#ويژگىهاى_دشمنان_امیرالمؤمنين_(ع)
✔️پليدزادگى
♦️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم خطاب به على عليه السلام :
از عرب،كسى جز متّهم به حرامزادگى،و از انصار،كسى جز يهودى،و از ساير مردم،كسى جز بدبخت،با تو دشمنى نمىكند.
📎المناقب للخوارزمي:ص 323 ح 330 عن ابن عبّاس،
📎الخصال:ص 577 ح 1
♦️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم:
اى على! از قريش،جز زناكار،و از انصار،جز يهودى، و از عرب،جز متّهم به حرامزادگى،و از ساير مردم،جز بدبخت،با تو دشمنى نمىكند.
📎علل الشرائع:ص 143 ح 7 عن جابر بن عبد اللّه الأنصاري،
📎فضائل الشيعة:ص 67 ح 25 عن معاوية بن عمّار عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله،
📎المناقب لابن شهر آشوب:ج 2 ص 267 عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله و ج 3 ص 231،
📎بشارة المصطفى:ص 201؛
📎فرائد السمطين:ج 1 ص 135 ح 97
#ادامه_دارد
@mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🔘ويژگىهاى #خوارج #بخش_هفتم 4️⃣جمود و خشكمغزى 🔘جمود و خشكمغزى از ويژگىهاى برجستۀ #خوارج است،
🔘ويژگىهاى #خوارج
#بخش_هشتم
5️⃣كجفهمى و بدفهمى
🔘خوارج در رويكرد به قرآن و حوادث گرفتار كجفهمى و بدفهمى بودند و به دليل ويژگىهاى ديگر خود، بر اين كجفهمى و بدفهمى اصرار مىورزيدند.
آنان فهم نادرست و واژگونۀ خود را عين حق و صواب مىدانستند و فهم و درك ديگران را به هيچ مىانگاشتند.
شعار خوارج در عرصۀ پيكار صفّين بر مبناى همين كجفهمى و بدفهمى ظهور كرد.
شعار «لَا حُكْمَ إِلَّا للّٰهِ»، برگرفته از اين آيه بود كه خداوند فرموده است: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاّٰ لِلّٰهِ» : حُكمى نيست مگر براى خدا.
♦️⚜️خوارج درك نمىكردند كه واژۀ «حُكم» در قرآن كريم همه جا به معناى داورى آمده است، و هيچ كجاى قرآن اين واژه به معناى حكومت يعنى زمامدارى نيامده است.
♨️آنان نخستين فرقهاى بودند كه «حُكمْ» را به معناى زمامدارى گرفتند، و از آن درآوردند كه حكومت از آنِ خداست و انسانها حق ندارند در سرنوشت خود دخالت كنند.
🔰امام على(ع) به روشنى اين كجفهمى و بدفهمى را توضيح داد، آن هنگام كه شنيد خوارج مىگفتند: «لَا حُكْمَ إِلَّا لِلّٰهِ»: حكومتى نيست مگر براى خدا،
🔆📌فرمود: «سخنى است حق كه بدان باطلى را خواهند. آرى، حُكم جز از آنِ خدا نيست، ليكن اينان مىگويند فرمانروايى و حكومت، جز براى خدا روا نيست؛ در حالى كه مردم را دولتى و حاكمى بايد، نيكوكار يا تبهكار، تا در حكومت او انسان با ايمان كار خويش كند، و انسان كافر بهرۀ خود بَرَد، تا آنگاه كه وعدۀ حق سر رسد و مدّت هر دو در رسد. در سايۀ حكومت او، مال ديوانى را فراهم آورند، و با دشمنان پيكار كنند، و راهها را ايمن سازند؛ و به نيروى او، حقّ ناتوان را از توانا بستانند، تا نيكوكردار روز به آسودگى به شب رساند، و از گزند تبهكار در امان مانَد.»
🖊(نهجالبلاغه، كلام 40.)
♨️خوارج به سبب كجفهمى و بدفهمى خود، با نفى حُكم غيرخدا، در واقع فرمانروايى و حكومت را براى غير خدا نفى كردند، بدين معنا كه وقتى غيرخدا را هيچ فرمانى نباشد، دولت و حكومت غيرخدا نيز منتفى است، زيرا استنباط حُكم و ملاحظۀ خير و صلاح جامعه و نظمآفرينى در جهت مصالح همگانى از وظايف حكومت است كه بدون آن حكومت معنا نمىيابد.
♨️بنابراين با نفى حُكم غيرخدا، امارت و حكومت انسانها منتفى است؛ و اين امر چيزى جز عدم امنيت و فقدان نظم اجتماعى و بىقانونى را در پى نخواهد داشت.
♨️خوارج پيوسته قرآن مىخواندند، ولى آيات قرآن را همينگونه كج و بد مىفهميدند، و به همين سبب امكان گفتگو با آنان به وسيلۀ قرآن و استدلال آوردن از قرآن براى ايشان سخت دشوار بود.
🔰 از اينرو بود كه چون امام(ع) عبداللّٰه بن عبّاس را براى گفتگو به نزد آنان مىفرستاد، بدو فرمود:
🔅📌«به وسيلۀ قرآن با آنان به گفتگو منشين، زيرا قرآن تاب معناهاى گونهگون دارد؛ تو [با دليل از آيهاى] سخنى مىگويى، و آنان هم [با دليلى ديگر از همان آيه] سخنى ديگر مىگويند، ليكن به وسيلۀ سنّت [شيوۀ عمل پيامبر خدا بر اساس قرآن] با آنان گفتگو كن [و برايشان دليل و حجّت بياور]، زيرا آنان راه گريزى از [پذيرفتن] آن نمىيابند.»
🖊 (نهجالبلاغه، نامۀ 77.)
🖋📌اميرمؤمنان على(ع) خود در گفتگو با خوارج، به دليل شناختى كه از آنان، و كج فهمى و بدفهمىشان داشت، به سنّت پيامبر خدا(ص) ارجاعشان مىداد تا راحتتر قانعشان كند.
🖊(نهجالبلاغه، کلام 127)
📓کتاب "دامگه شیطان"، اثر مصطفی دلشاد تهرانی.
#ادامه_دارد
#خوارج
#دامگه_شیطان
@mola_amiralmomenin_as
🔴ويژگىها و پايههاى اعتقادی #خوارج
✔️پنج مورد از ویژگی های #خوارج در کانال بارگذاری شده، ان شاءالله با تفکر و تدقق بیشتری مطالعه شود تا بتوانیم #خوارجِ_زمانه را بهتر بشناسیم.
#خوارج
#دشمن_شناسی
#دامگه_شیطان
@mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادری با آمریکا؟؟
نه ممنون....
@mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 انفجار دستگاههای ارتباطی در بیروت
🔹منابع محلی #لبنان میگویند چندين دستگاه ارتباطی «پیجر» در ضاحیه جنوبی بیروت منفجر شده است.
🔹مصدومیت ده ها تن از نیروهای حزب الله در پی انفجار بیسیم ها و دستگاه های ارتباطی ناشی از حمله سایبری رژیم صهیونیستی گزارش ده است...
#لعنة_الله_علی_القوم_الظالمین
@mola_amiralmomenin_as
✔️درباره حمله سایبری به حزب الله!
🔹عصر امروز اسرائیل با نفوذ به سیستم ارتباطی حزب الله و منفجر کردن دستگاههای ارتباطی پیجر در مناطق مختلفی از لبنان موجب زخمی شدن تعداد زیادی از نیروها و اعضای آن شده است که آمارها متناقض است و هنوز تعداد دقیق مشخص نیست.
🔹این حمله گسترده سایبری منعکس کننده ورود درگیری میان اسرائیل و حزب الله به مرحلهای بسیار حساس و خطرناک است.
🔹احتمالا اسرائیل به این حمله به عنوانفرصتی امنیتی برای شناسایی نیروها پس از زخمی شدن و جمعآوری اطلاعات از شبکه ارتباطی حزب الله نگاه میکند.
🔹اما در عین حال، تلاش برای مختل کردن این شبکه در این سطح، میتواند مقدمه شروع عملیات گستردهای باشد که منابع اسرائیلی از چند روز قبل درباره آن سخن میگویند.
🔹در صورت شروع چنین حمله گستردهای، حمله زمینی نیز بعید نیست اما بعید است که وسیع باشد و احتمالا بیشتر در همان محدوده مرزی متمرکز باشد.
✍صابر گل عنبری
#لبنان
@mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
.
♻️ وارد کارزار با عنوان «درخواست بازگشت آقای حسینی به برنامه شبکه افق» شده و درخواست بازگشت مجری انقلابی و میهن پرست شبکه افق را امضا کنید:
https://www.karzar.net/158900
با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاعرسانی کنید و از آنها برای جمعآوری امضا کمک بگیرید.
#منفعل_نباشیم
ارسال به دیگران
این دو مطلب را هم ببینید:
eitaa.com/rasaee/15403
eitaa.com/rasaee/15432
👈 کانال حمید رسایی: eitaa.com/rasaee
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
برادری با آمریکا؟؟ نه ممنون.... @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️تقدیر حضرت آقا از پاسخ صریح #شهید_جمهور درباره ارتباط با آمریکا
@mola_amiralmomenin_as
✔️#بايستههاى_وفاق_ملى در سپهر فکری #امام(ره) و #رهبری
#بخش_اول
🔷1. وجود اختلاف، امرى طبيعى و پسنديده است. اختلاف را بايد از ويژگىهاى آفرينش الهى بهشمار آورد.
تصريح خداوند متعال در سوره مباركه هود مبنى بر اينكه وجود اختلاف، موضوع اراده الهى است و يكدستى و يكسانى همه مخلوقات منظور نيست، بر اعتبار دينى و عقلى اين مدعا دلالت دارد:
*وَ لَوْ شٰاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النّٰاسَ أُمَّةً وٰاحِدَةً وَ لاٰ يَزٰالُونَ مُخْتَلِفِينَ.* (هود: 118)
"و اگر خداوند تو اراده مىكرد، تمامى مردم را در يك امت واحد گرد مىآورد، ولى چنين نخواسته است. پس شما پيوسته از يكديگر متفاوت بودهايد و مختلف خواهيد بود."
🔷2. در پرتو يكدستى كامل بدون هيچگونه اختلاف سليقه و رأى، هيچگاه نمىتوان از تضارب آراى گوناگون بهره گرفت.
🌐وجود اختلاف نوعى #نعمت تلقى مىشود.
💠حضرت امام خمينى رحمه الله در اين باره مىفرمايد:
سليقههاى مختلف بايد باشد. اگر در يك مجلس، اختلاف نباشد، اين مجلس ناقص است. اختلاف بايد باشد. اختلاف سليقه، اختلاف رأى، مباحثه، جار و جنجال، اينها بايد باشد، لكن نتيجه اين نباشد كه ما دو دسته بشويم... در عين حالى كه اختلاف داريم، دوست هم باشيم.
📘صحيفه امام، ج 21، ص 47.
🔷اختلاف ميان بزرگان و فقيهان اسلامى هم امر مباركى است و مورد توجه مردم نيز قرار دارد.
💠حضرت امام به زيبايى به اين امر اشاره دارد، آنجا كه مىفرمايد:
«در گذشته، اين اختلافات در محيط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در كتابهاى علمى آن هم عربى ضبط مىگرديد. قهراً تودههاى مردم از آن بىخبر بودند و اگر با خبر هم مىشدند، تعقيب اين مسائل برايشان جاذبهاى نداشت، اما امروز با كمال خوشحالى، به مناسبت انقلاب اسلامى، حرفهاى فقها و صاحبنظران به راديو و تلويزيون و روزنامهها كشيده شده است؛ چرا كه نياز علمى به اين بحثها و مسائل است.»
📘صحيفه امام، ج 21، ص 176_178.
🔷3. اختلاف، امرى سازنده است و كاركردهاى آن حياتى بوده و براى رشد و تعالى هر اجتماعى لازم است.
اختلاف در افكار و بينش و روشها به نقد و بررسى صاحبان آرا و انديشه مىانجامد و راه بر خشكانديشى بسته مىشود و در نهايت، به وسعت ديد و ارتقاى معلومات مردم يارى مىرساند.
#ادامه_دارد
#هفته_وحدت
#وحدت_مسلمین
#وفاق_ملی
@mola_amiralmomenin_as
✔️#بايستههاى_وفاق_ملى در سپهر فکری #امام(ره) و #رهبری
#بخش_دوم
🔷حضرت على عليه السلام درباره پيشرفت و توسعه جامعه در سايه اختلاف آرا مىفرمايد:
💠«اضربوا بعض الرّاى ببعض يتولد منه الصواب؛ آراى مختلف را بر يكديگر عرضه بداريد تا از تضارب آنها به ديدگاه صواب دست يابيد».
📘غررالحكم و درر الكلم، ص 158.
🔷ايشان براى دستيابى به نظر صائب، طريقى جز تضارب آرا را چارهساز نمىداند و در سخنى ديگر مىفرمايد:
💠«من استقبل وجوه الآراء عرف مواقع الخطاء؛ هر آن كس كه ديدگاههاى مختلف را دريابد و درك كند، بر نقاط اشتباه او در انديشه و عمل خويش آگاه مىشود».
📘نهج البلاغه، ح 173.
🔷حضرت امام خمينى رحمه الله نيز وجود ديدگاهها و سليقههاى مختلف را وسيله پويايى مىداند و مىفرمايد:
💠 «اين مسئله روشن است كه بين افراد و جناحهاى موجود و وابسته، اگر اختلاف هم باشد، صرفاً سياسى است... و به همينخاطر است كه من آنان را تأييد مىنمايم.
آنها نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب وفادارند و دلشان براى كشور و مردم مىسوزد و هر كدام براى رشد اسلام و خدمت به مسلمين طرح و نظرى دارند كه به عقيده خود موجب رستگارى است.»
📘صحيفه امام، ج 21، ص 178.
با اين حال، اختلاف با تمام آثار و فوايدى كه دارد، بايد چارچوب ضوابط مشخصى داشته باشد.
💠اين موارد را مىتوان چنين برشمرد:
1. برنخاستن اختلافها از انگيزه نفسانى
2. جايز بودن وفاق در اصول و اختلاف در روش
3. پاىبندى همگانى به قانون
#ادامه_دارد
#هفته_وحدت
#وحدت_مسلمین
#وفاق_ملی
@mola_amiralmomenin_as