eitaa logo
مهندسی فرهنگی .راهبردها .راهکارها
337 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
272 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا •
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟦 جوان با شرف ایرانی که عمار گونه آنهم در دل دشمن و بیخ گوش منافقین در کشور سوئد بدون هیچ ترس و واهمه ای چهره ی کثیف و خائن مزدوران منافق را با استفاده از (نمایشگاه خودشون برعلیه خودشون) این چنین بر ملا میکند.* ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
معتمدی2..mp3
15.93M
ای دوای درون خسته دلان مرهم سینه ی شکسته دلان مرهمی لطف کن که خسته دلم مرحمت کن که بس شکسته دلم https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠 حجاب شهود 🔹 انسان بخواهد خدا را ببیند باید باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق. 🔹 در معمولاً سه ضلع مطرح است می ‌گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب‌ عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این شخص حاجب است؛ تا خودش هست خدا را نمی ‌بیند: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز». وقتی که خلق خودش را می بیند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی ‌تواند خدا را ببیند. نفس مادامی که غیر خدا را می ‌بیند که نمی ‌تواند خدا را ببیند، تا خودش را می ‌بیند که خدا را نمی ‌بیند؛ «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» می ‌شود . 🔹 حضرت به ابوبصیر کور می ‌گوید «الله» را الآن می ‌بینی؛ این أبو بصیر نه باید امام را ببیند نه باید خودش را ببیند نه باید چیز دیگر را ببیند تا «الله» را ببیند. خدا مرحوم را غریق رحمت کند! او در نمط نهم اشارات اینها را خوب تبیین کرده است؛ می گوید: «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ حتی اگر کسی شهود را ببیند عارف نیست نه فقط شاهد را! 📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد تاریخ: 1398/11/13 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
پیامبر اکرم (ص): وَالَّذی لا الهَ الّا هُوَ ما اعطِی مُؤمِنٌ قَطُّ خَیرَ الدُّنیا وَالاخِرَةِ الابِحُسنِ ظَنِّهِ باللّه؛ سوگند به خدای یکتا که برخورداری از دنیا و آخرت به انسان مومن ارزانی نشده مگر بر پایه حسن ظن او به خداوند. سپس فرمود: لَیسَ مِن عَبدٍ ظنَّ بِهِ خَیراً الا کان عندَ ظَنِّه؛ هیچ بنده مؤمنی به خداوند گمان خوب نمی برد مگر آنکه خداوند طبق همان گمان با وی رفتار می کند. امام رضا علیه السلام: احْسِنِ الظَّنَّ باللّهِ فَانَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ انَا عِندَ ظَنِّ عَبدِی المُؤمِنِ انْ خیراً فَخَیراً وَان شَرّاً فَشَرّاً؛به خداوند نیکو گمان باش که خداوند عزوجل می فرماید: من به گمان بنده مؤمنم هستم، اگر خوش گمان بود نیکی می کنم، و اگر بدگمان بود، بر اساس آن بااو رفتار می کنم. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀هو الشافی🍀 🌹 حجامت هدیه معراج 🌹 ✅🌸در حدیث شب معراج است که رسول اکرم (ص) می فرمایند : وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از من گذر نکرد مگر این که گفت : يَا مُحَمَّدُ اِحْتَجِمْ وَ أْمُرْ أُمَّتَكَ بِالْحِجَامَةِ ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر بفرما. 🔹بحار ج ۶۲ ص ۳۰۰ باب۸۹🔹 🌺 انجام حجامت اسلامی در روزهای 29 ؛ 30 ؛ 31 خرداد ماه(حزیران) https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
پنیر مفت علامت چیست؟ تله ی موش در کل جهان تنها 300 ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد ، رقم بالا و تعجب برانگیز 116 ماهواره ، فضای ایران را پوشش می دهند ♦️شگفت آور اینکه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که فقط برای ایرانی ها برنامه پخش می کنند به رقم حیرت آور 260 کانال می رسد و عجیب تر اینکه تماما توسط دولت های آمریکا و انگلیس و اسرائیل و آلمان‌ و جدیدا سعودی و ترکیه با هزینه های گزاف تولید و سپس بطور رایگان برای ملت ایران پخش می شود! ❌نکته جالب توجه اینکه این دولت های یاد شده برای تماشای تلویزیون و فیلم های خود ، از هموطنان خودشان پول می گیرند و در صورت عدم پرداخت ، حق اشتراک آنان را باطل می کنند ولی با سخاوتمندی تمام، تولیدات خود را مجانی در اختیار ما می گذارند!! 💯❌💯یادمان نرود که: 👈پنیر مفت فقط در تله موش پیدا می شود. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
تواضع و ادب شرط تعلم کسی که در برابر علم و استاد متواضع و فروتن نیست اهلیت برای یادگیری ندارد. یکی از علائم فروتنی و وظایف دانش آموزی رعایت ادب به هنگام بحث و گفتگو است. وظیفه دیگر سپاسگزاری از استاد است هرگاه که چیزی از او می آموزد. معلم نباید شخص متکبر و مغرور را به عنوان دانشجو بپذیرد. پیش از علم آموزی باید فروتنی را آموخت، و الا آن علم بر کبرش خواهد افزود. علم را نباید به نا اهل آموخت، چنانکه نباید از اهل دریغ داشت. سعدی شیرازی در بوستان باب چهارم در تواضع حکایتی را در محرومی خویشتن بینان نقل می کند که مضمونش آن است که شرط تعلم و فراگیری دانش، تواضع و فروتنی و خالی بودن از باد کبر و غرور است. یکی در نجوم اندکی دست داشت ولی از تکبر سری مست داشت برِ کوشیار آمد از راه دور دلی پر ارادت، سری پر غرور خردمند از او دیده بردوختی یکی حرف در وی نیاموختی چو بی بهره عزم سفر کرد باز بدو گفت دانای گردن فراز تو خود را گمان برده‌ای پر خرد انائی که پر شد دگر چون برد؟ ز دعوی پُری زان تهی می‌روی تهی آی تا پُر معانی شوی ز هستی در آفاق سعدی صفت تهی گرد و باز آی پُر معرفت ------ کوشیار= از استادان علم نجوم إناء = ظرف https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پاسخ به شبهات این یک‌ونیم دقیقه طلایی را از دست ندهید و برای دوستان و نزدیکان‌تون هم بفرستید... برا اونایی که می‌پرسن: چرا پولمونو بریزیم تو جیب سعودی؟ چرا بدیم عربای تروریست؟ چرا به اقتصاد عربستان کمک کنیم؟ چرا به جای حج پولمونو به فقرا ندیم؟ و... https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
بسم الله الرحمن الرحیم 《 بمناسبت ۲۳ذیقعدة الحرام》 الحمد لله کماهواهله،والصلاة علی رسول الله وآله آل الله،واللعن علی اعدائهم ومنکری فضائلهم اعداءالله ◀️ هشت کلام ازهشت معصوم در زیارت امام هشتم صلوات الله علیه واهلبیته 1⃣ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّي بِخُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مَكْرُوبٌ إِلاَّ نَفَّسَ اَللَّهُ كُرْبَتَهُ وَ لاَ مُذْنِبٌ إِلاَّ غَفَرَ اَللَّهُ ذُنُوبَهُ. روضة الواعظین/ترجمه مهدوی دامغانی ۱/ ۳۸۴ پيامبر(صلّى الله عليه و آله)فرموده‌اند:به زودى پاره‌يى از وجود من در خراسان دفن خواهد شد. هيچ اندوهگينى ایشان را زيارت نمى‌كند مگر اينكه خداوند اندوهش را مى‌زدايد و هيچ گنهكارى آن را زيارت نمى‌كند مگر اينكه خداوند گناهانش را مى‌آمرزد. 2⃣ الإمامُ عليٌّ عليه السلام : سَيُقتَلُ رُجُلٌ مِن وُلدِي بِأرضِ خُراسانَ بِالسَّمِّ ظُلما ، اسمُهُ اسمِي ، و اسمُ أبِيهِ اسمُ ابنِ عِمرانَ موسى عليه السلام ، ألا فَمَن زارَهُ في غُربَتِهِ غَفَرَ اللّه ُ تعالى ذُنوبَهُ .[عيون أخبار الرِّضا : 2/259/17.] امام على عليه السلام: بزودی مردى از فرزندان من در خاك خراسان به زهر ستم كشته شود؛ نام او نام من است ونام پدرش نام پسرعمران، موسى عليه السلام. بدانيد كه هر كس او را در غربتش زيارت كند خداوند متعال گناهانش را بيامرزد . 3⃣ قال أبو عبد الله علیه‏السلام: «یقتل حفدتی بأرض خراسان فی مدینه یقال لها طوس، من زاره الیها عارفا بحقه أخذته بیدی یوم القیمه و أدخلته الجنه و ان کان من أهل الکبائر.» قیل له: جعلت فداک و ما عرفان حقه قال: «تعلم أنه مفترض الطاعه، غریب شهید، من زاره عارفا بحقه أعطاه الله عزوجل أجر سبعین شهیدا ممن استشهد بین یدی رسول الله صلی الله علیه و سلم علی حقیقه» . اثبات الهداه ۳/ ۲۳۳ امام صادق علیه ‏السلام:«نوه‏ مرا در سرزمین خراسان در شهری به نام طوس می‏ کشند؛ کسی که او را با شناخت حق وی زیارت کند، من روز قیامت از او دستگیری می‏ کنم و وارد  بهشتش می‏ سازم، هر چند که مرتکب گناهان کبیره شده باشد.» راوی گفت: فدایت شوم، شناخت حق او به چیست؟ فرمود۵: «این که بدانی او امام واجب الطاعه و غریب و شهید است؛ کسی که با شناخت حقش، او را زیارت کند، خدای صاحب عزت و جلال، پاداش هفتاد شهید از شهدای راستین در رکاب رسول خدا صلی الله علیه و سلم را به او عطا می‏ فرماید.». 4⃣ قال أبوالحسن موسی علیه‏ السلام فی حدیث: «من زار قبر ولدی علی و بات عنده لیله کان کمن زار الله فی عرشه. قیل: کمن زار الله فی عرشه؟ فقال: نعم. اذا کان یوم القیامه کان علی عرش الرحمن أربعه من الأولین، و أربعه من الآخرین، فاما الأربعه الذین هم من الأولین: فنوح، و ابراهیم، و موسی، و عیسی علیهم ‏السلام و أما الأربعه من الآخرین: محمد و علی و الحسن و الحسین علیهم ‏السلام، ثم یمد الطعام فیقعد و معنا زوار قبور الأئمه، ألا أن أعلاهم درجه و أقربهم حبوه زوار قبر ولدی علیه ‏السلام».وسائل الشیعه۱۰/ ۴۴۳.  امام موسی کاظم علیه‏ السلام در ضمن حدیثی فرمودند: «کسی که قبر فرزندم علی علیه‏ السلام را زیارت کند و شبی را نزد او به سر برد، مانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کرده است.» راوی (از روی تعجب) گفت: مانند کسی که خدا را در عرش زیارت کرده است؟ حضرت فرمودند: «آری، چون روز قیامت شود، چهار نفر از پیشینیان و چهار نفر از پسینیان بر عرش خدای رحمان قرار می‏ گیرند. چهار نفر پیشینیان نوح و ابراهیم و موسی وعیسی علیهم‏ السلام هستند و چهار نفر پسینیان محمد و علی وحسن و حسین علیهم‏السلام؛ بعد از آن خوان طعام گسترده می‏شود و زائران قبور ائمه علیهم ‏السلام به (گرد) آن می‏ نشینند؛ بدانید که (در میان زائران قبور ائمه علیهم ‏السلام) مقام زائران قبر فرزندم از همه بلندتر و پر ارج‏تر(با امتیازات بیشتر) است.». 5⃣ الامام الرضا علیه السلام: من زارنی على بعد داری و شطون مزاری , أتیته یوم القیامة فی ثلاث مواطن حتى أخلصه من أهوالها : إذا تطایرت الکتب یمیناً وشمالاً  و عند الصراط وعند المیزان. ( کامل الزیارات۳۰۴) هرکس مرا با دوری خانه و طولانی بودن مسیر قبرم، به زیارتم بیاید من هم روز قیامت در سه جا(ی پرخطر) نزد او رفته تا او را از گرفتاریهای آن نجاتش دهم: آن وقتی که پرونده ها به دست چپ و راست میدهند ونزد پل صراط و نزد میزان وسنجش اعمال. 6⃣ الامام الجواد علیه السلام: ‹‹ من زار قبر ابی غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر و اذا کان یوم القیامه ینصب له منبرا بحذاء منبر رسول الله حتی یفرغ الله من حساب عباده ››کامل الزیارات ۹۲۰. هرکس قبر پدرم را زیارت کند خداوند گناهان قدیم و جدید او را می آمرزد؛ و چون روز قیامت شود برای او منبری در مقابل منبر رسول خدا قرار می دهند تا وقتی که خداوند به حساب همه بندگانش رسیدگی کند.
✨﷽✨ ✅علت خیلی از مشکلاتی که ما تو خونه هامون داریم، درگیری ها، بداخلاقی ها، عصبانیت ها، بی حوصلگی ها، غرغرها، دل شکستن ها و ... اینه که فرشته ها تو خونه مون نیستن. تو خونه مون پر نمیزنن... ذکر نمیگن. خونه ای که توش پر فرشته باشه میشه خود بهشت. پر از لطف و صفا و شادی و یاد خدا. حالا چیکار کنیم که فرشته ها مهمون خونه مون بشن؟ چه کارایی نکنیم که فرشته ها رو پر ندیم؟ ❶ حدیث کسا زیاد بخونیم. ❷ سعی کنیم نمازها تا جای ممکن اول وقت باشه. ❸ نماز قضا داشتن خیییلی اثر بدی داره. ❹ چیز نجس تو خونه نگه نداریم. همه جای خونه مون همیشه پاک پاک باشه. ❺ توی خونه داد نزنیم. حتی با صدای بلند هم حرف نزنیم. فرشته ها از خونه ای که توش با صدای بلند صحبت بشه میرن. ❻ حرف زشت و غیبت و دروغ و مسخره کردن و اینا هم که مشخصه. ❼ سعی کنیم طهارت چشم و گوش و زبان و شکممون رو تا جای ممکن تو خونه حفظ کنیم. ❽ وقتی وارد خونه میشیم با صدای واضح سلام کنیم. حتی اگه هیچ کس نیست. ˝استاد عبدالله فاطمی نیا˝ https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠 امیرالمومنین عليه السلام: 🌿 نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده روز دحو الارض بوده است. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، به عبادت صد سال رسیده است. ✍️ مراقبات، ص 186 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔴 اهم نکته های مطرح در جشن میلاد رضوی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🔻 ضرورت تحلیل سلوک اجتماعی امام به صورت جامع الاطراف ما باید سلوک اجتماعی جامع الاطراف امام (ع) را در مدار یک تحلیل جامع با نگاه به شرایط و نیازهای معاصر قرار بدهیم. 🔻 انعکاس ابعاد اجتماعی امامت در سیره امام علیه السلام حضرت امام رضا (ع) از شرایط زمان خود، ابعادی از امامت را از حیث اجتماعی گشوده است که تفسیری عمیق از حضور اهل بیت عصمت و طهارت در فضای اجتماعی را در دسترس قرار داده است. 🔻 سرفصل های شش گانه سلوک اجتماعی امام رضا علیه السلام: "تعمیق آرامش و انس اجتماعی"، توسعه عقلانیت فلسفی مرتبط به احکام شریعت"، "تعمیق زیرساخت های وحدت و انسجام ایرانیان با ابعادی تاریخی"، "اجتماعی سازی وحدت بین شیعه و سنی"، "تعمیق و تقویت گفتگوی امت اسلامی با امم تابع ادیان سماوی" و "ستم ستیزی اجتماعی در رویارویی با دستگاه ظالم زمان" از سرفصل های مهم سلوک اجتماعی امام رضا (ع) است. 🔻 تعلق خاطر ویژه ایرانیان به امام رضا (ع) ایرانیان همواره با همه وجود به امامان علیهم السلام تعلق خاطر داشته و دارند ولی تعلق خاطری ویژه، ملموس و با ابعادی از انس و محبت اجتماعی از رهگذر امام رضا علیه السلام و بقعه مبارکه آن حضرت در دسترس ایرانیان قرار گرفته است. 🔻 لنگرگاه آرامش امام رضا (ع) لنگرگاه آرامش حاصل از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای ایرانیان و مسلمانان است. ایرانیان آن آرامش اهل بیت (ع) را در چهره، رفتار و سلوک امام رضا مشاهده و لمس کرده اند و همچنان از فیض آن بهره مند می باشند. وقتی نام امام رضا (ع) به گوش می رسد ناخودآگاه، یک آرامش و انسی در بین مردم پدیدار می گردد. تشعشعات این آرامش رضوی، از بارگاه ملکوتی ایشان فرو می بارد ومدام در حال بازتولید شدن است. 🔻 رمز وحدت ایرانیان امام رضا (ع) علاوه بر اینکه رمز وحدت اسلامی است، پایگاهی برای وحدت ایرانیان با هر قومیت است و اجازه گسست به آنها نمی دهد. 🔻 عامل وحدتی مثال‌زدنی بین شیعه و سنی وحدت شیعه و سنی در زمان امام هشتم، وحدتى مثال زدنی است. امام رضا (ع) شیعه و سنی را در عصر خود، متحد و یکپارچه کرد و این وحدت در طول تاریخ تداوم یافت. وحدت بین شیعه و سنی در زمان آن حضرت، به ویژه در فضای ایران معنایی سازنده تر، آهنگی قوی تر و ابعادی دانشی تر را به دست آورد و آن رفته رفته تبدیل به سرمایه ای برای ایران و ایرانیان گشت. اکنون همین علاقه و انس برای اهل سنت ایرانی نیز وجود دارد و آنها با حفظ مذهب خود، امام رضا (ع) را به عنوان یک نقطه قدسی قبول دارند. 🔻 تزریق نگاه بین المللی به امت تزریق نگاه بین المللی و تعامل بین الادیانی به امت اسلامی از دیگر ره آوردهای سلوک اجتماعی امام رضا (ع) است. آن حضرت در کانونی ترین و عمیق ترین نقطه گفت وگوی ادیان قرار داشت و به گفت وگوها سمت و سویی علمی، معنادار و حرکت آفرین می‌بخشید و آن را به ساحتی بسیار مهم برای علم، اخلاق و تعامل اجتماعی بدل کرد. امام رضا (ع) از رفتن گفت وگوها به سمت تنش ها جلوگیری مى كرد و به آنها وجه علمی قوی مى بخشید به گونه ای که وقتی اهل سنت گفت وگوهای حضرت را با اتباع ادیان دیگر می دیدند احساس خشنودی و رضایت می کردند. امروز نگاه بین الادیانی نیاز جدی است و هر چه زمان به جلو می رود دین خدا و مشترکات بین الادیانی امکان ظهور و بروز و مطرح شدن بیشتر را پیدا می کنند. تفکر رضوی خطاب به امت اسلامی این است که شما فراتر از وحدت میان خود، باید در ارتباط با ادیان دیگر قرار بگیرد و هرگز شیعه و سنی در مقابل هم قرار نگیرند؛ بلکه درفضای بیرون از امت از موضع یک امت، شهداء علی الناس باشند. 🔻 توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی مربوط به شریعت "عقلانیت فلسفه احکامی در شریعت" از دیگر ابعاد نهضت اجتماعی، علمی و رفتاری امام رضا (ع) است، امام رضا(ع) توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی مربوط به شریعت است و بخش عظیمی از روایات آن حضرت، مربوط به فلسفه احکام است. لازم است با محوریت تفکر رضوی، مردم مجهز به "عقلانیت فلسفه حکمی" گردند تا با سطحی عمیق از آگاهی و با رغبتی فزاینده به استقبال فقه اسلامی بروند. حوزه های علمیه برای تزریق عقلانیت رضوی به درون جامعه وارد عمل شوند. حوزه ها باید عقلانیت فقهی را از زندان کتاب های خود خارج و به جامعه عرضه کنند https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔴 اهم نکات مطرح در سخنرانی افتتاحیه در کنفرانس قانون در برابر انقلاب تکنولوژیک 🔸 از آنجا که نظم حقوقی را قانون ایجاد می کند، لازم است نهاد قانو نگذاری دائماً تاثیرات تکنولوژی بر زندگی اجتماعی را رصد، و به محض ظهور اختلال یا چالش در نظم حقوقی جامعه در اثر این تاثیرات، آن را ترمیم و بازسازی نماید. 🔸 در گذشته حقوق جلوتر از تکنولوژی قرار داشت، اما امروزه قانون با تکنولوژی و مسائل و ساحت ها و پیامدهای آن فاصله گرفته است و لازم است که با تقویت ادبیات، رویکردها، زاویه های دید و نظریات و ایجاد رشته‌های جدید این فاصله را کم کند تا بتواند به پیامدهای تکنولوژی بهتر و موثرتر بپردازد. 🔸 تکنولوژی دست کم دارای سه نوع تاثیر گذاری بر زندگی اجتماعی است كه عبارتند از: ایجاد و تزریق حجم انبوهی از مسائل جدید به کالبد تعاملات و روابط اجتماعی، حذف مسائل قابل توجهی از صحنه های زندگی اجتماعی و ایجاد زمینه جهت پیدایش آسیب‌های خاص و مخاطره آمیز در زندگی اجتماعی. 🔸 لازم است از ظرفیت های قانون جهت کنترل و مهار حمله تکنولوژی به محیط زیست استفاده شود. 🔸 لازم است قانون در ارتباط با محیط زیست به سمت محتواهای اخلاقی و فرهنگی با خمیرمایه‌های حقوقی به پیش برود و چنین امری در دسترس است. 🔸 آموزه های مشترک ادیان در زمینه محیط زیست، میراث بسیار مهمی برای بشریت است که برای کنترل خطرات متوجه به محیط زیست می توان از آن کمک جدی گرفت. 🔸تکنولوژی به دلیل توانمندی‌های فراوان و ایجاد عمل سریع، گسترده، رضایتبخش، سهولت آور و فراگیر جای "نیروی کار انسان" را در زمینه‌های بسیار گرفته است. 🔸 بیرون کردن تدریجی انسان از فضای کار توسط تکنولوژی می‌تواند خاستگاه بروز مشکلات روحی، اجتماعی و اقتصادی برای افراد جامعه باشد. 🔸 یکی از وظایف قانون ترمیم وضعیت حاصل از پدیده "نشستن تکنولوژی به جای نیروی کار انسان" است و در این زمینه، قادر به ایفای نقش جدی است 🔸 تکنولوژی دارای سه ویژگی "توسعه پذیری"، "هوشمندی پذیری" و "توانایی بر درهم‌تنیده سازی مسائل زندگی" است. 🔸 لازم است در فرآیند قانون گذاری، شناخت عمیق و دقیق به ویژگی‌های تکنولوژی و پیامدهای آن منظور و ملحوظ گردد. 🔸 اگر شناخت به ویژگی های تکنولوژی در فرایند قانون گذاری تعبیه نگردد، قانون، به دلیل آن که نمی تواند پای به پای تکنولوژی به پیش رود، به انفعال می‌افتد و در این صورت تنها می تواند با برخی از مسائل ناشی از تحول تکنولوژیک تعامل کند؛ آن هم تعاملی ضعیف و دیرهنگام. 🔸 در قبال ویژگی توسعه پذیری تکنولوژی لازم است قانون توسعه پیدا کند. 🔸 توسعه قانون لزوماً به معنای افزودن بر حجم قانون و انبوه کردن آن نیست. 🔸 توسعه قانون در ایجاد دو تحول در قانون تجسم پیدا می کند که عبارتند از : ۱. وارد کردن قانون به حوزه های متنوع و گسترده جدید ۲. تعبیه ابعاد مختلف و لایه‌های متعدد مربوط به یک موضوع در قانون گذاری نسبت به آن. 🔸 مقصود از درهم‌تنیده سازی مسائل توسط تکنولوژی این است که تکنولوژی هر چقدر که به جلو می رود حوزه های مختلف زندگی را بیشتر به هم مرتبط می‌کند و رابطه تاثیر و تاثر متقابل فیمابین آنها را بیشتر و گسترده تر می نماید. 🔸 اگر قانون بخواهد در برابر "پدیده درهم تنیدگی مسائل" که ناشی از پیشرفت تکنولوژی است، فعال شود، لازم است نسبت خود را با تخصص در سه لایه تقویت کند. این سه لایه عبارتند از:" 1. افزودن بر دامنه دانش هایی که قانون گذاری به آنها احتیاج دارد ( همچون آینده پژوهی پدیده ها با نگاه حقوقی). 2. عمیق تر کردن عملیات بهره گیری از تخصص در قانون گذاری. 3. بهره گیری از مطالعات بینارشته ای در امر قانونگذاری. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔴 اصول شش گانه وحدت امت در سیره امام علی (ع) وحدت از اصول اساسی و غیرقابل چشم پوشی در سیره امام علی(ع) است. ژرفنای اثرگذاری و عمق حضور این اصل در سلوک حضرت تا آنجا است که می توان گفت آن حضرت همانطور که امام عدل، امام تقوا و امام آگاهی و دانش است، امام وحدت امت اسلامی نیز به حساب می آید. آن امام همام وحدت را همواره به مثابه یک اصل کلان، بسترساز و پربسامد، و امتداد یافته در زوایا و ابعاد مختلف جامعه پی می جسته و می خواسته است؛ به گونه ای که ما اکنون می توانیم به روشنی ردپای نگرش وحدت گرایانه امام (ع) را در شرایط و مقاطع مختلف زندگی آن حضرت بیابیم و به تحلیل آن همت گماریم. در این نوشتار به اصولى می پردازم که امام علی علیه السلام با لحاظ وحدت اسلامى به مثابه موقعیتی پایه ای و مبنایی و به منظور حفظ و تقویت این مبنا و پایه روابط در جامعه، با قدرت و قوت، پی می‌گرفتند و نسبت به آن ها اهتمام داشتند: اصل اول: اخوت اسلامی: آنچه در سیره امام علی مشاهده می شود تطبیق آیه شریفه «انما المومنون اخوة» به صورت تمام و کمال، و صد درصدی، بر واقعیت زندگی اجتماعی مسلمانان است. این اصل را حضرت (ع) در زندگی مسلمانان جاری و در تعاملات روزمره ایشان برقرار می خواستند. رویکرد امام (ع) به "انما المومنون اخوة" واقع گرایانه و تهی از هرگونه تعارف یا ملاحظه‌ معطوف به موقعیتی خاص و شرایطی مقطعی بود. در نگاه آن حضرت (ع) ضرورت داشت تا تعاملات اجتماعی مسلمانان گرداگرد این اصل محوری سامان یابد و بر اساس آن تحقق پیدا نماید. امام علی‌بن ابی‌طالب (ع) اختلافات عقیدتی و مذهبی درون امت را مجوز، عامل و یا خاستگاهی برای بر هم زدن اخوت اسلامی نمی دیدند؛ بلکه اخوت اسلامی را چتری گسترده و فراگیر می یافته است که در هر حال، و به صورتی پایدار، بر امور امت سایه می گسترانده است. در سخنی از امام (ع)، که در نهج‌البلاغه آمده است، خطاب به مسلمانانی که در حکومت او می‌زیستند فرموده است: انما انتم اخوان علی دین‌الله، یعنی شما کسانی هستید که بر اساس دین خدا برادر هم شده اید. نکته جالب آن که امام (ع) پس از این سخن، عامل اختلاف درون جامعه در روزگار خود را درونی معرفی می کند. از این نکته می‌توان نتیجه گرفت که امام اختلاف بین امت را بر اساس مذهب به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسد. ایشان تنها از یک اختلاف سخن به میان می آورد و آن هم اختلافی است که منشاء آن درون های نامطلوب و هوای نفس می باشد. برای فهم آن چه آمد باید توجه نماییم که این سخن خطاب به مسلمانانی از جانب امام علی (ع) اظهار گردیده است که همه صرفا اهل سنت یا شیعه نبودند؛ بلکه اصحاب و یاران هر دو مذهب اعتقادی مخاطب حضرت (ع) بودند؛ اگر چه جمعیت سنیان ای بسا بیشتر بوده است. به هر روی بی گمان این فرمایش حضرت (ع) تطبیق آیه شریفه «اخوت» است بر زندگی مسلمانانی که در سایه حکومت ایشان می‌زیستند. اصل دوم: جلوگیری از تاثیر گذاری اختلاف در عقیده بر مناسبات اجتماعی امت: بر اساس این اصل امام (ع) به هیچ وجه مسائل اختلافی عقیدتی را در ملا عام و در ساحت سیاست‌ و سیاست‌گذاری‌ و ارتباطات و تعاملات فیمابین امت اسلامی منعکس نمی‌کردند؛ هرچند امیرالمومنین (ع) از عقاید خود که مبنا و منعکس کننده عقائد شیعه است در حوزه عقیده (که امروزه از آن در کرسی های علمی و بحثی یاد می شود) سخن می‌گفت؛ اما این سخن گفتن به قدری هوشمندانه، دلسوزانه، در پیوستگی با عقلانیت دینی و اجتماعی، و به دور از هرگونه اکراه و اجبار ارائه می شد که به هیچ وجه از آن بوی طرد و نفی اجتماعی مسلمانان معتقد به عقائد دیگر یا نفی همگرایی با آنان به مشام نمی رسید. اصل سوم: تقویت هویت امت به مثابه چارچوبی فراگیر و دربرگیرنده برای همه مذاهب: حضرت (ع) به هیچ وجه اجازه نمی دادند که "هویت اسلامیِ جمعیِ امت" در سایه اختلافات اعتقادی، کوچک و محدود شود. به زبان دیگر ایشان نمی خواستند که هویت امت تحت تاثیر هویت هاى مذهبي تضعیف شود و کارکردی ضمنی یابد و تبدیل به «هویت دست دوم» گردد. در سیره آن حضرت (ع) هویت اسلامی بخشی مؤثر و پررنگ از تصویر گسترده جامعه به حساب می آمد؛ به گونه ای که ادبیات، مفاهیم و رویکردها و همه ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی با نگاه به هویت اسلامی و از خاستگاه آن معنا و عینیت پیدا می نمود. بدین ترتیب ذیل هویت اسلامی جامعه ای که او در آن می زیست، هویت اعتقادی شیعی یا سنی خود را در دل امت اسلامی تعریف می‌کرد و به مثابه بخشی از این امت بروز و ظهور می یافت. اصل چهارم: محبت اجتماعی: آن حضرت محبت اجتماعی را بدون هرگونه ظاهر سازی یا مصلحت گرایی مقطعی و موضعی میان همه مسلمانان می پراکند و نسبت به تشدید و تقویت زمینه های منتهی به گسترش و ژرفنایابی آن اقدام می نمود. حضرت (ع)، به یک معنا، محبت ورزی اجتماعی در میان امت را وجهه همت خویش ساخته بو د و صادقانه و آگاهانه در پی ت
وسعه و ارتقاء آن بود. اصل پنجم: اصل تناصح اجتماعی: حضرت علی (ع) در ساحت های اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به امت، نصیحت و خیرخواهی اجتماعی را به صورت یک رویکرد جدی و عیاری برای رونق بخشی به مناسبات اجتماعی صحیح و سالم پی می گرفت و تعقیب می نمود. آن حضرت (ع)، همانطور که در تاریخ منعکس است، نصیحت های خود را آنجا که به جامعه اسلامی مربوط می شد و به آبادانی، دین، سلامت و وحدت جامعه باز می گشت، بی‌دریغ و بی هرگونه کناره گیری از امر عمومی و حوزه اجتماعی به همگان از جمله خلفای زمان خود عرضه می نمود. آنگاه که خود به خلافت رسید ابعاد نصیحت گرایی اجتماعی امام (ع) در سطوح مختلف گسترد و عرصه های گوناگون را درنورید. حضرت (ع) از نزديكان گرفته تا عموم، و از شیعه گرفته تا سنی، همگان را مشمول سنت ارزنده نصیحت گری خویش نمود و به صورتی بی نظیر، حرکت خیرخواهانه را بر همه ارزانى داشت . نصیحت گرایی اجتماعی حضرت (ع) ابعاد مختلفی دارد و در سطوح گوناگون آن را می توان مطالعه کرد؛ از جمله آن که نسبت آن با اصل خیرخواهی عمومی در سلوک امام (ع) چه بود و نمودها، جلوه‌ها، راهکارها، شیوه ها و قالب های بروز و ظهور آن کدام ها بوده اند؟ پاسخ گویی به این پرسش و پرداختن به زوایای مختلف این بحث طبعا مجال دیگری می‌طلبد. اصل ششم: اصل تواصل: واژه تواصل واژه ای روایی است. این اصطلاح در روایات ما وارد شده است و به معنای تبادل ارتباط و اتصال در جامعه اسلامی میان افراد به کار رفته است. تواصل به رویکردی میان شیعیان اشاره دارد که انزوای از اجتماع را برنمی تابد و هم دلی و همراهی به مسلمانان را از شیعیان می خواهد. مشخصا در سیره امام علی (ع) کشیدن دیوار به دور شیعیان و جدا کردن صف ایشان از صف اهل سنت به هیچ وجه مطلوبیت ندارد و در عمل به چشم نمی خورد؛ برعکس رفتار آن حضرت (ع) رویکرد به رفت و آمد اجتماعی، تماس اجتماعی، سخن گفتن با یکدیگر و مشارکت در شادی های و غم های اجتماعی همه مسلمانان به روشنی و به صورتی گسترده به چشم می آید. اساساً بخشی از کلمات امام علی حامل ادبیات و مفاهیم و فضای فکری معطوف به ایجاد ارتباط پیوسته اجتماعی افراد درون امت با یکدیگر است. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
1_1622304752.mp3
1.44M
من عبد و مرید، تو بابِ مراد گدای توأم امام جواد دلم زده پر تو صحن و سرات امیدِ منه به گوشه نگات من تو رو دارم ای همه دار و ندارم ای همه‌ی کس و کارم ای دل و دلبر و یارم «جواد یا مولا .. » تو حجره غم تو تاب و تبی صدا میزدی که تشنه لبی شبیه حسن بدون حبیب شبیه حسین شدی تو غریب تو روضه‌ی تو می‌باره چشام تن تو کشیده شده روی بام بی کس و یاری ای همه دار و ندارم ای همه ی کس و کارم ای دل و دلبر و یارم «جواد یا مولا .. » https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
⚽️اگه با شروع تابستون، ورزشی رو برای گذران اوقات فراغت تون انتخاب کردید، خوندن این پست،بهتون نگاه و هدف تازه ای برای ورزش کردن میده..😉 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a