eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
728 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله آقامجتبی تهرانی(ره): ➖وداع جانسوز با ماه مبارک رمضان: 🍃خدایا ما غلط کردیم/خدایا این همه را بخشیدی ما را هم ببخش. 💐در این روزهای آخر ما را هم فراموش نکنید. @agamojtabatehrani
جملاتی را که امام‌زین‌العابدین(علیه السلام) به تعبیر من به عنوان خداحافظی با ماه مبارک رمضان می‌فرمایند، مطرح کنم 📌. در این دعا ‌ایشان مطالب مفصّلی دارند تا به اینجا می‌رسد:«‌فَنَحْنُ قَائِلُونَ»؛ تعبیری که می‌گویند که ما این را خطاب به ماه مبارک رمضان می‌گوییم قطعه‌ای مقدّس از زمان است. 📌«‌السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ یا عِیدَ أَوْلِيَائِهِ»؛ این السلام علیک؛ یعنی خداحافظ. خداحافظ ای ماه بزرگ خدا و عید اولیای خدا! 📌 «‌السَّلَامُ عَلَیكَ یا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ، وَ یا خَیرَ شَهْرٍ فِی الْأَیامِ وَ السَّاعَاتِ»؛ خداحافظ ای بزرگترین همراه از زمان ها و اوقات و بهترین ماه ها در ایام و ساعات! 📌 «السَّلَامُ عَلَیكَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ، وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ»؛ خداحافظ ای ماهی که آرزوهایی نیک منتشر شد! واقعاً هم همین بود.  .... @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره): 🚨وداع جانسوز با ماه مبارک رمضان: 🌹خدایا ما غلط کردیم/خدایا این همه را بخشیدی ما را هم ببخش @agamojtabatehrani
📌حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمة الله علیه) : 🌹من از وقتی که از نجف به تهران برگشتم ، همه چیزم را با (علیه السلام) شروع کردم. اولین باری که برای اقامه نماز جماعت به مسجد جامع رفتم ، سوم شعبان بود. اولین شبی هم که جلسه ام را شروع کردم ، شب سه شعبان بود. من همه چیزم را به نام (علیه السلام) گره زدم. 🔰 برگرفته از مقدمه کتاب خاطرات آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمة الله علیه) @agamojtabatehrani
🔰معیار_ارزیابی انسان چیست؛ ? ✨آرامش و اضطراب انسان، رابطه مستقیمی با گیری او در دارد؛ یعنی، اگر هدف یک نفر امری ثابت، آرام و باقی باشد، روح او هم آرامش پیدا می کند و اگر هدفش فانی، نا آرام و متزلزل باشد، روح او نیز مضطرب می شود. 📌گاهی این سوال پیش می آید که انسان چیست؛ یعنی، ما با چه معیاری می توانیم انسان ها را ارزیابی کنیم و قیمتی بودن با بی ارزش بودن آن ها را محاسبه نماییم؟ 📌در این زمینه باید گفت همین هدف گیری های انسان در زندگی است که به او ارزش می دهد یا او را از ارزش ساقط می کند. 📚منبع: ادب الهی؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، 37 و 38 مرحوم @agamojtabatehrani
🔰ادب حضور 📌 بعضی وقت ها می گفتند: من ده دقیقه هم نمی توانم سرپا بایستم؛ چون اذیّت می شوم. می گفتند که قدرت ایستادن ندارند. ولی زمانی که به زیارت می رفتند، رو به روی حضرت برای زیارت می ایستادند و هیچ چیزی را متوجّه نمی شدند. 📌 بعضی وقت ها ایشان یک ساعت و نیم سرپا می ایستادند و زیارت می خواندند و می گفتند که اصلاً هیچ احساس دردی ندارند و معلوم بود که ایشان حالتشان عادی نیست؛ گویا همه چیز خود را فراموش کرده اند. 📌خودشان تمام زیارت را ایستاده می خواندند تا به امام بی ادبی نشود. بارها هم می گفتند که من خیلی رنج می کشم که می بینم بعضی بدون عذر، زیارتشان را نشسته می خوانند؛ این کار در مقابل امام بی احترامی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 📗 👈راوی: حجّة الاسلام حسین تهرانی @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 انحصاری قدرت در خدای متعال❗️ 📌در باب مسألۀ انحصار قدرت است. اهل‏ معرفت می‏گویند: شخص داعی، باید این معنا را ادراك كرده باشد كه غیر خدا، ‏ توان آن را ندارد كه طلبش را حاصل كند. معنای انحصار قدرت این است؛ نفی غیر. یک‏وقت بیان می‏ کنی که فلانی می‏ تواند كار من را راه بیندازد؛ امّا یک‏وقت می‏گویی که غیر او نمی‏تواند کار من را انجام دهد. البتّه این مطلب به این معنا نیست که اسبابی را که خداوند در مسیر قرار داده، به کلّی نفی كنید؛ بلکه توجه به اسباب منهای خدا كه مسبب‏ الاسباب است، غلط است؛ چون اسباب منهای خدا، كارسازی ندارد. بعضی‏ ها برداشت‏ های غلطی می‏كنند؛ به این معنا كه فکر می‏کنند انسان باید دست از تسبیب بردارد. نه‏ خیر؛ اسباب را هم خدا درست كرده است. مهم این است كه اسباب منهای خدا هیچ است و سببیّت ندارد؛ لذا اعتقاد به مسبب‏ الاسباب بودن خدا نباید طوری فهمیده شود که منجر به تخریب نظام سببیّت شود. خدا، مسبّب‏ الاسباب است، نه مخرّب‏ الاسباب و منهدم‏ كنندۀ آنها. بحث در این است كه از او طلب كن؛ ولی این معنا باید در درونت باشد كه غیر او و بدون او، در عالم كارسازی ندارد. همۀ عالم، به اضافۀ اوست كه كارسازی دارد. مهم این است و نباید در اینجا اشتباه شود؛ پس معنای خلوص در دعا این است. كارساز مطلق اوست و منهای او، هیچ موجودی كارسازی ندارد؛ لذا اسباب منهای او، غیر از اسباب به اضافۀ اوست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 @agamojtabatehrani
🔰رابطه ادب و عقل یک دسته از روایات ما ادب و عقل را با یکدیگر مرتبط دانسته و به رابطه مستقیم آن ها بر یکدیگر اشاره دارد: 🔘"لَا اَدَبَ لِمَنْ لَا عَقْلَ لَهُ " کسی که عقل ندارد، بی ادب است. 🔘"اَلاَدَبُ فی الاِنسانِ کَشَجَرةٍ اَصلُها العَقلُ" ادب در انسان مانند درختی است که ریشه اش عقل است. 📚منبع: الهی؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، ص 54 @agamojtabatehrani
⭕️سفارشی به والدین❗️ 📌 به اولیا سفارش می کنم که حوا ستان جمع باشد. اگر کودک در زمانی که مثلاً تحت نظر شما بوده است، تا حدودی توانسته اید از نظر اعتقادی و عملی رو به راهش کنید، خیال نکنید این وضع او پایدار می ماند. وارد محیط آموزشی بشوید و ببینید آن جا از شما قوی تر هستند. 📌 البتّه در محیط آموزشی فقط سراغ استاد رفتم. مخصوصاً به کسانی که دلسوز هستند می گویم، این طور نیست که خیالت از نظر تربیتی، دینی و انسانی راحت باشد. اگرچه فرزندت در بهترین مدرسه ها باشد، باز هم خاطر جمع نباش و دست روی دست نگذار! از جهتِ دینی عرض می کنم و اینجا بحث جهاتِ علمی نمی کنم. یک وقت چشم باز می کنی، می بینی وامصیبتا! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 @agamojtabatehrani
💠ادب از دیدگاه اهل معرفت 🔰تقسیم بندی ادب به دو نوع انسانی و الهی 📌 از دیدگاه اهل معرفت ادب یکی از منازل سلوک الی الله تعالی و مقامات والای معرفتی است. 📌اهل معرفت نه عقل عملی را نفی می کنند و نه کاری به آن دارند، بلکه بحث آن ها درباره ادب الهی است که سطح آن خیلی بالاتر از مسائلی است که در اخلاق مورد بررسی قرار می گیرد. ✔️ آن ها می گویند باید خدا در روش رفتاری انسان حاکم باشد و او مرزبندی ها را مشخص نماید. این روش رفتاری یا مرزبندی های الهی که از آن به دستورات شرع تعبیر می شود، آداب شرعیه است. 📌اهل معرفت به دنبال رعایت و حفاظت از مرزهای شناخته شده از ناحیه الله تعالی هستند و کاری به حکومت عقل عملی ندارند؛ هرچند که تضاد و تنافری میان حکم شارع و حکم عقل نیست. ☑️ با این بیان می توانیم ادب را از دو منظر اخلاقی و معرفتی به دو نوع انسانی و الهی تقسیم کنیم. 📚منبع: ؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، ص 54 مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @agamojtabatehrani
💠منشأ بی عفّتی ها❗️ 📌 پدر و مادر! آیا به فرزندت علاقه مند هستی؟! اگر علاقه مند هستی، به او غیرت داشته باش؛ یعنی بُعد انسانی و الهی او را حفظ کن تا مثل حیوانات نشود. اینجا این روایت مطرح می شود که: «إِنَّ الغَيرَةَ مِنَ الإيمَانِ». به روشنی رابطۀ بین غیرت و حیا آشکار شد. ببینید چقدر معارف ما با هم هماهنگ هستند. 💠انسان -سوای از مؤمن بودن- اگر بخواهد انسانیّتش را حفظ کند، باید نسبت به فرزندش چنین غیرتی داشته باشد؛ چه دختر باشد و چه پسر، باید او را عفیف بار بیاوری. عفّت هم از حیا نشئت می گیرد و شاخه ای از حیا است. 💠 منشأ بی عفّتی ها در جامعۀ ما همین مسئلۀ بی حیایی است. برخی همین پردۀحیا را که در تربیت اصل و اساس است، می درند. بعد از آن، پدر و مادر هر کاری هم بکنند، ثمری ندارد. 🔰 البتّه این مسئله هم هست که وقتی از محیط خانواده بیرون رفت و وارد محیط آموزشی شد، مشکلات تربیتی اش بیشتر می شود. بدتر از همۀ این ها محیط جامعه و مخصوصاً رسانه های تصویری است که برخی از آن ها «جنایت کاران جامعه» هستند و چه مشکلاتی را در مسیر تربیت ایجاد می کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اسوۀ والای حیا❗️ 📌 همۀ شما این تعبیر پیغمبر اکرم(ص) راجع به حضرت فاطمه زهرا(س) را شنیده اید که حضرت فرمودند: «فاطِمَةُ بَضعَةٌ مِنّی»؛ فاطمه پارۀ تن من است. این حدیث بین عام و خاصّ1️⃣ متواتر است و کسی نسبت به آن شبهه ندارد. امّا آیا می دانید که پیامبر(ص) این جمله را در چه موقعیّتی و به چه علّتی بیان کرده است؟ 🍁 اوّلین مورد مربوط به جریان پرسش پیامبر(ص) از اصحاب خود، در باب بهترینِ زنان بود. روزی پیغمبر اکرم(ص) از اصحاب خود پرسیدند: «مَا خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ؟»2️⃣؛ بهترین زن ها کیست؟ 🍁 اصحاب عرض کردند: «فَلَمْ نَدْرِ مَا نَقُولُ»؛ نمی دانیم! «فَسَارَّ عَلِیٌّ(ع) إِلَى فَاطِمَةَ(س) فَأَخْبَرَهَا بِذَلِکَ»؛ در این هنگام امام علی(ع) از جا برخاستند و به منزل رفته و سؤال پیامبر(ص) را با حضرت زهرا(س) در میان گذاشتند. حضرت زهرا(س)فرمودند: «بهترینِ زنان آن زنی است که به مرد نامحرم نگاه نکند و مرد نامحرم نیز او را نبیند.» 📌امام علی(ع) برگشتند و این جواب را به پیامبر(ص) ارائه نمودند. حضرت رو به سوی امام علی(ع) کرده و فرمودند: «مَنْ عَلَّمَکَ هَذَا؟»؛ چه کسی این را به تو یاد داده است؟ امام علی(ع) عرض کرد: فاطمه(س) این مطلب را به من گفته است. در اینجا بود که پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّی»؛ فاطمه(س) پارۀ تن من است. 1️⃣ شیعیان و اهل تسنّن 2️⃣ حلیة الأولیاء، ج 2، ص 41 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه هشتم @agamojtabatehrani