارشی دارای حداقل یکی از معیارهای زیر باشد، میتوان در آن آثاری از #روزنامه_نگاری _توسعه را دید:
1️⃣ نگاه انتقادی به برنامهها
👈 توجه انتقادی و بررسی یک رویداد از زوایای مختلف مثبت و منفی سبب خواهد شد گزارش از حالت عادی به یک گزارش تشریحی و تحقیقی مبدل شود.
2️⃣ تأکید بر نیازهای مردم
👈 روزنامهنگاری توسعه به دنبال تحقیق واکاوی در خصوص این موضوع است که طرحها و برنامهها و سیاستهای کلان با نیازهای محلی، منطقهای و ملی همخوانی داشته باشد و همچنین این برنامهها برای جلب مشارکت مردم و همسو با نیازهای واقعی آنان باشد.
3️⃣ ارائه سابقه موضوعها و طرحها
👈 برای شناخت موضوعها و رویدادها، آگاهی از زمینه و سابقه تاریخی رویداد امری ضروری است.
🔸 در بسیاری از موارد حتی لازم است روزنامهنگار توسعه موضوعها و رویدادها را در چارچوب تاریخی گزارش کند تا اهمیت آن مشخص شود.
4️⃣ تأکید بر فرآیندها
👈 در روزنامهنگاری توسعه روزنامهای موفق است که به موضوع و مسائل جامعه توجه و دقت بیشتری داشته باشد و درعینحال که آنچه روی داده است را گزارش میکند، در تکمیل آن گزارش تحقیقی و تشریحی نیز داشته باشد.
🔸 زیرا در روزنامهنگاری توسعه توجه به رویدادها صرفاً کافی نیست و باید به #فرآیندها نیز توجه داشت.
5️⃣ پیشبینی نیازهای آینده
🔸 یک خبرنگار توسعه میبایست برای پیشبینی نیازهای یک جامعه و مردم آن، با یک کارشناس متخصص ساعتها به گفتگوی عمیق و تخصصی بنشیند تا بتواند #نیازهای_آینده یک جامعه را پیشبینی کند...
#مجتمع_آموزشی_پژوهشی_شهید_آوینی
✅ گلچینی از کانال ⬅️
https://t.me/joinchat/AAAAAECc_TAEUGoN4dZwXQ
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir
✅✅✅ #پنج_شنبه_ها ⬇️
#گلچین_کانال_های_علوم_انسانی
🔸 #شهید_آوینی در جایگاه میانهای بین نظامهای معرفتی گوناگون قرار گرفت. خاستگاه تعلیم و تعلم او در نظام علمی #مدرن، در ذیل حاشیهایترین بخش نظام معرفتی مدرن و در ذیل کسانی مثل #هدایت بود. در واقع شهید آوینی این فضای معرفتی را کاملاً درک و لمس کرد، اما جذب آن نشد، بلکه از حضور رویکردهای #پدیدارشناختی و #اگزیستانسیالیستی ، برای توجه به #تضاد این نظام معرفتی با #هویت تاریخی و فرهنگیای که میخواهد ابژۀ آن معرفت بشود به خوبی استفاده کرد.
🔻 او، که خود را از نظر #وجودی و تاریخی مجذوب خیزش عظیم انقلابی، تاریخی و تمدنی مردم #ایران ــ که به صورت یک #انقلاب پُرتوان اجتماعی ظاهر شده بود ــ میدید، همۀ ظرفیتهای این انقلاب را برای کار نظری کردن و تحلیل مسائل پیرامون خود به کار گرفت و با همۀ وجود، به میدان آمد.
🔻 وقتی که فردی با همۀ وجود، خود را به عرصۀ یک #تفکر و #تمدن بسپارد، در عرصۀ تاریخ، نمایندگی آن تفکر را برعهده میگیرد. آوینی از دسته افرادی نبود که در گذر از گسل موجود بین این دو نظام معرفتی فقط به #تقلید از اندیشمندان غربی سخنانی بر زبان آورد و در وضعیت #شیفتگی به غرب و بیگانگی با هویت تاریخی خود فلسفهبافی کند، بلکه او با معرفت تاریخی ایران عجین شده بود و بنابراین سخنانی که بر زبان میآورد حرفهای خودش بود نه تقلیدی از متفکران غربی.
🔻 باید گفت که مهمترین ویژگی آوینی، که شهادت او هم گواه بر این ادعاست، #صداقت او در گذر از این عرصههای متنوع معرفتی بود و از همینرو توانست با دادن وجود خود به این #حقیقت ، حظّی از حقیقت ببرد.
#حمید_پارسانیا
✅ گلچینی از کانال ⬅️
@hparsania
🌳 #مدرسه_علوم_انسانی_اسلامی_صدرا
🌐 @moees_ir