#مناسبتی
بهمناسبت سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی(رحمةاللهعلیه)
1⃣همایش بین المللی علوم انسانی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (رحمةاللهعلیه)
2⃣راهنمای سیر مطالعاتی آثار آیت الله مصباح یزدی
3⃣آثار نوشتاری
4⃣آثار گفتاری
5⃣زندگینامه
6⃣نگارخانه
ــــــــــــــــــــ
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
بابُ الْحَرَم پایگاهِ متنِ روضه1_1390477229.mp3
زمان:
حجم:
3.8M
کجایی امشب وارثِ زهرا
کجا می باره بارون بغضی که داشتی
به یادِ داغِ مادرت آقا
سر روی دیوار کدوم کوچه گذاشتی
ذکر لبت یا فاطمه روحی فداکِ
بمیرم آقا براتو تو این شبا که
می بینی روی چادر فاطمه خاکه
تو تنها زائر مزار بی نشونی
کاشکی خودت برای ما روضه بخونی
میگن که دستِ توئه گوشوارهی خونی
میسوزی با همه وجود
دلخونی از روی کبود
این حق مادرت نبود
* حُذَیفة بن یمان تو کوچه رسید به پیغمبر از جایی که همه جا پیغمبر توی سلام کردن از همه پیشی میگرفت سلام کرد، دست مبارک رو جلو آورد مصافحه کنه، حُذَیفة گفت آقا منو ببخش دستم ناپاکه وضو ندارم، شما احترام دارید، حرمت دارید، حتی دست نداد به پیغمبر...
فهمیدی چی میخوام بگم؟ " اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا" میدونی برای این خانواده نازل شده...
ای بی شرف! ای نمک به حروم! چجوری به خودت جرأت دادی دست روی مادر ما بلند کنی؟*
در غربت کوچه نعره، ای مست نزن
سیلی به ستارهی من، ای پست نزن
برگرد به خانه نا مسلمان برگرد
قرآن خدا است بی وضو دست نزن
روضهی کوچه روضهی ناموسِ
کسی تا حالا کُلِ این داغُ نگفته
کی فکر میکرد که تو روز روشن
فاطمه با یه سیلی رو زمین بیفته
چه کرده اون سیلی تو کوچه ی مدینه
نمیتونه حتی جلو پاشو ببینه
گوشوارهی عرش خدا روی زمینه
این روضه رو فقط امام حسن میدونه
فقط خودش دیده کبوده روی گونه
چجوری مادرش رو آورده تا خونه
فاطمه سیلی میخوره
خاکی که رو
خاکی که روی چادره
نفس مارو میبُره
* یکی از این روضه خوان های قدیم میگفت: تا نامرد تو کوچه دست رو بالا برد، یهویی مادر ما صدا زد: "وا حمزتا!" عموش حمزه رو صدا زد...
بابا انگار توی این خانواده رسمه وقتی یکی چپ بهشون نگاه کنه به عموشون پناه میبرن، امشب از بی بی رقیه هم بگم، تا توی بیابونا زمین خورد دستاش رو روی سرش گذاشت، صدا زد: "عمي العباس"
شنیدی توی کوچه امام حسن هرچی سر پنجۀ پا بلند شد دست اون نامرد به مادرش نرسه نشد، منم یه سه ساله دختر سراغ دارم یهو دید صدای سر و صدا میاد، سر پنجۀ پا بلند شد ببینه چه خبره، عمه هی چادر رو باز میکرد جلوی چشمش میگرفت، مبادا رقیه ببینه، تا چوب و برد بالا.. هل شدم
#انتقام_سخت
#مرگ_بر_آمریکا
#حاج_امیر_کرمانشاهی
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#فاطمیه
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀صلوات الله و ملائکته و حملة عرشه وجمیع خلقه من ارضه و سمائه على الجوهرة القدسیة فى تعین الانسیة صورة النفس الکلیة جواد العالم العقلیة بضعة الحقیقة النبویة مطلع الانوار العلویة عین عیون الاسرار الفاطمیة الناجیة المنجیة لمحبیها عن النار ثمرة شجرة الیقین سیدة نساء العالمین المعروفة بالقدرالمجهولة بالقبر قرة عین الرسول الزهراء البتول علیها الصلاة و السلام
📚کتاب المناقب ابن عربی ص۴۶
#فاطمیه
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
44.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ببینید و به مسلمان بودن افتخار کنید
💡 ببینید و بدانید که در تبلیغات دینی چقدر ضعیف هستیم! ما حتی نتوانستیم ابتداییترین مسائل در خصوص سرورمان را به جامعه برسانیم
•┈┈••✾••┈┈•
⬅️ مارا به دوستان خود معرفی کنید.
📲 کانال دوره های #بصیرت_رسانهای 👇
https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7
#فاطمیه
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
نقل زَمَخشَری ست كه روزی ابولهب
یك سنگریزه جانب احمد روانه كرد
ریگی - به طول و عرض نخود- در كَفَش گرفت
از روی كین، نبی خدا را نشانه كرد
تبّت یدا أبی لهب از آسمان رسید
فوراً لهیب خشم الهی زبانه كرد
فرمود: هر دو دست وی از تن بریده باد
نفرین بر آنكه این عمل ظالمانه كرد
یك دست او فقط به كمین نبی نشست
خشم خدا به دست دگر هم كمانه كرد
با این حساب، كیفر اهل سقیفه چیست؟؟
حق كسی كه حمله بر این آستانه كرد؟
قرآن اگر هنوز می آمد چه می نوشت؟
در وصف آنكه خون به دل " اهل خانه" كرد
با مصطفى نكرد در آنجا ابولهب
با فاطمه هرآنچه كه اهل زمانه كرد
دشمن ، تقاص لات و هبل را ازو گرفت
كار علی و باغ فدك را بهانه كرد
با هر دو دست، بست و شكست و كشید و كشت
جان بتول را هدف تازیانه كرد
"آتش به آشیانه ی مرغی نمی زنند"
نفرین بر آن كه شعله در این آشیانه كرد
#محسن_رضوانی
#مرثیه
#حضرت_زهراسلام الله علیها
#شهادت
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
11.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 سرودی که فقط یکبار پخش شد
↩️ این سرود بعد از اعلام شکست داعش و نامه حاج قاسم به رهبر انقلاب از خبر سیما پخش شد اما از فردای آن روز جلوی پخش این سرود از صدا و سیما و انتشار آن در فضای مجازی گرفته شد
📌 کدام جریان فکری خودباخته جلوی نشر این اثر را گرفت؟
مرگ بر قاتل سلیمانی
#حاج_قاسم
#سلیمانی
#سرود
#مرگ_بر_آمریکا
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 بالاخره رئیس فایزر به قرار دادن میکروچیپ ها درون قرص و داروها اعتراف کرد!
🌕 رئیس فایزر آلبرت برولا، وجود میکروچیپ در قرص ها را تایید کرد.
👈 وقتی رئیس فايزر میگوید در قرص ها میکروچیپ گذاشته شده، تردید نکنید در تمام واکسن ها از چیپ استفاده کرده و استفاده کننده های واکسن ها را تا داخل قبرشان تحت نظر قرار میدهند. فقط یک لحظه فکر کنید که همه واکسن های اهدایی توسط کشورهای مختلف به ایران محتوی چه چیزهایی میتواند باشد؛ همان کشورهایی که از دادن پانسمان کودکان پروانهای و انسولین به ایران خودداری میکنند. پس چرا ما بهشون اعتماد میکنیم. هرچیزی فقط تولید ملی و وطنیش مطمئنه. بیاییم به جوانها و دانشمندان خودمون اعتماد داشته باشیم.
#کرونا
#واکسیناسیون
#چیپ
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
⚡️اخراج علم از دانشگاه یا اخراج استاد
✔️محمدرضا یوسفی مُدرس حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید🔻
🔹تا حالا فکر کردهایم که چرا با وجود هزینههای گزاف در طرح هایی مانند علوم انسانی اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و یا حتی اقتصاد مقاومتی و.... این طرحها رشد اندک و غیرمتتاسب با هزینهها داشتهاند؟ به عنوان نمونه به نتایج منتشره تحت نام سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نگاهی انداخته شود. یا به دنبال تعریف به نسبت جامعی از اقتصاد مقاومتی بگردید و...
🔹 یکی از مهمترین علل عدم نتیجه گیری مطلوب، سیطره محافظه کاری بر فضای علمی ماست. تضارب اندیشه در حوزه های علوم اجتماعی کم رمق است. بسیاری از منتقدان ترجیح می دهند که سکوت اختیار کنند و با این عملشان فضا برای رشد ادعاهای بزرگ و خام فراهم میشود در حالیکه حتی تعزیه نیز بدون شمر گیرایی ندارد. برخی با هدف منفعت طلبانه، برخی نیز از سر همفکری سعی میکنند توجیه و نه تحلیل و تبیین علمی ارائه دهند. برخی از منتقدان خجالتی نیز محافظهکارانه سخن میگویند. نقد جدی وجود ندارد و در نهایت اگر هم طرحی تهیه شود برای جامعه علمی قانع کننده نیست مگر اینکه مثل جناب عبدالملکی راه بیفتیم و اساتید دانشگاههای خارجی را از این فکر ناب سورپرایز کنیم، اما در داخل خبری نیست.
🔹دانشگاه چگونه میتواند به تعالی حکومت و طرحهای آن کمک کند. یکی از پاسخها این است که وقتی به استاد و تفکر وی احترام گذاشته شود. وقتی به منتقدین بخاطر شجاعت در بیان و پذیرش خطر و آزاداندیشی آنان بها داده شود. در این صورت دانشگاه زنده خواهد بود و اساتید میتوانند به کمک حکومتشان بیایند نه خمودی بر دانشگاه حاکم خواهد شد و نه اساتید خود را به طرح های بیحاصلی که تنها برای آنان پایه و رتبه دارد روی میآورند. در این مقالات مطابق با استانداردهای به ظاهر علمی کلیدها میسازند اما گرهی از گرههای اقتصاد و سیاست و جامعه و حکومت باز نمیشود و این در حالی است که تضارب اندیشه مورد تشویق رهبران دینی بوده و راه گشایش به سوی آینده بهتر است.
🔹پیام روشن اخراج فیلسوف، متفکر آزاده و دردمند و شجاع، محافظهکاری اساتید، نان به نرخ روز خوردن، خمودگی دانشگاهها و رشد برخی معضلات اخلاقی در دانشگاه کم رمق است.
#علم
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
⚡️شریعت بیتکوین؛ تاملی جامعهشناختی در مناسبات دین و بلاکچین
✔️جواد شریفی در دین آنلاین نوشت🔻
🔹به گمان من، مهمترین فرق میان بلاکچین با دین، در یکی از محوریترین و انقلابیترین مفاهیم حاکم بر بلاکچین است؛ یعنی حذف نهادهای واسطه (third party or middle man). نهاد واسطه هر آن نهادی است که طرفین یک قرارداد برای تضمین تحقق منافع خودشان، برای وی مشروعیت نظارت بر اجرای کامل و دقیق قرارداد را قائل شدهاند. بدیهی است که قرارداد در اینجا مفهومی گستردهتر از اقتصاد دارد و سایر مناسبات اجتماعی را نیز در بر میگیرد. تقریبا دولت و تمامی نهادهای دولتی از آغاز به عنوان یک نهاد واسط ظهور کردهاند و در حال حاضر چنان انباشتی از قدرت و ثروت را در اختیار گرفتهاند که هم کمتر کسی در مشروعیت آنان تشکیک میکند و هم خودشان مجالی برای ایدههای رقیب نمیگشایند و بدین ترتیب از مهمترین دشمنان فنآوری بلاکچین و شتابزدای آن هستند. نهادهای واسطه همچنین فزایندهی دیوانسالاری و مسبب وضعیتی هستند که ماکس وبر از آن به قفس آهنین تعبیر میکرد.
🔹نهادهای واسطه به دنیای تجارت و اقتصاد و سیاست محدود نیستند؛ دنیای شریعت و الهیات هم نهادهای واسطه خودش را دارد؛ یعنی نهاد روحانیت؛ نهادی که فلسفه وجودیاش در طول تاریخ ادیان، ایفای نقش نهاد واسط میان خدا و خلق، میان امر متعالی و امر عرفی، میان حاکم و رعیت، میان مرجع تقلید و مقلّد و… بوده است و دست کم در کشور ما، محل پیوند و همدستیِ الهیات و سیاست و اقتصاد است؛ و مانند دیگر نهادهای واسط، هم حجم زیادی از تراکنشهای مالیِ “صنعت الهیات” را به خودش اختصاص میدهد و هم امر متعالی را درون قفس آهنین دیوان سالاری و منافع صنفی زنجیر میکند.
🔹اگر فنآوری بلاکچین در سراسر دنیا پذیرش همگانی بیابد و اگر بتواند ارزشهای بنیادین خودش(به ویژه حذف نهادهای واسط) را به عنوان فرهنگی عمومی دامنگستر کند؛ آنگاه و در فرآیندی ناگزیر، پای این ایدهها به دنیای الهیات و شریعت هم باز میشوند و در چنین دنیایی کسی را نیارست گفتن که من سخن خدا و پیامبر را به شما میگویم؛ اموال شما را از شما گرفته و به نیازمندان خواهم رساند؛ مجوز شریعت را بر عقود شما جاری خواهم کرد؛ ناظر و ضامن بر اجرای مفاد عقود شرعی و حقوقی خواهم بود؛ از جانب شما مردم بر صلاحیت حاکم شرع نظارت خواهم کرد و در صورت لزوم او را خلع مقام خواهم کرد و…
🔹همه این صحبتها در دنیایی که ارزشهای بلاکچین بر آن حاکم شود، هم بلا موضوع است و هم بیمعنا. بنابراین فناوری بلاکچین دشمن مشترک همه نهادهای واسطه از جمله، دولت، بانک، روحانیت ادیان و… است. به نظر من مفهوم “حذف نهادهای واسطه” مهمترین نقطه افتراق بلاکچین با دین است؛ دست کم با دینی که تاکنون در تاریخ شناختهایم؛ یعنی دین نهادیِ مبتنی بر سلسله مراتب مشروعیت و نیز اقتدار متمرکز. زیرا در فضای بلاکچین، سازوکارهای مشروعیت بخشی، بالا به پایین نیست و هر عضوی از شبکه میتواند یکی از ناظران و مجریان تراکنشهای شبکه باشد و مشروعیتی همتراز با دیگران داشته باشد. دقت شود که این نکته درباره بلاکچینهای متمرکز صادق نیست و بلاکچینهای متمرکز اساسا خلاف ارزشهای بنیادین بلاکچین و انحرافی از آرمانهای لیبرالی آن هستند.
🔹مواجهه مسلمانان به طور عام و ایرانیان به طور خاص با غرب و پدیدههای غربی همواره مواجههای سطحی و روبنایی بوده است. هر پدیدهای را به نازلترین مفهوم از مفاهیمِ بسته و کهن خودمان تقلیل دادهایم و برایش حکم صادر کردهایم؛ بی آن که تلاشی برای فهم ماهیت فلسفی و پیامدهای تمدنی آن کرده باشیم. چنانکه فقیهان نیز فنآوری بلاکچین را به رمزارزها و رمزارزها را به مفاهیمی چون قمار یا شروط مبیع فرو میکاهند و حکم به حرمت میکنند؛ سپس میبینند که راه به جایی نمیبرند و به احترام مقلّدان، اصل برائت و حلیّت جاری میکنند؛ سپس گروهی هوار بر میآورند که ما خودمان از قبل مفاهیم و ابزارهایی مشابه را داشتهایم که از دل سنت قابل استخراج است/باید باشد. سپس قراردادهای پروژههای بلاکچین و رمزارزهای اسلامی/حوزوی بسته میشوند و تلاش میشود تا چرخ از نو اختراع شود و باز تکرار تاریخ و باقی ماجراها چنان که میدانیم.
#هوش_مصنوعی
#ارزدیجیتال
#بیت کوئین
#فقه
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a