💠 شرکِ گناه
🔸 این حرف غنی و قوی صدرالدین قونوی است که میگوید هیچ کسی گناه نمی کند مگر اینکه مشرک باشد، چرا؟ برای اینکه اگر کسی گناه می کند یا خوردن مال مردم یا نگاه به نامحرم، هرچه باشد، این یا به سبب #سهو است یا به سبب #نسیان است یا به سبب #جهل است یا به سبب #اضطرار است که همه اینها با #حدیث_رفع برداشته می شود، اینها که گناه نیست!
گناه تنها در جایی است که شخص عالمِ عامد است، می داند این مال، رومیزی است زیرمیزی است حرام است، مضطر هم نیست، ساهی هم نیست ناسی هم نیست.
🔸 مال حرام را حرام گفتند چون خدا آدم را از اینها محروم می کند؛ فرمود مال حرام ﴿فَیسْحِتَكُم﴾؛ اسحات می کند یعنی پوست شما را می کَنَد! حالا این شخص می داند که این رومیزی، زیرمیزی یا آن اختلاس یا آن نجومی حرام است، اضطراری هم ندارد، این گناه می کند یعنی چه؟
یعنی خدایا من می دانم که تو گفتی نکن ولی من می کنم! این غیر از شرک چیز دیگر نیست. این تحلیل از صدرالدین قونوی است که هیچ گناهی نیست مگر اینکه سر از شرک در می آورد. اینکه در سوره مبارکه «یوسف» دارد که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ همین است.
🔸 آنجا که #سهو است، #نسیان است، #اضطرار است که با حدیث «رُفِعَ ... مَا لَا یعْلَمُونَ» برطرف شده است، اما آنجا که هیچ مانعی ندارد یعنی جهل نیست سهو نیست نسیان نیست اضطرار نیست اکراه نیست، هیچ چیزی نیست، گناه کردن معنایش این است که خدایا! جناب عالی نظرتان این است ولی من نظرم این است! #درون_هر_گناهی_شرک_است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 7
تاریخ: 1396/10/02
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره700
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی
مصادیق شهروندان
4. بیماران
درباره تعامل با بیماران توصیه های فراوانی از پیشوایان دین آمده كه در اینجا در محورهای عیادت از بیمار، پاداش عیادت، كیفر ترك عیادت موٴمن و ادب عیادت، به ذكر روایاتی بسنده می شود:
عیادت از بیمار
سفارش به عیادت بیمار: امیرموٴمنان (ع) فرمود: رسول خدا (ص) ما را به عیادت بیمار فرمان داده است. [1]
[1]. ... وَ أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص عِیادَةِ الْمَرِیض (روضة الواعظین، ص388).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 365
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
دعای عهد - سید حجت بحرالعلومی.mp3
8.21M
📝 ای بهترین پایان برای جستجوها، العجل!
صوت قرائت #دعای_عهد
قرار صبحگاهی منتظران ثابت قدم ظهور
سرعت مناسب برای قرائت روزانه
🆔 @moflehoon
💠 سقوط
🔸 كسی كه انسان است بی مسما یعنی اسم انسان را دارد ولی #حقیقت_انسان را فاقد است، به دنبال رب بی مسما می رود؛ یعنی كسی را میپرستد و به ربوبیت چیزی اعتقاد دارد كه این اسم، بی مسماست و كاری هم انجام میدهد كه این كار هم اسم بی مسماست.
🔸 درباره #انسان_بی_مسما قرآن كریم فرمود اینها ﴿أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ﴾؛ حقیقت هر كسی به قلب اوست و قلب اینها توخالی است و چیزی در قلب اینها نیست. اگر معرفتی نیست اگر برهانی نیست اگر حجتی نیست، این ظرف خالی است، وقتی خالی بود اینها دیگر انسان نیستند، برای اینكه حیوان هم همین را دارد گیاه هم همین را دارد جماد هم همین را دارد. میزان سقوط اینها البته فرق می كند؛
برخی ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ﴾ هستند،
یك عده ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾اند،
یك عده ﴿كَالْحِجَارَةِ﴾اند،
یك عده ﴿أَشَدُّ قَسْوَةً﴾ هستند!
حالا تا كجا تنزل بكند معلوم نیست؛ گاهی نزدیك حیوانیت است، گاهی حیوان است، گاهی از حیوانیت پست تر است نزدیك حیات گیاهی است، گاهی در حد حیات گیاهی است، گاهی از حیات گیاهی پایینتر است نزدیك جماد است، گاهی جماد است، گاهی ﴿أَشَدُّ قَسْوَةً﴾ است، اینها چند مرحله است.
🔸 این انسان بی مسماست، #انسان_بی_مسما به دنبال رب بی مسما می رود یعنی چیزی را رب می داند كه رب نیست. اگر آسمان است اگر زمین است اگر ستاره است اگر بشر است اگر فرشته است اینها همه مخلوق خدایند و اطلاق رب بر اینها غلط است نه مجاز؛ اینها هیچ سمتی در ربوبیت ندارند. اینها كه انسان بی مسمایند رب بی مسما را می پرستند، قهراً نتیجه این دو اسم بی مسما این است كه عبادتشان هم بی مسماست یعنی #صورت_عبادت است نه #سیرت_عبادت، لذا وقتی وارد صحنه قیامت می شوند، این اعمال عبادی خودشان را كه می بینند، می بینند چیزی نیست: ﴿وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً﴾.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 39
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره702
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی
مصادیق شهروندان
4. بیماران
عیادت از بیمار
اهمیت عیادت بیمار مؤمن: امام صادق (ع) فرمود: موٴمن بر موٴمن هفت حق دارد كه اگر آنها را رعایت نكند از ولایت و طاعت الهی خارج می شود. هفتمین حق این است كه... در زمان بیماری از او عیادت كند. [1]
[1]. لِلْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ سَبْعُ حُقُوقٍ وَاجِبَاتٍ ... إِنْ خَالَفَهُ خَرَجَ مِنْ وَلایةِ اللَّهِ وَ تَرَكَ طَاعَةَ اللَّهِ ... وَ الْحَقُّ السَّابِعُ أَنْ ... تَعُودَهُ فِى مَرَضِهِ (روضة الواعظین، ص291ـ292).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 366
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم
📋ایمان آوردن لحظه آخری فرعون؛ آیه با ذکر معجزه بزرگ گذشتن بنی اسرائیل از نیل آغاز می شود و اینکه فرعون و لشکرش از روی ظلم و تجاوز، آنها را دنبال کردند و وارد فضای خشک شده درون رود شدند. اینجا بود که به فرمان خدا آبها به روی هم ریخت و فرعون و لشکریانش را در بر گرفت. در این هنگام غرقاب دامن فرعون را فرو
گرفت، پس نور توحيد فطرى درونش درخشيد. فرياد زد: و اظهار ایمان کرد. آن هم نه تنها با قلب، بلكه عملا هم در برابر پروردگار تسلیم شد. به اميد اينكه همانگونه كه (خداى بنى اسرائيل ) آنها را از اين امواج كوه پيكر رهائى بخشيد، او را نيز رهائى بخشد، لذا مى گويد: به همان خداى بنى اسرائيل ايمان آوردم !. ولى بديهى است چنين ايمانى كه به هنگام نزول بلا و گرفتار شدن در چنگال مرگ اظهار مى شود، در واقع يك نوع ايمان اضطرارى است ، كه هر جانى و مجرم و گنهكارى دم از آن مى زند، بى آنكه ارزشى داشته باشد و يا دليل بر تكامل و حسن نيت و صدق گفتار او گردد. پس پذیرشی از سوی خدا در پی ندارد.
🔷 آیه روز :
وَ جَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ بَغْيًا وَ عَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ (یونس / آیه 90)
🔶 ترجمه:
بني اسرائيل را از دريا (رود عظيم نيل) عبور داديم، و فرعون و لشكرش از سر ظلم و تجاوز بدنبال آنها رفتند، تا هنگامي كه غرقاب دامن او را گرفت گفت ايمان آوردم كه هيچ معبودي جز كسي كه بني اسرائيل به او ايمان آورده اند وجود ندارد، و من از مسلمين هستم!
📅 سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
#ایمان ، #هدایت ، #فرعون ، #بنی_اسرائیل
🌼#هر_روز_یک_آیه🌼
🆔 @moflehoon
دعای عهد - سید حجت بحرالعلومی.mp3
8.21M
📝 خواهی نشوی رسوا، همرنگ امامت شو ❤️
صوت قرائت #دعای_عهد
قرار صبحگاهی منتظران ثابت قدم ظهور
سرعت مناسب برای قرائت روزانه
🆔 @moflehoon
💠 مدیریت اسلامی
🔸 ﴿یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ﴾ چرا؟ برای اینكه ﴿إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾. حالا ملاحظه کنید #مدیریت_اسلامی را قرآن چگونه تبیین می كند: چه در این بخش چه در سوره مباركه «یوسف» فرمود مدیر اسلامی, مسئول در یك نظام اسلامی، گذشته از آن #اوصاف_عامه كه باید اهل نماز باشد اهل روزه باشد معصیت نكند _ آنها جزء وظایف عامّه هر مسلمان است _ از نظر مسئولیت مدیریتی باید دو عنصر را داشته باشد: یكی اینكه مدیر خوب باشد و در کار خودش درایت خوبی داشته باشد و دیگر اینكه پاك باشد.
🔸 اگر كسی در رشتهای تخصص نداشت یا اینكه در آن رشته متخصّص بود ولی طاهر نبود، او در نظام اسلامی مدیر نیست؛ این هم باید #امین باشد #پاك باشد و هم باید #نیرومند باشد اهل #درایت و #مدیریت باشد تا این كار را خوب پیش ببرد؛ فرمود: ﴿إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾؛ ولو موسای كلیم اگر بخواهد شبانی را به عهده بگیرد باید ﴿الْقَوِی الْأَمِینُ﴾ باشد!
در جریان یوسف صدیق (سلام الله علیه) در سوره مباركه «یوسف» گذشت ﴿اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾؛
🔸 وزیر باید اهل درایت و مدیریت خوب و طهارت خوب باشد, چوپان باید اهل درایت و مدیریت خوب و طهارت خوب باشد؛ اگر كسی خواست رُفتگر باشد پیك بهداشت باشد، در كارش باید متخصّص باشد و پاك, اگر كسی خواست وزیر باشد در كارش باید متخصّص باشد و پاك! این می شود مدیریت اسلامی این می شود نظام اسلامی این می شود اداره اسلامی؛ #پاك بودن و #مدیریت! اگر این چنین باشد دیگر مشكلی پیش نمی آید.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه قصص جلسه 9
تاریخ: 1391/07/11
🆔 @moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم
📋آرامش و امنیت ، ارمغانی برای بهشتیان؛ قبلا هم بسیار گفته شده که ذکر نعمت های بهشتی در قرآن فواید بسیاری دارد. بیان این نعمات آن هم به صورت ملموس و منطبق با آنچه که در دنیا انسان ها می شناسند، کمک می کند تا حتی برای ضعیف ترین عقل ها و کوتاه فکر ترین انسان ها نیز قابل فهم بوده و ایجاد انگیزه کند. (هر چند که آیات دیگری هم وجود دارد که تصریح می فرماید که درک نعمت های بهشتی از فهم ما بالاتر است.) از طرف دیگر این نعمت ها می تواند به ما نشان دهد که چه سبک زندگی را در دنیا باید هدف گذاری کنیم. مثلا تأکید به مصرف میوه در میان نعمت های بهشتی، یعنی اگر می خواهی در دنیا هم بهشتی زندگی کنی نباید از مصرف میوه بگذری! آیه مورد بحث امروز می فرماید كه بهشتيان بر فرشهائى نشسته و تكيه كرده اند كه آستر آنها از پارچه هاى ابريشمين است. معمولا انسان وقتی تکیه مى كند كه در محيطى آرام و در نهايت امنيت باشد، اين تعبير نشانه آرامش كامل روح بهشتيان است . سپس در انتهای آیه خداوند می فرماید: (ميوه هاى رسيده اين دو بهشت در دسترس است ) . آرى زحمتى كه معمولا در به دست آوردن ميوه ها در دنيا وجود دارد در آنجا به هيچوجه نيست، حتی به اندازه برخاستن برای چیدن میوه از درخت!
🔷 آیه روز:
مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ جَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ (الرحمن / آیه 54)
🔶 ترجمه:
این در حالى است كه آنها بر فرشهایى تكیه كرده اند با آسترهائى از دیبا و ابریشم، و میوه هاى رسیده آن دو باغ بهشتى در دسترس است!
📅 پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
#آخرت ، #میوه ، #آرامش ، #بهشت ، #امنیت ، #سبک_زندگی
🌼#هر_روز_یک_آیه🌼
🆔 @moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم
📗 #روزی_یک_صفحه_قرآن #صفحه_278
🌸 پنج شنبه است و یادی کنیم از اموات(فاتحه) 🌸
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره706
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی
مصادیق شهروندان
4. بیماران
عیادت از بیمار
همنشینی با بیماران پوستی: در یكی از روزهایی كه رسول خدا (ص) اطعام می كرد، مردی سیاه چهره و مبتلا به بیماری آبله (:بیماری ساری و واگیر) كه پوستش تاول زده بود وارد شد. وی چون می خواست كنار كسی بنشیند او از كنارش بر می خاست. پیامبر (ص) [وقتی چنین دید] او را كنار خود نشانید. [1]
[1]. . رُوِىَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ یطْعِمُ، فَجَاءَ رَجُلٌ أَسْوَدُ بِهِ جُدَرِىٌّ قَدْ تَقَشَّرَ، فَجَعَلَ لا یجْلِسُ إِلَی أَحَدٍ إِلاَّ قَامَ مِنْ جَنْبِهِ، فَأَجْلَسَهُ النَّبِىُّ ص إِلَی جَنْبِه (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج1، ص201).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 367
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
💠 حصن الهی
🔸 مؤمن معنای آن معتقد نیست، #مؤمن به معنای کسی خدا را قبول دارد و پیغمبر را قبول دارد نیست، اینها لازمه معنای ایمان است! «آمَنَ» که به معنی «إعتَقَدَ» نیست! «آمَنَ» که به معنی قبول نیست! «آمَنَ» یعنی «دَخَلَ فِی المَأمَن».
🔸 فرمود: «کَلِمَةُ لا إِلَهَ إِلا الله حِصْنِی»، اگر کسی بیاید در این «مأمَن» می شود #مؤمن؛ فرمود من دِژبان هستم و این هم دِژ من است، اگر کسی #اعتقاد پیدا کرد و #عمل کرد، یعنی وارد در این دِژ و این «حِصن» و این قلعه شد که دژبان آن ذات اقدس الهی است.
«وَلَایةُ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی» هم در همان محدوده است، بیرون آن محدوده نیست و دو قلعه نیست؛ در همان محدوده #قلعه_الهی این قلعه عَلَوی و اهل بیت آنجا وجود دارد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 1
تاریخ: 1394/12/08
🆔 @moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حصن الهی
🔸 مؤمن معنای آن معتقد نیست، #مؤمن به معنای کسی خدا را قبول دارد و پیغمبر را قبول دارد نیست، اینها لازمه معنای ایمان است!
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
💠 شهود باطنی
🔸 آدم وقتی می خواهد به جایی برسد كه ببیند زید نیتش چیست، این دیگر با فلسفه و كلام حل نمی شود؛ این فقط با #عرفان_عملی حل میشود نه با #عرفان_نظری نه با بحث های مفهومی و حصولی؛ این با راه اُویس قَرَن حل می شود.
🔸 مرحوم حاج آقا رحیم ارباب (رضوان الله علیه) از بزرگان علمای اصفهان بود، ایشان می گفت عصرِ روزی در ماه مبارك رمضان بود، اسمِ یک عالِم اصفهانی را بُرد كه فلان بزرگوار امام جماعت مسجد امامِ فعلی بود. مسجد امام نظیر برخی مساجد دیگر یك هَشتی ورودی دارد؛ این پیشنماز محترم نزدیك مغرب روز ماه مبارك رمضان داشت به طرف مسجد می رفت كه نماز مغرب را بخواند، وقتی وارد هشتی شد دید گاوی در همین هشتی دارد می آید و مكرّر به طرف این دارد حمله می كند، این مكرّر عبایش را جمع می كرد خودش را می كشید كنار دیوار و بالأخره نگذاشت آن گاو بیاید. فردا دید درِ خانهاش را میزنند، یكی از متموّلان و سرمایه داران آن منطقه بود، رفت به حضور ایشان و گِله كرد كه آقا ما دیروز غروب خواستیم بیاییم آنجا دست شما را ببوسیم هر چه به طرف شما نزدیك می شدیم شما فاصله می گرفتید، چرا از ما فاصله می گیرید، آن عالم گفت من که جنابعالی را ندیدم!
خب باطنِ این فرد همان حیوان بود كه این عالم دید، پس معلوم می شود این راه هست منتها حالا ما این راه را نرفتیم ما نمی بینیم، بحث دیگر است! بعضی در #خواب می بینند بعضی در #بیداری می بینند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه حج جلسه 40
تاریخ: 1390/03/21
🆔 @moflehoon