هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
🔸مراسم دعای پر فیض کمیل
🕧 پنجشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۱۸
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هیئت محبان امام حسین علیه السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸امام صادق (علیه السّلام):
کانَ جَدّی یَقولُ: تَقَدَّموا فِی الدُّعاءِ؛ فَإِنَ العَبدَ إذا کانَ دَعّاءً فَنَزَلَ بِهِ البَلاءُ فَدَعا، قیلَ: صَوتٌ مَعروفٌ، و إذا لَم یَکُن دَعّاءً فَنَزَلَ بِهِ بَلاءٌ فَدَعا، قیلَ: أینَ کُنتَ قَبلَ الیَومِ؟![1]
جدّم "امام زین العابدین علیه السّلام" میفرمود: در دعا کردن، پیشدستی کنید؛ زیرا بنده، چنانچه اهل دعای زیاد باشد، وقتی بلایی بر او نازل شود و دعا کند، گفته میشود: «صدایی آشناست» و چنانچه اهل دعایِ بسیار نباشد، وقتی بلایی بر او نازل شود و دعا کند، گفته میشود: «تا قبل از امروز، کجا بودی؟!».
📚1.الکافی،کلینی، ج ۲، ص۴۷۲، ح ۵
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه وشرح حکمت 17)
قسمت سوم
✅ متن: وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله) "غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ"؟ فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ؛ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ.
🔰تذکر: ترجمه وتوضیح کلمات، وقسمتی از بیان، در قسمت اول و دوم گذشت.
✅دنباله بیان:
در اینجا دو سؤال پیش مى آید:
♦️سؤال اول این که ما معتقدیم: «حَلاَلُ مُحَمَّد حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَحَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة; حلال و حرام اسلام تا دامنه قیامت تغییر ناپذیر است».(1) و این اصل با آنچه در این حدیث آمده چگونه سازگار است؟
جواب: احکام شرع دو گونه است: ۱- احکامى که بر اساس موضوعات ثابت و فطرى، تشریع شده است، مانند نماز و روزه و حج و... که تغییرناپذیر است، همچون قوانین ثابتى که در جهان آفرینش حکمفرماست. ۲- احکامى که بر اساس موضوعات متغیر وارد شده است که با تغییر موضوع، حکم نیز عوض مى شود; مثلا ما مى دانیم خرید و فروش خون و اعضاى بدن انسان در سابق جزء محرمات بود، زیرا هیچ فایده مباحى نداشت ولى امروز که براى نجات جان مصدومان یا پیوند اعضا آثار حیات بخش دارد، قابل خرید و فروش است. امثال این احکام در میان احکام اسلامى کم نیست.
مسئله رنگ آمیزى موهاى سفید که در این کلام نورانى به آن اشاره شده است نیز از همین قبیل بوده، زیرا پیغمبر اکرم (ص) در زمانى که یارانش کم و در میان این عده کم، جمعى از ریش سفیدان بودند، این دستور را صادر کرد تا چهره پیرمردان جوان شود و سبب ترس دشمن گردد. (علاوه بر این که در روحیه خود آنها نیز اثر مى گذارد و روح جوانى در آنها جوانه مى زند.) ولى هنگامى که شرایط عوض شد و جمعیت مسلمانان آن اندازه فزونى یافت که وجود پیرمردان محاسن سفید در میان آنها تأثیرى در قوت و قدرت مسلمانان نداشت، طبعاً حکم هم عوض مى شود.(2)
روشن است که حدیث «حَلالُ مُحَمَّد...» اشاره به بخش اول است. شبیه این موضوع چیزى است که در بعضى از روایات آمده است که از امام باقر(علیه السلام) سؤال شد که ما شنیده ایم پیغمبر"ص" (و یارانش) در طواف با سرعت و شبیه دویدن حرکت مى کردند. آیا ما هم این گونه عمل کنیم و یا به طور معمولى راه برویم؟ آن بزرگوار پاسخ دقیقى به این سؤال دادند، فرمودند: پیغمبر اکرم این دستور را در ماجراى حدیبیه داد تا قریش چابکى آن حضرت و یارانش را ببینند (و بترسند) ولى جمعى از عامه به سبب غفلت از این موضوع که این یک حکم موقت و در شرایط خاصى بوده است، هنوز این کار را ادامه مى دهند ولى من و پدرم در طواف راه می رویم».(3)
♦️سؤال دوم: خضاب یکى از مستحبات است. پس چگونه امام(ع) مى فرماید: امروز هر کس، بین خضاب و ترک آن مخیر است.
پاسخ: در آن زمان، پیغمبر اکرم (ص)به یاران مسن خود الزام کرده بود که خضاب کنند و امام علی(ع) مى فرماید: آن الزام اکنون بر طرف شده و هرکس آزاد است. و این امر منافاتى با استحباب خضاب- بخاطر آثار دیگر مثبت آن- ندارد. (4).
*
پایان حکمت هفدهم
استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه
*
❇️ پانویس:
(1). کافى، ج ۱، ص ۵۸، ح ۱۹.
(2). منظور از تغییر موضوع این نیست که خون یا اعضا عوض مى شود و یا این که خضاب تبدیل به چیز دیگرى مى شود، بلکه مقصود آن است که شرایط و ملاک و فلسفه حکم تغییر مى یابد; فلسفه اى که به منزله قید موضوع است. مثلاً خون بى فایده و خون مفید، دو موضوع است. و همچنین خضاب زمان ضعف مسلمانان و خضاب زمان قوت آنها، دو موضوع محسوب مى شود.
(3). وسائل الشیعه، ج ۹، باب ۲۹ از ابواب طواف، ح ۲."با کمى تلخیص و اقتباس"; فى ظلال نهج البلاغه، ج ۴، ص ۲۲۶.
(4). سند حکمت۱۷:در مصادر نهج البلاغه آمده است که این کلام حکیمانه را ابوبکر باقلانى (متوفاى ۳۲۷ق) که قبل از مرحوم سیّد رضى مى زیسته است در کتاب اعجاز القرآن آورده است و همچنین عبدالله بن معتزّ نیز در کتاب بدیع آن را ذکر کرده و بعد از سیّد رضى، زمخشرى در ربیع الابرار وبسیارى از نویسندگان کتاب مسانید، صدر آن را در احادیث پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) آورده اند. (مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص ۱۹).
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸السَّلامُ علیکَ یا صاحِبَ الزَّمان عج🔸
🌼اللهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِّکَ الفَرَج🌼
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🚩در هر شهر ودیاری هستی۳ بار بگو:
🔸صَلَّی اللهُ عَلیکَ یا ابا عَبدِالله🔸
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
Page563.mp3
1.15M
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖تلاوت نور
🔸تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه ۵۶۳: وَأَسِرُّوا
قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ ۖ إِنَّهُ عَلِيمٌ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و ۵۲ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸امام صادق (علیه السّلام):
کانَ جَدّی یَقولُ: تَقَدَّموا فِی الدُّعاءِ؛ فَإِنَ العَبدَ إذا کانَ دَعّاءً فَنَزَلَ بِهِ البَلاءُ فَدَعا، قیلَ: صَوتٌ مَعروفٌ، و إذا لَم یَکُن دَعّاءً فَنَزَلَ بِهِ بَلاءٌ فَدَعا، قیلَ: أینَ کُنتَ قَبلَ الیَومِ؟![1]
جدّم "امام زین العابدین علیه السّلام" میفرمود: در دعا کردن، پیشدستی کنید؛ زیرا بنده، چنانچه اهل دعای زیاد باشد، وقتی بلایی بر او نازل شود و دعا کند، گفته میشود: «صدایی آشناست» و چنانچه اهل دعایِ بسیار نباشد، وقتی بلایی بر او نازل شود و دعا کند، گفته میشود: «تا قبل از امروز، کجا بودی؟!».
📚1.الکافی،کلینی، ج ۲، ص۴۷۲، ح ۵
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸ختم صلوات، هر روز🔸
(۴۲۶)
اللهُمّ صَلِّ علَی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
🔸سهم هر نفر: ۱۴ صلوات🔸
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه وشرح حکمت 18)
قسمت اول
✅ متن: وَ قَالَ (علیه السلام) فِي الَّذِينَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ: خَذَلُوا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرُوا الْبَاطِلَ.
❇️ ترجمه :
امام علی(علیه السلام)، در باره آنان كه از جنگ كناره گرفتند، فرمود: حق را خوار كرده، و باطل را يارى نكردند.
--------------------
🔰تذکر: مطالبی که در بخش کلمات، بین دو پرانتز هستند جهت مطالعه علاقه مندان آشنا به ادبیات عرب است.
✅کلمات:
♦️خَذَلوا :تنها گذاشتند ویاری نکردند.
(خَذَلَ خَذْلًا و خَذْلَانًا و خِذْلَانًا)
♦️الحَقَّ :
- حَق/ الجمع حُقوق: حقيقت., اين واژه ضد "باطل" است.
♦️و: و.
(حرف عطف است.)
♦️لم ینصروا:نصرت و یاری نکردند.
(لم: حرف نفی وجزم وقلب است،یعنی معنای مضارع را قلب به ماضی میکند.
یَنصُرُوا: فعل مضارع مجزوم است، در اصل ینصرون بود، نونش بسبب دخول جازم "لم" ساقط شد).
♦️الباطل: وصف است، بمعنای ضد حق وحقیقت.
------------------
✅ بیان:
این فرمایش امام علی(علیه السلام) مربوط به بعضى افراد سرشناس از مسلمانان مانند «سعد بن ابى وقاص» و «عبدالله بن عُمَر» است که در جنگ جمل وصفین با آن حضرت همراهى نکردند وبه دشمنان او نیز نپیوستند، بلکه بى طرف مانده و به عذرهاى واهى متوسل شدند. امام علی "ع" درباره آنها مى فرماید: "حق را تنها گذشتند و باطل را یارى نکردند" ;"خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ یَنْصُرُوا الْبَاطِلَ".
اشاره به این که گرچه آنها به یارى باطل نشتافتند و در جبهه مقابل ما قرار نگرفتند; ولى به یارى حق نیز برنخاسته و به پیام قرآن: «"فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه"; به آن گروه ظالمى که باگروه حق قتال کرده وبر آنان ستم روا داشته اند، بجنگید تا اینکه به فرمان خدا گردن نهند»(1) عمل نکردند. بدین خاطر سزاوار سرزنش و ملامتند.
ادامه دارد... پایان قسمت اول
استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه
----------------------
❇️ پانویس:
(1). حجرات، آیه ۹.
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام