eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
3هزار ویدیو
184 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
(ع) ✔️پليدزادگى ♦️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم خطاب به على عليه السلام : از عرب،كسى جز متّهم به حرامزادگى،و از انصار،كسى جز يهودى،و از ساير مردم،كسى جز بدبخت،با تو دشمنى نمى‌كند. 📎المناقب للخوارزمي:ص 323 ح 330 عن ابن عبّاس، 📎الخصال:ص 577 ح 1 ♦️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم: اى على! از قريش،جز زناكار،و از انصار،جز يهودى، و از عرب،جز متّهم به حرام‌زادگى،و از ساير مردم،جز بدبخت،با تو دشمنى نمى‌كند. 📎علل الشرائع:ص 143 ح 7 عن جابر بن عبد اللّه الأنصاري، 📎فضائل الشيعة:ص 67 ح 25 عن معاوية بن عمّار عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله، 📎المناقب لابن شهر آشوب:ج 2 ص 267 عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله و ج 3 ص 231، 📎بشارة المصطفى:ص 201؛ 📎فرائد السمطين:ج 1 ص 135 ح 97 @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🔘ويژگى‌هاى #خوارج #بخش_هفتم 4️⃣جمود و خشك‌مغزى 🔘جمود و خشك‌مغزى از ويژگى‌هاى برجستۀ #خوارج است،
🔘ويژگى‌هاى 5️⃣كج‌فهمى و بدفهمى 🔘خوارج در رويكرد به قرآن و حوادث گرفتار كج‌فهمى و بدفهمى بودند و به دليل ويژگى‌هاى ديگر خود، بر اين كج‌فهمى و بدفهمى اصرار مى‌ورزيدند. آنان فهم نادرست و واژگونۀ خود را عين حق و صواب مى‌دانستند و فهم و درك ديگران را به هيچ مى‌انگاشتند. شعار خوارج در عرصۀ پيكار صفّين بر مبناى همين كج‌فهمى و بدفهمى ظهور كرد. شعار «لَا حُكْمَ‌ إِلَّا للّٰهِ‌»، برگرفته از اين آيه بود كه خداوند فرموده است: «إِنِ‌ الْحُكْمُ‌ إِلاّٰ لِلّٰهِ‌» : حُكمى نيست مگر براى خدا. ♦️⚜️خوارج درك نمى‌كردند كه واژۀ «حُكم» در قرآن كريم همه جا به معناى داورى آمده است، و هيچ كجاى قرآن اين واژه به معناى حكومت يعنى زمامدارى نيامده است. ♨️آنان نخستين فرقه‌اى بودند كه «حُكمْ‌» را به معناى زمامدارى گرفتند، و از آن درآوردند كه حكومت از آنِ‌ خداست و انسان‌ها حق ندارند در سرنوشت خود دخالت كنند. 🔰امام على(ع) به روشنى اين كج‌فهمى و بدفهمى را توضيح داد، آن هنگام كه شنيد خوارج مى‌گفتند: «لَا حُكْمَ‌ إِلَّا لِلّٰهِ‌»: حكومتى نيست مگر براى خدا، 🔆📌فرمود: «سخنى است حق كه بدان باطلى را خواهند. آرى، حُكم جز از آنِ‌ خدا نيست، ليكن اينان مى‌گويند فرمانروايى و حكومت، جز براى خدا روا نيست؛ در حالى كه مردم را دولتى و حاكمى بايد، نيكوكار يا تبهكار، تا در حكومت او انسان با ايمان كار خويش كند، و انسان كافر بهرۀ خود بَرَد، تا آن‌گاه كه وعدۀ حق سر رسد و مدّت هر دو در رسد. در سايۀ حكومت او، مال ديوانى را فراهم آورند، و با دشمنان پيكار كنند، و راه‌ها را ايمن سازند؛ و به نيروى او، حقّ‌ ناتوان را از توانا بستانند، تا نيكوكردار روز به آسودگى به شب رساند، و از گزند تبهكار در امان مانَد.» 🖊(نهج‌البلاغه، كلام 40.) ♨️خوارج به سبب كج‌فهمى و بدفهمى خود، با نفى حُكم غيرخدا، در واقع فرمانروايى و حكومت را براى غير خدا نفى كردند، بدين معنا كه وقتى غيرخدا را هيچ فرمانى نباشد، دولت و حكومت غيرخدا نيز منتفى است، زيرا استنباط‍‌ حُكم و ملاحظۀ خير و صلاح جامعه و نظم‌آفرينى در جهت مصالح همگانى از وظايف حكومت است كه بدون آن حكومت معنا نمى‌يابد. ♨️بنابراين با نفى حُكم غيرخدا، امارت و حكومت انسان‌ها منتفى است؛ و اين امر چيزى جز عدم امنيت و فقدان نظم اجتماعى و بى‌قانونى را در پى نخواهد داشت. ♨️خوارج پيوسته قرآن مى‌خواندند، ولى آيات قرآن را همين‌گونه كج و بد مى‌فهميدند، و به همين سبب امكان گفتگو با آنان به وسيلۀ قرآن و استدلال آوردن از قرآن براى ايشان سخت دشوار بود. 🔰 از اين‌رو بود كه چون امام(ع) عبداللّٰه بن عبّاس را براى گفتگو به نزد آنان مى‌فرستاد، بدو فرمود: 🔅📌«به وسيلۀ قرآن با آنان به گفتگو منشين، زيرا قرآن تاب معناهاى گونه‌گون دارد؛ تو [با دليل از آيه‌اى] سخنى مى‌گويى، و آنان هم [با دليلى ديگر از همان آيه] سخنى ديگر مى‌گويند، ليكن به وسيلۀ سنّت [شيوۀ عمل پيامبر خدا بر اساس قرآن] با آنان گفتگو كن [و برايشان دليل و حجّت بياور]، زيرا آنان راه گريزى از [پذيرفتن] آن نمى‌يابند.» 🖊 (نهج‌البلاغه، نامۀ 77.) 🖋📌اميرمؤمنان على(ع) خود در گفتگو با خوارج، به دليل شناختى كه از آنان، و كج فهمى و بدفهمى‌شان داشت، به سنّت پيامبر خدا(ص) ارجاعشان مى‌داد تا راحت‌تر قانعشان كند. 🖊(نهج‌البلاغه، کلام 127) 📓کتاب "دامگه شیطان"، اثر مصطفی دلشاد تهرانی. @mola_amiralmomenin_as
🔴ويژگى‌ها و پايه‌هاى اعتقادی ✔️پنج مورد از ویژگی های در کانال بارگذاری شده، ان شاءالله با تفکر و تدقق بیشتری مطالعه شود تا بتوانیم را بهتر بشناسیم. @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 انفجار دستگاه‌های ارتباطی در بیروت 🔹منابع محلی می‌گویند چندين دستگاه ارتباطی «پیجر» در ضاحیه جنوبی بیروت منفجر شده است. 🔹مصدومیت ده ها تن از نیروهای حزب الله در پی انفجار بیسیم ها و دستگاه های ارتباطی ناشی از حمله سایبری رژیم صهیونیستی گزارش ده است... @mola_amiralmomenin_as
✔️درباره حمله سایبری به حزب الله! 🔹عصر امروز اسرائیل با نفوذ به سیستم ارتباطی حزب الله و منفجر کردن دستگاه‌های ارتباطی پیجر در مناطق مختلفی از لبنان موجب زخمی شدن تعداد زیادی از نیروها و اعضای آن شده است که آمارها متناقض است و هنوز تعداد دقیق مشخص نیست. 🔹این حمله گسترده‌ سایبری منعکس کننده ورود درگیری میان اسرائیل و حزب الله به مرحله‌ای بسیار حساس و خطرناک است. 🔹احتمالا اسرائیل به این حمله به عنوانفرصتی امنیتی برای شناسایی نیروها پس از زخمی شدن و جمع‌آوری اطلاعات از شبکه ارتباطی حزب الله نگاه می‌کند. 🔹اما در عین حال، تلاش برای مختل کردن این شبکه در این سطح، می‌تواند مقدمه شروع عملیات گسترده‌ای باشد که منابع اسرائیلی از چند روز قبل درباره آن سخن می‌گویند. 🔹در صورت شروع چنین حمله گسترده‌ای، حمله زمینی نیز بعید نیست اما بعید است که وسیع باشد و احتمالا بیشتر در همان محدوده مرزی متمرکز باشد. ✍صابر گل عنبری @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
. ♻️ وارد کارزار با عنوان «درخواست بازگشت آقای حسینی به برنامه شبکه افق» شده و درخواست بازگشت مجری انقلابی و میهن پرست شبکه افق را امضا کنید: https://www.karzar.net/158900 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید. ارسال به دیگران این دو مطلب را هم ببینید: eitaa.com/rasaee/15403 eitaa.com/rasaee/15432 👈 کانال حمید رسایی: eitaa.com/rasaee
✔️ در سپهر فکری (ره) و 🔷1. وجود اختلاف، امرى طبيعى و پسنديده است. اختلاف را بايد از ويژگى‌هاى آفرينش الهى به‌شمار آورد. تصريح خداوند متعال در سوره مباركه هود مبنى بر اينكه وجود اختلاف، موضوع اراده الهى است و يك‌دستى و يكسانى همه مخلوقات منظور نيست، بر اعتبار دينى و عقلى اين مدعا دلالت دارد: *وَ لَوْ شٰاءَ رَبُّكَ‌ لَجَعَلَ‌ النّٰاسَ‌ أُمَّةً‌ وٰاحِدَةً‌ وَ لاٰ يَزٰالُونَ‌ مُخْتَلِفِينَ‌.* (هود: 118) "و اگر خداوند تو اراده مى‌كرد، تمامى مردم را در يك امت واحد گرد مى‌آورد، ولى چنين نخواسته است. پس شما پيوسته از يكديگر متفاوت بوده‌ايد و مختلف خواهيد بود." 🔷2. در پرتو يك‌دستى كامل بدون هيچ‌گونه اختلاف سليقه و رأى، هيچ‌گاه نمى‌توان از تضارب آراى گوناگون بهره گرفت. 🌐وجود اختلاف نوعى تلقى مى‌شود. 💠حضرت امام خمينى رحمه الله در اين باره مى‌فرمايد: سليقه‌هاى مختلف بايد باشد. اگر در يك مجلس، اختلاف نباشد، اين مجلس ناقص است. اختلاف بايد باشد. اختلاف سليقه، اختلاف رأى، مباحثه، جار و جنجال، اينها بايد باشد، لكن نتيجه اين نباشد كه ما دو دسته بشويم... در عين حالى كه اختلاف داريم، دوست هم باشيم. 📘صحيفه امام، ج 21، ص 47. 🔷اختلاف ميان بزرگان و فقيهان اسلامى هم امر مباركى است و مورد توجه مردم نيز قرار دارد. 💠حضرت امام به زيبايى به اين امر اشاره دارد، آنجا كه مى‌فرمايد: «در گذشته، اين اختلافات در محيط‍‌ درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط‍‌ در كتاب‌هاى علمى آن هم عربى ضبط‍‌ مى‌گرديد. قهراً توده‌هاى مردم از آن بى‌خبر بودند و اگر با خبر هم مى‌شدند، تعقيب اين مسائل برايشان جاذبه‌اى نداشت، اما امروز با كمال خوش‌حالى، به مناسبت انقلاب اسلامى، حرف‌هاى فقها و صاحب‌نظران به راديو و تلويزيون و روزنامه‌ها كشيده شده است؛ چرا كه نياز علمى به اين بحث‌ها و مسائل است.» 📘صحيفه امام، ج 21، ص 176_178. 🔷3. اختلاف، امرى سازنده است و كاركردهاى آن حياتى بوده و براى رشد و تعالى هر اجتماعى لازم است. اختلاف در افكار و بينش و روش‌ها به نقد و بررسى صاحبان آرا و انديشه مى‌انجامد و راه بر خشك‌انديشى بسته مى‌شود و در نهايت، به وسعت ديد و ارتقاى معلومات مردم يارى مى‌رساند. @mola_amiralmomenin_as
✔️ در سپهر فکری (ره) و 🔷حضرت على عليه السلام درباره پيشرفت و توسعه جامعه در سايه اختلاف آرا مى‌فرمايد: 💠«اضربوا بعض الرّاى ببعض يتولد منه الصواب؛ آراى مختلف را بر يكديگر عرضه بداريد تا از تضارب آنها به ديدگاه صواب دست يابيد». 📘غررالحكم و درر الكلم، ص 158. 🔷ايشان براى دست‌يابى به نظر صائب، طريقى جز تضارب آرا را چاره‌ساز نمى‌داند و در سخنى ديگر مى‌فرمايد: 💠«من استقبل وجوه الآراء عرف مواقع الخطاء؛ هر آن كس كه ديدگاه‌هاى مختلف را دريابد و درك كند، بر نقاط‍‌ اشتباه او در انديشه و عمل خويش آگاه مى‌شود». 📘نهج البلاغه، ح 173. 🔷حضرت امام خمينى رحمه الله نيز وجود ديدگاه‌ها و سليقه‌هاى مختلف را وسيله پويايى مى‌داند و مى‌فرمايد: 💠 «اين مسئله روشن است كه بين افراد و جناح‌هاى موجود و وابسته، اگر اختلاف هم باشد، صرفاً سياسى است... و به همين‌خاطر است كه من آنان را تأييد مى‌نمايم. آنها نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب وفادارند و دلشان براى كشور و مردم مى‌سوزد و هر كدام براى رشد اسلام و خدمت به مسلمين طرح و نظرى دارند كه به عقيده خود موجب رستگارى است.» 📘صحيفه امام، ج 21، ص 178. با اين حال، اختلاف با تمام آثار و فوايدى كه دارد، بايد چارچوب ضوابط‍‌ مشخصى داشته باشد. 💠اين موارد را مى‌توان چنين برشمرد: 1. برنخاستن اختلاف‌ها از انگيزه نفسانى 2. جايز بودن وفاق در اصول و اختلاف در روش 3. پاى‌بندى همگانى به قانون @mola_amiralmomenin_as