eitaa logo
مهندسی فرهنگی .راهبردها .راهکارها
337 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
272 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا •
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5832687689593260963.pdf
334.2K
✍️ مکتوب سخنان بسیار مهم مرحوم علامه حسینی طهرانی با موضوع : 🔹 لزوم کتمان اسرار الهی و و آثار سوء کشف سر https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم خوب است این کلیپ برای آشنایان فرستاده شود. متاسفانه اسراف به یک بحران در کشور ما تبدیل شده. روش درست امر به معرف این است. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔴خواجه عبدالله انصاری 📖 ازکتاب(مقالات) 💠باب الفقر ✅فقر سیمرغی است که از او جز نام نیست و کسی را بروی کام نیست، فقر را راه نیست و کسی از حقیقت وی آگاه نیست، فقر کبریت احمر است و کیمیای اخضر، فقر نیستی است و کسی را در نیستی هستی و هست نشاید، و آن به کسب بدست نیاید. هر که را جز وی هستی نیست درویش است و جمله را این مقام در پیش است اما خلق متابع شنیدن است و کار در دیدن است، آنکه دنیا بگذارد زاهد است و آنکه عقبی بگذارد مجاهد است و این هر دو صفت آب و خاکست درویش از این هر دو پاک است؛ نه آنکه درویش بی کیش است بلکه درویش بی خویش است، درویش باید که هیچ جائی ننشیند و هیچ چیز وی را نشاند؛ مرد اول تقلید شنود کند پس تقلید نمود کند پس شنود و نمود در سر بود کند. پس بود در بود نابود کند، نه خلق مانَد وی را، نه خویش؛ نه طالب ماند نه مطلوب در پیش؛ اینست صفت درویشی. ➖➖➖➖➖➖➖➖ https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
گول و فریب نخورید ! در دهه ی کرامت قرار داریم. اول این دهه روز بزرگداشت ولادت حضرت معصومه خواهر امام رضا و نیمه ی این دهه روز بزرگداشت احمد بن موسی شاهچراغ برادر امام رضا و روز اخر این دهه ولادت قبله ی هفتم و امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا قرار دارد. به همین مناسبت به روایتی اشارت میکنم که این حدیث را امام رضا از جد بزرگوارشان زین العابدین نقل میفرمایند. اما عجیب اینجاست که این حدیث دربردارنده ی مبحث عجیبیست که شاید بسیار تامل برانگیز باشد. امروزه یکی از دردهای جامعه ی ما این است که ما افراد را بر اساس تدین ظاهری انان به شریعت میسنجیم. مثلا می‌گوییم که فلانی چون نماز میخواند و حج میرود پس انسان خوبیست. اما حقیقت چیز دیگریست. برای انکه خیلی بحث را گسترده نکنم متن حدیث را ترجمان میکنم . قضاوت با خوانندگان.... حضرت امام رضا (ع) در کلامی شریف و البته طولانی از حضرت امام سجاد‌ (ع) نقل می‌فرمایند: اگر دیدید کسی اهل نماز و روزه است، گناه نمی‌کند و کارهای خوب هم انجام می‌دهد، عجله نکنید و گولش را نخورید زیرا ممکن است عرضه گناه کردن نداشته باشد. به گزارش راسخون، ایشان همچنین می‌فرمایند: اگر کسی عرضه گناه کردن داشت اما گناه نمی‌کرد، آرام باش و فریب نخور. ممکن است گناهی را ترک می‌کند اما مرتکب گناه دیگری می‌شود زیرا شهوات مردم مختلف است؛ یکی شهوت مال دارد اما شهوت جنسی ندارد، یکی شهوت جنسی دارد اما حرام نمی‌خورد. سپس می‌افزایند: اگر کسی هیچ گناهی نکرد، عجله نکن و گولش را نخور، ممکن است عقل درست و حسابی نداشته باشد. بعد می‌فرمایند: اگر کسی عقل درست و حسابی هم داشت، فریب نخور. ببین آیا هوای نفسش مسلط بر عقلش است یا عقلش مسلط بر هوای نفس اوست؟ حضرت در انتهای بحث مثال می‌زنند و می‌فرمایند: مانند کسی که حب مقام دارد، یک دفعه‌ای با یک هوس و هوای حب مقام، کل مراتب ایمانی قبلش را نابود می‌کند. امام علیه‌السلام در ادامه می‌فرمایند: وقتی به چنین آدمی می‌گویی «إتَّقِ الله - از خدا بترس»، ناراحت می‌شود و به غرورش برمی‌خورد. می‌گوید «به من می‌گویی با تقوا باشم؟ تا حالا کسی از من گناه ندیده.» بعد امام (ع) می‌گویند: اینها دیگر آدم هم نمی‌شوند و دچار لعن خداوندند. شیخ علی زند قزوینی 📗 وسائل‌الشیعه، ج ۸، ص ۳۱۷. @varesoon https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
*هوالحیّ* در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم به گفت و گوی تو خیزم به جست و جوی تو باشم به مجمعی که درآیند شاهدان دو عالم نظر به سوی تو دارم غلام روی تو باشم به خوابگاه عدم گر هزار سال بخسبم ز خواب عاقبت آگه به بوی موی تو باشم حدیث روضه نگویم گل بهشت نبویم جمال حور نجویم دوان به سوی تو باشم می بهشت ننوشم ز دست ساقی رضوان مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم هزار بادیه سهل است با وجود تو رفتن و گر خلاف کنم سعدیا به سوی تو باشم https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
اقسام و مراتب بذل و انفاق عزّالدین محمود کاشانی در بارۀ بذل که همان انفاق است می نویسد: «از جملۀ مکارم اخلاق یکی بذل است؛ یعنی اعطای چیز [خیر]. و آن برچند نوع است: اوّل آنک در مقابلۀ بذل دیگر افتد و آنرا مکافات خیر خوانند. دوم آنک بر سبیل ابتدا و افتتاح بود با توقّع مکافات و آنرا متاجره خوانند، و این هردو قسم مرتبۀ عوام است. سوم آنک بر سبیل ابتدا بود بی توقّع مکافات و آنرا ایثار خوانند و این مرتبۀ خواصّ است. چهارم آنک در مقابل سیّئه بود و آنرا احسان خوانند و این مرتبۀ اخصّ الخواصّ است.» عزّالدین محمود کاشانی، مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة، ص 346. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ پیشنهاد رهبرفقیدانقلاب (ره) برای مطالعه آثار یک ! 🔻تنها شخصیتی که برایش «سه روز عزای عمومی» اعلام شد! ➕سخن ۵۰سال قبل ایشان دربارۀ چرایی ناکارآمدی تبلیغات دینی به شیوۀ اعتقادی سنتی و روش صحیح تبلیغ( ویژه کسانی که میخواهند به بپردازند) 👈🏻 مشاهده آثار: mbsadr.ir/shop/farsibook https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
نماز شریعت در شبانه روز منوط به وقت خاص است و پنج نوبت خوانده می شود ، اما نماز طریقت ، نماز طریقت مادام العمر و مسجد آن قلب است و جماعت آن قوای باطنی آدمی ست به زبان اسرار مشغول به ذکر اسما الله شوند و امام این جماعت شوق نهفته درقلب است و قبله آن حضرت احدیت و جمال صمدیت... عارف بالله سيد عبدالقادر حسيني گیلانـي قدس سره https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔹ديده فرو بسته‌ام از خاكيان 🔹تا نگرم جلوه افلاكيان 🔹شايد از اين پرده نوايي دهند 🔹يك نفسم راه به جايي دهند 🔹اي كه بر اين پرده خاطر فريب 🔹دوخته اي ديده حسرت نصيب 🔹آب بزن جشم هوسناك را 🔹بانظر پاك ببين پاك را 🔹آنكه در اين برده گذر يافته است 🔹چون سحر از فيض نظر يافته است 🔹پرتو اين كوكب رخشان نگر 🔹كوكبه شاه خراسان نگر 🔹آينه غيب‌ نما را ببين 🔹ترك خودي گوي و خدا را ببين 🔹هر كه بر او نور «رضا» تافته است 🔹در دل خود گنج رضا يافته است 🔹سايه شه مايه خورسندي است 🔹ملك رضا ملك رضامندي است 🔹كعبه كجا طوف حريمش كجا؟ 🔹نافه كجا بوي نسيمش كجا؟ 🔹خاك ز فيض قدمش زر شده 🔹وز نفسش نافه معطر شده
4_5841353640811432924.mp3
12.03M
🔹ديده فرو بسته‌ام از خاكيان 🔹تا نگرم جلوه افلاكيان 🔹شايد از اين پرده نوايي دهند 🔹يك نفسم راه به جايي دهند 🔹اي كه بر اين پرده خاطر فريب 🔹دوخته اي ديده حسرت نصيب 🔹آب بزن جشم هوسناك را 🔹بانظر پاك ببين پاك را 🔹آنكه در اين برده گذر يافته است 🔹چون سحر از فيض نظر يافته است 🔹پرتو اين كوكب رخشان نگر 🔹كوكبه شاه خراسان نگر 🔹آينه غيب‌ نما را ببين 🔹ترك خودي گوي و خدا را ببين 🔹هر كه بر او نور «رضا» تافته است 🔹در دل خود گنج رضا يافته است 🔹سايه شه مايه خورسندي است 🔹ملك رضا ملك رضامندي است 🔹كعبه كجا طوف حريمش كجا؟ 🔹نافه كجا بوي نسيمش كجا؟ 🔹خاك ز فيض قدمش زر شده 🔹وز نفسش نافه معطر شده https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
بسم‌الله الرحمن الرحیم الحمدلله و الصلاة علی رسول الله وآله آل الله واللعن علی اعدائهم اعداءالله 🌷سلام علیکم ➕تبریک خجسته میلاد امام رؤوف،عالِم آل رسول صلوات الله علیه و علیهم 🌹 میدانیم همه اهل بیت علیهم السلام ارتباط شدید علمي و عملی، روحی و جسمی با وجود نازنین پیامبر ختمی مرتبت،عقل کُل وکُل عقل،حضرت محمد مصطفی صلی اللّهُ علیه وآله دارند* ~~ لَحْمُهُمْ لَحْمی وَدَمُهُمْ دَمی، یُؤْلِمُنی ما یُؤْلِمُهُمْ وَیَحْزُنُنی ما یَحْزُنُهُمْ ، اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ، وَسِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ، وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُمْ، وَمُحِبُّ لِمَنْ اَحَبَّهُمْ، اِنَّهُمْ مِنّی وَ اَنَا مِنْهُمْ ~~ {بخشی از حدیث شریف کساء} ... اینانند خاندان من و خواص و نزدیکانم، گوشتشان گوشت من و خونشان خون من است، می‌آزارد مرا هرچه ایشان را بیازارد، وبه اندوه می‌اندازد مرا هرچه ایشان را به اندوه در آورد، من در جنگم با هر که با ایشان بجنگد، و در صلحم با هر که با ایشان درصلح است، ودشمنم باهرکس که با ایشان دشمنی کند، و دوستم با هر کس که ایشان را دوست دارد، اینان از منند و من از ایشانم .... ⏮ ولی می‌بینیم در مورد بعضی از اهلبیت علیهم السلام واژه‌ی پیام دار " بضعة " بطور خاص استفاده شده است❗️یکی از آنها مولود والای ۱۱ ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری، مولانا أبالحسن الإمام علي بن موسى الرضا، عليه آلاف التحیةوالثناء هستند 🌺 ⬅️ به مناسبت ایام دو مورد از تشابه جالب بین اين دو عزیز خدا {رسولخدا و امام رضا علیهماوآلهماالسلام} تقدیم می شود: 1⃣ قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام فِي أَيَّامِ هَارُونَ: إِنَّكَ قَدْ شَهَرْتَ نَفْسَكَ بِهَذَا الْأَمْرِ، وَ جَلَسْتَ مَجْلِسَ أَبِيكَ، وَ سَيْفُ هَارُونَ يُقَطِّرُ الدَّمَ. فَقَالَ: جَرَّأَنِي عَلَى هَذَا مَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّهُ علیه وآله: "ِان أَخَذَ أَبُو جَهْلٍ مِنْ‏ رَأْسِي شَعْرَةً فَاشْهَدُوا أَنِّي لَسْتُ بِنَبِيٍّ" . وَ أَنَا أَقُولُ لَكُمْ: إِنْ أَخَذَ هَارُونُ مِنْ رَأْسِي شَعْرَةً فَاشْهَدُوا أَنِّي لَسْتُ بِإِمَامٍ. {روضة الکافی، ص ٢٥٧ـ بحار، ج٤٩، ص ١١٥ و...} محمد بن سنان گويد: به امام رضا (علیه‌السلام) در دوران حكومت هارون گفتم: براستى شما خود را به امامت مشهور کرده، آشکارا بجای پدر نشستید با اينكه از شمشير هارون خون ميچكد؟ (که اگر بداند شما پس از پدر، امام شيعيان هستید شما را خواهد كشت) حضرت در پاسخ فرمودند: آنچه مرا بر اين كار دلير ساخته و جرأت داده است گفتار رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در باره ابو جهل است، که فرمودند: اگر ابو جهل يك مو از سر من كم كرد همه بدانيد كه من پيغمبر نيستم. و من هم به شما مى‏گويم: اگر هارون يك مو از سر من كم كرد همه گواه باشيد كه من امام نيستم ✅ 2⃣ ابن‏حبیب نباجی گفته: در خواب دیدم پیامبر صلی الله علیه و آله به روستای ما «نباج» که در نزدیکی بصره بود تشریف آورده، و در مسجدی که حجاج مکه هر ساله در آن استراحت داشتند منزل گزیده آند. خدمت حضرت که رسیدم فرمودند: آیا خوشحال هستی از محبتی که در دنیا به فرزندان من می‏نمائی؟ عرض کردم: اگر آنان را ترک کنم پس به چه کسی محبت کنم؟ فرمودند: من هم در آخرت تو را جزای خیر خواهم داد "!" نزد آن حضرت طبقی از لیف خرما دیدم که در آن خرمای صیحانی بود؛ از پیامبر صلی الله علیه و آله خرما درخواست کردم. حضرت مشتی از آن به من دادند. آنها را شمردم ۱۸عدد بود.- در بیداری عدد خرماها را تأویل کردم به اینکه هیجده سال دیگر زنده هستم . و خواب را از یاد بردم. - پس از بیست روز، در مزرعه‏ام کار می‏کردم که خبر رسید امام رضا علیه‏السلام به نباج رسیده و در مسجد آنجا توقف کرده است. من هم به مسجد رفتم، مردان را دیدم که سعی داشتند خدمت حضرت برسند، و حتی زنان برای سلام به ایشان ازدحام کرده بودند. نزدیک‏تر رفتم و دیدم آن حضرت در همان جایی که پیامبر صلی الله علیه و آله -در عالم رؤیا- نشسته بودند، بر روی حصیری همانند جد بزرگوارشان نشسته، و طبقی از لیف خرما که در آن خرمای صیحانی است مقابلشان قرار دارد. سلام کردم و پاسخ شنیدم. سپس حضرت مرا نزدیک‏تر فراخوانده مشتی خرما به من دادند که وقتی شمردم ۱۸عدد بود!!. فَقُلْتُ لَهُ زِدْنِي مِنْهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: لَوْ زَادَكَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَزِدْنَاكَ.{الکافي ۵۴۷/۱} عرض کردم: یابن رسول الله، بیشتر مرحمت کنید. فرمودند: اگر پیامبر صلی الله علیه و آله خرمای بیشتری به تو داده بودند من هم بيشتر می‏دادم!! امام رضا علیه‏السلام یک روز در روستای ما مانده سپس به سوی بصره حرکت نمودند.✅ {گزارش لحظه به لحظه از سفر امام رضا به ایران} اللّهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم والعن أعدائهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اولین فیلم رنگی از حرم امام رضا (علیه السلام) 👈 این فیلم کوتاه بخشی از مستند Double Joumey است که ادعا شده در سال ۱۳۱۸ خورشیدی (۸۲ سال قبل) توسط یک گردشگر سوئیسی به نام الامایارد ضبط شده است. این گردشگر سوئیسی در میان شراره‌های جنگ جهانی دوم به همراه دوستش راهی شرق می‌شود و با یک ماشین سواری از راه افغانستان خود را به ایران می‌رساند و با دوربینی که زیر لباسش پنهان کرده بود، وارد حرم می‌گردد؛ آنگاه اولین فیلم رنگی از حرم امام رضا (علیه السلام) را در تاریخ ثبت می‌کند. گفته می‌شود که صدای گوینده فیلم، مربوط به ایرِن ژاکوب (Irène Jacob) هنرپیشه سوئیسی تبار فرانسه است که بعدا صدایش روی فیلم قرار گرفته است. eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
1_1608442448.mp3
2.06M
|⇦•از او گرفتم حس و حال... حماسی ویژۀ دهۀ کرامت و ولادت حضرت امام رضا علیه السلام _سیدرضا نریمانی از او گرفتم حس و حال معنوی را شور مُصَمّت را غزل را مثنوی را توصیف حُسنِ بیشمارش بر سر ذوق میآورد یک باره صدها مُنزوی را آوازه ی شَمسُ الشُّموسِ شیعه عُمری انداخته از سکه شمسِ مولوی را باید بیاموزیم از امثال اباصلت آداب خدمت را طریقِ پیروی را هر کاری از دستان بازش برمیاید وا میکند این شاه مرزِ خسروی را مولا دعایش میکند هر کس که فردا یاری نماید انقلابِ مهدوی را ما رعیتِ سلطان زخود چیزی نداریم مدیونه او هستیم ایرانِ قوی را ما ریزه خواره خانِ پُربارِ رضائیم در عُمر خود تنها بدهکارِ رضائیم این خاک اگر که بیمه ی سلطان نباشد بر روی نقشه نامی از ایران نباشد روزی شود محتاج نامردان عالم هر کس گدای سفره ی سلطان نباشد با حِجرت او ما سر و سامان گرفتیم آمد که ایران بی سر و سامان نباشد ما غرق حیرت او ولی بیدارمان کرد حیران او در فتنه ها حیران نباشد آقا شدم از برکتش دورش بگردم سرگشته ی مولا که سرگردان نباشد غیر از امیرالمؤمنین منت کشیدن این در مرام وارث سلمان نباشد بی واهمه روشن سخن گفتم همیشه حتی غزل هم موضعش پنهان نباشد طعم سیاست دارد اما هیچ دردی از دیدگاه شیعه بی درمان نباشد مظنون قدیمی، البته شعرم جدیداست هر مصرعی سرشار از حسن امید است از جنس سرویم استوار و پایداریم دیدند بدخواهان کماکان پای کاریم خاری به چشم لشکر ابن زیادیم کوریِ چشمان خوارج رای دادیم در مکتب ما درس دین درس نخست است سربازِ خط رهبری کارش درست است جز در کلام رهبری خیری ندیدی بارای ها ی خودحماسه آفریدیم
ای قصه بهشت ز کویت حکایتی شرح جمال حور ز رویت روایتی انفاس عیسی از لب لعلت لطیفه‌ای آب خضر ز نوش لبانت کنایتی هر پاره از دل من و از غصه قصه‌ای هر سطری از خصال تو و از رحمت آیتی کی عطرسای مجلس روحانیان شدی گل را اگر نه بوی تو کردی رعایتی در آرزوی خاک در یار سوختیم یاد آور ای صبا که نکردی حمایتی ای دل به هرزه دانش و عمرت به باد رفت صد مایه داشتی و نکردی کفایتی بوی دل کباب آفاق را گرفت این آتش درون بکند هم سرایتی در آتش ار خیال رخش دست می‌دهد ساقی بیا که نیست ز دوزخ شکایتی دانی مراد حافظ از این درد و غصه چیست از تو کرشمه‌ای و ز خسرو عنایتی https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
4_5830456368183641971.pdf
10.29M
الانسان الکامل فی معرفةالأواخر والأوائل... عبدالکریم بن ابراهیم الجیلی... https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
📚قصة وعبرة وعظةو بليغة : "لعله خير" 🦋 🎭يروى أن ملكا كان له وزير حصيف له فلسفة في الحياة " أن كل شيء يقدره الله خير " فخرج معه ذات يوم في رحلة صيد برى وعندما حان وقت الغذاء تناول الملك تفاحة وأخذ يقطعها بالسكين فانفلت منه السكين على إصبعه فجرحه فقال الوزير : لعله خير فرد الملك غاضبا : وأي خير في ذلك أيها الأحمق ؟ ثم أمر به فأدخل السجن في اليوم التالي خرج الملك للصيد وحده دون الوزير وظل يتبع أرنبا بريا حتى وقع في وسط قوم يعبدون الأصنام وكان هذا اليوم هو يوم تقديم القرابين فلما رأوا الملك قالوا: هذا سمين يصلح قربانا فأخذوه ليكون قربانا ولما عرض على الكاهن قال: لا يصلح قربانا لأن بإصبعه جرح فتركوه فانطلق مسرعا وقد نجا من شر ميتة فكان أول شيء فعله أن أطلق وزيره من سجنه وقال له : لقد كان قطع اصبعى خيرا عظيما فقد نجاني الله به من شر ميتة ولكن أي خير في أنى سجنتك ؟ فقال الوزير : خير والله يا ملك عظيم فلو كنت معك لأخذوني أنا قربانا للأصنام. 🌿اي ان كل شيء يحصل معنا سواء كان خيرا ام سؤء كما يعتقده البعض سؤء . فلا يوجد سؤء بما قدره الله لناا ولعله ينجينا من عقاب اكبر ليبتلينا بعقاب اصغر منه لكي يخفف عنا .🌾🍃 🍂 ولو اجتمع جميع من في الارض ليؤذوك فلن يضروك بشيء اذ لم يكتب الله لك ذلك🤍🍁 وهو الرحمن الرحيم🤍🍃 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
4_5845831444865224843.mp3
18.09M
✨ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ‏✨ 🔖مدیحه سرایی و سرود خوانی| روز ولادت امام رضا علیه السّلام سال 1443ه.ق 🎙 🆔 @nooremojarrad_com
بر لب جو بود دیواری بلند بر سر دیوار تشنهٔ دردمند مانعش از آب آن دیوار بود از پی آب، او چو ماهی زار بود ناگهان انداخت او خشتی در آب بانگ آب آمد به گوشش چون خطاب چون خطاب یار شیرین لذیذ مست کرد آن بانگ آبش چون نبیذ از صفای بانگ آب آن ممتحَن گشت خشت‌انداز، از آنجا خشت‌کَن آب می‌زد بانگ یعنی: هی! تو را فایده چه زین زدن خشتی مرا؟ تشنه گفت: آبا! مرا دو فایده‌ست من ازین صنعت ندارم هیچ دست فایدهٔ اول سماع بانگ آب کو بود مر تشنگان را چون رباب فایدهٔ دیگر، که هر خشتی کزین بر کنم آیم سوی ماء مَعین کز کمی خشت، دیوار بلند پست‌تر گردد بهر دفعه که کند پستی دیوار قربی می‌شود فصل او درمان وصلی می‌بود سجده ، آمد کندن خشت لَزِب موجب قربی که واسجُد واقترب تا که این دیوار عالی‌گردنست مانع این سر فرود آوردنست سجده نتوان کرد بر آب حیات تا نیابم زین تن خاکی نجات بر سر دیوار هر کو تشنه‌تر زودتر بر می‌کند خشت و مَدَر هر که عاشق تر بود بر بانگ آب او کلوخ زفت‌تر کَند از حجاب ؛ مولانا حکایت تشنه لبی را بازگو میکند که روي دیواری گرفتار آمده ودر پاي دیوار جوی آبی روان است . تشنه لب ، کلوخی از دیوار میکند و به آن سوی دیوار می اندازد و از صدای افتادن کلوخ در آب خشنود است . آب براو بانگ میزند که این چه کاری است آخر ؟ و مرد میگوید انداختن کلوخ دو فایده دارد : اول اینکه منِ تشنه لب حتی همین صدای آب هم برایم شادی آفرین است که میشنوم همانند صداي رعد كه خبر از آمدن باران دارد دوم اینکه ، هر کلوخی را میکنم و به درون آب می اندازم این دیوار سست تر و کوتاه تر می شود و من به آب نزدیک تر .آب در مولانا نمادحقيقت است. او سجده کردن در برابر خداوند را هم مانند همین کندن خشت از دیوار و تلاش برای وصول به حق مي داند. تا دیوار منيت ها و طمع ها سرافراز و برافراشته است مانع سجده می شود و بر آب حیات وقتی می توانی سجده کنی که این دیوار تن، رو به خرابی گذارد ( اشاره به علایق مادی و دنیوی ) . هر که به خداوند عاشق تر و تشنه تر است ،کلوخ های بزرگتری از دیوار را میکند و دیوار را تخریب میکند . او از بانگ آب، مستِ مست است و دیگران چیزی جز صدای ظاهری آب را نمی شنوند . در اینجا مولانا به نکته ی جالبی اشاره میکند . تانيرومند هستی و فرصت داري میتوانی این دیوار را خراب کنی وگرنه وقتی به دوران پیری و ناتواني رسیدی دیگر کندن خشت از دیوار به این راحتی امکان پذیر نیست . هم تو پیر و كم توان شدی و هم اخلاقیات بد تو ریشه دوانده و محکم تر شده و دیگر رهایی از آنها به این راحتی میسر نیست. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
ترجمه فرایندی روایت 💎متن روایت: امام رضا(ع) می‌فرماید: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا… یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا. 📄ترجمه:رحمت خدا بر بنده‌اى که امر ما را زنده کند، دانش‌هاى ما را فرا‌گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایى‌هاى سخنان ما را مى‌دانستند از ما پیروى مى‌کردند. 📚سند: (معانى الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱) : هر کس در زندگی فردی خود تصمیماتش را بر اساس نظریات و اراده ما بگیرد و در این مسیر منبع کسب اطلاعات خود برای برنامه‌ریزی و مدیریت در زندگی خور را ما اهل بیت و واسطه های موجه الهی قرار دهد و این اطلاعات و برنامه های زندگی خدامحوری که از ما دریافت کرده را به دیگران هم منتقل کند تاییدات و نورانیت و انرژی های مثبت الهی بر قلب او سرازير گردد اگر مردم میدانستند که در اثر این کار چه نتایج و آثار خوب و دلنوازی در زندگی خود مشاهده مینمودند قطعا تنام برنامه های زندگی خود را طبق نظر ما قرار میدادند. : جامعه ای که ساختارها و نظام های اداره کننده جامعه را بر اساس مدلهای راهبردی و عملیاتی کشف شده از منابع دین قرار دهد و نظام آموزشی خود را مبتنی بر آموزش سیستمهای دینی قرار دهد در اثر تحقق تمدن خدا محور ارتقاء پیدا نموده و رشد و توسعه میبابد اگر مردم آثار و نتایج و ثمرات تمدن خدامحور را میدانستند بدون شک در راستای تحقق مدلهای دینی در جامعه تلاش مینمودند https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
4_5847969127397854687.pdf
1.84M
💠. رساله: 📑. توضیح: این رساله بخشی از کتاب شریف امام شناسی جلد پنجم می باشد که حضرت علامه طهرانی رضوان الله علیه به شرح و بررسی حدیث شریف سلسله الذهب از حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام پرداخته و ضمن تبیین حقیقت ولایت در اندیشه شیعه بر تفکرات وهابیت و شیخیه نقدهای جدی را بیان فرمودند. .الاالله https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔸درسی از سیره امام رضا علیه السلام 🔽 احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، كه خود از علما و دانشمندان عصر خويش بود، بالاخره بعد از مراسله‏ هاى زيادى كه بين او و امام رضا عليه السلام ردوبدل شد و سؤالاتى كه كرد و جوابهايى كه شنيد، معتقد به امامت حضرت رضا شد. 🔽 روزى به امام گفت: «من ميل دارم در مواقعى كه مانعى در كار نيست و رفت و آمد من از نظر دستگاه حكومت اشكالى توليد نمى‏ كند شخصا به خانه شما بيايم و حضورا استفاده كنم.». 🔽 يك روز، آخر وقت، امام رضا عليه السلام مركب شخصى خود را فرستاد و بزنطى را پيش خود خواند. آن شب تا نيمه‏ هاى شب به سؤال و جوابهاى علمى گذشت. مرتبا بزنطى مشكلات خويش را مى‏ پرسيد و امام جواب مى‏ داد. بزنطى از اين موقعيت كه نصيبش شده بود به خود مى ‏باليد و از خوشحالى در پوست نمى‏ گنجيد. 🔽 شب گذشته و موقع خواب شد. امام خدمتكار را طلب كرد و فرمود: «همان بستر شخصى مرا كه خودم در آن مى‏ خوابم بياور براى بزنطى بگستران تا استراحت كند.». 🔽اين اظهار محبت، بيش از اندازه در بزنطى مؤثر افتاد. مرغ خيالش به پرواز درآمد. در دل با خود مى‏ گفت الآن در دنيا كسى از من سعادتمندتر و خوشبخت ‏تر نيست. اين منم كه امام مركب شخصى خود را برايم فرستاد و با آن مرا به منزل خود آورد. اين منم كه امام نيمى از شب را تنها با من نشست و پاسخ سؤالات مرا داد. بعلاوه‏ همه اينها اين منم كه چون موقع خوابم رسيد امام دستور داد كه بستر شخصى او را براى من بگسترانند. پس چه كسى در دنيا از من سعادتمندتر و خوشبخت ‏تر خواهد بود؟. 🔽 بزنطى سرگرم اين خيالات خوش بود و دنيا و ما فيها را زير پاى خودش مى‏ ديد. 🔽 ناگهان امام رضا عليه السلام در حالى كه دستها را به زمين عمود كرده بود و آماده برخاستن و رفتن بود، با جمله «يا احمد» بزنطى را مخاطب قرار داد و رشته خيالات او را پاره كرد، آنگاه فرمود: 🔹«هرگز آنچه را كه امشب براى تو پيش آمد مايه فخر و مباهات خويش بر ديگران قرار نده، زيرا صعصعة بن صوحان كه از اكابر ياران على بن ابي طالب عليه السلام بود مريض شد، على به عيادت او رفت و بسيار به او محبت و ملاطفت كرد، دست خويش را از روى مهربانى بر پيشانى صعصعه گذاشت، 🔹 ولى همين كه خواست از جا حركت كند و برود، او را مخاطب قرار داد و فرمود: اين امور را هرگز مايه فخر و مباهات خود قرار نده. اينها دليل بر چيزى از براى تو نمى ‏شود. من تمام اينها را به خاطر تكليف و وظيفه ‏اى كه متوجه من است انجام دادم، و هرگز نبايد كسى اين گونه امور را دليل بر كمالى براى خود فرض كند.» ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (داستان راستان(1 و 2))، ج‏18، ص: 272--271-با ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a