کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین ☑️قسمت ۴۵ ▪️خدا به پیامبر اکرم میفرماید: «عَسَىٰ رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَك
#حسین_منی_و_انا_من_حسین
☑️قسمت ۴۶
▪️قال سید الکونین صلوات الله علیه: «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ». اهلبیت علیهم السلام در بالاترین مرتبهی وجودیشان یک نور واحد هستند. این نور واحد که نور ازلی و ابدیست از حق متعال مشتق شده است. اشتقاق ادبی ظل اشتقاق حقیقی است. اسامی و اقسام افعال در ابواب مختلف از مصدر مشتق شدهاند و شراشر وجودیشان را مصدر پر کرده است. یعنی شما هیچ فعلی را نمیبینید که از مصدرش خالی باشد بلکه تعینات، حیثیات و شئون مصدر خودش است. مصدر را از آن حیثی که انجام دهندهی کاری باشد، فاعل میگویند. فاعل همان فعل است از آن حیثی که که کاری انجام میدهد. از آن حیثی که مورد فعل واقع میشود مفعول است و هکذا اگر بخواهیم این فعل را ماضی یا مضارع کنیم و یا در ابواب مختلف ببریم، این مصدر اشکال و اطوار مختلفی به خود میگیرد اما در نهایت همین مصدر است به اشکال و حیثیات مختلف. به همین وزان که فعل و اسم از مصدر مشتق شدهاند، نور واحد اهلبیت علیهم السلام که کلنا نور واحد که حقیقت ازلی و ابدیست از حق متعال مشتق شده است.
▪️عرض شد که این اشتقاق هم همان انفطار است. «فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ». خدا آسمان و زمین را انفطار کرده است. «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» (روم/۳۰) انفطار انفطر الازهار من الانوار. یعنی شکوفهها از شاخهی درخت منفطر شدهاند. شکوفه از دل شاخه بیرون زد. شکوفه شکوفه است و شاخه شاخه اما این شکوفه از شاخه جدا نیست بلکه ظهور این شاخه است و همچنین شاخه هم نیست: «الهی موج از دریا خیزد و با وی در آمیزد، در وی گریزد و از وی ناگزیر است»
▪️«إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ». موج دریاست اما موج موج است و دریا هم دریاست. موج تمام هستی خود را از دریا دارد. مشتق شدهی از دریاست. میتوانیم بگوییم که موج غیر از دریاست؟ موج دریاست. دریا هم آب است. چون خود دریا هم نحو تعینی از آب است. آن آب حیات حقیقی... که حضرت علی اکبر علیه السلام میفرماید: «يَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِي». عطش مرا کشته است و حضرت اباعبدالله زبان در کام او میگذارد یا انگشترش را در کام علی اکبر میگذارد. این انگشتر چیست؟ این زبان چیست؟ چطور میشود بعد از این که امام حسین این کار را میکند ایشان اَتَقوّی بها علی الاعداء. قوت پیدا میکند و وارد کارزار میشود و ۲۵۰ نفر را به درک واصل میکند. «جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی». ما حیات هر چیزی را از آب قرار دادیم. کل شیء... ذهنتان صرفا به سمت عالم طبیعت نرود، در همین عالم ظاهر اگر بگوییم افلاک و ستارگان و منظومهها همه از آب باشند، در عالم ملکوت هم آب به این شکل وجود دارد؟ در عالم جبروت چطور؟ پس این چه آبی است که جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی؟ حیات هر شیئی به این آب است. غرض این که بین موج و دریا در ذهنتان یک آبی را هم مقدر داشته باشید. شراشر وجودی این موج دریاست. اما آیا موج دریاست؟ موج مشتق شدهی از دریاست. یعنی یک نحوهای از ظهور و بروز دریاست. ما بینهایت موج داریم. دقت کنید هیچ دریایی نداریم که موج نداشته باشد. ممکن است امواج دریایی ریز باشد اما همواره موج دارد. لذا حق متعال هم نمیتواند بدون ظهور باشد...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_مراتب_نفس_اماره ☑️قسمت ۱۵ ▪️بنی اسرائیل از پرستش خدای یگانه به گوساله پرستی روی آوردند. «و
#شرح_مراتب_نفس_اماره
☑️قسمت ۱۶
▪️در امت پیغمبر هم همین اتفاق افتاد و عدهای گوساله پرست شدند و جنگ صفین اتفاق افتاد. حمله به مدینه به دستور یزید اتفاق افتاد و چه جنایات و خونریزیهایی رخ داد. وقتی از علی بن ابیطالب علیه السلام روی برگرداندند و به سمت گوساله رفتند، خروجی آن همین میشود. یا توبه میکنید و کشته میشوید یا توبه نکردید و هدر میروید. اینجا هم میفرماید که اگر میخواهید خدا شما را ببخشد باید خودتان را بکشید. این نفس پلید حیوانی را باید قلع و قمع کنید. اگر هوای نفست را از بین ببری، نجات پیدا میکنی. همانگونه که آن مرده با اصابت گوشت آن بقره زنده میشود. «وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُوا بَقَرَةً قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ »(بقره/۶۷)
▪️بنی اسرائیل پاسخ دادند که آیا شما ما را به سخره گرفتهای تا ما را خفیف کنی؟ قرآن درباره ی فرعون اینگونه میگوید: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ» (الزخرف/۵۴) انسان کامل که کسی را مسخره نمیکند تا بر او غلبه کند! این وهم و خیال و شیطان است که از طریق مسخره کردن دیگران را تحت حکومت خود در میآورد. فرعون هم اینگونه بود. فرعون مظهر اتم نفس اماره است و به همین دلیل برای این که بر قوم خودش تسلط پیدا کند تا او را اطاعت کنند، آنها را خفیف میکند چون اینها فاسد هستند.
▪️قوم من و شما اعضا و جوارح و قوای ما هستند. اگر اعضا جوارح و قوای ما فاسد بشوند یعنی چشم مرتب گناه بکند، گوش مرتب هرزه بشنود، زبان کارش دروغ گفتن و تهمت زدن و غیبت کردن باشد، خیال و وهم ما مدام دنبال گناه باشد، نفس اماره او را به خفت میکشاند. وقتی نفس آنها را خفیف کرد، دیگر این اعضا و جوارح و قوا صددرصد تابع نفس اماره هستند. نفس اماره به هر بدی و زشتی آنها را دعوت کند، آنها به نفس نه نخواهند گفت. به دست و پا اگر دستور دهد تا گناه کنند، انجام میدهند. اما عقل اینگونه نیست. عقل هرگز من و شما را به سخره نمیگیرد. هم تسخیر و مُسخّر کردن به جنبهی حیوانی ما برمیگردد و هم این مسخره کردن. تا من و شما مُسخّر کسی نشویم به این دام نمیفتیم. قرآن هم میگوید که بعضی ها بعضی دیگر را به تسخیر خود درمیآورند. انسان به ما هو انسان مسخّر کس دیگری نمیشود. انسان به ما هو انسان عقل است و عقل برتری دارد. «قُلْنَا لَا تَخَفْ إِنَّكَ أَنتَ الْأَعْلَىٰ» (طه/۶۸) جناب موسی شما علو و برتری دارید. به این توجه نکن که فرعون میگوید: «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَىٰ» (نازعات/۲۴) فرعون نفس است و فقط میتواند انسان خوار و کوچک را به تبع خود دربیاورد. انسان از آن حیثی که انسان است هیچ نقصی ندارد. «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي» (حجر/۲۹) مگر روح حق متعال نقص دارد؟ مگر انسان از آن جنبهای که به حق متعال اتصال دارد، نقص دارد؟ خیر. لذا آن جنبه ی باطنی و روحانی من و شما اسمش انسان است....
#ح_م
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️خلیفهی عبّاسی برای به شهادت رساندن امام علیه السّلام یکی از مأمورانش را احضار کرد و از او پرسید در راه من حاضری از چه چیزت بگذری؟ گفت از همهی مالم. خلیفه گفت: نه، برو. بعد دوباره احضارش کرد و همان سؤال را پرسید، گفت از همهی مالم و جانم. خلیفه گفت: نه، برو. باز احضارش کرد و همان سؤال را کرد، گفت از مالم و جانم و دینم. خلیفه گفت: حالا شد. پس برو و امام را به شهادت برسان.
▪️در دستگاه ظلمه اگر کسی بخواهد مقبول واقع شود، باید از دینش بگذرد. ما در دستگاه خوبان اگر حاضر نباشیم در راه آنها از دینمان بگذریم، چطور انتظار مقبول واقع شدن داریم؟ دوست اهل بیت علیهم السّلام دینی جز محبّت خدا و خوبان خدا ندارد: یا دینَ مَن لا دینَ لَهُ: ای دین کسی که دینی ندارد. نکند مقدّسمآبیها ما را از خوبان خدا جدا کند.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات27-26 آل عمران، قسمت چهارم بخش اول ● رزق ، چيزى است كه مورد انتفاع مرزوق واقع شود و ربطى به زيا
آیات 27-26 آل عمران ، قسمت چهارم
بخش دوم
● بحث روايتى
در كافى از عبد الاعلى ، مولاى آل سام از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه گفت :
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 222
حضور آن جناب عرضه داشتم قرآن كريم مى فرمايد: ((قل اللّهم مالك الملك ، توتى الملك من تشاء، و تنزع الملك ممن تشاء)) آيا جز اين است كه ملك بنى اميه را خدا به آنان داده ؟ فرمود: اينطور كه تو فكر كرده اى نيست ، خداى عزوجل ملك را به ما داد، ولى بنى اميه از دست ما ربودند، همانطور كه خدا به مردى جامه نو مى دهد، ولى چپاولگرى آنرا از دست وى مى ربايد، همچنان كه نبايد گفت خدا به چپاولگر جامه روزى كرده ، چون جامه مال او نيست ، همينطور نبايد گفت خدا به بنى اميه ملك داده است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️هرگاه از قم به مشهد مشرف میشد و هم چنین در راه بازگشت از مشهد به قم، در تهران توقفی میکرد و به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم علیهالسلام میرفت.
گاهی پیش میآمد که نیمهشب به حرم میرسید و درهای حرم بسته بود. اثاث را پشت در حرم میگذاشت یا اتاقی میگرفت و در آنجا منتظر میماند تا در حرم باز شود. میفرمود: به هر نحوی هست، نباید محروم بشویم.
◾️رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٠◾️
◾️به مناسبت سالروز ولادت مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام◾️
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️« اهل تهران اگر هفتهای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کردهاند.»
▪️[آیتالله بهجت قدسسره ] برای حضرت عبدالعظیم علیهالسلام عظمت و احترام خاصی قائل بودند؛ نه از نظر امامزاده بودنش، بلکه از نظر اینکه حضرت عبدالعظیم علیهالسلام به مقامات عرفان و توحید رسیده بود. یعنی امامزاده بودن یک جهتش بود و مزید بر آن، عالم بالله بودن حضرت عبدالعظیم بود.
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
#سؤال: ویژگی حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام چه بود که زیارت ایشان با زیارت امام حسین علیهالسلام مطابقت دارد؟
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️[ایشان] از اولاد فاطمه ای بود که اهل ولایت بود. و [اینکه] در میان اولاد فاطمه علیهاالسلام، با آن مقامات علمی و عملی که داشتند، ولایت را هم داشته باشند، فوقالعاده اند دیگر، خدا می داند. چون «لیسوا کسائر النّاس؛ مانند سایر مردم نیستند».
◾️رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٠۶◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️هرگاه از قم به مشهد مشرف میشد و هم چنین در راه بازگشت از مشهد به قم، در تهران توقفی میکرد و به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم علیهالسلام میرفت.
گاهی پیش میآمد که نیمهشب به حرم میرسید و درهای حرم بسته بود. اثاث را پشت در حرم میگذاشت یا اتاقی میگرفت و در آنجا منتظر میماند تا در حرم باز شود. میفرمود: به هر نحوی هست، نباید محروم بشویم.
◾️رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٠◾️
◾️به مناسبت سالروز ولادت مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام◾️
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️« اهل تهران اگر هفتهای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کردهاند.»
▪️[آیتالله بهجت قدسسره ] برای حضرت عبدالعظیم علیهالسلام عظمت و احترام خاصی قائل بودند؛ نه از نظر امامزاده بودنش، بلکه از نظر اینکه حضرت عبدالعظیم علیهالسلام به مقامات عرفان و توحید رسیده بود. یعنی امامزاده بودن یک جهتش بود و مزید بر آن، عالم بالله بودن حضرت عبدالعظیم بود.
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
#سؤال: ویژگی حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام چه بود که زیارت ایشان با زیارت امام حسین علیهالسلام مطابقت دارد؟
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
▪️[ایشان] از اولاد فاطمه ای بود که اهل ولایت بود. و [اینکه] در میان اولاد فاطمه علیهاالسلام، با آن مقامات علمی و عملی که داشتند، ولایت را هم داشته باشند، فوقالعاده اند دیگر، خدا می داند. چون «لیسوا کسائر النّاس؛ مانند سایر مردم نیستند».
◾️رحمت واسعه، ویراست سوم، ص٣٠۶◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حب_فی_الله_و_بغض_فی_الله
▪️در احادیثی که از پیامبر اکرم و ائمّة معصومین علیهم افضل صلوات المصلّین در کتب معتبر حدیثی ذکر گردیده است، حبِّ فی الله و بغض فی الله، یعنی دوستی به خاطر خدا و دشمنی به خاطر خدا، لازم و ملزوم یکدیگر و به عنوان محکمترین پیوند دهنده ی بین شخص و ایمان راستین و آنچه ایمان در آن خلاصه میشود، معرّفی شده است.
▪️امام باقر علیه السّلام میفرمایند: هنگامی که خواستی پی ببری که خیری در خودت هست، به قلب خود نظری بیفکن. پس اگر اهل طاعت الهی را دوست و اهل معصیت پروردگار را دشمن میدارد، بدان در تو خیری هست و خداوند تو را دوست میدارد. ولی آن گاه که اهل طاعت الهی را دشمن و اهل معصیت خداوند را دوست میدارد، بدان که در تو خیری نیست و خداوند تو را دشمن میدارد.
▪️و پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم میفرمایند: محکمترین دستگیره ی ایمان دوست داشتن در راه خدا و دشمن داشتن در راه خدا و به ولایت اولیاء خدا گردن نهادن و از دشمنان خدا بیزاری جستن است. همچنین آن حضرت فرمودند: در راه خدا مهر بورز و در راه خدا دشمن بدار و در راه خدا #ولایت بپذیر و در راه خدا دشمنی کن، زیرا جز از این راه نمیتوان به ولایت الهی نایل شد. پس آن گاه به #علی علیه السّلام اشاره کرده و فرمودند: آیا این را میبینی؟ راوی عرض کرد: آری. حضرت رسول فرمودند: دوستِ این، دوست خداست، پس او را دوست بدار و دشمنِ این، دشمن خداست، پس او را دشمن بدار.
▪️از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدند آیا دوستی و دشمنی از ایمان است؟ حضرت فرمودند: آیا #ایمان چیزی جز دوستی و دشمنی است؟
▪️باید توجّه داشت که حبّ و #دوستی، اصل، و بغض و #دشمنی، از تبعات و لوازم آن است. یعنی شخصی که کسی را دوست میدارد، بالتّبع دشمنان او را دشمن میدارد. بنابراین محبّت و دوستی خدا و اولیاء خدا، اصل، و نفرت و عداوت دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا، از لوازم و تبعات آن است.
◾️استاد مهدی طیب، #ره_توشه_دیدار ، ص ۱۹۳-۱۹۱◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
گوش خر بفروش و دیگر گوش خر
این سخن باور ندارد گوش خر
▪️هوشمندی از باطن انسان است. ما از صبح تا شب چقدر چیزهای مختلف میبینیم و میشنویم اما تو گویی که آنها را ندیدهایم یا نشنیدهایم. مولوی میفرماید: چشم باز و گوش باز و این عمی حیرتم از چشم بندی خدا؛ یعنی حقایق را نمیبینی.
▪️صدا دارای وجه طبیعی و مادی است که همان فرکانس است و یک وجه «معنی» دارد. یعنی یک معنایی را منتقل میکند. زمان بر همه چیز عبور میکند و فرسوده و پیر میکند اما «معنی» را نمیتواند فرسوده کند.
#دکتر_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 27-26 آل عمران ، قسمت چهارم بخش دوم ● بحث روايتى در كافى از عبد الاعلى ، مولاى آل سام از ام
آیات 27-26 آل عمران، قسمت چهارم
بخش سوم
● آيا ملك و حكومت بنى اميه را خدا به آنان داد؟
مؤلف : نظير اين روايت را عياشى از داود بن فرقد از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده ، البته منظور امام (عليه السلام ) دادن تشريعى است ، نه تكوينى چون از نظر تكوين ملك بنى اميه را هم خداى تعالى داده ، در سابق هم گفتيم كه دادن ملك دو جور است ، يكى تكوينى يعنى آفريدن ، و در دسترس گذاشتن آن ، به طورى كه انسان صاحب ملك ، قدرتش را در بين مردم گسترش دهد، و در بين آنان نفوذ كلمه و امر مطاع و خواست بى چون و چرا داشته باشد، حال چه به عدالت ، و چه به ظلم .
همچنان كه خود خدا ملك جابرانه نمرود را هم از خودش دانسته و فرموده : ((ان آتيه اللّه الملك )) كه ان شاء اللّه در معناى تكوينى بودن اين عطيه بحث خواهيم كرد.
و دوم عطيه تشريعى و آن عبارت است از اينكه خداى تعالى حكم كند به اينكه فلانى بايد حكمران شما باشد، و اطاعتش بر شما واجب است . همچنان كه درباره طالوت چنين حكمى رانده ، و فرموده : ((ان اللّه قد بعث لكم طالوت ملكا)) و اثر اين ملك وجوب اطاعت مردم از او و ثبوت ولايت او بر مردم است ، كه محققا جز به عدل نمى تواند باشد، و اين مقام خود مقامى است ارجمند، و پسنديده نزد خداى سبحان و آنچه كه بنى اميه داشتند ملك به معناى اول و اثر آن بود، و گويا امر بر راوى حديث مشتبه شده ، و ملك را به معناى اول گرفته و اثرش را اثر ملك به معناى دوم پنداشته ، و خيال كرده حالا كه ملك تكوينى در اختيار بنى اميه قرار گرفته شرعا هم مردم محكوم به اطاعت از ايشانند، لذا امام (عليه السلام ) او را متوجه كرد كه بنى اميه داراى اين ولايت تشريعى نبودند، و ولايت تشريعى خاص ائمه اهل بيت است . و به عبارت ديگر ملكى كه بنى اميه به دست آوردند ملكى بود پسنديده اگر در دست ائمه اهل بيت قرار مى گرفت ، و چون در دست بنى اميه قرار گرفته ملكى است مذموم براى اينكه ملكى است غصبى ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 223
و دادن چنين ملكى را نبايد به خدا نسبت داد، مگر از باب استدراج و مكر، همچنان كه ملك نمرود و فرعون را هم خدا به ايشان داد تا با آنان مكر كند، و است دراجشان نمايد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei