تدبر۲۳، حدادپور جهرمی ۲۰۲۱۰۵۰۶_۱۸۱۱۳۰.mp3
5.46M
نکاتی از #جزء_بیست و سوم قرآن
#حدادپور_جهرمی
بچه ها احتمالا تا چند دقیقه دیگه، جلسه را در روبیکا برگزار کنیم.
به این آدرس👇
#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_بیست_وسوم
🔴 آیه ۶۵ یس
نَختِمُ : مهرزدن
تشهد : گواهی اعضاء در قیامت
✔️ذکر نام دست و پا در این جا از باب نمونه است ، چون در آیات دیگر هم داریم که گوش و چشم و دل مورد سوال قرار می گیرند .و حتی پوست هم گواهی می دهد . به هر حال عضوی که تحت اختیار ما کاری کرده باشد در قیامت بر علیه یا نفع ما شهادت می دهد .
✔️ اعضای بدن یک نوع درک و شعور دارند که می تواند در قیامت شهادت دهند ، بدون نیاز به حرف زدن و دفاع کردن یا دفاع نکردن ما .
✔️ قوی ترین گواه در قیامت که شاهدش هستیم اقرار و اعتراف عامل جرم است .( همان شخص یا عضو ) و این نشان می دهد که اعضای بدن در قیامت تابع ما نیستند .
این یکی از ابتدایی ترین و محوری ترین موضوعاتی است که در معاد جسمانی مطرح می شود .
👈حواست باشد که توسط اعضا و جوارح بدن در محضر پرودگار عالم ، گناه و معصیت مرتکب نشوی !
🔴 آیه ۶۸ یس
نُنَکِسه : وارونه کردن
مراد از تنکیس یا همان ننکسه بازگشت انسان به حالت کودکی که حداقل چهار صفت درانسان زنده می شود :
✔️۱ .جهل و فراموشی که امروزه به آن آلزایمر گفته می شود .
✔️ ۲ . ضعف و سستی حتی در انجام کارهای ابتدایی
✔️ ۳ . زودرنجی
✔️ ۴ . حساسیت زیاد و اشک روان
انقدر پیری های سخت در پیش داریم اما توبه کردن را به تاخیر می اندازیم .با وضعیت موجود اصلا معلوم نیست پیر شویم اگر هم پیر شویم اصلا حال و حوصله توبه و خیلی مسائل دیگر را نداریم .
✔️ در احترام به پیران وجود نازنین پیامبر ( ص) فرمودند : احترام نهادن به مسلمان سالخورده ، احترام به خداوند متعال است .
✔️انسان باید حواسش جمع باشد مطابق سن و سالش عمل کند . زشت است در جوانی تیپ پیرمردها و یا در سنین سالخوردگی ، شکل و قیافه جوان ها را به خود بگیریم .
حتی وقتی شخصی به دیدار پیامبر ( ص) می رفت پیامبر ابتدا خودش را مرتب می کرد و بعد در را باز می کرد و می فرمودند : انسان اولا باید مرتب باشد و هم اینکه کسی که به دیدار ما می آید حقی به گردن ما دارد و یکی از حقوقش اینست که ما باید مرتب و منظم باشیم .
به بهانه معنویت و سیر و سلوک به ظاهر خود بی اهمیت نباشیم .
آراسته بودن به معنای جلب توجه هم نیست . اهمیت دادن به ظاهر به معنای بزک دوزک کردن ظاهر نیست .
🔴 آیه ۷۰ یس
حَی : زنده معنوی ، شخص عاقل و اندیشمند و بیداردل
یَحِقَّ : واجب شود ، مسلم گردد
✔️ حی در برابر کفر قرار داده شده یعنی یا باید حی باشیم یا باید کافر باشیم .
نقطه مقابل حی در اینجا مردن نیست .
بلکه از نظر فطری، عقلانی ، دانایی زنده باشد .
در قرآن حداقل درباره ۵ نوع حیات صحبت شده :
✔️ ۱ . حیات نباتی : یحی الارض بعد موتها
✔️ ۲ . حیات حیوانی : کنتم امواتا فاحیاکم
✔️ ۳ .حیات فکری : دعاکم لما یحییکم
✔️ ۴ . حیات اجتماعی : ولکم فی القصاص حیوه
✔️ ۵ . حیات قلبی و روحی : لینذر من کان حیا
قرآن افرادی را که دارای دلهای زنده و روحهای پاک و آماده هستند هشدار می دهد .
این وظیفه ماست که ببینیم در کدامیک از نمونه های حیات ، زندگی می کنیم .
آیا صرفا مانند نبات رشد پیدا می کنیم یا مانند یک حیوان به مسائل حیوانی فقط توجه می کنیم یا یک پله بالاتر "حیات فکری " هم داریم و یا بالاتر از آن به حیات اجتماعی هم فکر می کنیم ، فقط خود دوست نیستیم ، بلکه جامعه دوست و انقلاب دوست هم هستیم
و یا بالاتر حیات قلبی و روحی که باعث زنده شدن بشریت می شود .
اینها را باید در خودمان تقویت کنیم و در عین حال این پنج مورد ، پنج مرحله و پله پله صعود هم هست . در مرحله یک و دو نمانیم و بالاتر برویم .
نکاتی از جزء بیست و سه قرآن.pdf
61.5K
#نمودار تدبر در برخی آیات جزء بیست و سوم
تدبر۲۴، حدادپور جهرمی ۲۰۲۱۰۵۰۸_۰۲۳۲۵۴.mp3
4.58M
نکاتی از #جزء_بیست و چهارم قرآن
#حدادپور_جهرمی
علیکم السلام
تفاهم سیاسی تا جایی مهمه که به اساس زندگی مشترک ضربه نزنه.
خب شما میتونید بحثای سیاسی نکنید
و یا حتی زاویه کامل ۱۸۰ درجه با هم داشته باشید اما با هم خوب و خوش زندگی کنید و همدیگر را دوست داشته باشید.
وقت و انرژی خودتون را برای این مباحث هیچ و پوچ تلف نکنید
حیف لذت و معنویت و آرامش و آسایش زندگی که بخواد با این بحثها خراب بشه.
لذا اگر میتونید این چیزها را بذارید کنار و بحث های الکی نکنید و فقط درباره زندگی و آرامش همدیگه حرف بزنید، ادامه بدید و لذتش را ببرید.
اگر هم نمیتوانید به مشاور مراجعه کنید.
سر خود تصمیم نگیرید.
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای جونم
ای جونم
ماشاالله
انشاءالله سالم و صالح باشند
فقط خنده ته قیافه پسره
که فکر میکنه خیلی بیشتر از آبجیش میفهمه😂😍
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
دلنوشته های یک طلبه
علیکم السلام تفاهم سیاسی تا جایی مهمه که به اساس زندگی مشترک ضربه نزنه. خب شما میتونید بحثای سیاسی ن
آفرین
درستش هم همینه
احسنت
اصل با حفظ زندگی و خانواده است
بقیه اش فرعیات هست و میشه حلش کرد و یا نادیده اش گرفت
#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_بیست_وچهارم
🔴 آیه ۳۶ و ۳۷ سوره زمر
✔️سوال :
خداوند سبحان چگونه هم هادی و هم مضل است ؟
پاسخ :
با اعطای اختیار به انسان پروردگار سبحان هم نقش هادی برای کارهای خوب ما ، هم نقش مضل برای کارهای بد ما پیدا می کند و با قرار دادن نقش اختیار برای انسان ، بعد هدایت و بعد گمراهی برای انسان بر اساس اختیار رقم می خورد و خواست خداوند در اختیار ما جاری شده .
✔️الیس الله بکاف عبده : اگر انسان بنده خدا شد بیمه می شود و امورش را کفایت می کند .
در برابر تهدیدهای دشمن فقط با یاد امداد و تکفل الهی است که آرام می شویم .
✔️یخوفونک بالذین من دونه :
ابزار کافران ایجاد رعب و وحشت است . انسان وقتی اطرافش رعب و وحشت فراوان باشد و خودش هم در پناه پروردگار سبحان قرار نگیرد این مشکلات هم برایش پیش می آید .
تمام گروههای تروریستی و تمام ظالمان ، دور و بر خودشان محیط رعب و وحشت پیش آوردند .
و راهش هم اینست که ما به پروردگار سبحان پناه ببریم .
🔴 آیه ۴۲ سوره زمر
فوت و توفی یعنی گرفتن به نحو کامل
سوال :
آیا در هنگام خواب ما واقعا قبض روح می شویم ؟
این آیات نفرمودند که ما قبض روح می شویم ، قبض یعنی گرفتن به نحوی که کاملا انقطاع حاصل شود ، این آیات نکته ای دارد و آن اینکه ما در خواب تدبیرمان نسبت به بدن کم می شود و در مرگ کلا تدبیرمان را نسبت به بدن از دست می دهیم . خواب استعاره از مرگ است .
انگار ما مردیم و مرگ این نیست .
روح ما یک سری مسائل را تجربه می کند و تدبیر و تعلقش به بدن قدری کاسته می شود و حقایق دیگری را درک می کند .
اما در حالت مرگ کاملا تعلق روح نسبت به بدن از دست می رود .
✔️در آیه ۶۱ سوره انعام می فرماید :" توفته رسلنا " فرشتگان جان افراد را می گیرند
در آیه ۱۱ سوره سجده می فرمایند : ملک الموت جان شما را می گیرد و در آیه ۴۲ زمر می فرماید پروردگار سبحان جان شما را می گیرد کدام صحیح است ؟
اینها همه صحیح است ، هیچکدام در عرض هم نیست ، همه در طول همند .
حدیث از امام صادق (ع) :
خداوند برای ملک الموت یاورانی از فرشتگان قرار داده که جان مردم را می گیرند و تحویلش می دهند و او هم جان انسانها و جانهایی که ملائّک برایش گرفته اند تحویل پروردگار سبحان می دهد .
✔️ این آیه در واقع دو حقیقت مستقل از هم بودن جسم و روح را به ما می گوید .
👈برای کسانی که می خواهند به صورت ساده در این موارد یکسری آموزش ها ببینند کتاب " معاد " آقای قرائتی خیلی جالب است و می تواند به شما کمک کند .
✔️ هیچکس برای همیشه زنده نیست ، حتی انبیایی که تا الان زنده مانده اند مثل حضرت خضر بالاخره اینها تا روز مقرری زنده هستند و بعد از دار دنیا می روند .
🔴 آیه ۵۳ سوره زمر
از امیر المومنین پرسیدند امیدوارکننده ترین آیه قرآن ، کدام آیه است ؟
حضرت فرمودند" ان الله یغفر الذنوب جمیعا " آیه ۵۳ زمر
شاید بشود گفت مهربانترین آیه قرآن همین آیه باشد .
در تمام کلماتش توجه و مهر و محبت دیده می شود .
✔️ قُل : یک بشارت دارد به پیامبر می دهد که به بنده های من بگو !
✔️یا عبادی الذین اسرفوا : پروردگار سبحان ما را مورد خطاب قرار می دهد .
✔️عبادی : حرف "ی" یعنی به من تعلق دارند .صاحب و پروردگار اینها منم !
✔️اسرفوا علی انفسهم : اینها به خودشان ضرر رساندند .
✔️لا تقنطوا : یاس از رحمت من نکنند .
✔️رحمه الله : رحمت من محدود نیست . رحمه الله به جای رحمتی رمز جامعیت رحمت است .الله جامعترین اسم پروردگار است .
✔️ان : قطعی بودن رحمت
✔️یغفر : فعل مضارع یعنی کار خداوند بخشش دائمی است 😍
✔️یغفر الذنوب جمیعا : خداوند همه گناهان را می بخشد .
این همه گناهان خیلی حرف دارد و جالب است که بر بخشش همه گناهان تاکید دارد .
تدبر۲۵، حدادپور جهرمی ۲۰۲۱۰۵۰۹_۰۱۲۵۵۲.mp3
4.45M
نکاتی از #جزء_بیست و پنجم قرآن
#حدادپور_جهرمی
#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_بیست_وپنجم
بیشتر محور سوره شوری در باب وحی ، توحید ، معاد است و برخی از صفات مومنان و کفار در آن قید شده است .
وقتی که موضوعات سوره ای بیشتر در مورد اعتقادات است قطعا این سوره " مکی" است .
🔴 آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری
این آیه به نام " آیه مودت " است .
مودت اهل بیت مزد رسالت پیامبر اعلام شده است .
علامه طباطبایی ذیل این آیه معتقد بودند که گرچه در قرآن بارها تاکید شده که پیامبر برای رسالتش هیچ اجری طلب نمی کند و اجر رسالتش پذیرش دعوتش است اما در این آیه خداوند برابر رسالت پیامبر اجری قرار داده که با توجه به آیات دیگر می توانیم به این نتیجه برسیم که طلب اجر مانند دیگر آیات در طول رسالت و پذیرش دعوت پیامبر است نه در عرض آن .
در کتاب ( الدر المنثور) آمده : امام سجاد بعد از واقعه کربلا و در دوران اسارت ، در برابر بی حرمتیهای مردم دمشق ( شام ) همین آیه را می خواندند .
🔴 آیه ۲۷ سوره مبارکه شوری
لَبَغَوا : به معنی ظلم و تجاوز و لام در اینجا به معنی هرآینه است .
قَدَر به معنی اندازه و کمیت
✔️ظاهرا در آیات قبل وعده استجابت دعا به مومنان داده شده این سوال پیش می آید که چرا گاهی اوقات ، بعضی دعاهای ما در رابطه با توسعه رزق و روزی مستجاب نمی شود که در اینجا پاسخ داده شده که اجابت دعا در چارچوب حکمت الهی است .
بعضی اوقات توسعه رزق عامل #غفلت انسان از پروردگار است و موجب طغیانش می شود و چه بسیارند افرادی که ثروت ، سبب هلاکتشان شده است .
✔️سوال دیگر اینکه اگر توسعه رزق سبب طغیان است ، پس چرا به یک عده ای توسعه داده و طغیان هم کردند ؟
جواب واضح است برنامه ها و سنت های الهی متعدد است و دارای مراحلی است همانطوری که کنترل رزق برای جلوگیری از فساد یک سنت عمومی است ، توسعه رزق و مهلت دادن به مرفهان یک سنتی هست که برای آزمایششان به کار می رود . پس قانون عمومی و کلی کنترل رزق است ولی گاهی برای آزمایش مردم توسعه هایی داده می شود .
ناگفته نماند گاهی کمبود رزق به دلیل تن پروری و تنبلی انسان هم هست که حساب این مساله جداست .
✔️همانطور که نعمتهای پروردگار لطف است گاهی محرومیتها هم برای ما لطف محسوب می شود .
گاهی انسان زندگی خود را قبل از دارایی و بعد از دارایی بررسی می کند می بیند چقدر آرامش داشته و دچار بعضی از مسائل نمی شده است .
✔️ فضل الهی بر اساس مصلحت و حکمت تقسیم می شود نه بر اساس تمایلات انسان
✔️ روابط اجتماعی سالم در گرو زندگی معتدل و در حد نیاز است .
✔️ به هیچ وجه به خاطر تنگنای معیشت به پروردگار سبحان سوءظن نداشته باشیم . سوء ظن به پروردگار یکی از بزرگترین مسائلی است که بلاها را بر انسان فرود می آورد .
✔️ ما گاهی توجه نداریم ولی همین زندگی معمولی خیلی به نفع آرامش ، ایمان و خانواده دوستی ماست .
خیلی وقتها افرادی را داشتیم که وقتی وضعشان خوب شد ، از نظر خانوادگی سقوط کردند .
🔴 آیه ۳۸ شوری
در این آیه برخی از صفات مومنین مثل اقامه نماز و مشورت در کارها و انفاق را از مصادیق استجابت پروردگار قرار داده است .
🔴 آیه ۴۰ شوری
سزای کار بد ، یک کار بد دقیقا مثل همان کار است .
به این دسته از آیات " آیات الاحکام " هم می گویند .
مرحوم اردبیلی در کتاب " زبده البیان " مخصوصا همین بحث را مطرح کرده و البته این آیه را دلیل بر جواز مقابله به مثل و قصاص هم مطرح کرده اند و جای توضیح و تفسیر بیشتر دارد.
و عفوی که در این آیه آمده ، فقط در جایی که ظالم از بدی خود توبه کرده باشد جایز است . چون اگر ظالمی را بدون انگیزه توبه ببخشید باعث جسورتر شدن او هم می شود .
✔️ آیات الاحکام یا فقه القرآن آیاتی از قرآن هستند که احکام شرعی را بیان می کنند یا از آنها حکم شرعی استنباط می شود ، مثل احکام عملی نماز و جهاد و زکات و... نه احکام اعتقادی و اخلاقی
معروف است که حدودا ۵۰۰ آیه یا بیشتر از قرآن جزء آیات الاحکام هستند .
قرآن نخستین منبع فقه ماست چون در فقه می گوییم : کتاب ، سنت ، عقل ، اجماع
منظور از کتاب قرآن است
منظور از سنت : سنی ها می گویند سنت پیامبر ، ما می گوییم سنت پیامبر و اهل بیت
سنی ها همین جا متوقف می شوند و عقل را مطرح نمی کنند .
بنابر روایات مراجعه به قرآن جهت دریافت احکام عملی از زمان پیامبر و در میان صحابه متعارف بوده در مواردی نیز امامان حکم شرعی را با استناد از آیات قرآن به مردم توضیح می دادند .
محمد بن صائب کلبی از شاگردان امام باقر و امام صادق ( ع ) نخستین اثر در رابطه با آیات الحکام را نوشت .