غلامرضا بکتاش ده قطعه شعر را برای مخاطبان نوجوان در "مجموعه نوجوانی درخت کاج" منتشر کرده است. اشعار این مجموعه که در دو قالب نیمایی و چهارپاره سروده شدهاند با تلفیق کشفهای هنری، مسائل اجتماعی و مذهبی، صمیمت و زبان روان و سالم، حسی خوب و عمیق در خواننده ایجاد میکند. علاوه بر نوجوانان دنیای به تصویر کشیده شده در این مجموعه برای بزرگسالان هم میتواند جذاب باشد.
از دیگر ویژگیهای این مجموعه داشتن روایتی داستانی در شعرها و پایانبندیهایی محکم است که در دیگر آثار بکتاش نیز دیده میشود؛ با این تفاوت که در این مجموعه ارتباط عمودی بین شعر و پایانبندی به خوبی حفظ شده است.
این مجموعه برای اولین بار در سال ۱۳۸۸ با تصویرگری منصوره توحیدلو و در نشر سروش منتشر شده است.
شعر زیر از این کتاب است:
آخرین جشنواره خداست
پردهها کنار میرود
از دهان کوه
نامی از کسی شنیده میشود
ناگهان
مردی از قبیلهی قریش
برگزیده میشود
هدیهاش
لوحی از کتاب آسمانی است
فکر میکنم که با همین کتاب
طرح انقلاب او
جهانی است.
معصومه مرادی
باشگاه کتاب کودک و نوجوان سیب نارنجی
هدایت شده از پرویزن
"از دمِ انسانی تا دمِ عرفانی"
هنگام سپیدهدم خروس سحری
دانی که چرا همیکند نوحهگری
یعنی که نمودند در آیینهی صبح
کز عمر شبی گذشت و تو بیخبری
"روزبهان بقلی فسایی شیرازی"
رباعی مشهور بالا را اغلب به نام خیام میشناسند؛ هرچند در منسوبات ابوسعید هم ثبت شده و در حقیقت، بیش از همه میتوان آن را سرودهی عارف مشهور فارس روزبهان (ف ۶۰۶) دانست. موید صحت این انتساب، نخست جنگها و بیاضهای موجود از سدهی هشتم و اوایل نهم چون: بیاض تاجالدین احمد وزیر و جنگ اسکندری مورخ ۸۱۴ و ...، است که در فارس کتابت شده و شاعر را روزبهان دانستهاند و از دیگر سو، نخستین انتسابهای این رباعی به خیام زادهی قلم کاتبان و نویسندگان پس از میانهی سدهی نهم است. ( هنچنین بنگرید به یادداشتهای علی میرافضلی دربارهی خیام و این رباعی)
آنچه شاید بیش از همه، سبب انتساب این رباعی به خیامشده، درونمایهی غنیمتدانستن دم و عمر و حیات است؛ ویژگیای که سبب انتساب بسیاری دیگر از رباعیات مشابه به خیام شده است. غنیمتدانستن دم در فرهنگ بشری، مسالهای دیربنیاد است و با مرگ ارتباطی تنگاتنگ دارد و ریشهی مدوّن فلسفی آن را در اندیشههای اپیکوروس میتوان دید و در نصوص و آثار عهد اسلامی نیز، بهفراوانی نشانههایی از آن دیده میشود؛ چنانکه در این سخن منظوم به امیرمومنان(ع) نسبت داده شده است:
مافات مضی و ما سیاتیک فاین
قم فاغتنم الفرصه بین العدمین
اما آنچه در فرهنگ اسلامی و ادبیات فارسی، اهمیت دارد تفاوت نگاه به دمغنیمتدانی است؛ چنانکه در ادب عرفانی، دم و وقت و تکتک لحظات حیات، پنجرهای در مسیر سلوک و یافتنِ انوار حقیقت است:
صوفی ابنالوقت باشد ای رفیق
نیست فردا گفتن از شرط طریق
و آنگاه که سعدی از "دم غنیمتدانستن" سخن میگوید، شاید به این مساله توجه دارد:
به غنیمت شمر ای دوست دم عیسی صبح
تا دل مرده مگر زنده شود کاین دم از اوست
دم، چه زمان و چه نفَس و جان باشد، از این منظر کاربردی عمدتا عرفانی دارد؛ حال آنکه در نوع نگاه خیامی، در "دم غنیمتدانی" امکان حیات، اهمیت دارد:
این قافلهی عمر عجب میگذرد
دریاب دمی که با طرب میگذرد
و سعدی نیست، آنگاه که از نفَس سخن میگوید به این معنی به "دم" نگریسته است:
خبرداری ای استخوانی نفس
که جان تو مرغی است نامش نفس
دم؛ فرصت است: فرصتی برای کشف عرفانی یا زیست جسمانی یا طربِ زندگانی یا امتحان آسمانی؛ هرچند در مقام لفظ در اشعار به صورتی مشابه جلوهگر شده است.
به نظر میرسد؛ با وجود نزدیکشدن فاصلهی دم عرفانی و دم انسانی، در ادبیات قرن ششم؛ همچنان تلقی روزبهان از دم، بُعد عرفانی آن بودهاست؛ نکتهای که با نوحهگری خروس سحری و آیینگی صبح نیز تناسب دارد. اما باید این مساله را هم در نظر گرفت که نوع عرفان جمالشناسی روزبهان با سازگار شدن دمهای عرفانی و انسانی سازگاری دارد و ادامهی این سنت را در شعر سعدی و کمالش را در غزل حافظ میبینیم؛ تا آنجاکه نمیتوان بهوضوح تصریح کرد که در بیت زیر از حافظ، منظور کدامیک از دمهای انسانی یا عرفانی است:
عمر را غنیمت دان، آنقدر که بتوانی
حاصل حیات ای جان، این دم است تا دانی
در حقیقت، نوع تفسیر انسانی کاتبان خیامنویس از گذران عمر، در رباعی ذکر شده، سبب شده آن را به دیوان خیام راه دهند؛ حال آنکه کاتبان آشنا به مرام و نگاه روزبهان و محیط حیات او، بهدرستی این شعر را به نام او ثبت کردهاند.
#خیام
#روزبهان
#دم_غنیمت_دانی
@mmparvizan
🎊 نشست همافزایی فعالان حوزهٔ کودک در شیراز
اهالی فارس، هماستانیهای خود را خبر کنید و برای یک دورهمی گرم آماده شوید!
🔻 برنامههای نشست:
1⃣ برگزاری نمایشگاه ارائهدهندگان خدمات و تولیدکنندگان محصولات حوزهٔ کودک در شیراز
2⃣ تجربهگوییهای مؤثر عرصهٔ کودکی
3⃣ سخنرانی و بازدید رئیس سازمان ملی تعلیموتربیت کودک از غرفهها
4⃣ بازدید مسئولان آموزش و پرورش از ظرفیتهای مردمی حوزهٔ کودک استان فارس و گفتگو با فعالان
📆 زمان: پنجشنبه ۴ خردادماه | ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲
📍مکان: شیراز، خیابان حر، جنب آموزشوپرورش ناحیه ۲، مرکز فرهنگی آموزشی فرهنگیان شیراز
⏳ مهلت ثبتنام: تا دوشنبه ۱ خرداد
🔗 ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/HM9I5rb3
📢 کانال اطلاعرسانی در ایتا:
👉 @farskoodaki
#قرار_کودکی
#رویداد_استانی
@yarestankoodakestan
yarestankoodakestan.ir
📢 مهلت ثبتنام نشست همافزایی فعالان حوزهٔ کودک در شیراز تمدید شد!
✍ اگر هنوز نسبت به ثبتنام اقدام نکردهاید، فرصت را از دست ندهید و سریعتر نام خود را در فهرست فعالین و دغدغهمندان حوزهٔ کودکی استان فارس ثبت کنید.
⏳ مهلت ثبتنام: تا چهارشنبه ۳ خرداد
🔗 ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/HM9I5rb3
#قرار_کودکی
#رویداد_استانی
@yarestankoodakestan
yarestankoodakestan.ir
هدایت شده از مهاد؛ مرکز نوآوری خانواده و کودک🇱🇧🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مهاد در جمع دوستانه قرار کودکی ، نشست و دورهمی فعالان عرصه کودکی استان فارس با حضور رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
➖➖➖
#نشست_همافزایی #قرار_کودکی
📌راههای ارتباطی با مهاد:
🌐 MehadRasaneh.ir
https://eitaa.com/joinchat/3226534077C421f8d1b18
غرق دریای آبی آقا
می روم سمت کهکشان هر روز
مثل سجادهها پر از نورم
زیر این سقف و سایبان هر روز
می پرم با دو بال سبزآبی
تا طلاییترین مکان زمین
می شوم طرحی از کبوترها
در شبستان آسمان آذین
لا به لای دعای مادرها
هر زمان: صبح، ظهر، وقت غروب
جمله زیر می شود تکرار
دوستت دارم ای صمیمی خوب
معصومه مرادی
#شعر_آیینی
#شاهچراغ
هدایت شده از پرویزن
LHST_Volume 6_Issue شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97_Pages 47-62.pdf
563.7K
"بررسی ریشههای شکلگیری روایتی عامیانه دربارهی کشف مرقد شاهچراغ(ع) "
مجلهی تاریخ محلی
محمد مرادی
به مناسبت روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع)
@mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"حضرت شاهچراغ و شاعران"
تا آنجا که از کتابهای ادبی و دیوانها میتوان دریافت، تا قرن نهم هیچ شعر یا بیتی در ستایش حضرت احمدبن موسی(ع) سروده نشده است. شاید به همین دلیل است که ابن زرکوب شیرازی، در ستایش آن حضرت، از ابیاتی سروده شده در مدح امام رضا(ع) بهره گرفته است. با وجود تصریح متون تاریخی سدهی هشتم چون: شیرازنامه و شدالازار و هزار مزار و همچنین آثار حمدالله مستوفی و رحلهی ابن بطوطه مبنی بر شهرت مرقد آن حضرت در این قرن، نام و وصف و شهرت مضجع ایشان در دیوانها نمود نیافته است.
قدیمترین ابیات و اشارات موجود مربوط به فاصلهی سال ۸۰۰ تا میانهی قرن نهم است که در دیوان منصور حافظ شیرازی و شاهداعی شیرازی میتوان دید. در اشعار موجود در دیوان آنان، به شیوهی متون تاریخی با نام امیر احمدبن موسیالرضا(ع) از شاهِ چراغ یادشده است.
شاعر شاخص دیگر در توصیف آن حضرت(ع)، اهلی شیرازی، شاعر نیمهی دوم ق ۹ و نیمهی نخست قرن دهم است که از آن حضرت با لقب سیدالسادات نام برده و در ترکیببند و قصیدهای پر شور به توصیف آن حضرت و جایگاه مضجع ایشان در شیراز پرداخته است.
از دیگر شاعران شیراز در سدههای بعد که ابیاتی سزاوار در ستایش احمدبن موسی(ع) و عمدتا با لقب شاهِ چراغ سرودهاند؛ میتوان به شفیعای لاری، راز شیرازی، وقار شیرازی، شوریده و دهها سخنور نامآور دیگر اشاره کرد.
#شعر_دینی
#شیراز
@mmparvizan
هدایت شده از مهاد؛ مرکز نوآوری خانواده و کودک🇱🇧🇵🇸
به مناسبت دهه کرامت 🥰
اینجا👇👇👇👇
🛍️go2l.ir/mFGJm
همه چی تخفیف خورده😱
#۲۰درصد_تخفیف ویژه دهه کرامت
فرصت رو از دست نده🎉
👇👇👇
🔻 go2l.ir/mFGJm🔺
🔸علاوه بر تخفیف محصولات، بستههای فرهنگی ویژه ما رو در این ایام میتونید با تخفیف بیشتری دریافت کنید. فقط کافیه درخواستتون رو در آیدی زیر ثبت کنید:
@Mehadkids
🤩🎁
➖➖➖
#دهه_کرامت #فروش_ویژه
📌راههای ارتباطی با مهاد:
🌐 MehadRasaneh.ir
https://eitaa.com/joinchat/3226534077C421f8d1b18
دستمال کاغذی به اشک گفت:
قطره قطرهات طلاست
یک کم از طلای خود حراج میکنی؟
عاشقم.. با من ازدواج میکنی؟
اشک گفت: ازدواج اشک و دستمال کاغذی!؟
تو چقدر سادهای خوش خیال کاغذی!
توی ازدواج ما، تو مچاله میشوی
چرک میشوی و تکهای زباله میشوی
پس برو و بیخیال باش
عاشقی کجاست؟ تو فقط دستمال باش!
دستمال کاغذی، دلش شکست
گوشهای کنار جعبهاش نشست
گریه کرد و گریه کرد و گریه کرد
در تن سفید و نازکش دوید خون درد
آخرش، دستمال کاغذی مچاله شد
مثل تکهای زباله شد
او ولی شبیه دیگران نشد
چرک و زشت مثل این و آن نشد
رفت اگرچه توی سطل آشغال
پاک بود و عاشق و زلال
او با تمام دستمالهای کاغذی فرق داشت
چون که در میان قلب خود دانههای اشک کاشت....
عرفان نظر آهاری
امام خمینی برای من، جدای از شخصیت سیاسیشون، از نظر علمی بسیار ارزشمندند. آثار اخلاقی و علمی این دانشمند، به دور از هر سیاستی، میتونه چراغ راه باشه. وقتی دکتر صفایینژاد(مدیر نشر علمی فرهنگی) خوندن این کتاب رو به عنوان داروی خوب شدن معرفی کردن، فکر نمیکردم واقعا اینگونه باشه اما بود. من هم پیشنهاد میکنم این کتاب رو بخونید و پرواز کنید.
یکی از تمرینهایی که من با فرزندانم توی خونه هر روز انجام میدم تمرین شعر گفتنه
این تمرین کمک میکنه به افزایش هوش هیجانیشون، تقویت کلام و شنیدارشون و تقویت نیمکره راست مغزشون.
کافیه یکی از بچهها یه جمله آهنگین بگه این میشه شروع بازی.
پسر من به دخترم که اسمش مهدیه است میگه ادّه
این بازی کلامی حاصل شعربازی امروز ما سه تا هست:
ادّه اَدّه اَدّه
با هم میشیم برنده
شاید هم پرنده
پرندهای که هر صبح
به مامانی میخنده
خنده دوای درده
نگو هوای امروز
گرمه داغه سرده
یا که چرا لباسم
امروز رنگش زرده
هر قسمت از این متن آهنگین رو یکی از ما سه تا گفته.
این تمرین رو پیشنهاد میدم به مادران و مربیان عزیزی که در تلاشن نگاه خلاق، بازی و عاطفه رو با هم تلفیق کنن.
بچههای زیر ۷ سال به شدت کلام آهنگین رو دوست دارن.
این بازی رو تا جایی که کودک همراهی می کنه ادامه بدید. بعد خواهید دید چه تجربه لذتبخشی داشته.
مهم نیست وزن شعر یا قافیه و ... درست باشه. مهم اینه که ذهن کودک بارش فکری داره و موسیقی رو درک میکنه.
در ادامه مسیر زندگی موسیقی طبیعت رو میشنوه. موسیقی موجودات و موسیقی عرفان رو